27.12. 2014 Michal Štěpanovský

Rallye Dakar: Zajímavosti letošního ročníku

 

Stěžejním soubojem na Dakaru 2015 bude bezpochyby bitva v kategorii automobilů mezi značkami Mini a Peugeot, kde bude stát na každé straně tři novodobí rytíři za volantem. A nejenom na ně bude upřený zájem.

V barvách britské automobilky pojedou Španěl Juan „Nani“ Roma, Argentinec Orlando Teranova, Katařan Naser Al Attyiah, který je mimochodem viceprezidentem FIA (Mezinárodní automobilová federace). Proti nim bude stát nesmírně silná vozba. V čele sestavy Peugeotu to je jedenáctinásobný vítěz Dakaru Francouz Stephane Peterhansela a jeho krajan Cyril Despres,který pětkrát triumfoval v jedné stopě. A třetím do party je Španěl Carlos Sainz, který získal dva tituly mistra světa v rallye a na Dakaru vyhrál hodnocení automobilů v roce 2010, když hájil barvy továrního Volkswagenu.

Kromě českých jezdců fandí na Dakaru naši fanoušci tradičně také Slovákům. A rovněž příští rok v lednu budou mít příležitost sledovat úspěchy či ztráty dvou nejlepších enduráků zpoza naší východní hranice - Štefana Svitka a Ivana Jakeše.

Historie: Rallye Dakar

Dvaatřicetiletý Štefan Svitko je jeden z nejúspěšnějších slovenských motocyklových jezdců a na start nejtěžšího závodu světa se 4. ledna 2015 postaví už pošesté. Rodák ze Žaškova jako první Slovák dokončil Rally Dakar 2010 hned při své premiéře, přičemž obsadil 13. místo. Za své tehdejší výkony získal ocenění pro nejlepšího nováčka. V následujícím ročníku ho postihly technické problémy motocyklu, pro které ukončil soutěž po 8. etapě. Historického úspěchu dosáhl několikanásobný endurový mistr Slovenska během 34. ročníku, kdy patřil mezi nejužší špičku a obsadil konečné páté místo. O rok později utrpěl v závodě zranění ruky, které mu nedovolilo soutěž dokončit. Vše si ale vynahradil letos, kdy v cíli oslavoval deváté místo. To byl součástí projektu SP Moto Team a jel spolu s Čechem Dušanem Pabiškou.

37. ročník Rally Dakar pojede na úplně novém stroji. Motocykl KTM Rally Replica 450 má ve srovnaní s jeho předchůdcem o deset kilogramů menší hmotnost a je lépe ovladatelný. Speciální rám je z chrom-molybden oceli, největší rozdíl je ale v absenci karburátoru. KTM 450 má přímé vstřikování paliva, což má pochopitelně velkou výhodu ve vysokých nadmořských výškách. A protože jezdce Rally Dakar jako každoročně trasy zavedou do jihoamerických And, Štefan by mohl přímé vstřikování často docenit.

„Z nového stroje jsem úplně nadšený, už se velmi těším na samotný závod. Motocykl KTM RallyReplica 450 má jiný motor, se vstřikováním paliva. To je velká výhoda. Už v uplynulém ročníku jsem kvůli karburátoru hodně ztrácel. Jsem přesvědčený, že nyní se rozdíly smažou a budu elitě blíž. Na písku jsem už tak dost rychlý, vstřikování mi pomůže ve vyšších nadmořských výškách. Když jsme motorku před několika týdny dostali, tyčky ve spojce byly o tři-čtyři milimetry kratší, takže jsme ji museli upravovat. Sice nám tak zůstal kratší čas na přípravu, ale jsem rád, že jsme to stihli," pochvaluje si Svitko, který bude na Rally Dakar 2015 v Argentině, Chile a Bolívii tradičně hájit barvy klubu Slovnaft.

Rallye Dakar 2015: Česká stopa

Svitko opět cítí šanci udělat v Jižní Americe kvalitní výsledek. "Rád bych navázal na páté místo z roku 2012. Šance uspět je každý rok, ale kvalitních soupeřů neustále přibývá. Chce to štěstí a hlavně nepadat," naznačuje své ambice slovenský závodník, kterému se nedávno narodila dcerka. Protože jeho nová motorka už je na cestě do Jižní Ameriky, bude Svitko do odjezdu doma trénovat na starších modelech. Měl v plánu připravovat se i několik týdnů v Chorvatsku, kde chtěl absolvovat i kondiční soustředění. Premiéru na Dakaru si odbude jeho nový technicko-logistický tým ve složení Zlatko Novosad (pětinásobný mistr SR v enduru a cross-country) a Martin Kubačka, který momentálně působí i ve funkcii technického komisaře při Slovenské motocyklové federaci.

Na svůj osmý dakarský start se chystá i třiačtyřicetiletý Ivan Jakeš. Ten ohromil v roce 2013 čtvrtým místem a tedy i slovenským maximem, letos obsadil 11. místo. Pojede rovněž stroj KTM Rally Replica 450 pod hlavičkou Jakeš Dakar Teamu. "Měl jsem velké problémy s motorkou, auty a vším okolo. Někteří partneři nám na poslední chvíli odpadli.

Mám z toho stres, špatně spím a stále myslím na věci, které je potřeba zařídit. Tento rok je suverénně nejtěžší," přiznal nedávno Jakeš, kterému dělá radost alespoň motorka, jež je přesně podle jeho gusta. Společnost v týmu mu budou opět dělat kondiční trenér Marián Smyčka a mechanik Jaroslav Beran. „Budu velmi rád, pokud se umístím do desítky. Nesmím bloudit, často padat a ubližovat motorce. Je potřeba jezdit rozumně a udělat méně chyb než v minulém Dakaru," dodává Jakeš.

Rallye Dakar 2015: Kilometry pro odvážné

Jedním z mnoha neskutečných příběhů Dakaru je i ten letošní. V britském Walesu žijící australští motorkáři Simon a Llewelyn Paveyovi, otec se synem, spolu poprvé pojedou nejtěžší závod světa Rallye Dakar.

Sedmačtyřicetiletý otec Simon závodí na různých terénních motocyklech od roku 1981, začínal v motokrosu. Dakar 2015 bude jeho jubilejní desátý, poprvé tam jel 1998. Tentokrát bude mít pro něj ale velmi odlišnou příchuť, protože do závodu odstartuje společně se svým třiadvacetiletým synem Llewelynem. „Už je to dlouho, co jsme přišli na nápad soutěžit na Dakaru společně a až nyní to konečně vyšlo. Jsem nadšený, protože mě baví společné ježdění s mým synem, vidět jeho pokroky a získávání sebedůvěry na těžkých soutěžích. Nyní společně načneme novou kapitolu," říká Simon, který je známý i tím, že zasvěcoval do tajů motocyklové problematiky britského herce Ewana McGregora, který pak natočil populární dokumentární seriál Na mašině kolem světa.

Mladší muž z motorkářské rodiny Llewelyn Pavey bude na 37. ročníku Dakaru debutovat. K motocyklům se dostal tak, že ho otec vzal před sedmnácti lety na motorce na start ještě klasického "afrického" Dakaru ve francouzském Versailles. Vyrostl obklopen motocykly, začínal jako mechanik a později se zúčastnil několika obtížných rally v Asii a Africe. Na Dakaru pomáhal otci s přípravou motocyklů. „Myslím, že Dakar je pro mě přístupný až teď, kdy se přešlo na motocykly o objemu do 450 cm3. V každém případě to bude velmi zvláštní zažít Dakar v sedle společně, vždyť Simon není jenom můj otec, ale i můj nejlepší kamarád a mentor,“ říká Llewelyn.

Spolupracujeme s TipCars.com
Zabezpečení auta proti krádeži: jeden systém, na který se můžete spolehnout Zabezpečení auta proti krádeži: jeden systém, na který se můžete spolehnout

Možná už jste o zabezpečení svého auta přemýšleli. Možná…

Gruzínský cukrovar propustil stovky zaměstnanců kvůli plánované těžbě kryptoměn Gruzínský cukrovar propustil stovky zaměstnanců kvůli plánované těžbě kryptoměn

Cukrovar společnosti Agara Sugar Company ve stejnojmenném…

Merkelová a Peňa Nieto ocenili obchodní dohodu Evropské unie s Mexikem Merkelová a Peňa Nieto ocenili obchodní dohodu Evropské unie s Mexikem

Německá kancléřka Angela Merkelová a mexický prezident…

Švýcarská pošta investuje ve Francii a prodělává miliony Švýcarská pošta investuje ve Francii a prodělává miliony

Švýcarská pošta se čtrnáct let věnuje zahraničnímu…

 

Štítky Dakar 2015

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nejrychlejší Dacia Duster měla 850 koní vyladěných pro Pikes Peak Nejrychlejší Dacia Duster měla 850 koní vyladěných pro Pikes Peak

Před zadní nápravou přepracovaný vidlicový šestiválec…

Land Rover Defender Pick-up půjde po krku Mercedesu X a VW Amarok Land Rover Defender Pick-up půjde po krku Mercedesu X a VW Amarok

Koncern JLR letos představí zbrusu nového nástupce…

 





 
BMW budou stále chytřejší, ale autonomní technologie jsou daleko, říká člen představenstva

BMW budou stále chytřejší, ale autonomní technologie jsou daleko, říká člen představenstva

Včera

Přestože mnichovská značka plánuje v budoucnu stavět stále inteligentnější vozy, plně autonomní auta jsou prý ještě hodně vzdálená.




Blesk.cz

„Žena hrdinka.“ Janu Nagyovou navrhli na státní vyznamenání

„Žena hrdinka.“ Janu Nagyovou navrhli na státní vyznamenání

V Poslanecké sněmovně se sešly návrhy na státní vyznamenání, které posoudí příslušný podvýbor. Mezi zasloužilými…

3G je u nás mizerné, ale vypínat se zatím nebude. Na vině jsou zastaralé mobily

3G je u nás mizerné, ale vypínat se zatím nebude. Na…

Cca před pěti lety T-Mobile oznámil, že v roce 2018 začne vypínat 3G síť. V roce 2015 operátor upřesnil, že do…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Brankář Slavie Kolář: Bod je málo. Chtěli jsme stíhat Plzeň, to se nepodařilo

Brankář Slavie Kolář: Bod je málo. Chtěli jsme…

Byl to pro něj zvláštní zápas. Gólman Ondřej Kolář v zimě přestoupil z Liberce do Slavie, teď se pod Ještěd…

 

Reflex.cz

Vzpomínka na Pavla Šruta: Lichožrouti, ponožky a ilustrace

Vzpomínka na Pavla Šruta: Lichožrouti, ponožky a ilustrace

PAVEL ŠRUT A GALINA MIKLÍNOVÁ jsou, pokud jde o dětské knížky, dvojjediná bytost – za posledních deset let jich…

Nindžové, zabijáci ze stínů, bojovníci, kteří nechtěli bojovat. Kdo skutečně byli?

Nindžové, zabijáci ze stínů, bojovníci, kteří…

Legendární japonští bojovníci jsou opředeni řadou mýtů a polopravd. Nindžům jsou často přisuzovány téměř…