Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rallye Dakar: Zajímavosti letošního ročníku

Michal Štěpanovský
Diskuze (0)
Stěžejním soubojem na Dakaru 2015 bude bezpochyby bitva v kategorii automobilů mezi značkami Mini a Peugeot, kde bude stát na každé straně tři novodobí rytíři za volantem. A nejenom na ně bude upřený zájem.

V barvách britské automobilky pojedou Španěl Juan „Nani“ Roma, Argentinec Orlando Teranova, Katařan Naser Al Attyiah, který je mimochodem viceprezidentem FIA (Mezinárodní automobilová federace). Proti nim bude stát nesmírně silná vozba. V čele sestavy Peugeotu to je jedenáctinásobný vítěz Dakaru Francouz Stephane Peterhansela a jeho krajan Cyril Despres,který pětkrát triumfoval v jedné stopě. A třetím do party je Španěl Carlos Sainz, který získal dva tituly mistra světa v rallye a na Dakaru vyhrál hodnocení automobilů v roce 2010, když hájil barvy továrního Volkswagenu.

Kromě českých jezdců fandí na Dakaru naši fanoušci tradičně také Slovákům. A rovněž příští rok v lednu budou mít příležitost sledovat úspěchy či ztráty dvou nejlepších enduráků zpoza naší východní hranice - Štefana Svitka a Ivana Jakeše.

Dvaatřicetiletý Štefan Svitko je jeden z nejúspěšnějších slovenských motocyklových jezdců a na start nejtěžšího závodu světa se 4. ledna 2015 postaví už pošesté. Rodák ze Žaškova jako první Slovák dokončil Rally Dakar 2010 hned při své premiéře, přičemž obsadil 13. místo. Za své tehdejší výkony získal ocenění pro nejlepšího nováčka. V následujícím ročníku ho postihly technické problémy motocyklu, pro které ukončil soutěž po 8. etapě. Historického úspěchu dosáhl několikanásobný endurový mistr Slovenska během 34. ročníku, kdy patřil mezi nejužší špičku a obsadil konečné páté místo. O rok později utrpěl v závodě zranění ruky, které mu nedovolilo soutěž dokončit. Vše si ale vynahradil letos, kdy v cíli oslavoval deváté místo. To byl součástí projektu SP Moto Team a jel spolu s Čechem Dušanem Pabiškou.

37. ročník Rally Dakar pojede na úplně novém stroji. Motocykl KTM Rally Replica 450 má ve srovnaní s jeho předchůdcem o deset kilogramů menší hmotnost a je lépe ovladatelný. Speciální rám je z chrom-molybden oceli, největší rozdíl je ale v absenci karburátoru. KTM 450 má přímé vstřikování paliva, což má pochopitelně velkou výhodu ve vysokých nadmořských výškách. A protože jezdce Rally Dakar jako každoročně trasy zavedou do jihoamerických And, Štefan by mohl přímé vstřikování často docenit.

„Z nového stroje jsem úplně nadšený, už se velmi těším na samotný závod. Motocykl KTM RallyReplica 450 má jiný motor, se vstřikováním paliva. To je velká výhoda. Už v uplynulém ročníku jsem kvůli karburátoru hodně ztrácel. Jsem přesvědčený, že nyní se rozdíly smažou a budu elitě blíž. Na písku jsem už tak dost rychlý, vstřikování mi pomůže ve vyšších nadmořských výškách. Když jsme motorku před několika týdny dostali, tyčky ve spojce byly o tři-čtyři milimetry kratší, takže jsme ji museli upravovat. Sice nám tak zůstal kratší čas na přípravu, ale jsem rád, že jsme to stihli," pochvaluje si Svitko, který bude na Rally Dakar 2015 v Argentině, Chile a Bolívii tradičně hájit barvy klubu Slovnaft.

Svitko opět cítí šanci udělat v Jižní Americe kvalitní výsledek. "Rád bych navázal na páté místo z roku 2012. Šance uspět je každý rok, ale kvalitních soupeřů neustále přibývá. Chce to štěstí a hlavně nepadat," naznačuje své ambice slovenský závodník, kterému se nedávno narodila dcerka. Protože jeho nová motorka už je na cestě do Jižní Ameriky, bude Svitko do odjezdu doma trénovat na starších modelech. Měl v plánu připravovat se i několik týdnů v Chorvatsku, kde chtěl absolvovat i kondiční soustředění. Premiéru na Dakaru si odbude jeho nový technicko-logistický tým ve složení Zlatko Novosad (pětinásobný mistr SR v enduru a cross-country) a Martin Kubačka, který momentálně působí i ve funkcii technického komisaře při Slovenské motocyklové federaci.

Na svůj osmý dakarský start se chystá i třiačtyřicetiletý Ivan Jakeš. Ten ohromil v roce 2013 čtvrtým místem a tedy i slovenským maximem, letos obsadil 11. místo. Pojede rovněž stroj KTM Rally Replica 450 pod hlavičkou Jakeš Dakar Teamu. "Měl jsem velké problémy s motorkou, auty a vším okolo. Někteří partneři nám na poslední chvíli odpadli.

Mám z toho stres, špatně spím a stále myslím na věci, které je potřeba zařídit. Tento rok je suverénně nejtěžší," přiznal nedávno Jakeš, kterému dělá radost alespoň motorka, jež je přesně podle jeho gusta. Společnost v týmu mu budou opět dělat kondiční trenér Marián Smyčka a mechanik Jaroslav Beran. „Budu velmi rád, pokud se umístím do desítky. Nesmím bloudit, často padat a ubližovat motorce. Je potřeba jezdit rozumně a udělat méně chyb než v minulém Dakaru," dodává Jakeš.

Jedním z mnoha neskutečných příběhů Dakaru je i ten letošní. V britském Walesu žijící australští motorkáři Simon a Llewelyn Paveyovi, otec se synem, spolu poprvé pojedou nejtěžší závod světa Rallye Dakar.

Sedmačtyřicetiletý otec Simon závodí na různých terénních motocyklech od roku 1981, začínal v motokrosu. Dakar 2015 bude jeho jubilejní desátý, poprvé tam jel 1998. Tentokrát bude mít pro něj ale velmi odlišnou příchuť, protože do závodu odstartuje společně se svým třiadvacetiletým synem Llewelynem. „Už je to dlouho, co jsme přišli na nápad soutěžit na Dakaru společně a až nyní to konečně vyšlo. Jsem nadšený, protože mě baví společné ježdění s mým synem, vidět jeho pokroky a získávání sebedůvěry na těžkých soutěžích. Nyní společně načneme novou kapitolu," říká Simon, který je známý i tím, že zasvěcoval do tajů motocyklové problematiky britského herce Ewana McGregora, který pak natočil populární dokumentární seriál Na mašině kolem světa.

Mladší muž z motorkářské rodiny Llewelyn Pavey bude na 37. ročníku Dakaru debutovat. K motocyklům se dostal tak, že ho otec vzal před sedmnácti lety na motorce na start ještě klasického "afrického" Dakaru ve francouzském Versailles. Vyrostl obklopen motocykly, začínal jako mechanik a později se zúčastnil několika obtížných rally v Asii a Africe. Na Dakaru pomáhal otci s přípravou motocyklů. „Myslím, že Dakar je pro mě přístupný až teď, kdy se přešlo na motocykly o objemu do 450 cm3. V každém případě to bude velmi zvláštní zažít Dakar v sedle společně, vždyť Simon není jenom můj otec, ale i můj nejlepší kamarád a mentor,“ říká Llewelyn.

Michal Štěpanovský
Diskuze (0)