reklama


Range Rover 2002 - Jako pyramidy

Range Rover 2002 - Jako pyramidy

 
 

Staré přísloví tvrdí, že se všechno bojí času a ten má strach jen z pyramid. Začne se bát i Range Roveru? Ten je sice úplně nový, ale na pohled se skoro nezměnil...

Automobilový design je mnohem důležitější než to, jak vyspělou techniku má vůz ukrytu pod kapotou. Pokud se vám automobil nelíbí, jen těžko poznáte jeho kvality, a naopak - pohlednému vozidlu jsme ochotni nějaký ten nedostatek odpustit. A pokud je vůz zdařilý a navíc i prošpikovaný nejmodernější technikou, je to úplně nejlepší případ. A přesně takový býval Range Rover minulé (i předminulé) generace - uhlazený elegán nezaměnitelných tvarů, vybavený technikou potřebnou pro zdolávání terénních nástrah, i když je v naprosté většině případů nevyužíval, neboť byl díky luxusnímu vybavení častěji využíván jako luxusní silniční vůz. Tato kombinace vlastností zákazníkům značky naprosto vyhovovala a nebyl tedy důvod ji nějak výrazně měnit. Poté co firma Land Rover, která je po Jeepu asi nejproslavenější značkou terénních vozů, přešla pod křídla automobilky BMW se také zdálo být vše v nejlepším pořádku, protože mnichovský výrobce v té době patřil k těm konzervativnějším značkám (to bylo ještě před příchodem obludného BMW 7), a nehrozilo tudíž, že by produkty britské značky pod novou taktovkou nějak výrazně měnily svou tvář. Když se však BMW "lanďáku" zbavilo a prodalo jej Fordu, rozšířily se zvěsti o radikální změně stylingu po 31 letech teprve třetí generace Range Roveru a mezi pravověrnými příznivci značky se začal šířit neklid. Letošní detroitský autosalon však všechny obavy vyvrátil - nový Range Rover jako by tomu původnímu z oka vypadl. Těžko říci, zda se tak stalo proto, že měl Ford dostatek úcty k britské tradici, nebo snad z toho důvodu, že pod taktovkou "bavoráku" už měli na ostrovech nástupce téměř hotového...

Nový Range zaujme na první pohled svou robustností, a přestože na něm není ani jeden karosářský díl shodný s předchůdcem, svého předka nezapře. Je zde stále ta charakteristická rozměrná maska chladiče a velké krycí sklo předních světlometů, ty pod ním však mají nové uspořádání. Zajímavým prvkem je zaoblený nárazník s ostrou hranou v místě slícování s maskou a světlomety. Také profil a záď vozu mají stejné proporce a tvary, na jaké jsme byli zvyklí, malým designérským výstřelkem jsou tedy pouze bílá krycí skla zadních svítilen s červenými středy.

Také interiér je "very british" a stejně jako u ostatních modelů značky praoff-roadem Defender počínaje a "esúvéčkem" Freelander konče je více hranatý, než kulatý. Zvlášť noblesně působí členitý povrch přístrojové desky, vyvedený v té nejfajnovější kombinaci světlé a tmavé kůže, ušlechtilého dřeva, leštěného hliníku a když už není zbytí, tak i plastu, ovšem maximálně kvalitního. Celou posádku pak hýčkají komfortní křesla, tedy pardon - sedadla a až nechutně bohatá výbava, které kromě "obyčejných" prvků, které je až stydno jmenovat zahrnuje též vyhřívané přední sklo, samočinné ztmavování zpětných zrcátek, přípravu na mobilní telefon, elektricky nastavitelný volant a tempomat. Doobjednat lze takové maličkosti jako satelitní navigaci, střešní okno, dešťový senzor, xenonové světlomety, zadní hlavové airbagy a řadu paketů - třeba zimní, komunikační, komfortní...

Pokud jde o použitou techniku, u předchozího Range Roveru už toho nebylo mnoho ke zlepšení, a tak ten stávající jen opakuje staré triky, opepří je však sem-tam i nějakou tou novinkou. Základem technického řešení podvozku je mezinápravový diferenciál Torsen, jenž rozděluje točivý moment mezi přední a zadní nápravu. Elektronika zároveň přibrzďuje prokluzující se kolo i v rámci jedné nápravy, takže se dále zlepšuje trakce. Při jízdě z kopce pomáhá řidiči známý systém HDC (Hill Descent Control), který však snad ani není zapotřebí, protože krátký převod redukce umožňuje taktéž sjíždět dolů rychlostí chůze. Vzduchové pérování nejen že se postará o maximálně komfortní jízdu a lze za jeho pomoci měnit světlou výšku v působivém rozsahu 280 mm, ale při jízdě v zatáčkách též potlačuje naklánění karoserie. Jeho další výhodou je velké "propérování" kol, které nahrazuje pro jízdu v terénu důležitou velkou zkřižitelnost náprav, která je vlastní zejména vozům s tuhými nápravami (Range Rover má nezávislé zavěšení všech kol - vpředu vzpěry McPherson, vzadu dvojitá příčná ramena). Krom toho všeho je Range vybaven ještě systémem jízdní stability DSC a pochopitelně klasickým ABS, EBD a brzdovým asistentem.

Zákazníci mají možnost volby mezi zážehovým a přeplňovaným motorem, převodovka je však pouze jediná, a to pětistupňová samočinná Steptronic. Tím prvním motorem je vidlicový osmiválec z líhně BMW, který dává z objemu 4,4 l výkon 210 kW při 5400/min a točivý moment 440 N. m při 3600/min. S ním vyvine tento luxusní off-road největší rychlost 208 km/h a akceleraci z 0 na 100 km/h zvládne za 9,2 s. Druhou jednotkou je řadový třílitrový turbodiesel, který za svým benzinovým kolegou zaostává ve všech parametrech - kromě spotřeby ovšem. Výkon má téměř poloviční - 130 kW při 4000/min a i točivým momentem jej zážehová jednotka zastiňuje - turbodiesel se pyšní "pouze" 390 N. m při 2000/min. Však také zvládne rychlost "jen" 179 km/h a zrychlení 0-100 km/h za 13,6 s. Ovšem rozdíl ve spotřebě je dost zřetelný - 14,4 oproti 22,2 ve městě, 9,4 versus 12,6 mimo město a 11,3 proti 16,2 v kombinaci.

Range Rover je obut podle výbavy do pneumatik 255/60 R 18, nebo 255/55 R 19, za příplatek je k dispozici i úctyhodný rozměr 255/50 R 20.

Půl roku po oficiálním představení Range Roveru s pořadovým číslem 3 se tento vůz dostal též na český trh. Pokud si už na něho jdete dělat místo v garáži, tak si připravte nejméně 2.061.100 korun za provedení s turbodieselem, pokud vás láká spíše 210 kW, tak vás to bude stát ještě téměř o půl milionu víc - 2.512.200 Kč.

Rallye Dakar 2017
Molo v centru Prahy za 38 milionů poslouží i malým lodím Molo v centru Prahy za 38 milionů poslouží i malým lodím

Ředitelství vodních cest dá v příštích měsících desítky…

BAT za bilion a čtvrt pohltí Reynolds, vznikne nový tabákový gigant BAT za bilion a čtvrt pohltí Reynolds, vznikne nový tabákový gigant

Britský tabákový koncern British American Tobacco (BAT)…

Počet žadatelů o azyl v Česku loni mírně klesl, nejvíce jich bylo z Ukrajiny, Iráku a Kuby Počet žadatelů o azyl v Česku loni mírně klesl, nejvíce jich bylo z Ukrajiny, Iráku a Kuby

O azyl v Česku v loňském roce požádalo 1475 cizinců, což…

 
 

Tapety




reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií

Už skoro 40 let organizuje britský časopis What Car…

Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Automobil Aero Minor mohl hrát roli lidového vozu v…

 






 
Mazda SkyActiv-G: Benzin poprvé bez svíček. Jak to bude fungovat?

Mazda SkyActiv-G: Benzin poprvé bez svíček. Jak to bude fungovat?

Dnes 15:55

Zážehový motor, který by směs zapaloval nikoliv přeskokem jiskry na svíčce, ale kompresním teplem vyvíjí řada automobilek. Zatím nejblíže je mu zdá se japonská Mazda.




Blesk.cz

Další případ ptačí chřipky v Praze: Labuť zemřela na Střeleckém ostrově

Další případ ptačí chřipky v Praze: Labuť zemřela na…

U labutě nalezené na Střeleckém ostrově v Praze potvrdili veterináři nález ptačí chřipky. Jde o druhý případ u…

Sledujte: Europoslanci si volí nového šéfa. Kdo se hlásí do čela?

Sledujte: Europoslanci si volí nového šéfa. Kdo se…

Europoslanci si v úterý ve Štrasburku volí nového předsedu na další dva a půl roku. Na rozdíl od předchozích…

 

iSport.cz

City chtějí zlepšení! Guardiola dostane víc peněz, chce brankáře i Messiho

City chtějí zlepšení! Guardiola dostane víc peněz,…

To se mu ještě v trenérské kariéře nestalo. Kouč Manchesteru City Pep Guardiola prohrál v posledním kole na půdě…

Juventus v luxusu představil nové logo: Nedvěd v obležení topmodelek!

Juventus v luxusu představil nové logo: Nedvěd v…

Stáhli oponu a představili nové logo. Šéfové Juventusu, mezi nimiž nechyběl Pavel Nedvěd (44), při té…

 

Reflex.cz

V Kentucky chtějí zakázat soulož s kočkami a psy, na krávy či ovce se tabu nevztahuje

V Kentucky chtějí zakázat soulož s kočkami a psy, na…

Nejenom v českém parlamentu si poslanci a poslankyně vymýšlejí zákony, nad kterými zůstává rozum stát. Minulý…

Premiérka Mayová chce úplné oddělení Británie od EU, tzv. tvrdý brexit

Premiérka Mayová chce úplné oddělení Británie od EU,…

Británie nechce ani částečné členství v Evropské unii. Zdůraznila to dnes britská premiérka Theresa Mayová v…

 
 
reklama