Range Rover Sport 4,2 Supercharged – Chvála rozmaru

Range Rover Sport 4,2 Supercharged – Chvála rozmaru

 
 

Vžijme se na chvíli do situace, že chceme vlastnit auto, které zvládne sprint na 100km/h okolo 7 vteřin a budeme-li potřebovat, protáhne nás rozbahněnou roklí s prahy pod vodou. Po chvíli hledání se výběr zúží na … Range Rover. A protože ten klasický...

Vžijme se na chvíli do situace, že chceme vlastnit auto, které zvládne sprint na 100km/h okolo 7 vteřin a budeme-li potřebovat, protáhne nás rozbahněnou roklí s prahy pod vodou. Po chvíli hledání se výběr zúží na … Range Rover. A protože ten klasický byl přece jen příliš velký a těžký, Bůh ve West Midlandu jej trochu zesportovnil a nadělil kompresor. K osmiválci. Benzínovému.

obrázek [270 x 330] Půl roku jsem si myslel, že rozdíl mezi klasickým, Range Roverem a RR Sport je jen v marketingu. Chyba - oranžový testovací expres má už napohled změněnou masku, přední světlomety, blatníky, ale také zkrácenou střechu, rozvorsešikmené D-sloupky. No on vlastně konstrukčně vychází z Discovery 3 a jako snížený Range Rover se jen tváří. Dvacetipalcová kola dílo dokonávají – postavíme-li oba modely vedle sebe, nelze se zmýlit. Mluvíme-li už o marketingu, hranice mezi oběma modely je zhruba ve čtyřiceti letech. RR Sport tak má za úkol oslovit ty zákazníky, kterým klasické řady Land Roverů připadaly až příliš vznešené, nemladé a nesportovní. První pohled kombinuje nižší siluetu, změněný tvar otvorů v předních blatnících a agresivní oranžový lak, vše pak působí dojmem velmi zdařilého tuningu. A o individualismus v rámci luxusu tady jde.

Interiéru vévodí, stejně jako u klasického RR, mohutnost a kvalita. Palubní deska s kapličkou, stejně jako rozměrný středový panel a tunel – vše zůstalo včetně bezchybné ergonomie. Vůz ale navíc disponuje systémem pohonu TerrainResponse, který od řidiče žádá jediné – otočným ovladačem zvolit povrch, po kterém se jede a případně přiřadit redukci (i za jízdy!) či upravit výšku karoserie nad zemí. Vše se stejně jako u Discovery 3 (test najdete zde) zobrazuje na barevném displeji na středovém panelu a funguje bezchybně. Kombinace imitace hliníku a pravého dřeva je sice trochu zmatená, pokud si ale na šedý plast nesáhnete, věříte jeho kovovosti. Kvalitní zpracování snad už ani nezmiňujeme, rozměrný volant s již několikrát pochváleným materiálem a průřezem věnce je také příjemnou tradicí.

obrázek [300 x 220] Poměrně těžké dveře se otevírají v dostatečném úhlu a vydrápání se do komfortních předních sedadel tak nedá mnoho práce. Sedáky i opěradla s pochopitelně koženým čalouněním drží docela dobře tělo v zatáčkách, konstruktérům by ale někdo měl konečně prozradit, že na světě se rodí i jedinci s výškou nad 185 centimetrů. Vepředu a zvláště vzadu jsem se svými 194 cm hladil pleší stropní obložení, což se mi stalo naposledy ve Freelanderu. Naopak vnitřní šířkou i délkou auto chvályhodně vyniká. Zkrácený rozvor vyžaduje trochu cviku při nástupu dozadu, pak je ale pasažér hýčkán mimo jiné vlastním vyhříváním sedačky či individuálním výstupem audiosoustavy.

Zavazadelník o základním objemu 958 litrů sice počítá s využitím až po strop, i tak je ale tato hodnota působivá. Hrana je sice logicky vysoko, dál se ale rozprostírá nekonečná rovina a to i po sklopení zadních sedáků a opěradel. Na rozdíl od RR lze samostatným tlačítkem otevřít i zadní okno a nenamáhat se s celými dveřmi.

obrázek [270 x 350] Už tak dost silný atmosferický osmiválec 4.4 (také je v nabídce) se stal základem pro obříka, kterému se v rámci třídy těžko hledá konkurence. Objem byl snížen na 4,2, přibyl kompresor a výkon vyskočil na více než dvojnásobek toho, co nabízí dieselová motorizace – 287 kW (390 k). Spolu s 550 Nm kroutícího momentu lze mluvit o hodnotách hraničících s bláznovstvím a to hlavně vzhledem k rozměrům a hmotnosti auta. Ne nadarmo má ale tato motorizace na štítku napsáno Supercharged. Po nastartování se neděje nic moc zvláštního a ukrotíte-li pravou nohu, pohybuje se auto stejně svižně a důstojně, jak jsme zvyklí u klasického RR. Motor není slyšet, ale vůz ve městě i mimo něj jezdí velmi dynamicky a díky nižší stavbě i s menšími náklony. Dvacetipalcová kola a tužší odpružení pak dávají zapomenout na rozměry a s podporou parkovacích senzorů a velkého rejdu je manévrování s vozem snadné i na omezené ploše.

Pak si ale vzpomeneme na velké S u jména motoru a oranžovou barvu vozu a sešlápneme pedál k podlaze. Dvě a půl tuny se dávají do pohybu s mohutností, kterou nezprostředkuje ani ta nejnadupanější nižší střední třída, byť s obdobnými dynamickými parametry. Zátah turba je pozvolný, s nakopnutím u naftových trhačů asfaltu nemá tahle síla nic společného. Po manuálním režimu řazení ani nesaháme, automat řadí neznatelně a i v běžném režimu nechává motor vcelku dost vytáčet. Teď máme ale sportovní mód, špičkou boty lechtáme podlahu pod plynem a sportovní auta okolo jsou zahanbena. Motor sice leze po kapotě, ale hukot není větší než u hymnické vody po lučinách. Stovka za necelých osm vteřin, dvoustovka za půl minuty a auto, bržděno pouze obrovskou čelní plochou, zrychluje dál… a letištní plocha končí. Brzdit z této rychlosti naplno je ozlomkrk, Range ale statečně drží směr a na suchém betonu není ani kus černoty. Na dálnici při dodržování rychlostního limitu točí motor na šestý stupeň veselých 2300 otáček.

obrázek [300 x 220] Ale nechvalme stále. Daní za radosti způsobené zrychlováním a hybností je spotřeba, kterou lze při současných tancích kolem cen ropy nazvat úsměvnou. Když si vezmeme k srdci maximální hodnoty rychlosti a zrychlení a budeme je používat jako mantru za všech okolností, palubní počítač se vzácně potká s praxí na hodnotách okolo 35-40 litrů na 100 km, což při 88-litrové nádrži znamená dojezd okolo 250 km. Budeme-li onu obludu pod kapotou dráždit jen občas, při předjíždění či ukazování zad na křižovatkách, klesne tato hodnota o deset litrů. Zapomeneme-li na výraznější využívání turba, klesne průměr pod 20 litrů – nezáleží přitom, zda na dálnici, na okreskách či ve městě. A pojedeme-li mimoměstskou ekorallye, byť se solidním průměrem 81 km/h, zkuste někdo trumfnout mých rekordních 11 litrů…

V téměř jakékoli rychlosti je RR Sport jednoznačně více silniční než klasický Range. Minimální náklony v kombinaci s hmotností a výškou vrženou do zatáčky nás překvapovaly po celý test. Ještě lepší je ale fakt, že dvacetipalcová kola byla schopna odtlumit většinu silničních nerovností a k posádce propouštěla pouze zvukové projevy. Problémy kupodivu nebyly ani s velkým volantem, jehož posilovač dávkoval účinek téměř přesně podle našeho očekávání. Velmi dobrá spolupráce automatické převodovky s motorem způsobila, že jsme ani neměli potřebu zkoušet manuální mód – při obou režimech agregát sázel rychlosti velmi jemně a bez zbytečných prodlev.

obrázek [300 x 210] Musíme se přiznat – do extrémního terénu jsme s tímto autem nezajeli. Přejíždění muld, obrubníků a v zimě trocha těch sněhových polí budou pravděpodobně maximem, co si s vozem za 2,5 milionu a s nízkoprofilovými pneumatikami jeho majitel dovolí. Mimo cesty jsme ale poctivě ověřili redukci i křížitelnost náprav, stejně jako nadstandardní světlou výšku a nájezdové úhly – vše je skvělá a s výjimkou VW Touareg nemá ve světě rychlých SUV konkurenci. Široké pneumatiky Continental se silničním vzorkem sice ani jednou neproklouzly, přesto jsme rádi přejeli zpět na asfalt – tam je totiž tenhle RR pro rychlé duše doma.

První cena vozu1.545.000 (2.7 TD V6 140 kW, S)
První cena vozu s testovanou motorizací2.434 000 (4,2 SC V8 287 kW, Vogue)
Základní cena testovaného vozu2.434.000 (4,2 SC V8 287 kW, Vogue)
Cena testovaného vozu vč. příplatků2.581.000 (4,2 SC V8 287 kW, Vogue)
Spolupracujeme s TipCars.com

Range Rover Sport 4,2 Supercharged

Cena v základní výbavě: 2 434 000 Kč Cena v testované výbavě: 2 581 000 Kč

Základní výbava:Airbag řidiče a spolujezdce, Přední boční a hlavové airbagy, Vypínač airbagu u spolujezdce, Tříbodové bezpečnostní pásy u všech sedadel, Výškově nastav.bezpečnostní pásy s předpínači vpředu, Opěrky hlavy u všech sedadel, ABS, ETC, DSC, EBA, Systém pro omezení bočního náklonu, Přední brzdy – Brembo, Bi - Xenonová světla a světla rohová, Přední mlhová světla, Ostřikovače předních světlometů, Automatická aktivace světlometů, Dynamické natáčení světlometů do zatáček, Vyhřívané zadní okno se stěračem a ostřikovačem, Přední dešťový sensor, Imobilizér s vnitřním a obvodovým alarmem, Centrální zamykání s dálkovým ovl., Automatická klimatizace, Látkové čalounění, Kožené čalounění, Kožené čalounění Prémium + kožená schránka, Kožené čalounění Sport, El. ovládaná přední sedadla, El. nastavitelné sedadlo řidiče s pamětí, Posilovač řízení, Výškově nastavitelný volant ve dvou osách, Kůží potažený volant a řadící páka, El. ovládaná okna vpředu a vzadu, El. nastavitelná a vyhřívaná zpětná zrcátka, Automatické ztmavování vnitřního zrcátka, Boční zpětná zrcátka s pamětí, El. sklopná boční zrcátka, Sluneční clona s osvětleným make up zrcátkem, Osvětlení prostoru podlahy, Osvětlení zavazadlového prostoru, Roleta zavazadlového prostoru, Síťka v zavazadlovém prostoru, Rádio Hi Line – paket, Premium - Navigační systém s dotykovým monitorem, Hlasové ovládání Premium navigace nebo telefonu, Automatická převodovka - Command shift (6 rychlostí), Tempomat, Přední a zadní diferencial bez uzávěrky, Přední a zadní vzduchové pérování s terrain response, Dynamic response, Palubní počítač, Elektronická parkovací brzda, Přední a zadní parkovací system, Hliníková kola 20" 275/40 - 10 paprsků, Bezpečnostní matky kol, Pneumatiky Continental ( pouze na 18", 19" a 20" ), Dojezdové náhradní kolo

Výbava testovaného vozu:metalický, perleťový nebo černý lak (+24.500,-), zimní paket (+32.000,-), zadní diferenciál s uzávěrkou (+24.000,-), tempomat s radarem (+66.000,-) El.ovládané střešní okno (+41.500,-), Zatmavená skla (+15.000,-)

Western Digital podal novou nabídku na čipovou divizi Toshiby Western Digital podal novou nabídku na čipovou divizi Toshiby

Americký výrobce mikroprocesorů Western Digital spolu s…

Místo peněz papírování. Učitelé se bouří proti kariérnímu řádu Místo peněz papírování. Učitelé se bouří proti kariérnímu řádu

Zhruba 21 tisíc lidí podepsalo petici proti navrhovanému…

Zeman se s Van der Bellenem neshodl na jádru a migraci Zeman se s Van der Bellenem neshodl na jádru a migraci

Prezidenti České republiky a Rakouska Miloš Zeman a…

 

Štítky SUV Land Rover Testy

Technické údaje
Motor Range Rover Sport 4,2 Supercharged
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 8 / 4
Zdvihový objem (ccm): 4197
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 287 / 5750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 550 / 3500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 225
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 22.8 / 11.9 / 15.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 958 / 2013
Objem nádrže (l):88
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2630 / 495
Rozměr pneu:255/50 R19
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4904
b) šířka (mm): 1915
c) výška (mm): 1784
d) rozvor (mm): 2745
e) rozchod vpředu (mm): 1605
f) rozchod vzadu (mm): 1612
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 920 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 850 / 990
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):1000
k) šířka vpředu (mm): 1540
l) šířka vzadu (mm): 1520
délka sedáku vpředu (mm): 560
délka sedáku vzadu (mm): 540
výška opěradla vpředu (mm): 570
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Range Rover Sport 4,2 Supercharged
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 10
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 10
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 7
Odkládací plochy: 10
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 10
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 10
Hlučnost v nižších otáčkách: 10
Hlučnost v vyšších otáčkách: 9
Spotřeba: 5
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 10
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 10
Přenos hnací síly na vozovku: 10
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 10
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 9
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 6
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,88
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125 Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který…

Richard Hammond na videu testuje svůj elektrický vozík. Sám si jej vylepšil Richard Hammond na videu testuje svůj elektrický vozík. Sám si jej vylepšil

Richard Hammond se rychle uzdravuje a rozhodně neztratil…

 







 
Renault prozradil více o Méganu R.S.: Na výběr budou dva podvozky

Renault prozradil více o Méganu R.S.: Na výběr budou dva podvozky

Dnes 14:50

Francouzská automobilka postupně odkrývá podrobnosti o svém hot hatchi. Detaily o převodovkách a řízené nápravě nově doplňují informace o podvozcích.




Blesk.cz

Marian Vojtko šel do sebe: Denně uplave 100 bazénů

Marian Vojtko šel do sebe: Denně uplave 100 bazénů

I muzikálový herec Marian Vojtko (44) chce být ve formě. Léto je tady a je třeba na sobě makat. Proto začal…

Praha omezí reklamu: Nebude smět na lampy v parcích i na křižovatky

Praha omezí reklamu: Nebude smět na lampy v parcích…

V některých částech Prahy nově nebudou moci viset reklamy na veřejných sloupech. Vyplývá to z pravidel, která…

 

iSport.cz

McEnroe a hráč č. 701 útočí na Serenu: Mezi muži by byla na 700. místě

McEnroe a hráč č. 701 útočí na Serenu: Mezi muži by…

Je to tenisové téma, které se stále vrací. Jak by si vedly ženy na kurtech, kdyby hrály proti mužům? Debatě dal…

Sparta potvrdila dvě posily. Ben Haim je nejdražším v lize, přichází i Plavšič

Sparta potvrdila dvě posily. Ben Haim je nejdražším…

Fotbalová Sparta oznámila další dvě posily. Nejdříve oficiálně potvrdila příchod ofenzivního záložníka Tal Ben…

 

Reflex.cz

Herečka Alena Doláková: Jdi domů, medituj, ignoruj, že existuje lidské pokolení

Herečka Alena Doláková: Jdi domů, medituj, ignoruj,…

Prý existují krásná životní období a životní období užitečná. Já si zpětně uvědomuji, že jsem v USA prožívala to…

Média v únoru rozcupovala Trumpa za výroky o Švédsku. Jenže Švédové je teď potvrdili

Média v únoru rozcupovala Trumpa za výroky o…

Když v únoru americký prezident Donald Trump tvrdil, že Švédsko má problémy s imigranty, cítila se vláda ve…