Rekordní Abarth 1000 Bialbero: Princezna za 35 milionů korun

 

V Pebble Beach proběhne jako každý srpen i letos motoristický svátek včetně aukcí. Síň Gooding & Company má připraveno několik bonbónků včetně rekordního speciálu Abarth.

Carlo Abarth se proslavil zejména úpravami vozů Fiat, ačkoli firmě se štírem ve znaku nebyly rozhodně cizí ani jiné značky. Abarthy závodily nejen mezi cestovními vozy a v rallye, ale také v kategorii sportovních aut. A na svém kontě měly spoustu světových rekordů v objemově malých automobilových třídách.

Gooding & Company nabídne jeden autentický speciál během motoristického týdne v kalifornském Monterey. Pochází z roku 1960, kdy měl premiéru na 42. ročníku autosalonu v Turíně. Jde o slavnou, ale poněkud zapomenutou „Princeznu“ (auto dostalo přezdívku „La Principessa“).

Stříbřitá kapka s číslem šasi E1351 nese rukopis karosárny Pininfarina, díky testování v aerodynamickém tunelu turínské polytechniky se podařilo snížit součinitel odporu vzduchu až na hodnotu 0,20. Jednomístná placka (výraz „monoposto“ pochází mimochodem právě z italštiny) trochu připomínala předválečné aerodynamické vozy Mercedes-Benz a Auto Union, které řádily na Avusu a překonávaly rekordy na německých dálnicích, ale byla mnohem menší. Na délku ovšem i tak měřila 4,56 m, byla 1,55 m široká a 1,2 m nízká. Měla rovněž odnímatelné kryty kol, ten, který chránil pilota, se odklápěl směrem dopředu.

Za ním se ukrýval řadový čtyřválec 982 cm3/75 kW (101 k) spojený se čtyřstupňovou přímo řazenou převodovkou. Abarth postavil podobných speciálů několik už dříve, dokonce i s polovičním objemem. Agregát měl původ ve Fiatu 600, byl však opatřen svébytnou hlavou, rozvodem DOHC a půlkulovitými spalovacími prostory. „Bialbero“ (dvouvačkový) mimochodem postrádal jakékoli přeplňování. Překonal devítku světových rekordů ve své kategorii včetně nepřetržité jízdy na 72 hodin průměrem 186,7 km/h a na 10 tisíc kilometrů, tehdy dosáhl dokonce 191 km/h.

Raritní „Princezna“ se bude dražit vůbec poprvé veřejně, na první pohled vypadá jako nová, ale nebyla nikdy restaurována, po mnoho let odpočívala v soukromé sbírce. Zaujme kromě přísně aerodynamických a čistých tvarů hlavně polovinou dřevěného závodního volantu s dvojicí ramen, spodní část s případným třetím by se do těsného kokpitu už nevešla a nebyla vlastně vůbec potřeba. Analogový otáčkoměr i ostatní čtyři malé přístroje prozrazují dobu vzniku.

Britský Top Gear odhaduje její prodejní cenu na závratný minimálně milion liber (35,3 milionu korun dle současného kurzu), aukční síň však rozmezí dosud nestanovila. Nového majitele bude historický poklad hledat ve dnech 20. a 21. srpna. Pochopitelně není ochuzen o patřičnou dokumentaci včetně kompletní závodní historie.

Spolupracujeme s TipCars.com
Havajský soud zablokoval Trumpův protiimigrační dekret, považuje ho za diskriminační Havajský soud zablokoval Trumpův protiimigrační dekret, považuje ho za diskriminační

Federální soud v Honolulu dnes zablokoval zářijový…

Hrozba terorismu v Británii vzrostla alarmujícím tempem, řekl šéf MI5 Hrozba terorismu v Británii vzrostla alarmujícím tempem, řekl šéf MI5

Šéf britské tajné služby MI5 Andrew Parker dnes řekl, že…

Jak zdokonalují řízení policisté v Británii? Hrají závodní hry Jak zdokonalují řízení policisté v Británii? Hrají závodní hry

Strážníci z jednoho britského hrabství mají opravdu…

Odvrat od brexitu by výrazně pomohl britské ekonomice, vyplývá ze studie OECD Odvrat od brexitu by výrazně pomohl britské ekonomice, vyplývá ze studie OECD

Pokud by se Británie odvrátila od plánovaného odchodu z…

 
Zdroj: Gooding & Company, Top Gear

Štítky Abarth

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Deset Deset "nesmrtelných" motorů. Ve výrobě vydržely desítky let

Některé motory se povedou, jiné nikoliv. My jsme pro vás…

Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné

Vůz s designově velmi komplikovanou přídí se stává…

 





 
Autozam AZ-1 (1992-1995): Maličké japonské autíčko s křídly byl totální propadák

Autozam AZ-1 (1992-1995): Maličké japonské autíčko s křídly byl totální propadák

Včera

Japonští zákazníci si v první polovině 90. let mohli pořídit zvláštní maličké kupé od Mazdy a Suzuki s křídlovými dveřmi. Dnes jde o skutečnou raritu...




Blesk.cz

Sexy pilotka dobyla internet: Chlapi z ní mají hlavu v oblacích!

Sexy pilotka dobyla internet: Chlapi z ní mají hlavu…

Je krásná, neuvěřitelně talentovaná a chlapi z ní mají hlavu v oblacích. Nizozemská pilotka Lindy Mariëlle Kats…

Zajatkyně ISIS popsala umírání žen v garáži i kruté znásilnění dívek

Zajatkyně ISIS popsala umírání žen v garáži i kruté…

Oběťmi brutálních perzekucí ze strany takzvaného Islámského státu se stali také Turkmeni jako jedna z etnických…

 

iSport.cz

Litvínovský Gerhát zničil lídra

Litvínovský Gerhát zničil lídra "forsbergem":…

Napadlo ho to prý hned, jak zjistil, že rozhodčí nařídili trestné střílení. Ovšem provést něco takového…

Strýcová se zlobí! Podraz, popsala přestup kouče Krupy k Plíškové

Strýcová se zlobí! Podraz, popsala přestup kouče…

Barbora Strýcová třímala trofej pro vítězku turnaje v Linci a měla knedlík v krku. To když děkovala svému kouči…

 

Reflex.cz

Obvoďáci budou stávkovat. Mají pravdu!

Obvoďáci budou stávkovat. Mají pravdu!

Je málo profesí, jejichž služeb užívám opakovaně a dlouhá léta. Na prvním z míst asi — kromě řidičů tramvají —…

Výprava do nitra Nové Guiney: Země andělů a démonů

Výprava do nitra Nové Guiney: Země andělů a démonů

Papua-Nová Guinea patří k zemím, kterým se turisté vyhýbají. Ale kdo se nebojí, bude mít výjimečný zážitek. Tak…