Rekordní Abarth 1000 Bialbero: Princezna za 35 milionů korun

 

V Pebble Beach proběhne jako každý srpen i letos motoristický svátek včetně aukcí. Síň Gooding & Company má připraveno několik bonbónků včetně rekordního speciálu Abarth.

Carlo Abarth se proslavil zejména úpravami vozů Fiat, ačkoli firmě se štírem ve znaku nebyly rozhodně cizí ani jiné značky. Abarthy závodily nejen mezi cestovními vozy a v rallye, ale také v kategorii sportovních aut. A na svém kontě měly spoustu světových rekordů v objemově malých automobilových třídách.

Gooding & Company nabídne jeden autentický speciál během motoristického týdne v kalifornském Monterey. Pochází z roku 1960, kdy měl premiéru na 42. ročníku autosalonu v Turíně. Jde o slavnou, ale poněkud zapomenutou „Princeznu“ (auto dostalo přezdívku „La Principessa“).

Stříbřitá kapka s číslem šasi E1351 nese rukopis karosárny Pininfarina, díky testování v aerodynamickém tunelu turínské polytechniky se podařilo snížit součinitel odporu vzduchu až na hodnotu 0,20. Jednomístná placka (výraz „monoposto“ pochází mimochodem právě z italštiny) trochu připomínala předválečné aerodynamické vozy Mercedes-Benz a Auto Union, které řádily na Avusu a překonávaly rekordy na německých dálnicích, ale byla mnohem menší. Na délku ovšem i tak měřila 4,56 m, byla 1,55 m široká a 1,2 m nízká. Měla rovněž odnímatelné kryty kol, ten, který chránil pilota, se odklápěl směrem dopředu.

Za ním se ukrýval řadový čtyřválec 982 cm3/75 kW (101 k) spojený se čtyřstupňovou přímo řazenou převodovkou. Abarth postavil podobných speciálů několik už dříve, dokonce i s polovičním objemem. Agregát měl původ ve Fiatu 600, byl však opatřen svébytnou hlavou, rozvodem DOHC a půlkulovitými spalovacími prostory. „Bialbero“ (dvouvačkový) mimochodem postrádal jakékoli přeplňování. Překonal devítku světových rekordů ve své kategorii včetně nepřetržité jízdy na 72 hodin průměrem 186,7 km/h a na 10 tisíc kilometrů, tehdy dosáhl dokonce 191 km/h.

Raritní „Princezna“ se bude dražit vůbec poprvé veřejně, na první pohled vypadá jako nová, ale nebyla nikdy restaurována, po mnoho let odpočívala v soukromé sbírce. Zaujme kromě přísně aerodynamických a čistých tvarů hlavně polovinou dřevěného závodního volantu s dvojicí ramen, spodní část s případným třetím by se do těsného kokpitu už nevešla a nebyla vlastně vůbec potřeba. Analogový otáčkoměr i ostatní čtyři malé přístroje prozrazují dobu vzniku.

Britský Top Gear odhaduje její prodejní cenu na závratný minimálně milion liber (35,3 milionu korun dle současného kurzu), aukční síň však rozmezí dosud nestanovila. Nového majitele bude historický poklad hledat ve dnech 20. a 21. srpna. Pochopitelně není ochuzen o patřičnou dokumentaci včetně kompletní závodní historie.

Spolupracujeme s TipCars.com
Macron navštíví koncem října Prahu, setká se se Zemanem i Babišem Macron navštíví koncem října Prahu, setká se se Zemanem i Babišem

Francouzský prezident Emmanuel Macron navštíví 27. října…

O místo šéfa lidovců je velký zájem, možných nástupců Bělobrádka je hned několik O místo šéfa lidovců je velký zájem, možných nástupců Bělobrádka je hned několik

Začíná se spekulovat o nástupci Pavla Bělobrádka, který…

Miliardář Křetínský jedná o nákupu podílu ve francouzském deníku Le Monde Miliardář Křetínský jedná o nákupu podílu ve francouzském deníku Le Monde

Český miliardář Daniel Křetínský jedná s francouzským…

 
Zdroj: Gooding & Company, Top Gear

Štítky Abarth

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Příliš tvrdá pravidla? Technickou kontrolou nemusí projít 90 % aut Příliš tvrdá pravidla? Technickou kontrolou nemusí projít 90 % aut

Se zpřísněním předpisů pro technické kontroly a měření…

Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault

Nová generace Rapidu se bude jmenovat Scala. Jako první…

 





 
Škoda a názvy jejích aut. Jak dostaly své jméno Octavia, Felicia nebo nová Scala?

Škoda a názvy jejích aut. Jak dostaly své jméno Octavia, Felicia nebo nová Scala?

Včera

Mladoboleslavská automobilka při hledání názvů svých aut často hledala v latině. Dnes sází i na výrazy původních obyvatel Aljašky.




Blesk.cz

Marii Zelníčkovou (92) ze Zlína přijal v oválné pracovně Trump: Pocta, na kterou marně čeká i Zeman!

Marii Zelníčkovou (92) ze Zlína přijal v oválné…

Svět stál v téhle místnosti na hraně jaderné války. Odsud se vydal pokyn vyrazit na Saddáma do Iráku, Nixon tady…

Paní Radka s rakovinou prsu: Ňadra jí prohmatal partner! Podle Angeliny Jolie

Paní Radka s rakovinou prsu: Ňadra jí prohmatal…

Radka Kozáková před pěti lety prožila obrovský šok. Naprostou náhodou přišla na to, že má zhoubný nádor prsu. V…

 

iSport.cz

Budějovická Sparta! Kladrubský a Křížek o postupovém snu i politice

Budějovická Sparta! Kladrubský a Křížek o postupovém…

Už nemají moc času. Pestré kariéry dvou jihočeských patriotů se blíží ke konci a oba chodí každý den do práce s…

Úsměvy i objetí, Djokovič dorazil za Štěpánkem: Velký chlap si to zaslouží!

Úsměvy i objetí, Djokovič dorazil za Štěpánkem:…

Když nabídku kamaráda Radka Štěpánka uslyšel, neváhal ani dvě vteřiny. Srbský tenisový démon Novak Djokovič ve…

 

Reflex.cz

Czech Press Photo 2018: Kdo získá cenu čtenářů Lidé a Země? Dejte hlas své nejoblíbenější fotce!

Czech Press Photo 2018: Kdo získá cenu čtenářů Lidé…

Hlasujte o čtenářsky nejoblíbenější fotografii letošních finalistů Czech Press Photo! Vaše hlasy rozhodnou, kdo…

Peníze na zdravotnictví budou chybět, musíme být zdraví jako řípa. Babišova vláda je jen do pěkného počasí

Peníze na zdravotnictví budou chybět, musíme být…

Nejprve dobrá zpráva: české zdravotnictví dosahuje skvělých výsledků, zdravotní pojišťovny mají peníze, protože…