Renault 8 a 10 – Malý a větší bratr

Renault 8 a 10 – Malý a větší bratr

 
 

Posledním Renaultem s motorem vzadu se po modelech 4CV a Dauphine stal Renault 8 a jeho zvětšená verze Renault 10. „Osmičky“ byly oblíbené i u nás a vyráběly se také ve Španělsku, Bulharsku a Rumunsku.

Vývoj Renaultu 8 (do roku 1964 se používalo označení R8) probíhal v době, kdy měl Renault čilé obchodní vztahy s italskou Alfou Romeo. Alfa Romeo vyráběla v licenci Renault Dauphine a Ondine (1959–1964) a Renault R4 (1962–1964). Renault naopak prodával ve své síti vozy Alfa Romeo. Alfa Romeo dokonce v roce 1960 postavila prototyp Tipo 103, který se nápadně podobal Renaultu 8.

Sériový Renault R8 (model R1130), který se představil v červenci 1962, vycházel koncepčně ze svého předchůdce Renaultu Dauphine. Nový čtyřválcový motor s pětkrát uloženým klikovým hřídelem, objemem 956 cm3 (vrtání 65 mm, zdvih 72 mm), rozvodem OHV a výkonem 30 kW (41 koní) byl stejně jako u Dauphine umístěn v zádi, chladič však byl tentokrát umístěn až za motorem. Moderní podvozek měl přední kola nezávisle zavěšena na horních a dolních příčných ramenech a zadní na kyvadlových polonápravách. Odpružení kol zajišťovaly vpředu i vzadu vinuté pružiny a poprvé u vozu této třídy byly na všechna čtyři kola namontovány kotoučové brzdy. Standardně se dodávala plně synchronizovaná třístupňová převodovka s řazením na podlaze nebo za příplatek čtyřstupňová převodovka se synchronizací 2. až 4. stupně. Renault 8 s pohotovostní hmotností 725 kg jezdil rychlostí až 125 km/h a spotřeboval v průměru necelých 7 litrů na 100 km.

Hranatá móda

Renault 8 dostal ve své době moderní karoserii hranatějších tvarů s rozměry 3995 x 1490 x 1361 mm a rozvorem 2270 mm. Na jeho designu se významně podílel Philippe Charbonneaux. Typickým stylistickým prvkem čtyřdveřové karoserie byla příď s víkem zavazadlového prostoru (objem 0,24 m3) prolomeným do tvaru písmene V. Přední čelo bez obvyklé masky chladiče zdobila jen tenká vodorovná lišta se znakem Renaultu po levé straně. Od Dauphine převzala osmička tvar nárazníku se zvýšenou střední částí. Boky zdobila chromovaná lišta, kopírující prolis v celé délce vozu. Vzduch se dostával k chladiči otvory ve víku motorového prostoru na zádi vozu.

obrázek [555 x 367]  

Na jaře 1964 přišel na trh výkonnější Renault 8 Major (R1132) s motorem, jehož objem byl převrtáním z 65 na 70 mm zvětšen na 1108 cm3, a standardně dodávanou čtyřstupňovou převodovkou. Výkon motoru stoupl na 31,6 kW (43 k). Od podzimu 1967 se tyto motory montovaly do všech standardních Renaultů 8. Pro modelový rok 1968 připravil Renault model 8S, který svými čtyřmi světlomety připomínal sportovní modely Gordini. Poháněl jej 1,1litrový motor o výkonu 37 kW (50 k).

Modrá je dobrá

Francouzský ladič Amédée Gordini pokračoval ve spolupráci s Renaultem a na podzim 1964 debutoval sportovní sedan Renault 8 Gordini (R1134) se čtyřválcem 1108 cm3 s novou hlavou válců, naladěným na výkon 57 kW (77 k). Všechny modely Gordini (říkalo se jim také zkráceně Gord) se dodávaly v typické francouzské modré barvě se dvěma bílými pruhy, procházejícími od přední kapoty přes střechu až ke koncovým světlům.

obrázek [555 x 337]  

O dva roky později dostal Renault 8 Gordini (typ R1135) čtyři kruhové světlometymotor převrtaný na 1255 cm3. Amédée Gordini jej vyladil na výkon 65 kW (88 k), takže vozy s tímto motorem a s pětistupňovou převodovkou dosahovaly snadno 175 km/h a kilometr s pevným startem ujely za 32 s. Těmto výkonům musely být pochopitelně přizpůsobeny podvozky. Snížila se například výška karoserie nad vozovkou a vzadu byly montovány dvojité tlumiče pérování. Neobvyklým technickým prvkem byl negativní sklon zadních kol, zvyšující stabilitu v zatáčkách.

Vozy Renault Gordini sklízely od začátku velké úspěchy na sportovním poli. Vyhrály mimo jiné třikrát po sobě korsickou rallye Tour de Corse (1964 – 1966), Alpský pohár (1965) a v roce 1969 Rallye Monte Carlo. V roce 1966 byl pro Renaulty 8 Gordini založen Francouzský pohár. Pro mladé závodníky se stal prvním krokem k profesionální kariéře Gordini Cup. Celkovým počtem 11 607 vyrobených vozů se R8 Gordini stal sportovním nástrojem dostupným i méně majetným zájemcům.

O číslo větší – Renault 10

Prodloužením přední a zadní části karoserie při zachování rozvoru 2270 mm vznikl v roce Renault 10. Byl to poměrně prostorný vůz s rozměry 4197 x 1526 x 1405 mm a zavazadlovým prostorem vpředu s objemem 0,315 m3. Karoserie prošla, kromě zvětšení rozměrů, řadou stylistických úprav. Vpředu zůstal typicky zalomený nárazník, ale tentokrát bez svislých sloupků. Na dvojici kruhových světlometů navazovala rozměrná směrová světla a vodorovná lišta mezi světlomety se rozšířila. Boční pohled osvěžila tenká zalomená lišta a lesklá ozdoba na sloupcích C. Také vzadu byla zvětšená koncová světla propojena širokou ozdobnou lištou. Na podzim 1967 dostal Renault 10 obdélníkové světlomety a nově tvarovanou záď. V roce 1968 převzal některé stylistické prvky desítky Renault 8.

obrázek [555 x 309]  

Zpočátku poháněl Renault 10 motor s objemem 1108 cm3 a výkonem 31,6 kW (43 k), od roku 1969 se dodával s výkonnějším čtyřválcem z Renaultu 12, jehož objem byl 1289 cm3. Vozy s tímto motorem se nazývaly Renault 10 1300. Do léta 1971 bylo vyrobeno 688 tisíc vozů Renault 10.

Renaulty 8 a 10 se ve Francii vyráběly do roku 1971 (od roku 1965 také s elektromechanickou automatickou převodovkou Jaeger), prodávaly se ale ještě dva další roky a ve Španělsku vydržely ve výrobě až do roku 1976. Montovaly se také v Bulharsku u firmy Bulgar Renault a v Rumunsku pod názvem Dacia 1100. Celková produkce se přiblížila hranici 1,4 milionu kusů. Osmičku si oblíbili i naši řidiči, do tehdejšího Československa se jich dovezlo necelých devět tisíc.

Spolupracujeme s TipCars.com
ANO přizve občanské demokraty do vlády ANO přizve občanské demokraty do vlády

Hnutí ANO nabídne občanským demokratům možnost vládní…

Čínský prezident napodobil Mao Ce-tunga, jeho ideologii zařadí strana do svých stanov Čínský prezident napodobil Mao Ce-tunga, jeho ideologii zařadí strana do svých stanov

Delegáti končícího sjezdu Komunistické strany Číny dnes…

Komentář Jany Havligerové: Předčasné volby? Zapomeňte Komentář Jany Havligerové: Předčasné volby? Zapomeňte

Volby určily jednoznačného vítěze, ba přímo politického…

 

Štítky Renault

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
7 dostupných zajímavých kupé. Před pěti lety byla k mání, dnes už ne 7 dostupných zajímavých kupé. Před pěti lety byla k mání, dnes už ne

Crossovery, velká i malá SUV. To je oblast, na které se…

Volvo vystavuje novinku XC 40 v obchodních centrech Volvo vystavuje novinku XC 40 v obchodních centrech

Nejmenší SUV značky Volvo - model XC 40 se sice začne…

 



Renault 12 a 15/17 – Pohodlí a styl Renault 12 a 15/17 – Pohodlí a styl

Před čtyřiceti lety se začal vyrábět Renault 12,…

 



 
To je škody! Unikátní McLaren P1 divize MSO skončil v plamenech

To je škody! Unikátní McLaren P1 divize MSO skončil v plamenech

Dnes 12:50

Tento konkrétní kousek patřil mezi nejznámější vozy McLarenu ve Velké Británii, hořet začal ze zatím neznámých důvodů.




Blesk.cz

Sisa Sklovská si zahrává: Po operaci natáčela Pevnost Boyard

Sisa Sklovská si zahrává: Po operaci natáčela Pevnost Boyard

Zpěvačka Sisa Sklovská (52) má zřejmě pro strach uděláno. Nabídku na účinkování v dobrodružném pořadu Pevnost…

Miliardář Karel Janeček si dva roky po svatbě našel milenku! Manželka to vzala nádherně, říká

Miliardář Karel Janeček si dva roky po svatbě našel…

Kontroverzní miliardář Karel Janeček (44) opět šokuje. Dva roky po svatbě přiznal milenku, o které jeho manželka…

 

iSport.cz

Gólmany Vegas kosí zranění. Nová dvojice má v NHL odchytáno 14 minut

Gólmany Vegas kosí zranění. Nová dvojice má v NHL…

Od začátku je musejí brát vážně. Žádný nový celek NHL neměl tak dobrý start – v celé stoleté historii NHL,…

Slavia pomalu odpadá z boje o titul. Obhájce brzdí POLOPŘEVRAT

Slavia pomalu odpadá z boje o titul. Obhájce brzdí…

Když se spojí sportovní, finanční a strategické hledisko, má Slavia největší sílu sejmout Viktorii Plzeň z…

 

Reflex.cz

Bohumil Pečinka: Piráti se rozdělí a polovina skončí jinde. Jde o to, kdo si je podchytí

Bohumil Pečinka: Piráti se rozdělí a polovina skončí…

Za velkou neznámou považuje komentátor Reflexu Bohumil Pečinka angažmá Pirátů v Poslanecké sněmovně. „Vůbec…

Strom uprostřed fotbalového hřiště. Jak tohle vzniklo?

Strom uprostřed fotbalového hřiště. Jak tohle vzniklo?

Hřiště, jaké svět neviděl, i tak by se dala nazvat multifunkční sportovní plocha na střední škole Yucai v…