Renault Clio Grandtour 1,2 16V – Nejlepší základ

Renault Clio Grandtour 1,2 16V – Nejlepší základ

 
 

Renault sice přišel mezi malá kombi se svým Cliem Grandtour jako poslední, ale jeho nabídka by měla teoreticky uspokojit českého zákazníka nejsnáze. Velkou zásluhu na tom má malý benzinový čtyřválec.

Clio Grandtour jsme poprvé vyzkoušeli před několika týdny, v lednu 2008. Tehdy šlo o silnější turbodiesel 1,5 dCi (63 kW), který přes své kvality asi nebude tvořit většinu prodaného objemu tohoto kombi. Dnešní motorizace však tuto roli má.

Čtyřválec jako základ

Zvykli jsme si, že k základním malým modelům nabízejí automobilky v Evropě pouze tříválcové motory. Nejsou to jen příbuzné značky Škoda, SEAT a Volkswagen, ale i giganti jako Toyota nebo Opel. Úspory plynoucí z nižších nákladů na výrobu, nižších třecích ztrát, i specifické vlastnosti tříválců jako ochotnější akcelerace motoru do otáček, nízká hmotnost a příznivější průběh točivého momentu, ale mnoho zákazníků nedokáží přesvědčit. Částečně jde psychologickou barieru a subjektivní odpor vůči charakteristickému projevu tříválcového motoru, ale své řekne i porovnání technických dat. Není totiž výjimkou, že deklarovaná relativní úspora tříválců se v absolutních měřítkách (akcelerace, spotřeba paliva, pružnost) obrací proti tříválcům ve srovnání s moderními čtyřválci. Nejnovějším případem je Renaultův nový základní motor pro modely Clio a Clio Grandtour, který jsme vyzkoušeli.

obrázek [555 x 399]
 

Život s jedna-dvojkou

Od levné základní motorizace donedávna nikdo mnoho převratného nečekal, ale Renault, zdá se, situaci mění. Alespoň to tak vypadá při pohledu do aktuálních ceníků řady Clio. Nejvyšší výkon 55 kW při 5500 ot./min vypadá v tabulce technických dat velmi dobře, ale do nejmenší objemové kategorie nás vrací standardní maximum točivého momentu 105 Nm při 4250 ot./min. Miniaturní čtyřválec, ač je vydáván za kubaturu 1,2 l, má ve skutečnosti zdvihový objem pouze 1149 cm3 a tedy spadá na rozdíl od objemově podstatně dospělejších prvních čtyřválců 1,4 l u Škody nebo Peugeotu, do základní sazby povinného ručení. Tím však úspory ani zdaleka nekončí.

Nízká spotřeba pro řadového spotřebitele

Malý motor se pod kapotou našeho kombi skromně krčí za bezejmenným krytem z plastu. Jeho zvukový projev je při běžné jízdě sympaticky tichý a klidný. Držíte-li motor v nízkých a středních otáčkách, asi do 3500 min-1, prakticky o něm nevíte. Jakmile však chcete z motoru maximum – při větším zatížení vozu nebo potřebě větší akcelerace – je třeba očekávat i od čtyřválce vyšší hladinu hluku. Při výletech mezi 4000 a 6000 ot./min se vám možná v určitých momentech vybaví tóny, které jsme slýchali desítky let z útrob škodovek.

obrázek [555 x 319]
 

Na základní motorizaci Clia je velmi sympatická schopnost jezdit úsporně. Asi nikoho nepřekvapí, že i v tomto případě je nezbytná kooperace řidiče s vozem. Když se vyvarujete časté akcelerace a pojedete plynule v rychlostním pásmu 50-90 km/h, může se vám, tak jako nám, ukázat na palubním počítači (standardní výbava všech modelů) spotřeba paliva 5,2 l/100 km. Při standardních cestovních rychlostech jsme zaznamenali hodnoty 6,6 l/100 km (100 km/h, 3300 ot./min na 5. r.s.), resp. 7,8 l/100 km (130 km/h, 4200 ot./min na 5. r.s.). Jak vidíte, vysoké rychlostní průměry stojí asi tolik, co byste dali za palivo u benzinového motoru 1,6 l v autě o třídu větším. Akustická pohoda na palubě panuje asi do rychlosti 120 km/h, při vyšších už hluk výrazně narůstá.

Grandtour podruhé

Podrobný popis Clia Grandtour naleznete v našich dvou prvních článcích (odkazy jsou pod textem), ale zastavme se alespoň u několika nových poznatků, které jsme během druhého testu posbírali. Předně, pokud máte i mírně nadprůměrnou postavu, zapomeňte raději rovnou na atraktivní dvojici střešních oken za 26 tisíc korun. Z obyčejného Clia dělají auto s neobvykle prosvětleným interiérem, ale snižují už tak ne právě vysoký interiér. Náš druhý model střešní okna neměl a několik centimetrů navíc bylo příjemným zvýšením životního prostoru vpředu i vzadu.

obrázek [555 x 369]
 

Lehký celohliníkový motor přispívá k snadnému ovládání, ale řízení i tak patří k potenciálně nejslabším místům. Tuhá charakteristika mladoboleslavských řídicích mechanismů přirostla Čechům k srdci a srovnání s elektricky podporovaným natáčením volantu působí v určitých okamžicích nejistotu za volantem, když nevíte, co právě dělají přední kola. I když odpružení je velmi komfortní a směle překonává i neudržovaná křížení silnic a železnic, při ostré jízdě se navzdory subjektivním pocitům, všechna kola drží vozovky.

Řidičům, kteří vyhledávají vyšší polohu za volantem, bude vadit, že když si nastaví sedačku do oblíbené polohy, neuvidí přes (pouze) výškově nastavitelný volant na všechny ciferníky. Výhled z auta je asi nejlepší ze současných malých kombi, ale poloha za volantem není právě optimální. Za bezchybné považujeme, stejně jako v prvním případě, dílenské zpracování vozu, materiály jsou na třídu malých vozů překvapivě kvalitní, výhradu máme jen k potahu sedadel na němž sem tam v sedadle kloužete.

obrázek [555 x 362]
 

Závěr

Kdybychom to celé měli shrnout, pak platí, že renaultův základ bude schopen uspokojit všechny běžné potřeby mladé rodiny nebo řidičů v důchodovém věku, kteří přesedají z letitého modelu s motorem s podobným zdvihovým objemem. Ten je totiž limitem, který lze překonat jen přeplňováním. Ostatně i takovou dvanáctistovku Renault nabízí.

První cena vozu289.900,-Kč (Clio Grandtour 1.2 16V (55 kW), Authentique)
První cena vozu s testovanou motorizací289.900,-Kč (Clio Grandtour 1.2 16V (55 kW), Authentique)
Základní cena testovaného vozu354.900,-Kč (Clio Grandtour 1.2 16V (55 kW), Dynamique)
Cena testovaného vozu vč. příplatků440.200,-Kč (Clio Grandtour 1.2 16V (55 kW), Dynamique)

Související články:

Plusy

  • výbava a užitná hodnota za přiměřenou cenu
  • přiměřeně úsporný motor
  • jízdní komfort
  • uspořádání a praktická využitelnost zavazadlového prostoru
  • výhled z vozu
  • účinnost adaptivních světlometů

Minusy

  • volant seřiditelný jen výškově, nepřirozená poloha za volantem
  • ergonomie některých ovládacích prvků (tempomat, vyhřívání sedadel, ovl. radia vpravo od volantu)
  • řazení s vůlemi v kulise, řízení s omezenou zpětnou vazbou
  • ve srovnání s hlavním konkurentem menší zavazadlový prostor
  • pod zatížením a při vyšších otáčkách hlučný motor
Tento test proběhl ve spolupráci s mezinárodním letištěm Mnichovo Hradiště.
Spolupracujeme s TipCars.com

Renault Clio GrandTour

Cena v základní výbavě: 289 900 Kč Cena v testované výbavě: 440 200 Kč

Základní výbava:ABS s elektronickým rozdělovačem brzdné síly a asistenčním systémem brzd, přední airbagy (možnost odpojení airbagů spolujezdce), boční airbagy, hlavové airbagy, bezpečnostní pásy vpředu: výškově nastavitelné, tříbodové, s předpínačem a omezovačem síly, bezpečnostní pásy vzadu: tříbodové na všech místech, s omezovačem síly na bočních místech, centrální zamykání s dálkovým ovládáním + imobilizér, automatické uzamykání dveří za jízdy a odemknutí v případě nárazu, elektrický posilovač řízení s variabilním účinkem, palubní počítač se 7 funkcemi, tempomat s omezovačem rychlosti, adaptivní světlomety, mlhové světlomety, chromované vnější kliky, manuálně regulovaná klimatizace, pylový filtr, výškově nastavitelný volant, el. ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka (asférické na straně řidiče), elektricky ovládaná okna vpředu, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, zadní sedadlo s děleným opěradlem 1/3:2/3, dvojitá podlaha v kufru, rádio 2x 15 W s přehrávačem CD, ovládáním pod volantem, odděleným displejem, 2 reproduktory, 2 výškové reproduktory v palubní desce

Výbava testovaného vozu:Metalická barva (+ 10.300,- Kč), kola z lehkých slitin 15“ (+14.000,-Kč), kontrola tlaku v pneumatikách (+ 8.000,- Kč), stabilizační systém ESP (+ 24.000,- Kč), automaticky regulovaná klimatizace (+10.000,- Kč), zadní parkovací senzor (+9.000,-Kč), vyhřívaná přední sedadla (+6.000,-Kč), Rádio 4x 15 W s přehrávačem CD a MP3, ovládáním pod volantem, odděleným displejem, 4 reproduktory, 2 výškové reproduktory v palubní desce (+4.000,-Kč)

Byty v Mostě jsou skoro nejlevnější v zemi. Seriál může cenu ještě srazit, tvrdí makléřka Byty v Mostě jsou skoro nejlevnější v zemi. Seriál může cenu ještě srazit, tvrdí makléřka

Možnost bydlet jako seriálové hvězdy zřejmě nikdy nebyla…

General Motors představuje svůj nový model. Na evropské trhy posílá elektrokolo General Motors představuje svůj nový model. Na evropské trhy posílá elektrokolo

Americká společnost General Motors se přidává k dalším…

Merkelová: Vypovězení smlouvy o likvidaci raket? Pro Evropu to je velmi špatná zpráva Merkelová: Vypovězení smlouvy o likvidaci raket? Pro Evropu to je velmi špatná zpráva

Vypovězení smlouvy o likvidaci raket krátkého a středního…

Unie chce úspornější kamiony, pomoci by měl nový vzhled Unie chce úspornější kamiony, pomoci by měl nový vzhled

Rumunské předsednictví Evropské unie posvětilo návrh…

 
Technické údaje
Motor Renault Clio GrandTour
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1149
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 55 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 105 / 4250
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 167
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 13.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.6 / 4.9 / 5.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 439 / 1277
Objem nádrže (l):55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1180 / 438
Rozměr pneu:185/60 R15
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4203
b) šířka (mm): 1719
c) výška (mm): 1513
d) rozvor (mm): 2575
e) rozchod vpředu (mm): 1472
f) rozchod vzadu (mm): 1470
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 780 / 1010
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 800
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1005
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):910
k) šířka vpředu (mm): 1420
l) šířka vzadu (mm): 1400
délka sedáku vpředu (mm): 460
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 570
místo vzadu pod předním sedadlem: ANO
Hodnocení Renault Clio GrandTour
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 7
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 7
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 7
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 7
Výkon ve vyšších otáčkách: 7
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 7
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 7
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 10
Variabilita zavazadlového prostoru: 9
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 10
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,96
 







Doporučujeme
Ženeva 2019: Seznam premiér tradičního autosalonu už je bohatý Ženeva 2019: Seznam očekávaných premiér

Škoda Kamiq, nové BMW 3 Touring, pátá generace Renaultu…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Minitest Škoda Superb 1.5 TSI ACT DSG: Je to o úhlu pohledu Minitest Škoda Superb 1.5 TSI ACT DSG: Je to o úhlu pohledu

Nový motor, stejný výkon. Změnila se nějak základní Škoda…

Jmenuje se Vandal One, má 340 koní a jde po krku okruhovým hračkám Jmenuje se Vandal One, má 340 koní a jde po krku okruhovým hračkám

„Dáme motor z Hondy Civic Type R do auta, co váží jen…

 



Evropské Automobily roku: Renault Clio (2006) Evropské Automobily roku: Renault Clio (2006)

Třetí generace Clia komerčním úspěchem navázala na své…

Video: Zajíc jako účastník rallye Video: Zajíc jako účastník rallye

Velikonoční svátky jsou v plném proudu a jedním z jejich…

 



 
Jak se žije autojeřábníkovi: Občas jde o život

Jak se žije autojeřábníkovi: Občas jde o život

Dnes 11:33

Asistoval při natáčení hollywoodských hvězd, nejvíc si užívá práci v centru Prahy a nedávno málem přišel o život. To je pětatřicetiletý autojeřábník Jindřich Tomeček.




Blesk.cz

Zemřel nejslavnější filmový Hitler. Švýcarskému herci Bruno Ganzovi bylo 77 let

Zemřel nejslavnější filmový Hitler. Švýcarskému…

Ve věku 77 let zemřel v Curychu švýcarský filmový a divadelní herec Bruno Ganz, informovala dnes agentura DPA s…

Módní téma týdne: Matrix jménem Grammy

Módní téma týdne: Matrix jménem Grammy

Nejvýznamnější hudební ceny zvané Grammy, jež se ve Staples Center v americkém Los Angeles v rámci již…

 

iSport.cz

Kubiš: Tygři? Nejhorší mančaft. Dvě tyčky v Liberci počítáme jako gól

Kubiš: Tygři? Nejhorší mančaft. Dvě tyčky v Liberci…

Pro Zlín jsou Bílí Tygři jeden z nejneoblíbenějších soupeřů. Pod Ještědem prohráli Berani až do pátečního duelu…

SE SIMONOU: Pět zemí a návrat. Vacka okouzlil Izrael, vzpomněl si i na Spartu

SE SIMONOU: Pět zemí a návrat. Vacka okouzlil…

Ve své kariéře už prošel záložník Kamil Vacek (31) mnoha kluby. Hrál v Česku, Německu, Itálii, Polsku, Dánsku,…

 

Reflex.cz

Šimek + Grossmann: Málo známé pozadí zrodu populární dvojice. Co za tím stálo?

Šimek + Grossmann: Málo známé pozadí zrodu populární…

Přesně před 15 lety, 16. února 2004, zemřel Miloslav Šimek, polovina nezapomenutelné dvojce, kterou tvořil s…

Opatrně s vidlemi! Krvavé sovětské plakáty o bezpečnosti práce

Opatrně s vidlemi! Krvavé sovětské plakáty o…

Překotná industrializace Sovětského svazu tu a tam drhla. Dělníky bylo proto zapotřebí dostatečně expresivně…