Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Test bezpečnosti sedadel: Mezi malými vozy je nejlepší Daihatsu a Renault

Diskuze (285)
Výzkumný ústav německého svazu pojišťoven (UDV) zveřejnil výsledky srovnání bezpečnosti sedadel. Mezi malými vozy uspělo Daihatsu Cuore a Renaulty Clio a Modus.

Celkem byla otestována sedadla 192 automobilů modelového roku 2008. Z nich do kategorie malých vozů (segmenty A a B) spadá 40 automobilů, některé modely byly testovány se dvěma různými typy sedadel.

I přesto, že zdaleka ne všechna auta uspěla, nachází se ve výsledcích UDV za poslední tři roky jasný trend zlepšování. Zatímco v roce 2006 bylo dobře ohodnoceno 19 % sedadel, letos je to 36 %. Podíl aut s nevyhovující kombinací konstrukce sedadla a hlavové opěrky za stejné období klesl z 29 % na 16 %.

V kategorii nejmenších vozů došlo proti minulému roku k největšímu zlepšení u ochrany při nárazu zezadu. V celkových výsledcích obdržela třetina testovaných vozů hodnocení „dobré“ nebo „akceptovatelné“, ačkoliv v malých automobilech je teoretické riziko poranění při nehodě nejvyšší. Hlavní nedostatek UDV spatřuje u této třídy v malé dostupnosti aktivních opěrek hlavy.

Na výbornou z malých vozů uspěly pouze Daihatsu Cuore (v ČR se neprodává) a Renaulty Modus a Clio třetí generace. Jediné testované auto této kategorie, které bylo vybaveno aktivními opěrkami hlavy – Fiat Grande Punto, získalo druhé nejvyšší celkové hodnocení „akceptovatelné“. Stejný model byl testován i s obyčejnými opěrkami hlavy, v tomto případě je hodnocení o stupeň nižší (dostačující).

Většina automobilů novější konstrukce dosáhla průměrných výsledků „akceptovatelné“, případně „dostačující“. Z tohoto pravidla vybočují dvě novinky – sesterské modely Opel Agila a Suzuki Splash, které kvůli výsledkům dynamických testů byly označeny jako nevyhovující. Dalším překvapujícím výsledkem je srovnání běžného provedení Fordu Fiesta a Fiesty ST se sportovními sedadly. Konstrukce hlavové opěrky ve verzi ST dostala jako jedna z mála hodnocení akceptovatelné, celkové hodnocení je nevyhovující. Přitom běžné provedení Fiesty má navzdory stáří modelu celkové hodnocení „akceptovatelný“.

Nejhoršího výsledku dosáhly konstrukčně nejstarší modely v testu – Renault Clio Storia (2. generace) a dále Ford Ka, SEAT Ibiza a VW Polo. U posledních tří jmenovaných automobilů se ale bude v modelovém roce 2009 prodávat nová generace.

Hodnocení sedadel - malé automobily
Automobilprovedení sedadlaovládání sedadlatvar hlavové opěrkydynamický testcelkové hodnocení
Chevrolet Matizstandardní, textilní potahmanuální, 2 směrydobrýdostačujícídostačující
Chevrolet Aveostandardní, textilní potahmanuální, 4 směryakceptovatelnýnevyhovujícínevyhovující
Citroen C1standardní, textilní potah, pevná OHmanuální, 2 směrydobrýdostačujícídostačující
Citroen C2standardní, textilní potahmanuální, 4 směryakceptovatelnýnevyhovujícínevyhovující
Citroen C3standardní, textilní potahmanuální, 4 směrydobrýakceptovatelnýakceptovatelný
Daihatsu Cuorestandardní, textilní potahmanuální, 2 směrydobrýdobrýdobrý
Daihatsu Sirionstandardní, textilní potahmanuální, 4 směrydobrýakceptovatelnýakceptovatelný
Fiat 500standardní, textilní potahmanuální, 2 směrydobrýdostačujícídostačující
Fiat Pandastandardní, textilní potahmanuální, 2 směrydobrýnevyhovujícínevyhovující
Fiat Ideastandardní, textilní potahmanuální, 4 směryakceptovatelnýdostačujícídostačující
Fiat Grande Puntostandardní, textilní potahmanuální, 4 směrydobrýdostačujícídostačující
Fiat Grande Puntostandardní, textilní potah, aktivní OHmanuální, 4 směrydobrýakceptovatelnýakceptovatelný
Ford Fiestastandardní, textilní potahmanuální, 4 směrydobrýakceptovatelnýakceptovatelný
Ford Fiesta STsportovní, potah textil/kůžemanuální, 4 směryakceptovatelnýnevyhovujícínevyhovující
Ford Kastandardní, textilní potahmanuální, 4 směrydostačujícínehodnocenonevyhovující
Honda Jazzstandardní, textilní potahmanuální, 4 směrydobrýnevyhovujícínevyhovující
Mazda 2 (nový model)standardní, textilní potahmanuální, 4 směrydobrýdostačujícídostačující
MINI Onestandardní, textilní potahmanuální, 4 směrydobrýakceptovatelnýakceptovatelný
MINI Clubmanstandardní, textilní potahmanuální, 4 směrydobrýakceptovatelnýakceptovatelný
Mitsubishi Coltstandardní, textilní potahmanuální, 2 směryakceptovatelnýnevyhovujícínevyhovující
Nissan Micrastandardní, textilní potahmanuální, 4 směrydobrýakceptovatelnýakceptovatelný
Opel Agila (nový model)standardní, textilní potahmanuální, 4 směrydobrýnevyhovujícínevyhovující
Peugeot 107standardní, textilní potah, pevná OHmanuální, 2 směrydobrýdostačujícídostačující
Peugeot 1007standardní, textilní potahmanuální, 4 směrydobrýnevyhovujícínevyhovující
Peugeot 206standardní, textilní potahmanuální, 4 směrydobrýdostačujícídostačující
Peugeot 207standardní, textilní potahmanuální, 4 směrydobrýdostačujícídostačující
Renault Twingostandardní, textilní potahmanuální, 2 směrydobrýakceptovatelnýakceptovatelný
Renault Clio Storiastandardní, textilní potahmanuální, 4 směrydostačujícínehodnocenonevyhovující
Renault Cliostandardní, textilní potahmanuální, 4 směrydobrýdobrýdobrý
Renault Modusstandardní, textilní potahmanuální, 4 směrydobrýdobrýdobrý
Seat Ibiza (starý model)sportovní, textilní potahmanuální, 4 směrydostačujícínehodnocenonevyhovující
Škoda Fabiastandardní, textilní potahmanuální, 2 směrydobrýakceptovatelnýakceptovatelný
Smart ForTwostandardní, textilní potah, pevná OHmanuální, 2 směrydobrýakceptovatelnýakceptovatelný
Suzuki Swiftstandardní, textilní potahmanuální, 4 směrydobrýakceptovatelnýakceptovatelný
Suzuki Splashstandardní, textilní potahmanuální, 4 směrydobrýnevyhovujícínevyhovující
Toyota Aygostandardní, textilní potah, pevná OHmanuální, 2 směrydobrýdostačujícídostačující
Toyota Yarisstandardní, textilní potahmanuální, 2 směrydobrýdostačujícídostačující
Toyota Yarisstandardní, textilní potahmanuální, 4 směryakceptovatelnýdostačujícídostačující
VW Foxstandardní, textilní potahmanuální, 2 směryakceptovatelnýdostačujícídostačující
VW Polostandardní, textilní potahmanuální, 4 směryakceptovatelnýnevyhovujícínevyhovující

Zkratka OH značí opěrku hlavy, aktivní opěrka hlavy při zadním nárazu chrání pasažéra před závažným poraněním krční páteře. Sedadlo nastavitelné ve 2 směrech je nastavitelné podélně, ve 4 směrech podélně a výškově.

Diskuze (285)
15. 8. 2008 09:40
Re: MÁME V TOM JASNO
Deformační zóny jsou součástí karosérie.
Pokud auto bude mít tuhý rám, který by ty zóny nepustil se deformovat, pak by deformační zóny neměly smysl.
Auto bezpečné pro posádku tedy není tuhé jako tank.
15. 8. 2008 09:26
Re: NEPOCHOPIL
Z vašich příspěvků bych tipoval, že to nevíte. Nebo to neumíte aplikovat v praxi - což je prakticky totéž.
Jo a Ronault by zase mohl psát kinetická s měkkým i - ono je to totiž cizí slovo ...
15. 8. 2008 09:23
Re: Matelko, zde máš vysvětlení
Tentokrát má 507 pravdu. To si musím zapamatovat, to se moc nestává...
15. 8. 2008 09:21
Re: Matelko, zde máš vysvětlení
Když je něco pevné, znamená to, že se to moc nedeformuje.
Pokud je ideálem dosáhnout co nejmenší deformace auta, pak by staré ruské dodávky (jako třeba Gazík) byly ohromně bezpečné. Je fakt, že to auto hodně vydrží, ale pro posádku to není moc bezpečné (o těch mimo vůz nemluvě). A tady v Evropě mají ti rozhodující lidé pocit, že lidský život je cennější, než celistvost tanku nějakého idiota. V severní Koreji nebo v Rusku to možná vidí jinak (nas mnógo), ale my evropani to vidíme takhle.
15. 8. 2008 09:11
Re: Grandizóne hviezdičky
GP s aktivními opěrkami má úplně stejné hodnocení jako Fabka. Renault Clio je hodnocen jako dobrý, čili máte v tom jako obvykle hokej.