Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Renault Espace Concept - Lákavá realita

Michal Fokt
V Ženevě představil Renault nádhernou studii s názvem Espace Concept. Kromě působivého stylingu však zaujme hlavně tím, že něm není ani jediný detail, který by patřil do automobilu vzdálené budoucnosti, a tak se dá očekávat, že se zanedlouho tento...

Už jsme se mnohokráte pochvalně zmiňovali o designu interiéru i exteriéru velkoprostorového automobilu Renault Espace a informace o jeho generační obměně jsme přijímali s rozpaky s tím, že se jen těžko podaří vytvořit zdařilejší "vizáž". Nicméně podařilo se, alespoň podle našeho názoru, a studie, která je předobrazem espasu nové generace vypadá opět skvěle. Rozhodně se však nehodláme přít s příznivci stávajícího provedení o tom, zda se povedl více, či méně, protože na zdařilého předchůdce se navazuje opravdu nelehko.

Pokud bychom měli popsat změny ve stylingu jednou větou, zvolili bychom nejspíš formulaci, že se vzhled espasu přesunul z elegantního ke sportovnějšímu a dynamičtějšímu. Zatímco ten současný model sází na hladké, noblesní a vyvážené linie a rysy, studie Espace Concept toto pojetí "nabourala" aplikací ostře řezaných prvků, což se někomu bude líbit, jinému už méně. Každopádně nelze přehlédnout snahu o to, aby vůz získal sportovní střih. Původní obdélníková krycí skla světlometů jsou nyní po vzoru modelů Clio, Avantime a Vel Satis trojúhelníková se zřetelnou orientací na výšku. Také maska chladiče nyní vyhlíží agresivněji, stejně tak jako otvor v nárazníku.

Z profilu dodává studii dramatický výraz zejména mohutný zadní sloupek s nezvykle pojatým zakončením zadního okna. Potěší také ponechání výjimečné koncepce předního "dvojitého" sloupku, který usnadňuje výhled šikmo vpřed, a věrný tradici zůstává Espace i z ptačí perspektivy, kdy se naskytne pohled na kompletně prosklenou střechu s plochou 2,16 m2, která je mimochodem největší na automobilovém trhu. Ta vystřídá původní sadu menších střešních oken, které tak výrazně přidávají současnému espasu na pocitu vzdušnosti. Nechybí ani posuvné, leč neodnímatelné střešní nosiče, které v případě nepoužívání navozují dojem střešního spoileru ve stylu Hondy HR-V.

Významně se změny dotkly hlavně zadní partie. Trojúhelníková zadní světla opticky navazují na okno, mlhovky se vtipně skryly do nárazníku a překvapí i velmi nízko umístěná hrana zavazadlového prostoru.

Jen velmi málo se změnilo pojetí interiéru, který se u stávajícího modelu opravdu vydařil, takže nejspíš nebyl důvod cokoliv měnit. K jeho kladům patří zejména nevšední pocit prostornosti a vzdušnosti, přestože se Espace svými vnitřními rozměry příliš nevymyká. Proto zde najdeme charakteristickou přístrojovou desku s digitálními ukazateli uprostřed, nápadně podobné, i když výrazně větší jsou sdružené ovladače ventilace a klimatizace v předních dveřích, a pocit luxusu zvyšuje též krémové čalounění. Jediná věc, kterou se studie tohoto MPV výrazně liší od současného modelu Espace jsou sedadla, a díky za to. Alespoň od pohledu totiž nyní i vzadu vypadají jako plnohodnotná a pohodlná, což se u těch současných příliš měkkých a malých říci nedalo a zdá se, že jsou nyní kvalitnější i ta přední. Uvidíme, zda touto cestou půjde i sériový model, který bude záhy následovat.

Zatímco nový Espace bude mít pochopitelně širší paletu pohonných jednotek, studie se představila s tou, na níž jsou nejspíš momentálně u Renaultu nejvíce hrdí. Jde o přeplňovaný zážehový šestiválec 3,0 dCi, který by měl mít podle prvních informací výkon 132 kW, jistě pozoruhodný točivý moment a další technické údaje si zatím Francouzi nechávají pro sebe.

Renault Espace Concept je velmi moderním a bezesporu výjimečným automobilem, ale v pojetí této francouzské značky rozhodně ne projektem vzdálené budoucnosti. Předpokládáme, že se již v letos v září na domácí půdě v Paříži představí coby sériový model, protože konkurence také výrazně posílila, zvláště příchodem čtyřčat koncernů PSA a Fiat (Fiat Ulysse, Peugeot 807, Lancia Phedra a Citroen C8), o nichž lze na základě dojmů z ženevské výstavy říci zatím jen to nejlepší. A Renault určitě nenechá jejich náskok jen tak.



Michal Fokt