Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Renault Kangoo Z.E.: Další klokan na baterky

Aleš Dragoun
Diskuze (3)
Své představy o malém užitkovém automobilu s nulovými emisemi Renault zhmotnil do studie Kangoo Z.E.

Renault předpokládá, že sériové elektromobily budou zpočátku využívat hlavně podnikatelé a firemní flotily, proto se rozhodl postavit koncept užitkového vozu.

Elektrický klokan (jméno Kangoo pochází dle některých pramenů ze slova kangaroo) pohání motor o výkonu 70 kW/12000 ot/min, který poskytuje točivý moment 226 Nm a získává energii z lithium-iontových baterií, které umožňují akční rádius až 160 km. Dají se dobít dvěma způsoby – buď klasicky za nejméně 4 hodiny, nebo rychleji za 20 minut ve stanici k tomu určené.

Design vychází z Kangoo druhé generace, respektive z jeho stylové kratší varianty Be Bop. Kangoo Z.E. totiž měří 3945 mm, je 1856 mm široký a nenaložený má na výšku 1748 mm. Díky bohatému prosklení přední části a naopak minimálnímu vzadu spíše vypadá jako hatchback, než jako dodávka. Je však jen dvoumístný, za sedadly je místo pro náklad. Zadní výklopná stěna je takřka kolmá.

Celá karoserie postavená ve spolupráci s partnerem D 3 navíc funguje podobně jako obyčejná termoláhev, je tepelně izolována a nalakována barvou, která pohlcuje světlo. Mezi dvěma stěnami proudí vzduch, který vnitřní prostor ochlazuje a omezuje teplotní výkyvy mezi interiérem a exteriérem. Stejný systém použil Renault už u necelý rok starého konceptu Z.E., který také vycházel z modelu Kangoo Be Bop. O teplotu uvnitř se starají také solární panely ve střeše, které zároveň napájejí část palubní elektroniky, například zpětné kamery, které nahradily konvenční zrcátka. Studie Z.E. neměla ani topení, ani klimatizaci, které Kangoo Z.E. má, ale jejich spotřeba elektrické energie je omezena na nezbytné minimum.

Přední i zadní světla jsou z diod, které jsou také méně náročné na konzumaci elektřiny. Speciální chromovaná kola o průměru 21 palců pak zlepšují aerodynamiku a jsou obuty do pneumatik Michelin Pilot Sport PS2 rozměru 245/35 R21. Nárazníky jsou vyrobeny z polyuretanového gelu, který pomáhá při drobných městských kolizích, taktéž lze předejít i vážným zraněním chodců.

Pojďme ještě na skok do interiéru. I když se jedná o užitkový vůz, řidič má k dispozici například vyhřívaný volant. Kangoo Z.E. disponuje také několika interaktivními komunikačními funkcemi, které zpříjemňují cestování. Například nastoupí-li oba pasažéři dovnitř, automaticky se rozsvítí logo, automobil tak dává jakési znamení, že je připraven k jízdě. Dále displej na dveřích podobný indikátoru nabití baterie mobilního telefonu ukazuje, jak daleko je řidič vzdálen od vozu.

Palubní počítač je nahrazen právě mobilním telefonem Samsung F480, který je přímo připojen do palubní desky a je vybaven rozhraním MMI (Man Machine Interface). To umožňuje například automatické vyhledání nejbližšího parkovacího místa, nebo stanice pro dobití baterií. Telefon funguje také jako navigace. Palubní přístroje jsou rozděleny na dvě jednotky. První je minimalistický displej, který poskytuje základní informace o elektromotoru, druhou je pak jakýsi touchpad mezi sedadly, který umožňuje ovládat další funkce rozhraní MMI. Většina těchto řešení byla také použita již loni u zmíněné studie Z.E.

Renault Kangoo Z.E. váží 1520 kg a je schopen dosáhnout rychlosti 130 km/h, která je elektronicky omezena. Dle slov automobilky je interaktivním, uživatelsky příjemným a energeticky úsporným užitkovým vozem velmi blízké budoucnosti.

Aleš Dragoun
Diskuze (3)
17. 9. 2009 16:58
Re: 1520 kilo?
No ony právě ty baterie dělají tu váhu >:D
17. 9. 2009 13:35
Re: 1520 kilo?
Skús 3x hádať, čo vozí to malé auto navyše...
17. 9. 2009 10:34
1520 kilo?
To je snad překlep. Při téhle velikosti by měl vážit sotva polovinu, jinak je to o ničem. Bude tam muset být zbytečně moc baterek a to zvýší cenu za hranici prodejnosti. Taky by mě zajímalo co na tak malém autu tolik váží, to musí být snad z olova. Váží to víc než strejdovo plně vybavený obytný auto...