Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Renault Koleos: Pomalý start, ale vytrvale rostoucí prodej

Ondřej Láník
Diskuze (12)
Evropská podoba korejského SUV právě absolvovala modernizaci v polovině životního cyklu. Kolik se jich dosud prodalo?

Renault sice nebyl v době uvedení Koleose na trh absolutním nováčkem v kategorii dostupných SUV (vzpomeňme například úspěšný Scénic RX4), přesto viděl šance svého nového modelu na dávno rozděleném trhu celkem střízlivě.

Design navržený ve Francii, klíčové prvky techniky z Japonska a výroba v Koreji - to byla cesta jak dostat na trh cenově přístupného konkurenta Toyoty RAV4, Chevroletu Captiva nebo Volkswagenu Tiguan. Jenže současně nemělo docházet ke kanibalizaci se vzdáleně příbuzným a velmi úspěšným Nissanem Qashqai...

První Koleos se světu ukázal už v roce 2000, tehdy však šlo ještě o studii hodně vzdálenou soudobé realitě. Mnohem blíže k výrobě měl koncept, který Renault přivezl do Paříže v roce 2006. Na konci zimy 2008 představila automobilka sériovou podobu Koleose, což byla evropská verze korejského Samsungu QM5. Prodej na českém trhu začal na podzim 2008.

Koleos svou obchodní dráhu odstartoval v letech 2008/2009 tak trochu v nepravý čas a na nepravém místě. Svět byl pod tlakem neradostné ekonomické situace na jedné straně a současně pod ještě větším tlakem vládních institucí, které usilují o snížení emisí CO2.

Přesto se za tři roky prodalo 125 tisíc Koleosů, přičemž technicky identických Samsungů QM5 spatřilo světlo světa 160 tisíc.

Nejde sice o nijak rekordní počty, ale přesto je na odbytu leccos zajímavé. V první řadě je zde netypický vývoj prodeje v rámci životního cyklu produktu. Z následující tabulky je zřejmé, že odbyt Koleosu stále roste. První rok byl slabý, ale korejské SUV dokázalo díky novým trhům růst dokonce i krátce před uvedením modernizované verze. Letos má vyrůst celosvětový odbyt na 50.000 Koleosů.

Vývoj prodeje Renaultu Koleos ve světě
Rok2008200920101. pololetí roku 2011
Prodej Renaultu Koleos21.16937.27938.96828.293 (tj. meziročně +51 %)
Celkem (2008-6/2011)125.709

Je třeba poznamenat, že téměř 65 % prodeje Koleose bylo v roce 2010 uskutečněno mimo Evropu. Tyto údaje o prodeji by se měly ještě zvýšit s uvedením tohoto vozidla na indický trh v letošním roce. V Indii se bude Koleos pro místní trh taky montovat. Výrazný růst se však týká i samotné Evropy, kde letos vzrostl odbyt meziročně o 40 %.

Hlavním trhem je v současnosti Čína (prodej 20.000 ks ročně), následují trhy Francie (5.000 ks), Kolumbie (3.000 ks) a trio Německo, Španělsko a Itálie (každý z trhů cca 2000 až 2500 ks ročně). Na českém trhu prodal Renault 215 Koleosů v roce 2010, 243 v roce 2009 a 42 v roce 2008.

Zajímavý je údaj o podílech vozů s pohonem všech kol. Koleos je totiž v Evropě velmi populární hlavně jako čtyřkolka, navzdory velmi rodinnému charakteru, který spíše svádí k méně náročnému provozu ve městě. Ve skutečnosti odjíždí s pohonem 4x4 70 % zákazníků Koleose, vyšší podíl má už jen Toyota RAV4 (79 %).

VW Tiguan má podíl čtyřkolek 58 %, BMW X1 50 %, Chevrolet Captiva i Ford Kuga 39 % a Nissan Qashqai jen 14 %.

Ondřej Láník
Diskuze (12)
26. 9. 2011 19:54
Re: Směšné
Nepřejel Ti Renault bábovičky na písku?
26. 9. 2011 17:59
Re: Renault se hledá
Prečo - Peugeot sa tiež sotva našiel, Citroen sa hľadá každú generáciu, podobne Opel. Nemeckú prémiovú trojku do toho nemiešaj, tam platia iné meradlá.
Koleso podobne jak Latitude, je šikovným a relatívne lacným zalepením diery na trhu, nič viac a nič menej.
26. 9. 2011 17:57
Re: Kuloč
Myslíš, že ty si krásny? :-!
26. 9. 2011 11:30
Renault se hledá
No já nevím, mě připadá, že Renault je snad jediná automobilka v Evropě, která stále hledá nějaký designový směr. Peugeot, Citroen, VW, AUDI, BMW , Mercedes atd. mají svůj design, který je nezaměnitelný, ale u toho Renaulta mě pořád připadá, že nevědí kudy kam. To už i ty korejci mají sice hnusný, ale mají svůj styl. Vemu to třeba na Meganu, který je co model tak nebe a peklo. Jinak za mě :no: .
Avatar - Ada je zase tady
25. 9. 2011 23:47
Re: Kuloč
Jo, Latitude ujde - protoze to neni rendlik, ale Korejec! A kdyby nemel francouzske streva a na kapote ten znak, prodaval by se jeste lepe...