Renault Laguna (1994-2001) – Proč mne nikdo nemá rád?

Renault Laguna (1994-2001) – Proč mne nikdo nemá rád?

 
 

Předchůdce Laguny, jeden z posledních Renaultů, který měl ještě číselné označení – model 21 – vybudoval Renaultům střední třídy image nespolehlivého a problémového auta. Laguna představená v roce 1994 znamenala výrazný krok vpřed v oblasti designu, kvalita se zlepšovala po menších krůčcích. Dnes lze doporučit ke koupi zejména vozy vyrobené po faceliftu (po roce 1998).

V roce 1994 představená Laguna navazovala designem na vlajkovou loď Renault Safrane a se svým hranatým předchůdcem 21 měla jen málo společného. Nejdříve byla v nabídce jen 5dveřová verze s výraznou čelní maskou, později přišlo také kombi. Karosérie s vnějšími rozměry 4508 x 1752 x 1442 mm nabízela nadprůměrný prostor pro cestujícíprůměrný prostor pro zavazadla (základní objem kufru 452 l bylo možno zvětšit na 1334 l), který je ale dobře přístupný velkým vzhůru výklopným víkem.

Krátce po uvedení dostaly všechny Laguny sériové oba přední airbagy. V roce 1995 přišla na trh Laguna Grandtour, tedy odvozené kombi, které má ještě originálnější tvary než sedan a úspěšně by mohlo svým vzhledem konkurovat mnoha lifestylovým kombi dneška. V líbivé zádi se ukrývá 520 l základního objemu prostoru pro zavazadla, které je možno rozšířit až na 1782 l. I zde platí, že objem je snadno přístupný mj. díky nízko položené nakládací hraně a dobrá je i využitelnost díky pravidelnému tvaru kufru. Kombi Grandtour povyrostlo na celkovou délku 4620 mm.

V roce 1998 přišel facelift (viz fotogalerie níže), který tvary vozu příliš nezměnil. Laguna přesto působí moderněji díky novým světlometům s čirou optikou, novým nárazníkům a koncovým svítilnám, které jsou nyní v kombinaci oranžové a červené barvy. Od faceliftu je v bezpečnostní výbavě také dvojice bočních airbagů.

Uvnitř Laguny je, vzhledem k datu jejího vzniku, nadprůměrně mnoho místa, a to hlavně v podélném směru. Interiér Renaultu lze označit za typicky francouzskou školu. Měkká sedadla asi na první pohled (a posez) působí pohodlně, ale na delší cestě vaše tělo příliš nepodepřou a tak budete zřejmě dost unavení. K tomu přispějí také kratší sedáky. Základní Laguna má uvnitř laciné materiály, ale vyšší verze se mohou pochlubit kvalitním velurem na sedadlech i hodnotně působícími plasty přístrojové desky a čalounění dveří. Zpracování není prvotřídní, ale design interiéru je ve srovnání s německou konkurencí nápaditý.

K pohonným jednotkám patřily zpočátku zážehové motory 1.8 l (66 kW), 2.0 (83 kW), 2.0 S (102 kW) a vidlicový šestiválec 3.0 (123 kW). Dieselové motory měly nejprve jediného zástupce-atmosférický motor 2.2 D o výkonu 61 kW, později jej doplnil přeplňovaný diesel 2.2 dT (83 kW) s nepřímým vstřikováním. Šestiválec se dočkal výměny za 24V ventilovou verzi stejného objemu o výkonu 143 kW.

Součástí faceliftu v roce 1998 byla i výměna motorové palety. Nově se pod kapotami Lagun objevovaly benzínové motory 1.6 16V (79 kW), 1.8 16V (88 kW), 2.0 16V (102 kW), vznětový motor 1.9 dTi (72 kW). Šestiválec 3.0 V6 24V má od roku 1999 výkon 140 kW. Ještě nějakou dobu zůstává ve výrobě agregát 2.2 dT, ale v roce 2000 jej nahrazuje dodnes žádaný motor 1.9dCi (79 kW) se vstřikováním common-rail, které se poprvé dostalo do nabídky Laguny na jaře roku 1998.

Co se týče ovládání vozu, slabinou Laguny je nepřesné řazení, které se výrazněji zlepšilo po faceliftu. Motory vynikají kultivovaným chodem (zejména po roce výroby 1998). Komfortní jízdní vlastnosti, které patří k hlavním přednostem tohoto Renaultu, odpovídají zemi původu a zvládají s přehledem české silnice. Přední náprava McPherson dělala do roku 1995 potíže vadnými stabilizátory, bezproblémová je zadní vlečená náprava odpružená zkrutnými tyčemi.

Ačkoli Renault dnes udává krok v oblasti pasivní bezpečnosti, 10 let stará konstrukce první Laguny nemůže konkurovat dnešním vozům. I když automobil postupně získal všechny dnes běžné zádržné systémy, obdržel v testu Euro NCAP pouze 2,5 hvězdičky(!). To se psal rok 1997.

V úvodu jsme se dotkli problematické spolehlivosti Renaultů střední třídy. Jak to tedy ve skutečnosti je? Aktuální TÜV Report 2005, který vzhledem k charakteru prohlídky (technická kontrola) nemůže zohlednit všechny aspekty, řadí Lagunu z prvních let výroby na samý konec žebříčku v rámci střední třídy. Ve skupině 8-9letých aut obsazuje Laguna 58. pozici s 27,6 % vadných vozů, přičemž společnost jí dělají Škoda Felicia a BMW řady 3. 6 až 7 let staré Laguny jsou v žebříčku s 17,7 % vadných vozů již podstatně výše, dokonce i před Volkswagenem Passat (21,9 %). Nejmladší zástupci první generace Renaultu Laguna (4-5 let staré vozy) jsou s 11,1 % vadných vozů těsně nad průměrem na úrovni kvality BMW řady 5 nebo 7!

Problémovým místem Renaultu Laguna prvních let byl stabilizátor přední nápravy (automobilka svolávala vozy vyrobené do roku 1995, starší ročníky již mají jiné řešení problémového místa). Tradičním problémem mnoha Lagun je nízká životnost výfuku a závady elektroniky-nefunkční centrální zamykání, palubní počítač, řídící jednotka motoru (vlhkost). Nejednu Lagunu zastavily vadné alternátory/vybité akumulátory nebo imobilizér. Nadprůměrně zlobí i světelná soustava. Špatná funkce vodního čerpadla často zapříčinila přehřátí motoru. Nedodržování intervalů výměny rozvodového řemene se nevyplácí zejména u dieselů. Pochválit je třeba odolnost vůči korozi a pod průměrem třídy je pravděpodobnost závad na brzdách. Evergreenem starších automobilů – Lagunu nevyjímaje - jsou úniky oleje z motoru nebo z převodovky.

Lagunu nahradila v roce 2001 druhá generace, která je o půl třídy větší. Rozhodujete-li se pro první Lagunu doporučit lze zejména modely po roce 1998 ať už s nejmenším motorem 1.6 16V nebo diesel common-rail 1.9 dCi. Ten se však bude shánět díky svým kvalitám obtížněji.

Další informace o tomto voze najdete také na těchto odkazech:

Přednosti:

  • komfortní odpružení
  • široká nabídka motorů, výborný diesel 1.9 dCi
  • stále moderní vzhled interiéru i exteriéru
  • prostorné kombi
  • bohatá bezpečnostní výbava
  • dobrá antikorozní ochrana

Nedostatky:

  • nepřesné řazení, vůle v řazení
  • příliš měkká sedadla
  • průměrné dílenské zpracování
  • špatný výsledek crash testu

Nejčastější závady:

  • úniky oleje z motoru a převodovky
  • opotřebovaný akumulátor, závada na alternátoru
  • nadměrné opotřebení brzd
  • nízká životnost výfuku
  • závady na osvětlení
  • netěsné čerpadlo chladící soustavy
  • nefunkční centrální zamykání, palubní počítač, řídící jednotka motoru
Spolupracujeme s TipCars.com
Bitcoin brzy předežene Česko, už dnes spotřebovává stejně elektřiny jako Dánsko Bitcoin brzy předežene Česko, už dnes spotřebovává stejně elektřiny jako Dánsko

Zvýšený zájem o kryptoměny letos na podzim přirozeně…

Tejc se vrací, má se stát náměstkem Pelikána na ministerstvu spravedlnosti Tejc se vrací, má se stát náměstkem Pelikána na ministerstvu spravedlnosti

Politickým náměstkem ministra spravedlnosti Roberta…

Kreml: Díky varování od CIA jsme zmařili atentát v Petrohradu Kreml: Díky varování od CIA jsme zmařili atentát v Petrohradu

Teroristé plánovali útok na katedrálu Panny Marie…

Auta na diesel nejsou na odpis. Češi se podílí na unikátní výrobě syntetické nafty Auta na diesel nejsou na odpis. Češi se podílí na unikátní výrobě syntetické nafty

Doba, kdy auta "z donucení" musela jezdit na dřevoplyn,…

 

Štítky Renault

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Sháníte čtyřkolku? Máme 5 tipů na spolehlivé ojetiny do 150 tisíc Kč Sháníte čtyřkolku? Máme 5 tipů na spolehlivé ojetiny do 150 tisíc Kč

Díváte se po maximálně desetiletém voze s cenou do 150…

VW Arteon dostane třílitr VR6 Turbo! Bude mít 400 koní, porazí i Panameru VW Arteon dostane třílitr VR6 Turbo! Bude mít 400 koní, porazí i Panameru

Nový šestiválec vůz posune na úplně novou úroveň.…

 



Další honička zfetovaného řidiče v centru Prahy. Zákaz řízení měl do roku 2030! Další honička zfetovaného řidiče v centru Prahy. Zákaz řízení měl do roku 2030!

Policejní hlídka v centru Prahy pronásledovala odcizený…

Ojetý Renault Laguna III (2007-2015): Špatná pověst, lepší auto Ojetý Renault Laguna III (2007-2015): Špatná pověst, lepší auto

Třetí generace laguny v zásadě zcela napravila vše…

 



 
Hamilton vs. Marquez vs. Ogier: Čím se liší velikáni?

Hamilton vs. Marquez vs. Ogier: Čím se liší velikáni?

Včera

Hvězda F1 Lewis Hamilton, motocyklový fenomén Marc Marquez a rallyeové eso Sebastien Ogier mají dohromady patnáct titulů mistrů světa. V čem jsou si podobní?




Blesk.cz

Plochu vzdáleného počítače můžete ovládat přes web, Google k tomu spustil nový nástroj

Plochu vzdáleného počítače můžete ovládat přes web,…

Společně s oznámením ukončení podpory aplikací pro Chrome přichází Google s náhradou vzdálené plochy, která byla…

Australané zatkli Kimova špióna. Pro KLDR sháněl zbraně hromadného ničení

Australané zatkli Kimova špióna. Pro KLDR sháněl…

Australští policisté zatkli muže ze Sydney, kterého viní z domlouvání obchodů pro Severní Koreu, včetně prodeje…

 

iSport.cz

Kapitán národního týmu Erat: Dokázali jsme, že můžeme hrát s kýmkoliv

Kapitán národního týmu Erat: Dokázali jsme, že…

Dobrá práce! Kapitán Martin Erat dovedl reprezentaci ke třem výhrám a potvrdil, že právě on je tím správným…

Džeko a Schick: místo gólů srážka. Není to pár, jen spolu hrají, říká kouč

Džeko a Schick: místo gólů srážka. Není to pár, jen…

Skřípe to. Místo, aby ofenzivní opory táhly AS Řím za titulem, spíš si zatím na hřišti překáží. V sobotním…

 

Reflex.cz

V Česku je 3542 mostů v žalostném až havarijním stavu. Kolik malérů se bude muset ještě přihodit, aby se s tím začalo něco dělat?

V Česku je 3542 mostů v žalostném až havarijním…

Nedávný pád pěší lávky (a čtyři zraněné osoby) u Trojského zámku v Praze po čase opět vyprovokoval debatu nad…

Volby v Katalánsku mohou podle průzkumů vyhrát separatistické strany, ale nemusí mít většinu

Volby v Katalánsku mohou podle průzkumů vyhrát…

Předvolební průzkumy se v mnoha zemích světa mýlily, proto je potřebné brát i poslední výsledky v ostře…