Renault Laguna (1994-2001) – Proč mne nikdo nemá rád?

Renault Laguna (1994-2001) – Proč mne nikdo nemá rád?

 
 

Předchůdce Laguny, jeden z posledních Renaultů, který měl ještě číselné označení – model 21 – vybudoval Renaultům střední třídy image nespolehlivého a problémového auta. Laguna představená v roce 1994 znamenala výrazný krok vpřed v oblasti designu, kvalita se zlepšovala po menších krůčcích. Dnes lze doporučit ke koupi zejména vozy vyrobené po faceliftu (po roce 1998).

V roce 1994 představená Laguna navazovala designem na vlajkovou loď Renault Safrane a se svým hranatým předchůdcem 21 měla jen málo společného. Nejdříve byla v nabídce jen 5dveřová verze s výraznou čelní maskou, později přišlo také kombi. Karosérie s vnějšími rozměry 4508 x 1752 x 1442 mm nabízela nadprůměrný prostor pro cestujícíprůměrný prostor pro zavazadla (základní objem kufru 452 l bylo možno zvětšit na 1334 l), který je ale dobře přístupný velkým vzhůru výklopným víkem.

Krátce po uvedení dostaly všechny Laguny sériové oba přední airbagy. V roce 1995 přišla na trh Laguna Grandtour, tedy odvozené kombi, které má ještě originálnější tvary než sedan a úspěšně by mohlo svým vzhledem konkurovat mnoha lifestylovým kombi dneška. V líbivé zádi se ukrývá 520 l základního objemu prostoru pro zavazadla, které je možno rozšířit až na 1782 l. I zde platí, že objem je snadno přístupný mj. díky nízko položené nakládací hraně a dobrá je i využitelnost díky pravidelnému tvaru kufru. Kombi Grandtour povyrostlo na celkovou délku 4620 mm.

V roce 1998 přišel facelift (viz fotogalerie níže), který tvary vozu příliš nezměnil. Laguna přesto působí moderněji díky novým světlometům s čirou optikou, novým nárazníkům a koncovým svítilnám, které jsou nyní v kombinaci oranžové a červené barvy. Od faceliftu je v bezpečnostní výbavě také dvojice bočních airbagů.

Uvnitř Laguny je, vzhledem k datu jejího vzniku, nadprůměrně mnoho místa, a to hlavně v podélném směru. Interiér Renaultu lze označit za typicky francouzskou školu. Měkká sedadla asi na první pohled (a posez) působí pohodlně, ale na delší cestě vaše tělo příliš nepodepřou a tak budete zřejmě dost unavení. K tomu přispějí také kratší sedáky. Základní Laguna má uvnitř laciné materiály, ale vyšší verze se mohou pochlubit kvalitním velurem na sedadlech i hodnotně působícími plasty přístrojové desky a čalounění dveří. Zpracování není prvotřídní, ale design interiéru je ve srovnání s německou konkurencí nápaditý.

K pohonným jednotkám patřily zpočátku zážehové motory 1.8 l (66 kW), 2.0 (83 kW), 2.0 S (102 kW) a vidlicový šestiválec 3.0 (123 kW). Dieselové motory měly nejprve jediného zástupce-atmosférický motor 2.2 D o výkonu 61 kW, později jej doplnil přeplňovaný diesel 2.2 dT (83 kW) s nepřímým vstřikováním. Šestiválec se dočkal výměny za 24V ventilovou verzi stejného objemu o výkonu 143 kW.

Součástí faceliftu v roce 1998 byla i výměna motorové palety. Nově se pod kapotami Lagun objevovaly benzínové motory 1.6 16V (79 kW), 1.8 16V (88 kW), 2.0 16V (102 kW), vznětový motor 1.9 dTi (72 kW). Šestiválec 3.0 V6 24V má od roku 1999 výkon 140 kW. Ještě nějakou dobu zůstává ve výrobě agregát 2.2 dT, ale v roce 2000 jej nahrazuje dodnes žádaný motor 1.9dCi (79 kW) se vstřikováním common-rail, které se poprvé dostalo do nabídky Laguny na jaře roku 1998.

Co se týče ovládání vozu, slabinou Laguny je nepřesné řazení, které se výrazněji zlepšilo po faceliftu. Motory vynikají kultivovaným chodem (zejména po roce výroby 1998). Komfortní jízdní vlastnosti, které patří k hlavním přednostem tohoto Renaultu, odpovídají zemi původu a zvládají s přehledem české silnice. Přední náprava McPherson dělala do roku 1995 potíže vadnými stabilizátory, bezproblémová je zadní vlečená náprava odpružená zkrutnými tyčemi.

Ačkoli Renault dnes udává krok v oblasti pasivní bezpečnosti, 10 let stará konstrukce první Laguny nemůže konkurovat dnešním vozům. I když automobil postupně získal všechny dnes běžné zádržné systémy, obdržel v testu Euro NCAP pouze 2,5 hvězdičky(!). To se psal rok 1997.

V úvodu jsme se dotkli problematické spolehlivosti Renaultů střední třídy. Jak to tedy ve skutečnosti je? Aktuální TÜV Report 2005, který vzhledem k charakteru prohlídky (technická kontrola) nemůže zohlednit všechny aspekty, řadí Lagunu z prvních let výroby na samý konec žebříčku v rámci střední třídy. Ve skupině 8-9letých aut obsazuje Laguna 58. pozici s 27,6 % vadných vozů, přičemž společnost jí dělají Škoda Felicia a BMW řady 3. 6 až 7 let staré Laguny jsou v žebříčku s 17,7 % vadných vozů již podstatně výše, dokonce i před Volkswagenem Passat (21,9 %). Nejmladší zástupci první generace Renaultu Laguna (4-5 let staré vozy) jsou s 11,1 % vadných vozů těsně nad průměrem na úrovni kvality BMW řady 5 nebo 7!

Problémovým místem Renaultu Laguna prvních let byl stabilizátor přední nápravy (automobilka svolávala vozy vyrobené do roku 1995, starší ročníky již mají jiné řešení problémového místa). Tradičním problémem mnoha Lagun je nízká životnost výfuku a závady elektroniky-nefunkční centrální zamykání, palubní počítač, řídící jednotka motoru (vlhkost). Nejednu Lagunu zastavily vadné alternátory/vybité akumulátory nebo imobilizér. Nadprůměrně zlobí i světelná soustava. Špatná funkce vodního čerpadla často zapříčinila přehřátí motoru. Nedodržování intervalů výměny rozvodového řemene se nevyplácí zejména u dieselů. Pochválit je třeba odolnost vůči korozi a pod průměrem třídy je pravděpodobnost závad na brzdách. Evergreenem starších automobilů – Lagunu nevyjímaje - jsou úniky oleje z motoru nebo z převodovky.

Lagunu nahradila v roce 2001 druhá generace, která je o půl třídy větší. Rozhodujete-li se pro první Lagunu doporučit lze zejména modely po roce 1998 ať už s nejmenším motorem 1.6 16V nebo diesel common-rail 1.9 dCi. Ten se však bude shánět díky svým kvalitám obtížněji.

Další informace o tomto voze najdete také na těchto odkazech:

Přednosti:

  • komfortní odpružení
  • široká nabídka motorů, výborný diesel 1.9 dCi
  • stále moderní vzhled interiéru i exteriéru
  • prostorné kombi
  • bohatá bezpečnostní výbava
  • dobrá antikorozní ochrana

Nedostatky:

  • nepřesné řazení, vůle v řazení
  • příliš měkká sedadla
  • průměrné dílenské zpracování
  • špatný výsledek crash testu

Nejčastější závady:

  • úniky oleje z motoru a převodovky
  • opotřebovaný akumulátor, závada na alternátoru
  • nadměrné opotřebení brzd
  • nízká životnost výfuku
  • závady na osvětlení
  • netěsné čerpadlo chladící soustavy
  • nefunkční centrální zamykání, palubní počítač, řídící jednotka motoru
Spolupracujeme s TipCars.com
Šéf VZP: Valorizace není jediný klíč ke stabilizaci zdravotnictví Šéf VZP: Valorizace není jediný klíč ke stabilizaci zdravotnictví

Pravidelná automatická valorizace plateb za státní…

Číňané zprovoznili největší teleskop na světě. V průměru má půl kilometru Číňané zprovoznili největší teleskop na světě. V průměru má půl kilometru

Čína dnes uvedla do provozu největší teleskop na světě,…

Volbám neutečete. Prohlédněte si čím strany polepily pražské Jižní Město Volbám neutečete. Prohlédněte si čím strany polepily pražské Jižní Město

Volební lístky jsou již u adresátů a kampaň finišuje.…

Pomůžeme vám dobýt Rakku, ale bez Kurdů, slíbil Erdogan USA Pomůžeme vám dobýt Rakku, ale bez Kurdů, slíbil Erdogan USA

Turecko se chce po boku Spojených států podílet na boji s…

 

Štítky Renault

 







Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Tohle bolí! Ultravzácné Ferrari F40 v Británii shořelo na popel Tohle bolí! Ultravzácné Ferrari F40 v Británii shořelo na popel

Někomu se nepoštěstí vidět Ferrari F40 jedinkrát za život…

Bentley Bentayga má diesel. Tady je důvod, proč to není špatně Bentley Bentayga má diesel. Tady je důvod, proč to není špatně

Copak je to za Bentaygu? Má černou masku chladiče a čtyři…

 




Ojetý Renault Laguna III (2007-2015): Špatná pověst, lepší auto Ojetý Renault Laguna III (2007-2015): Špatná pověst, lepší auto

Třetí generace laguny v zásadě zcela napravila vše…

Renault Laguna: Nástupce se představí 6. července Renault Laguna: Nástupce se představí 6. července

Chystaný Renault se má stát nástupcem modelů Laguna a…

 



 
Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

Dnes 11:20

Třetí generace octavie se v rámci nadcházející modernizace dočká přepracovaného vzhledu a bohatší výbavy.




Blesk.cz

Exploze vyděsila Budapešť. Někdo odpálil domáckou bombu plnou hřebíků

Exploze vyděsila Budapešť. Někdo odpálil domáckou…

Velká rána, zmatek a strach. Takto dramatické chvíle prožívali v sobotu v pozdních večerních hodinách obyvatelé…

Otec přejel na Kolínsku vlastního syna (†1,5): Srazil ho při couvání!

Otec přejel na Kolínsku vlastního syna (†1,5):…

Během několika okamžiků se mu zhroutil celý svět. Otec (33) z Ratenic na Kolínsku srazil vlastní dítě (†1,5).…

 

iSport.cz

Krpálek hodil Koukalovou na žíněnku, pak potkal zlatého paralympika

Krpálek hodil Koukalovou na žíněnku, pak potkal…

Emotivní setkání zažili judista Lukáš Krpálek a paralympijský plavec Arnošt Petráček. Během plzeňského dílu…

Petržela vymyslel klíčový gól Plzně: Šlápnutí a pískot? Nebyl to úmysl

Petržela vymyslel klíčový gól Plzně: Šlápnutí a…

Šlo o utkání, které bylo ze strany Milana Petržely velmi dobré. V Teplicích se mu dařilo, plzeňský záložník…

 

Reflex.cz

Týdenní dekomprese: Youtubeři brzo získají zbraň hromadného ničení

Týdenní dekomprese: Youtubeři brzo získají zbraň…

Snapchat stvořil periferii, která vám ze života udělá veřejné peklo. Hillary Clintonová si ze sebe ve volném…

Orbán navrhl funkční řešení migrační krize

Orbán navrhl funkční řešení migrační krize

Východní postkomunistická Evropa působí v časech migrační krize rozumněji a efektivněji než totálně…