Renault Laguna 2,0T AT – Turbokomfort

Renault Laguna 2,0T AT – Turbokomfort

 
 

Rostoucí ceny nafty stále více dráždí všechny majitele naftových motorů. Nejednomu řidiči se pak na mysl vkrádá myšlenka, zda ta naftová společnost na dlouhých cestách vlastně ještě stojí za to. Renault láká zákazníky na Lagunu s motorem 2.0T (125 kW).

Třetí generace francouzského sedanu Renault Laguna prošla oproti té předchozí celkem zásadní evolucí. Druhý nejsilnější benzinový agregát o výkonu 125 kW a šestistupňová automatická převodovka lákají k dlouhým transferům. Dává ale jednotka spalující benzin, vedle pestré nabídky tichých čtyřválců dCi, vůbec smysl? Není náhodou dálniční turbobenzinový cruiser se šestistupňovou automatickou převodovkou příliš velký přepych?

2.0T (125 kW) jako komfortní volba

Renault zatím patří k stále menší skupině výrobců, kteří ve střední třídě nabízí dříve klíčovou motorizaci – zážehový čtyřválec s objemem 2,0 l. Základní stavební kámen motorové palety je dnes často nahrazován menšími přeplňovanými motory s cílem dosažení menší kombinované spotřeby. Nad minimálně stokilowattovým standardem už obvykle nachází místo buď zážehový šestiválec nebo přeplňovaný čtyřválec. Na zážehové i vznětové motory V6 bude muset Laguna ještě pár měsíců vyčkat, a tak sportovní chutě (v Laguně GT) i komfortní nadstandard (v naší testované Laguně 2.0 T s automatem) zatím uspokojuje pouze přeplňovaný dvoulitr v různých provedeních.

obrázek [300 x 388] Maximální výkon 125 kW (170 k) při 5 000 ot./min se může zdát na přeplňovaný dvoulitr téměř jako nepatřičná hodnota, ale tady opravdu nejde o vlastnosti motoru v okamžicích, kdy je ručka otáčkoměru v červeném poli. Mnohem důležitější pro celkový výsledek komfortního turbobenzinu byl průběh točivého momentu. Maximum 270 Nm sice nastupuje až ve 3 250 ot./min, ale od 1500 do 5300 ot./min je k dispozici minimálně 200 Nm.

Motor táhne příjemně už nad hranicí 2 000 ot./min, ale nejsilnější je mezi 3500 a 5000 otáčkami. Výkon přeplňované verze je jen o málo vyšší, než u atmosférického dvoulitru, takže nečekejte žádný velký turbo-efekt či dokonce nakopnutí, vše jde plynule. Motor je jen schopnější v celém spektru provozních otáček, což sebou přináší patřičný komfort při delších cestách. Automatická převodovka dokáže velmi dobře odhlučněný motor chvíli podržet i za hranici označující pět tisíc, ale poté zvolí další rychlostní stupeň v pořadí.

Samotný šestistupňový automat je vhodný pro bezstarostné cestování, spolu s tempomatem se celé auto dá na dálnici krásně ovládat jen pomocí čtveřice tlačítek na volantu. Klídek a pohodička... A v tomto duchu musíte počítat i s reakcemi šestistupňového automatu. Při prudkém sešlápnutí plynového pedálu trvá převodovce podřazení o chvíli déle, než by bylo příjemné. Při vyšlápnutí plynu zase dlouho trvá, než začnou klesat otáčky, a tak je téměř nemožné třeba před zatáčkou brzdit motorem. Ve městě plní převodovka svěřené úkoly s noblesou od rozjezdu až po přeřazování.

obrázek [555 x 292]
 

Spotřeba

Automobil s pohotovostní hmotností 1475 kg umí na dálnici s tempomatem jezdit průměrnou cestovní rychlostí 100 km/h za 6,6 l/100 km, ve 130 km/h ukazuje palubní počítač dálniční průměr 8,4 l/100 km. Celé to tedy vlastně funguje - z hlediska spotřeby - velmi dobře za předpokladu, že se nacházíte v ustáleném režimu. Ve výše uvedených rychlostech pracuje motor ve 2300 resp. 2700 ot/min a to se projevuje nejen na spotřebě, ale i na ruchově příjemné atmosféře v interiéru.

Budete-li tedy s Lagunou jezdit převážně po dálnici, může se rozdíl ve spotřebě ve srovnání se méně výkonným dCi s automatem smrsknout na pouhého půldruhého litru. S Lagunou Grandtour 2.0 dCi AT jsme loni v zimě jezdili po dálnicích za 7,5 l/100 km.

Vše se mění s vjezdem do center velkoměst. Tam se naplno zapojuje do hry o komfort hydrodynamický měnič. Stejně jako se klouže motor ve středních otáčkách, klouže i hodnota průměrné spotřeby paliva – převážně ale jen vzhůru. Přímá, či snad až nadproporční závislost mezi rychlostí pohybu pedálu plynu a rychlostí ubývání paliva v nádrži, odrazuje od neplynulé jízdy nejen kvůli vysokým hodnotám spotřeby, ale i vzhledem k tomu, že odezva auta na požadavek zrychlení je zpožděná. Že to Renault umí i jinak, dokazuje stejný motor v Laguně GT s manuální převodovkou.

obrázek [555 x 342]
 

Odolat možnostem zrychlování, které motor nabízí ve středních otáčkách, není snadné. Proto se dlouhodobá spotřeba paliva 10,5 l/100 km obsahující i více než stovku městských kilometrů, dostala daleko od výše uvedených dálničních hodnot.

Závěr

Benzinová Laguna 2.0T patří k výkonnějším motorizacím v nabídce, ale určena je především pro řidiče, kteří vyhledávají rychlou, plynulou a komfortní jízdu. Šestistupňový automat patří k dobrému standardu, na který zatím v této třídě nedosáhli úplně všichni konkurenti. Příjemné chování je ve městě vykoupeno vyšší spotřebou než u manuální převodovky, ale mimo město a při plynulé jízdě lze dosahovat spotřeby, která by klidně mohla patřit modernímu přímovstřikovému motoru s ručně řazenou převodovkou.

Přesvědčovat o ekonomické výhodnosti přeplňovaného benzinového motoru s automatem je stále dost obtížné. I když se budete omezovat, bude spotřeba benzinové kombinace s nepatrně lepší dynamikou asi o půldruhého litru vyšší, což zatím nevyváží čtyřicetitisícový rozdíl cen. Zapojte ale trochu subjektivního hodnocení, dívejte se na liftback střední třídy především jako na komfortní dopravní prostředek, a budete se možná na tento rozhodovací problém dívat jinak.

obrázek [555 x 314]
 

První cena vozu629 900,-Kč (1,6 16V (81 kW), Authentique)
První cena vozu s testovanou motorizací799 900,-Kč (2.0T AT(125 kW), Expression)
Základní cena testovaného vozu799 900,-Kč (2.0T AT(125 kW), Expression)
Cena testovaného vozu vč. příplatků871 600,-Kč (2.0T AT(125 kW), Expression)

Plusy:

  • tichý a relativně úsporný motor
  • šestistupňová automatická převodovka, komfortní rozjezd i změny rychlostí
  • nízké otáčky při dálničních rychlostech
  • kvalitně zpracovaný interiér
  • pohodlná přední sedadla s dobrým bočním vedením
  • dostatek odkládacích ploch

Mínusy:

  • relativně malý cenový rozdíl ve srovnání s turbodieselem (40 tisíc Kč)
  • spotřeba paliva velmi závisí na jízdním stylu řidiče
  • chování převodovky při snaze o sportovní jízdu
  • aktivace tempomatu tlačítkem mezi sedadly
  • nastavení klimatizace pouze v celých stupních

Související články:

Spolupracujeme s TipCars.com

Renault Laguna 2,0T AT

Cena v základní výbavě: 799 900 Kč Cena v testované výbavě: 871 600 Kč

Základní výbava:Nárazníky, kliky a vnější zpětná zrcátka v barvě karoserie, 16palcová litá kola Paradise, ABS s EBV, čelní, boční a hlavové airbagy, systém ISOFIX na krajních zadních sedadlech, automatické uzamykání dveří za jízdy, mlhové světlomety, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, dešťový a světelný senzor, posilovač řízení, palubní počítač, tempomat s omezovačem rychlosti, výškově a podélně nastavitelný volant, elektronická karta Renault místo klíče, kožený 3ramenný volant, látkový potah dveří a loketní opěrky, manuálně výškově nastavitelné sedadlo řidiče, dvouzónová automatická klimatizace, pylový filtr, autorádio s CD přehrávačem a ovládáním pod volantem, záruka 36 měsíců nebo do ujetí 150.000 km, poloautomatická parkovací brzda

Výbava testovaného vozu:Metalická barva (+ 14.700 Kč), kontrola tlaku v pneumatikách (+ 8.000 Kč), elektricky sklopná vnější zrcátka s modrým tónováním (+ 4.000 Kč), vnitřní zpětné zrcátko s automatickým zacloňováním (+ 2.000 Kč), Autorádio 4x 35 W s přehr. CD a MP3 a ovládáním pod volantem, 4 + 4 reproduktory (+ 8.000 Kč), bixenonové samonatáčecí světlomety s ostřikovači (+35.000,-Kč)

Výrobce espézetek čeká horká valná hromada, v bývalém Neographu se bojí podpásovek Výrobce espézetek čeká horká valná hromada, v bývalém Neographu se bojí podpásovek

Spletitá kauza bývalé papírny Neograph se může ještě více…

Tillerson: Trump podporuje alianční princip Tillerson: Trump podporuje alianční princip "jeden za všechny"

Americký prezident Donald Trump podporuje pátý článek…

Senátoři brání zařazení tradiční čínské medicíny do běžného zdravotnictví Senátoři brání zařazení tradiční čínské medicíny do běžného zdravotnictví

Přes senátní výbor pro zdravotnictví a sociální politiku…

Median: Krize ovlivnila preference, ČSSD ztrácela více než ANO Median: Krize ovlivnila preference, ČSSD ztrácela více než ANO

Vládní krize, která oslabila jmenováním nového ministra…

 
Technické údaje
Motor Renault Laguna 2,0T AT
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 125 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 270 / 3250
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 220
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 13.3 / 6.6 / 8.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 450 / 1377
Objem nádrže (l):66
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1467 / 550
Rozměr pneu:215/55 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4695
b) šířka (mm): 1811
c) výška (mm): 1445
d) rozvor (mm): 2756
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 970 / 1170
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 570 / 780
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):880
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Renault Laguna 2,0T AT
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 7
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 7
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 7
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 7
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,77
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí

Není žádným tajemstvím, že dříve slavná italská…

Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem

O pojmu J-Turn jste jistě již slyšeli. Jedná se o rychlé…

 




Renault Laguna plošně zlevnil o 60.000 Kč, stojí od 469.900 Kč Renault Laguna plošně zlevnil o 60.000 Kč, stojí od 469.900 Kč

Laguna je nadále dostupná výhradně se vznětovými motory.…

Modernizovaný Renault Laguna: V Česku od 529.900 Kč Modernizovaný Renault Laguna: V Česku od 529.900 Kč

Zástupce Renaultu ve střední třídě prošel drobnými…

 



 
Převodovky: Čeká nás trojspojkový automat? A dvourychlostní zpátečka?

Převodovky: Čeká nás trojspojkový automat? A dvourychlostní zpátečka?

Včera

V blízké budoucnosti nabídnou automobilové převodovky ještě více převodů. S jejich rostoucím počtem už dvě spojky stačit nebudou. Víte proč?




Blesk.cz

Obezita i únava: Lidé netuší, že je za tím štítná žláza. Jak to zjistila Marie?

Obezita i únava: Lidé netuší, že je za tím štítná…

Příznaky špatně fungující štítné žlázy mohou být nenápadné, podle celosvětového průzkumu téměř polovina lidí o…

Bělobrádek se chystá na sudetoněmecký sjezd. Jako první český vicepremiér

Bělobrádek se chystá na sudetoněmecký sjezd. Jako…

Český vicepremiér Pavel Bělobrádek (KDU-ČSL) se začátkem června zúčastní sudetoněmeckého sjezdu v Augšpurku.…

 

iSport.cz

Češi v KHL zazářili! Kovář i Jeřábek se dostali do All Star týmu

Češi v KHL zazářili! Kovář i Jeřábek se dostali do…

Obránce Jakub Jeřábek z Podolsku a útočník Jan Kovář z Magnitogorsku byli zařazeni do All Star týmu uplynulé…

Co změní italský kouč ve Spartě: Čistka, zlepší vztahy i tvrdší tréninky

Co změní italský kouč ve Spartě: Čistka, zlepší…

Od chvíle, kdy vyšlo najevo, že si Sparta plácla s italským trenérem Andreou Stramaccionim (41), jsou všichni na…

 

Reflex.cz

Velká válka je tady! Nová řada Game of Thrones se představila v plnohodnotné ukázce

Velká válka je tady! Nová řada Game of Thrones se…

Nejdřív jsme koukali, jak se rozpouští led s datem vysílání 17. července 2017. Pak jsme sledovali, jak k trůnu…

Čeští fotografové: Zdeněk Thoma a osudová Asie aneb Cesta dobrodruhů do Japonska

Čeští fotografové: Zdeněk Thoma a osudová Asie aneb…

Jeho první velká cesta stopem do Japonska nebyla ani přímočará, ani lehká. Zdeňka Thomu ale definitivně…