Renault Laguna 2,0T AT – Turbokomfort

Renault Laguna 2,0T AT – Turbokomfort

 
 
2.6. 2008 Roman Daněk

Rostoucí ceny nafty stále více dráždí všechny majitele naftových motorů. Nejednomu řidiči se pak na mysl vkrádá myšlenka, zda ta naftová společnost na dlouhých cestách vlastně ještě stojí za to. Renault láká zákazníky na Lagunu s motorem 2.0T (125 kW).

Třetí generace francouzského sedanu Renault Laguna prošla oproti té předchozí celkem zásadní evolucí. Druhý nejsilnější benzinový agregát o výkonu 125 kW a šestistupňová automatická převodovka lákají k dlouhým transferům. Dává ale jednotka spalující benzin, vedle pestré nabídky tichých čtyřválců dCi, vůbec smysl? Není náhodou dálniční turbobenzinový cruiser se šestistupňovou automatickou převodovkou příliš velký přepych?

2.0T (125 kW) jako komfortní volba

Renault zatím patří k stále menší skupině výrobců, kteří ve střední třídě nabízí dříve klíčovou motorizaci – zážehový čtyřválec s objemem 2,0 l. Základní stavební kámen motorové palety je dnes často nahrazován menšími přeplňovanými motory s cílem dosažení menší kombinované spotřeby. Nad minimálně stokilowattovým standardem už obvykle nachází místo buď zážehový šestiválec nebo přeplňovaný čtyřválec. Na zážehové i vznětové motory V6 bude muset Laguna ještě pár měsíců vyčkat, a tak sportovní chutě (v Laguně GT) i komfortní nadstandard (v naší testované Laguně 2.0 T s automatem) zatím uspokojuje pouze přeplňovaný dvoulitr v různých provedeních.

obrázek [300 x 388] Maximální výkon 125 kW (170 k) při 5 000 ot./min se může zdát na přeplňovaný dvoulitr téměř jako nepatřičná hodnota, ale tady opravdu nejde o vlastnosti motoru v okamžicích, kdy je ručka otáčkoměru v červeném poli. Mnohem důležitější pro celkový výsledek komfortního turbobenzinu byl průběh točivého momentu. Maximum 270 Nm sice nastupuje až ve 3 250 ot./min, ale od 1500 do 5300 ot./min je k dispozici minimálně 200 Nm.

Motor táhne příjemně už nad hranicí 2 000 ot./min, ale nejsilnější je mezi 3500 a 5000 otáčkami. Výkon přeplňované verze je jen o málo vyšší, než u atmosférického dvoulitru, takže nečekejte žádný velký turbo-efekt či dokonce nakopnutí, vše jde plynule. Motor je jen schopnější v celém spektru provozních otáček, což sebou přináší patřičný komfort při delších cestách. Automatická převodovka dokáže velmi dobře odhlučněný motor chvíli podržet i za hranici označující pět tisíc, ale poté zvolí další rychlostní stupeň v pořadí.

Samotný šestistupňový automat je vhodný pro bezstarostné cestování, spolu s tempomatem se celé auto dá na dálnici krásně ovládat jen pomocí čtveřice tlačítek na volantu. Klídek a pohodička... A v tomto duchu musíte počítat i s reakcemi šestistupňového automatu. Při prudkém sešlápnutí plynového pedálu trvá převodovce podřazení o chvíli déle, než by bylo příjemné. Při vyšlápnutí plynu zase dlouho trvá, než začnou klesat otáčky, a tak je téměř nemožné třeba před zatáčkou brzdit motorem. Ve městě plní převodovka svěřené úkoly s noblesou od rozjezdu až po přeřazování.

obrázek [555 x 292]
 

Spotřeba

Automobil s pohotovostní hmotností 1475 kg umí na dálnici s tempomatem jezdit průměrnou cestovní rychlostí 100 km/h za 6,6 l/100 km, ve 130 km/h ukazuje palubní počítač dálniční průměr 8,4 l/100 km. Celé to tedy vlastně funguje - z hlediska spotřeby - velmi dobře za předpokladu, že se nacházíte v ustáleném režimu. Ve výše uvedených rychlostech pracuje motor ve 2300 resp. 2700 ot/min a to se projevuje nejen na spotřebě, ale i na ruchově příjemné atmosféře v interiéru.

Budete-li tedy s Lagunou jezdit převážně po dálnici, může se rozdíl ve spotřebě ve srovnání se méně výkonným dCi s automatem smrsknout na pouhého půldruhého litru. S Lagunou Grandtour 2.0 dCi AT jsme loni v zimě jezdili po dálnicích za 7,5 l/100 km.

Vše se mění s vjezdem do center velkoměst. Tam se naplno zapojuje do hry o komfort hydrodynamický měnič. Stejně jako se klouže motor ve středních otáčkách, klouže i hodnota průměrné spotřeby paliva – převážně ale jen vzhůru. Přímá, či snad až nadproporční závislost mezi rychlostí pohybu pedálu plynu a rychlostí ubývání paliva v nádrži, odrazuje od neplynulé jízdy nejen kvůli vysokým hodnotám spotřeby, ale i vzhledem k tomu, že odezva auta na požadavek zrychlení je zpožděná. Že to Renault umí i jinak, dokazuje stejný motor v Laguně GT s manuální převodovkou.

obrázek [555 x 342]
 

Odolat možnostem zrychlování, které motor nabízí ve středních otáčkách, není snadné. Proto se dlouhodobá spotřeba paliva 10,5 l/100 km obsahující i více než stovku městských kilometrů, dostala daleko od výše uvedených dálničních hodnot.

Závěr

Benzinová Laguna 2.0T patří k výkonnějším motorizacím v nabídce, ale určena je především pro řidiče, kteří vyhledávají rychlou, plynulou a komfortní jízdu. Šestistupňový automat patří k dobrému standardu, na který zatím v této třídě nedosáhli úplně všichni konkurenti. Příjemné chování je ve městě vykoupeno vyšší spotřebou než u manuální převodovky, ale mimo město a při plynulé jízdě lze dosahovat spotřeby, která by klidně mohla patřit modernímu přímovstřikovému motoru s ručně řazenou převodovkou.

Přesvědčovat o ekonomické výhodnosti přeplňovaného benzinového motoru s automatem je stále dost obtížné. I když se budete omezovat, bude spotřeba benzinové kombinace s nepatrně lepší dynamikou asi o půldruhého litru vyšší, což zatím nevyváží čtyřicetitisícový rozdíl cen. Zapojte ale trochu subjektivního hodnocení, dívejte se na liftback střední třídy především jako na komfortní dopravní prostředek, a budete se možná na tento rozhodovací problém dívat jinak.

obrázek [555 x 314]
 

První cena vozu629 900,-Kč (1,6 16V (81 kW), Authentique)
První cena vozu s testovanou motorizací799 900,-Kč (2.0T AT(125 kW), Expression)
Základní cena testovaného vozu799 900,-Kč (2.0T AT(125 kW), Expression)
Cena testovaného vozu vč. příplatků871 600,-Kč (2.0T AT(125 kW), Expression)

Plusy:

  • tichý a relativně úsporný motor
  • šestistupňová automatická převodovka, komfortní rozjezd i změny rychlostí
  • nízké otáčky při dálničních rychlostech
  • kvalitně zpracovaný interiér
  • pohodlná přední sedadla s dobrým bočním vedením
  • dostatek odkládacích ploch

Mínusy:

  • relativně malý cenový rozdíl ve srovnání s turbodieselem (40 tisíc Kč)
  • spotřeba paliva velmi závisí na jízdním stylu řidiče
  • chování převodovky při snaze o sportovní jízdu
  • aktivace tempomatu tlačítkem mezi sedadly
  • nastavení klimatizace pouze v celých stupních

Související články:

Spolupracujeme s TipCars.com

Renault Laguna 2,0T AT

Cena v základní výbavě: 799 900 Kč Cena v testované výbavě: 871 600 Kč

Základní výbava:Nárazníky, kliky a vnější zpětná zrcátka v barvě karoserie, 16palcová litá kola Paradise, ABS s EBV, čelní, boční a hlavové airbagy, systém ISOFIX na krajních zadních sedadlech, automatické uzamykání dveří za jízdy, mlhové světlomety, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, dešťový a světelný senzor, posilovač řízení, palubní počítač, tempomat s omezovačem rychlosti, výškově a podélně nastavitelný volant, elektronická karta Renault místo klíče, kožený 3ramenný volant, látkový potah dveří a loketní opěrky, manuálně výškově nastavitelné sedadlo řidiče, dvouzónová automatická klimatizace, pylový filtr, autorádio s CD přehrávačem a ovládáním pod volantem, záruka 36 měsíců nebo do ujetí 150.000 km, poloautomatická parkovací brzda

Výbava testovaného vozu:Metalická barva (+ 14.700 Kč), kontrola tlaku v pneumatikách (+ 8.000 Kč), elektricky sklopná vnější zrcátka s modrým tónováním (+ 4.000 Kč), vnitřní zpětné zrcátko s automatickým zacloňováním (+ 2.000 Kč), Autorádio 4x 35 W s přehr. CD a MP3 a ovládáním pod volantem, 4 + 4 reproduktory (+ 8.000 Kč), bixenonové samonatáčecí světlomety s ostřikovači (+35.000,-Kč)

SŽDC: Výstavba vysokorychlostních tratí začne až po roce 2023 SŽDC: Výstavba vysokorychlostních tratí začne až po roce 2023

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) očekává, že…

Speychal kvůli kauze ČSKD Praha DIZ do vazby nepůjde, rozhodl soud. Speychal kvůli kauze ČSKD Praha DIZ do vazby nepůjde, rozhodl soud.

Obvodní soud pro Prahu 9 nevyhověl návrhu státní…

ANO na podmínku o odstoupení odsouzeného člena vlády nepřistoupí, vzkazuje Faltýnek ANO na podmínku o odstoupení odsouzeného člena vlády nepřistoupí, vzkazuje Faltýnek

Hnutí ANO nechce v případné koaliční smlouvě s ČSSD…

Birke: Vystoupení našich senátorů je nešťastné, opět si vyměňujeme názory přes média Birke: Vystoupení našich senátorů je nešťastné, opět si vyměňujeme názory přes média

Senátoři ČSSD se razantně vymezili proti případné vládní…

 
Technické údaje
Motor Renault Laguna 2,0T AT
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 125 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 270 / 3250
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 220
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 13.3 / 6.6 / 8.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 450 / 1377
Objem nádrže (l):66
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1467 / 550
Rozměr pneu:215/55 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4695
b) šířka (mm): 1811
c) výška (mm): 1445
d) rozvor (mm): 2756
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 970 / 1170
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 570 / 780
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):880
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Renault Laguna 2,0T AT
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 7
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 7
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 7
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 7
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,77
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Hlavní konkurent Škody Fabia má po faceliftu. Dostal i novou převodovku Hlavní konkurent Škody Fabia má po faceliftu. Dostal i novou převodovku

Současná generace malého modelu i20 značky Hyundai prošla…

 



Ojetý Renault Laguna III (2007-2015): Špatná pověst, lepší auto Ojetý Renault Laguna III (2007-2015): Špatná pověst, lepší auto

Třetí generace laguny v zásadě zcela napravila vše…

Renault Laguna plošně zlevnil o 60.000 Kč, stojí od 469.900 Kč Renault Laguna plošně zlevnil o 60.000 Kč, stojí od 469.900 Kč

Laguna je nadále dostupná výhradně se vznětovými motory.…

 



 
Honda Z: Pohon všech kol a motor uprostřed ve zvláštním minivozítku. A kapela ZZ Top

Honda Z: Pohon všech kol a motor uprostřed ve zvláštním minivozítku. A kapela ZZ Top

Dnes 18:44

Honda Z spojila vlastnosti městského vozítka s průchodností dobrého SUV a koncepcí vídanou běžně u supersportů.




Blesk.cz

Na oběti seděl a škrtil ji lanem! Obžaloba popisuje otřesné detaily vraždy v Doubici

Na oběti seděl a škrtil ji lanem! Obžaloba popisuje…

Páskem, provazem i prádelní šňůrou svazoval a škrtil své oběti, mladé dívky (†14 a 16), Martin Ch. (35). Ten je…

Opilá blonďatá dvojčata Alena a Saša napadla v Dubaji policistku. Sexy právničkám hrozí vězení

Opilá blonďatá dvojčata Alena a Saša napadla v…

Tak tohle se Aleně a Saše Parkerovým (37) vážně nepovedlo. Úspěšné právničky z Londýna, které pracují…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a výsledky zápasů

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a…

Na olympiádě to nakonec těsně nevyšlo, další cíl české hokejové reprezentace je tak jasný: medaile z MS v hokeji…

Zklamaná legenda Sparty Hlinka: Nemám problém si přiznat, že hraju ho...

Zklamaná legenda Sparty Hlinka: Nemám problém si…

Zklamání. Slovo, které vystihuje pocity hokejisty Jaroslava Hlinky z poslední sezony. Sparta vypadla letos jako…

 

Reflex.cz

Jak Praha zaspala dobu: Stav kolem Libeňského mostu je pravdivým odrazem naší společnosti

Jak Praha zaspala dobu: Stav kolem Libeňského mostu…

Na bourání mostu a nahrazení mostem novým by nebylo nic tak zvláštního a v historii Prahy se to událo již…

Výstava, která vzbudila údiv: Lidé v Sovětském svazu poprvé uviděli západní zboží

Výstava, která vzbudila údiv: Lidé v Sovětském svazu…

Psal se rok 1959 a studená válka mezi Západem a Východem nabírala na obrátkách. V Sovětském svazu je do té doby…