Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Renault Laguna Coupé - Laguna pro 2+2

Dvoudveřové kupé je třetí karosářskou verzí aktuální generace Laguny. Renault s ní vstupuje do segmentu kupé střední třídy, který v posledním desetiletí většina výrobců opustila. Novinka je výstavní skříní moderní techniky, kterou Renault...

V polovině 90. let měl zájemce o kupé střední třídy řadu možností, z čeho vybírat: Opel Calibra, Honda Prelude, Subaru SVX, nebo například Rover 800 Coupé – všechny tyto slavné modely jsou dnes bez nástupce. Renault tedy jde proti obecnému trendu a po přestávce tří generací od modelu Fuego, přichází opět s novým kupé odvozeným od vozu střední třídy.

Design vychází z liftbacku, přídi ale dominuje vetší maska chladiče a záď má zcela vlastní tvar. Rozdíly jsou tedy podobné jako u hlavního konkurenta – Peugeotu 407 Coupé. Tvary se příliš nevzdalují od konceptu představeného na jarním autosalonu v Ženevě ani od studie Fluence z roku 2004.

Proti liftbacku je Coupé o 52 mm kratší, přitom rozvor se zkrátil o 62 mm. Coupé je nižší o 47 mm a má o 27 l menší zavazadlový prostor. Prakticky jediným přímým konkurentem je Peugeot 407 Coupé, který je nepatrně větší. Za konkurenci relativně dostupné Laguny Coupé lze považovat také Alfu Romeo GT, ta je však konstrukčně starší a zaměřuje se na sportovnější řidiče.

Renault Laguna Coupé - srovnání s konkurencí
Rozměr Renault Laguna Coupé Alfa Romeo GT Peugeot 407 Coupé
Délka [mm] 4643 4489 4815
Šířka [mm] 1812 1763 1868
Výška [mm] 1398 1355 1395
Rozvor [mm] 2694 2596 2724
Objem zav. prostoru [l] 423 320 400

Nad oběma auty získává Laguna Coupé převahu na poli motorů. Peugeot nabízí benzinové 2,2 l a 3,0 l V6 a dieselové 2,2 HDi a 2,7 V6 HDi – vždy slabší, než odpovídající motorizace Renaultu. Alfa dnes disponuje už jen čtyřválcovými motory (benzinovými s pětistupňovou převodovkou), také ve všech případech méně výkonnými.

Karoserie Laguny Coupé se vyznačuje nízkým součinitelem aerodynamického odporu (0,307). Víko zavazadlového prostoru je vyrobeno z kompozitních materiálů, které jsou lehčí a snáze tvarovatelné do výsledného tvaru. Zadní světla jsou tvořena ze světelných diod, přední světlomety mohou být bi-xenonové.

Řiditelná zadní náprava

Laguna Coupé GT (s motory 2,0 TCe 205, 2,0 dCi 180 a 3,5 V6 dCi) dostane systém řízení všech čtyř kol 4Control, který zlepšuje manévrovatelnost, ovladatelnost a směrovou stabilitu. Tento systém se poprvé představil v březnu v Laguně GT s karoserií liftback a kombi.

Funkce se mění podle rychlosti. Do 60 km/h se zadní kola natáčí opačným směrem než ta přední – maximální natočení zadních kol přitom je 3,5°, čímž se zmenšuje poloměr otáčení z 11,16 na 10,10 m. V praxi je tak potřeba méně otáčet volantem. Zatímco Laguna s jednou řízenou nápravou potřebuje k natočení předních kol o 1° natočit volant o 16°, 4Control potřebuje k vykroužení oblouku o stejném poloměru natočit volant jen o 13,5°.

renault kupe predstavujeme renault kupe predstavujeme

Při vyšších rychlostech se pak zadní kola natáčí stejně jako přední a tím je chování auta jistější. Maximální natočení je v tomto případě 2° a má za úkol stabilizovat a zpřesnit ovladatelnost auta. V případě krizového vyhýbacího manévru mohou být zadní kola natočena stejným směrem jako přední o 3,5°. Snižuje se tak riziko smyku zadních kol a řidič auto snáze a rychleji uvede do přímého směru. Pro tuto reakci je nastaven také stabilizační systém ESC, který zároveň společně s ABS pomáhá rozpoznat takový vyhýbací manévr. Na povrchu s nižší přilnavostí pak Renault slibuje pomocí 4Control zkrácení brzdné dráhy.

Systém pracuje s informacemi z čidla na sloupku řízení a senzorů ABS a ESC. Na základě těchto údajů je vypočítán potřebný úhel natočení zadních kol. Elektrický aktuátor pak tlačí na táhla řízení zadní nápravy a vyvolá potřebné natočení zadních kol. Systém dodává japonská firma Aisin, která již má s řízením všech kol předchozí zkušenosti.

Nová Laguna nyní i se šestiválcem

Na výběr budou tři benzinové a čtyři dieselové motory, vždy se šestistupňovou převodovkou. Základem je přeplňovaný benzinový 2,0 TCe o výkonu 125 kW dodávaný standardně s automatickou převodovkou. Silnější 150kW benzinový dvoulitr má naopak výhradně manuální převodovku a je určený jen pro verzi GT. Vznětové motory zastupuje 2,0 dCi ve třech výkonových variantách – 110 kW (s možností automatické převodovky), 127 kW a 131 kW, která je určena jen pro verzi GT.

Renault Laguna Coupé - přehled motorizací
Motor 2,0 TCe 170 2,0 TCe 205 3,5 V6 240 2,0 dCi 150 2,0 dCi 175 2,0 dCi 180 3,0 V6 dCi 235
Zdvihový objem [cm3] 1998 1998 3498 1995 1995 1995 2993
Válce/ventily 4/4 4/4 6/4 4/4 4/4 4/4 6/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] 125/5000 150/5000 175/6000 110/4000 127/3750 131/3750 173/3750
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] 270/3250 300/3000 330/4400 340/2000 380/2000 400/2000 450/1500
Max. rychlost [km/h] (220) 232 244 210 (210) 223 222 (242)
Zrychlení 0-100 km/h [s] (9,2) 7,8 (7,4) 9,5 (9,8) 8,8 8,5 (7,3)
Komb. spotřeba [l/100 km] (8,8) 8,2 (10,0) 5,9 (7,0) 5,7 6,5 (7,2)

Údaje v závorkách platí pro automatickou převodovku.

Vidlicové šestiválce byly v předchozích dvou generacích Laguny přítomné v podobě benzinového 3,0 V6. V Laguně Coupé má premiéru zcela nový vznětový šestiválec 3,0 V6 dCi, který dává nejvyšší výkon 173 kW. Maximum točivého momentu je 450 Nm od 1500 ot./min, avšak 80 % této hodnoty je dostupných v rozmezí 1300 až 4300 ot./min. Turbodmychadlo je chlazené vodou a má proměnlivou geometrii lopatek, která zvyšuje zátah od nejnižších otáček a zároveň zajišťuje vysoký výkon i na úrovni omezovače otáček v 5000 ot./min. Kompresní poměr je na vznětový motor nezvykle nízký – 16:1.

renault kupe predstavujeme renault kupe predstavujeme

Konstruktéři se zaměřili také na akustický komfort, a tak je tato vlajková loď turbodieselů dCi důkladně odhlučněna a jsou odizolovány vibrace motoru. Vyšší efektivity a nižších emisí je dosaženo optimalizováním vnitřní aerodynamiky a použitím 1600bar piezo-elektrických vstřikovačů common-rail. Sedmý vstřikovač se nachází ve výfukovém potrubí a aktivuje se při regeneraci filtru pevných částic, která probíhá bez toho, aby řidič cokoliv zpozoroval nebo musel přizpůsobit jízdní režim.

Vrcholem benzinových motorizací je 3,5 V6 o výkonu 175 kW, který splňuje emisní normu Euro 5 a má svůj původ u Nissanu. Tento motor v starších verzích nalezneme například pod kapotou Nissan 350Z, Infiniti G35 nebo Renaultu Vel Satis. V Laguně Coupé dosahuje maxima točivého momentu 330 Nm při 4400 ot./min a stejně jako 3.0 dCi je standardně spojen se šestistupňovou automatickou převodovkou AJ0.

Komfort v karoserii kupé

Při návrhu sedadel Renault vycházel z průzkumu mezi stávajícími zákazníky nové Laguny. To se promítlo do změny tvarování sedadel, která nyní poskytují větší oporu. Proti liftbacku má Laguna Coupé zesílené boční vedení, které dodává sportovnější pocit.

Také v odhlučnění interiéru kupé navazuje na liftback, který patří v tomto směru k nejlepším v dané třídě. U Laguny Coupé se objevuje nové patentované řešení, kdy jsou převodová skříň a uložení baterie pevně spojeny, uložení baterie a samotná baterie pak slouží jako akustický tlumič. Vibrace motoru ve vysokých otáčkách jsou tak sníženy o 40 %. Speciální tvar vnějších zpětných zrcátek nebo stěrače čelního skla umístěné pod hranou přední kapoty přispívají k nižšímu aerodynamickému hluku.

renault kupe predstavujeme renault kupe predstavujeme

I přes ladné křivky karoserie se může Laguna Coupé pochlubit dobrými užitnými vlastnostmi. Zorný úhel řidiče je mezi kupé jeden z nejlepších (32°). Vnitřní prostornost je téměř na stejné úrovni jako u liftbacku, například vnitřní šířka ve výši ramenou je jen o 12 mm menší. Na zadních sedadlech mohou sedět dvě dospělé osoby i vyšší postavy. Nastupování usnadňuje velký úhel otevření dveří a systém sklápění předních sedadel Easy Entry, který sedadlo posune o 240 mm vpřed.

Bezpečnost na vysoké úrovni

Laguna II byla prvním autem, které v nárazových zkouškách Euro NCAP získalo pětihvězdičkové hodnocení. Běžná Laguna třetí generace je nejúspěšnějším autem v těchto testech a Coupé jde v jejich stopách. Stejný konstrukční základ i bohatá bezpečnostní výbava jsou předpokladem obdobné úrovně bezpečnosti. Standardem bude šest airbagů, aktivní opěrky hlavy, stabilizační systém ESC a brzdový asistent.

V případě nárazu algoritmus určí jeden ze tří druhu srážky – čelní, boční, nebo zadní – a podle toho se aktivují potřebné airbagy. Čelní airbagy jsou dvoukomorové, na straně řidiče je navíc spojený se senzorem pozice za volantem. Nafouknutí airbagu tak odpovídá velikosti postavy řidiče a jeho pozici. Na všech čtyřech místech jsou předpínače bezpečnostních pásů, vzadu navíc také úchyty na dětské sedačky Isofix.

Při bočním nárazu se aktivují taktéž dvoukomorové airbagy. Laguna Coupé poskytuje účinnou ochranu hrudního koše do rychlosti nárazu 70 km/h, předpisy přitom vyžadují limit 50 km/h.

Prodej Laguny Coupé bude ve Francii zahájen na konci října 2008, další trhy budou následovat. Základní cena za verzi s motorem 2,0 TCe je stanovena na 32 tisíc Euro, nejlevnější turbodiesel 2,0 dCi je o 1 tisíc Euro dražší.

renault kupe predstavujeme renault kupe predstavujeme