Renault Laguna GT: první jízdní dojmy

Renault Laguna GT: první jízdní dojmy

 
 

Hydrauliku a přímé mechanické vazby nahradily signály ze stabilizačního systému, na zadní nápravě přibyl jeden elektromotor a jednoduchý mechanismus. Renault vrací řízení všech kol do běžné automobilové produkce. Nově i se zpětnou vazbou.

Zlatou érou řízení všech kol u běžných osobních automobilů byl konec osmdesátých a začátek devadesátých let. Tehdejší pokusy o vylepšení aktivní bezpečnosti a rychlosti aut v zatáčkách končily zpravidla po několika letech neúspěchem. Příčinou byla složitost hydraulických nebo mechanických systémů, které převáděly pohyby volantu nejen na přední, ale i na zadní nápravu. Stabilizační systémy byly v plenkách a řízení všech kol se časem ukázalo s tehdejší technickou a technologickou základnou jako slepá ulička.

Dnes je stabilizační systém standardem od vozů střední třídy výše a za příplatek si jej koupíte i do některých mikroaut. Nebylo by ale přeci jen někdy lepší zadní kola řídit, než jen zpomalovat? Bylo! Proto jsme na začátku renesance zkratky 4WS. Řízení všech kol chystá nezávisle na sobě hned několik systémových dodavatelů automobilek. První aplikací moderního řízení všech kol představuje prozatím vrcholná verze Laguny s označením GT.

Renault Sport + Aisin
Novodobé řešení známé funkce vychází ze stejného teoretického základu jako před lety. Zadní kola se v závislosti na rychlosti jízdy natáčejí v opačném smyslu resp. ve stejném smyslu jako přední kola, tak aby byla v nízkých rychlostech asi do 60 km/h vylepšena obratnost při manévrování s vozem a ve vysokých rychlostech zase jízdní stabilita. Systém využívá signály, které v autě vlastně už jsou díky stabilizačnímu systému. Na rozdíl starších systémů je ten nový plně integrovanou součástí řízení dynamiky vozu. Nejde tedy jen o natočení kol podle jednoduchého pravidla (jako u dřívějších řešení), ale vše je zapojeno do zpětnovazební smyčky, s cílem o maximální využití možností podvozku bez zásahu ESP. V úvahu jsou při natáčení kol brány veličiny jako rychlost jízdy, velikost natočení volantu a rychlost, s jakou se tato změna děje. Zadní kola spojená jednoduchým mechanismem jsou natáčena elektromotorem, který dodává stejně jako řídicí jednotku 4WS japonská firma Aisin, mj. velký dodavatel automatických převodovek. Představitelé Renaultu se dušovali, že jde o projekt, který vznikal přímo u Renault Sport a nemá tedy nic společného s podobnými japonskými systémy Nissanu.

Jízda
Jízda s Lagunou GT se na první pohled v ničem neliší od ostatních verzí. Pouhým okem je natočení kol za jízdy jen obtížně postřehnutelné. Podobné je to i za volantem. S řízením zadní nápravy se nemusí přední kola natočit o tak velký úhel jako bez něj, což se projevuje zcela přirozeným zmenšením úhlu natočení volantu. I v těch nejostřejších vracečkách je tedy možné držet volant pevně v optimální poloze, aniž by bylo třeba nepohodlně a pomalu ručkovat. Působivá je rychlost reakce vozu na změnu polohy volantu, v opakovaných střídajících se vlásenkách, ale i stabilita auta v táhlých rychle projížděných zatáčkách. Nejlepší je ale na Laguně GT to, že si nehraje na nekompromisní sportovně laděný model střední třídy, ale dokáže nabídnout i s velkými koly a nízkoprofilovými pneumatikami snad více komfortu a kultivovanosti než běžné manažerské verze. Precizní souhra pružin, tlumičů a stabilizátorů dostala v řízení zadních kol dalšího pomocníka. Automobil se naklání v zatáčkách jen velmi málo.

Dynamicky zaměřené řidiče potěší, že natočení kol řeší mnoho situací, ve kterých vás u jiných vozů už začíná brzdit ESP. Mimochodem, donutit tento systém k zásahu na zatáčkovité trati byl nesnadný úkol, mj i díky kvalitním pneumatikám Bridgestone Potenza, které jsou u této Laguny standardem. Brzdy mají nejen zvětšené průměry kotoučů, ale také mnohem vybranější materiály, které nepřipomínají ani náznakem kousavé projevy některých jiných Lagun. Stabilita brzdného účinku v horských serpentinách zasluhuje také obdiv.

Motory
Sportovně orientovaná Laguna má pod kapotou pouze čtyřválcové motory vyvinuté ve spolupráci s Renault Sport. Zážehový dvoulitr má nejvyšší výkon 150 kW při 5000 ot./min a točivý moment 300 Nm ve 3000 ot./min. Výkon turbodieselu 2.0 dCi povyskočil na 131 kW při 3750 ot./min a momentové maximum 400 Nm je k dispozici od 2000 ot./min. Zážehový čtyřválec je tichým a silný už kolem 2000 ot./min, snadno se pouští do vysokých otáček, ale dokáže jet i za osm litrů. Naše převážně dynamická jízda v horách skončila jedenáctilitrovou spotřebou. Turbodiesel je až nepochopitelně tichý a výborně izolovaný od kabiny, volantu i podlahy, takže pokud vám vadí na dieselech hluk a vibrace, můžete o nejsilnějším čtyřválcovém dCi s klidem uvažovat. Analogií ke komfortnímu odladění podvozku, je decentní zvukový projev obou agregátů, a to dokonce i když po nich chcete maximální výkony. Tuneři tedy mají pole otevřené a těm kdo chtějí hlavně rychle jezdit, dodá Renault auto, které zvukovým komfortem odpovídá standardu třídy.

Ceny teď, auto v červnu
Unikátnost verze GT má decentně připomínat sada pozměněných dílů a nových prvků výbavy. Patří sem nové nárazníky, kola z lehkých slitin s pneumatikami 225/45 R18, zrcátka jsou nyní leskle černá, stejně jako maska předních světlometů. Zadní svítilny dostaly tmavý kouřový nádech, na B-sloupku je logo GT, které se opakuje i na čalounění sedadel.

Renault Laguna GT na českém trhu
Motor2.0 T (150 kW)2.0 dCi (131 kW)
Zdvihový objem [cm3]19981995
Válce/ventily4/44/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]150/5000131/3750
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]300/3000400/2000
Max. rychlost [km/h]232222
Zrychlení 0-100 km/h [s]7,88,5
Komb. spotřeba [l/100 km]8,26,5
Cena GT [Kč]929.900,-959.900,-

Renault poskytuje na všechny Laguny včetně provedení GT záruku 3 roky nebo do ujetí 150 tisíc km. Verze GT bude zákazníkům k dispozici s karoserií liftback i kombi. Na českém trhu začíná prodej oficiálně v červnu.

I když se cena Laguny GT přiblížila k milionové sumě, o nejdražší model této řady nejde. Nad sportovním vrcholem je ještě ten luxusní. Šestiválcové motory v tuto chvíli Renault v Laguně nenabízí, ale vzhledem k tomu, že pod kapotou studie Laguna Coupé jeden takový byl, není prý paleta motorů Laguny dosud úplná.

Řízení, brzdy a podvozek patří k bezchybně naladěným komponentám tohoto Renaultu. Takový výrok na adresu vozu francouzské značky už dlouho nepadl, takže jestli se o podvozek nového Megane bude opět starat Renault Sport, mají se Focusy, Golfy a Astry nač těšit.

P.S. Na mnohé otázky žurnalistů týkající se kvality a životnosti systému odpovídali představitelé Renault Sport Technologies sebevědomě. Problémy prý tentokrát už nepříjdou...

Spolupracujeme s TipCars.com
Glosa Martina Čabana: Visegrádský šprajc Glosa Martina Čabana: Visegrádský šprajc

Česko je o krok blíž k řízení před Soudním dvorem EU…

Česko je rekordně zadlužené, dluh ale není žádný Otesánek Česko je rekordně zadlužené, dluh ale není žádný Otesánek

Státní dluh České republiky ke konci června dosahoval…

Výroba aut v Česku v pololetí prudce stoupla, růst táhla Škoda Auto Výroba aut v Česku v pololetí prudce stoupla, růst táhla Škoda Auto

V Česku se v letošním prvním pololetí vyrobilo rekordních…

Innogy rozšiřuje v Německu síť dobíječek pro elektromobily, dotace na ně ale nezabírají Innogy rozšiřuje v Německu síť dobíječek pro elektromobily, dotace na ně ale nezabírají

V Německu by už za čtyři roky měl podle představ vlády…

 
 

Přidat názorDiskuse: Renault Laguna GT: první jízdní dojmy







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí! Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí!

Jet autem 235 km/h za hodinu není jen tak ani pro zkušené…

Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů

Na výstavišti ve Frankfurtu ad Mohanem budou letos chybět…

 



Renault Laguna plošně zlevnil o 60.000 Kč, stojí od 469.900 Kč Renault Laguna plošně zlevnil o 60.000 Kč, stojí od 469.900 Kč

Laguna je nadále dostupná výhradně se vznětovými motory.…

Modernizovaný Renault Laguna: V Česku od 529.900 Kč Modernizovaný Renault Laguna: V Česku od 529.900 Kč

Zástupce Renaultu ve střední třídě prošel drobnými…

 



 
SMZ: I v Sovětském svazu měli Velorex. Vypadal ještě podivněji

SMZ: I v Sovětském svazu mělo Velorex. Vypadal ještě podivněji

Dnes 08:00

Tříkolky a čtyřkolky SMZ byly určeny invalidům. Vyráběly se až do druhé poloviny 90. let v desetitisícových sériích, na západ od hranic bývalého SSSR na ně ale narazíte vzácně.




Blesk.cz

Krach hereckého páru: Žilková řeší nečekaný rozchod!

Krach hereckého páru: Žilková řeší nečekaný rozchod!

Nejdřív ji nechtěl a odháněl ji, pak se nechal sbalit, a teď mu zlomila srdce! Syn Veroniky Žilkové (55) Vincent…

Takhle hlídá děda Petr Novotný. 7 dětí a on si v klidu čte!

Takhle hlídá děda Petr Novotný. 7 dětí a on si v klidu čte!

Bavič Petr Novotný (69) na začátku roku doslova utekl hrobníkovi z lopaty. Po několika operacích, kdy mu selhalo…

 

iSport.cz

Hráči a data: Danny je neuvěřitelný, Sparta mohla koupit líp, tvrdí Dobiáš

Hráči a data: Danny je neuvěřitelný, Sparta mohla…

Rozmarné, či spíše rozmařilé přestupové léto trhá rekordy českého fotbalu a přivádí zajímavé zahraniční hráče.…

Stramaccioni: Posila z Neapole? Věřím, že to dotáhneme tenhle týden

Stramaccioni: Posila z Neapole? Věřím, že to…

PŘÍMO Z BĚLEHRADU | Už deset posil přivedla do svého kádru před startem nové sezony Sparta. A tohle číslo v…

 

Reflex.cz

Zřícenina plná tajemných legend. To je hrad Starý Jičín v severním podhůří Beskyd

Zřícenina plná tajemných legend. To je hrad Starý…

„Bílá paní na starojickém hradě byla prý manželkou posledního majitele rodu pánů z Kravař. Poprvé ji lidé uzřeli…

Jaroslav Kubera: Zeman si v kampani ukojí ego, ale pak prezidentství položí

Jaroslav Kubera: Zeman si v kampani ukojí ego, ale…

Když děláte rozhovor se senátorem a možným prezidentským kandidátem Jaroslavem Kuberou (70), máte pocit, že…