Renault Laguna GT: první jízdní dojmy

Renault Laguna GT: první jízdní dojmy

 
 

Hydrauliku a přímé mechanické vazby nahradily signály ze stabilizačního systému, na zadní nápravě přibyl jeden elektromotor a jednoduchý mechanismus. Renault vrací řízení všech kol do běžné automobilové produkce. Nově i se zpětnou vazbou.

Zlatou érou řízení všech kol u běžných osobních automobilů byl konec osmdesátých a začátek devadesátých let. Tehdejší pokusy o vylepšení aktivní bezpečnosti a rychlosti aut v zatáčkách končily zpravidla po několika letech neúspěchem. Příčinou byla složitost hydraulických nebo mechanických systémů, které převáděly pohyby volantu nejen na přední, ale i na zadní nápravu. Stabilizační systémy byly v plenkách a řízení všech kol se časem ukázalo s tehdejší technickou a technologickou základnou jako slepá ulička.

Dnes je stabilizační systém standardem od vozů střední třídy výše a za příplatek si jej koupíte i do některých mikroaut. Nebylo by ale přeci jen někdy lepší zadní kola řídit, než jen zpomalovat? Bylo! Proto jsme na začátku renesance zkratky 4WS. Řízení všech kol chystá nezávisle na sobě hned několik systémových dodavatelů automobilek. První aplikací moderního řízení všech kol představuje prozatím vrcholná verze Laguny s označením GT.

Renault Sport + Aisin
Novodobé řešení známé funkce vychází ze stejného teoretického základu jako před lety. Zadní kola se v závislosti na rychlosti jízdy natáčejí v opačném smyslu resp. ve stejném smyslu jako přední kola, tak aby byla v nízkých rychlostech asi do 60 km/h vylepšena obratnost při manévrování s vozem a ve vysokých rychlostech zase jízdní stabilita. Systém využívá signály, které v autě vlastně už jsou díky stabilizačnímu systému. Na rozdíl starších systémů je ten nový plně integrovanou součástí řízení dynamiky vozu. Nejde tedy jen o natočení kol podle jednoduchého pravidla (jako u dřívějších řešení), ale vše je zapojeno do zpětnovazební smyčky, s cílem o maximální využití možností podvozku bez zásahu ESP. V úvahu jsou při natáčení kol brány veličiny jako rychlost jízdy, velikost natočení volantu a rychlost, s jakou se tato změna děje. Zadní kola spojená jednoduchým mechanismem jsou natáčena elektromotorem, který dodává stejně jako řídicí jednotku 4WS japonská firma Aisin, mj. velký dodavatel automatických převodovek. Představitelé Renaultu se dušovali, že jde o projekt, který vznikal přímo u Renault Sport a nemá tedy nic společného s podobnými japonskými systémy Nissanu.

Jízda
Jízda s Lagunou GT se na první pohled v ničem neliší od ostatních verzí. Pouhým okem je natočení kol za jízdy jen obtížně postřehnutelné. Podobné je to i za volantem. S řízením zadní nápravy se nemusí přední kola natočit o tak velký úhel jako bez něj, což se projevuje zcela přirozeným zmenšením úhlu natočení volantu. I v těch nejostřejších vracečkách je tedy možné držet volant pevně v optimální poloze, aniž by bylo třeba nepohodlně a pomalu ručkovat. Působivá je rychlost reakce vozu na změnu polohy volantu, v opakovaných střídajících se vlásenkách, ale i stabilita auta v táhlých rychle projížděných zatáčkách. Nejlepší je ale na Laguně GT to, že si nehraje na nekompromisní sportovně laděný model střední třídy, ale dokáže nabídnout i s velkými koly a nízkoprofilovými pneumatikami snad více komfortu a kultivovanosti než běžné manažerské verze. Precizní souhra pružin, tlumičů a stabilizátorů dostala v řízení zadních kol dalšího pomocníka. Automobil se naklání v zatáčkách jen velmi málo.

Dynamicky zaměřené řidiče potěší, že natočení kol řeší mnoho situací, ve kterých vás u jiných vozů už začíná brzdit ESP. Mimochodem, donutit tento systém k zásahu na zatáčkovité trati byl nesnadný úkol, mj i díky kvalitním pneumatikám Bridgestone Potenza, které jsou u této Laguny standardem. Brzdy mají nejen zvětšené průměry kotoučů, ale také mnohem vybranější materiály, které nepřipomínají ani náznakem kousavé projevy některých jiných Lagun. Stabilita brzdného účinku v horských serpentinách zasluhuje také obdiv.

Motory
Sportovně orientovaná Laguna má pod kapotou pouze čtyřválcové motory vyvinuté ve spolupráci s Renault Sport. Zážehový dvoulitr má nejvyšší výkon 150 kW při 5000 ot./min a točivý moment 300 Nm ve 3000 ot./min. Výkon turbodieselu 2.0 dCi povyskočil na 131 kW při 3750 ot./min a momentové maximum 400 Nm je k dispozici od 2000 ot./min. Zážehový čtyřválec je tichým a silný už kolem 2000 ot./min, snadno se pouští do vysokých otáček, ale dokáže jet i za osm litrů. Naše převážně dynamická jízda v horách skončila jedenáctilitrovou spotřebou. Turbodiesel je až nepochopitelně tichý a výborně izolovaný od kabiny, volantu i podlahy, takže pokud vám vadí na dieselech hluk a vibrace, můžete o nejsilnějším čtyřválcovém dCi s klidem uvažovat. Analogií ke komfortnímu odladění podvozku, je decentní zvukový projev obou agregátů, a to dokonce i když po nich chcete maximální výkony. Tuneři tedy mají pole otevřené a těm kdo chtějí hlavně rychle jezdit, dodá Renault auto, které zvukovým komfortem odpovídá standardu třídy.

Ceny teď, auto v červnu
Unikátnost verze GT má decentně připomínat sada pozměněných dílů a nových prvků výbavy. Patří sem nové nárazníky, kola z lehkých slitin s pneumatikami 225/45 R18, zrcátka jsou nyní leskle černá, stejně jako maska předních světlometů. Zadní svítilny dostaly tmavý kouřový nádech, na B-sloupku je logo GT, které se opakuje i na čalounění sedadel.

Renault Laguna GT na českém trhu
Motor2.0 T (150 kW)2.0 dCi (131 kW)
Zdvihový objem [cm3]19981995
Válce/ventily4/44/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]150/5000131/3750
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]300/3000400/2000
Max. rychlost [km/h]232222
Zrychlení 0-100 km/h [s]7,88,5
Komb. spotřeba [l/100 km]8,26,5
Cena GT [Kč]929.900,-959.900,-

Renault poskytuje na všechny Laguny včetně provedení GT záruku 3 roky nebo do ujetí 150 tisíc km. Verze GT bude zákazníkům k dispozici s karoserií liftback i kombi. Na českém trhu začíná prodej oficiálně v červnu.

I když se cena Laguny GT přiblížila k milionové sumě, o nejdražší model této řady nejde. Nad sportovním vrcholem je ještě ten luxusní. Šestiválcové motory v tuto chvíli Renault v Laguně nenabízí, ale vzhledem k tomu, že pod kapotou studie Laguna Coupé jeden takový byl, není prý paleta motorů Laguny dosud úplná.

Řízení, brzdy a podvozek patří k bezchybně naladěným komponentám tohoto Renaultu. Takový výrok na adresu vozu francouzské značky už dlouho nepadl, takže jestli se o podvozek nového Megane bude opět starat Renault Sport, mají se Focusy, Golfy a Astry nač těšit.

P.S. Na mnohé otázky žurnalistů týkající se kvality a životnosti systému odpovídali představitelé Renault Sport Technologies sebevědomě. Problémy prý tentokrát už nepříjdou...

Spolupracujeme s TipCars.com
Erdogan vyhrožuje Evropě. Chce přehodnocení vztahů od A do Z Erdogan vyhrožuje Evropě. Chce přehodnocení vztahů od A do Z

Turecko po dubnovém referendu o změnách ústavy přehodnotí…

Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace

Oborové svazy a asociace vítají nominaci Jiřího Havlíčka…

Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad

Bývalý velvyslanec v USA a Rusku Petr Kolář nebude…

Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM

Twitteru došla trpělivost. V boji proti fake news, hoaxům…

 
 

Přidat názorDiskuse: Renault Laguna GT: první jízdní dojmy







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty…

 




Renault Laguna plošně zlevnil o 60.000 Kč, stojí od 469.900 Kč Renault Laguna plošně zlevnil o 60.000 Kč, stojí od 469.900 Kč

Laguna je nadále dostupná výhradně se vznětovými motory.…

Modernizovaný Renault Laguna: V Česku od 529.900 Kč Modernizovaný Renault Laguna: V Česku od 529.900 Kč

Zástupce Renaultu ve střední třídě prošel drobnými…

 



 
Gazela BMW B5 (BMW 2001): Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Gazela BMW B5: Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Dnes 18:59

V první polovině 70. let vznikl na severní Moravě velmi zajímavý závodní automobil pojmenovaný Gazela. Ač jeho tvůrci vycházeli z oblíbeného kupé 110 R, technicky i tvarově šlo o něco úplně jiného.




Blesk.cz

Retro je všechno! Recenze 5 Neo Geo klasik pro Nintendo Switch

Retro je všechno! Recenze 5 Neo Geo klasik pro…

S příchodem každé nové herní konzole se hráči těší nejvíce na nové a exkluzivní tituly. Jenže i na nové mašince…

V Čadu unesli Francouze, potvrdil Hollande. Vezl zřejmě výplaty horníkům

V Čadu unesli Francouze, potvrdil Hollande. Vezl…

V odlehlé části Čadu blízko hranice se súdánským Dárfúrem byl ve čtvrtek unesen francouzský občan. K činu se…

 

iSport.cz

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká Hlaváč v upřímné zpovědi

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká…

Se Spartou prožil bleskový konec ve čtvrtfinále play off. Kometa vyhrála 4:0, pražský hokejový kolos těžce…

Reprezentace s mladými mě nabíjí, řekl Sivok. Myslí na přesun do USA

Reprezentace s mladými mě nabíjí, řekl Sivok. Myslí…

Může se cítit jako poslední "starý" vlk mezi smečkou divochů. Tomáš Sivok zůstal v českém národním týmu i po…

 

Reflex.cz

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Stará právnická anekdota praví: Svědek všechno viděl, ale ničemu nerozumí. Soudní znalec všemu rozumí, ale nic…

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Vladimír Mišík oslavil před pár dny velkolepě sedmdesátiny, Adam Mišík bude mít letos v květnu dvacetiny. Dva…