Renault Laguna GT: první jízdní dojmy

Renault Laguna GT: první jízdní dojmy

 
 

Hydrauliku a přímé mechanické vazby nahradily signály ze stabilizačního systému, na zadní nápravě přibyl jeden elektromotor a jednoduchý mechanismus. Renault vrací řízení všech kol do běžné automobilové produkce. Nově i se zpětnou vazbou.

Zlatou érou řízení všech kol u běžných osobních automobilů byl konec osmdesátých a začátek devadesátých let. Tehdejší pokusy o vylepšení aktivní bezpečnosti a rychlosti aut v zatáčkách končily zpravidla po několika letech neúspěchem. Příčinou byla složitost hydraulických nebo mechanických systémů, které převáděly pohyby volantu nejen na přední, ale i na zadní nápravu. Stabilizační systémy byly v plenkách a řízení všech kol se časem ukázalo s tehdejší technickou a technologickou základnou jako slepá ulička.

Dnes je stabilizační systém standardem od vozů střední třídy výše a za příplatek si jej koupíte i do některých mikroaut. Nebylo by ale přeci jen někdy lepší zadní kola řídit, než jen zpomalovat? Bylo! Proto jsme na začátku renesance zkratky 4WS. Řízení všech kol chystá nezávisle na sobě hned několik systémových dodavatelů automobilek. První aplikací moderního řízení všech kol představuje prozatím vrcholná verze Laguny s označením GT.

Renault Sport + Aisin
Novodobé řešení známé funkce vychází ze stejného teoretického základu jako před lety. Zadní kola se v závislosti na rychlosti jízdy natáčejí v opačném smyslu resp. ve stejném smyslu jako přední kola, tak aby byla v nízkých rychlostech asi do 60 km/h vylepšena obratnost při manévrování s vozem a ve vysokých rychlostech zase jízdní stabilita. Systém využívá signály, které v autě vlastně už jsou díky stabilizačnímu systému. Na rozdíl starších systémů je ten nový plně integrovanou součástí řízení dynamiky vozu. Nejde tedy jen o natočení kol podle jednoduchého pravidla (jako u dřívějších řešení), ale vše je zapojeno do zpětnovazební smyčky, s cílem o maximální využití možností podvozku bez zásahu ESP. V úvahu jsou při natáčení kol brány veličiny jako rychlost jízdy, velikost natočení volantu a rychlost, s jakou se tato změna děje. Zadní kola spojená jednoduchým mechanismem jsou natáčena elektromotorem, který dodává stejně jako řídicí jednotku 4WS japonská firma Aisin, mj. velký dodavatel automatických převodovek. Představitelé Renaultu se dušovali, že jde o projekt, který vznikal přímo u Renault Sport a nemá tedy nic společného s podobnými japonskými systémy Nissanu.

Jízda
Jízda s Lagunou GT se na první pohled v ničem neliší od ostatních verzí. Pouhým okem je natočení kol za jízdy jen obtížně postřehnutelné. Podobné je to i za volantem. S řízením zadní nápravy se nemusí přední kola natočit o tak velký úhel jako bez něj, což se projevuje zcela přirozeným zmenšením úhlu natočení volantu. I v těch nejostřejších vracečkách je tedy možné držet volant pevně v optimální poloze, aniž by bylo třeba nepohodlně a pomalu ručkovat. Působivá je rychlost reakce vozu na změnu polohy volantu, v opakovaných střídajících se vlásenkách, ale i stabilita auta v táhlých rychle projížděných zatáčkách. Nejlepší je ale na Laguně GT to, že si nehraje na nekompromisní sportovně laděný model střední třídy, ale dokáže nabídnout i s velkými koly a nízkoprofilovými pneumatikami snad více komfortu a kultivovanosti než běžné manažerské verze. Precizní souhra pružin, tlumičů a stabilizátorů dostala v řízení zadních kol dalšího pomocníka. Automobil se naklání v zatáčkách jen velmi málo.

Dynamicky zaměřené řidiče potěší, že natočení kol řeší mnoho situací, ve kterých vás u jiných vozů už začíná brzdit ESP. Mimochodem, donutit tento systém k zásahu na zatáčkovité trati byl nesnadný úkol, mj i díky kvalitním pneumatikám Bridgestone Potenza, které jsou u této Laguny standardem. Brzdy mají nejen zvětšené průměry kotoučů, ale také mnohem vybranější materiály, které nepřipomínají ani náznakem kousavé projevy některých jiných Lagun. Stabilita brzdného účinku v horských serpentinách zasluhuje také obdiv.

Motory
Sportovně orientovaná Laguna má pod kapotou pouze čtyřválcové motory vyvinuté ve spolupráci s Renault Sport. Zážehový dvoulitr má nejvyšší výkon 150 kW při 5000 ot./min a točivý moment 300 Nm ve 3000 ot./min. Výkon turbodieselu 2.0 dCi povyskočil na 131 kW při 3750 ot./min a momentové maximum 400 Nm je k dispozici od 2000 ot./min. Zážehový čtyřválec je tichým a silný už kolem 2000 ot./min, snadno se pouští do vysokých otáček, ale dokáže jet i za osm litrů. Naše převážně dynamická jízda v horách skončila jedenáctilitrovou spotřebou. Turbodiesel je až nepochopitelně tichý a výborně izolovaný od kabiny, volantu i podlahy, takže pokud vám vadí na dieselech hluk a vibrace, můžete o nejsilnějším čtyřválcovém dCi s klidem uvažovat. Analogií ke komfortnímu odladění podvozku, je decentní zvukový projev obou agregátů, a to dokonce i když po nich chcete maximální výkony. Tuneři tedy mají pole otevřené a těm kdo chtějí hlavně rychle jezdit, dodá Renault auto, které zvukovým komfortem odpovídá standardu třídy.

Ceny teď, auto v červnu
Unikátnost verze GT má decentně připomínat sada pozměněných dílů a nových prvků výbavy. Patří sem nové nárazníky, kola z lehkých slitin s pneumatikami 225/45 R18, zrcátka jsou nyní leskle černá, stejně jako maska předních světlometů. Zadní svítilny dostaly tmavý kouřový nádech, na B-sloupku je logo GT, které se opakuje i na čalounění sedadel.

Renault Laguna GT na českém trhu
Motor2.0 T (150 kW)2.0 dCi (131 kW)
Zdvihový objem [cm3]19981995
Válce/ventily4/44/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]150/5000131/3750
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]300/3000400/2000
Max. rychlost [km/h]232222
Zrychlení 0-100 km/h [s]7,88,5
Komb. spotřeba [l/100 km]8,26,5
Cena GT [Kč]929.900,-959.900,-

Renault poskytuje na všechny Laguny včetně provedení GT záruku 3 roky nebo do ujetí 150 tisíc km. Verze GT bude zákazníkům k dispozici s karoserií liftback i kombi. Na českém trhu začíná prodej oficiálně v červnu.

I když se cena Laguny GT přiblížila k milionové sumě, o nejdražší model této řady nejde. Nad sportovním vrcholem je ještě ten luxusní. Šestiválcové motory v tuto chvíli Renault v Laguně nenabízí, ale vzhledem k tomu, že pod kapotou studie Laguna Coupé jeden takový byl, není prý paleta motorů Laguny dosud úplná.

Řízení, brzdy a podvozek patří k bezchybně naladěným komponentám tohoto Renaultu. Takový výrok na adresu vozu francouzské značky už dlouho nepadl, takže jestli se o podvozek nového Megane bude opět starat Renault Sport, mají se Focusy, Golfy a Astry nač těšit.

P.S. Na mnohé otázky žurnalistů týkající se kvality a životnosti systému odpovídali představitelé Renault Sport Technologies sebevědomě. Problémy prý tentokrát už nepříjdou...

Spolupracujeme s TipCars.com
 

Přidat názorDiskuse: Renault Laguna GT: první jízdní dojmy







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc? Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc?

Co přináší Kodiaq ve verzi Scout? Není to jen designová varianta?

Hennessey Venom F5 má premiéru 1. listopadu. Pokoří Chiron? Hennessey Venom F5 má premiéru 1. listopadu. Pokoří Chiron?

Čekání je skoro u konce. Vážný soupeř pro superauto…

 



Renault Laguna plošně zlevnil o 60.000 Kč, stojí od 469.900 Kč Renault Laguna plošně zlevnil o 60.000 Kč, stojí od 469.900 Kč

Laguna je nadále dostupná výhradně se vznětovými motory.…

Modernizovaný Renault Laguna: V Česku od 529.900 Kč Modernizovaný Renault Laguna: V Česku od 529.900 Kč

Zástupce Renaultu ve střední třídě prošel drobnými…

 



 
Dacia Duster 1.5 dCi EDC Outdoor – To nejlepší nakonec

TEST: Dacia Duster 1.5 dCi EDC Outdoor – To nejlepší nakonec

Dnes 12:51

Pouhý zhruba rok vydržela ve výrobním programu poslední inovace Dacie Duster. Nedávno totiž značka představila nástupce, druhou generaci. Co tedy nabízí původní duster v samém závěru své kariéry?




Blesk.cz

Bojoval do posledního dechu: Býk probodl toreadorovi krk. Nakonec padl

Bojoval do posledního dechu: Býk probodl toreadorovi…

Má víc štěstí než rozumu. To by se dalo říct o toreadorovi Arturu Macíasovi, který málem zemřel v Mexiku během…

Toto jsou první fotografie odolného tabletu Samsung Galaxy Tab Active 2

Toto jsou první fotografie odolného tabletu Samsung…

V polovině září se na internetu začalo mluvit o nástupci dva roky starého tabletu Galaxy Tab Active od Samsungu.…

 

iSport.cz

Everton po výprasku s Arsenalem reaguje na krizi. Odvolal Koemana

Everton po výprasku s Arsenalem reaguje na krizi.…

Fotbalisté Evertonu mění trenéra. Ronald Koeman byl odvolán po nedělní prohře 2:5 s Arsenalem, po které je…

Ztráta pro Spartu! Kadlec má trhlinu ve svalu, bude chybět několik týdnů

Ztráta pro Spartu! Kadlec má trhlinu ve svalu, bude…

Fotbalisté Sparty se budou muset v nejbližších zápasech obejít bez útočníka Václava Kadlece, který si v úvodu…

 

Reflex.cz

Povolební ohlédnutí: Voliči většinou nejsou hloupí, ale často volí zcela iracionálně. Smiřme se s tím

Povolební ohlédnutí: Voliči většinou nejsou hloupí,…

Řečeno s klasikem – Volby dopadly tak, jak dopadly, jelikož lidé volili tak, jak volili. Ano, autorem…

Cestovatelka Petra Ježková: Mých 10 nejlepších míst na Kubě

Cestovatelka Petra Ježková: Mých 10 nejlepších míst na Kubě

Podívejte se na 10 tipů, které byste si podle cestovatelky Petry Ježkové při návštěvě Kuby neměli nechat ujít.