24.4. 2017 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Renault Master 4x4 L3H2 2.3 DCI Biturbo: Pracovní čtyřkolka

 

Renault ve spolupráci s německou firmou Oberaigner postavil největší model s pohonem všech kol. Vyzkoušeli jsme 3,5tunovou verzi.

Renaultu Master 4x4, který na český trh oficiálně míří na jaře letošního roku, jsme si půjčili ještě na převozních značkách a na kluzké trávě i podmítnutém poli prověřili schopnosti přestavby.

Pořádná mechanika

Jak je v segmentu přestaveb u celkové hmotnosti 3,5 tuny zvykem, obdržel Master 4x4 nabízený s 3,5 nebo 4,5 tunami celkové hmotnosti robustní pohon všech kol. Základem se stala verze poháněná na zadní kola. Vpředu je použitá upravená náprava s předním pohonem. Výrobce udává navýšení pohotovostní hmotnosti Masteru 4x4 proti zadnímu pohonu jen o 50 kg, ve srovnání s FWD přibylo 145 kg. Na užitečné zatížení u verze 3,5 tuny vždy zbývá více než tuna, což je u pohonu všech kol příznivá zpráva.

Mnoho možností

Robustní 4x4 dovoluje na slušném povrchu pohon 4x2 s přenosem točivého momentu jen na zadní nápravu. Tím dochází k úspoře paliva a předních pneumatik. Jelikož obutí zadní jednoduché montáže nebylo speciální pro terén, museli jsme tlačítkem na přístrojové desce zapnout 4x4 již ve stoupání po kluzkém listí. Bez pomoci trakce předních kol bychom nevyjeli.

K opuštění polní cesty na silnici jsme před zapnutím 4x4 ještě vyzkoušeli redukční převodovku, aby záběr na zadní kola byl jemnější a plynulejší. Redukční převodovka s poměrem 1:1,42 může být aktivována s verzí 4x2 i 4x4.

Tato nabídka nebývá běžná, proto jsme si nechtěli příležitost spojení redukce s RWD (Rear Wheel Drive) uniknout.

Renault Trucks představuje Master Euro 6

4x4 se dvěma módy

Plynulejší přenos točivého momentu na zadní kola k vyjetí na kluzkém povrchu nestačil, proto jsme tlačítkem zapnuli 4x4. Podle výrobce dochází k rozdělení točivého momentu na přední a zadní nápravu v poměru 1:1. Připojení 4x4 během pomalé jízdy (výrobce dovoluje limit 25 km/h) neprovázel žádný zvuk, což nás velmi potěšilo. Zaznamenali jsme jen zvýšení tahu vozidla vpřed a snadné vyjetí z pole.

Zachování původního zadního diferenciálu dovolovalo také jeho uzávěrku. My jsme ji nepotřebovali, ale v zimních podmínkách či v členitém terénu může mechanické uzavření zadní nápravy přinést velký užitek a schopnost zdolat velmi těžké podmínky.

Zvýšení podvozku

S německou přestavbou na 4x4 také souvisí zvednutí karoserie vpředu o 65 mm. Jelikož lze Master 4x4 získat s jednoduchou montáží zadních kol pro verzi 3,5 tuny a dvoumontáží pro obě nabízené kategorie 3,5 a 4,5 tuny, zvolil výrobce různé navýšení v oblasti druhé nápravy. S jednoduchými koly rozměru 235/65 R 16 vzrostla světlá výška o 58 mm, u dvoumontáže 195/75 R 16 o 45 mm.

Výhoda dvoumontáže přináší nosnost zadní nápravy zvýšenou o 500 kg na 2,8 tuny u tetovaného 3,5tunového provedení. Verze s celkovými 4,5 tunami dovoluje zatížit zadní nápravu dokonce 3,2 tunami. Přední náprava má ve všech případech technickou nosnost 1850 kg.

Tři výkony

Čtyřválec o objemu 2,3 litru je pro model Master dostupný v pěti výkonových úrovních. Provedení 4x4 rozumně ignoruje nejslabší úroveň 81 kW a kamarádí se s verzemi 96, 107 a 122 kW vždy spojené se šestistupňovou přímo řazenou převodovkou.

My jsme vyzkoušeli nejsilnější motor, který si s 2,5tunovým masterem pohrával. Jeho hlavní uplatnění zřejmě nastane u vozidla s celkovou hmotností 4,5 tuny, protože pro zkoušené 3,5tunové provedení bude pohodlně stačit úroveň 107 kW, která v porovnání s nejsilnější vyjde o 25.000 Kč bez DPH levněji.

Oba motory mají standardně Startstop systém, který jsme však zejména při jízdě v terénu vypínali, protože agregát s velkým zatížením byl velmi zahřátý a nechtěli jsme jej trápit náhlým vypnutím a ukončením cirkulace oleje v obou turbodmychadlech.

Základní pohonná jednotka 2.3 dCi 96 kW potřebuje jen jedno turbodmychadlo a tvoří tedy servisně jednodušší a proti nejsilnější verzi 122 kW o značných 55.000 korun bez daně levnější variantu.

Renault Master se představil v modernizované podobě

Zvětšená nádrž

Master má standardně osmdesátilitrovou palivovou nádrž a za dvoutisícový příplatek objem 105 l. Oberaigner však kvůli zástavbě 4x4 musel upravit i nádrž, ale nechtěl jít s objemem pod osmdesát litrů. Proto vznikla atypická devadesátilitrová. Z tohoto pohledu potěší zájemce o provedení 4x4 skutečnost, že dostalo standardně nejen kryt motoru, převodovky a brzd ale rovněž palivové nádrže. Tu doplňuje 22litrová nádoba AdBlue pro technologii SCR. Podle výrobce stačí doplňovat aditivum po deseti tisících kilometrech. Snadný úkon vzhledem k dlouhému servisnímu intervalu 40.000 km/dva roky je třeba udělat svépomocí. Zvládne jej každý, jen je třeba dbát zvýšené opatrnosti před potřísněním. Vzhledem k náročnějšímu provozu verze s pohonem všech kol doporučujeme zkrátit interval výměny motorového oleje.

Delší rozvory

Model Master stojí na třech rozvorech, ale k přestavbě na 4x4 dostanete jen dva delší jako podvozek s kabinou či dvojkabinou nebo zkoušený furgon. Zájemce o vůz s celkovou hmotností 3,5 nebo 4,5 tuny tedy má u Renaultu velký výběr. Nejprodávanější užitkový model Renaultu v Česku tak získává s pohonem všech zajímavou alternativu nejen pro náročnou práci, ale také jako shuttle horských hotelů.

Plusy

  • Tichý chod 4x4
  • Redukční převodovka i k 4x2
  • Velké krytí podvozku

Minusy

  • Málo výrazné vnější označení 4x4

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 2.3 dCi Energy
Typ přepl. vznětový čtyřválec
Počet válců/ventilů 4/16
Objem válců (cm3) 2298
Chlazení kapalinou
Největší výkon (kW/min-1) 122/3500
Točivý moment (N.m/min-1)380/1500-2750
Emisní norma Euro VI
Převodovka šestistupňová manuální
Pohon všech kol
Délka/šířka/výška (mm) 6198/2070/2549
Rozvor (mm) 3682
Provozní hmotnost (kg) 2406
Celková hmotnost (kg) 3500
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg) 750
Objem nákladového prostoru (m3) 12,4
D/š/v nákl. prostoru (mm) 3733/1765/1798
Šířka mezi podběhy (mm) 1380
Šířka posuvných dveří (mm) 1270
Objem palivové nádrže (l) 90

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Je zlé, když vás pochválí člověk bez vkusu, tvrdí Plesl s Velčovským Je zlé, když vás pochválí člověk bez vkusu, tvrdí Plesl s Velčovským

Oba patří ke špičce současného českého designu. Rony…

Theresa Mayová zůstane v čele britské vlády Theresa Mayová zůstane v čele britské vlády

Britská premiérka Theresa Mayová dnes ustála hlasování…

Trumpův exprávník stráví tři roky ve vězení Trumpův exprávník stráví tři roky ve vězení

Soud na newyorském Manhattanu ve středu poslal Michaela…

Unie stopla Agrofertu dotace kvůli Babišovi. Nevidíme pro to důvod, brání se firma Unie stopla Agrofertu dotace kvůli Babišovi. Nevidíme pro to důvod, brání se firma

Dokud nebude vyjasněna situace okolo možného střetu zájmů…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Dacie s logem Renault končí. Důvodem může být i nová Arkana Dacie s logem Renault končí. Důvodem může být i nová Arkana

Laurens van der Acker, šéf designu automobilky Renault,…

Aston Martin odhaluje motor Valkyrie. V12 bez turba má 1014 koní, zní jako F1 Aston Martin odhaluje motor Valkyrie. V12 bez turba má 1014 koní, zní jako F1

Zatímco Aston Martin stále pracuje na dokončení svého…

 



Renault Master si poradí i s přepravou monopostu F1 Renault Master si poradí i s přepravou monopostu F1

Renault Master je největším z lehkých užitkových modelů…

Renault Trucks zahajuje prodej elektřinou poháněného modelu Master Z.E. Renault Trucks zahajuje prodej elektřinou poháněného modelu Master Z.E.

Renault Master je v současnosti jediný model, který je…

 



 
Jízdní dojmy se Škodou Kodiaq RS: Motor, jaký měl mít od začátku

Jízdní dojmy se Škodou Kodiaq RS: Motor, jaký měl mít od začátku

Včera

Takhle rychle jste sedm lidí ve škodovce ještě nikdy nesvezli. Nová Škoda Kodiaq RS má pod kapotou vznětový dvoulitr o výkonu 176 kW a my ho poprvé vyzkoušeli.




Blesk.cz

Nad čím jsme letos mastili: PornHub zveřejnil nemravné statistiky pro rok 2018

Nad čím jsme letos mastili: PornHub zveřejnil…

Rok 2018 je pomalu za námi a největší pornostránka na světě PornHub zveřejnila tradičně již pošesté nemravné…

Extrémně akční sérii dochází dech. Recenze Just Cause 4

Extrémně akční sérii dochází dech. Recenze Just Cause 4

Série Just Cause byla vždy o extrémní a šílené akci, která popírala jakýkoliv realismus nebo zdravý rozum.…

 

iSport.cz

Naděje Davidová: Už tuší, kdy chce končit, reaguje i na názory Koukalové

Naděje Davidová: Už tuší, kdy chce končit, reaguje i…

Pro řadu lidí se stala nástupkyní Gabriely Koukalové. Usměvavá, rychlá, úspěšná… pro ni je však v 21 letech vše…

Plzeň - AS Řím 2:1. Viktoria slaví postup i přes kolaps Realu

Plzeň - AS Řím 2:1. Viktoria slaví postup i přes…

Fotbalisté Plzně v závěrečném utkání Ligy mistrů doma porazili AS Řím 2:1, ve skupině G obsadili třetí místo a…

 

Reflex.cz

Stáří brzdím prací a nejraději vzpomínám na Vladimíra Menšíka, říká herec Petr Nárožný

Stáří brzdím prací a nejraději vzpomínám na…

Herec a komik Petr Nárožný je pozoruhodný muž.  Chodí jako dvacetiletý, mluví jako čtyřicetiletý, vypadá na…

Karel Steigerwald: Kdo je státu nebezpečnější? Mynář, nebo prezident?

Karel Steigerwald: Kdo je státu nebezpečnější?…

Prezidentův Mynář půjde před Vánocemi k soudu, protože se soudí o to, jestli dostal či nedostal prověrku…