24.4. 2017 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Renault Master 4x4 L3H2 2.3 DCI Biturbo: Pracovní čtyřkolka

 

Renault ve spolupráci s německou firmou Oberaigner postavil největší model s pohonem všech kol. Vyzkoušeli jsme 3,5tunovou verzi.

Renaultu Master 4x4, který na český trh oficiálně míří na jaře letošního roku, jsme si půjčili ještě na převozních značkách a na kluzké trávě i podmítnutém poli prověřili schopnosti přestavby.

Pořádná mechanika

Jak je v segmentu přestaveb u celkové hmotnosti 3,5 tuny zvykem, obdržel Master 4x4 nabízený s 3,5 nebo 4,5 tunami celkové hmotnosti robustní pohon všech kol. Základem se stala verze poháněná na zadní kola. Vpředu je použitá upravená náprava s předním pohonem. Výrobce udává navýšení pohotovostní hmotnosti Masteru 4x4 proti zadnímu pohonu jen o 50 kg, ve srovnání s FWD přibylo 145 kg. Na užitečné zatížení u verze 3,5 tuny vždy zbývá více než tuna, což je u pohonu všech kol příznivá zpráva.

Mnoho možností

Robustní 4x4 dovoluje na slušném povrchu pohon 4x2 s přenosem točivého momentu jen na zadní nápravu. Tím dochází k úspoře paliva a předních pneumatik. Jelikož obutí zadní jednoduché montáže nebylo speciální pro terén, museli jsme tlačítkem na přístrojové desce zapnout 4x4 již ve stoupání po kluzkém listí. Bez pomoci trakce předních kol bychom nevyjeli.

K opuštění polní cesty na silnici jsme před zapnutím 4x4 ještě vyzkoušeli redukční převodovku, aby záběr na zadní kola byl jemnější a plynulejší. Redukční převodovka s poměrem 1:1,42 může být aktivována s verzí 4x2 i 4x4.

Tato nabídka nebývá běžná, proto jsme si nechtěli příležitost spojení redukce s RWD (Rear Wheel Drive) uniknout.

Renault Trucks představuje Master Euro 6

4x4 se dvěma módy

Plynulejší přenos točivého momentu na zadní kola k vyjetí na kluzkém povrchu nestačil, proto jsme tlačítkem zapnuli 4x4. Podle výrobce dochází k rozdělení točivého momentu na přední a zadní nápravu v poměru 1:1. Připojení 4x4 během pomalé jízdy (výrobce dovoluje limit 25 km/h) neprovázel žádný zvuk, což nás velmi potěšilo. Zaznamenali jsme jen zvýšení tahu vozidla vpřed a snadné vyjetí z pole.

Zachování původního zadního diferenciálu dovolovalo také jeho uzávěrku. My jsme ji nepotřebovali, ale v zimních podmínkách či v členitém terénu může mechanické uzavření zadní nápravy přinést velký užitek a schopnost zdolat velmi těžké podmínky.

Zvýšení podvozku

S německou přestavbou na 4x4 také souvisí zvednutí karoserie vpředu o 65 mm. Jelikož lze Master 4x4 získat s jednoduchou montáží zadních kol pro verzi 3,5 tuny a dvoumontáží pro obě nabízené kategorie 3,5 a 4,5 tuny, zvolil výrobce různé navýšení v oblasti druhé nápravy. S jednoduchými koly rozměru 235/65 R 16 vzrostla světlá výška o 58 mm, u dvoumontáže 195/75 R 16 o 45 mm.

Výhoda dvoumontáže přináší nosnost zadní nápravy zvýšenou o 500 kg na 2,8 tuny u tetovaného 3,5tunového provedení. Verze s celkovými 4,5 tunami dovoluje zatížit zadní nápravu dokonce 3,2 tunami. Přední náprava má ve všech případech technickou nosnost 1850 kg.

Tři výkony

Čtyřválec o objemu 2,3 litru je pro model Master dostupný v pěti výkonových úrovních. Provedení 4x4 rozumně ignoruje nejslabší úroveň 81 kW a kamarádí se s verzemi 96, 107 a 122 kW vždy spojené se šestistupňovou přímo řazenou převodovkou.

My jsme vyzkoušeli nejsilnější motor, který si s 2,5tunovým masterem pohrával. Jeho hlavní uplatnění zřejmě nastane u vozidla s celkovou hmotností 4,5 tuny, protože pro zkoušené 3,5tunové provedení bude pohodlně stačit úroveň 107 kW, která v porovnání s nejsilnější vyjde o 25.000 Kč bez DPH levněji.

Oba motory mají standardně Startstop systém, který jsme však zejména při jízdě v terénu vypínali, protože agregát s velkým zatížením byl velmi zahřátý a nechtěli jsme jej trápit náhlým vypnutím a ukončením cirkulace oleje v obou turbodmychadlech.

Základní pohonná jednotka 2.3 dCi 96 kW potřebuje jen jedno turbodmychadlo a tvoří tedy servisně jednodušší a proti nejsilnější verzi 122 kW o značných 55.000 korun bez daně levnější variantu.

Renault Master se představil v modernizované podobě

Zvětšená nádrž

Master má standardně osmdesátilitrovou palivovou nádrž a za dvoutisícový příplatek objem 105 l. Oberaigner však kvůli zástavbě 4x4 musel upravit i nádrž, ale nechtěl jít s objemem pod osmdesát litrů. Proto vznikla atypická devadesátilitrová. Z tohoto pohledu potěší zájemce o provedení 4x4 skutečnost, že dostalo standardně nejen kryt motoru, převodovky a brzd ale rovněž palivové nádrže. Tu doplňuje 22litrová nádoba AdBlue pro technologii SCR. Podle výrobce stačí doplňovat aditivum po deseti tisících kilometrech. Snadný úkon vzhledem k dlouhému servisnímu intervalu 40.000 km/dva roky je třeba udělat svépomocí. Zvládne jej každý, jen je třeba dbát zvýšené opatrnosti před potřísněním. Vzhledem k náročnějšímu provozu verze s pohonem všech kol doporučujeme zkrátit interval výměny motorového oleje.

Delší rozvory

Model Master stojí na třech rozvorech, ale k přestavbě na 4x4 dostanete jen dva delší jako podvozek s kabinou či dvojkabinou nebo zkoušený furgon. Zájemce o vůz s celkovou hmotností 3,5 nebo 4,5 tuny tedy má u Renaultu velký výběr. Nejprodávanější užitkový model Renaultu v Česku tak získává s pohonem všech zajímavou alternativu nejen pro náročnou práci, ale také jako shuttle horských hotelů.

Plusy

  • Tichý chod 4x4
  • Redukční převodovka i k 4x2
  • Velké krytí podvozku

Minusy

  • Málo výrazné vnější označení 4x4

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 2.3 dCi Energy
Typ přepl. vznětový čtyřválec
Počet válců/ventilů 4/16
Objem válců (cm3) 2298
Chlazení kapalinou
Největší výkon (kW/min-1) 122/3500
Točivý moment (N.m/min-1)380/1500-2750
Emisní norma Euro VI
Převodovka šestistupňová manuální
Pohon všech kol
Délka/šířka/výška (mm) 6198/2070/2549
Rozvor (mm) 3682
Provozní hmotnost (kg) 2406
Celková hmotnost (kg) 3500
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg) 750
Objem nákladového prostoru (m3) 12,4
D/š/v nákl. prostoru (mm) 3733/1765/1798
Šířka mezi podběhy (mm) 1380
Šířka posuvných dveří (mm) 1270
Objem palivové nádrže (l) 90

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Trump udělá cokoliv, aby se vyhnul jaderné válce s KLDR, tvrdí ministr financí Mnuchin Trump udělá cokoliv, aby se vyhnul jaderné válce s KLDR, tvrdí ministr financí Mnuchin

Americký prezident Donald Trump se chce vyhnout jaderné…

Pro věřitele zkrachovalých autosalonů po závodníkovi Charouzovi nezůstalo skoro nic Pro věřitele zkrachovalých autosalonů po závodníkovi Charouzovi nezůstalo skoro nic

Věřitelé zkrachovalých autosalonů A. Charouz Motors…

Írán otestoval balistickou raketu, Izraelci hovoří o provokaci Írán otestoval balistickou raketu, Izraelci hovoří o provokaci

Írán oznámil, že úspěšně vyzkoušel novou balistickou…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Kia Stonic má v základní výbavě téměř vše. Cena začíná na 349 980 Kč Kia Stonic má v základní výbavě téměř vše. Cena začíná na 349 980 Kč

Městské SUV se brzy stane jedním ze tří nejprodávanějších…

Nespokojený majitel zapálil sedmičkové BMW před centrálou automobilky. Nespokojený majitel zapálil sedmičkové BMW před centrálou automobilky.

Italský obchodník a dlouholetý majitel vozů BMW…

 



Renault Trucks představuje Master Euro 6 Renault Trucks představuje Master Euro 6

Renault Master je v současnosti jediný model, který je…

Renault Master se představil v modernizované podobě Renault Master se představil v modernizované podobě

Automobilka Renault na veletrhu užitkových vozidel v…

 



 
Tuhle sovětskou limuzínu určitě neznáte! V čem byl ZiL 4102 revoluční a proč zůstalo u prototypu?

Tuhle sovětskou limuzínu určitě neznáte! V čem byl ZiL 4102 revoluční a proč zůstalo u prototypu?

Dnes 18:41

Vozy ruské značky ZiL si obvykle představíme jako obří limuzíny s velkoobjemovým osmiválcem. ZiL 4102 byl také takový.




Blesk.cz

Proč by Tříska (80) skákal z mostu? Známe výsledky zdravotní prohlídky!

Proč by Tříska (80) skákal z mostu? Známe výsledky…

Jednou z probíraných možností, proč Jan Tříska (80) skončil v sobotu odpoledne ve Vltavě pod Karlovým mostem,…

Největší videoherní výstava Game On našima očima. Navštívit ji sami můžete v Praze

Největší videoherní výstava Game On našima očima.…

Putovní videoherní výstava Game On, která se pyšní tím, že je největší svého druhu, dorazila do Česka. Navštívit…

 

iSport.cz

Ovace pro Ujčíka. Smeknul před vítkovickými fandy: Jsem rád, že nezapomněli

Ovace pro Ujčíka. Smeknul před vítkovickými fandy:…

Přijel jako soupeř, přesto se dočkal ovací. Viktora Ujčíka (45 let), asistenta Mladé Boleslavi, dojala reakce…

SESTŘIHY: Plzeň rozdrtila Pardubice a vyhrála 10:2, Chomutov je znovu první

SESTŘIHY: Plzeň rozdrtila Pardubice a vyhrála 10:2,…

Šesti zápasy 7. kola dnes pokračovala hokejová Tipsport extraliga, které po sobotní předehrávce s Litvínovem…

 

Reflex.cz

Uprchlíci vs. chytré technologie. Za migrační vlnu může smartfoun!

Uprchlíci vs. chytré technologie. Za migrační vlnu…

Za uprchlíky v Evropě jsou zodpovědní i například Steve Jobs, Bill Gates, Mark Zuckerberg nebo pan Google. Když…

Když nechcete podporovat komunismus, jste hrozbou pro naši vlast! Film Milada ukázal další záběry

Když nechcete podporovat komunismus, jste hrozbou…

Tvůrci filmu Milada odkryli další část skládačky. Z plnohodnotného traileru už je vidět, jak bude zhruba vypadat…