24.4. 2017 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Renault Master 4x4 L3H2 2.3 DCI Biturbo: Pracovní čtyřkolka

 

Renault ve spolupráci s německou firmou Oberaigner postavil největší model s pohonem všech kol. Vyzkoušeli jsme 3,5tunovou verzi.

Renaultu Master 4x4, který na český trh oficiálně míří na jaře letošního roku, jsme si půjčili ještě na převozních značkách a na kluzké trávě i podmítnutém poli prověřili schopnosti přestavby.

Pořádná mechanika

Jak je v segmentu přestaveb u celkové hmotnosti 3,5 tuny zvykem, obdržel Master 4x4 nabízený s 3,5 nebo 4,5 tunami celkové hmotnosti robustní pohon všech kol. Základem se stala verze poháněná na zadní kola. Vpředu je použitá upravená náprava s předním pohonem. Výrobce udává navýšení pohotovostní hmotnosti Masteru 4x4 proti zadnímu pohonu jen o 50 kg, ve srovnání s FWD přibylo 145 kg. Na užitečné zatížení u verze 3,5 tuny vždy zbývá více než tuna, což je u pohonu všech kol příznivá zpráva.

Mnoho možností

Robustní 4x4 dovoluje na slušném povrchu pohon 4x2 s přenosem točivého momentu jen na zadní nápravu. Tím dochází k úspoře paliva a předních pneumatik. Jelikož obutí zadní jednoduché montáže nebylo speciální pro terén, museli jsme tlačítkem na přístrojové desce zapnout 4x4 již ve stoupání po kluzkém listí. Bez pomoci trakce předních kol bychom nevyjeli.

K opuštění polní cesty na silnici jsme před zapnutím 4x4 ještě vyzkoušeli redukční převodovku, aby záběr na zadní kola byl jemnější a plynulejší. Redukční převodovka s poměrem 1:1,42 může být aktivována s verzí 4x2 i 4x4.

Tato nabídka nebývá běžná, proto jsme si nechtěli příležitost spojení redukce s RWD (Rear Wheel Drive) uniknout.

Renault Trucks představuje Master Euro 6

4x4 se dvěma módy

Plynulejší přenos točivého momentu na zadní kola k vyjetí na kluzkém povrchu nestačil, proto jsme tlačítkem zapnuli 4x4. Podle výrobce dochází k rozdělení točivého momentu na přední a zadní nápravu v poměru 1:1. Připojení 4x4 během pomalé jízdy (výrobce dovoluje limit 25 km/h) neprovázel žádný zvuk, což nás velmi potěšilo. Zaznamenali jsme jen zvýšení tahu vozidla vpřed a snadné vyjetí z pole.

Zachování původního zadního diferenciálu dovolovalo také jeho uzávěrku. My jsme ji nepotřebovali, ale v zimních podmínkách či v členitém terénu může mechanické uzavření zadní nápravy přinést velký užitek a schopnost zdolat velmi těžké podmínky.

Zvýšení podvozku

S německou přestavbou na 4x4 také souvisí zvednutí karoserie vpředu o 65 mm. Jelikož lze Master 4x4 získat s jednoduchou montáží zadních kol pro verzi 3,5 tuny a dvoumontáží pro obě nabízené kategorie 3,5 a 4,5 tuny, zvolil výrobce různé navýšení v oblasti druhé nápravy. S jednoduchými koly rozměru 235/65 R 16 vzrostla světlá výška o 58 mm, u dvoumontáže 195/75 R 16 o 45 mm.

Výhoda dvoumontáže přináší nosnost zadní nápravy zvýšenou o 500 kg na 2,8 tuny u tetovaného 3,5tunového provedení. Verze s celkovými 4,5 tunami dovoluje zatížit zadní nápravu dokonce 3,2 tunami. Přední náprava má ve všech případech technickou nosnost 1850 kg.

Tři výkony

Čtyřválec o objemu 2,3 litru je pro model Master dostupný v pěti výkonových úrovních. Provedení 4x4 rozumně ignoruje nejslabší úroveň 81 kW a kamarádí se s verzemi 96, 107 a 122 kW vždy spojené se šestistupňovou přímo řazenou převodovkou.

My jsme vyzkoušeli nejsilnější motor, který si s 2,5tunovým masterem pohrával. Jeho hlavní uplatnění zřejmě nastane u vozidla s celkovou hmotností 4,5 tuny, protože pro zkoušené 3,5tunové provedení bude pohodlně stačit úroveň 107 kW, která v porovnání s nejsilnější vyjde o 25.000 Kč bez DPH levněji.

Oba motory mají standardně Startstop systém, který jsme však zejména při jízdě v terénu vypínali, protože agregát s velkým zatížením byl velmi zahřátý a nechtěli jsme jej trápit náhlým vypnutím a ukončením cirkulace oleje v obou turbodmychadlech.

Základní pohonná jednotka 2.3 dCi 96 kW potřebuje jen jedno turbodmychadlo a tvoří tedy servisně jednodušší a proti nejsilnější verzi 122 kW o značných 55.000 korun bez daně levnější variantu.

Renault Master se představil v modernizované podobě

Zvětšená nádrž

Master má standardně osmdesátilitrovou palivovou nádrž a za dvoutisícový příplatek objem 105 l. Oberaigner však kvůli zástavbě 4x4 musel upravit i nádrž, ale nechtěl jít s objemem pod osmdesát litrů. Proto vznikla atypická devadesátilitrová. Z tohoto pohledu potěší zájemce o provedení 4x4 skutečnost, že dostalo standardně nejen kryt motoru, převodovky a brzd ale rovněž palivové nádrže. Tu doplňuje 22litrová nádoba AdBlue pro technologii SCR. Podle výrobce stačí doplňovat aditivum po deseti tisících kilometrech. Snadný úkon vzhledem k dlouhému servisnímu intervalu 40.000 km/dva roky je třeba udělat svépomocí. Zvládne jej každý, jen je třeba dbát zvýšené opatrnosti před potřísněním. Vzhledem k náročnějšímu provozu verze s pohonem všech kol doporučujeme zkrátit interval výměny motorového oleje.

Delší rozvory

Model Master stojí na třech rozvorech, ale k přestavbě na 4x4 dostanete jen dva delší jako podvozek s kabinou či dvojkabinou nebo zkoušený furgon. Zájemce o vůz s celkovou hmotností 3,5 nebo 4,5 tuny tedy má u Renaultu velký výběr. Nejprodávanější užitkový model Renaultu v Česku tak získává s pohonem všech zajímavou alternativu nejen pro náročnou práci, ale také jako shuttle horských hotelů.

Plusy

  • Tichý chod 4x4
  • Redukční převodovka i k 4x2
  • Velké krytí podvozku

Minusy

  • Málo výrazné vnější označení 4x4

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 2.3 dCi Energy
Typ přepl. vznětový čtyřválec
Počet válců/ventilů 4/16
Objem válců (cm3) 2298
Chlazení kapalinou
Největší výkon (kW/min-1) 122/3500
Točivý moment (N.m/min-1)380/1500-2750
Emisní norma Euro VI
Převodovka šestistupňová manuální
Pohon všech kol
Délka/šířka/výška (mm) 6198/2070/2549
Rozvor (mm) 3682
Provozní hmotnost (kg) 2406
Celková hmotnost (kg) 3500
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg) 750
Objem nákladového prostoru (m3) 12,4
D/š/v nákl. prostoru (mm) 3733/1765/1798
Šířka mezi podběhy (mm) 1380
Šířka posuvných dveří (mm) 1270
Objem palivové nádrže (l) 90

Spolupracujeme s TipCars.com
Babiš: Nedělní minisummit k migraci byl svolán nestandardně Babiš: Nedělní minisummit k migraci byl svolán nestandardně

Minisummit k migraci, kterého se v neděli zúčastní…

VE ZKRATCE: Situace kolem Pocheho může snadno přerůst v ústavní spor VE ZKRATCE: Situace kolem Pocheho může snadno přerůst v ústavní spor

Spor o možného ministra zahraničí Miroslava Pocheho…

Komentář Martina Čabana: Triumf premiéra Zemana Komentář Martina Čabana: Triumf premiéra Zemana

Možná se dalo čekat, že to takhle nějak dopadne, ale že…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Mark Zuckerberg a jeho auta: Má miliardy, přesto jezdí Golfem Mark Zuckerberg a jeho auta: Má miliardy, přesto jezdí Golfem

Pokud očekáváte garáže přeplněné sportovními a luxusními…

Nová Kia Ceed má první ceny. Za 530.000 Kč je v plné výbavě! Nová Kia Ceed má první ceny. Za 530.000 Kč je v plné výbavě!

Zatímco na české ceny nové Kie Ceed si ještě musíme…

 



Renault Master L1H1 2.3 DCI Biturbo 170 Quickshift: Spojení siláků Renault Master L1H1 2.3 DCI Biturbo 170 Quickshift: Spojení siláků

Renault začal v Česku nabízet nejsilnější verzi motoru…

Renault Trucks představuje Master Euro 6 Renault Trucks představuje Master Euro 6

Renault Master je v současnosti jediný model, který je…

 



 
Volvo prozrazuje, který model se stane prvním elektromobilem. Boom odstartují SUV

Volvo prozrazuje, který model se stane prvním elektromobilem. Boom odstartují SUV

Dnes 15:25

Švédská automobilka potvrdila, že prvním vozem s čistě elektrickým pohonem se stane SUV XC40, následovat bude větší XC90.




Blesk.cz

Neuvěřitelná krutost: Uprostřed pole ležela štěnata, půlka jich zahynula

Neuvěřitelná krutost: Uprostřed pole ležela štěnata,…

Hrůzný případ mají na stole klatovští policisté. Na poli u Radkovic na Klatovsku našel náhodný kolemjdoucí…

Rusko utužuje blokaci internetu. Kdo zveřejní odkaz na zakázaný web, zaplatí tučnou pokutu

Rusko utužuje blokaci internetu. Kdo zveřejní odkaz…

Ruskou sněmovnou (Státní duma) prošel nový zákon (TASS v ruštině), který zkomplikuje život tamním vyhledávačům.…

 

iSport.cz

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů, hrací dny, play off

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů,…

Mistrovství světa ve fotbale 2018 v Rusku nabídne od 14. června celkem 64 zápasů, ze kterých 8. července vzejde…

ONLINE: Belgie - Tunisko 4:1. Favorit válí! Hazard a Lukaku mají dva góly

ONLINE: Belgie - Tunisko 4:1. Favorit válí! Hazard a…

První zápas zvládli bez větších problémů. Belgičané v úvodním utkání proti Panamě potvrdili roli velkého…

 

Reflex.cz

Šílená, profesor, sex, Jodorowsky & Moebius

Šílená, profesor, sex, Jodorowsky & Moebius

Na obálce komiksu, na němž spolupracovali dva géniové, Alejandro Jodorowsky & Moebius, najdeme dívku s…

Cyril Höschl: Zelené pokrytectví, nebo obchod s odpustky?

Cyril Höschl: Zelené pokrytectví, nebo obchod s odpustky?

Vlna ekologického nadšení už dlouho otřásá světem a zpochybňuje kdejaká dosavadní tvrzení.