Renault Maxity: Pro region a město

Renault Maxity: Pro region a město

 
 

Renault Maxity, novinku kategorie celkové hmotnosti 2800 až 4500 kg, jsme si krátce vyzkoušeli v českém provozu.

Klasicky postavený Maxity je jedním z menších a rozhodně však nejkompaktnějších „trambusů“ současnosti s vnější šířkou karoserie jen 1870 mm, což mu spolu s velikým rejdem předních kol poskytuje obrysový poloměr otáčení jen 4800 mm.

Především však nabízí nadprůměrně velkou užitečnou hmotnost (až 1820 kg), což s přihlédnutím k malé spotřebě paliva znamená vynikající provozní náklady.

Maxity vyjíždí s novými, respektive modernizovanými hnacími jednotkami podle normy Euro 4. Jedná se o přeplňované vznětové čtyřválce uložené podélně nad přední nápravou, chlazené kapalinou s vysokotlakým elektronicky řízeným vstřikováním paliva common rail.

Volit lze mezi DXi 2.5 110 a DXi 2.5 130 se zdvihovým objemem 2488 cm3 a největším výkonem 81 nebo 96 kW. Vrcholem je DXi 3 150 o objemu 2953 cm3 a výkonu 110 kW.

Volitelné jsou i převodovky s přímým řazením. Základ tvoří pětistupňová, pro těžší provozní podmínky je určena šestistupňová.

Koncern Renault Trucks rád upozorňuje na kvalitu a výkon brzdových soustav svých vozidel. V tomto případě použili jeho tvůrci kotouče na všech kolech (vpředu s vnitřním chlazením), ale i elektronické systémy ABS a EBD poslední generace. Výsledkem je 44 m brzdné dráhy z rychlosti 100 km/h do zastavení plně zatíženého vozidla o celkové hmotnosti 4500 kg!

První krátké seznámení s typem 130 (3500 kg) jsme absolvovali v hustém provozu po silnicích severozápadního okolí Prahy převážně na komunikacích druhé a třetí třídy, část městem a dalšími obytnými aglomeracemi se zatížením balastem o hmotnosti 650 kg.

Valníkovou verzi s nástavbou české provenience DTM poháněl motor typu 130 o největším výkonu 96 kW s pětistupňovou převodovkou. Za volantem jsme ocenili široké rozpětí nastavitelnosti sedadla řidiče i parametry jeho odpružení. Stejně tak potěšilo množství odkládacích prostorů využívajících efektivně každé volné místo v kabině. Řidič má díky velkorysému zasklení budky řidiče velmi dobrý výhled všemi směry a zásluhou rozměrných i dobře umístěných zpětných zrcátek (není to až tak samozřejmé, jak by se mohlo zdát!) i vzad.

Vzhledem k tomu, že vozidlo bylo postaveno na kratším rozvoru, vynikla jeho obratnost již na prvních metrech jízdy při manévrování na parkovišti a v ulicích Roztok. V hustém provozu pak bylo příjemné uplatňování velmi dobré dynamiky pružného dvouapůllitru a jeho téměř stovky kilowattů výkonu. Maxity je schopen zrychlovat stejně dynamicky jako osobní konfekce českého provozu, ale také neméně razantně zpomalovat.

Charakteristika podvozku více než uspokojila jak ve skutečně razantně projížděných zatáčkách (vozidlo je stabilní a lehce ovladatelné i ve velké rychlosti), ale především v úsecích s rozbitým povrchem připomínajícím série příčných prahů. Také v tomto případě zůstává maxity potěšitelně poslušným. Totéž platí pro nezpevněný povrch polní cesty.

V dlouhém a relativně strmém stoupání jsme si ověřili pružnost motoru, když jsme jej záměrně týrali zpomalením až na 850 ot./min, kdy motor již sotva „dýchal", ale byl schopen ožít, plynule zvyšovat otáčky a dosáhnout dokonce 4000 ot./min, kde již zase pochopitelně „sílu" ztrácel. Poskytoval široké pole normálně a ekonomicky využitelných otáček v rozsahu přibližně 1500-3700 ot./min, což je přibližně o 700 otáček širší spektrum, než je obvyklé v této kategorii.

Technické parametry Renault Maxity 130.35/5 L2
MotorDXi 2.5 130 Euro 4
Typpřeplňovaný vznětový
Počet válců/ventilů4/16
Zdvihový objem2488 cm3
Největší výkon96 kW/3600 ot/min
Točivý moment270 N.m/1600-2800 ot./min
Převodovkapětistupňová
Brzdykotoučové s ABS
Provozní hmotnost1511 kg
Celková hmotnost3500 kg
Rozvor náprav2900 mm
Délka vozidla5188 mm
Karoseriedvoumístná krátká
Pneu195/70 R 15
Objem nádrže paliva90 l
NástavbaDMT valník s plachtou
Rozměry nástavby3800 x 2100 x 2061 mm

Text: Ondřej Horský

Foto: Peter Hargaš a autor

Cukr zabíjí, dočtou se Izraelci z etiket Cukr zabíjí, dočtou se Izraelci z etiket

Označení varovnou etiketou „nezdravé“ povinně ponesou…

Získat hypotéku je stále náročnější, poskytovatelé více hledí na výši příjmu Získat hypotéku je stále náročnější, poskytovatelé více hledí na výši příjmu

Pětina poskytovatelů půjček na bydlení během druhého…

Zápisník  Pavla Otta: Hurá na prasata Zápisník Pavla Otta: Hurá na prasata

Konečně jsme odhalili vnitřního nepřítele, když ministr…

EET pokračuje. Vláda zamítla odklad pro farmářské trhy EET pokračuje. Vláda zamítla odklad pro farmářské trhy

Předkladatelé chtějí, aby Poslanecká sněmovna návrh…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů

Móda SUV se začíná podepisovat i na šíři nabídky v Česku…

Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč? Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč?

Početnějším rodinám zůstane levné SUV od Dacie…

 





 
Automobilové přístroje: Jak funguje rychloměr, otáčkoměr nebo palivoměr?

Automobilové přístroje: Jak funguje rychloměr, otáčkoměr nebo palivoměr?

Dnes 08:00

Tachometr, nebo rychloměr? Oba výrazy se v souvislosti s ukazatelem rychlosti používají, ale druhý uvedený výraz je přesnější. Jak se rychlost vozidla určovala dříve a jak je tomu dnes?




Blesk.cz

Nová bondovka bude. Tvůrci ale tají agenta. Promítání začne za dva roky

Nová bondovka bude. Tvůrci ale tají agenta.…

Nové dobrodružství agenta Jejího Veličenstva Jamese Bonda by se mělo v amerických kinech začít promítat 8.…

Chataři ročně přeplácí až dva tisíce za elektřinu: Víme, jak se tomu vyhnout

Chataři ročně přeplácí až dva tisíce za elektřinu:…

Češi jsou hned po Švédech nejnadšenějšími chataři na světě. Jakmile se oteplí, začne víkendové dojíždění na…

 

iSport.cz

Košťál: Návratnost posil? Nepřipadá v úvahu. Krok Sparty a Slavie ale vítám

Košťál: Návratnost posil? Nepřipadá v úvahu. Krok…

Šest let stál v čele pražské Sparty, působil ve vrcholovém managementu tehdejšího Českomoravského fotbalového…

Dusno kvůli Limberskému! Vrba se hádal s novinářem, Plzni vypadl i Pilař

Dusno kvůli Limberskému! Vrba se hádal s novinářem,…

PŘÍMO Z RUMUNSKA | Téma uzdravení Davida Limberského a jeho návratu do sestavy Plzně v úterním zápase 3.…

 

Reflex.cz

Cookovy ostrovy: Nádherný tropický ráj plný přívětivých a pohostinných lidí

Cookovy ostrovy: Nádherný tropický ráj plný…

Tropických ostrůvků, posetých kokosovými palmami a obklopených bělostnými plážemi s korálovými lagunami, najdete…

V Ostravě je těžké nebýt rasista!

V Ostravě je těžké nebýt rasista!

Zase jsem musel vystrčit nos ze své oblíbené pražské kavárny a zase mne překvapilo, jak jsou pachy reality ve…