Renault Maxity: Pro region a město

Renault Maxity: Pro region a město

 
 

Renault Maxity, novinku kategorie celkové hmotnosti 2800 až 4500 kg, jsme si krátce vyzkoušeli v českém provozu.

Klasicky postavený Maxity je jedním z menších a rozhodně však nejkompaktnějších „trambusů“ současnosti s vnější šířkou karoserie jen 1870 mm, což mu spolu s velikým rejdem předních kol poskytuje obrysový poloměr otáčení jen 4800 mm.

Především však nabízí nadprůměrně velkou užitečnou hmotnost (až 1820 kg), což s přihlédnutím k malé spotřebě paliva znamená vynikající provozní náklady.

Maxity vyjíždí s novými, respektive modernizovanými hnacími jednotkami podle normy Euro 4. Jedná se o přeplňované vznětové čtyřválce uložené podélně nad přední nápravou, chlazené kapalinou s vysokotlakým elektronicky řízeným vstřikováním paliva common rail.

Volit lze mezi DXi 2.5 110 a DXi 2.5 130 se zdvihovým objemem 2488 cm3 a největším výkonem 81 nebo 96 kW. Vrcholem je DXi 3 150 o objemu 2953 cm3 a výkonu 110 kW.

Volitelné jsou i převodovky s přímým řazením. Základ tvoří pětistupňová, pro těžší provozní podmínky je určena šestistupňová.

Koncern Renault Trucks rád upozorňuje na kvalitu a výkon brzdových soustav svých vozidel. V tomto případě použili jeho tvůrci kotouče na všech kolech (vpředu s vnitřním chlazením), ale i elektronické systémy ABS a EBD poslední generace. Výsledkem je 44 m brzdné dráhy z rychlosti 100 km/h do zastavení plně zatíženého vozidla o celkové hmotnosti 4500 kg!

První krátké seznámení s typem 130 (3500 kg) jsme absolvovali v hustém provozu po silnicích severozápadního okolí Prahy převážně na komunikacích druhé a třetí třídy, část městem a dalšími obytnými aglomeracemi se zatížením balastem o hmotnosti 650 kg.

Valníkovou verzi s nástavbou české provenience DTM poháněl motor typu 130 o největším výkonu 96 kW s pětistupňovou převodovkou. Za volantem jsme ocenili široké rozpětí nastavitelnosti sedadla řidiče i parametry jeho odpružení. Stejně tak potěšilo množství odkládacích prostorů využívajících efektivně každé volné místo v kabině. Řidič má díky velkorysému zasklení budky řidiče velmi dobrý výhled všemi směry a zásluhou rozměrných i dobře umístěných zpětných zrcátek (není to až tak samozřejmé, jak by se mohlo zdát!) i vzad.

Vzhledem k tomu, že vozidlo bylo postaveno na kratším rozvoru, vynikla jeho obratnost již na prvních metrech jízdy při manévrování na parkovišti a v ulicích Roztok. V hustém provozu pak bylo příjemné uplatňování velmi dobré dynamiky pružného dvouapůllitru a jeho téměř stovky kilowattů výkonu. Maxity je schopen zrychlovat stejně dynamicky jako osobní konfekce českého provozu, ale také neméně razantně zpomalovat.

Charakteristika podvozku více než uspokojila jak ve skutečně razantně projížděných zatáčkách (vozidlo je stabilní a lehce ovladatelné i ve velké rychlosti), ale především v úsecích s rozbitým povrchem připomínajícím série příčných prahů. Také v tomto případě zůstává maxity potěšitelně poslušným. Totéž platí pro nezpevněný povrch polní cesty.

V dlouhém a relativně strmém stoupání jsme si ověřili pružnost motoru, když jsme jej záměrně týrali zpomalením až na 850 ot./min, kdy motor již sotva „dýchal", ale byl schopen ožít, plynule zvyšovat otáčky a dosáhnout dokonce 4000 ot./min, kde již zase pochopitelně „sílu" ztrácel. Poskytoval široké pole normálně a ekonomicky využitelných otáček v rozsahu přibližně 1500-3700 ot./min, což je přibližně o 700 otáček širší spektrum, než je obvyklé v této kategorii.

Technické parametry Renault Maxity 130.35/5 L2
MotorDXi 2.5 130 Euro 4
Typpřeplňovaný vznětový
Počet válců/ventilů4/16
Zdvihový objem2488 cm3
Největší výkon96 kW/3600 ot/min
Točivý moment270 N.m/1600-2800 ot./min
Převodovkapětistupňová
Brzdykotoučové s ABS
Provozní hmotnost1511 kg
Celková hmotnost3500 kg
Rozvor náprav2900 mm
Délka vozidla5188 mm
Karoseriedvoumístná krátká
Pneu195/70 R 15
Objem nádrže paliva90 l
NástavbaDMT valník s plachtou
Rozměry nástavby3800 x 2100 x 2061 mm

Text: Ondřej Horský

Foto: Peter Hargaš a autor

Společnosti O2 i přes vyšší náklady roamingu vzrostl zisk na 4,1 miliardy korun Společnosti O2 i přes vyšší náklady roamingu vzrostl zisk na 4,1 miliardy korun

Operátor O2 od ledna do konce září zvýšil čistý zisk o…

Zápisník Michala Tomeše: Volby a mašiny Zápisník Michala Tomeše: Volby a mašiny

Většina politiků v posledních letech přišla na chuť…

Ministerstvo zahraničí USA souhlasí s prodejem vrtulníků české armádě Ministerstvo zahraničí USA souhlasí s prodejem vrtulníků české armádě

Ministerstvo zahraničí Spojených států vyslovilo souhlas…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Mercedes-Benz vypustil do světa nový trailer na třídu X. V Česku se už prodává Mercedes-Benz vypustil do světa nový trailer na třídu X. V Česku se už prodává

V novém klipu od Mercedesu na třídu X si kromě jí samotné…

Pomůžou i na sněhu. Znáte asistenční systémy a jejich funkce v terénu? Pomůžou i na sněhu. Znáte asistenční systémy a jejich funkce v terénu?

Na kluzkém povrchu mohou nejen s trakcí pomoci…

 





 
Tajemství názvů aut: Jak výrobci hledají jména svých modelů?

Tajemství názvů aut: Jak výrobci hledají jména svých modelů?

Včera

S rostoucí nabídkou je pro výrobce stále těžší vymýšlet názvy svých aut. Z toho důvodu najímají různé specialisty nebo zakládají speciální oddělení zaměřená na tuto problematiku.




Blesk.cz

Boj o jediný hlas a strach z žaloby: Obce s volbami „spláchly“ i referenda. Jak to dopadlo?

Boj o jediný hlas a strach z žaloby: Obce s volbami…

Devět obcí v Česku spojilo vybírání nových poslanců s místními referendy. Ne všude se tím ale řešení problémů…

Jak skladovat dýně, aby vydržely až do jara a neplesnivěly

Jak skladovat dýně, aby vydržely až do jara a neplesnivěly

Urodilo se vám hodně dýní a vy už nevíte, co s nimi? Pokud je správně uložíte, můžete si na nich pochutnávat…

 

iSport.cz

Sudí podle komise chybovali. Spartě odpustili penaltu, Baroš fauloval

Sudí podle komise chybovali. Spartě odpustili…

Dvě chyby udělali podle komise rozhodčích sudí v uplynulém 11. kole první fotbalové ligy. V sobotním duelu v…

Kaya hrál za juniorku Sparty. Uvedl se ostrým faulem na červenou

Kaya hrál za juniorku Sparty. Uvedl se ostrým faulem…

Turecký reprezentant měl být jedním z klíčových hráčů "nové" Sparty trenéra Andrey Stramaccioneho. Jenže obránce…

 

Reflex.cz

Pravda o Švejnarovi a Babišovi: Tito dva se scházejí už dlouho, pokud to média nevěděla, jejich chyba

Pravda o Švejnarovi a Babišovi: Tito dva se scházejí…

No jistě, Andrej Babiš a jeho piáristé to opět sehráli skvěle. Vítěz voleb se v neděli dopoledne setkal…

A čí je teda ta ODS? Fialova, nebo Klausova?

A čí je teda ta ODS? Fialova, nebo Klausova?

Začíná to vypadat, že sestavování nové vládní koalice není tentokrát až tak důležité jako po jiných volbách.…