Český trh v dubnu 2009: Renault Mégane v nižší střední třídě znovu stříbrný, celkově dohání Cee'd
Celý trh v této kategorii posílil o 13,7 %, před rokem bylo nově zaregistrováno 5.178 vozů nižší střední třídy, letos 5.887.
První pozici domácí Octavie hned tak někdo neohrozí, tentokrát zvítězila s úctyhodnými 2.285 kusy. Druhé místo obsadil Renault Mégane se 730 (!) registracemi, Kia Cee'd je znovu třetí se 665 vozy.
Čtvrté místo patří Volkswagenu Golf se 444 kusy, po měsíční absenci se tak vrátil do nejlepší pětky. Na páté příčce najdeme Hyundai i30 s 335 novými registracemi. První pětku tedy tentokrát musel opustit Ford Focus, který je šestý s 247 kusy, sedmý Peugeot 308 má za duben 178 nových vozů na kontě, v první desítce jsou dále osmý Citroën C4 (132), devátá je Honda Civic spolu se Suzuki SX4, oba mají po 124 nových registracích. Pro futuristický Civic je toto umístění nesporným úspěchem, mezi nejlepšími jej často nevídáme.
Razantní navýšení počtu nových registrací zejména v Top 5 lze přičíst novele zákona o DPH, automobily nižší střední třídy hojně využívají fleetoví zákazníci.
Zmiňme se ještě o BMW řady 1. Nejmenší bavorák se v dubnu na své běžné pozice na rozhraní druhé a třetí desítky, zatímco v březnu byl těsně pod Top 10.
V žebříčku se objevila také jedna novinka. Tou je Chevrolet Cruze, který zaznamenal prvních 7 registrací. Mimochodem, SDA jej řadí do střední třídy, ale vzhledem k tomu, že se jedná o nástupce Lacetti, patří spíše níže. Rozvor 2685 mm jej řadí jednoznačně do nižší střední.
První Octavia si ve srovnání s dubnem 2008 polepšila o 214 aut, tedy o 10,3 %. Druhý Mégane (nové hatchbacky a staré sedany a kombi) má na kontě také nárůst, ale daleko větší, o 247,6 % (o 520 vozů více, před rokem jen 113). Toto navýšení je také z vozů, které se meziročně dají relevantně porovnat, v dubnu nejvyšší. I třetí Cee'd pokračuje v trendu dvou předchozích konkurentů, loni bylo totiž zaregistrováno 534 kií, letošní navýšení tedy činí 24,5 %. VW Golf zaznamenal také nárůst, a to o 37,5 %, před rokem našlo nové majitele 323 aut. Hyundai i30 vykazuje tradičně zlepšení v řádu desítek procent, ale v dubnu to na zmíněný mohutný skok Méganu nestačilo. Jihokorejský zástupce si polepšil o 112 % (ze 158 kusů).
Prvním vozem v první desítce, který si pohoršil, je Ford Focus, a to o nemalých 194 kusů tedy 44 % (loni 441). Peugeot 308 v meziročním srovnání získal rovnou stovku registrací, tj. 128,2 % (před rokem 78). Citroën C4 má naopak o 116 vozů méně (- 46,8 %, z 248 loňských). Civic si ani nepolepšil, ani nepohoršil, má nachlup stejný výsledek s dubnem 2008 (124 vozů). Suzuki SX4 vykazuje nárůst o 7 aut, tedy o 6 % (ze 117 kusů). Auris si také polepšil, a to o 58 % (z 81).
Největším dubnovým propadákem z Top 30 je Nissan Note, který ztratil 72,5 %, ze všech vozů je na tom nejhůře Peugeot 307, ale jeho výroba skončila již v loňském roce a český dovozce už jej nenabízí. Skokanem je naopak již zmíněný Mégane (pomineme-li Fiat Sedici, který má za duben 2008 na kontě jen čtyři registrace, takže se letos zlepšil o 625 %). Podobný nárůst jako Mégane má na kontě i Mitsubishi Lancer (loni 16, letos o 231,3 % více).
Nižší střední třída, registrace na českém trhu v dubnu 2009 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 4/2009 | 1-12/2009 | 4/2009 | 1-12/2009 |
1. | Škoda OCTAVIA | 2285 | 6766 | 38,8% | 40,3% |
2. | Renault MEGANE | 730 | 1502 | 12,4% | 8,9% |
3. | Kia CEE´D | 665 | 1543 | 11,3% | 9,2% |
4. | Volkswagen GOLF | 444 | 1114 | 7,5% | 6,6% |
5. | Hyundai i30 | 335 | 918 | 5,7% | 5,5% |
6. | Ford FOCUS | 247 | 820 | 4,2% | 4,9% |
7. | Peugeot 308 | 178 | 572 | 3,0% | 3,4% |
8. | Citroën C4 | 132 | 431 | 2,2% | 2,6% |
9. | Honda CIVIC | 124 | 324 | 2,1% | 1,9% |
9. | Suzuki SX4 | 124 | 533 | 2,1% | 3,2% |
11. | Toyota AURIS | 98 | 379 | 1,7% | 2,3% |
12. | Opel ASTRA | 74 | 290 | 1,3% | 1,7% |
13. | Audi A3 | 56 | 160 | 1,0% | 1,0% |
14. | Mitsubishi LANCER | 53 | 112 | 0,9% | 0,7% |
15. | Seat LEON | 46 | 118 | 0,8% | 0,7% |
16. | Fiat BRAVO | 37 | 139 | 0,6% | 0,8% |
17. | Fiat LINEA | 30 | 111 | 0,5% | 0,7% |
18. | Fiat SEDICI | 29 | 81 | 0,5% | 0,5% |
19. | BMW 1 | 28 | 157 | 0,5% | 0,9% |
20. | Subaru IMPREZA | 27 | 106 | 0,5% | 0,6% |
21. | Mazda 3 | 22 | 123 | 0,4% | 0,7% |
21. | Volvo S40/V50 | 16 | 45 | 0,3% | 0,3% |
23. | Dacia LOGAN | 15 | 61 | 0,3% | 0,4% |
23. | Toyota COROLLA | 15 | 51 | 0,3% | 0,3% |
25. | Nissan NOTE | 14 | 83 | 0,2% | 0,5% |
26. | Chevrolet LACETTI | 13 | 39 | 0,2% | 0,2% |
27. | Volkswagen JETTA | 12 | 42 | 0,2% | 0,3% |
28. | Volvo C30 | 11 | 51 | 0,2% | 0,3% |
29. | Nissan TIIDA | 10 | 62 | 0,2% | 0,4% |
30. | Chevrolet CRUZE | 7 | 7 | 0,1% | 0,0% |
- | Ostatní modely | 10 | 53 | 0,2% | 0,3% |
- | CELKEM | 5887 | 16793 | 100,0% | 100,0% |
Český trh v nižší střední třídě se oproti prvním čtyřem měsícům loňského také přehoupl do kladných čísel, prodalo se o 0,2 % více nových aut, jejich počet vzrostl z 16.758 kusů na 16.793, tedy o 35 kusů.
V celkovém pořadí za první čtyři měsíce vede Octavia s 6.766 kusy (podíl 40,3 %) před Cee'dem (1.543, 9,2 %), třetí je Mégane, který už Jihokorejci ze Žiliny zdatně dýchá na záda (1.502, 8,9 %), čtvrtý VW Golf (1.114, 6,6 %) a pátý Hyundai i 30 (918, 5,5 %). Šestý Focus již ztrácí takřka 100 aut (820, podíl 4,9 %).
V meziročním srovnání vedoucí Octavia ztratila 106 vozů (- 1,5 %), pohoršil si i Cee'd (- 2,2 %, - 34 vozů). Jejich ztráty ovšem postupně klesají, takže je možné, že už v květnu budou jejich meziroční registrace růst. Třetí Mégane se zlepšil o 65,6 %, má na kontě o 595 aut více než před rokem, jemu samozřejmě hodně pomohl dubnový výsledek. VW prodal o 67 Golfů více (+ 6,4 %), ten už se tedy do kladných hodnot na rozdíl od Octavie a Cee'du dostal. Hyundai i 30 si polepšil o 102,2 % (loni 454, letos o 464 více).
Mezi vznětovými motory je situace v první dubnové pětce následující: Škoda Octavia má na kontě celkem 1139 kusů (49,9 % z celkových registrací), Renault Mégane 88 (12,1 %), Kia Cee'd 128 (19,2 %), Volkswagen Golf 93 (21 %) a Hyundai i30 46 (13,7 %). U vedoucí Octavie podíly motorů TDI klesají, ještě před nedávnem se standardně pohybovaly kolem 70 procent, tentokrát nemají ani polovinu.