TEST Renault Mégane Grandtour 1.6 dCi vs. Seat Leon ST 1.6 TDI
Jedno vysvětlení na začátek. Španělskou novinku se nám nepovedlo sehnat v kombinaci vznětové šestnáctistovky TDI s manuální převodovkou. Červený kombík tak do srovnávacího testu nastoupil s automatem DSG. Tato skutečnost však výsledek neovlivnila, ze známkovací tabulky jsme pro tentokrát jednoduše vyřadili kolonku Řazení. Jinak jsme postupovali podle klasického mustru srovnávacího testu Světa motorů.
DOJEM
Fešák a facelift č. 2
Už výchozí leon si nás dynamickým zjevem získal, na jeho atletické proporce se nyní snaží navázat i provedení ST. Vlastně se mu to celkově velmi daří, mohutná záď kombíku nakonec není natolik mohutná, aby byla minulá generace sloganu automobilky Seat – Auto emoción – definitivně zapomenuta. Stejně si ale myslíme, že by Leonu ST prospěl delší rozvor, který by zadní převis trochu zmenšil. Z koncernových kombíků jej však dostala pouze octavia, kolegové Golf Variant a Leon ST se museli směrem dozadu natáhnout jen s pomocí zmíněného převisu.
Uvnitř si velice vážíme toho, že bylo Seatu dovoleno navrhnout a vyrobit plnohodnotnou a všestranně kvalitní přístrojovou desku. Na rozdíl od předchůdce tak aktuální leon netrpí pod jhem neporovnatelně vyspělejšího interiéru VW Golf, ale zcela se mu vyrovná. Nápaditějším ztvárněním a sportovnější atmosférou učesaného bratříčka dokonce překoná.
Novinkou v našich srovnávacích testech je de facto i Renault Mégane Grandtour, který ve faceliftované verzi porovnáváme vůbec poprvé. Tedy ve druhé faceliftované verzi, první modernizace proběhla před dvěma lety. Ta současná se však činila výrazně více, hlavně nová přední maska dokázala
mégane od pohledu opravdu změnit. Přičemž se rozhodně jedná o změnu příznivou a atraktivní.
Pořizovací náklady | Kia cee’d SW 1.6 CRDi/81 kW (etalon) | Renault Mégane Grandtour 1.6 dCi/96 kW | Seat Leon ST 1.6 TDI/77 kW |
Základní cena | 409 980 Kč* (Comfort) | 444 900 Kč* (Zen) | 433 900 Kč* (Reference) |
Cena verze Světa motorů | 409 980 Kč* (Comfort) | 444 900 Kč* (Zen) | 433 900 Kč* (Reference) |
Výbava verze Světa motorů | ABS, ESP, čelní + boční airbagy, klimatizace, rádio, dálkově ovládané centrální zamykání, výškově a podélně nastavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, elektricky ovládaná zrcátka a přední okna | ||
VÝBAVA NAD RÁMEC VERZE SVĚTA MOTORŮ | |||
Hlavové airbagy | Ano | Ano | Ano |
Kolenní airbag | Ne | Ne | Ano |
Tempomat | 15 000 Kč** | Ano | 5100 Kč |
Mlhovky | 15 000 Kč** | Ano | 4600 Kč |
Dešťový senzor | Ne | Ano | Ne |
Automatická klimatizace | Ne | Ano | 9200 Kč |
El. ovládání zadních oken | 15 000 Kč** | Ano | Ne |
Palubní počítač | Ano | Ano | Ano |
Vyhřívané přední sedačky | Ne | 5600 Kč | 11 000 Kč |
Navigace | Ne | 13 700Kč | Ne |
Litá kola | Ne | Ano | 15 100 Kč |
Metalíza | 14 000 Kč | 14 200 Kč | 13 200 Kč |
Porovnání cen | 409 980 Kč (100 %) | 444 900 Kč (o 9 % horší) | 433 900 Kč (o 6 % horší) |
POŘADÍ | 1.-2. | 1.-2. | |
* Akční cena,** paket Plus, |
Prostor pro posádku nechal Renault v podstatě být. Chybu neudělal, interiér mégane je i po téměř šesti letech od představení stále jedním z nejútulnějších v segmentu. Nějaký ten upgrade by si podle nás zasloužil jen přístrojový štít, který při použití tempomatu září v okolí digitálního rychloměru takovými milými zelenými a červenými barvičkami. Vyznění je však lacinější.
V případě tempomatu je samozřejmě tradiční potíž už jen s jeho aktivací. Majitelé renaultů ochotně přispěchají s vysvětlením, že tlačítko pod loketní opěrkou je nedoceněným ergonomickým zlepšovákem, my – konzervativní redaktoři – však jejich nadšení pro inovace zcela nesdílíme. Jinak bychom pochválili i takové ovládání palubního systému z centrálního dispečinku za řadicí pákou, pohyb v menu je logický a jednoduchý. Jen samotný ovladač by měl mít krajní pozice důsledněji vymezeny. Takto jsme si občas nebyli úplně jistí, zda jsme již domáčkli.
Vidíte, ještě jednou ergonomickou novinkou nás mégane oblažil. Tlačítko vyhřívání sedadel uvízlo z boku na sedáku, což by ještě celkem šlo. Určení
zvoleného stupně výhřevnosti je však víceméně na citlivosti vašich zad. Na displeji palubního počítače se totiž objeví jen zmínka, že jste si vyhřívání
skutečně zapnuli. Orientovat se můžete ještě podle polohy otočného ovladače, vzhledem k jeho velmi citlivému chodu je však tento způsob identifikace dost obtížný.
PROSTOR A POHODLÍ
Dobrá práce!
Španělský kombík sice nemá tak dlouhý rozvor jako octavia, kdo však i jen letmo zná VW Golf Variant, dobře ví, že to žádná výraznější komplikace
není. I tak je Seat Leon ST nadprůměrně prostorným autem. Přičemž oceňujeme všeobecnou platnost tohoto faktu – Leon ST je prostorný tak nějak všude a celkově. Nadstandardní místo pro kolena zadních cestujících tak není v opozici třeba k podprůměrné šířce interiéru. Žádné prostorové manko v Leonu ST zkrátka neexistuje.
To samé však můžeme svobodně prohlásit o Mégane Grandtour. Jisté vodítko, že místa bude opravdu dost, poskytuje už údaj v kolonce Rozvor. Ten totiž v případě kombíku činí skoro až netřídně vyspělých 2703 mm, čímž je výchozí hatchback překonán o dvaašedesát milimetrů. Od konkurenčního Leonu ST se však francouzský kombík při měření mezery pro kolena zadního pasažéra až tak výrazně neodchýlil. Výhodu zásadně delšího rozvoru proměnil pouze v jednocentimetrové vítězství v oblasti „Na kolena ideál“. Svého španělského soka záslužně kopíroval i v dalších prostorových disciplínách, takže si stejně jako Leon ST nakonec vysloužil velmi krásnou známku 1,25.
Ještě před hodnocením posezení bychom se rádi zastavili u našich tradičně oblíbených panoramatických oken. Tímto ojediněle samoúčelným estetickým doplňkem byly dovybaveny oba testované kombíky, u seatu se připlácelo dvacet tisíc, renault žádal pětadvacet. Jak vidno z fotografií, redaktorovi vysokému 180 cm zbyl nad hlavou i na zadních sedačkách ještě nějaký ten minimální prostor také pro čepici. V tabulce naměřených hodnot se však můžete přesvědčit, že v obou případech nejde o nijak zvláštní rezervu, bambule by se už rozhodně nevešla. Panoramatická střecha tak zase jednou ukázala, jak účinně si dokáže poradit se zbytečnými centimetry nad hlavou. A vypořádala se i s rovnou střechou našich testovaných kombíků, která za nepanoramatických okolností poskytuje nadhlavový nadbytek.
Údaje o testovaných vozidlech | Renault Mégane | Seat Leon |
Místo podélné/na kolena ideál (cm) | 162/11 | 153/10 |
Vertikální prostornost P/Z, místo nad hlavou P/Z (cm) | 87-95/91, 0-8/3 | 87-97/90, 0-8/4 |
Šířka interiéru P/Z, šířka v loktech P/Z (cm) | 132/132, 146/144 | 130/130, 148/145 |
Délka x šířka sedáku u řidiče/zadního pasažéra vlevo (cm) | 47 x 48/48 x 48 | 51 x 50/48 x 46 |
Rozměry opěradla řidiče (délka x šířka) (cm) | 63 x 49 | 64 x 48 |
Průchodnost zavazadlového prostoru (výška x šířka) (cm) | 84 x 105 | 81 x 109 |
Výška dolní hrany kufru/průchozí výška pod 5. dveřmi (cm) | 58/184 | 64/190 |
Sportovně a podměrečně
Testovaný Leon ST si pořídil příplatkové sportovní sedačky, v paketu Sport společně s mlhovkami a litými šestnáctipalcovými koly za 23 600 Kč. V seatu jsme tak seděli pevně sevřeni solidním bočním vedením sedáku i opěradla a na spíše tvrdších výplních. Je rozhodně dobře, že Španělé takovéto „skořepiny“ zařadili do příplatkové výbavy, užší sezení totiž nemusí sednout každému. Tam, kde se hubený redaktor cítí nebetyčně pohodlně, nemusí jiný typ postavy sdílet jeho nadšení. Vzpomeňme si na dvojkovou octavii, kde se do anatomů vešel nejvýš rachitik.
To mégane rozevírá svou náruč dostatečně, trpí však výrazně podměrečným sedákem, podpírajícím stehna předních pasažérů jen vzdáleně. Zadní cestující jsou v tomto směru daleko spokojenější. Zvláště v přímém porovnání s Leonem ST, který stejně jako jeho modulární spřízněnci nutí sedět
pasažéry v druhé řadě s koleny někde pod bradou. Volba vozu na dlouhou cestu z testované dvojice a z pozice zadního spolucestujícího nemůže být
snazší.
Velký rozdíl?
Stolitrový deficit Mégane Grandtour na Seat Leon ST se samozřejmě dohnat nedá, takto na papíře však rozdíl vypadá dramatičtěji než v reálu. Že bychom těch sto litrů navíc po otevření pátých dveří seatu opravdu viděli, nemůžeme zodpovědně tvrdit. Rozhodně však chválíme, že jde o hodnotu poctivou, počítanou bez prostoru na rezervní kolo. To je jako dojezdové dodáváno standardně. Líbil se nám také systém sklápění zadních opěradel páčkami přímo z kufru, rovné plochy jsme potom docílili prostřednictvím polohovatelné podlážky. Jako obvykle jsme tento manuální úkol zvládli s lehkými obtížemi. Věříme, že koncern VW jednou vymyslí systém, který se i průměrně zručný redaktor naučí používat bez zaškobrtnutí.
V Mégane Grandtour jsme opěradla sklápěli podle dnes už přežité šablony, kdy jsme pro rovnou plochu museli odklopit i sedáky zadních sedadel. Operace je to ještě složitější než podlážkové šoupání v seatu. Řídí-li totiž vyšší postava (stačí i 180 cm našeho redaktora), sklopené opěradlo se za částečně vztyčený sedák zkrátka nevejde. Sedačka řidiče se tak musí posunout kousek dopředu a sedáku tím uvolnit místo. Jak říkáme, zlatá podlážka!
Stolitrový schodek Mégane Grandtour zcela odrazit nedokáže, velice se však snaží v jiných zavazadlových aspektech. Nabídne tak velmi nízkou nakládací hranu pouhých 58 cm nad zemí, na což Leon ST zaraženě kouká shůry ze svých čtyřiašedesáti čísel. Seat odpovídá bezpečnější průchozí výškou pod pátými dveřmi – díky sto devadesáti centimetrům se spolehlivě napřímí i figurant s bambulí. Francouzský kolega nás zaujal ještě jednou věcí. Abychom se přesvědčili, zda se pod podlahou skrývá dojezdová rezerva za dva tisíce, museli jsme nejdříve demontovat dva jisticí šrouby. Jistota je jistota, zřejmě…
Údaje o testovaných vozidlech | Renault Mégane Grandtour 1.6 dCi/96 kW | Seat Leon ST 1.6 TDI/77 kW DSG |
Motor, ventilový rozvod | vznětový přeplňovaný čtyřválec, DOHC | vznětový přeplňovaný čtyřválec, DOHC |
Zdvihový objem (cm3) | 1598 | 1598 |
Největší výkon (kW/ot. za min) | 96/4000 | 77/4000 |
Největší točivý moment (N.m/ot. za min) | 320/1750 | 250/1750-2750 |
Převodovka | manuální 6° | automatická 7° |
Délka x šířka x výška (mm) | 4567 x 1804 x 1507 | 4535 x 1816 x 1454 |
Rozvor naprav, rozchod kol P/Z (mm) | 2703, 1543/1547 | 2636, 1549/1520 |
Rozměr pneumatik | 205/50 R 17 | 205/55 R 16 |
Pohotovostní/užitečná hmotnost (kg) | 1395/565 | 1426/539 |
Objem zavazadelníku (l) | 486/1595 | 587/- |
Objem nádrže paliva/dojezd (l/km) | 60/1500 | 50/1282 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 200 | 191 |
Emise CO2 (g/km) | 104 | 102 |
NAMĚŘENÉ HODNOTY | ||
Pružnost na 4. RS (60-100 km/h)/5. RS (80-120 km/h) (s) | 6,8/9,0 | 8,6/9,4 |
Otáčky na nejvyšší rychlostní stupeň při 130 km/h (ot./min) | 2500 | 2300 |
Brzdná drahá z rychlosti 100 km/h (m) | 46,7 | 44 |
Skutečna rychlost při 50/90/130 km/h (km/h) | 47,2/87,0/126,3 | 46,7/85,9/124,6 |
Naměřena kombinovaná spotřeba paliva (l/100 km) | 6,1 | 6,0 |
MOTORY A ZPŘEVODOVÁNÍ
Není šestnáct jako šestnáct
Čtyřválec TDI i ve výkonnější verzi ztrácí na šestnáctistovku dCi 19 kW, točivým momentem 320 N.m pak vznětové pohonné jednotce v seatu
uštědřuje políček rovných sedmdesáti newtonmetrů.
Rozdíl v dynamice je tak dopředu daný. A jak jsme se přesvědčili sami při měření, v některých jízdních situacích jde o převahu až deklasující. Kolem dvou tisíc umí šestnáctistovka dCi zabrat natolik mocně, že se nám naprosto hmatatelně vybavuje původní TDI, drtící krční obratle.
Až nás napadá, že s jednotkou 1.6 dCi/96 kW je Mégane Grandtour tak trochu přemotorovaný. Nikoliv ve smyslu, že by podvozek mimořádně disponovanému motoru nestačil (o opaku se přesvědčíte v oddílu Jízda), spíš si říkáme, jestli vůbec někdo takovou sílu u rodinného vozu opravdu využije. A reálně potřebuje. Možná by nebylo úplně od věci zůstat při zemi a v rámci modelu Mégane Grandtour se spokojit s patnáctistovkou dCi o stále velmi slibném výkonu 81 kW.
Novodobé TDI pak vedle ultranafťáku 1.6 dCi přesvědčuje spíš plynulostí zátahu než brutální demonstrací síly, jeho potenciál je však nejen z rodinného pohledu plně dostačující. Ne tak zjevný a bombastický jako u dCi, ale rozhodně uživatelsky příjemnější.
Ano, na tomto místě pohovoříme o výrazném turboefektu šestnáctistovky dCi. Ten jsme naznačili již přirovnáním k prvním motorům TDI, nyní podrobněji. S velmi citelným newtonmetrovým skokem počítá i indikátor vhodného řazení, který řidiči radí změnit převodový stupeň směrem nahoru v naftově nezvykle vysokých otáčkách. V praxi to pak znamená, že jsme ještě v rychlostech kolem 50 km/h za hodinu jeli na trojku, aniž bychom tím indikátoru byli podezřelí. Ten dělal, že motor visící v oblasti dvou tisíc otáček neslyší. Mimochodem my jsme čtyřválec také slyšeli jen minimálně, odhlučnění zvládli u Renaultu velmi dobře. Zvyk je však ekologická košile a nám v tu chvíli bylo, jako bychom se na motoru dopouštěli násilí. Přeřadili
jsme tedy, aniž jsme k tomu byli vyzváni (pocit dnes již skoro zapomenutý), a očekávali hlubiny newtonmetrové propasti. Ono to ale nakonec není tak, že by čtyřválec dCi pod určitou hranicí vysloveně nejel. Šestnáctistovka vůz opravdu pohání vpřed i pod bodem svého vzplanutí, renault se evidentně snaží posádku jen uchránit před mohutným dopadem nenadálého maxima točivého momentu.
Provoz takového motoru však nebude mít výraznější vliv na rodinný rozpočet. Ať již masivní šestnáctistovka dCi nebo umírněnější kolegyně TDI, obě budou nejčastěji svorně hlásit průměry kolem šesti litrů.
JÍZDA
Konečně pohoda!
Při pohledu na specifikaci testovaného seatu nás jímala hrůza. Těžká vznětová šestnáctistovka, panoramatická střecha, kila přidávající automat DSG… Vybavila se nám tristní zkušenost ze stejně motorizované octavie (viz číslo 34/13). A to šlo o liftback, prostý proskleného nesmyslu. Dvakrát
nepřesvědčil ani druhý kolega seatu, Golf Variant 1.6 TDI s manuální převodovkou.
Náš červený Leon ST ale jako by s výše popsaným neměl nic společného. Poprvé jsme s platformou MQB v její veleslavné verzi s vlečenou zadní nápravou zažili celkově komfortní jízdu bez doprovodných akcí známých hlavně z octavie. Pardon, vlastně podruhé. Prvotní zkušenost jde na vrub vůbec prvního testu sedmičkového golfu z čísla 46/12. Tehdy ovšem jednoduché zadní nápravě výrazně pomáhaly patnáctipalcové pneumatiky s téměř balonovým rozměrem. A testovaný Leon ST si pořídil šestnáctipalcová litá kola s plášti 205/55.
Kdyby takto od začátku tlumila nerovnosti octavia, odehrávala by se diskuse o dvojjediné platformě MQB v čistě filozofické rovině. Nenaděláme nic, co bylo, bylo. Leon ST ukázal, že cesta z bouchání existuje, a z toho se můžeme jen radovat!
V nastavení posilovače řízení by se však španělský kombík mohl hlavně od octavie lecčemu přínosnému naučit. Pokud jsme si na začátku srovnávacího testu vzpomněli na slogan Auto emoción, řízení Leonu ST není emoción ani trochu. Velice lehký projev a minimální zpětnou vazbu
bychom vlastně dali na roveň Renaultu Mégane Grandtour, který v této disciplíně nikdy nevynikal. Úplně stejně se však „daří“ i seatu.
Výkon Leonu ST mezi kuželkami pak není jalový, jenom se musíte oprostit od pozornost odvádějícího pocitu, že zprvu moc nevíte, kam seat jede. Posilovač jeden zatracený! Poté však zjistíte, že ovladatelností se španělský kombík nijak nevymyká zvyklostem nastaveným MQB sourozenci, což je pro něj a vůbec pro všechny dobrá zpráva!
Možná ještě lepší zkazkou je fakt, že velice podobně si při vyhýbacím manévru počínal také Mégane Grandtour. Přiznáme se, že od něj bychom to zvláště v konfrontaci s absolutním nováčkem v segmentu až tak nečekali. Jistě, kvůli delšímu rozvoru se renault mezi kuželkami pohybuje s menší obratností, od Leonu ST je však přesně čtvrt známky daleko. A stran komfortu pro nás jednoznačná remíza! Znovu milé překvapení. Mégane se totiž seatu vyrovnal i se sedmnáctipalcovými pneumatikami!
Po nedávném svezení ultrafamózním Mégane Grandtour GT220 jsme nebyli daleko zjednodušujících tezí, že zde přece nemohl zůstat kámen na kameni apod. No, on ten méganovský základ ale vůbec není špatný!
ZÁVĚR
Vítězství bere Seat Leon ST. Tak nějak podle očekávání. Horká novinka spočívající na moderní koncernové technice, s prostorným interiérem, velkým kufrem, kvalitně udělaným vnitřkem… Samá dopředu očekávaná pozitiva. Překvapil spíš Renault Mégane Grandtour. Kdo čekal hru kočky s myší, hru novinky s francouzským modelem blížícím se konci životního cyklu, měl by se nad svými unáhlenými názory hluboce zamyslet. Rovněž prostorný interiér, velice schopný podvozek a vznětová šestnáctistovka silná jak Helenka Fibingerová v nejlepších letech. Pro nás aktuálně nejlepší renault!
Pořadí | 1. Seat Leon ST 1.6 TDI/77 kW DSG | 2. Renault Mégane Grandtour 1.6 dCi/96 kW |
Plusy | Design karoserie | Silný motor |
Objemný kufr | Útulný interiér | |
Kvalita a ergonomie interiéru | Komfort jízdy | |
Minusy | Zadní sedák nepodpírá stehna | Mezery v ergonomii |
Méně ctilivé řízení | Menší kufr |