Renault Mégane - La Golf française

Renault Mégane - La Golf française

 
 

Nový Renault Mégane se představil na letošním pařížském autosalonu a na domácím francouzském trhu se již prodává. V pořadí třetí generace má nelehkou úlohu navázat na úspěchy předchůdců, ale hlavně zajistit Renaultu budoucnost.

Jméno Mégane Renault poprvé použil před dvaceti lety na konceptu velkého aerodynamického sedanu. Ale v roce 1995 se stejný název objevil na nástupci modelu Renault 19 a od té doby ho nesou zástupci Renaultu v nižší střední třídě.

První generace Méganu vedle dobrých prodejních výsledků vynikala především na svou dobu vysokou úrovní bezpečnosti: v polovině 90. let nepatřil airbag řidiče, předpínače bezpečnostních pásů a tříbodový pás na prostředním místě v zadní řadě sedadel ke standardu. V nárazových zkouškách Euro NCAP Mégane I i díky tomu dosáhl na 4 hvězdy, jako první auto nižší střední třídy.

Druhá generace se představila v roce 2002. Vyznačuje se nekonvenčním designem, který mnohem více připomíná dvoudveřové MPV Avantime než svého předchůdce. I přesto (a nebo právě proto) se Mégane II stal nejprodávanějším autem v Evropě a může se pochlubit titulem Evropské auto roku 2003. Tato generace přinesla do nižší střední třídy řadu novinek, jako bezklíčkový vstup a startování nebo panoramatické střešní okno. Na poli bezpečnosti si Renault opět připsal další prvenství – Mégane II byl prvním vozem nižší střední třídy, který dosáhl na 5 hvězd Euro NCAP.

obrázek [555 x 323]  

Nejnovější provedení se představilo v říjnu na autosalonu v Paříži – ve stejnou dobu a na stejném místě jako největší konkurent Volkswagen Golf VI. Na rozdíl od něj ale Mégane ve všech rozměrech mírně narostl. S délkou 4295 mm, šířkou 1808 mm, výškou 1471 mm a rozvorem 2640 mm je o 86 mm delší než předchůdce o a 96 mm delší než nový Golf. Zavazadlový prostor má základní objem 372 l, pod jeho podlahou je dalších 33 litrů. Po sklopení zadních sedadel je k dispozici 1129 l (po střechu).

Renault Mégane III - srovnání rozměrů s konkurencí
RozměrRenault MéganeFiat BravoFord FocusPeugeot 308VW Golf VI
Délka [mm]42954336433742764199
Šířka [mm]18081792183918151779
Výška [mm]14711498150014981479
Rozvor [mm]26402600264026082578
Objem zav. prostoru [l]372+33400396442350

Design bohatě čerpá inspiraci především z nové Laguny. Vedle podobných detailů, jako je tvar předních světlometů nebo maska chladiče, ale přichází s novými prvky, které dávají exteriéru více dynamický vzhled. S novým vzhledem Méganu také definitivně zmizel kolmý C-sloupek a svislé vypouklé sklo v dveřích zavazadlového prostoru. Zajímavostí v souvislosti s inspirací Lagunou je šířka nového Méganu – je totiž jen o 3 mm užší.

Renault Mégane - srovnání generací (5dv. hatchback)
RozměrMégane IIIMégane IIrozdíl
Délka [mm]42954209+ 86
Šířka [mm]18081777+ 11
Výška [mm]14711457+ 14
Rozvor [mm]26402625+ 15
Objem zav. prostoru [l]372+33330+ 42 (+ 33)

Mégane III se zařadí k těm nemnoha automobilům, které i přes nárůst rozměrů, mají nižší provozní hmotnost než jejich předchůdce. V tomto případě se jedná v průměru o rozdíl 8 kg. Automobil vychází z platformy Nissanu Qashqai. Proti předchůdci to v praxi znamená například tužší a stabilnější pomocný rám přední nápravy.

Při vývoji podvozku sledovali konstruktéři cíl překonat předchozí generaci. Přední náprava je typu McPherson, vzadu je odpružení zkrutnou tyčí, které má podobné torzní vlastnosti jako víceramenný závěs, ale je lehčí. Změnami na podvozku (například o 10 % větší průměr stabilizátorů) se podařilo snížit boční náklony v zatáčkách.

Nepřehlédněte
Renault Mégane: První jízdní dojmy

Přední kotouče mají průměr 280 mm a zadní 260 mm. Mégane díky nim při opakovaném brzdění zastaví ze 100 km/h na 37 metrech. Nejvýkonnější verze mají posílenou brzdnou soustavu s 296mm kotouči vpředu. Přepracován a překalibrován byl elektrický posilovač řízení. Zlepšila se zpětná vazba a rychlost reakcí, k lepší ovladatelnosti také přispívá zmenšený převod řízení.

obrázek [555 x 450]  

Základní benzinovou motorizací se stane atmosférická 1,6 16V o výkonu 74 kW s pětistupňovou manuální převodovkou. Stejný motor ve verzi o výkonu 81 kW je spojen se šestistupňovou převodovkou a prodávat se bude i varianta, která může spalovat bioethanol. Příští rok se také začne nabízet verze umožňující jízdu na LPG.

Dalším atmosférickým motorem bude 2,0 16V (103 kW) standardně dodávaný s bezestupňovou převodovkou CVT. Tato kombinace je výsledkem spolupráce aliance Renault-Nissan a nabízí se už například v Nissanu Qashqai. Bližší technické údaje této motorizace zatím ale nebyly zveřejněny.

Přeplňované pohonné jednotky bude zpočátku zastupovat 2,0 TCe 180. Upravená verze tohoto motoru už nyní splňuje podmínky emisní normy Euro 5 a dosahuje maxima točivého momentu 300 Nm při 2250 ot./min, což je hodnota plně srovnatelná se stejně velkými turbodiesely. Motor je osazen turbodmychadlem typu twin-scroll a má variabilní časování sacích ventilů. Díky tomu se účinek turba projevuje už od 1200 ot./min. Nejvyšší výkon je 132 kW, při overboost se maximum posune na 140 kW a naroste se točivý moment ve vyšších otáčkách.

Na jaře se v nabídce objeví také nový motor 1,4 TCe 130. Konstrukčně vychází z atmosférických čtyřválců Nissan, ale je osazen jednoduchým turbodmychadlem. Úprav se dále dočkalo sací potrubí, variabilní časování ventilů a chlazení spalovacího prostoru. Parametry motoru (výkon 96 kW, točivý moment 190 Nm) jsou na úrovni atmosférického dvoulitru, díky nižšímu objemu je ale kombinovaná spotřeba jen 6,5 l/100 km. Renault tak v novém Méganu nasadí motor, který bude přímým konkurentem pohonných jednotek 1,4 T-Jet od Fiatu a 1,4 TSI od Volkswagenu.

Renault Megane 2009: Přehled zážehových motorizací
Motor1,6 16V1,6 16V1,4 TCe 1302,0 16V2,0 TCe 180
Převodovka5M6M6MCVT6M
Zdvihový objem [cm3]15981598139719971998
Válce/ventily4/44/44/44/44/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]74/550081/600096/-103/6000132/5500
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]148/5250151/4250195/-195/3750300/2250
Max. rychlost [km/h]190195--225
Zrychlení 0-100 km/h [s]10,910,5--7,8
Komb. spotřeba [l/100 km]6,76,96,5-7,6
Pohotovostní hmotnost [kg]12051215--1330

V oblasti vznětových motorů Renault nabídne výběr hned z osmi možností. Základem je úsporný 1,5 dCi ve čtyřech výkonových variantách. Verze s 63 a 78 kW jsou známé už z dalších modelů, 66 a 81 kW jsou nové a mají standardně filtr pevných částic. Navíc už nyní vyhovují podmínkám Euro 5 a jsou navrženy tak, aby mohly spalovat B30 – naftu s 30% podílem biosložky.

Dvojice slabších 1,5 dCi dosahuje maxima točivého momentu 200 Nm a má pětistupňovou manuální převodovku. Dva výkonnější 1,5 dCi dosahují 240 Nm a jejich převodovky mají o jeden stupeň více. Kombinovaná spotřeba je ve všech případech 4,5 l/100 km, s výjimkou 81kW verze, která má udávanou hodnotu 4,6 l/100 km.

Renault Mégane 2009: Přehled vznětových motorizací (1)
Motor1.5 dCi 851.5 dCi 90 DPF1.5 dCi 1051.5 dCi 110 DPF
Převodovka5M5M6M6M
Zdvihový objem [cm3]1461146114611461
Válce/ventily4/24/24/24/2
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]63/375066/400078/400081/4000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]200/1750200/1750240/2000240/1750
Max. rychlost [km/h]175180190190
Zrychlení 0-100 km/h [s]12,912,510,910,5
Komb. spotřeba [l/100 km]4,54,54,54,6
Pohotovostní hmotnost [kg]1215121512151215

Další vznětovou motorizací je nový 1,9 dCi o výkonu 96 kW. Na rozdíl od starší verze tohoto motoru vyhovuje normě Euro 5. Upravena byla geometrie lopatek turbodmychadla, vstřikovače mají sedm otvorů místo šesti a nové chlazení recirkulace výfukových plynů má lepší účinnost. V nabídce bude verze s i bez filtru pevných částic. V obou případech je výkon 96 kW dosahován už při 3750 ot./min a nejvyšší točivý moment 300 Nm je dostupný od 1750 ot./min.

Na vrchol nabídky turbodieselů se na jaře postaví 2,0 dCi o výkonu 118 kW (manuální převodovka) a 110 kW (automatická převodovka). Točivý moment má v maximu 380, resp. 360 Nm. Díky mimořádně rychlému předehřívání bude možné tento motor okamžitě nastartovat při mrazech až do -23°C, tedy v podmínkách mírného podnebí prakticky vždy.

Renault Mégane 2009: Přehled vznětových motorizací (2)
Motor1.9 dCi 130 (DPF)2,0 dCi 150 DPF2,0 dCi 160 DPF
Převodovka6M6A6M
Zdvihový objem [cm3]187019951995
Válce/ventily4/24/44/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]96/3750110/4000118/3750
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]300/1750360/2000380/2000
Max. rychlost [km/h]205--
Zrychlení 0-100 km/h [s]9,5--
Komb. spotřeba [l/100 km]5,1--
Pohotovostní hmotnost [kg]1315 (1320)--

Nový Mégane nabídne řadu prvků, které přímo i nepřímo ovlivňují bezpečnost. Standardem všech verzí bude ABS, EBD a brzdový asistent, v nabídce nebude chybět ani stabilizační systém ESC a systém CSV, který potlačuje nedotáčivost. K aktivní bezpečnosti také přispívají například příplatkové bi-xenonové světlomety s přisvěcováním do zatáček.

obrázek [555 x 407]  

O pasivní bezpečnost se stará třetí generace balíčku bezpečnostních systémů. Bezpečnostní pásy mají dvojité předpínače, které brání pohybu vpřed při nárazu, a omezovač účinku na hrudní koš, který brání nebezpečným poraněním od pásů. Dvoukomorové boční airbagy (známé už z nové Laguny) umožňují regulovat plnění airbagů v závislosti na intenzitě nárazu. Přesnější výpočet je prováděn pomocí dvojitých bočních senzorů.

Další bezpečnostní prvky zahrnují čelní airbagy s deaktivací na místě spolujezdce, okenní airbagy, aktivní opěrky hlavy nebo například přední kapotu se zlepšenou absorpcí energie při střetu s chodcem. V testech Euro NCAP nový Mégane získal 37 bodů, což je maximum a znamená to tedy udělení 5 hvězd. Ochrana chodců při střetu hlavy s kapotou byla naopak vyhodnocena jako převážně slabá.

Nepřehlédněte
Euro NCAP: Crash test Renault Mégane

V tuto chvíli není jisté, zda se všechny varianty budou prodávat také na českém trhu. Potvrzeno však máme, že první cena (zřejmě zážehový motor 1,6 16V) bude začínat pod 350 tisíci Kč. V základní výbavě české specifikace nebudou scházet 2 čelní a 2 boční airbagy, klimatizace, elektricky ovládaná přední okna, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, dělené zadní sedadlo nebo stabilizační systém.

obrázek [555 x 278]
Spolupracujeme s TipCars.com
Vše zapomenuto, Rusko a Turecko zrušily sankce za sestřelenou stíhačku Vše zapomenuto, Rusko a Turecko zrušily sankce za sestřelenou stíhačku

Rusko a Turecko dnes podepsaly společné prohlášení o…

Ford vyhodil ředitele, automobilka nestíhá sledovat trendy Ford vyhodil ředitele, automobilka nestíhá sledovat trendy

Americká automobilka Ford Motor dnes potvrdila, že…

Ať dozorčí rada schvaluje také investice našich dcer, navrhuje vedení ČEZ Ať dozorčí rada schvaluje také investice našich dcer, navrhuje vedení ČEZ

Vedení energetické společnosti ČEZ navrhuje úpravou…

Praha nepotřebuje druhou Blanku, stačí krátký tunel, tvrdí pražská Trojkoalice Praha nepotřebuje druhou Blanku, stačí krátký tunel, tvrdí pražská Trojkoalice

Pražští zastupitelé za Trojkoalici nesouhlasí s variantou…

 
 

Tapety








Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Test ojetiny: Peugeot 407 je mechanicky odolný, ale umí i zazlobit Test ojetiny: Peugeot 407 je mechanicky odolný, ale umí i zazlobit

Ojeté Peugeoty 407 pořídíte od 70 tisíc korun. Na co si…

Fanoušci Formule 1 jásají. Do oficiální hry se vrátí historické monoposty Fanoušci Formule 1 jásají. Do oficiální hry se vrátí historické monoposty

Po dlouhých čtyřech letech budou součástí…

 




Ojetý Renault Mégane III/Mégane Generation: Proč je to dobrá koupě? Ojetý Renault Mégane III/Mégane Generation: Proč je to dobrá koupě?

Renault Mégane je auto plné proměn. Zatímco první…

Připravte si kapesníky, výroba Méganu RS skončila Připravte si kapesníky, výroba Méganu RS skončila

Dlouholetý šampion Severní smyčky Nürburgringu odešel na…

 



 
Fiat 500L má po faceliftu: Více stylu a konektivity pro retro MPV

Fiat 500L má po faceliftu: Více stylu a konektivity pro retro MPV

Dnes 15:56

Nejprostornější zástupce řady 500 se po pěti letech od premiéry dočkal modernizace. A ta je výrazná, Fiat na inovované 500L použil 40 % nových dílů.




Blesk.cz

Překvapení při opravě Staroměstské radnice: Našli vzkaz kameníků z roku 1888

Překvapení při opravě Staroměstské radnice: Našli…

Vzácný objev učinili restaurátoři ve věži Staroměstské radnice, která nyní prochází rekonstrucí. V arkýři kaple…

Nenalíčená Marta Jandová na kraji světa: Rozbrečela se dojetím

Nenalíčená Marta Jandová na kraji světa: Rozbrečela…

Zpěvačka Marta Jandová (43) vyrazila na dovolenou společně se svojí rodinou. Sympatická hudebnice podnikla túru…

 

iSport.cz

Kaše sleduje bratrův boj o Stanley Cup: Celý dům je vzhůru, o pauze vytuhnu

Kaše sleduje bratrův boj o Stanley Cup: Celý dům je…

Hokejová sezona se po nedělním finále mistrovství světa nachýlila k úplnému konci a kdo ještě v ročníku 2016/17…

Mourinhovo nejbizarnější vystoupení před novináři. Zdržel se 10 sekund

Mourinhovo nejbizarnější vystoupení před novináři.…

José Mourinho je prostě svéráz. Trenér Manchesteru United to znovu potvrdil po posledním ligovém utkání proti…

 

Reflex.cz

Kauza úniků z policejních spisů aneb Ištvanovo vrtění psem

Kauza úniků z policejních spisů aneb Ištvanovo vrtění psem

Vrchní státní zastupitelství v Olomouci prošetřuje rozsáhlou kauzu úniků z policejních spisů, v níž bylo zatím…

Číňané musí mít vždy něco extra: Postavili obří ruské kolo, které má výšku 145 metrů, na mostě

Číňané musí mít vždy něco extra: Postavili obří…

Číňané v posledních letech velmi často ohromí svět mimořádně originálními a odvážnými stavbami. Další z nich je…