Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Renault odkládá elektromobil Zoe, soustředí se na nové Clio

Francouzská automobilka řadí zpátečku a pozdrží uvedení elektromobilu na trh, aby mohla veškerou pozornost zákazníků směrovat na podobně velké Clio s konvečním pohonem.
Zpět na článek
22. 11. 2012 18:20
22. 11. 2012 18:31
22. 11. 2012 19:36
22. 11. 2012 20:46
22. 11. 2012 18:31
22. 11. 2012 18:36
22. 11. 2012 16:59
No tak to je fakt katastrofa...
tolik mrtvych broucku, stromecku, nadherny revolucni elektromobil ZOE u ledu... no jeste ze do roku 2020 jich vyrobi miliony. Kdyz uz jsme na ty elektromobily cekali 100let, tak tech 8 let uz nas nezabije...

jinak si vedu skore 1236ty spam o elektromobilech, tuhle se zlepsily, tuhle mely rekordni prodeje, tuhle se zas zrusily.. ale v praxi je to vzacny a ohrozeny druh, ktery figuruje leda tak v rocenkach a vizich komisaru EU.
Jestli tech hadam 1000 prodanych ZOE rocne mohlo ohrozit prodej Clia a snizit jeho prodeje, tak to potes koste...
Rozbalit vlákno
30
Avatar - Blue Sun
22. 11. 2012 18:09
Re: No tak to je fakt katastrofa...
Prosímtě, jdi už s tou svojí nenávistnou kampaní do háje. Nejprve se nauč přemýšlet, pak číst a poté chápat souvislosti. Pak možná přijdeš na to, jaký smysl měly elektromobily a proč s nimi jako první přicházeli Japonci... A napovím, oproštění se od závislosti na ropě v tom opravdu, ale opravdu není...
22. 11. 2012 18:30
Re: No tak to je fakt katastrofa...
jaky smysl maji elektromobily ? tak to mi vysvetli, rad se poucim.
Napriklad za druhe svetove jak nebyl benzin a nafta se jezdilo na drevoplyn.
Kdyby hned zitra zavrely veskere benzinky, tak vsechny elektromobily sveta (v cr je jich asi 100 kusu) tezko nahradi vypadek v doprave, zase se vratime k drevoplynu a konskym potahum.

Nevim kdo tu hovadinu vymyslel, ze elektromobily jsou nejakou nadeji lidstva do budoucna, protoze pres veskerou snahu to vypada cim dal tim vic na slepou ulicku vyvoje.
22. 11. 2012 18:35
Re: No tak to je fakt katastrofa...
muzes popsat ty slepe ulicky vyvoje?

jo a v CR je k provozu registrovano lehce prez 300 elektromobilu, nevim kde jsi sebral tech 100 kusu, vzhledem k tomu ze budoucnost je zatim v elektrine, tak je celkem logicke ze se s ni pocita i v doprave ;-)
22. 11. 2012 18:37
Re: No tak to je fakt katastrofa...
>:D

300 elektromobilu na 10 milionu obyvatel, tak to jsi me uklidnil, to je hned narust o 200procent proti puvodnimu predpokladu.
22. 11. 2012 18:47
Re: No tak to je fakt katastrofa...
doufam ze se dozijem kuprikladu roku 2040-50, a ze do te doby prezije i Auto.cz, aby se ukazalo kdopak se mejlil a kdo videl tu budoucnost krapet lepe :-)

mimochodem 10 milionu, super, takze odted a diky npc vlastne maji auto vsichni, tak hura batolata nasedat do aut a vyrazime >:D ale nastesti v CR je geristrovano cca 4.6 milionu aut a v tomto cisle jsou veskera registrovana vozidla, tedy i motorky, autobusy, nakladaky, bagry, tanky, proste vsechno co smi jezdit po silnicich, a vzhledem k tomu ze se tu elektromobily vpodstate skoro neprodavaj a infrastruktura je zatim hodne slaba, tak i cislovka 300+ je hooodne slusna ;-)
22. 11. 2012 18:51
Re: No tak to je fakt katastrofa...
jj parada, to je jenom 33tisic lidi na jedno auto... tolik maji tusim v Severni Koreji a mozna v Somalsku... kdyz kazdy den kazdy elektromobil odveze 100lidi, tak za rok na tebe mozna vyjde rada :-) Uz se zapis do poradniku:-)
Avatar - Otrava
22. 11. 2012 18:38
Re: No tak to je fakt katastrofa...
Elektřiny je neomezeně, teoreticky si jí můžeš vyrábět sám...ale pointa je, že stávající elektromobily je stále jen hudba budoucnosti. A pokud chci mít něco opravdu použitelného, musí to projít vývojem...v jehož průběhu vznikají současné elektromobily a velkou cenovkou částečně platí vývoj.
Osobně si navíc myslím, že takový elektromotor bude například výrazně spolehlivější a servisně levnější jak současné spalovací motory. Nehledě na pružnost motoru apod... člověk nemusí nutně myslet zeleně, aby viděl výhody.
22. 11. 2012 18:45
Re: No tak to je fakt katastrofa...
problem neni v motoru ale v baterkach.

muzes krasne predpokladat, ze osobni pocitace rok co rok zdvojnasobi frekvenci CPU, zdvojnasobi velikost pameti, zdvojnasobi hustotu dat na pevnem disku a zdvojnasobi vykon grafiky pri stejne cene a ona to asi bude pravda.

Ale u baterii to tak neplati, 15 roku stare elektromobily ujely tak 80kilometru rychlosti kolem 90km/h a nabijely se 12 hodin a ty dnesni ujedou s bidou 130 kilometru rychlosti s bidou 110 kilometru za hodinu a dobijou se prinejlepsim za 8 hodin, coz bylo vykoupeno tim, ze se zacaly pouzivat ty nejdrazsi baterie, ktere momentalne trh nabizi.

To je porad zoufale a zoufale malo na to , ze se problematikou zabyvaji desitky tymu a stovky nejlepsich mozku lidstva a utopili se stovky miliard euro.

Pokud nasi politici ocekavaji do roku 2020, ze desetina vsech aut budou elektromobily, tak asi spadli z marsu, nic tomu nenasvedcuje, ze by to tak mohlo byt.

To uz spise zavedeme nejake prechodne obdobi a auta budou jezdit na zemni plyn a biomasu, pokud se nepodari dotahnout ke komercnimu pouziti palivove clanky a distribuci vodiku.
22. 11. 2012 18:51
Re: No tak to je fakt katastrofa...
soucasne elektromobili se za 30 minut dobijeni dobiji na cca 80% kapacity baterii, a kolik je 80% z udavaneho dojezdu si snad dokazes spocitat, nebo je?

u Leafu ktery se zacne prodavat v CR pristi rok to bude dojezd cca 180km pri 30 minutovem dobijeni

u trojcat Citroenu, Peugeotu a Mitsu je to cca 160km dojezdu na 30 minutove dobijeni

u Tesly ktera se teprve zacne prodavat ma byt na 30 minutove dobijeni dojezd cca 240km
22. 11. 2012 19:18
Re: No tak to je fakt katastrofa...
:-)
byt tebou, tak o tom pocitani pomlcim, kdyz ani nevis kde se pise tvrde a mekke i

a takove sproste vyrazy jako procenta .. na tak tenky led a na tak vysokou miru abstrakce bych se v Tvem pripade nepoustel uz ani omylem, bez urazky :-!
23. 11. 2012 07:23
Re: No tak to je fakt katastrofa...
Někteří lidi prostě žijí v pohádkách a nikdy nepochopí, že nové věci vznikají vývojem. Proto vývoj nechápou a čekají, že někdo mávne kouzelnou hůlkou a stvoří elektroauto s dojezdem 1000 km za 250 000,-. :-|Navíc si myslím, že dnešní dojezd kolem 200 km a doby nabíjení jsou celkem v pohodě. Problém je nedostatečná infrastruktura, ale ta také mávnutím kouzelné hůlky nevznikne.
23. 11. 2012 20:45
Re: No tak to je fakt katastrofa...
:yes:
Avatar - Blue Sun
22. 11. 2012 20:40
Re: No tak to je fakt katastrofa...
Psal jsem to tu mnohokrát, takřka v každém článku k elektrovozům všeho druhu... A jsem už líný to opakovat po mnohoaprvé, protože to k ničemu není. Hlupáci typu "npc" budou existovat stále a jinou myšlenku, než tu svou, nepřijmou... A bulvarizace auto.cz jim ještě nahrává.
23. 11. 2012 07:55
Re: No tak to je fakt katastrofa...
Neřekl bych, že je hlupák. Má na věc odlišný názor a dokáže ho docela podložit argumenty, proč elektromobilům nefandí. Některé argumenty jsou sice pochybné, některé lehce vyvratitelné, některé úsměvné, ale některé zcela nezvratné.
23. 11. 2012 08:07
Re: No tak to je fakt katastrofa...
Já jsem žádný nezvratný argument nenašel. Vše se dá hravě vyvrátit, ale ne člověku, který žije jen ze dne na den.
23. 11. 2012 08:17
Re: No tak to je fakt katastrofa...
V dnešní době je cena nedotovaných elektromobilů opravdu závratná a auto téměř neprodejné, navíc vyhovující jenom určitému spektru užívání. Tohle nelze popřít. Jinak já vývoji elektromobilů (a hybridů) docala fandím a dokonce jsem si jeden vyzkoušel, peugeot i-on a musím říct, že i npc by změnil názor, kdyby taky vyzkoušel :-)
23. 11. 2012 08:32
Re: No tak to je fakt katastrofa...
Proto jsem psal, že žije ze dne na den. Je to jen počátek a bez toho to prostě nejde. Přece nikdo normální nemůže čekat, že se objeví elektroauto za stejnou cenu jako normální auto. A ty dotace dávají docela velký smysl. Nástup elektroaut je velkou šancí pro množství firem a to jak pro velké, tak i pro ty malé. V autoprůmyslu se znovu rozdávají karty a třeba ve Francii moc dobře ví, že dotace mohou francouzskému autoprůmyslu pomoci k návratu na výsluní. To je podpora vzdělanostní společnosti, výrob s velkou přidanou hodnotou, nových technologií v praxi. A je dobře, že si to evropské automobilky a vlády uvědomují a nečekají na to až budou nabízet dotace na pracovní místa a pozemky zdarma pro čínské automobilky, které by nám pak ty elektroauta prodávaly.
23. 11. 2012 08:41
Re: No tak to je fakt katastrofa...
Já tedy návratnosti projektů zajištěnou státními dotacemi zrovna moc nefandím (a to jak u elektromobilů, tak u solárních elektráren a pod.) 8-s jinak s elektromobily nemám problém, mají-li potenciál, určitě se uchytí a určitě časem zlevní (tak jak jsou nyní levné auta se spalovacími motory, spotřební elektronika...).
23. 11. 2012 09:17
Re: No tak to je fakt katastrofa...
Pokud by nedotoval nikdo a nikde, tak by to možná šlo. A taky jde o to, co je a co není dotace, podpora, pobídka, daňové zvýhodnění, školství, věda,....A každá vláda se snaží a bude snažit svému průmyslu pomáhat. Pokud nebude, tak jej oproti ostatním znevýhodní.
23. 11. 2012 09:18
Re: No tak to je fakt katastrofa...
ok :yes:
23. 11. 2012 20:46
Re: No tak to je fakt katastrofa...
:yes:
Avatar - WinDiesel
22. 11. 2012 20:24
Re: No tak to je fakt katastrofa...
Nevím proč elektromobily obhajovat. Nejsou ekologické i když se budou tisíckrát nazývat Z.E. = zero emissions.
Po zprávě, že továrnu na Leafy asi v USA neotevřou, přichází zpráva, že Clio dostane "přednost" před Zoe.
Každý si to přeber jak chceš. V době, kdy nejsou peníze na bohapusté dotace elektromobilů už ani ve Francii ...... nastává soumrak elektromobilů.

Až dojde ke skutečnému průlomu v navýšení kapacity baterií, popovídáme si o tom. Do té doby je elektromobil nesmysl všude tam, kde není připojen ke trolejím.
Avatar - Blue Sun
22. 11. 2012 20:41
Re: No tak to je fakt katastrofa...
Jo, jo... od někoho, kdo se chlubí Dieselem, to beru...
Avatar - Ham.
22. 11. 2012 21:35
Re: No tak to je fakt katastrofa...
:yes: a hlavně zkrachoval minulý měsíc výrobce baterií A123, který pobral velkou část Obamových podpor. A bez levných dotovaných baterek jsou všichni nahraní, protože baterky si mohou sice koupit jinde, ale za nedotované ceny, což jejich výrobky činí nekonkurenceschopné nejen technicky (dojezd) ale i ekonomicky (cena). Elektropohony jsou skvělé (i ekologické) všude tam kde nejsou závislé na lokálním zdroji (baterkách). Tam kde je to o baterkách tak je mohou udržet při životě pouze masivní dotace a ty jak se zdá vysychají. Takže logicky vysychá i nadšení automobilek, protože bez dotací je to čistě ztrátová záležitost.
Avatar - WinDiesel
23. 11. 2012 14:18
Re: No tak to je fakt katastrofa...
Už je zase někdo koupil a dostane další dotace ..........
23. 11. 2012 07:57
Re: No tak to je fakt katastrofa...
Nejsou ekologické na rozdíl od aut se spalovacím moterem?
22. 11. 2012 18:19
Re: No tak to je fakt katastrofa...
ty ses fakt exot, je videt ze marketingu rozumis asi tak, jako ja cestine >:D

"Jestli tech hadam 1000 prodanych ZOE rocne mohlo ohrozit prodej Clia a snizit jeho prodeje, tak to potes koste..."

nejde oto ze by to nejak ohrozilo prodeje Clia, ale oto ze by to rozdelilo marketingove snazeni na dva rozdilne proudy a ZOE by zustala v pozadi, stejne tak by pristi rok nemuseli mit zadnou silnejsi novinku kterou by mohli zaujmout, pokud tedy automobilka nechrli nekolik treba desitek novinek rocne, tak je mnohem lepsi nektery z modelu u ktereho se nepredpoklada takovi zisk jako jinde, presunout na obdoby kdy vedi ze zadny jiny model nebudou vydavat ;-)
22. 11. 2012 18:34
Re: No tak to je fakt katastrofa...
jasny. treba takovy Fluence z.e., v evrope ho prodali 1021kusu a asi 490 kusu do Izraele, cece, uplne to zastinilo nabidku basic modelu, ktereho renault prodal odhadem desitky tisic kusu :-)

Pane odborniku na marketing :-)
22. 11. 2012 18:36
Re: No tak to je fakt katastrofa...
oni zacali prodavat a vedli reklamni kampan na Fluence ZE ve stejne dobe kdy tak delali u normalniho Fluence?
Avatar - WinDiesel
22. 11. 2012 20:26
Re: No tak to je fakt katastrofa...
Tedy, Šamane, já mám taky starost o kvalitu Tvých příspěvků, když vidím, jak mučíš a przníš naši krásnou českou řeč.
Avatar - PeterLuk
22. 11. 2012 18:20
JJ
JJ, nové Clio by v tom množstve reklám, yvýhodnení a žvástov o ekologickosti Zoe úplne zapadlo (vo Francúzsku a pod. krajinách - Dánsko, Holadnsko, Belgicko apod.). >:D >:D
Rozbalit vlákno
5
22. 11. 2012 18:31
Re: JJ
co myslis, udelal by tvuj oblibeny Jeep stejne rozhodnuti, nebo by uvedli 2 modely soucasne a koukali se jak se jim hrouti marketing diky tomu ze jeho silu rozlozili na dve kampane?

uplne stene jako to ted udelal Renault to delaji automobilky po celem svete jiz hoodne dlouho, tedy je dost zvlastni ze to vubec lidi "vzrusuje" a maj potrebu se k tomu vyjadrovat tak dementne jako treba ty nebo npc >:D
Avatar - PeterLuk
22. 11. 2012 19:36
Re: JJ
Ako, ja to chápem, ja viem, prečo to spravili.Len sa smejem z toho, ako všetci zvýrazňujú tú "ekológiu", aj keď veľakrát v skutočnosti nieje práve taká, aká by mala byť aby šetrila prírodu a aká je tá reklama, že by sa pri ZOE Clio stratilo. :-!
22. 11. 2012 20:46
Re: JJ
to je zase otom, ze spousta lidi nechape ze ekologie je obrovskej busines
22. 11. 2012 23:24
Elektromobil Mitsubishi iMiEV
si koupil jeden soused, kterého moc neznám, ale vím, že měl dřív elektrický Peugeot 106. Popravdě, je to zajímavé auto, ale díky nehlučnému provozu dost nebezpečné - vždy se najednou prostě "objeví". Tohle bude ve městech problém - plno lidí se řídí sluchem a naprosto neslyšitelné auto je asi dost překvapí. Řidič bude muset jezdit mnohem opatrněji, protože narozdíl od normálního auta o něm okolí neví.
Btw. dnes stojí kWh elektřiny určité peníze. Cena pořád roste. A co by se stalo, kdyby začali všichni masivně jezdit elektromobily a způsobilo by to výpadek výběru ohromných daní z benzínu a nafty? Potom bude elektřina stát tolik, že budeme svítit svíčkama a vyrábět elektriku na rotopedu s alternátorem. Stát vždy něco podporuje a až se to stane masovou záležitostí, tvrdě to zdaní.
Ani vodíková auta nečekám moc brzo, výroba vodíku bez jaderných reaktorů 4. generace je ekonomicky neúnosná.
Rozbalit vlákno
13
23. 11. 2012 08:25
Re: Elektromobil Mitsubishi iMiEV
O to ale taky trochu jde, snížit hluk ve městech. Je pravda, že lidi si už zvykli, že auto dělá randál, ale tak snad by si zvykli aji na tohle a nebudou skákat na vozovku bez rozhlížení..stejně dnes všichni nosí pecky v uších a slyší (krom hudby) kulový.
23. 11. 2012 10:07
Re: Elektromobil Mitsubishi iMiEV
zedne naden tu nezacnou vsichni jezdit elektromobilama, zaprve nato ti lide nemaji, zadruhe nato nejsou vyrobni kapacity a zatreti by to momentalne nezvladla prenosova soustava ani by se nezvladlo tolik elektriny vyrobit

to jak to maji okolni staty nevim, ale CR by natom vydelavala i pri soucasnem stavu, je hlavnim akcionarem CEZu, ovsem a co je podstatne, nad urcitou cenu za kW jit vpodstate nemuzou, pac porizovaci cenu fotovoltaiky nebo vetrniku ovlivnit nedokazou, a vzhledem k tomu ze ta cena docela strme klesa, tak by se jednoho dne mohlo stat, ze by cena za kW byla natolik vysoka, ze by jim lidi proste utekli k tem vetrnikum a solarkam pro vlastni potrebu, jen pro predstavu, pred 3-4 lety se dala 1kWh (teoreticky vykon za hodinu) solarko poridit za cca 100 tisic korun, dnes stejny set poridis za 40-50 tisic i s odbornou montazi, takze i bez dotovanych vykupnich cen se ten set vpodstate za par let zaplati, realnou maximalni cenu za 1KW bych videl tak okolo 5-6 korun, vyssi cena je jiz likvidacni pro obe strany (tou druhou stranou je prumysl ktery stat jako takovej drzi nad vodou)

jinak vypadek z dani z benzinu a nafty jsme zazili letos, a to hlavne diky tomu ze se ta dan nesnizila, hlavnim tahounem nafty je nakladni doprava, a ta ted radsi tankuje v zahranici kde je nafta obcas levnejsi

tohle vsechno je beh na desetileti, takze zadne rychle narusty nebo poklesy se stejne cekat nedaj, proste eletromobily prichazej a bude to klidne trvat i 20-50 let, nez dosahnou treba na 50% podil, lidi reaguji ve vlnach podle cen, takze az zacne bejt mirne vyhodnejsi nejaka alternativa, tak do par let nani zacnou prechazet, ale i tak se to projevi treba az po 10-15 letech
23. 11. 2012 10:37
Re: Elektromobil Mitsubishi iMiEV
Tak tohle je podle mně nejrozumnější názor v celé diskuzi a to včetně toho vodíkového pohonu. Budoucnost podle mně je jedině v jaderné energetice a práve jejího by-produktu - vodíku. Pak to bude ne o baterkách, ale vodíku + elektřině a to má hlavu a patu. Na elektriku ať jezdí hlavně vlaky a MHD, tam to má smysl a nebo autíčka na pouti. Pokud by někdo nenašel podobný způsob jímaní elektriky, aniž by se musely používat drahé a hlavně velmi NEEKOLOGICKÉ baterky, tak skutečně elektromobil nemá šanci. Bez vlastního zdroje oné elektrické energie je to nesmysl - popírá to princip auta a podobného dopravního prostředku jako takového.

Další problém, který nastiňuješ je právě ona výroba elektriky. Z.E. zní nádherně, ale pouze v místě provozu. Ta elektrika se někde musí vyrobit a její ekologické dopady jsou více než zřejmé. Většina elektrické energie se vyrábí stále ještě v tepelných elektrárnách a ty rozhodně příkladem ekologičnosti nejsou. Na druhou stranu vývoj jaderné energie brzdí jak producenti ropných výrobků tak uhelná lobby především v USA. Jaderný vývoj směrem k oněm reaktorům 4. generace se jim podařilo dle některých článků, ke kterým jsem se dostal zpozdit cca o dvacet let. Viděl jsem dokument o vodíku jako pohonné hmotě, mluvčí tuším Shellu tam celkem na rovinu prohlásila, co by dělali se svojí infrastrukturou a čím by se živily ty mraky lidí, co dnes žijou z "ropy"......

Obhajovat stávající slepou uličku vývoje elktromobilů jezdících na baterie je stejné, jako když se svého času pokoušeli konstruktéři vyrábět silniční parovozy.....

Problém je v tom, že nejdříve je třeba mít energetický zdroj a pak je možné ho používat. A ne naopak, deklarovat cíl a nemít k němu prostředky.

A hlavně, hlavně neposlouchat ekologisty a s nimi spojený business, podvodnost a slepá ulice všeho, co se v tomto objevilo se dneska projevuje v celé nahotě a je jedno, jestli je to fotovoltelektrika, větrné elektrárny nebo třeba bioetanoly. Přitom za jistých okolností část toho může fungovat, ale přiměřeně a bez onoho ideologizmu a politizace, která vytváří prostor pro nejrůznější "podnikatele" a podnikavce spjaté s celou zelenou lobby a následného mrhání prostředky na seriózní řešení a zakrývání problémů, vyplývacjícíh z komplexních dopadů "ekologie". Dva panely na střechu pro místní spotřebu určitě ano, vodní elektrárny tam, kde není potřeba překopat celou krajinu taky, ale pole pokrytá fotovoltelektrickými panely, pole monstrózních vrtulí či výroba "ekologických" pohonných hmot, kdy spotřeba energie na jejich výrobu je vyšší než energie, kterou jsou schopné poskytnout (bioethanoly) - to tedy ne.

A představa těch, co hýkají radostí nad tím, že auta se nabíjejí "rychleji" a dojedou "dál" a v tom vidí progess je buď důkazem jejich naprosté naivity nebo také představy, jak budou jezdit "zadarmo". A na to slyší (bohužel) mraky lidí a pochopit to, co jsi napsal ve svém příspěvku u nic vyvolá buď jenom hysterický povyk anebo nechápavé kroucení hlavou.
23. 11. 2012 11:05
Re: Elektromobil Mitsubishi iMiEV
Zase hýkání jednoho naivního oslíka z davu odpůrců všeho čemu nerozumí, co nic neví a dokáže o tom psát dvacet řádků bez nějakého obsahu. A co ta tvoje baterka? Je EKOLOGICKÁ?
Avatar - WinDiesel
23. 11. 2012 14:22
Re: Elektromobil Mitsubishi iMiEV
Líbí se mi představa kombinace jaderné elektrárny a výrobny vodíku - v jednom objektu .......... To by byl krásný cíl pro te_ro_ris__ty i v době válečného konfliktu .......
26. 11. 2012 12:06
Re: Elektromobil Mitsubishi iMiEV
A mně se zase líbí tvoje představa, že je ta i stávající jaderná elektrárna jeden objekt. Byls nekdy vůbec nekdy i třeba v malé konvenční tepelné elektrárně? Podle toho, co píšeš asi ne.
26. 11. 2012 12:31
Re: Elektromobil Mitsubishi iMiEV
Hlavně když ty rozumíš všemu. Chápu, že dementovi tvého ražení dělá pochopení delšího textu potíže, navíc jsem si odvykl reagovat na podobné idioty, jako jsi ty. Tvoje příspěvky je nejlepší přeskakovat, protože to je stejně pytel sraček, ať se týkají čehokoliív a stejně to máš ty ve své baterce, až na to, že její náplň by se nehodila ani na výrobu toho bioplynu. Takže mně ty *, vynech a bav se se sobě rovnými hovady, mně nezajímáš a nestojíš mi ani za těch pár nadávek......
23. 11. 2012 11:27
Re: Elektromobil Mitsubishi iMiEV
jeste by sisi mel neco precist o te jaderne elektrine a produkci vodiku z tech elektraren, pac prozatim je vodik soucasti jen jedne ze 4 technologii ktere jsou v planu pro budouci reaktory a ma zaroven nejnizsi ucinnost co se vyroby elektriny tyce, navic nez takova elektrarna vubec vznikne, tak to jeste par desitek let potrva, odhad pro prvni takovou elektrarnu je nejdrive rok 2050, a je nutno podotknout ze 1 takova elektrarna by nedokazala vodikem zasobovat ani Ceskou Republiku

do te doby davno nejaka z energetickych spolecnosti prijde spise s indukci pro silnice

energie se vyrabi v kazde oblasti s jinym podilem zdroju, kuprikladu Frantici to maj z nejvetsi casti jaderne, Cesi naopak z tepelnych elektraren, ale i Cez jiz nekde zverejnil ze ten podil tepelnych elektraren se unich bude snizovat a pujdou smerem k jadru a obnovitelnym zdrojum
26. 11. 2012 12:24
Re: Elektromobil Mitsubishi iMiEV
Kupodivu toho o reaktorech IV. generace vím poměrně dost, i když nejsem energetik. Pokud mají mít budoucí jaderné elektrárny životnost aspoň jedno století a být dostatečně efektivní, bezpečné a ekologické, je třeba zajistit i systémy, které jsou schopny kromě stávajícho uranu 235 využívat i uran 238 a thorium 232. Tedy rychlé reaktory. No a na opačné straně palivového cyklu je důležité zajistit co nejlepší vyhoření vznikajících transuranů a tedy i co nejmenší objem jaderného odpadu, který po provozování jaderné energetiky zůstane. Důležitou vlastností je také práce při velmi vysoké teplotě, která umožní co nejefektivnější výrobu elektrické energie i velice efektivní produkci vodíku pro předpokládané budoucí vodíkové hospodářství a jeho široké využití v průmyslu a dopravě. Ta je dána výběrem chladícího media. Ona relativně nižší účinnost při způsobu chalzení s cílem vyrábět jako by-produkt vodík je zcela logická, zákon zachování energie bude zcela jistě platit i v roce 2030 a dále, důležití je, aby se ona energie získávala v segmentaci co nejvíce odpovídající reálnýcm potřebám. Ono vyrobit obrovské množství elektrické energie a vyplácat je ztrátami na přenosových soustavách a potom třeba i "dobíjením" autobaterek asi nebude lepší, než část energie dát do vodíku a ten jako mobilní palivo používat v dopravě. Nebo se snad pletu?

JInak nástup IV. generace se předpokládá kolem roku 2030 a ne 2050, tedy v době, kdy těžko někdo vyřeší problém baterií jako zdroje "mobilní" energie pro automobilový průmysl. Jinak argument, že taková elektrárna těžko zabezpečí zásobování vodíkem pro celou ČR je asi stejně pádný, jako fakt, že ropná pole u Hodonína zabezpečí spotřebu ropných produktů pro naši republiku.

Jinak Francie je vyjímkou ve světové energetice, to, že 80 % světové energetiky v současné době funguje na fosilní paliva je fakt a z něj vyplývají i dopady na životní prostředí a pak je skoro jedno, jestli auto jezdí na benzín, nebo na elektriku z baterek.
Avatar - Pekelná Micinka
23. 11. 2012 13:06
Re: Elektromobil Mitsubishi iMiEV
"Bez vlastního zdroje oné elektrické energie je to nesmysl - popírá to princip auta a podobného dopravního prostředku jako takového." V čem to popírá smysl? Vždyť i tekuté fosilní produkty musíš někde načerpat.
26. 11. 2012 12:04
Re: Elektromobil Mitsubishi iMiEV
Natankování žé litrové nádrže benzínu, nafty či dokonce vodíku trvá pár minut a dojezd na jednu nádrž ve stále stejném jízdném režimu je kolem osmi set kilometrů.

Není známa technologie, která by dokázala nabít baterii a hlavně udržet v této baterii standartní napětí, takže kromě dlouhého nabíjení (i ta půlhodina na 60% a krátkého dojezdu je zde i problém se snižujícím se výkonem baterií. Na ujetí 800 kilomterů elektromobilem musíš min. pětkrát nabít, čímž se ti cesta poněkud "protáhne", to je tak těžké pochopit? A ve chvíli, kdy máš třeba dvě třetiny baterky fuč, tak abys jel co nepomaleji, co nejmíň brzdil, co nejmíň zrychloval, vypnul tu topení, tu klimatizaci.....

Spalovací motor (nebo generátoe, který si veze palivo sebou), tyhle problémy prostě nemá. Natankuješ za pět minut, jedeš ve stále stejném režimu a energii máš k dispozici po celou dobu jízdy ve standartním množství a ty mužeš jet standartním způsobem od začátku až do konce.....
23. 11. 2012 20:55
Re: Elektromobil Mitsubishi iMiEV
Ťažba ropy, jej doprava, spracovanie a výroba palív a distribúcia palív - znečistené moria a mesačné krajiny, tisíce a tisíce ton spálenej nafty za účelom ťažby a dopravy materiálu na výrobu ďalšej nafty, milióny megawatthodín elektriny na spracovanie ropy a výrobu palív - to nevadí.

Ale elektromobil si musí vyrábať elektrinu priamo na palube, lebo jej výroba v elektrárňach je strašne špinavá a neekologická, a ešte tie batérie...

Kokso, a ja som myslel, že ty máš hlavu v poriadku...
26. 11. 2012 11:50
Re: Elektromobil Mitsubishi iMiEV
A měsíční krajina po povrchové i hlubinné těžbě, a především rozsáhlá popílkoviště, kde je koncentrace radioaktivních prvků mnohonásobně vyšší než u jaderných elektráren stejně jako vysoce kancerogeních těžkých prvků je ekologičtější než on a těžba, doprava a zpracování ropy ti nevadí? Většina elektrické energie se vyrábí v tepelných elektrárnách spalováním fosilních paliv- v lepším případě plynu a ropy také. A likvidace krajiny vodní energetikou při výstavbě mamutích přehrad je taky ekologicky OK?

Ve svém textu se nikde nezastávám ropných paliv, naopak je stavím právě na úroveň těch pevných fosilních. Nicméně zamilovanost do elektroaut a neschopnost vidět jejich nevýhody potom vede k porobným rádoby nad věcí reakcím, kterými má být autor původníhu příspěvku ztrapněn a umlčen, ale ve finálě se jimi ztrapní ten, kdo je psal sám.

No, i já jsem si taky myslel, že jseš schopen uvažovat v širších souvislostech, no nevadí, co se dá dělat.
Avatar - Pekelná Micinka
23. 11. 2012 00:54
Rozumově univerzální Renault
Rozumný krok. Clio je pro černá čísla daleko důležitější i daleko perspektivnější. Zoe by se ani v ideálním scénáři neprodával v takových počtech jako Clio.
Rozbalit vlákno
32
23. 11. 2012 07:19
Re: Rozumově univerzální Renault
Těch důvodů bude víc a dle toho, co se píše ve Francii bude velkým problémem R-Link, který stále není v produkční verzi. Původně měl byl být už v Cliu při prezentacích a zpoždění zapříčinilo, že se nové Clio představilo se základním multimediálním systémem z Dacie. Kvůli R-Linku se odkládá i Clio RS. Dalším důvodem bude asi i to, že zima není ideální doba pro prezentace elektroauta.
23. 11. 2012 10:16
Re: Rozumově univerzální Renault
R/link je cajicek proti jinemu megalomanskemu projektu, ktery brzdi Zoe a vsecky z.e. auta.

Ten projekt se tyka drop-off stanic a rychlonabijecek na baterie a rika si "Better Place"

[odkaz]

V cem je problem ?

EU komise pro automobilovy rozvoj si preje 5.000.000 km zpevnenych cest v ramci EU.
podelte si to radove 100km coz je dnesni realny dojezd elektromobilu a mate priblizny pocet potrebnych stanic.. padesat tisic.
Mozna to bude o neco mene, protoze cesty jsou 2D a jedna se o sit, ne o primku, ale i tak, minimalne jich bude 40tisic at nezeru. Vubec nepocitam s tim, ze stanice je treba v mistech dopravnich uzlu dublovat, treba zeme velikosti CR potrebuje realne asi 6tisic benzinek...

Aktualni stav.. kolik je jich v evrope postaveno... mozna deset jako show-projects? A kolik je jich zavazne objednano na pristi rok v ramci cele EU ? Sto ?

timto tempem se ta sit bude budovat mozna tak 400 let!!!!!!! a teprve potom se stane Evropa jakz takz elektromobilni alespon v oblasti nejvetsich mest a dalnic.... Nadherna vize.
To se asi pres zimu jen tak dohromady neda...
23. 11. 2012 10:55
Re: Rozumově univerzální Renault
[odkaz]
23. 11. 2012 11:35
Re: Rozumově univerzální Renault
ve chvili kdy to zacne byt dostatecne vydelecny busines, tak budou dobijeci stojany rust jako houby po desti a v centrech mest nahradi parkovaci stojany tak rychle, ze si toho ani nebudes stacit vsimat :-!

pro jednu z nejvetsich ceskych firem co ma jako hlavni cinnost prave parkovaci plochy jsem jiz vizosku pro dobijeci stojany na jimi pronajimane plochy delal, takze pocitam ze o tom velice silne uvazujou kdyz jsou ochotny dat nemalej balik za navrhy tech stojanu, takze vechvili kdy budou vedet ze natom budou moci vydelavat, tak jiste zacnou s vystavbou
23. 11. 2012 12:13
Re: Rozumově univerzální Renault
aby to tvuj mozecek pochopil o cem se bavime, pokud je v cr 6000 benzinek z nichz znacna cast ma personal 2baby pokladni, majitel a provozni v jedne osobe a jeho pes a tito lide obslouzi vsechny motoristy v CR, kteri (svete div se) jeste skuhraji, ze benzinky maji kdovijake marze, tak asi nebude buhvijaky bussiness otevrit misto benzinek nejakych 10 tisic nabijecich-vymennych stanic, kde na kazde bude tak 50 drop-in baterek za 500tisic kus, vysokonapetova pripojka a vlastni trafostanice, prislusna nabijeci technologie, skladnik baterii s vysokozdvihem, alespon 2 technici na vymenu baterek, 2 baby pokladni a majitel se stadem rotwaileru, aby mu to nasi snedi spoluobcane nerozkradli.

Naklady na tech 10tisic novych nabijecich stanic s poukazem na vyse zminene odhaduju na 100milionu KC kus , vynasob si to 10.000x a mas rozpocet tisic miliard, coz je jen tak mimochodem ctvrtina rocniho objemu cele ekonomiky CR.

Jinymi slovy je to dvacetipetinasobek rocniho rozpoctu ministerstva dopravy CR.

A to vsechno jen pro to, aby se tech 300 elektromobilu co mame aktualne registrovanych mohlo dopotacet z Ase do Ostravy a po ceste si ctyrikrat vymenit baterky.

Pri tom poctu 300 aut je taky celkem luxus zamestnat 50tisic lidi jako obsluhu, kteri si budou cely zivot jen kousat nehty a cekat, az nejaky elektromobil prijede.

A to nemluvim o tom, ze normalni benzinka ma o dost vetsi zasobu nez 50 nadrzi do auta a neprekvapi ji, kdyz nejakym omylem behem par hodin prijede necekane vylet polaku v 20 autech, k tomu 3 kamioneri, dva autobusy a jeden bagrista, coz by pro tu drop-in stanici znamenalo uvarit vysokozdvih, strhat skladnika, vykloubit ruce technikum a na pul dne zavrit pro absolutni nedostatek nabitych baterii.

Porad ti to pripada jako dobry kseft ?
Avatar - Pekelná Micinka
23. 11. 2012 12:48
Re: Rozumově univerzální Renault
A kdo říká, že to nutně musí být takhle? Asi si pleteš dobíjecí stojan s nějakým servisem. Dobíjecí stojan je přece jen el.přípojka s elektronikou okolo, co může stát vpodstatě kdekoliv. Na to nepotřebuješ obchod z bagetama a automatem na kafe. Budeš mít nějaký předplacený tarif do mobilu a co bude navíc, zaplatíš na faktuře za telefon. Na hlídaných parkovištích, kterých je minimálně v Praze docela dost není v tomhle problém. Elektromobily můžou být primárně zatím auty do metropolí a velkých měst, kde se emise projevují nejvíce, resp. zasahují nejvíce obyvatel. A vzhledem k hustotě komunikací na km2 i množství lidí, kteří to případně využijí se v těchto místech dobíjecí stanice vyplatí. Pro mě je mnohem více důležité, aby se auto dalo vypojit z dobíjení téměř hned a aby tím netrpělo, celková dobíjecí doba není až tak podstatná. Resp. když se to podaří přes noc, tzn. 8 hodin, tak je to ok. A když budu potřebovat jenom někam rychle zajet (ve městě je vše blízko), tak mi stačí, abych měl třeba 20km k dispozici a mohl auto vyndat a jet. 100km dojezd je dostatečný pro urban provoz, pokud s tím jezdíš do práce, kde se navíc může auto také dobíjet. S "plnou" je to pro mnohé i slušný dojezd "chalupu", pokud to tam mají kam strčit do zásuvky. Koncept výměny baterií považuji za takovou berličku, pokud by si to nemohl udělat řidič sám, což nejen vzhledem k velikosti a hmotnosti asi hned tak nebude.
23. 11. 2012 13:09
Re: Rozumově univerzální Renault
protoze vsichni chceme prijet na benzinku , natankovat a do peti minut odfrcet.

tohle ti zadny dobijeci stojan nezaruci. bud musis menit baterky, anebo rovnou presedat z auta do auta. oboji je straslivy a nereseitelny problem, zvlast pri omezenem dojezdu elektromobilu.

podivej se , kolik jizd je auty do 20kilometru... jedno procento ? co udelas s temi 99% co zbyvaji ?
Navic to 1% jizd do 20km v centrech mest muzes lehce poresit mestskou hromadnou.. a levneji nez elektromobily
Avatar - Pekelná Micinka
23. 11. 2012 13:40
Re: Rozumově univerzální Renault
Dojezd je 100km denně. Najedeš soukromě, případně i pracovně po Praze 100km denně?
23. 11. 2012 13:47
Re: Rozumově univerzální Renault
jasny, na sluzebni ceste i 500km v jednom zatahu a asi bych moc neocenil, kdybych musel co 40 minut jizdy stat na 8 hodin u dobijecky..
Avatar - Pekelná Micinka
23. 11. 2012 14:16
Re: Rozumově univerzální Renault
No, ty si přesně ten typ, pro který současný elmobil s jeho omezeními není určen, to je celý.
23. 11. 2012 14:36
Re: Rozumově univerzální Renault
proc zase 8 hodin denne na dobijeni? C-zero jsem mel za 30 minut nabite na cca 160km cesty, tedy kdyby oto opravdu slo, a mel bych po ceste dostatek mist k dobijeni, tak bych s nim klidne denne ujel i vice nez 500km ;-)

ty fakt denne udelas po Praze 500km? safra to se steda borec svetovej >:D
24. 11. 2012 08:36
Re: Rozumově univerzální Renault
Pre firmy je to v podstate len draho zaplateny image. Taketo auto dostane manazer - samozrejme aj na sukromne ucely. Doma nema "nabijacku" a cez vikend nabeha 600 km na benzin. No a potom to rozpise, ze ako sluzobne jazdy cez pracovny tyzden.
24. 11. 2012 00:26
Re: Rozumově univerzální Renault
A elektromobily mají snad dojezd 20 km? Většině lidí bude stačit na dojetí do práce 50. A to elektromobil zvládne. Na větší cestování jsou tu jiná řešení.
23. 11. 2012 12:53
Re: Rozumově univerzální Renault
no tak jak to pises ty to opravdu nechapu a ani to tak nechapou firmy ktere by dobudoucna meli/chteli dobijeci stojany provozovat ;-) pokud jsem dobre cetl dokumentaci kterou jsem mel pro vizualizaci takoveho stojanu, tak by jeden prisel na cca 50 tisic korun a to vcetne jeho instalace a zapojeni k siti (byli tam dva ruzne konektory pro 230 a 380V), ta firma jich pro prvni vlnu planuje po parkovacich plochah ktere dnes ma pronajate od mest uvest do roku 2020 do provozu 1000, u zadneho z tech mist nebude zadnej technik, zadna obsluha a jedinej kdo s tebou bude moct komunikovat, tak bude operator ktery funguje jiz dnes a tlacitko na spojeni snim najdes u spousty takovichto automatu dnes slouzicich k zaplaceni parkovaciho listku :-) proste majitel elektromobilu na takovem miste zastavi, napoji sve auto na dany stojan a platebni kartou zaplati jin navolenou kapacitu energie kterou bude chtit vyuzit pri dobijeni, zaroven si tim zaplati i parkovaci misto na dany cas, ktere plati dnes i ten kdo tam stoji s autem na jakykoliv jiny pohon

zadny ministerstvo dopravy a nikdo jines s tim nema nic spolecneho, je to normalni soukroma spolecnost co podnika prevazne s parkovanim, respektive provozuje placena parkoviste ve mestech, takze tohle zrejme bude jen expanze na potencionalne dalsi trh, kdy k parkovani nabidnou moznost dobijeni elektromobilu nebo plug-in hybridu na jimi provozovanych parkovistich, jestli dobre pocitam, tak je to 50 milionu korun za vystavbu tech dobijecich mist

pocitam ze podobnou sluzbu by si v pripade rozsirujiciho se zajmu nenechali ujit kuprikladu obchodni retezce na svich parkovistich, ostatne jiz dnes to nekde skouseji za pomoci energetickych spolecnosti a nektera obchodni centra tak moznost dobiti elektromobili nabizeji, stejne tak firmy provozujici benzinove stanice, ktere by proste pomalu zacali rozsirovat svou pusobnost 1-2 takovima stanima u svich benzinovich stanic ;-)

"Naklady na tech 10tisic novych nabijecich stanic s poukazem na vyse zminene odhaduju na 100milionu KC kus , vynasob si to 10.000x a mas rozpocet tisic miliard, coz je jen tak mimochodem ctvrtina rocniho objemu cele ekonomiky CR."

tahle tva slova jsou docela vtipna, ty jako cekas ze 1 dobijeci misto prijde na 100 milionu korun? >:D tyve us to nehul ty tisicimiliardo >:-[]
Avatar - Pekelná Micinka
23. 11. 2012 13:03
Re: Rozumově univerzální Renault
Asi tak. Ale na češtině zapracuj a ukaž vizualizaci. ;-) :-)
23. 11. 2012 13:27
Re: Rozumově univerzální Renault
ramcovy rozpis technologickeho vybaveni male nabijeci a drop-in stanice (bez vizualizace), ovsem pro predstavu klikni zde:

[odkaz]

1x pozemek vhodny pro komercni ucely v blizkosti frekventovane pozemni komunikace ...odhadem 1 milion Kc
1x pripojka velmi vysokeho napeti a pripojeni do energeticke soustavy s kapacitou minimalne 50kVA... odhadem 1 -5 milionu Kc
1x trafostanice... odhadem 2 miliony Kc
1x budova s technologii rychlodobijeni, baterii vykryvajici spicky proudove zateze + technologie, servisnim zarizenim na demontaz a montaz baterii, skladem, prodejnou, napojenim na vodovod, kanalizaci, s mistnosti pro zamestnance, socialnim zarizenim a prislusenstvim, vsechno dleprislusnych norem EU ... odhadem 40 milionu Kc ??
50x baterie pro elektromobil 500tis Kc kus ... odhadem 25 milionu Kc

podtrzeno secteno investicni naklady radove 100 mil Kc bez nakladu na zamestnance a provoz.
Avatar - Pekelná Micinka
23. 11. 2012 13:39
Re: Rozumově univerzální Renault
Ale ty tam furt cpeš to rychlodobíjení. To je jen tvoje "soutěž". Pokud auto bude sloužit v režimu "pro manželku", tak ten dojezd 100 km a nabíjení 8h přes noc je ok.
23. 11. 2012 13:43
Re: Rozumově univerzální Renault
tohle neni garazova dobijecka pro jedno auto ale nastin jak musi vypadat jedna "benzinka" v elektromobilnim vydani pro chystane ZOE.
presneji receno to, co nam Renault prezentuje jako projet BetterWorld.

neplet do toho domaci dobijecky... ty ti nezaruci mobilitu jakou dneska zajistuji auta se spalovacimi motory, ke kterym ma byt ZOE alternativou.
23. 11. 2012 14:31
Re: Rozumově univerzální Renault
jj ale to co popisujes ty a ten pdf dokument je uplne neco jineho nez jak bude vypadat normalni dobijeci infrastruktura, vymena baterii byla vykrikem tak pred rokem a myslim ze vsichni to jiz vzdali jako holej nesmysl

do doby nez elektromobili budou zaujimat nejake vyznamnejsi procento v doprave, tedy kuprikladu 10%+ tak bude technologie o poradny kus dal a nejaka vymena baterii namisto "tankovani/dobijeni" do te doby stejne zustane jen na papire lidi co natom planovali vydelavat >:D jiz samotna myslenka vymeny baterii je nesmysl ktery by pro takovej ucel vyzadoval zaprve jednotne baterie a jednotnej system ulozeni baterii u vsech vyrobcu aut, coz je nesmysl, ale take 2-3x nasobek baterii nez kolik by bylo elektromobilu, tedy dalsi nesmysl :-)

je vubec s podivem ze si myslis ze by nekdy neco takoveho mohlo vubec vzniknout, ale je me jasne ze neco na kampan proti elektromobilum vytahovat potrebujes >:D
23. 11. 2012 14:41
Re: Rozumově univerzální Renault
vizualizaci neukazu, jako zadnou praci kterou jsem delal za penize a je vlastnictvim nejake firmy, nehlede nato ze v tom maj zapravovane i technicke veci ktere asi nechtej sirit verejne a maj to jen pro investory

maximalne muzu ukazat to co jsem kdysi delal pro prezentace Leafu nejake Nizozemske firmy, tedy jejich stojan a solarni set ktery by mel k tomu na parkovistich slouzit, tam to byla free zakazka, takze je vysledna "vizoska" moje
Avatar - Pekelná Micinka
23. 11. 2012 15:08
Re: Rozumově univerzální Renault
No, tak třeba i ten. :-)
23. 11. 2012 15:54
Re: Rozumově univerzální Renault
[odkaz]
[odkaz]
Avatar - Pekelná Micinka
23. 11. 2012 19:15
Re: Rozumově univerzální Renault
A co se jim na tom stojanu nelíbilo? Mě přijde docela pohledný, jednoduchý - funkční.
23. 11. 2012 20:58
Re: Rozumově univerzální Renault
Reálne by nabíjacie stanice mohli fungovať formou indukcie - zaparkuješ a dobíjaš, elegantne, bez káblu.
23. 11. 2012 21:31
Re: Rozumově univerzální Renault
s indukci vyrobci aut urcite dobudoucna pocitaji, mam pocit ze v nekterem spotu na Renaulty ZE se takove reseni taky objevuje, a nejen pri stani, ale i pri jizde
24. 11. 2012 08:57
Re: Rozumově univerzální Renault
S tímto řešením se samozřejmě také počítá. V provozu by mělo být do 5 let. Ne nadarmo třeba Renault udělal společný podnik s Qualcommem.
23. 11. 2012 21:29
Re: Rozumově univerzální Renault
libil se jim, je to oficialni stojan Nissanu, ja nikde nepsal ze se jim nelibil :-)
Avatar - Pekelná Micinka
23. 11. 2012 23:09
Re: Rozumově univerzální Renault
Aha. Já to pochopil tak, že to byla free soutěž a protože si nevyhrál, tak ti to zůstalo. ;-) Ten Leaf sis dělal sám, nebo ti to poskytli/je to 3rd party?
24. 11. 2012 08:31
Re: Rozumově univerzální Renault
sam, ja delam prevazne auta

a prace na te vizosce byla odzacatku free a s tim jsem do toho sel, obcas si proste beru i joby kde vim ze me zbude jen odvedena prace
24. 11. 2012 00:21
Re: Rozumově univerzální Renault
To si jako představuješ, že to budou montovat lidi a někdo ve skladu bude ukládat baterie ještěrkou, nebo jak? Také mne tenhle model zrovna nepřesvědčil, ale trochu to přeháníš.
24. 11. 2012 00:18
Re: Rozumově univerzální Renault
Ne všechny země budou mít tyhle stanice. Renault s jednotlivými státy vyjednával a každý si mohl vybrat, co bude chtít. Třeba ČR se snad ničeho takového neúčastnila. Takže počítat stanice pro celou EU nemá smysl, pokud se k tomu nepostaví celá EU.
Avatar - WinDiesel
23. 11. 2012 14:23
Re: Rozumově univerzální Renault
S tou zimou to sedí. V době, kdy bude mrznout pár tisícovek řidičů EV následně hromadně dokupujících naftové bufíky ..........