Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Renault otevřel v Maroku továrnu na výrobu levných vozů

redakce AUTO.CZ
Diskuze (5)
V novém závodu francouzské automobilky má vznikat mj. očekávaný nový model Lodgy.

Francouzská automobilka Renault dnes otevřela novou továrnu v Maroku. Chce v ní vyrábět levné vozy a s jejich pomocí se vyrovnat s všeobecným propadem poptávky po automobilech v Evropě, kde lidé žádají co nejjednodušší auta, napsala agentura Reuters. Továrna nedaleko města Tanger zabírá plochu 300 hektarů a podle serveru BBC je největší takovou výrobnou v severní Africe.

Továrna, kde prvotní investice byla asi 600 milionů eur (15 miliard korun), má zpočátku vyrábět 150.000 až 170.000 vozů ročně. Po zavedení druhé montážní linky by se od roku 2013 měla kapacita zdvojnásobit. Platy zaměstnanců by neměly dosahovat ani čtvrtiny minimálního platu ve Francii. Renault v ní bude v současné době zaměstnávat asi 2000 dělníků, počítá se však s tím, že časem jejich počet stoupne na 6000. Jejich průměrný měsíční plat bude asi 250 eur (asi 6300 korun).

Továrna má zahájit provoz výrobou minivanu Lodgy. V základní verzi bude stát méně než 10.000 eur (250.000 Kč), tedy ani ne polovinu ceny, za kterou se ve Francii prodávají konkurenční vozy jako Touran od Volkswagenu.

Podle Reuters hrozí, že Renault, kde Francie coby největší akcionář vlastní 15 procent akcií, otevřením továrny několik týdnů před prezidentskými volbami ve Francii vyvolá debatu o pracovních příležitostech v zemi. Francouzský prezident Nicolas Sarkozy, který bude podle všeho usilovat o znovuzvolení, přitom již dříve apeloval na podniky, aby ve Francii zachovaly pracovní příležitosti. Kroky Renaultu kritizovali někteří politici ve Francii, kde je nyní míra nezaměstnanosti nejvyšší za 12 let.

Šéf Renaultu Carlos Ghosn v médiích řekl, že možnost vybudovat podobnou továrnu v západní Evropě ani nevyvstala. "To by se neslučovalo s konceptem nízkonákladových vozů," dodal. Dnes podle Reuters sdělil, že Renault je otevřen možnosti postavit továrnu i v Alžírsku a jednání v této věci pokračuje.

Podle BBC se továrna nachází u Tangeru v takzvané volné zóně, která výrobcům nabízí daňové výhody. Vlastní výrobny nedaleko továrny Renaultu chtějí podle stejného zdroje otevřít další výrobci jako Ford nebo automobilky z Číny a Indie.

Prodej osobních automobilů ve Francii loni klesl o 2,1 procenta na 2,2 milionu vozů.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (5)
13. 2. 2012 06:20
Re: Evropský štít
Je tu ještě druhá odvrácená stránka. Renaulti si jistě zařídí bezcelní dovoz vozítek z Maroka do Evropy. Jak by v tomto směru asi dopadla jiná (než francouzská) automobilka? Mám pocit, že se nám tu "dvojrychlostní EU" začíná rýsovat.
Dále se nabízí problém islámských revolucí z poslední doby, byť Maroko v tomto kontextu u nás moc zmiňované není. A taky co do demonstrací a podobných atrakcí to ve Francii o moc jiné nebude, takže v tomto ohledu bych to viděl šul-nul...
Ale jinak myšlenka nabídnout jim práci přímo doma není špatná. Aspoň budou mít na výběr jiný džob, než pěstovat tajně konopí (jo, zrovna tam okolo Tangeru a Tetouanu se pěstuje nejvíc).
11. 2. 2012 22:50
Re: Evropský štít
Na tom něco bude, pokud se v těchto zemích začne masivně investovat a budou zde pracovní příležitosti, pro Evropu to bude určitě výhodnější než přesouvat výrobu do daleké Číny. Moc jsem tomu nevěřil, že zaostalou Afriku čeká ohromný rozkvět, jak tvrdí odborníci, ale možná mají fakt pravdu.
Odvrácenou stranou mince bude rychlý úpadek korupcí prožrané Evropy s extrémním zdaněním, zadlužením a neudržitelnou dotační politikou...
Avatar - Hombre_71
11. 2. 2012 05:58
Re: Evropský štít
ten "štít" by se dal vyložit i tak, že lepší je zaměstnat Maročany v Maroku, než jim vyplácet sociální dávky ve Francii ;-)
10. 2. 2012 16:10
Re: Evropský štít
V Maroku se bude dělat Dacia - MPV Lodgy a užitkové auto velikosti Renault Kangoo. V další etapě se bude dělat nástupce Loganu.
Avatar - KANKUNEN
10. 2. 2012 10:06
Evropský štít
Mám dojem, že Renault vytváří štít proti budoucím čínským útokům. Raději levného Renaulta než číňáka