Rusko by prý mohlo získat podíl v automobilce Renault
Podle agentury Reuters se očekává, že Renault dnes s dalšími akcionáři AvtoVAZu, ruskou státní investiční skupinou Russian Technologies a moskevskou bankou Troika Dialog, podepíše dohodu o plánu na záchranu podniku.
AvtoVAZ se letos dostal do vážných potíží kvůli prudkému poklesu domácí poptávky po automobilech v důsledku světové hospodářské a finanční krize. Firma minulý měsíc uvedla, že by mohla vyhlásit bankrot, pokud se jí nepodaří uzavřít s bankami dohodu o restrukturalizaci dluhu. Zdůraznila však, že tento krok by neznamenal zastavení výroby. Ztráta AvtoVAZu se v prvním pololetí zdesetinásobila na 19,4 miliardy rublů (téměř 12 miliard Kč) z 1,9 miliardy rublů před rokem.
Samotná značka Renault je letos v Rusku na vzestupu, když je čtvrtou nejprodávanější za posledních 10 měsíců. Do prodejních čísel se započítává také úspěch Dacie Logan, kterou Francouzi v Rusku prodávají pod značkou Renault. Zatímco celý trh se letos propadl o 51 %, odbyt Renaultu zaznamenal pokles jen o 35 %. Renault Logan je nyní druhým nejprodávanějším modelem zahraniční provenience (i když jeho výroba probíhá i v Rusku) se 43.595 prodanými vozy. Úspěšnějším zahraničním modelem je za prvních 10 měsíců jen Ford Focus (44.143 ks, vyrábí se taky v Rusku).
Před příchodem krize se očekávalo, že Rusko brzy vystřídá Německo na pozici největšího trhu s automobily v Evropě. Poptávka po automobilech v Rusku však v letošním roce klesla o více než polovinu. Rozsáhlá propouštění a snižování mezd v důsledku hospodářské a finanční krize nutí řadu Rusů omezovat výdaje. Prodej aut tlačí dolů rovněž neochota bank poskytovat úvěry. Rusko chce proto zavést vlastní systém šrotovného.