Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Renault Scénic 1.9 dCi - tvůrce kompaktního velkoprostoru

Ondřej Láník
Na trhu je již druhá generace populárního rodinného automobilu a loňská inovace této modelové řady s sebou přinesla několik novinek. Jak si tento model vede v sílící konkurenci jsme zjišťovali na počátku letošní zimy.

Několik let dozadu, když ještě nikdo neznal zkratku Euro NCAP, byl Renault v Evropě známý jako průkopník na poli velkoprostorových automobilů. Po velkém Espace přišel ve druhé polovině devadesátých let menší Scénic, který úspěch zopakoval. Na trhu je již druhá generace populárního rodinného automobilu a loňská inovace této modelové řady s sebou přinesla několik novinek. Jak si tento model vede v sílící konkurenci jsme zjišťovali na počátku letošní zimy.

Facelift v poločase

V poločase modelového cyklu – loni v létě - přišel Renault s výraznějším faceliftem populární modelové řady Scénic. V jeho rámci se do výroby dostala také pětimístná verze Grand Scéniku a několik nových prvků výbavy.

Omlazená tvář rodinného Renaultu se přibližuje ostatním modelovým řadám. Nová maska, prolisy na kapotě ve tvaru V a široký vstupní otvor pro chladící vzduch v nárazníku, to vše jsme již u některého ze současných Renaultů viděli. Mlhová světla jsou přesunuta blíže k okrajům vozu a nové hlavní sdružené světlomety využívají projektorových halogenových světel nebo xenonových výbojek. Zdrojem světla vzadu jsou světelné diody. Kola standardních výbav dostala nové motivy poklic a v nabídce jsou také čtyři nové motivy kol z lehkých slitin. Mít renaultovo MPV s nárazníky v barvě karoserie nyní znamená, že lakovány jsou také ochranné lišty na náraznících a dveřích, lišty na chladiči jsou chromované. Vybírat je možno z pěti nových barev karoserie (modré Twilight, modré Extreme, modré Iceberg, šedé Beige a zelené Goyave) uvnitř jsou nové vzory potahových látek. Testovaný automobil představuje stupeň Dynamique, který je druhou nejdražší úrovní hned po luxusní Privilége.

K novým interiérovým prvkům výbavy na přání náleží audio systém s měničem na 6 CD zabudovaným do přístrojové desky, hands-free využívající technologii Bluetooth a obrazovka o úhlopříčce 16,5 cm s poměrem stran 16:9. Ani jeden z vyjmenovaných prvků však náš model neměl.

Zbraně nejsilnější: variabilita a použitelnost v praxi

renault testy mpv renault testy mpv Kdybychom měli za úkol vyzdvihnout jednu oblast, která charakterizuje duši Scéniku, byla by to zřejmě „použitelnost“ tohoto automobilu v praxi. Chytrá řešení vídáme u nových aut dnes a denně a stávají se vlastně samozřejmou součástí těch modelů, které mají být důležitými hráči na trhu rodinných vozů. Scénic je jedním z nich, má v Evropě téměř pětinový podíl na trhu své třídy.

Rozměrově Scénic nevybočuje z obvyklých dimenzí vozů s jednoprostorovou karoserií nižší střední třídy, ale hustota s jakou se milé a praktické detaily rozmnožily na palubě tohoto Renaultu z něj dělá miláčka rodin. Začneme-li u odkládacích prostor, pozornost si zaslouží uzavíratelné schránky ve dveřích, v podlaze nebo rozměrná posuvná schránka mezi předními sedadly.

renault testy mpv renault testy mpv Řekne-li se „MPV“ sluší se hned dodat „variabilita“. V případě Scéniku je dovedena na hranici dokonalosti. Tři samostatná sedadla ve druhé řadě lze sklápět i vyjímat z automobilu. Na rozdíl od menšího Roomsteru je šířka interiéru v Scéniku vzadu ve výši loktů dostatečná (1500 mm) i pro tři sedící cestující, všechna tři sedadla mají téměř stejnou šířku. Zavazadlový prostor se základním objemem 406 l lze podélným posunem jednotlivých sedadel rozšířit na 480 l. K dispozici je kryt umístitelný ve dvou polohách. Vyjmutím sedadel získáte zcela rovnou plochu a když ani toto nestačí, lze sklopit také sedadlo spolujezdce.

Drobným prohřeškem proti praktičnosti jsou poněkud těžší sedadla, která se navíc při manipulaci rozevírají. Tradičně luxusní materiály, vybírané s francouzským smyslem pro estetično, byly tentokrát i dobře zpracovány. S loňskou inovací se v této modelové řadě Renaultu zlepšila úroveň subjektivně vnímané kvality. Nic zde nevrže, hmatové vjemy jsou bezchybné, čichové buňky si nemohou stěžovat. Sedíme trochu jinak než dříve, o poznání přirozeněji. Komfortně orientovaná sedadla mají překvapivě průměrně tuhé výplně. Páčky pod volantem mají stále nejednoznačně vymezené polohy a tak chvíli trvá než jim přijdete na kloub (doslova a do písmene). Jednoznačně dobrou zkušenost jsme zaznamenali s poloautomatickou parkovací brzdou, která se samočinně aktivuje vždy po vypnutí motoru a deaktivuje ve chvíli, kdy dáte přidáním plynu při zařazené rychlosti najevo, že se míníte rozjíždět. Vzhledem k ostatním rozměrům a dobrému výhledu všemi směry překvapuje skromný rozměr vnějších zpětných zrcátek, které nestačí hlavně ve městě.

Scénic: auto pro posádku

renault testy mpv renault testy mpv Aby nevzniklo nedorozumění, jednoznačně uvádíme, že Renault zůstává u své filozofie dělat auta nejen pro řidiče, ale i pro jeho posádku. Rodinný charakter by bylo možno najít i na digitalizované přístrojové desce umístěné uprostřed. Její přehlednost není právě stoprocentní, ale údaje mohou odečítat úplně všichni kdo jsou na palubě. Komfortní odpružení umí absorbovat většinu nástrah českých silnic. Dříve velmi kritizované řízení s elektrickým posilovačem prošlo evolucí, která jej posunula dále k preciznosti ve střední poloze, výraznější zpětné vazbě při jízdě a přirozenějšímu chování při výjezdu ze zatáček, ale výše uvedený nadpis odstavce zůstává v platnosti. Řidičovy jízdní dojmy nejsou na prvním místě, důležitější je komfort na dlouhých i krátkých cestách vytvářený minimálními ovládacími silami na brzdách, řízení i spojce, optimalizovanou hladinou vibrací a dále sníženou hladinou provozního hluku od motoru a proudění vzduchu. Celek působí harmonicky. Facelift asi neznamenal jen náhradu vnějších dílů karoserie, ale také přepracování řady na první pohled neviditelných komponent z nichž každá přispívá k celkově dobrému dojmu z pobytu na palubě tohoto automobilu.

Příjemný motor: 1.9 dCi (96 kW)

Testovaný automobil byl vybaven motorem 1.9 dCi, který od loňska dává ve Scéniku nejvyšší výkon 81, 85 nebo 96 kW vždy při 4000 ot./min a tvaří tak střed nabídky vznětových motorů mezi verzemi 1.5 dCi a 2.0 dCi. Na český trh se dováží pouze nejsilnější varianta 1.9 dCi (96 kW). Kombinace písmen a čísel v označení motorizace vybízí ke srovnání s populárním motorem 1.9 TDI (96 kW). Modernější technika dodávky paliva do válců (common-rail) kombinovaná s filozofií výrobce se podepsala na zcela jiném projevu francouzského motoru. Ten má především velmi klidný chod a to i po studeném startu, motorový prostor je dobře izolován. S růstem otáček roste plynule od volnoběžné úrovně až ke jmenovitým otáčkám chuť motoru k odvádění práce. Nikde vás nepřekvapí žádné momentové skoky, akcelerovat lze ale přesto svižně a s grácií. Zásluhu na tom má také šestistupňová ručně řazená převodovka s ergonomicky optimálním umístěním řadicí páky na výběžku středové konzoly. Její dráhy sice stále připomínají naše nedávné nedobré zkušenosti s řazením Renaultu Laguna, ale v tomto případě můžeme konstatovat, že jde o nejpřesnější řazení, jaké jsme v poslední době v Renaultu používali.

Mimo příjemného jízdního projevu těší také příznivá spotřeba paliva, která se na ujetých 1500 kilometrech ustálila na 6,2 l/100 km. Mimo město se lze dostat asi na 5,5 l/100 km, ve městě počítejte asi se 7,5 l/100 km.

Jako víno

renault testy mpv renault testy mpv Scénic dospěl. Už sice není na trhu sám a zdaleka nepatří mezi největší, jeho výhodou však je osvědčená koncepce, variabilita a snadné využití všech „chytrých“ řešení v praxi. S faceliftem byly odstraněny dětské nemoci, kterými trpěl druhý Scénic od uvedení na trh v roce 2003. Velmi slušná nabídka čerstvě inovovaného modelu dnes díky stotisícovým plošným slevám začíná s dobrou výbavou hluboko pod půlmilionovou hranicí, první turbodiesel pořídíte již za 462 tisíc korun. K rodinnému charakteru dobře padne reputace bezpečného automobilu, kterou si Scénic získal u Euro NCAP.

První cena vozu 511.900,-Kč (1.4 16V (74 kW), Authentique)
První cena vozu s testovanou motorizací 718.900,-Kč (1.9 dCi (96 kW), Expression)
Základní cena testovaného vozu 718.900,-Kč (1.9 dCi (96 kW), Dynamique)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 833.900,-Kč (1.9 dCi (96 kW), Dynamique)
Cena testovaného vozu vč. příplatků po slevě 733.900,-Kč (1.9 dCi (96 kW), Dynamique)

Plusy:

  • tichý a úsporný motor
  • odhlučnění interiéru
  • komfort odpružení
  • kvalita a volba materiálů interiéru
  • množství a nápaditost odkládacích prostor v interiéru
  • variabilita interiéru
  • využitelná šířka interiéru
  • optimální umístění řadící páky

Minusy

  • problematické uspořádání přístrojové desky
  • obtížná manipulace se zadními sedadly (rozevírají se)
  • jízdní vlastnosti v extrémní situaci
  • nejednoznačné vymezení polohy páček pod volantem, tvar, ovládací síly, umístění
  • malé rozměry vnějších zpětných zrcátek
Ondřej Láník
Renault Scénic 1.9 dCi
Cena základní sestavy 718 900 Kč
Výbava základní sestavy adaptabilní airbagy řidiče a spolujezdce (pro spolujezdce vypínatelný), boční airbagy vpředu, okenní airbagy vpředu i vzadu, 2 stupňové otevírání 5. dveří, ABS s EBV a s asistenčním systémem brzd, autorádio 4x15W s přehrávačem CD a s ovládáním pod volantem, oddělený displej, 4+2 reproduktory, bederní opěrka u sedadla řidiče, bezpečnostní pásy vpředu: tříbodové, výškově nastavitelné s předpínačem a omezovačem síly, boční zadní sedadla posuvná, centrální zamykání dveří a palivové nádrže, chromovaný ozdobný kroužek na volantu, dešťový senzor, digitální ukazatele: tachometr, palivoměr, otáčkoměr, ukazatel teploty chladící kapaliny, disky kol z lehké slitiny KUBERA 16", dvourychlostní stěrače s proměnlivým cyklovačem, elektrické ovládání předních a zadních oken s ochranou proti přiskřípnutí, elektrický posilovač řízení s proměnlivým účinkem v závislosti na rychlosti, funkce automatického rozsvěcení světlometů (světelný senzor), ISOFIX - příprava pro upevnění dětské sedačky na zadních krajních sedadlech a na sedadle spolujezdce, karta Renault - Keyless Drive, kliky dveří v barvě matného chromu, konfigurace 5-místná, kryt zavazadlového prostoru, látkové čalounění Carbone tmavá šedá, manuálně regulovaná klimatizace s pylovým filtrem, nárazníky v barvě karosérie, nastavitelné zpoždění zhasínání světlometů, odkládací prostor v podlaze vpředu i vzadu, odkládací prostory v předních a zadních dveřích, odkládací schránka v palubní desce před spolujezdcem 17 l, osvětlená (chlazená ve spojení s klimatizací), odkládací zásuvky pod předními sedadly, odkládací zásuvky pod zadními sedadly, odstín interiéru tmavě šedá, palubní počítač v angličtině (7 funkcí) (možnost volby němčiny nebo francouzštiny), plnohodnotné rezervní kolo, poloautomatická parkovací brzda, posuvná středová konzole s odkládacím prostorem mezi řidičem a spolujezdcem a s loketní opěrkou, přední mlhové světlomety, řední opěrky hlavy s funkcí Komfort, přední, zadní a boční ochranné lišty v barvě karosérie v kombinaci s metalízou + chromovaný rám v předním nárazníku, přenosný popelník, protisluneční clony na bočních oknech ve 2. řadě sedadel, recirkulace vzduchu, rozsvícení výstražných světel v případě nouzového brzdění, sklopné opěrado sedadla spolujezdce, sklopné stolečky na opěradlech předních sedadel, světlomety s dvojitou optikou, tři samostatná sedadla v 2. řadě - sklopná, výklopná, vyjímatelná, tříbodové bezpečnostní pásy ve 2. řadě s omezovačem síly (a s předpínačem na krajních sedadlech), tříramenný volant výškově a hloubkově nastavitelný, ukazatel vnější teploty, uzávěr palivové nádrže s integrovanou záklopkou, vnější zpětná zrcátka v barvě karosérie, vnější zpětné zrcátko řidiče asférické, vnější zrcátka elektricky nastavitelná, vyhřívaná, vnitřní komunikační zrcátko, volant a hlavice řadící páky v kůži - tmavě šedá, výplně dveří - tmavě šedá, výškově nastavitelné bezpečnostní opěrky hlavy na všech sedadlech, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, zapalovač Kč
Cena testované sestavy 833 900 Kč
Výbava testované sestavy automatická klimatizace s pylovým filtrem (+14.000,-), autorádio 4x15W s přehrávačem CD a MP3, s ovládáním pod volantem a odděleným displejem (4+2 reproduktory) (+2.000,-), elektronický stabilizační systém ESP s protiprokluzovým systémem ASR a s kontrolou nedotáčivosti (+20.000,-), karta Renault - Keyless Entry (+14.000,-), otevíratelné zadní okno pátých dveří (+6.000,-), systém kontroly tlaku v pneumatikách (+8.000,- Kč), tempomat s omezovačem rychlosti (+12.000,-), zatmavená boční a zadní skla od středního sloupku (+7.900,-), metalický lak (+13.700,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1870
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 96 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 300 / 2000 - 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 194
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.3 / 5.2 / 6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 406 / 1840
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1430 / 415
Rozměr pneu: 205/60 R16
Renault Scénic 1.9 dCi
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4264
b) šířka (mm): 1805
c) výška (mm): 1620
d) rozvor (mm): 2685
e) rozchod vpředu (mm): 1506
f) rozchod vzadu (mm): 1506
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 680 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 990
k) šířka vpředu (mm): 1465
l) šířka vzadu (mm): 1460
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 610
místo vzadu pod předním sedadlem: ano