TEST Renault Scénic 1.9 dCi - tvůrce kompaktního velkoprostoru
Několik let dozadu, když ještě nikdo neznal zkratku Euro NCAP, byl Renault v Evropě známý jako průkopník na poli velkoprostorových automobilů. Po velkém Espace přišel ve druhé polovině devadesátých let menší Scénic, který úspěch zopakoval. Na trhu je již druhá generace populárního rodinného automobilu a loňská inovace této modelové řady s sebou přinesla několik novinek. Jak si tento model vede v sílící konkurenci jsme zjišťovali na počátku letošní zimy.
Facelift v poločase
V poločase modelového cyklu – loni v létě - přišel Renault s výraznějším faceliftem populární modelové řady Scénic. V jeho rámci se do výroby dostala také pětimístná verze Grand Scéniku a několik nových prvků výbavy.
Omlazená tvář rodinného Renaultu se přibližuje ostatním modelovým řadám. Nová maska, prolisy na kapotě ve tvaru V a široký vstupní otvor pro chladící vzduch v nárazníku, to vše jsme již u některého ze současných Renaultů viděli. Mlhová světla jsou přesunuta blíže k okrajům vozu a nové hlavní sdružené světlomety využívají projektorových halogenových světel nebo xenonových výbojek. Zdrojem světla vzadu jsou světelné diody. Kola standardních výbav dostala nové motivy poklic a v nabídce jsou také čtyři nové motivy kol z lehkých slitin. Mít renaultovo MPV s nárazníky v barvě karoserie nyní znamená, že lakovány jsou také ochranné lišty na náraznících a dveřích, lišty na chladiči jsou chromované. Vybírat je možno z pěti nových barev karoserie (modré Twilight, modré Extreme, modré Iceberg, šedé Beige a zelené Goyave) uvnitř jsou nové vzory potahových látek. Testovaný automobil představuje stupeň Dynamique, který je druhou nejdražší úrovní hned po luxusní Privilége.
K novým interiérovým prvkům výbavy na přání náleží audio systém s měničem na 6 CD zabudovaným do přístrojové desky, hands-free využívající technologii Bluetooth a obrazovka o úhlopříčce 16,5 cm s poměrem stran 16:9. Ani jeden z vyjmenovaných prvků však náš model neměl.
Zbraně nejsilnější: variabilita a použitelnost v praxi
renault testy mpv Kdybychom měli za úkol vyzdvihnout jednu oblast, která charakterizuje duši Scéniku, byla by to zřejmě „použitelnost“ tohoto automobilu v praxi. Chytrá řešení vídáme u nových aut dnes a denně a stávají se vlastně samozřejmou součástí těch modelů, které mají být důležitými hráči na trhu rodinných vozů. Scénic je jedním z nich, má v Evropě téměř pětinový podíl na trhu své třídy.
Rozměrově Scénic nevybočuje z obvyklých dimenzí vozů s jednoprostorovou karoserií nižší střední třídy, ale hustota s jakou se milé a praktické detaily rozmnožily na palubě tohoto Renaultu z něj dělá miláčka rodin. Začneme-li u odkládacích prostor, pozornost si zaslouží uzavíratelné schránky ve dveřích, v podlaze nebo rozměrná posuvná schránka mezi předními sedadly.
renault testy mpv Řekne-li se „MPV“ sluší se hned dodat „variabilita“. V případě Scéniku je dovedena na hranici dokonalosti. Tři samostatná sedadla ve druhé řadě lze sklápět i vyjímat z automobilu. Na rozdíl od menšího Roomsteru je šířka interiéru v Scéniku vzadu ve výši loktů dostatečná (1500 mm) i pro tři sedící cestující, všechna tři sedadla mají téměř stejnou šířku. Zavazadlový prostor se základním objemem 406 l lze podélným posunem jednotlivých sedadel rozšířit na 480 l. K dispozici je kryt umístitelný ve dvou polohách. Vyjmutím sedadel získáte zcela rovnou plochu a když ani toto nestačí, lze sklopit také sedadlo spolujezdce.
Drobným prohřeškem proti praktičnosti jsou poněkud těžší sedadla, která se navíc při manipulaci rozevírají. Tradičně luxusní materiály, vybírané s francouzským smyslem pro estetično, byly tentokrát i dobře zpracovány. S loňskou inovací se v této modelové řadě Renaultu zlepšila úroveň subjektivně vnímané kvality. Nic zde nevrže, hmatové vjemy jsou bezchybné, čichové buňky si nemohou stěžovat. Sedíme trochu jinak než dříve, o poznání přirozeněji. Komfortně orientovaná sedadla mají překvapivě průměrně tuhé výplně. Páčky pod volantem mají stále nejednoznačně vymezené polohy a tak chvíli trvá než jim přijdete na kloub (doslova a do písmene). Jednoznačně dobrou zkušenost jsme zaznamenali s poloautomatickou parkovací brzdou, která se samočinně aktivuje vždy po vypnutí motoru a deaktivuje ve chvíli, kdy dáte přidáním plynu při zařazené rychlosti najevo, že se míníte rozjíždět. Vzhledem k ostatním rozměrům a dobrému výhledu všemi směry překvapuje skromný rozměr vnějších zpětných zrcátek, které nestačí hlavně ve městě.
Scénic: auto pro posádku
renault testy mpv Aby nevzniklo nedorozumění, jednoznačně uvádíme, že Renault zůstává u své filozofie dělat auta nejen pro řidiče, ale i pro jeho posádku. Rodinný charakter by bylo možno najít i na digitalizované přístrojové desce umístěné uprostřed. Její přehlednost není právě stoprocentní, ale údaje mohou odečítat úplně všichni kdo jsou na palubě. Komfortní odpružení umí absorbovat většinu nástrah českých silnic. Dříve velmi kritizované řízení s elektrickým posilovačem prošlo evolucí, která jej posunula dále k preciznosti ve střední poloze, výraznější zpětné vazbě při jízdě a přirozenějšímu chování při výjezdu ze zatáček, ale výše uvedený nadpis odstavce zůstává v platnosti. Řidičovy jízdní dojmy nejsou na prvním místě, důležitější je komfort na dlouhých i krátkých cestách vytvářený minimálními ovládacími silami na brzdách, řízení i spojce, optimalizovanou hladinou vibrací a dále sníženou hladinou provozního hluku od motoru a proudění vzduchu. Celek působí harmonicky. Facelift asi neznamenal jen náhradu vnějších dílů karoserie, ale také přepracování řady na první pohled neviditelných komponent z nichž každá přispívá k celkově dobrému dojmu z pobytu na palubě tohoto automobilu.
Příjemný motor: 1.9 dCi (96 kW)
Testovaný automobil byl vybaven motorem 1.9 dCi, který od loňska dává ve Scéniku nejvyšší výkon 81, 85 nebo 96 kW vždy při 4000 ot./min a tvaří tak střed nabídky vznětových motorů mezi verzemi 1.5 dCi a 2.0 dCi. Na český trh se dováží pouze nejsilnější varianta 1.9 dCi (96 kW). Kombinace písmen a čísel v označení motorizace vybízí ke srovnání s populárním motorem 1.9 TDI (96 kW). Modernější technika dodávky paliva do válců (common-rail) kombinovaná s filozofií výrobce se podepsala na zcela jiném projevu francouzského motoru. Ten má především velmi klidný chod a to i po studeném startu, motorový prostor je dobře izolován. S růstem otáček roste plynule od volnoběžné úrovně až ke jmenovitým otáčkám chuť motoru k odvádění práce. Nikde vás nepřekvapí žádné momentové skoky, akcelerovat lze ale přesto svižně a s grácií. Zásluhu na tom má také šestistupňová ručně řazená převodovka s ergonomicky optimálním umístěním řadicí páky na výběžku středové konzoly. Její dráhy sice stále připomínají naše nedávné nedobré zkušenosti s řazením Renaultu Laguna, ale v tomto případě můžeme konstatovat, že jde o nejpřesnější řazení, jaké jsme v poslední době v Renaultu používali.
Mimo příjemného jízdního projevu těší také příznivá spotřeba paliva, která se na ujetých 1500 kilometrech ustálila na 6,2 l/100 km. Mimo město se lze dostat asi na 5,5 l/100 km, ve městě počítejte asi se 7,5 l/100 km.
Jako víno
renault testy mpv Scénic dospěl. Už sice není na trhu sám a zdaleka nepatří mezi největší, jeho výhodou však je osvědčená koncepce, variabilita a snadné využití všech „chytrých“ řešení v praxi. S faceliftem byly odstraněny dětské nemoci, kterými trpěl druhý Scénic od uvedení na trh v roce 2003. Velmi slušná nabídka čerstvě inovovaného modelu dnes díky stotisícovým plošným slevám začíná s dobrou výbavou hluboko pod půlmilionovou hranicí, první turbodiesel pořídíte již za 462 tisíc korun. K rodinnému charakteru dobře padne reputace bezpečného automobilu, kterou si Scénic získal u Euro NCAP.
První cena vozu | 511.900,-Kč (1.4 16V (74 kW), Authentique) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 718.900,-Kč (1.9 dCi (96 kW), Expression) |
Základní cena testovaného vozu | 718.900,-Kč (1.9 dCi (96 kW), Dynamique) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 833.900,-Kč (1.9 dCi (96 kW), Dynamique) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků po slevě | 733.900,-Kč (1.9 dCi (96 kW), Dynamique) |
Plusy:
- tichý a úsporný motor
- odhlučnění interiéru
- komfort odpružení
- kvalita a volba materiálů interiéru
- množství a nápaditost odkládacích prostor v interiéru
- variabilita interiéru
- využitelná šířka interiéru
- optimální umístění řadící páky
Minusy
- problematické uspořádání přístrojové desky
- obtížná manipulace se zadními sedadly (rozevírají se)
- jízdní vlastnosti v extrémní situaci
- nejednoznačné vymezení polohy páček pod volantem, tvar, ovládací síly, umístění
- malé rozměry vnějších zpětných zrcátek