reklama


Renault Scénic 1.9 dCi - tvůrce kompaktního velkoprostoru

Renault Scénic 1.9 dCi - tvůrce kompaktního velkoprostoru

 
 

Na trhu je již druhá generace populárního rodinného automobilu a loňská inovace této modelové řady s sebou přinesla několik novinek. Jak si tento model vede v sílící konkurenci jsme zjišťovali na počátku letošní zimy.

Několik let dozadu, když ještě nikdo neznal zkratku Euro NCAP, byl Renault v Evropě známý jako průkopník na poli velkoprostorových automobilů. Po velkém Espace přišel ve druhé polovině devadesátých let menší Scénic, který úspěch zopakoval. Na trhu je již druhá generace populárního rodinného automobilu a loňská inovace této modelové řady s sebou přinesla několik novinek. Jak si tento model vede v sílící konkurenci jsme zjišťovali na počátku letošní zimy.

Facelift v poločase

V poločase modelového cyklu – loni v létě - přišel Renault s výraznějším faceliftem populární modelové řady Scénic. V jeho rámci se do výroby dostala také pětimístná verze Grand Scéniku a několik nových prvků výbavy.

Omlazená tvář rodinného Renaultu se přibližuje ostatním modelovým řadám. Nová maska, prolisy na kapotě ve tvaru V a široký vstupní otvor pro chladící vzduch v nárazníku, to vše jsme již u některého ze současných Renaultů viděli. Mlhová světla jsou přesunuta blíže k okrajům vozu a nové hlavní sdružené světlomety využívají projektorových halogenových světel nebo xenonových výbojek. Zdrojem světla vzadu jsou světelné diody. Kola standardních výbav dostala nové motivy poklic a v nabídce jsou také čtyři nové motivy kol z lehkých slitin. Mít renaultovo MPV s nárazníky v barvě karoserie nyní znamená, že lakovány jsou také ochranné lišty na náraznících a dveřích, lišty na chladiči jsou chromované. Vybírat je možno z pěti nových barev karoserie (modré Twilight, modré Extreme, modré Iceberg, šedé Beige a zelené Goyave) uvnitř jsou nové vzory potahových látek. Testovaný automobil představuje stupeň Dynamique, který je druhou nejdražší úrovní hned po luxusní Privilége.

K novým interiérovým prvkům výbavy na přání náleží audio systém s měničem na 6 CD zabudovaným do přístrojové desky, hands-free využívající technologii Bluetooth a obrazovka o úhlopříčce 16,5 cm s poměrem stran 16:9. Ani jeden z vyjmenovaných prvků však náš model neměl.

Zbraně nejsilnější: variabilita a použitelnost v praxi

obrázek [300 x 172] Kdybychom měli za úkol vyzdvihnout jednu oblast, která charakterizuje duši Scéniku, byla by to zřejmě „použitelnost“ tohoto automobilu v praxi. Chytrá řešení vídáme u nových aut dnes a denně a stávají se vlastně samozřejmou součástí těch modelů, které mají být důležitými hráči na trhu rodinných vozů. Scénic je jedním z nich, má v Evropě téměř pětinový podíl na trhu své třídy.

Rozměrově Scénic nevybočuje z obvyklých dimenzí vozů s jednoprostorovou karoserií nižší střední třídy, ale hustota s jakou se milé a praktické detaily rozmnožily na palubě tohoto Renaultu z něj dělá miláčka rodin. Začneme-li u odkládacích prostor, pozornost si zaslouží uzavíratelné schránky ve dveřích, v podlaze nebo rozměrná posuvná schránka mezi předními sedadly.

obrázek [300 x 406] Řekne-li se „MPV“ sluší se hned dodat „variabilita“. V případě Scéniku je dovedena na hranici dokonalosti. Tři samostatná sedadla ve druhé řadě lze sklápět i vyjímat z automobilu. Na rozdíl od menšího Roomsteru je šířka interiéru v Scéniku vzadu ve výši loktů dostatečná (1500 mm) i pro tři sedící cestující, všechna tři sedadla mají téměř stejnou šířku. Zavazadlový prostor se základním objemem 406 l lze podélným posunem jednotlivých sedadel rozšířit na 480 l. K dispozici je kryt umístitelný ve dvou polohách. Vyjmutím sedadel získáte zcela rovnou plochu a když ani toto nestačí, lze sklopit také sedadlo spolujezdce.

Drobným prohřeškem proti praktičnosti jsou poněkud těžší sedadla, která se navíc při manipulaci rozevírají. Tradičně luxusní materiály, vybírané s francouzským smyslem pro estetično, byly tentokrát i dobře zpracovány. S loňskou inovací se v této modelové řadě Renaultu zlepšila úroveň subjektivně vnímané kvality. Nic zde nevrže, hmatové vjemy jsou bezchybné, čichové buňky si nemohou stěžovat. Sedíme trochu jinak než dříve, o poznání přirozeněji. Komfortně orientovaná sedadla mají překvapivě průměrně tuhé výplně. Páčky pod volantem mají stále nejednoznačně vymezené polohy a tak chvíli trvá než jim přijdete na kloub (doslova a do písmene). Jednoznačně dobrou zkušenost jsme zaznamenali s poloautomatickou parkovací brzdou, která se samočinně aktivuje vždy po vypnutí motoru a deaktivuje ve chvíli, kdy dáte přidáním plynu při zařazené rychlosti najevo, že se míníte rozjíždět. Vzhledem k ostatním rozměrům a dobrému výhledu všemi směry překvapuje skromný rozměr vnějších zpětných zrcátek, které nestačí hlavně ve městě.

Scénic: auto pro posádku

obrázek [300 x 237] Aby nevzniklo nedorozumění, jednoznačně uvádíme, že Renault zůstává u své filozofie dělat auta nejen pro řidiče, ale i pro jeho posádku. Rodinný charakter by bylo možno najít i na digitalizované přístrojové desce umístěné uprostřed. Její přehlednost není právě stoprocentní, ale údaje mohou odečítat úplně všichni kdo jsou na palubě. Komfortní odpružení umí absorbovat většinu nástrah českých silnic. Dříve velmi kritizované řízení s elektrickým posilovačem prošlo evolucí, která jej posunula dále k preciznosti ve střední poloze, výraznější zpětné vazbě při jízdě a přirozenějšímu chování při výjezdu ze zatáček, ale výše uvedený nadpis odstavce zůstává v platnosti. Řidičovy jízdní dojmy nejsou na prvním místě, důležitější je komfort na dlouhých i krátkých cestách vytvářený minimálními ovládacími silami na brzdách, řízení i spojce, optimalizovanou hladinou vibrací a dále sníženou hladinou provozního hluku od motoru a proudění vzduchu. Celek působí harmonicky. Facelift asi neznamenal jen náhradu vnějších dílů karoserie, ale také přepracování řady na první pohled neviditelných komponent z nichž každá přispívá k celkově dobrému dojmu z pobytu na palubě tohoto automobilu.

Příjemný motor: 1.9 dCi (96 kW)

Testovaný automobil byl vybaven motorem 1.9 dCi, který od loňska dává ve Scéniku nejvyšší výkon 81, 85 nebo 96 kW vždy při 4000 ot./min a tvaří tak střed nabídky vznětových motorů mezi verzemi 1.5 dCi a 2.0 dCi. Na český trh se dováží pouze nejsilnější varianta 1.9 dCi (96 kW). Kombinace písmen a čísel v označení motorizace vybízí ke srovnání s populárním motorem 1.9 TDI (96 kW). Modernější technika dodávky paliva do válců (common-rail) kombinovaná s filozofií výrobce se podepsala na zcela jiném projevu francouzského motoru. Ten má především velmi klidný chod a to i po studeném startu, motorový prostor je dobře izolován. S růstem otáček roste plynule od volnoběžné úrovně až ke jmenovitým otáčkám chuť motoru k odvádění práce. Nikde vás nepřekvapí žádné momentové skoky, akcelerovat lze ale přesto svižně a s grácií. Zásluhu na tom má také šestistupňová ručně řazená převodovka s ergonomicky optimálním umístěním řadicí páky na výběžku středové konzoly. Její dráhy sice stále připomínají naše nedávné nedobré zkušenosti s řazením Renaultu Laguna, ale v tomto případě můžeme konstatovat, že jde o nejpřesnější řazení, jaké jsme v poslední době v Renaultu používali.

Mimo příjemného jízdního projevu těší také příznivá spotřeba paliva, která se na ujetých 1500 kilometrech ustálila na 6,2 l/100 km. Mimo město se lze dostat asi na 5,5 l/100 km, ve městě počítejte asi se 7,5 l/100 km.

Jako víno

obrázek [300 x 220] Scénic dospěl. Už sice není na trhu sám a zdaleka nepatří mezi největší, jeho výhodou však je osvědčená koncepce, variabilita a snadné využití všech „chytrých“ řešení v praxi. S faceliftem byly odstraněny dětské nemoci, kterými trpěl druhý Scénic od uvedení na trh v roce 2003. Velmi slušná nabídka čerstvě inovovaného modelu dnes díky stotisícovým plošným slevám začíná s dobrou výbavou hluboko pod půlmilionovou hranicí, první turbodiesel pořídíte již za 462 tisíc korun. K rodinnému charakteru dobře padne reputace bezpečného automobilu, kterou si Scénic získal u Euro NCAP.

První cena vozu511.900,-Kč (1.4 16V (74 kW), Authentique)
První cena vozu s testovanou motorizací718.900,-Kč (1.9 dCi (96 kW), Expression)
Základní cena testovaného vozu718.900,-Kč (1.9 dCi (96 kW), Dynamique)
Cena testovaného vozu vč. příplatků833.900,-Kč (1.9 dCi (96 kW), Dynamique)
Cena testovaného vozu vč. příplatků po slevě733.900,-Kč (1.9 dCi (96 kW), Dynamique)

Plusy:

  • tichý a úsporný motor
  • odhlučnění interiéru
  • komfort odpružení
  • kvalita a volba materiálů interiéru
  • množství a nápaditost odkládacích prostor v interiéru
  • variabilita interiéru
  • využitelná šířka interiéru
  • optimální umístění řadící páky

Minusy

  • problematické uspořádání přístrojové desky
  • obtížná manipulace se zadními sedadly (rozevírají se)
  • jízdní vlastnosti v extrémní situaci
  • nejednoznačné vymezení polohy páček pod volantem, tvar, ovládací síly, umístění
  • malé rozměry vnějších zpětných zrcátek
Spolupracujeme s TipCars.com

Renault Scénic 1.9 dCi

Cena v základní výbavě: 718 900 Kč Cena v testované výbavě: 833 900 Kč

Základní výbava:adaptabilní airbagy řidiče a spolujezdce (pro spolujezdce vypínatelný), boční airbagy vpředu, okenní airbagy vpředu i vzadu, 2 stupňové otevírání 5. dveří, ABS s EBV a s asistenčním systémem brzd, autorádio 4x15W s přehrávačem CD a s ovládáním pod volantem, oddělený displej, 4+2 reproduktory, bederní opěrka u sedadla řidiče, bezpečnostní pásy vpředu: tříbodové, výškově nastavitelné s předpínačem a omezovačem síly, boční zadní sedadla posuvná, centrální zamykání dveří a palivové nádrže, chromovaný ozdobný kroužek na volantu, dešťový senzor, digitální ukazatele: tachometr, palivoměr, otáčkoměr, ukazatel teploty chladící kapaliny, disky kol z lehké slitiny KUBERA 16", dvourychlostní stěrače s proměnlivým cyklovačem, elektrické ovládání předních a zadních oken s ochranou proti přiskřípnutí, elektrický posilovač řízení s proměnlivým účinkem v závislosti na rychlosti, funkce automatického rozsvěcení světlometů (světelný senzor), ISOFIX - příprava pro upevnění dětské sedačky na zadních krajních sedadlech a na sedadle spolujezdce, karta Renault - Keyless Drive, kliky dveří v barvě matného chromu, konfigurace 5-místná, kryt zavazadlového prostoru, látkové čalounění Carbone tmavá šedá, manuálně regulovaná klimatizace s pylovým filtrem, nárazníky v barvě karosérie, nastavitelné zpoždění zhasínání světlometů, odkládací prostor v podlaze vpředu i vzadu, odkládací prostory v předních a zadních dveřích, odkládací schránka v palubní desce před spolujezdcem 17 l, osvětlená (chlazená ve spojení s klimatizací), odkládací zásuvky pod předními sedadly, odkládací zásuvky pod zadními sedadly, odstín interiéru tmavě šedá, palubní počítač v angličtině (7 funkcí) (možnost volby němčiny nebo francouzštiny), plnohodnotné rezervní kolo, poloautomatická parkovací brzda, posuvná středová konzole s odkládacím prostorem mezi řidičem a spolujezdcem a s loketní opěrkou, přední mlhové světlomety, řední opěrky hlavy s funkcí Komfort, přední, zadní a boční ochranné lišty v barvě karosérie v kombinaci s metalízou + chromovaný rám v předním nárazníku, přenosný popelník, protisluneční clony na bočních oknech ve 2. řadě sedadel, recirkulace vzduchu, rozsvícení výstražných světel v případě nouzového brzdění, sklopné opěrado sedadla spolujezdce, sklopné stolečky na opěradlech předních sedadel, světlomety s dvojitou optikou, tři samostatná sedadla v 2. řadě - sklopná, výklopná, vyjímatelná, tříbodové bezpečnostní pásy ve 2. řadě s omezovačem síly (a s předpínačem na krajních sedadlech), tříramenný volant výškově a hloubkově nastavitelný, ukazatel vnější teploty, uzávěr palivové nádrže s integrovanou záklopkou, vnější zpětná zrcátka v barvě karosérie, vnější zpětné zrcátko řidiče asférické, vnější zrcátka elektricky nastavitelná, vyhřívaná, vnitřní komunikační zrcátko, volant a hlavice řadící páky v kůži - tmavě šedá, výplně dveří - tmavě šedá, výškově nastavitelné bezpečnostní opěrky hlavy na všech sedadlech, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, zapalovač

Výbava testovaného vozu:automatická klimatizace s pylovým filtrem (+14.000,-), autorádio 4x15W s přehrávačem CD a MP3, s ovládáním pod volantem a odděleným displejem (4+2 reproduktory) (+2.000,-), elektronický stabilizační systém ESP s protiprokluzovým systémem ASR a s kontrolou nedotáčivosti (+20.000,-), karta Renault - Keyless Entry (+14.000,-), otevíratelné zadní okno pátých dveří (+6.000,-), systém kontroly tlaku v pneumatikách (+8.000,- Kč), tempomat s omezovačem rychlosti (+12.000,-), zatmavená boční a zadní skla od středního sloupku (+7.900,-), metalický lak (+13.700,-)

Železničáři investují přes miliardu do plzeňského nádraží Železničáři investují přes miliardu do plzeňského nádraží

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) zahájila třetí…

Společnost má rozmanitou strukturu. A co jste dělali v devadesátkách vy? Společnost má rozmanitou strukturu. A co jste dělali v devadesátkách vy?

Fantastická kniha Kmeny 90 představuje 25 subkultur,…

Autorské poplatky zřejmě budou moci růst maximálně o inflaci Autorské poplatky zřejmě budou moci růst maximálně o inflaci

Do budoucna se budou moci autorské poplatky zvyšovat…

 
Technické údaje
Motor Renault Scénic 1.9 dCi
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1870
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 96 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 300 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 194
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.6
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 7.3 / 5.2 / 6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 406 / 1840
Objem nádrže (l):60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1430 / 415
Rozměr pneu:205/60 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4264
b) šířka (mm): 1805
c) výška (mm): 1620
d) rozvor (mm): 2685
e) rozchod vpředu (mm): 1506
f) rozchod vzadu (mm): 1506
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 680 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):990
k) šířka vpředu (mm): 1465
l) šířka vzadu (mm): 1460
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 610
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Renault Scénic 1.9 dCi
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 10
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 7
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 10
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,26
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Vzpomínka na dětství. V zámku Příseka je 10 tisíc autíček Vzpomínka na dětství. V zámku Příseka je 10 tisíc autíček

Muzeum autíček, které se nachází téměř ve všech…

Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu

Německý koncern chystá řadu novinek, z čehož by v blízké…

 




Ojetý Renault Scénic II: Hledejte vůz z posledních roků výroby Ojetý Renault Scénic II: Hledejte vůz z posledních roků výroby

Renault Scénic druhé generace (2003 - 2009) úspěšně boří…

Bazar: Renault Scénic/Grand Scénic II – Strasti nadějného syna Bazar: Renault Scénic/Grand Scénic II – Strasti nadějného syna

Následky megalomanie automobilky Renault řešili zákazníci…

 



 
Absurdní tuning sovětského off-roadu: Osmiválcová Lada Niva Lowrider!

Absurdní tuning sovětského offroadu: Osmiválcová Lada Niva Lowrider!

Dnes 11:56

Lada Niva je známá jako schopný offroad. Australská tuningová společnost Probag ale z ní vytvořila něco, co je naprostý opak výchozího auta.




Blesk.cz

Na stavbě se převrhl náklaďák: Řidič uvnitř kabiny se pomlátil

Na stavbě se převrhl náklaďák: Řidič uvnitř kabiny…

V městské části Praha 4 – Kamýk v ulici Novodvorská došlo v pátek dopoledne k nehodě. Na stavbě se tam převrhl…

ONLINE Trump jde do Bílého domu: 2 bible, tisíce vojáků, humr i protesty

ONLINE Trump jde do Bílého domu: 2 bible, tisíce…

Republikán Donald Trump dnes v pravé poledne místního času (18:00 SEČ) složí ve Washingtonu před budovou…

 

iSport.cz

Špatné zprávy pro Jágra. Ani jeden z jeho parťáků se možná letos neuzdraví

Špatné zprávy pro Jágra. Ani jeden z jeho parťáků se…

Plni nadšení mohli být fanoušci Floridy po uplynulé sezoně. Tým vyhrál svou divizi, probojoval se do play off a…

Žádaný útočník opouští Slavii. Železník míří do Mladé Boleslavi!

Žádaný útočník opouští Slavii. Železník míří do…

Ani Zlín, ani Teplice, ani pokračování ve Slavii. Útočník Lukáš Železník opustí klub z Edenu a zamíří do Mladé…

 

Reflex.cz

Scházíte se v týdnu s rodinou u jídla? Fotografka zachytila stolování v různorodých domácnostech

Scházíte se v týdnu s rodinou u jídla? Fotografka…

Jsou rodiny, které se spolu scházejí u jídla jen o víkendech. Někde spolu naopak večeří každý den a jinde se…

Italský zázrak: V hotelu zasypaném lavinou našli záchranáři šest živých lidí

Italský zázrak: V hotelu zasypaném lavinou našli…

Pod lavinou, která spadla ve středu na horský hotel ve střední Itálii, je šest živých lidí. Informovala o tom…

 
 
reklama