Renault Scénic (1997-2003) - Pán prostoru

Renault Scénic (1997-2003) - Pán prostoru

 
 

Francouzský Renault proslul jako inovátor automobilových koncepcí. V osmdesátých letech přivedl do Evropy pojem MPV modelem Espace, na začátku devadesátých let nabídl městské jednoprostorové Twingo a v roce 1996 pak přišel Scénic. Ostatním trvalo nejméně další tři roky než uvedli podobný minivan, a tak Scéniku právem patří čestné místo v historii moderního automobilismu. Svou hodnotu má tento Renault i jako ojetina.

Renault avizoval příchod minivanu už první studií stejného jména, představenou v roce 1991. Kupodivu se tehdy žádný jiný výrobce nenechal inspirovat natolik, že by Renault předběhl v uvedení originálního mini MPV. I Renaultu to možná nakonec trvalo déle než původně chtěl. Scénic byl uveden na konci roku 1996 v rámci rozsáhlé rodiny řady Mégane. Stěžejní myšlenkou tohoto vozu bylo nabídnout cestujícím dostatek prostoru, široké možnosti úprav uspořádání interiéru a to vše za zajímavou cenu, na podvozku běžného vozu nižší střední třídy.

Hlad po MPV byl v západní Evropě velký, ale ani ve vyspělých zemích rodiny s dětmi nemohly investovat značnou částku do dospělého velkoprostorového vozu, jakým byl třeba Renault Espace. Nový koncept karosérie Scéniku umožnil splnit rodinám sen. Cena byla jen asi o 2000 Euro vyšší než u pětidveřového hatchbacku Mégane, pětimístný interiér přitom plnil nároky většiny uživatelů.

Renault Scénic s vnějšími rozměry 4169 x 1719 x 1600 mm poskytoval na rozvoru 2580 mm (stejném jako u ostatních Méganů) bohatou škálu možností uspořádání pětimístného interiéru. Už základní konfigurace přitom zahrnuje 410 l zavazadlového prostoru, který má pravidelný objem a je tak dobře využitelný do posledního litru. Klasické sklápění zadní lavice Renault nahradil trojicí samostatných sedadel. S nimi je možno individuálně manipulovat, takže například z prostředního sedadla lze vytvořit stolek. Potřebujete-li převážet rozměrný předmět a posádku současně, stačí jedno sedadlo nechat v garáži. Sedačky lze klasicky sklopit, nebo rovnou vyjmout. V každém případě vám zůstane rovná ložná plocha. Variabilita v pojetí Renaultu znamená také množství odkládacích ploch a schránek. K nejzajímavějším patří úložné prostory pod zadními sedadly.

Představení Scéniku proběhlo na samém konci roku 1996, na trh se tak ve větší míře model dostal až v roce 1997. Nabízela se prakticky celá škála motorů řady Mégane. Zpočátku šlo o zážehové motory 1.6 (66 kW) a 2.0 (85 kW), resp. vznětové čtyřválce starší konstrukce 1.9 dT (69 kW) a 1.9 dTi (72 kW). Později byla paleta obměněna, základ tvořil zážehový motor 1.4 (55 kW) a slabší turbodiesel byl nahrazen atmosférickým motorem 1.9 D (48 kW).

V roce 1999 Renault Scénika zbavil rodinného pouta s řadou Mégane (do toho roku byl totiž prodáván jako Mégane Scénic) a minivan prodělal modernizaci. Při ní došlo k zásadní změně na přídi vozu, která dostala větší světlomety, detailní změny najdeme také v interiéru a na zádi. Na trh v té době přišla také konkurence, takže Scéniky dostaly lepší výbavu. Motorová nabídka byla omlazena šestnáctiventilovými agregáty 1.4 16V (70 kW), 1.6 16V (79 kW) a 2.0 16V (103 kW). O rok později se na trh dostal první moderní diesel se vstřikováním common-rail 1.9 dCi (79 kW). Raritou se stalo SUV postavené na bázi Scéniku, které se prodávalo pod názvem Scénic RX4. Na závěr kariéry se pod kapotou objevily ještě motory 1.8 16V (85 kW) a přepracované diesely 1.9 dTi (59 kW) a 1.9 dCi (75 kW).

K nejčastěji doporučovaným verzím patří samozřejmě vznětové motory 1.9 dCi, které rozměrnějším Scénikům propůjčují dobrou dynamiku a současně nežádají příliš mnoho paliva. Ve srovnání s dnešním standardem jsou však tyto motor přeci jen více slyšet. Doporučit lze i zážehové pohonné jednotky 1.4 16 V resp. 1.6 16V.

Jízda se Scénikem je typicky francouzsky měkká. Podílí se na tom naladění odpružení a snad až příliš měkké čalounění sedadel. Řidič si musí zvyknout na specificky umístěný volant, který je sice výškově nastavitelný, ale jeho neobvyklý sklon evokuje pozici řidiče autobusu. Na zadních sedadlech je dostatek místa v podélném směru, rozměry sedáků ale spíše vyhoví dětem. Kvůli rozdělení zadní lavice do jednotlivých sedadel jsou jednotlivá místa pro dospělého dost úzká. I na našich fotografiích je vidět ne právě dokonalé zpracování, které se v tom horším případě projevuje povrzáváním plastů při jízdě.

Jízdní vlastnosti jsou poznamenány charakterem odpružení, při extrémních manévrech nepůsobí Scénic právě jistě. Trumfem Renaultu je vysoká úroveň pasivní bezpečnosti, která je samozřejmě zachována i ve voze z druhé ruky. V testech Euro NCAP posbíral Scénic dost bodů na to, aby si odnesl čtyři hvězdičky.

Příbuznost Scéniku s řadou Mégane s sebou nese také shodná problémová místa. Nejčastěji je kritizována malá odolnost výfukového potrubí, které již po třech letech provozu u mnoha vozů zkorodovalo. Naopak pozinkované karosérii se tento problém vyhýbá. Známé jsou případy stávkujícího imobilizéru, který si někdy nechá poradit opakovaným uzamčením a otevřením vozu dálkovým ovladačem. Pokud nelze nastartovat závada zpravidla bývá v magnetickém spínači ve startéru a tady pomáhá jedině výměna.

Ke klasickým místům vyžadujícím prověření patří výměna rozvodového řemene, resp. stav brzdové soustavy. Scénikům je dobré často kontrolovat hladinu oleje. Za její pokles mohou úniky různými místy kolem olejové vany nebo ventilového víka. Je-li motor „jako nový“ pravděpodobně jej majitel důkladně umyl před prodejem, aby tak zakryl problematické netěsnosti.

Vozy, které prošly těžkým životem univerzálně používaného podnikatelského vozu budou mít výborně zachovalá zadní sedadla (majitel je vymontoval) a zřejmě také šrámy v zavazadelníku. Pokud vám vizuální nedokonalosti nevadí, vyplatí se prověřit stav tlumičů, které mohou být po náročném provozu na hranici životnosti.

Německý žebříček TÜV se v aktuálním znění nechává slyšet, že Scénic většinou končí na technických kontrolách spíše jako podprůměrný model. Mezi šesti a sedmiletými vozy je s 20,3 % vozů s vážnou závadou na 63. místě (průměr věkové skupiny je 17 %), novější čtyř až pětileté exempláře se umisťují blíže k průměru (11,3 %), když s vážnou závadou přijíždí 12,2 % vozů a mezi nejnovějšími vozy se dokonce dostává nad průměr kategorie se 6,4 % vadných automobilů.

Hodnocení managera výkupu AUTOESA:

"Renault Scénic patří stále mezi nejpoptávanější vozy této kategorie (mini MPV). Především díky svému designu a ceně. Tento model je vcelku bezproblémový, výborně vybavený rodinný vůz, který trpí pouze běžnými neduhy pramenícími spíše z celkového opotřebení, než nějakých konstrukčních nedostatků. Velmi časté jsou vůle v přední nápravě, což většinou vyřeší investice několika málo tisíc korun (2 - 5 tis.). Občas se setkáme s poruchami startérů a palivových čerpadel. U benzínových šestnáctistovek poměrně často docházelo k poruchám čidla teploty vody, což mělo za následek, že nebylo možno spustit motor. Při vyšším nájezdu km, začínají vrzat plasty v interiéru, což je daň za ne přiliš precizní zpracování. Sám za sebe bych pro Scenic volil motor 2.0i 84 kW - propůjčuje vozu skvělou dynamiku s překvapivě nízkou spotřebou - díky kroutícímu momentu mnohdy nižší, než u šestnáctistovky. Krom toho je neobyčejně spolehlivý s dlouhou životností. Jedinným nedostatkem je vyšší sazba povinného ručení, což je na českém trhu bohužel stále ještě velký handicap. Rozdíl necelých 3000 Kč za rok s vám však několikanásobně vrátí v komfortu cestování. První ročníky tohoto žádaného vozu dnes již pořídíme za neuvěřitelných 130.000 Kč."

Další informace najdete také na odkazech:

Přednosti

  • prostorný a variabilní interiér
  • množství odkládacích prostor
  • velký zavazadlový prostor
  • komfortní odpružení

Nedostatky

  • nepřirozená poloha volantu
  • hlučné vznětové motory
  • horší dílenské zpracování
  • nepřesné řazení

Nejčastější závady

  • problémy s elektronikou vozu
  • koroze výfuku
  • předčasné opotřebení tlumičů, brzd
Spolupracujeme s TipCars.com
Icahn vystoupil proti plánu na převzetí pojišťovny AmTrust. Podíl v ní má i Krúpa Icahn vystoupil proti plánu na převzetí pojišťovny AmTrust. Podíl v ní má i Krúpa

Známý americký investor Carl Icahn ve čtvrtek zveřejnil…

Řepka narazila na strop. V Česku už se jí více pěstovat nebude, říkají experti i ministr Řepka narazila na strop. V Česku už se jí více pěstovat nebude, říkají experti i ministr

Plocha osetá řepkou už nebude v dalších letech růst, ale…

Podívejte se na život a smrt sovětských vojáků na historických fotografiích Podívejte se na život a smrt sovětských vojáků na historických fotografiích

Fotograf Sergej Loskutov zachycoval Rudou armádu během…

V iráckých parlamentních volbách zvítězil protiamerický blok klerika Sadra V iráckých parlamentních volbách zvítězil protiamerický blok klerika Sadra

Politický blok vlivného šíitského duchovního Muktady…

 

Štítky Renault MPV

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Škoda Š 720: Šestiválec měl konkurovat BMW, skončilo to fiaskem Škoda Š 720: Šestiválec měl konkurovat BMW, skončilo to fiaskem

Prototyp vozu střední třídy s označením Š 720 měl být…

Nástupce Rapidu se rodí v bolestech. Chybí nářadí, montuje se ručně Nástupce Rapidu se rodí v bolestech. Chybí nářadí, montuje se ručně

Aktuální vydání týdeníku Škodovácký odborář informovalo o…

 



Evropské Automobily roku: Renault Mégane Scénic (1997) Evropské Automobily roku: Renault Mégane Scénic (1997)

První Scénic stál na začátku boomu menších evropských…

Renault Energy TCe 115/140/160: Další info o nové třináctistovce Renault Energy TCe 115/140/160: Další info o nové třináctistovce

O novém zážehovém čtyřválci Renault Energy TCe…

 



 
Vozili jsme cement: Co všechno musí řidič takového vozidla zvládnout?

Vozili jsme cement: Co všechno musí řidič takového vozidla zvládnout?

Dnes 11:23

Přeprava cementu v cisternách vyžaduje opravdu zkušené šoféry, základní složka betonu se po nakládce v cementárně chová jako kapalina. Co všechno musí řidič během cesty zvládat?




Blesk.cz

Meghan bude těhotná, než bys řekl švec, tvrdí zpovědník princezny Diany

Meghan bude těhotná, než bys řekl švec, tvrdí…

Teprve v sobotu si vyměnili svatební prsteny a už se spekuluje, kdy Velká Británie přivítá dalšího královského…

Po pádu letadla v Havaně 110 mrtvých, tři lidé bojují o život: Černá skříňka se našla

Po pádu letadla v Havaně 110 mrtvých, tři lidé…

V kubánské metropoli Havaně se v noci na sobotu krátce po startu z mezinárodního letiště Josého Martího zřítil…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a výsledky zápasů

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a…

Český tým na MS v hokeji 2018 skončil ve čtvrtfinále, když šel ze třetího místa ve skupině A na tým USA, druhý…

Amerika mu svědčí! Dočkal gólem a asistencí pomohl Philadelphii k výhře

Amerika mu svědčí! Dočkal gólem a asistencí pomohl…

Záložník Bořek Dočkal dal svůj druhý gól v zámořské fotbalové lize MLS, kterým přispěl k vítězství Philadelphie…

 

Reflex.cz

Nemožné se stalo skutečností. Legendární kapela Chaozz po 16 letech natočila novou skladbu

Nemožné se stalo skutečností. Legendární kapela…

Hiphopová legenda Chaozz pár dní před koncertem ve Foru Karlín, který bude největší v historii kapely, posílá…

Co dělat, aby se vaše kočka dožila 165 let? Šampaňské, slanina a 3D filmy, říká kočičí rekordman

Co dělat, aby se vaše kočka dožila 165 let?…

Pětaosmdesátiletý Jake Perry pracoval celý život jako instalatér. Pochází z Texasu, má ženu a děti, v sousedství…