Renault Grand Scénic: První jízdní dojmy

Renault Grand Scénic: První jízdní dojmy

 
 

Silnou pozici mezi rodinnými velkoprostorovými auty vylepšil Renault před lety zavedením menšího modelu Scénic po boku velkého Espace. Nové provedení staví na původní koncepci, odstraňuje některé neduhy předchůdců a bere si to dobré z nového Megane.

Nový Scénic příjde na trh opět ve dvou délkových provedeních. Zatímco ve druhé generaci se Grand objevil až s více než ročním odstupem za krátkou karoserií, nyní je tomu naopak. Renault chce vyzdvihnout přednosti nového Grand Scénicu a dobře dělá. Delší verze totiž už není neuměle prodloužený Scénic, ale stylisticky vyvážený automobil, s vlastním řešením zadní části karoserie.

Vozy MPV cílí hlavně na rodiny, a tak nelze než začít u interiéru. Místo za volantem prvních dvou generací nebylo příliš v oblibě u řidičů, zvyklých na řízení osobních nebo dokonce sportovnějších aut. Teď je ale vše jinak. Konstrukce Renaultu vyslyšela nářky zákazníků na autobusové sezení a sklon volantu, změnila polohu sloupku volantu i pedálů, takže v tomto MPV sedíte pořád o něco výše než v Megane, ale jde o zcela přirozenou pozici. Výhled šikmo vpřed už také není problém. Sloupky totiž byly odsunuty dále do stran a čelní sklo je panoramatičtější, takže při běžné jízdě se ani na křižovatkách nemusíte pohledu do A-sloupku vyhýbat.

Interiéry posledních Renaultů patří volbou materiálů k těm nejluxusnějším mezi běžně dostupnou konkurencí a u Grand Scénicu tomu není jinak. Horní část přístrojové desky je z měkčeného plastu, ale důležitější je, že se koleno řidiče nedostává do kontaktu s přístrojovou deskou, ani s vysutou konzolou, která nese řadičku. Místo klasických ukazatelů na přístrojovém štítě dostanete od druhé nejnižší výbavy širokoúhlý TFT displej s širokými možnostmi nastavení barevného prostředí. Vypadá sice trochu jako počítačová hra, ale viditelnost je dobrá i při ostrém slunci. Poněkud problematická je čitelnost rychloměru - v zorném poli většiny řidičů jej zastiňuje věnec volantu.

Množství odkládacích prostor je dnes už v této kategorii povinností, ale Renault přesto nezklamal. Klasické úložné schránky doplnil čtyřmi uzavřenými prostorami v podlaze, dvěma zásuvkami pod sedadly a chytrým posuvným modulem mezi předními sedadly, který plní funkci loketní opěrky, ale pojme přitom na výšku i 1,5l plastové lahve s pitím.

Doporučujeme
Renault Scénic – Růst ve všech ohledech

Rozvor 2770 mm překonává hlavní konkurenty se znakem Opelu a Citroënu, což je znát i uvnitř. S místem vpředu nebývá problém, ale přesto pochvalme nadbytek místa do délky a výšky, ale překvapivě i do šířky a mimořádně světlou atmosféru. Jsou zde velká sedadla, která dobře podpírají tělo (výškové nastavení sedáku v rozsahu 70 mm). Z luxusních vozů se do běžné produkce v Grand Scénicu dostávají nové hlavové opěrky, které lze nastavovat výškově, měnit je možné sklon i úhel naklopení bočnic. Druhá řada se skládá ze tří samostatných sedadel, které lze vyjmout z vozu. Jejich rozměry sice už nejsou tak velkorysé (krátká opěradla, úzké sedáky nízko nad podlahou), ale pro variabilitu uspořádání je to asi to nejlepší řešení, které může Renault nabídnout. Manipulace s 16 kg těžkým sedadlem není právě nejsnazší a asi nejvíc se zapotíte při zpětné montáži do vozu. Přesto díky za takovou možnost. Zvětšovat základní zavazadelník (pětimístná verze 645 l) můžete posuvem zadní řady sedadel o 170 mm (!) až na 752 l, když zanoříte třetí řadu sedadel u sedmimístné verze do podlahy, dostanete 564 až 702 l (do výše oken). Unikátním detailem sedmimístného provedení je schránka na rolovací plato v prahu zavazadelníku. Když potřebujete vézt sedm lidí, není už potřeba řešit kam s ním. Velký rozsah posuvu druhé řady sedadel umožňuje vytvořit pro průměrně rostlého člověka (výška 175 cm) ještě snesitelný prostor i ve třetí řadě, aniž by cestující ve druhé řadě prostorově strádali.

Jízdní vlastnosti nebyly silnou stránkou prvních dvou generací Scénicu. Komfortní hledisko ještě jakž takž rodinné Renaulty zvládaly, ale když šlo o ovladatelnost v kritické situaci nebo dokonce řidičské potěšení, nastával problém. Scénic zažité představy mění. Playstationové řízení předchůdců je teď o třídu a půl lepší díky výkonnější elektronice, rychlejšímu servomotoru a lepším snímačům. Zadní náprava sice stále spoléhá na levnou, prostorově nenáročnou a na kvalitním povrchu i spolehlivě vodicí nápravu s vlečenými rameny a zkrutnou příčkou (zde uzavřený profil), ale tužší tlumiče a odpružení, dokonalejší odladění a tuhý pomocný rám vpředu posunují podvozek od čistě komfortního ke spíše dynamickému, s jistou odezvou a ještě dobrým komfortem. Na vyloženě nekvalitních silnicích jsme s Grand Scénicem na pomezí Francie a Švýcarska nejezdili, takže zkouškou nejtěžší bude pro podvozek až česká realita. Zde by Renault mohl na Tourany, C-MAXy nebo Altey ztrácet. Uvidíme.

V čem naopak patří jistě ke špičce, je odhlučnění interiéru. Podlaha i přední příčka mezi motorem a kabinou dostala několik speciálních tlumicích prvků a velkoplošný koberec s novou strukturou, který hluk i vibrace od podvozku a motoru účinně tlumí. Motor je uložen v již zmíněném pomocném rámu, takže se běh nejsilnějšího 2,0 dCi (118 kW) jeví jako příkladně klidný. 380 Nm se celkem snadno ovládá, nástup momentu je plynulý, motor ochotně spolupracuje v širokém pásmu otáček a na dálnici je i ve vyšších rychlostech tichý. Milým překvapením je velmi přesná kulisa řazení a nemilým pak páka s vyšším mechanickým odporem při pohybu v kulise.

Premiérové nasazení zažívá v Grand Scénicu nový motor 1,4 TCe, který byl odvozen z atmosférických agregátů Nissanu (HR15 a HR16). Malá jednotka má příjemnou charakteristiku se slušnou momentovou zásobou už od volnoběhu, ale s podstatně kultivovanějším projevem než u velmi dobře utlumených turbodieselů. Krátké svezení v horském terénu potvrdilo očekávanou citlivost spotřeby na jízdním stylu i dynamické schopnosti, které se blíží starším atmosférickým dvoulitrům. Výkon, který chybí ve vysokých otáčkách, bohatě vynahrazuje točivým momentem v nízkých a středních. Kdo bude jezdit rychle, mnoho neušetří, ale Grand Scénic je přeci jen hlavně rodinné auto, kde rychlost nehraje zásadní roli.

Renault Grand Scénic absolvoval hned několikanásobnou proměnu. Nově je nejen autem pro rodinu, ale i pro řidiče. Jízdní vlastnosti ukazují, že i s jednoduchou zadní nápravou může být vysoké auto dostatečně agilní a komfortní současně. Tichý a prostorný interiér patří spolu s kvalitními materiály a promyšlenou koncepcí vnitřního řešení k stěžejním hodnotám tohoto vozu. Vše korunuje příznivá cena. Velkoprostorovým grandiózním scénářům Renault zdá se rozumí.

Renault Grand Scénic - ceny na českém trhu
Motor1,6 16V1,4 Tce1,5 dCi1,9 dCi2,0 dCi
Převodovka6M6M6M6M6M
Zdvihový objem [cm3]15981397147118701995
Válce/ventily4/44/44/24/24/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]81/600096/550078/400096/3750118/3750
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]151/4250190/2250240/1750300/1750380/2000
Max. rychlost [km/h]185195180195205
Zrychlení 0-100 km/h [s]12,0 (12,6)12,0 (12,6)12,6 (13,4)09,3 (9,5)
Komb. spotřeba [l/100 km]7,57,1 (7,3)5,2 (5,3)5,5 (5,6)6,6
Cena Authentique [Kč]384.900,--434.900,---
Cena Expression [Kč]414.900,-439.900,-464.900,---
Cena Dynamique [Kč]439.900,-464.900,-489.900,-519.900,-589.900,-
Cena Privilege [Kč]-494.900,-519.900,-549.900,-619.900,-

Spolupracujeme s TipCars.com
Z Bruselu zaznívá kritika americké daňové reformy Z Bruselu zaznívá kritika americké daňové reformy

Evropská komise varovala amerického ministra financí…

Ropný gigant Saudi Aramco chystá zvýšení investic Ropný gigant Saudi Aramco chystá zvýšení investic

Saúdskoarabský ropný koncern Saudi Aramco zvýšil plán…

Exšéf zkrachovalé bitcoinové burzy má nakročeno k desítkám miliard Exšéf zkrachovalé bitcoinové burzy má nakročeno k desítkám miliard

Věřitelé tvrdí, že strmý nárůst ceny bitcoinu způsobil,…

 
 

Přidat názorDiskuse: Renault Grand Scénic: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod…

Toto je šílený křiženec Škody 130L a Audi TT. Má 220 koní a čtyřkolku! Toto je šílený křiženec Škody 130L a Audi TT. Má 220 koní a čtyřkolku!

Může se Škoda 130L spojit s Audi TT? Takovou otázku si…

 



Ojetý Renault Scénic III: Velké zlepšení! V rámci možností… Ojetý Renault Scénic III: Velké zlepšení! V rámci možností…

Scénic je od roku 1997 příspěvkem značky Renault ve třídě…

Renault Scénic 2013 stojí od 379.900 Kč Renault Scénic 2013 stojí od 379.900 Kč

Renault zveřejnil ceny modernizované řady kompaktních MPV…

 



 
Přednost zprava: Kde všude platí? A co parkoviště nebo podzemní garáže?

Přednost zprava: Kde všude platí? A co parkoviště nebo podzemní garáže?

Včera

V dnešní uspěchané době řidiči často zapomínají na základní pravidlo v silničním provozu na pozemních komunikacích, jímž je pravidlo pravé ruky, resp. přednost zprava.




Blesk.cz

Odvrácená tvář Karibiku: Moře kolem poklidných ostrovů pohltily lidské odpadky

Odvrácená tvář Karibiku: Moře kolem poklidných…

Tohle je opravdu děsivé! Fotografka zachytila nechutnou záplavu lidského odpadu, která doslova pozřela moře…

Moderátor se vysmál obličeji Jožo Ráže po nehodě: Vypadá jako z filmu Hory mají oči, pardon oko!

Moderátor se vysmál obličeji Jožo Ráže po nehodě:…

Sedmnáct let po ošklivé autonehodě, při níž známý slovenský zpěvák Jožo Ráž (63) málem přišel o život, se našel…

 

iSport.cz

SOUHRN LM: Liberec s Třincem slaví postup do semifinále, Kometa padla

SOUHRN LM: Liberec s Třincem slaví postup do…

SOUHRN | Úřadující český mistr dotahoval, ale marně. Hokejisté Komety Brno prohráli domácí odvetu čtvrtfinále…

Volba šéfa fotbalu: Malík se stal předsedou, uspěli opět Berbr a Zlámal

Volba šéfa fotbalu: Malík se stal předsedou, uspěli…

Novým šéfem českého fotbalu se stal Martin Malík. Již v 1. kole ho zvolili delegáti na mimořádné valné hromadě,…

 

Reflex.cz

Prezidentský kandidát Fischer: Miloš Zeman není vhodný pro děti

Prezidentský kandidát Fischer: Miloš Zeman není…

Diplomat Pavel Fischer by se jako prezident nebál bouchnout do stolu. Miloš Zeman je podle něj málo aktivní.…

Klaus a Mečiar 25 let po rozdělení Československa: Námi nastavený model je modelem pro EU

Klaus a Mečiar 25 let po rozdělení Československa:…

Po 19 letech přijel v pondělí do Prahy někdejší několikanásobný slovenský premiér Vladimír Mečiar. Ten je…