Renault Grand Scénic: První jízdní dojmy

Renault Grand Scénic: První jízdní dojmy

 
 

Silnou pozici mezi rodinnými velkoprostorovými auty vylepšil Renault před lety zavedením menšího modelu Scénic po boku velkého Espace. Nové provedení staví na původní koncepci, odstraňuje některé neduhy předchůdců a bere si to dobré z nového Megane.

Nový Scénic příjde na trh opět ve dvou délkových provedeních. Zatímco ve druhé generaci se Grand objevil až s více než ročním odstupem za krátkou karoserií, nyní je tomu naopak. Renault chce vyzdvihnout přednosti nového Grand Scénicu a dobře dělá. Delší verze totiž už není neuměle prodloužený Scénic, ale stylisticky vyvážený automobil, s vlastním řešením zadní části karoserie.

Vozy MPV cílí hlavně na rodiny, a tak nelze než začít u interiéru. Místo za volantem prvních dvou generací nebylo příliš v oblibě u řidičů, zvyklých na řízení osobních nebo dokonce sportovnějších aut. Teď je ale vše jinak. Konstrukce Renaultu vyslyšela nářky zákazníků na autobusové sezení a sklon volantu, změnila polohu sloupku volantu i pedálů, takže v tomto MPV sedíte pořád o něco výše než v Megane, ale jde o zcela přirozenou pozici. Výhled šikmo vpřed už také není problém. Sloupky totiž byly odsunuty dále do stran a čelní sklo je panoramatičtější, takže při běžné jízdě se ani na křižovatkách nemusíte pohledu do A-sloupku vyhýbat.

Interiéry posledních Renaultů patří volbou materiálů k těm nejluxusnějším mezi běžně dostupnou konkurencí a u Grand Scénicu tomu není jinak. Horní část přístrojové desky je z měkčeného plastu, ale důležitější je, že se koleno řidiče nedostává do kontaktu s přístrojovou deskou, ani s vysutou konzolou, která nese řadičku. Místo klasických ukazatelů na přístrojovém štítě dostanete od druhé nejnižší výbavy širokoúhlý TFT displej s širokými možnostmi nastavení barevného prostředí. Vypadá sice trochu jako počítačová hra, ale viditelnost je dobrá i při ostrém slunci. Poněkud problematická je čitelnost rychloměru - v zorném poli většiny řidičů jej zastiňuje věnec volantu.

Množství odkládacích prostor je dnes už v této kategorii povinností, ale Renault přesto nezklamal. Klasické úložné schránky doplnil čtyřmi uzavřenými prostorami v podlaze, dvěma zásuvkami pod sedadly a chytrým posuvným modulem mezi předními sedadly, který plní funkci loketní opěrky, ale pojme přitom na výšku i 1,5l plastové lahve s pitím.

Doporučujeme
Renault Scénic – Růst ve všech ohledech

Rozvor 2770 mm překonává hlavní konkurenty se znakem Opelu a Citroënu, což je znát i uvnitř. S místem vpředu nebývá problém, ale přesto pochvalme nadbytek místa do délky a výšky, ale překvapivě i do šířky a mimořádně světlou atmosféru. Jsou zde velká sedadla, která dobře podpírají tělo (výškové nastavení sedáku v rozsahu 70 mm). Z luxusních vozů se do běžné produkce v Grand Scénicu dostávají nové hlavové opěrky, které lze nastavovat výškově, měnit je možné sklon i úhel naklopení bočnic. Druhá řada se skládá ze tří samostatných sedadel, které lze vyjmout z vozu. Jejich rozměry sice už nejsou tak velkorysé (krátká opěradla, úzké sedáky nízko nad podlahou), ale pro variabilitu uspořádání je to asi to nejlepší řešení, které může Renault nabídnout. Manipulace s 16 kg těžkým sedadlem není právě nejsnazší a asi nejvíc se zapotíte při zpětné montáži do vozu. Přesto díky za takovou možnost. Zvětšovat základní zavazadelník (pětimístná verze 645 l) můžete posuvem zadní řady sedadel o 170 mm (!) až na 752 l, když zanoříte třetí řadu sedadel u sedmimístné verze do podlahy, dostanete 564 až 702 l (do výše oken). Unikátním detailem sedmimístného provedení je schránka na rolovací plato v prahu zavazadelníku. Když potřebujete vézt sedm lidí, není už potřeba řešit kam s ním. Velký rozsah posuvu druhé řady sedadel umožňuje vytvořit pro průměrně rostlého člověka (výška 175 cm) ještě snesitelný prostor i ve třetí řadě, aniž by cestující ve druhé řadě prostorově strádali.

Jízdní vlastnosti nebyly silnou stránkou prvních dvou generací Scénicu. Komfortní hledisko ještě jakž takž rodinné Renaulty zvládaly, ale když šlo o ovladatelnost v kritické situaci nebo dokonce řidičské potěšení, nastával problém. Scénic zažité představy mění. Playstationové řízení předchůdců je teď o třídu a půl lepší díky výkonnější elektronice, rychlejšímu servomotoru a lepším snímačům. Zadní náprava sice stále spoléhá na levnou, prostorově nenáročnou a na kvalitním povrchu i spolehlivě vodicí nápravu s vlečenými rameny a zkrutnou příčkou (zde uzavřený profil), ale tužší tlumiče a odpružení, dokonalejší odladění a tuhý pomocný rám vpředu posunují podvozek od čistě komfortního ke spíše dynamickému, s jistou odezvou a ještě dobrým komfortem. Na vyloženě nekvalitních silnicích jsme s Grand Scénicem na pomezí Francie a Švýcarska nejezdili, takže zkouškou nejtěžší bude pro podvozek až česká realita. Zde by Renault mohl na Tourany, C-MAXy nebo Altey ztrácet. Uvidíme.

V čem naopak patří jistě ke špičce, je odhlučnění interiéru. Podlaha i přední příčka mezi motorem a kabinou dostala několik speciálních tlumicích prvků a velkoplošný koberec s novou strukturou, který hluk i vibrace od podvozku a motoru účinně tlumí. Motor je uložen v již zmíněném pomocném rámu, takže se běh nejsilnějšího 2,0 dCi (118 kW) jeví jako příkladně klidný. 380 Nm se celkem snadno ovládá, nástup momentu je plynulý, motor ochotně spolupracuje v širokém pásmu otáček a na dálnici je i ve vyšších rychlostech tichý. Milým překvapením je velmi přesná kulisa řazení a nemilým pak páka s vyšším mechanickým odporem při pohybu v kulise.

Premiérové nasazení zažívá v Grand Scénicu nový motor 1,4 TCe, který byl odvozen z atmosférických agregátů Nissanu (HR15 a HR16). Malá jednotka má příjemnou charakteristiku se slušnou momentovou zásobou už od volnoběhu, ale s podstatně kultivovanějším projevem než u velmi dobře utlumených turbodieselů. Krátké svezení v horském terénu potvrdilo očekávanou citlivost spotřeby na jízdním stylu i dynamické schopnosti, které se blíží starším atmosférickým dvoulitrům. Výkon, který chybí ve vysokých otáčkách, bohatě vynahrazuje točivým momentem v nízkých a středních. Kdo bude jezdit rychle, mnoho neušetří, ale Grand Scénic je přeci jen hlavně rodinné auto, kde rychlost nehraje zásadní roli.

Renault Grand Scénic absolvoval hned několikanásobnou proměnu. Nově je nejen autem pro rodinu, ale i pro řidiče. Jízdní vlastnosti ukazují, že i s jednoduchou zadní nápravou může být vysoké auto dostatečně agilní a komfortní současně. Tichý a prostorný interiér patří spolu s kvalitními materiály a promyšlenou koncepcí vnitřního řešení k stěžejním hodnotám tohoto vozu. Vše korunuje příznivá cena. Velkoprostorovým grandiózním scénářům Renault zdá se rozumí.

Renault Grand Scénic - ceny na českém trhu
Motor1,6 16V1,4 Tce1,5 dCi1,9 dCi2,0 dCi
Převodovka6M6M6M6M6M
Zdvihový objem [cm3]15981397147118701995
Válce/ventily4/44/44/24/24/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]81/600096/550078/400096/3750118/3750
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]151/4250190/2250240/1750300/1750380/2000
Max. rychlost [km/h]185195180195205
Zrychlení 0-100 km/h [s]12,0 (12,6)12,0 (12,6)12,6 (13,4)09,3 (9,5)
Komb. spotřeba [l/100 km]7,57,1 (7,3)5,2 (5,3)5,5 (5,6)6,6
Cena Authentique [Kč]384.900,--434.900,---
Cena Expression [Kč]414.900,-439.900,-464.900,---
Cena Dynamique [Kč]439.900,-464.900,-489.900,-519.900,-589.900,-
Cena Privilege [Kč]-494.900,-519.900,-549.900,-619.900,-

Spolupracujeme s TipCars.com
Vláda by měla zrušit memorandum o lithiu, rozhodli poslanci Vláda by měla zrušit memorandum o lithiu, rozhodli poslanci

Sněmovna dnes požádala vládu, aby zrušila platnost…

Wi-fi sítě nemusí být bezpečné, tvrdí belgický vědec Wi-fi sítě nemusí být bezpečné, tvrdí belgický vědec

Vědec z lovaňské univerzity objevil chybu bezdrátového…

Takhle mohl vypadat nástupce legendární Volhy. GAZ 3105 se ale neprosadil Takhle mohl vypadat nástupce legendární Volhy. GAZ 3105 se ale neprosadil

Ruské automobilky hledaly v devadesátých letech různé…

Z investiční firmy zmizely peníze. Místo výplat klientům došlo na zásah policie Z investiční firmy zmizely peníze. Místo výplat klientům došlo na zásah policie

Klienti investiční společnosti PIP Benefits žádají…

 
 

Přidat názorDiskuse: Renault Grand Scénic: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Deset Deset "nesmrtelných" motorů. Ve výrobě vydržely desítky let

Některé motory se povedou, jiné nikoliv. My jsme pro vás…

Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví

Vždy si dobře rozmyslete, kde zaparkujete svůj vůz.…

 



Ojetý Renault Scénic III: Velké zlepšení! V rámci možností… Ojetý Renault Scénic III: Velké zlepšení! V rámci možností…

Scénic je od roku 1997 příspěvkem značky Renault ve třídě…

Renault Scénic 2013 stojí od 379.900 Kč Renault Scénic 2013 stojí od 379.900 Kč

Renault zveřejnil ceny modernizované řady kompaktních MPV…

 



 
Ford Racing Puma: Speciální Pumu s kořeny v ďábelské skupině B u nás nekoupíte

Ford Racing Puma: Speciální Pumu s kořeny v ďábelské skupině B u nás nekoupíte

Včera

Od ukončení výroby kupé puma uplynulo už 16 let, takže dnes jsou tato auta k mání za cenu jednoho průměrného platu. Racing Puma je ale něco docela jiného...




Blesk.cz

Piva v plechovkách si Češi kupují víc. V restauracích se pije méně

Piva v plechovkách si Češi kupují víc. V…

Prodej piva v českých restauracích a hospodách klesl letos do konce srpna meziročně o 4,2 procenta. O čtyři…

Bezdrátová síť wi-fi není bezpečná! Chyba KRACK ohrožuje počítače, mobily i chytré televize

Bezdrátová síť wi-fi není bezpečná! Chyba KRACK…

Bezdrátovou síť wi-fi používá denně téměř každý uživatel internetu. Připojení přes ni však i k překvapení těch…

 

iSport.cz

Jelínek prožil s Motorem vítěznou premiérou, Vary už vedou jen o bod

Jelínek prožil s Motorem vítěznou premiérou, Vary už…

Trenér Marian Jelínek zažil vítěznou premiéru na lavičce hokejistů Českých Budějovic. Ve 14. kole první ligy…

Hyský po šlágru: Nevěřím, že se Sparta vrátí do boje o druhé místo

Hyský po šlágru: Nevěřím, že se Sparta vrátí do boje…

OČIMA EXPERTA | Nedělní šlágr mezi Spartou a Plzní (0:1) se mu po fotbalové stránce líbil, potěšily ho oba…

 

Reflex.cz

Nejmladším světovým politickým lídrem se stal Rakušan Sebastian Kurz, předstihl i Kim Čong-una

Nejmladším světovým politickým lídrem se stal…

Svět politiky se někdy otevírá i pro hodně mladé lidi, ale aby někdo dosáhl tak závratné kariéry jako Rakušan…

Za meditací do kláštera Däpung aneb Cesta do nebe po tibetsku

Za meditací do kláštera Däpung aneb Cesta do nebe po…

Klášter Däpung, ležící sedm kilometrů severozápadně od Lhasy, je spolu s kláštery Sera a Gandän považován za…