reklama


Renault spojí v Goodwoodu minulost s budoucností

 

Francouzská automobilka na letošním Festivalu rychlosti předvede celou řadu konceptů a v akci budou k vidění její historické i současné závodní vozy.

Renault se chce na letošním Festivalu rychlosti v Goodwoodu, pořádaném během posledního červnového víkendu, prezentovat jako kreativní a nadšený výrobce automobilů. V souvislosti se svou expozicí francouzská automobilka připomíná, že se této akce oficiálně účastnila v letech 2001 až 2006 a vrátila se na ní po pětileté odmlce v roce 2012.

Podobně jako ostatní velcí vystavovatelé i Renault rozdělí svou expozici na statické exponáty a stroje, které se předvedou v akci. Mezi nimi budou bezpochyby největší pozornost přitahovat vozy, které se postaví na start tradičního závodu do vrchu. Ty navíc nabídnou zajímavý průřez sportovní historií Renaultu.

Prvním z nich bude Renault Typ K z roku 1902, který přinesl své značce první vítězství v náročném mezinárodním závodě z Paříže do Vídně. Na start tohoto podniku nastoupila trojice vozů Renault, poháněných čtyřválcovými motory o objemu 3,14 l a výkonu 17,7 kW (24 k) při 1100 min-1. Vedle konkurenčních automobilů se jednalo o malé automobily, jejichž velkou výhodou se stala hmotnost pouhých 600 kg. Díky ní Marcel Renault zdolal kopcovitou trať dlouhou téměř 1300 km jako první. Jeho průměrná rychlost byla 62,4 km/h.

Jedním z nejzajímavějších zástupců Renaultu v Goodwoodu bude bezpochyby 40CV Typ NM z roku 1926, který je konečnou evolucí rekordních vozů své značky z poloviny dvacátých let. Modré kupé s extrémně dlouhou kapotou a odkrytými koly je poháněno šestiválcovým motorem, který z objemu 9,1 l poskytuje výkon 75 kW (102 k) při 2600 min-1. Během rekordních pokusů se o tento vůz staral sehraný čtrnáctičlenný tým, který vynikal mimo jiné i rychlostí doplňovaní paliva. Původní otevřené 40CV vytvořilo rychlostní rekordy na jednu, tři, šest a později i 24 hodin, dále na 500 km, 500 mil a na 1500 až 3000 km. Modrý NM mířící do Goodwoodu stanovil v roce 1926 mimo jiné rekordní průměr 175 km/h na 24 hodin.

Z poloviny třicátých let dorazí do Goodwoodu Renault Nervasport s řadovým osmiválcem o objemu 5,44 l a výkonu 80,9 kW (110 k). Tento automobil bude zastupovat model, který slavil úspěchy na závodních tratích i dálkových soutěžích. V roce 1935 zvítězil Renault Nervasport v rallye Monte Carlo, ve 4500 km dlouhém závodě Lutych-Řím-Lutych a skončil druhý za Bugatti v rallye Maroko.

Jméno Alpine, jehož slávu se nyní Renault snaží oživit, připomene rovnou trojice vozů. Prvním z nich bude Alpine M65 z roku 1965. Toto elegantní malé kupé o hmotnosti pouhých 669 kg pohání čtyřválec o objemu 1,3 litru s výkonem 121 kW (165 k), který mu umožňuje dosáhnout rychlosti přes 257 km/h. V Le Mans v letech 1965 a 1966 sice tato Alpine neuspěla, ale zato zvítězila ve své třídě a dojela celkově sedmá v závodech 12 hodin Remeše a byla první i při 500 km Nürburgringu o rok později.

Vedle vytrvalostních závodů excelovaly vozy Alpine i v rallye a tuto slavnou éru nepřipomene její největší hvězda model A110, ale jeho nástupce A310 v provedení pro skupinu B, který z roce 1977 vybojoval prvenství ve francouzském šampionátu rallye proti daleko silnější konkurenci.

Druhou připomínkou 24 hodin Le Mans se značkou Renault se stane Alpine A442B, s nimž zde Didier Pironi a Jean-Pierre Jaussaud zvítězili v roce 1978. Elegantní žluto-bílo-černý prototyp s otevřeným prostorem jezdce a pro svou dobu typickým komínem sání nad motorem je poháněn přeplňovaným dvoulitrovým vidlicovým šestiválcem Renault-Gordini, schopným vyvinout výkon přes 370 kW (502 k).

Pro sezónu 1983 ve Formuli 1 si Renault připravil monopost RE40, který byl jeho prvním formulovým vozem, v jehož nosné konstrukci bylo využito karbonu. Pohonnou jednotkou RE40 je přeplňovaný vidlicový šestiválec o objemu 1,5 litru s výkonem okolo 647 kW (880 k). V roce 1983 je sedlal Eddie Cheever a Alain Prost, který s ním zvítězil ve čtyřech ze čtrnácti podniků, do nichž byl RE40 nasazen.

Vedle Formule 1 se Renault v první polovině osmdesátých let věnoval rovněž rallye, kde slavil úspěchy dodnes populární R5 Maxi Turbo. Ostrý hatchback s přeplňovanou čtrnáctistovkou o výkonu přes 257 kW (350 k) v závodní verzi Maxi Turbo byl přímou odpovědí na Lancii Stratos a stejně jako ona byl postaven přímo pro tratě světových soutěží, kde jej nejvíce proslavil Jean Ragnotti a jeho spolujezdec Jean-Marc Andrié.

Skokem přímo do současnosti v rámci vozů značky Renault, startujících na Festivalu rychlosti v závodu do vrchu, se stane Mégane RS 275 Trophy-R, pyšnícího se rekordním časem z Nürburgringu.

Vedle závodních vozů, připomínajících slavnou minulost, představí Renault návštěvníkům Goodwoodu i své pohledy do budoucnosti v podobě několika konceptů. K vidění zde bude DeZir, Captur Concept, R-Space, Frendzy a Twin'Run.

Ze sériových modelů má být největší pozornost věnována nejčerstvějším novinkám v podobě modelů Twingo, Clio a Captur. Francouzská automobilka nezapomene ani na své aktivity v oblasti elektromobilů a přiveze na Festival rychlosti model Zoe a také elektrický monopost Spark-Renault Formula E SRT-01E, disponující výkonem 200 kW (272 k) a připravený pro světový šampionát těchto strojů.

Spolupracujeme s TipCars.com
Za Stalina! Podívejte se, jak se volalo k volbám v Sovětském svazu Za Stalina! Podívejte se, jak se volalo k volbám v Sovětském svazu

Při devětadevadesátiprocentních volebních úspěších nebyly…

Jihomoravská ČSSD se staví proti Chovancovi. Chce místo něj Tejce Jihomoravská ČSSD se staví proti Chovancovi. Chce místo něj Tejce

Jihomoravská ČSSD dnes na krajské konferenci v Brně…

Auta nabírají na váze. Které modely nejvíce „ztloustly“? Auta nabírají na váze. Které modely nejvíce „ztloustly“?

Auta v průběhu desetiletí ztloustla. Vyrostla nejen…

Skok do neznáma: ruský tisk z Trumpa není nadšený Skok do neznáma: ruský tisk z Trumpa není nadšený

Zdrženlivě až kriticky přistupuje ruský tisk k inauguraci…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné

Na karoseriích automobilů či v prospektech vídáme…

Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu

Německý koncern chystá řadu novinek, z čehož by v blízké…

 






 
U BMW končí šéfdesignér. Kam se vydá?

U BMW končí šéfdesignér. Kam se vydá?

Dnes 15:15

Šéfdesignér BMW prý odchází ze své funkce a míří zřejmě na obdobný post u konkurence!




Blesk.cz

Zloděj Pavel, kterého postřelil Milan Kňažko: Hrozila mu amputace!

Zloděj Pavel, kterého postřelil Milan Kňažko:…

Svůj zločin si určitě bude vyčítat až do konce života. Čech Pavel Novotný (49), který se minulý týden vloupal do…

Samsung vyvíjí skládací tableto-mobily Galaxy X1 a Galaxy X1 Plus

Samsung vyvíjí skládací tableto-mobily Galaxy X1 a…

Každý bude něčím osobitý, něčím jiný. Samsung podle jihokorejského zdroje připravuje na příští rok hned dvojici…

 

iSport.cz

Reprezentant Droppa mění klub. Z Ruska jde hrát druhou ligu v Turecku

Reprezentant Droppa mění klub. Z Ruska jde hrát…

Fotbalový reprezentant Lukáš Droppa po konci angažmá v Tomsku zamířil do tureckého Bandirmasporu. Druholigový…

Senzační obrat! Plíšková vyhrála ztracený zápas, dál jde i Strýcová

Senzační obrat! Plíšková vyhrála ztracený zápas, dál…

Tenistka Karolína Plíšková a Barbora Strýcová postoupily do osmifinále Australian Open. Zatímco turnajová…

 

Reflex.cz

Komiksová modrovlasá holčička Hilda se vrací!

Komiksová modrovlasá holčička Hilda se vrací!

Hilda je přemoudřelá holčička odkudsi od trolů. Tedy ze Skandinávie. A protože život na venkově kdesi na dalekém…

Vědci věří, že se jim povede oživit vymřelý druh tygra kaspického

Vědci věří, že se jim povede oživit vymřelý druh…

Jednalo se o jedny z největších kočkovitých šelem, jaké kdy kráčely po zemi. Samci dorůstali délky takřka tří…

 
 
reklama