Renault spojí v Goodwoodu minulost s budoucností

 

Francouzská automobilka na letošním Festivalu rychlosti předvede celou řadu konceptů a v akci budou k vidění její historické i současné závodní vozy.

Renault se chce na letošním Festivalu rychlosti v Goodwoodu, pořádaném během posledního červnového víkendu, prezentovat jako kreativní a nadšený výrobce automobilů. V souvislosti se svou expozicí francouzská automobilka připomíná, že se této akce oficiálně účastnila v letech 2001 až 2006 a vrátila se na ní po pětileté odmlce v roce 2012.

Podobně jako ostatní velcí vystavovatelé i Renault rozdělí svou expozici na statické exponáty a stroje, které se předvedou v akci. Mezi nimi budou bezpochyby největší pozornost přitahovat vozy, které se postaví na start tradičního závodu do vrchu. Ty navíc nabídnou zajímavý průřez sportovní historií Renaultu.

Prvním z nich bude Renault Typ K z roku 1902, který přinesl své značce první vítězství v náročném mezinárodním závodě z Paříže do Vídně. Na start tohoto podniku nastoupila trojice vozů Renault, poháněných čtyřválcovými motory o objemu 3,14 l a výkonu 17,7 kW (24 k) při 1100 min-1. Vedle konkurenčních automobilů se jednalo o malé automobily, jejichž velkou výhodou se stala hmotnost pouhých 600 kg. Díky ní Marcel Renault zdolal kopcovitou trať dlouhou téměř 1300 km jako první. Jeho průměrná rychlost byla 62,4 km/h.

Jedním z nejzajímavějších zástupců Renaultu v Goodwoodu bude bezpochyby 40CV Typ NM z roku 1926, který je konečnou evolucí rekordních vozů své značky z poloviny dvacátých let. Modré kupé s extrémně dlouhou kapotou a odkrytými koly je poháněno šestiválcovým motorem, který z objemu 9,1 l poskytuje výkon 75 kW (102 k) při 2600 min-1. Během rekordních pokusů se o tento vůz staral sehraný čtrnáctičlenný tým, který vynikal mimo jiné i rychlostí doplňovaní paliva. Původní otevřené 40CV vytvořilo rychlostní rekordy na jednu, tři, šest a později i 24 hodin, dále na 500 km, 500 mil a na 1500 až 3000 km. Modrý NM mířící do Goodwoodu stanovil v roce 1926 mimo jiné rekordní průměr 175 km/h na 24 hodin.

Z poloviny třicátých let dorazí do Goodwoodu Renault Nervasport s řadovým osmiválcem o objemu 5,44 l a výkonu 80,9 kW (110 k). Tento automobil bude zastupovat model, který slavil úspěchy na závodních tratích i dálkových soutěžích. V roce 1935 zvítězil Renault Nervasport v rallye Monte Carlo, ve 4500 km dlouhém závodě Lutych-Řím-Lutych a skončil druhý za Bugatti v rallye Maroko.

Jméno Alpine, jehož slávu se nyní Renault snaží oživit, připomene rovnou trojice vozů. Prvním z nich bude Alpine M65 z roku 1965. Toto elegantní malé kupé o hmotnosti pouhých 669 kg pohání čtyřválec o objemu 1,3 litru s výkonem 121 kW (165 k), který mu umožňuje dosáhnout rychlosti přes 257 km/h. V Le Mans v letech 1965 a 1966 sice tato Alpine neuspěla, ale zato zvítězila ve své třídě a dojela celkově sedmá v závodech 12 hodin Remeše a byla první i při 500 km Nürburgringu o rok později.

Vedle vytrvalostních závodů excelovaly vozy Alpine i v rallye a tuto slavnou éru nepřipomene její největší hvězda model A110, ale jeho nástupce A310 v provedení pro skupinu B, který z roce 1977 vybojoval prvenství ve francouzském šampionátu rallye proti daleko silnější konkurenci.

Druhou připomínkou 24 hodin Le Mans se značkou Renault se stane Alpine A442B, s nimž zde Didier Pironi a Jean-Pierre Jaussaud zvítězili v roce 1978. Elegantní žluto-bílo-černý prototyp s otevřeným prostorem jezdce a pro svou dobu typickým komínem sání nad motorem je poháněn přeplňovaným dvoulitrovým vidlicovým šestiválcem Renault-Gordini, schopným vyvinout výkon přes 370 kW (502 k).

Pro sezónu 1983 ve Formuli 1 si Renault připravil monopost RE40, který byl jeho prvním formulovým vozem, v jehož nosné konstrukci bylo využito karbonu. Pohonnou jednotkou RE40 je přeplňovaný vidlicový šestiválec o objemu 1,5 litru s výkonem okolo 647 kW (880 k). V roce 1983 je sedlal Eddie Cheever a Alain Prost, který s ním zvítězil ve čtyřech ze čtrnácti podniků, do nichž byl RE40 nasazen.

Vedle Formule 1 se Renault v první polovině osmdesátých let věnoval rovněž rallye, kde slavil úspěchy dodnes populární R5 Maxi Turbo. Ostrý hatchback s přeplňovanou čtrnáctistovkou o výkonu přes 257 kW (350 k) v závodní verzi Maxi Turbo byl přímou odpovědí na Lancii Stratos a stejně jako ona byl postaven přímo pro tratě světových soutěží, kde jej nejvíce proslavil Jean Ragnotti a jeho spolujezdec Jean-Marc Andrié.

Skokem přímo do současnosti v rámci vozů značky Renault, startujících na Festivalu rychlosti v závodu do vrchu, se stane Mégane RS 275 Trophy-R, pyšnícího se rekordním časem z Nürburgringu.

Vedle závodních vozů, připomínajících slavnou minulost, představí Renault návštěvníkům Goodwoodu i své pohledy do budoucnosti v podobě několika konceptů. K vidění zde bude DeZir, Captur Concept, R-Space, Frendzy a Twin'Run.

Ze sériových modelů má být největší pozornost věnována nejčerstvějším novinkám v podobě modelů Twingo, Clio a Captur. Francouzská automobilka nezapomene ani na své aktivity v oblasti elektromobilů a přiveze na Festival rychlosti model Zoe a také elektrický monopost Spark-Renault Formula E SRT-01E, disponující výkonem 200 kW (272 k) a připravený pro světový šampionát těchto strojů.

Spolupracujeme s TipCars.com
OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek

Centrum Prahy bylo v obležení desítek policistů. Kromě…

Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi

Státy skupiny sedmi nejvyspělejších ekonomik světa (G7)…

Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu

Šest ze sedmi zemí skupiny nejvyspělejších ekonomik světa…

 

Štítky Renault

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení

Také letos se do kin dostává řada filmů, kde se děj více…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 






 
Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Včera

Jenom málokterý sportovní hatchback má tak velkou skupinu zastánců, jako Volkswagen Golf GTI. Nový Up! GTI se vrací ke kořenům a vzpomíná na dobu před jednačtyřiceti lety.




Blesk.cz

„Znásilníte tři ženy, vezmu to na sebe,“ vtipkoval prezident před vojáky

„Znásilníte tři ženy, vezmu to na sebe,“ vtipkoval…

Filipínský prezident Rodrigo Duterte má evidentně smysl pro humor hodně za hranou. Například v pátečním projevu…

Zeman hřměl v Lidicích: Zbabělost vydáváme za multikulti toleranci

Zeman hřměl v Lidicích: Zbabělost vydáváme za…

Teroristické útoky v Evropě jsou dílem naší zbabělosti, která je vydávána za multikulturní toleranci, řekl…

 

iSport.cz

Vachoušek končí kariéru: Manželka ví, že domů nepřijdu důstojně

Vachoušek končí kariéru: Manželka ví, že domů…

Snažil se kontrolovat, ale neudržel se. Nešlo to. V očích se rychle objevily slzy, emotivní rozlučka s…

Takhle slaví Slavia! Pohár dostala na hvězdě, pokřik zvedl Tvrdíka ze židle

Takhle slaví Slavia! Pohár dostala na hvězdě, pokřik…

Pekelná atmosféra, rány z dělobuchů a především radost. Stadion Evžena Rošického na Strahově se otřásal v…

 

Reflex.cz

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření vodou ale může znamenat zdravotní rizika

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření…

Neschopnost dohlédnout důsledků legislativních aktivit i možných variant uplatnění příslušných projektů v reálné…

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Výhodou rozvíjejícího se komiksového trhu v České republice – ano, stále jsme rozvojová země – není jen zvýšení…