Renault spojí v Goodwoodu minulost s budoucností

 

Francouzská automobilka na letošním Festivalu rychlosti předvede celou řadu konceptů a v akci budou k vidění její historické i současné závodní vozy.

Renault se chce na letošním Festivalu rychlosti v Goodwoodu, pořádaném během posledního červnového víkendu, prezentovat jako kreativní a nadšený výrobce automobilů. V souvislosti se svou expozicí francouzská automobilka připomíná, že se této akce oficiálně účastnila v letech 2001 až 2006 a vrátila se na ní po pětileté odmlce v roce 2012.

Podobně jako ostatní velcí vystavovatelé i Renault rozdělí svou expozici na statické exponáty a stroje, které se předvedou v akci. Mezi nimi budou bezpochyby největší pozornost přitahovat vozy, které se postaví na start tradičního závodu do vrchu. Ty navíc nabídnou zajímavý průřez sportovní historií Renaultu.

Prvním z nich bude Renault Typ K z roku 1902, který přinesl své značce první vítězství v náročném mezinárodním závodě z Paříže do Vídně. Na start tohoto podniku nastoupila trojice vozů Renault, poháněných čtyřválcovými motory o objemu 3,14 l a výkonu 17,7 kW (24 k) při 1100 min-1. Vedle konkurenčních automobilů se jednalo o malé automobily, jejichž velkou výhodou se stala hmotnost pouhých 600 kg. Díky ní Marcel Renault zdolal kopcovitou trať dlouhou téměř 1300 km jako první. Jeho průměrná rychlost byla 62,4 km/h.

Jedním z nejzajímavějších zástupců Renaultu v Goodwoodu bude bezpochyby 40CV Typ NM z roku 1926, který je konečnou evolucí rekordních vozů své značky z poloviny dvacátých let. Modré kupé s extrémně dlouhou kapotou a odkrytými koly je poháněno šestiválcovým motorem, který z objemu 9,1 l poskytuje výkon 75 kW (102 k) při 2600 min-1. Během rekordních pokusů se o tento vůz staral sehraný čtrnáctičlenný tým, který vynikal mimo jiné i rychlostí doplňovaní paliva. Původní otevřené 40CV vytvořilo rychlostní rekordy na jednu, tři, šest a později i 24 hodin, dále na 500 km, 500 mil a na 1500 až 3000 km. Modrý NM mířící do Goodwoodu stanovil v roce 1926 mimo jiné rekordní průměr 175 km/h na 24 hodin.

Z poloviny třicátých let dorazí do Goodwoodu Renault Nervasport s řadovým osmiválcem o objemu 5,44 l a výkonu 80,9 kW (110 k). Tento automobil bude zastupovat model, který slavil úspěchy na závodních tratích i dálkových soutěžích. V roce 1935 zvítězil Renault Nervasport v rallye Monte Carlo, ve 4500 km dlouhém závodě Lutych-Řím-Lutych a skončil druhý za Bugatti v rallye Maroko.

Jméno Alpine, jehož slávu se nyní Renault snaží oživit, připomene rovnou trojice vozů. Prvním z nich bude Alpine M65 z roku 1965. Toto elegantní malé kupé o hmotnosti pouhých 669 kg pohání čtyřválec o objemu 1,3 litru s výkonem 121 kW (165 k), který mu umožňuje dosáhnout rychlosti přes 257 km/h. V Le Mans v letech 1965 a 1966 sice tato Alpine neuspěla, ale zato zvítězila ve své třídě a dojela celkově sedmá v závodech 12 hodin Remeše a byla první i při 500 km Nürburgringu o rok později.

Vedle vytrvalostních závodů excelovaly vozy Alpine i v rallye a tuto slavnou éru nepřipomene její největší hvězda model A110, ale jeho nástupce A310 v provedení pro skupinu B, který z roce 1977 vybojoval prvenství ve francouzském šampionátu rallye proti daleko silnější konkurenci.

Druhou připomínkou 24 hodin Le Mans se značkou Renault se stane Alpine A442B, s nimž zde Didier Pironi a Jean-Pierre Jaussaud zvítězili v roce 1978. Elegantní žluto-bílo-černý prototyp s otevřeným prostorem jezdce a pro svou dobu typickým komínem sání nad motorem je poháněn přeplňovaným dvoulitrovým vidlicovým šestiválcem Renault-Gordini, schopným vyvinout výkon přes 370 kW (502 k).

Pro sezónu 1983 ve Formuli 1 si Renault připravil monopost RE40, který byl jeho prvním formulovým vozem, v jehož nosné konstrukci bylo využito karbonu. Pohonnou jednotkou RE40 je přeplňovaný vidlicový šestiválec o objemu 1,5 litru s výkonem okolo 647 kW (880 k). V roce 1983 je sedlal Eddie Cheever a Alain Prost, který s ním zvítězil ve čtyřech ze čtrnácti podniků, do nichž byl RE40 nasazen.

Vedle Formule 1 se Renault v první polovině osmdesátých let věnoval rovněž rallye, kde slavil úspěchy dodnes populární R5 Maxi Turbo. Ostrý hatchback s přeplňovanou čtrnáctistovkou o výkonu přes 257 kW (350 k) v závodní verzi Maxi Turbo byl přímou odpovědí na Lancii Stratos a stejně jako ona byl postaven přímo pro tratě světových soutěží, kde jej nejvíce proslavil Jean Ragnotti a jeho spolujezdec Jean-Marc Andrié.

Skokem přímo do současnosti v rámci vozů značky Renault, startujících na Festivalu rychlosti v závodu do vrchu, se stane Mégane RS 275 Trophy-R, pyšnícího se rekordním časem z Nürburgringu.

Vedle závodních vozů, připomínajících slavnou minulost, představí Renault návštěvníkům Goodwoodu i své pohledy do budoucnosti v podobě několika konceptů. K vidění zde bude DeZir, Captur Concept, R-Space, Frendzy a Twin'Run.

Ze sériových modelů má být největší pozornost věnována nejčerstvějším novinkám v podobě modelů Twingo, Clio a Captur. Francouzská automobilka nezapomene ani na své aktivity v oblasti elektromobilů a přiveze na Festival rychlosti model Zoe a také elektrický monopost Spark-Renault Formula E SRT-01E, disponující výkonem 200 kW (272 k) a připravený pro světový šampionát těchto strojů.

Spolupracujeme s TipCars.com
Ruské úřady pozastavily činnost jehovistům, chtějí je zakázat Ruské úřady pozastavily činnost jehovistům, chtějí je zakázat

Ruské ministerstvo spravedlnosti pozastavilo činnost…

Komentář Bohumila Pečinky: Udej svého živnostníka Komentář Bohumila Pečinky: Udej svého živnostníka

Od poloviny letošního roku odstartuje ministerstvo…

Ludvík chce čtrnáct úředníků na elektronizaci. Za námi už je jen Rumunsko, tvrdí Ludvík chce čtrnáct úředníků na elektronizaci. Za námi už je jen Rumunsko, tvrdí

Elektronizace zdravotnictví vázne. Poslanci uvažují…

Erdogan vyhrožuje Evropě. Chce přehodnocení vztahů od A do Z Erdogan vyhrožuje Evropě. Chce přehodnocení vztahů od A do Z

Turecko po dubnovém referendu o změnách ústavy přehodnotí…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

 






 
Gazela BMW B5 (BMW 2001): Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Gazela BMW B5: Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Včera

V první polovině 70. let vznikl na severní Moravě velmi zajímavý závodní automobil pojmenovaný Gazela. Ač jeho tvůrci vycházeli z oblíbeného kupé 110 R, technicky i tvarově šlo o něco úplně jiného.




Blesk.cz

Chystáte se na páteční flám? Dejte si pozor na otravu alkoholem

Chystáte se na páteční flám? Dejte si pozor na…

Přibližně čtvrtina mužů a pět procent žen pije v Česku pravidelně přes míru. Akutní otrava alkoholem ale nehrozí…

Očima Františky: Deset důvodů proč Barťáka milovat

Očima Františky: Deset důvodů proč Barťáka milovat

Barťákem je samozřejmě myšlen jedinečný filmový a divadelní herec, také producent a ředitel Mezinárodního…

 

iSport.cz

Šlesingr jako Koukalová. Šéfovi biatlonu nepodal ruku, ztratil respekt

Šlesingr jako Koukalová. Šéfovi biatlonu nepodal…

 Sezona již skončila, ale z hlavy to jen tak vyhnat opravdu nejde. Doping. Ostatně když Ondřej Moravec s…

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká Hlaváč v upřímné zpovědi

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká…

Se Spartou prožil bleskový konec ve čtvrtfinále play off. Kometa vyhrála 4:0, pražský hokejový kolos těžce…

 

Reflex.cz

Obchodní inspekce se tuží, mincovní šmejdi dostávají kouř!

Obchodní inspekce se tuží, mincovní šmejdi dostávají kouř!

Jako liberál málokdy tleskám, když se něco řeší represivně. V případě prodejců bezcenných plíšků vydávaných za…

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Stará právnická anekdota praví: Svědek všechno viděl, ale ničemu nerozumí. Soudní znalec všemu rozumí, ale nic…