11.5. 2015 Ladislav Černý

Renault Trucks T 460 Euro VI: Malý silák

 

Vystoupat z Prahy na Českou Sibiř na desátý převodový stupeň vyžaduje hodně síly. Renault to zvládl s jedenáctilitrem.

Půjčili jsme si nejsilnější provedení modelové řady T s motorem DTI 11, abychom jej prověřili na obvyklé cestě z Čestlic u Prahy do obce Miličín a zpět. Na obousměrné trase dlouhé 111 km jsme nastoupali celkem 1736 výškových metrů a klesli o 1156 m.

Rozhodně nejde o trasy typické pro rovinaté Nizozemí. Na délce 33 km z Poříčí nad Sázavou do Miličína po silnici E55 směrem na Tábor vzrostla naše nadmořská výška o čtyři sta metrů. Proč takový úvod k trase?

Dlouhý převod

Konfigurace tahače T poháněného 10,8litrovým šestiválcem a velmi dlouhým převodem diferenciálu 2,64 byla postavena na minimalizaci spotřeby na dlouhých trasách. Během tempa na omezovači šestiválec točil jen 1280 min-1, při kterých podle výrobce podává maximum točivého momentu 2244 N.m. Na prvním pohled velmi úsporná konfigurace zvládala kvůli celkovému zatížení 41,3 tuny na dvanáctku jen mírné kopce.

Dvoukilometrové stoupání mezi 14. a 15. km dálnice D1 si vynutilo podřazení na jedenáctku a posléze desítku. Před vrcholem stoupání jsme raději přešli do manuálního modu automatizované převodovky, aby navzdory strategii řazení Fuel Eco nedošlo k podřazení na devítku těsně před vrcholem trasy. Otáčky motoru sice vynuceně klesly až na 900 min-1, ale posléze na rovině a v klesání rychle stoupaly.

Šestiválec měl za sebou jen několik tisíc kilometrů, proto jsme se rozhodli jej takto potrápit jen jednou. Další trasu měl na starosti striktně nakonfigurovaný Fuel Eco způsob automatizované převodovky. Ten spočíval v tom, že po přeřazení na vyšší stupeň nechal klesnout otáčky přesně na 1000 min-1, při kterých začíná plochý úsek průběhu točivého momentu.

Pouze po sjezdu z D1 směrem na Benešov v prudkém stoupání v Mirošovicích přešla převodovka na jedenáctku, desítku a nakonec devítku tak, že tempo šestiválce kleslo jen na 1100 min-1. Náklonové čidlo na převodovce dalo správný signál k dřívějšímu podřazení, aby nový převodový stupeň vydržel v záběru do stoupání po co nejdelší úsek.

Střídavý charakter trasy

Změny profilu trasy nebyly ideální pro striktně dálniční konfiguraci tahače T 460. Ještě že měl v rámci jedenáctilitrové konkurence mimořádně silný motor. Slabší jednotka by velmi „dlouhou“ dvanáctku udržela po malou část trasy, což by se projevilo dalším zvýšením spotřeby. V kombinaci s 41,3 tunami jsme na velmi členité trase dosáhli spotřeby 41,1 l/100 km, která byla ovlivněna zastavením v náročném stoupání za účelem fotografování. Následné rozjíždění od druhého převodového stupně přidalo celkové spotřebě minimálně jeden litr navíc. Další litrový pokles spotřeby lze také předpokládat po zajetí soupravy aspoň padesáti tisíci kilometry.

Brzdný výkon

Zvlněný profi l trasy prověřil rovněž decelerační schopnosti motorové brzdy Optibrake. Podle údaje výrobce dosahuje nejvyšší výkon 303 kW. V tahači však byl začleněn příplatkový vodní retardér Voith mořící 450 kW. Proto jsme v klesáních většinou k aktivaci motorové brzdy (čtvrtý stupeň) nedospěli. Tato potřeba nastala až v klesání silnice E55 do Mirošovic směrem k dálnici D1.

Na půl kilometru jsme sjeli dolů o více než třicet metrů, proto k nepřekročení maximální dovolené rychlosti bylo potřeba plně aktivovat retardér i motorovou brzdu. Suchá silnice s výbornou přilnavostí tuto kombinaci při zachování bezpečnosti umožnila.

K dosažení velkého účinku motorové brzdy jsme podřadili, přičemž nás překvapilo i potěšilo zapnutí modrého podsvícení části otáčkoměru vhodného pro motorovou brzdu.

Adaptace rychlosti

Tahač řady T dostal do vínku adaptivní tempomat. Během zrychlování pracoval jemně, nešlo tedy o jízdu na plný plyn, dokud souprava nedosáhla požadované rychlosti. To mělo příznivý vliv na spotřebu, aniž bychom citelně prodlužovali dobu jízdy.

Dalším elektronickým „závozníkem“ se stal systém sledování jízdního pruhu. Pomáhal vydatně i na méně kvalitním vodorovném značení. Během jízdy v obloucích jsme jej vypínali, abychom mohli využívat celou šíři našeho jízdního pruhu.

Elektřina nám rovněž pomáhala při zastavení na semaforu v klesání. Po aktivaci automatické parkovací brzdy jsme měli klid a na zelenou pouze sešlápli plynový pedál.

Tato parkovací brzda také zajišťovala funkci Hill Holder, kterou jsme aktivovali samostatným tlačítkem. Do standardního vybavení patřilo automatické vypnutí motoru po cca tříminutovém volnoběhu. Systém šetří nejen palivo, ale zbytečné zanášení filtru pevných částic. Pro jeho regeneraci Renault používá nejúčinnější metodu v podobě sedmého vstřikovače nafty před oxidačním katalyzátorem.

Tahač byl ozdoben a odlehčen koly z lehké slitiny od firmy Alcoa. Úspora hmotnosti má smysl zejména u cisternových souprav. Ta testovaná obdržela speciální skříňový návěs s aerodynamicky sníženou zádí a pečlivým zakrytováním boků až do úrovně světlé výšky.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor DTI 11
Počet válců/ventilů 6/24
Objem válců (cm3) 10 800
Vrtání x zdvih (mm) 123 x 152
Největší výkon (kW/min-1) 345/1800
Točivý moment (N.m/min-1)2244/1000-1400
Emisní norma Euro VI
Motorová brzda (kW/ot. za min) 303/2300
Retardér Voith (kW) 450
Převodovka AT 2412E
Rozsah převodovky 14,94-1,00
Stálý převod 2,64
Znak náprav 4 x 2
Rozvor (mm) 3800
Obrysový poloměr otáčení (mm) 7550
Pneumatiky zadní 315/70 R22.5
Výška točnice (mm) 1199
Spolupracujeme s TipCars.com
Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu

Šest ze sedmi zemí skupiny nejvyspělejších ekonomik světa…

Další Trumpův obrat. Připojil se k dohodě o nutnosti boje proti protekcionismu Další Trumpův obrat. Připojil se k dohodě o nutnosti boje proti protekcionismu

Státy sedmi nejvyspělejších ekonomik světa (G7) se na…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení

Také letos se do kin dostává řada filmů, kde se děj více…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 






 
Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Dnes 16:50

Jenom málokterý sportovní hatchback má tak velkou skupinu zastánců, jako Volkswagen Golf GTI. Nový Up! GTI se vrací ke kořenům a vzpomíná na dobu před jednačtyřiceti lety.




Blesk.cz

ONLINE: Bělobrádek smetl Čunka, lidovci kývli Starostům a mají klip Renče

ONLINE: Bělobrádek smetl Čunka, lidovci kývli…

Vicepremiér Pavel Bělobrádek s přehledem zvítězil v souboji o křeslo předsedy lidovců, když získal 84 procent…

ISIS se přihlásil k teroru, při kterém v Egyptě zemřelo 29 křesťanů

ISIS se přihlásil k teroru, při kterém v Egyptě…

Radikální organizace Islámský stát (ISIS) se v sobotu přihlásila k pátečnímu útoku na koptské křesťany v…

 

iSport.cz

Trenérská rošáda v Jihlavě. Jinoch končí, ve hře je i zlínský Páník

Trenérská rošáda v Jihlavě. Jinoch končí, ve hře je…

Na další trenérskou rošádu se chystá Jihlava. Klub sice v lize zachránil Josef Jinoch, ale jeho krátká mise dnes…

Straka o MS: Že přijel Pastrňák bez smlouvy? Zbytečný humbuk

Straka o MS: Že přijel Pastrňák bez smlouvy? Zbytečný humbuk

Ve zlaté éře českého hokeje patřil mezi nejvýraznější osobnosti. Majitel Plzně a její trenér Martin Straka proto…

 

Reflex.cz

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Výhodou rozvíjejícího se komiksového trhu v České republice – ano, stále jsme rozvojová země – není jen zvýšení…

Dojede trutnovský festival na chaos?

Dojede trutnovský festival na chaos?

Trutnovský festival, nazývaný často „český Woodstock“, byl a snad dosud i je symbolem svobody. Vždyť za…