11.5. 2015 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Renault Trucks T 460 Euro VI: Malý silák

 

Vystoupat z Prahy na Českou Sibiř na desátý převodový stupeň vyžaduje hodně síly. Renault to zvládl s jedenáctilitrem.

Půjčili jsme si nejsilnější provedení modelové řady T s motorem DTI 11, abychom jej prověřili na obvyklé cestě z Čestlic u Prahy do obce Miličín a zpět. Na obousměrné trase dlouhé 111 km jsme nastoupali celkem 1736 výškových metrů a klesli o 1156 m.

Rozhodně nejde o trasy typické pro rovinaté Nizozemí. Na délce 33 km z Poříčí nad Sázavou do Miličína po silnici E55 směrem na Tábor vzrostla naše nadmořská výška o čtyři sta metrů. Proč takový úvod k trase?

Dlouhý převod

Konfigurace tahače T poháněného 10,8litrovým šestiválcem a velmi dlouhým převodem diferenciálu 2,64 byla postavena na minimalizaci spotřeby na dlouhých trasách. Během tempa na omezovači šestiválec točil jen 1280 min-1, při kterých podle výrobce podává maximum točivého momentu 2244 N.m. Na prvním pohled velmi úsporná konfigurace zvládala kvůli celkovému zatížení 41,3 tuny na dvanáctku jen mírné kopce.

Dvoukilometrové stoupání mezi 14. a 15. km dálnice D1 si vynutilo podřazení na jedenáctku a posléze desítku. Před vrcholem stoupání jsme raději přešli do manuálního modu automatizované převodovky, aby navzdory strategii řazení Fuel Eco nedošlo k podřazení na devítku těsně před vrcholem trasy. Otáčky motoru sice vynuceně klesly až na 900 min-1, ale posléze na rovině a v klesání rychle stoupaly.

Šestiválec měl za sebou jen několik tisíc kilometrů, proto jsme se rozhodli jej takto potrápit jen jednou. Další trasu měl na starosti striktně nakonfigurovaný Fuel Eco způsob automatizované převodovky. Ten spočíval v tom, že po přeřazení na vyšší stupeň nechal klesnout otáčky přesně na 1000 min-1, při kterých začíná plochý úsek průběhu točivého momentu.

Pouze po sjezdu z D1 směrem na Benešov v prudkém stoupání v Mirošovicích přešla převodovka na jedenáctku, desítku a nakonec devítku tak, že tempo šestiválce kleslo jen na 1100 min-1. Náklonové čidlo na převodovce dalo správný signál k dřívějšímu podřazení, aby nový převodový stupeň vydržel v záběru do stoupání po co nejdelší úsek.

Střídavý charakter trasy

Změny profilu trasy nebyly ideální pro striktně dálniční konfiguraci tahače T 460. Ještě že měl v rámci jedenáctilitrové konkurence mimořádně silný motor. Slabší jednotka by velmi „dlouhou“ dvanáctku udržela po malou část trasy, což by se projevilo dalším zvýšením spotřeby. V kombinaci s 41,3 tunami jsme na velmi členité trase dosáhli spotřeby 41,1 l/100 km, která byla ovlivněna zastavením v náročném stoupání za účelem fotografování. Následné rozjíždění od druhého převodového stupně přidalo celkové spotřebě minimálně jeden litr navíc. Další litrový pokles spotřeby lze také předpokládat po zajetí soupravy aspoň padesáti tisíci kilometry.

Brzdný výkon

Zvlněný profi l trasy prověřil rovněž decelerační schopnosti motorové brzdy Optibrake. Podle údaje výrobce dosahuje nejvyšší výkon 303 kW. V tahači však byl začleněn příplatkový vodní retardér Voith mořící 450 kW. Proto jsme v klesáních většinou k aktivaci motorové brzdy (čtvrtý stupeň) nedospěli. Tato potřeba nastala až v klesání silnice E55 do Mirošovic směrem k dálnici D1.

Na půl kilometru jsme sjeli dolů o více než třicet metrů, proto k nepřekročení maximální dovolené rychlosti bylo potřeba plně aktivovat retardér i motorovou brzdu. Suchá silnice s výbornou přilnavostí tuto kombinaci při zachování bezpečnosti umožnila.

K dosažení velkého účinku motorové brzdy jsme podřadili, přičemž nás překvapilo i potěšilo zapnutí modrého podsvícení části otáčkoměru vhodného pro motorovou brzdu.

Adaptace rychlosti

Tahač řady T dostal do vínku adaptivní tempomat. Během zrychlování pracoval jemně, nešlo tedy o jízdu na plný plyn, dokud souprava nedosáhla požadované rychlosti. To mělo příznivý vliv na spotřebu, aniž bychom citelně prodlužovali dobu jízdy.

Dalším elektronickým „závozníkem“ se stal systém sledování jízdního pruhu. Pomáhal vydatně i na méně kvalitním vodorovném značení. Během jízdy v obloucích jsme jej vypínali, abychom mohli využívat celou šíři našeho jízdního pruhu.

Elektřina nám rovněž pomáhala při zastavení na semaforu v klesání. Po aktivaci automatické parkovací brzdy jsme měli klid a na zelenou pouze sešlápli plynový pedál.

Tato parkovací brzda také zajišťovala funkci Hill Holder, kterou jsme aktivovali samostatným tlačítkem. Do standardního vybavení patřilo automatické vypnutí motoru po cca tříminutovém volnoběhu. Systém šetří nejen palivo, ale zbytečné zanášení filtru pevných částic. Pro jeho regeneraci Renault používá nejúčinnější metodu v podobě sedmého vstřikovače nafty před oxidačním katalyzátorem.

Tahač byl ozdoben a odlehčen koly z lehké slitiny od firmy Alcoa. Úspora hmotnosti má smysl zejména u cisternových souprav. Ta testovaná obdržela speciální skříňový návěs s aerodynamicky sníženou zádí a pečlivým zakrytováním boků až do úrovně světlé výšky.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor DTI 11
Počet válců/ventilů 6/24
Objem válců (cm3) 10 800
Vrtání x zdvih (mm) 123 x 152
Největší výkon (kW/min-1) 345/1800
Točivý moment (N.m/min-1)2244/1000-1400
Emisní norma Euro VI
Motorová brzda (kW/ot. za min) 303/2300
Retardér Voith (kW) 450
Převodovka AT 2412E
Rozsah převodovky 14,94-1,00
Stálý převod 2,64
Znak náprav 4 x 2
Rozvor (mm) 3800
Obrysový poloměr otáčení (mm) 7550
Pneumatiky zadní 315/70 R22.5
Výška točnice (mm) 1199
Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
OBRAZEM: Zápalky se vyrábějí prakticky stejným způsobem už přes 160 let OBRAZEM: Zápalky se vyrábějí prakticky stejným způsobem už přes 160 let

Tradice sériové výroby bezpečnostních bezfosforových…

Zápisník Pavla Otty: Pivo za Zemana Zápisník Pavla Otty: Pivo za Zemana

Před prvním kolem prezidentských voleb se na sociálních…

Růst akcií potěšil centrální bankéře. Miliardy korun vydělala i Česká národní banka Růst akcií potěšil centrální bankéře. Miliardy korun vydělala i Česká národní banka

Česká národní banka vydělává na akciích, které loni…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy! Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy!

Na březnovém autosalonu v Ženevě představí Škoda Auto…

Test ojetiny Ford Kuga I: Rozumná volba v nesmyslné kategorii do 200.000 Kč Test ojetiny Ford Kuga I: Rozumná volba v nesmyslné kategorii do 200.000 Kč

Vstup Fordu do kategorie SUV se po stránce spolehlivosti…

 





 
Kam se starým benzinem? A může starší palivo poškodit motor?

Kam se starým benzinem? A může starší palivo poškodit motor?

Dnes 08:00

Automobilový benzin má stejně jako celá řada jiných ropných frakcí omezenou životnost. Jak moc velkou, to záleží hned na několika faktorech.




Blesk.cz

Exprezident Klaus o podpoře Zemana: Drahoš není želé, ale na Hrad nemá

Exprezident Klaus o podpoře Zemana: Drahoš není…

Krátce po sečtení hlasů řekl exprezident Václav Klaus (76), že jeho kandidátem v 2. kole je současná hlava státu…

Ovčáček: „Zeman přijal nabídku čtyř televizí.“  Drahoš chce dva duely

Ovčáček: „Zeman přijal nabídku čtyř televizí.“…

Prezident Miloš Zeman změnil strategii - a v sobotu připustil, že předvolební debaty přestane na rozdíl od…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

SESTŘIHY: United odskočili Liverpoolu i Chelsea, Arsenal propadl

SESTŘIHY: United odskočili Liverpoolu i Chelsea,…

Fotbalisté Manchesteru United porazili v pondělní dohrávce 23. kola anglické ligy 3:0 Stoke a na druhém místě…

 

Reflex.cz

Lucemburština zažívá renesanci. Mohla by se stát oficiálním jazykem EU

Lucemburština zažívá renesanci. Mohla by se stát…

Máte zálibu v obskurních jazycích? Co se takhle začít učit lucemburštinu, kterou mluví na světě jen tři sta…

10 nejlepších filmů roku 2017 a proč je musíte vidět

10 nejlepších filmů roku 2017 a proč je musíte vidět

Blade Runner 2049, Dunkerk, Nejtemnější hodina a dalších sedm skvělých filmů roku 2017 by vám rozhodně neměly…