24.12. 2018 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Renault Trucks Urban Lab 2: Třináct procent

 

Jak prototyp rozvážkového vozidla Urban Lab 2 dosáhl ve srovnání s konvenčním modelem Renault D velkou úsporu nafty?

Loni v lednovém vydání Autoprofi jsme vás informovali, že Renault Trucks dokončuje prototyp městského distribučního vozidla s chladírenskou nástavbou a chce dosáhnout úspory nafty v hodnotě třinácti procent ve srovnání s konvenčním typem.

Po osmi měsících vývoje a sedmi měsících testování prototypu distribučního vozidla Urban Lab 2 dosáhl Renault Trucks snížení spotřeby paliva a emisí CO2 v městském a příměstském prostředí o 12,8 % v porovnání se standardním vozidlem. Tohoto výsledku bylo dosaženo obrovským snížením aerodynamického odporu, zlepšením pohonu, pneumatik a komunikací mezi infrastrukturou a vozidlem.

Podrobné srovnání

Zkušební cyklus v běžném provozu zahrnoval 12 km ve městě, padesát kilometrů v regionální distribuční oblasti a 57 km po dálnici. Pro vytvoření testovacího cyklu, který by byl statisticky reprezentativní pro jízdu distribučního modelu s chladírenskou nástavbou, využili inženýři Renault Trucks databáze měření provedených na délce 8000 km.

Renault Trucks Optifuel Lab 3 má za cíl snížit spotřebu paliva o 13%

Před jízdami v reálném provozu byly Urban Lab 2 a referenční vozidlo testovány na válcové stolici a byla vypracována podrobná zpráva o výkonu jejich pohonných jednotek, aby byla zajištěna reprezentativnost obou srovnávaných vozidel.

Testování bylo provedeno na komunikacích a na válcové stolici (kde jsou simulovány silniční a teplotní podmínky). Kromě toho byly provedeny testy referenčním vozidlem s rozměrovými charakteristikami podobnými laboratornímu vozidlu (D Wide 280 s celkovou hmotností 19 t).

Změna chlazení

Ve spolupráci se společností Lamberet, která dodala chladírenské nástavby pro obě vozidla, pracoval Renault Trucks na aerodynamice. Pro vylepšení proudění vzduchu byly na střechu vozidla umístěny pouze výparníky, chladicí jednotka se nachází aerodynamicky v rozvoru vozidla. Byly přidány aerodynamické prvky včetně zadních deflektorů a textilních bočních deflektorů navržených Renault Trucks ve spolupráci se společností Lamberet. Vozidlo bylo dále vybaveno mobilním krytem přístupového schůdku, aerodynamickými kryty kol, střešním deflektorem a bočními spoilery kabiny. Zpětná zrcátka byla nahrazena kamerami.

Inovace aerodynamického vybavení byly měřeny v dálniční sekci testovacího cyklu. Tato měření byla zaznamenána brzy ráno, aby se zabránilo jakémukoli zkreslení způsobeného větrem. Rychlost větru byla zaznamenána na třech samostatných místech, aby byly povětrnostní podmínky pro Urban Lab 2 a referenční vozidlo shodné. Testovací cyklus se opakoval sedmkrát s cílem zajistit velkou spolehlivost výsledků.

Tři typy mikro-hybridu

Na vozidle Urban Lab 2 byla testována kombinace mikro-hybridních technologií a systému Stop & Start. Jde o získávání elektrické energie při brzdění pro zásobení přídavných funkcí (nikoliv pro trakci) a tradiční vypínání motoru po zastavení známé z osobních automobilů.

Renault Trucks Urban Lab 2 se chlubí úsporou paliva

Mikro-hybridní technologie byly testovány s cílem maximalizovat rekuperaci energie jak při brzdění, tak při uvolnění plynového pedálu. Navíc byl věnován značný čas a úsilí strategiím zastavení/startování motoru za účelem zkrácení času a minimalizace vibrací. Na simulátoru byly provedeny tři typy testů spotřeby mikro-hybridní technologie. První zkouškou prošlo konvenční vozidlo, druhou s mikro-hybridní technologií a třetí včetně systému Start-Stop.

Neviditelná předvídavost

Základ pro efektivní jízdu tvoří pozorování dopravní situace a profilu trasy daleko dopředu. Přizpůsobit výkon motoru profilu trasy dnes již velmi dobře zvládají prediktivní tempomaty, které v dálkové silniční dopravě nabízí v současnosti každý ze sedmi hlavních evropských výrobců nákladních vozidel.

Prototyp Urban Lab 2 však potřeboval „vidět“ zejména ve městě, kde semafory mají důležité místo. Proto součástí vozidla Urban Lab 2 byl palubní navigační systém vyvinutý společností Benomad společně s komunikačním systémem pro semafory. Tato infrastruktura umožnila vozidlu získávat informace ze semaforu a vypočítávat, zda je efektivnější zrychlit, nebo uvolnit nohu z akcelerátoru či brzdit.

Kolik ušetří semafory?

Za účelem zjištění dopadu této technologie na spotřebu paliva bylo nejprve provedeno měření v městských úsecích testovacího cyklu, aby bylo možné charakterizovat aktuální dopravní situaci a semafory. Řada simulací zohledňovala rozdílné dopravní podmínky. Pro získání spolehlivých statistik probíhala měření v odstupňovaných startovních časech.

Testy byly následně provedeny na uzavřeném okruhu, po kterém přišly na řadu testy v reálných podmínkách na otevřených komunikacích v Bordeaux. Pozdější testy potvrdily přesnost algoritmu, který ve fázi zpomalení ovládal vozidlo, aby optimalizoval úspory paliva.

Praktický přínos

Projekt potvrdil význam technologií používaných k dosažení snížení spotřeby paliva. Práce na laboratorním vozidle pomáhají značce Renault Trucks lépe porozumět fyzikálním mechanismům, které vedou k tomuto snížení a rozvíjet technická řešení pro budoucí produkty, zejména s ohledem na budoucí emisní normy CO2.

Ačkoli Urban Lab 2 nebyl navržen pro uvedení na trh v současné podobě, ale nejúčinnější technologie z hlediska snížení spotřeby paliva jistě postupně v nových vozidlech Renault Trucks objevíme.

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Babiš v Indii otevřel nové závody českých firem Babiš v Indii otevřel nové závody českých firem

Vývojové centrum společnosti Škoda Auto India/Volkswagen…

V USA zvažují rekordní pokutu pro Facebook V USA zvažují rekordní pokutu pro Facebook

Americké dozorčí orgány zvažují, že uloží internetové…

Hitem vánoc byly stolní hry Hitem vánoc byly stolní hry

Nejčastějším dárkem pod stromečkem byly loni stolní hry,…

Obří fúze se nekoná. EU nepovolí spojení železničních aktivit Siemensu a Alstomu Obří fúze se nekoná. EU nepovolí spojení železničních aktivit Siemensu a Alstomu

Evropská komise (EK) zablokuje spojení železničních…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Facelift Škody Superb odhalen. Větších změn se dočká hlavně vzadu Facelift Škody Superb odhalen. Větších změn se dočká hlavně vzadu

Na letošní rok plánuje škodovka uvedení modernizovaného…

Vymysleli Passat a Golf v NDR? Wartburg 355 Coupé to naznačuje Vymysleli Passat a Golf v NDR? Wartburg 355 Coupé to naznačuje

Bývalé východní Německo si obvykle spojujeme se…

 





 
Auto v mobilu: Co všechno můžete v autě mobilem ovládat? Možnosti berou dech

Auto v mobilu: Co všechno můžete v autě mobilem ovládat? Možnosti berou dech

Dnes 07:00

Vyzkoušeli jsme, co vše dnes můžete ve svém autě sledovat a ovládat přes telefon a co v této oblasti výrobci chystají do budoucna.




Blesk.cz

Módní téma týdne: Být královnou bálu, stát se Popelkou

Módní téma týdne: Být královnou bálu, stát se Popelkou

Plesy jsou na pořadu dne. K období zimy tradičně patří a v lednu se jejich kolotoč začíná naplno roztáčet.…

Mrazivá slova Dalibora Jandy o smrti syna (†21): Kolegové mi to přáli! Tedy někteří...

Mrazivá slova Dalibora Jandy o smrti syna (†21):…

Je slavný, vede spokojený rodinný život, na kontě má tři zlaté slavíky. Přesto se v životě Dalibora Jandy (65)…

 

iSport.cz

Australian Open ONLINE: Plíškovou čeká boj s Italkou o osmifinále

Australian Open ONLINE: Plíškovou čeká boj s Italkou…

Tenistka Karolína Plíšková hraje o osmifinále grandslamového Australian Open na centrkurtu v Areně Roda Lavera.…

Plekanec musel strpět porážku a ztratil zub: Našli ho naštěstí zametači

Plekanec musel strpět porážku a ztratil zub: Našli…

„Aspoň něco pozitivního,“ utrousil Tomáš Plekanec pár minut po zápase v Ostravě, kde jeho Kometa padla 1:4.…

 

Reflex.cz

Paralympijský vítěz Jiří Ježek: Nepodvolte se zranění a prožijte plnohodnotný život

Paralympijský vítěz Jiří Ježek: Nepodvolte se…

Za nepozornost se platí. Dlouhé hodiny by o tom mohl vyprávět šestinásobný paralympijský vítěz a mistr světa…

Andrej Babiš si stát představuje jako firmu, Piráti jako e-shop

Andrej Babiš si stát představuje jako firmu, Piráti…

Pirátská strana si naplánovala sjezd na třetí lednovou sobotu. Průběh tohoto setkání však bude patrně mnohem…