Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Renault Trucks - Za čistší ovzduší

redakce AUTO.CZ
Diskuze (0)
Francouzský výrobce představil nová řešení na snížení spotřeby a emisí CO2.

V souvislosti s energetickou krizí a neblahou situací v oblasti životního prostředí je potřeba usilovat o snižování emisí. Automobilová oblast má na znečisťování ovzduší velký podíl, takže změnit u ní cokoliv k lepšímu přináší biosféře velkou úlevu.

Renault Trucks vyvinul řadu účinných alternativních řešení, u kterých dochází ke snížení emisí CO2 o 20 až 30 % díky hybridním technologiím. V případě elektromobilů dochází až k úplnému odstranění vypouštění škodlivin, ale musíme brát v úvahu emise vyprodukované při produkci elektřiny.

Výrobce již nabízí řadu vozidel s využitím alternativních zdrojů energie a je přesvědčen, že neexistuje pouze jedno řešení pro zavedení změn v silniční nákladní dopravě. Alternativu nafty tvoří výzkum založený na kombinovaných technologiích nebo řešení přizpůsobená různým typům silniční nákladní dopravy.

Hybridy

Hybridní technologie se stává skutečností v podobě Renault Premium Hybrys Tech. Vozidlo bylo testované v provozních podmínkách v Lyonu a okolí. Tato technologie umožňuje snížit spotřebu pohonných hmot až o 30 % a omezit stejným způsobem také emise CO2 ve srovnání s jeho standardní obdobou se vznětovým motorem.

Tato vozidla určená pro provoz ve městě znečišťují méně životní prostředí a díky použití elektrického motoru vykazují také nižší hlučnost. První sériová vozidla tohoto druhu budou uvedena na trh už na konci tohoto roku.

Premium Distribution Hybrys Tech bylo vyvinuto na základě vozidla pro svoz komunálního odpadu Renault Premium Distribution s konfigurací 6x2*4. Pohání jej vznětový motor DXi 7 o výkonu 235 kW (320 k) plnící emisní normu Euro 5. Hybridní část pohonné jednotky tvoří elektromotor MDS (Motor Drive System) s elektrosystémem ESS (Electrical Storage System) umístěným v rozvoru vozidla. Jako převodovka je zvolený automat Optidriver+.

Jak funguje?

Hybridní technologii, které se říká „paralelní“, vyvinula společnost Renault Trucks. Její princip je jednoduchý: kinetická energie vozidla je během brzdění nebo zpomalování transformována v elektřinu. Akumulátory pracují zcela samostatně a není potřeba je nabíjet.

Energie uchovávaná v akumulátoru umístěném v rozvoru napájí motor MDS (Motor Drive System), jenž zajišťuje rozjezd vozidla, napájení jeho elektrických funkcí a pohon až do rychlosti až 20 km/h.

Vznětový agregát se používá pouze ve fázích, kdy dochází k nejnižší spotřebě, tedy při jízdě.

Nástavba nezávislá

Provoz nástavby není závislý na motoru, protože je vybavena dalším akumulátorem. Ten se také napájí při zpomalování a brzdění vozidla. Následně pak dodává energii pro nástavbu.

Celková úspora spotřeby pohonných hmot a emisí CO2 u vozidla a jeho vybavení může dosáhnout až 30 %. Tento případ nastává při střídání rozjíždění a brzdění, takže rekuperace kinetické energie v elektrickou je pak maximální.

Hybridní technologie kromě snížení emisí přináší také nižší hlučnost, a to díky použití elektromotoru.

Za výše uvedených podmínek se hybridní technologie prokazatelně uzpůsobuje rannímu i nočnímu provozu ve městě, kdy se nepřetržitě střídají fáze zrychlování a zpomalování.

Na tomto projektu společnost Renault Trucks sjednotila své síly s dalšími partnery - karosářskou firmou FAUN, která vyvinula speciální nástavbu pro toto hybridní vozidlo.

Po dokončení testů v Lyonu bude využívat první sérii šesti prototypových hybridních vozidel společnosti Renault Trucks několik zákazníků, aby uplatnili tuto technologii i v jiných oborech činnosti ve městech.

Čistě na zemní plyn

Pokud jde o řízení a parametry, vozidla na zemní plyn lze srovnávat s automobily se vznětovým motorem. Nevylučují však žádné škodlivé částice či plyny a vykazují také nižší hlučnost. To jsou argumenty vysvětlující rostoucí úspěšnost vozidel na zemní plyn a rozvoj těchto výrobků v Renault Trucks.

Zemní plyn má ve světě hodně velkých ložisek a vozidla, která na něj jezdí, neznečišťují životní prostředí. Představuje dlouhodobě využitelnou a bezpečnou alternativu, jež umožňuje zbavit se závislosti na ropě. Zemní plyn pro vozidla obsahuje zejména metan. Motory na zemní plyn produkují velmi málo NOx, žádné částice, více nespálených uhlohydrátů než vznětové motory, ale tyto nespálené uhlohydráty zůstávají méně toxické.

Vozidla na zemní plyn produkují jen velmi málo nepovolených zdraví škodlivých látek ve srovnání s naftou. Emise CO2 u vozidel na zemní plyn jsou srovnatelné s emisemi u vznětových motorů, nebo dokonce menší.

Nákladní automobily na zemní plyn tvoří skutečnou alternativu k tradičnímu palivu, vykazují nižší hlučnost a nevydávají zápach. Hodí se dokonale pro městský provoz (hromadná či nákladní doprava, oprava komunikací, svoz komunálního odpadu).

Tři řady na CNG

Společnost Renault Trucks nabízí tři řady vozidel na zemní plyn, s užitečným zatížením od 12 do 26 t a výkonem do 169 do 206 kW (230 - 280 k): Midlum, Premium Distribution a Puncher.

Především Midlum na zemní plyn s výkonem 169 kW (230 k) a s užitečným zatížením 12 nebo 16 tun a se znakem náprav 4x2 se hodí jako zametací či kropicí vozidlo i pro další městské využití.

Puncher je automobil se sníženou kabinou v provedení verze 4x2 nebo 6x2*4 a o výkonu 184 kW (250 k). Najde uplatnění pro svoz většího množství odpadu, nabízí užitečné zatížení 20 nebo 26 tun. Puncher na zemní plyn poskytuje nejnižší přístup do kabiny na trhu. Je navíc vybaven rovnou podlahou umožňující řidiči bezpečně vystoupit z vozidla na straně chodníku.

Třetí automobil na CNG tvoří Premium Distribution CNG, který je k dispozici s výkonem 206 kW (280 k) a ve verzi 4x2 a 6x2*4. Výkonnější a větší svozové vozidlo je určeno nejen do města, ale také k příměstskému provozu.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (0)