Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Renault v Ženevě 2006

Libor Zezulka
Renault bere ženevský autosalon vždycky vážně. Známá výstavní a finanční metropole leží na hranicích s Francií, a tak na autosalon proudí davy domácích.

Renault se chtěl i letos předvést v nejlepším světle, a tak nachytal hned několik premiér. Největší pozornost přitahovala sportovní verze nového Clia - Clio Renault Sport, zvědavé pohledy přitahovala také studie Altica i faceliftovaný Espace.

Clio Renault Sport

Nekorunovaný král malých hot-hatchů dostal nástupce. Ten vznikl podle úspěšného receptu – přidej silný šestnáctiventilový dvoulitr, uprav podvozek a nalep několik sportovních doplňků. Clio I S16 (99 kW) ve své době způsobilo rozruch, evoluční Williams (110 kW) dal zase pocítit slasti závodění mnoha posádkám ve skupině N. Clio II Sport (124 kW) sice přenechalo trůn extrémnímu třílitrovému šestiválci Sport V6 255, ovšem zejména jízdní vlastnosti jej vynesly na pozici krále segmentu B.

K udržení této lichotivé pozice má našlápnuto i Clio III Sport. Hned první argument je velice přesvědčivý. Atmosféricky plněný dvoulitr se s pomocí pečlivého ladění vyšplhal až na 145 kW, což jej staví na úroveň přeplňované konkurence a litrový výkon je v dané kategorii nejlepší. Neurazí ani kroutící moment 215 Nm a zejména jmenovité otáčky 7500/min. Speciálně pro tento model vznikla sportovní šestistupňová převodovka s krátkými převody i řadícími drahami.

To vše se zasloužilo o zrychlení na 100 km/h za 6,9 s a maximální rychlost 215 km/h. Tím nejzajímavějším je ovšem podvozek. Technici z Renault Sport se rozhodli vyřešit věčné problémy s odlehčováním hnacích kol v zatáčce, a zkonstruovali pro nové Clio Sport zcela novou přední nápravu, principiálně odlišnou od té v běžném Cliu. V ní se narozdíl od běžného McPhersonu přední kola natáčí podle dvou os a snáze se zachovává jejich optimální pozice vůči vozovce.

Proti civilnímu Cliu se u sportovní verze natáhl o 10 mm rozvor a rozšířil rozchod vpředu o 48 mm a vzadu o 50 mm. Podvozek pochopitelně citelně ztuhnul, podle automobilky si ovšem zachovává schopnost tlumení běžných nerovností, takže nadále poskytuje dostatečný komfort. Ladiči si pohráli také s brzdami. Vpředu jsou odvětrávané duté kotouče s průměrem 312 mm, vzadu kotouče s průměrem 300 mm.

Aktivní bezpečnost zajišťují systémy ABS s EBD, stabilizační systém ESP, jenž zasahuje později, aby neničil sportovní zážitky, a protiprokluzový systém ASR. Pasivní bezpečnost leží především na bedrech standardně dodávaných osmi airbagů. Při úpravě karoserie sériového modelu na divoký hot hatch Renault využil poznatky ze závodů Formule 1, například do zadního nárazníku zakomponoval masivní difusor. Ten zajišťuje dostatečný přítlak, takže není potřeba zadní spoiler.

Výdechy vzduchu v lemech předních blatníků odvádí horký vzduch od brzd, především ale mají dynamickou funkci, neboť redukují víření vzduchu a snižují součinitel odporu vzduchu. Uvnitř Clia Renaultsport čekají sportovní sedačky s výrazným bočním vedením, hliníkové pedály, kožený tříramenný volant, do kůže oděná řadicí páka a sportovně vyhlížející přístrojová deska. Od léta 2006 Renault slibuje volitelné sportovní sedačky od světoznámé firmy Recaro.

Renault Altica

Studie sportovního kombi, které má nejblíže k malé a téměř zapomenuté kategorii Shooting Brake, je kombinací sportovního vozu a klasického vozu s karosérií kombi. Navzdory vývoji v auto branži je výška tohoto vozu celkem konvenčních 1360 mm, délka 4270 a rozvor 2620 mm odpovídají rozměrům současných Renaultů Mégane. Velmi dlouhé boční dveře se otevírají podobně jako u supersportů nůžkovitě vzhůru, takže nastupování na přední ani na zadní sedadla okolo stojící vozidla nebrání.

Přední světlomety, které dodala firma Valeo, jsou sestaveny ze světelných diod. Tento moderní zdroj světla umožňuje dosáhnout intenzity i barvy světla, které jsou blízké dennímu světlu, přičemž spotřeba energie je nižší než u současných konvenčních světelných zdrojů. V jednom tělese světlometu jsou integrovány funkce pro denní svícení, tlumená, dálková a rohová světla. Záď vozu s karosérií kombi je místem, kde se při jízdě odtrhuje proud vzduchu obtékající karosérii.

Proudění za vozem je pochopitelně závislé na rychlosti jízdy a právě tomu je přizpůsobena malá štěrbina, která víření v kapse za autem usměrňuje a snižuje tak odpor vzduchu například asi o 15 % při rychlosti 130 km/h. Cestující mají k dispozici celkem čtyři samostatná sedadla. Všechna jsou pevně uchycena v karoserii, řidič místo nastavení polohy sedadla v podélném směru nastavuje polohu sloupku volantu a pedálů. Sdružený přístroj umístěný před řidičem má dva režimy zobrazení.

V tom komfortním dostává řidič informace o aktuální rychlosti a současně rychlostní limit pro daný typ komunikace. Jakmile je okamžitá rychlost překročena, okolí zobrazovače zrudne. Ve sportovním režimu se na okrajích displeje z tekutých krystalů objeví konvenční otáčkoměr. Dvě sedadla vzadu lze sklopit a zanořit do podlahy, takže vzniklá plocha je zcela rovná. Do 1300 l prostoru lze uložit vše co uživatel uzná za vhodné, proti pohybu jsou předměty zajišťovány praktickými podlahovými pásy.

Nekonvenčním detailem je tvarování C sloupku, který tvoří mozaika prosklených otvorů v nosné struktuře karoserie. Studie Renault Altica pohání vpředu napříč uložený vznětový čtyřválec 2.0 dCi, který začínají používat v jeho nejvýkonnější variantě alianční značky uskupení Renault-Nissan. V konceptu je výkonová verze charakterizovaná hodnotami 130 kW a 380 Nm při 2000 ot./min. Výrobce udává kombinovanou spotřebu 5,3 l/100 km, zrychlení z 0 na 100 km/h trvá 7,5 s. Studie jezdí na kolech s pneumatikami o rozměru 245/35 ZR 21.

Espace facelift

V Ženevě se hned vedle konceptu Altica představil také inovovaný velkoprostorový Espace. Zásadně se změnila nabídka vznětových motorů, výbava a design absolvovaly jen lehké osvěžení. Základem změn je zařazení nových čtyřválců 2.0 dCi o výkonu 110 a 127 kW do nabídky populárních dieselů common-rail. Silnější verze je schopna rozhýbat Espace z klidu na 100 km/h za méně než 10 sekund, ale přitom kombinovaná spotřeba podle standardizovaného cyklu činí rekordních 7,4 l/100 km.

Šestiválcový turbodiesel je nyní kombinován s novou šestistupňovou automatickou převodovkou. Modelová řada Espace je tak v novém modelovém roce k dispozici s celkem osmi výkonovými variantami pohonných jednotek. Vnější design je jemnější díky přepracovanému nárazníku s integrovanou maskou, novým předním a koncovým svítilnám a inovované nabídce vzorů 17palcových a 18palcových kol. Espace dostává nová příplatková bi-xenonová světla s natáčením a navigační systém Carminat nejnovější generace se třírozměrným zobrazením projížděné trasy a hlasovým ovládáním.

Nové motory 2.0 16V a 2.0 dCi

Renault přivezl do Ženevy ukázat dva nové dvoulitry – jeden zážehový a druhý vznětový. Zážehový čtyřválec 2.0 16V vyvine maximální výkon 102 kW při 6000 otáčkách a točivý moment 194 Nm při 4000 otáčkách, přičemž s 85 procenty této hodnoty může řidič počítat už v 2000 otáčkách. To v praxi přinese výraznější zátah odspodu, který u atmosféricky plněných motorů většinou chyběl. Renault se u jednotky zaměřil mimo výkon také na snížení hmotnosti, hliníková hlava válců a další části vyrobené z kompozitních materiálů umožnily snížit hmotnost na úroveň běžné zážehové šestnáctistovky. Jako první se tato jednotka objeví v novém Cliu.

Vznětová jednotka 2.0 dCi vyvinutá ve spolupráci Renaultu a Nissanu poskytuje ze zdvihového objemu 1995 cm3 výkon 110 kW či 127 kW. Vyniká kultivovaností, nízkými emisními hodnotami a nízkou spotřebou. Slabší verze moderního common-rail dieselu si například v Méganu řekne v kombinovaném cyklu o 5,4 litru paliva, silnější verze v Laguně si žádá 6.0 litrů nafty na 100 km jízdy.


Libor Zezulka