Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Renault v Ženevě 2009

Vitek
Diskuze (0)
Francouzští výrobci byli s novinkami letos mnohem aktivnější, než jejich italští soupeři, proto i na stánku s kosočtvercem čekal zcela nový model, facelift a nové karosářské provedení pařížského Méganu.

Nehledě na neuvěřitelný koncept u Dacie. Renault se rozmachuje opravdu velkoryse!

Clio, Clio GT

Evropské auto roku 2006 se dočkalo po třech letech stylistické proměny ve stylu nového Renaultu Mégane. Vizuálně se inovované Clio liší hlavně přídí, která má zásadně přepracovaný přední nárazník. Moderní konstrukční a designérské řešení usnadňuje a snad i zlevňuje změny jako je ta nejnovější. Celou příď totiž automobilka vytvarovala do velkoplošného dílu, takže funkční prvky nárazníku (kdysi oddělené části auta) dnes už jen těžko dokážeme na první pohled odlišit od stylisticky motivovaných detailů.

Místo dvou otvorů v masce má Clio už jen jeden, klasický. Pod novými předními světlomety jsou na rozích nárazníku charakteristické tvary, jejichž podobu nese Laguna i nový Mégane. Provedené změny prospěly stylistice i bezpečnosti, prodloužené deformační zóny přidaly k celkové délce nemalých 41 mm (+ 25 mm vpředu a + 16 vzadu) a ta se nyní přehoupla o 27 milimetrů přes čtyři metry a nyní zaostává o pouhé 3 milimetry za lídrem segmentu, Fiatem Grande Punto. Zadní část auta má přepracované koncové svítilny a nárazník.

Benzinová i naftová paleta se prakticky nemění, novinkou je nasazení dvou nových benzínových šestnáctiventilů (viz Clio GT) a nasazení dvou verzí známého motoru 1,2 16V, poháněných alternativními palivy, buď LPG, nebo bioethanolem E85. Standardní pětistupňové skříně nahrazují u motorů s výkony od 78 kW výše šestistupňové, k motorům 1,2 16V a dCi 85 (63 kW) je možné objednat pětistupňovou robotizovanou, klasický automat pak se slabší verzí šestnáctistovky o výkonu 82 kW (výhradně s automatem).

Clio GT se stává předstupněm k hot-hatchi RS, svým sportovním duchem totiž nekazí každodenní použitelnost. K především stylistickým doplňkům typu exkluzivních 16“ kol „Dark Anthracite“, černého lemování světlometu a exkluzivního designu masky se přidávají sportovní úpravy podvozku. Pružiny i tlumiče jsou o 15 % ztuženy, zesílen byl i stabilizátor. Podle jednotlivých trhů bude k mání výběr mezi upravenou šestnáctistovkou 94 kW, ve verzi 98 kW známou již z Twinga RS, konvenčním dvoulitrem 102 kW a nejsilnější ze tří nabízených patnáctistovek dCi s výkonem 78 kW. Standardem je šestistupňová převodovka TL4.

Renault se místo toho chlubí novou vestavěnou navigací, vyvinutou ve spolupráci s firmou TomTom. Disponuje barevným displejem s uhlopříčkou 14,7 cm v horní části přístrojové desky, možností aktualizace mapových podkladů po internetu vč. databáze radarů a policejních kamer a atraktivní cenou pod 500 euro (cca 14,5 tisíce Kč). Clio se také stává jediným vozem kompaktní třídy mimo prémiový segment, který lze objednat se systémem keyless entry. Na český trh přijde novinka na konci května 2009.

Clio Renault Sport

Předchůdce ve své době platil jako jediná zbraň na jinak bezkonkurenční Mini Cooper S a se svým unikátním podvozkem a skvěle vyladěným atmosférickým dvoulitrem byl na suché vozovce prakticky neporazitelný.

Prakticky od základu přestavěné Clio RS, vznikající v továrně Alpine v Dieppe, platilo za lídra kategorie hot-hatchů. Po faceliftu vyvinuli konstruktéři nemalé úsilí, aby si toto lichotivé označení udrželi. Ještě o kousek zlepšili hodnotu čelního aerodynamického odporu a výrazně přepracovali motor; ten dostal novou hlavu válců s plynule variabilním časováním sacích ventilů a přeprogramovanou řídicí elektroniku. Šestistupňová sportovní převodovka má první tři stupně kratší, šestý je naopak delší.

Jemným vyvažováním a se nakonec podařilo splnit Euro 5 i zlepšit parametry motoru. Hodnota nejvyššího točivého momentu 215 Nm se sice nezměnila, je nyní ale dosahována o 150 otáček níže (5400 min-1) a zlepšil se i průběh křivky v nižších otáčkách. Nejvyšší výkon mírně stoupl, zřejmě především z marketingových důvodů nyní dosahuje 147,5 kW (Civic Type-R je poražen, litrový výkon 100 k/l konečně překonán), také o 150 otáček níže. Zrychlení 0-100 km/h za 6,9 s se nezměnilo, nejvyšší rychlost však, díky ekonomičtější šestce (dříve kritizované za svou absurdní krátkost), stoupla o celých 10 na výsledných 225 km/h. Marketérům jistě přijde vhod i citelné snížení průměrné spotřeby o 0,7 na výsledných 8,2 l/100 km; to je ve své třídě špičková hodnota, otázkou jen zůstává, jak moc se bude, při známé velkorysosti evropských norem, lišit od skutečnosti.

K dispozici budou dvě provedení, odlišená různým poměrem luxus/čiré sportovno. Spíše pohodlným gran turismem má být vrcholně vybavená verze Luxe, do níž je možnost objednat tři různá barevná ladění interiéru či skořepinové sedačky Recaro namísto standardních sportovních. RS Luxe má pérování ztužené o 25 % proti standardnímu Cliu, o milimetr tlustší (21 mm) přední a přidaný zadní (30 mm) stabilizátor. Exkluzivní rozměr pneumatik Continental Sport Contact 3 (215/45 R17) pak umožňuje skutečně sportovní svezení. Výjimečný zůstává malý Renault především unikátní konstrukcí přední nápravy s odděleným rejdovým čepem, oddělující řízení od parazitních momentů hnacích hřídelí. Kvůli snížení hmotnosti i neodpružených hmot dostal slovo hliník. Rozchod byl proti běžnému Cliu rozšířen o 48/50 mm, rozvor pak, díky odlišné konstrukci přední nápravy, o 10 milimetrů. Puristická verze Cup se oprostila od většiny luxusních prvků, odlehčila si tím o plných 36 kg. Používá jinou převodovku, rámy sedaček i kola, o 7,5 % strmější řízení a dále ztužený podvozek, o 7 milimetrů snížený. Tlumiče jsou o 27/30 % tužší proti Luxe, dodatečné výztuhy zlepšily torzní tuhost karoserie. Tak vypadá skutečné sportovní nářadí.

Mégane Renault Sport

Vysoká očekávání kvůli skvělému předchůdci svazují i novou generaci špičkové verze Mégane RS. Ta používá shodnou techniku s předchozí generací, tedy vzadu relativně jednoduchou nápravu se zkrutnou torzní příčkou a vpředu opět unikátní konstrukci, vycházející z původního principu McPherson, avšak s odděleným rejdovým čepem v masivním hliníkovém pouzdru. Výsadou vrcholného provedení je plně vypínatelné ESP, stejně jako u menšího clia jsou k dispozici dvě modifikace, tvrdá a tvrdší (Sport a Cup), přičemž okruhová má k dispozici samosvorný diferenciál s omezenou svorností. Dvoulitrový čtyřválec, přeplňovaný turbodmychadlem twin scroll s rychlou odezvou, byl detailně přepracován a výsledkem je nárůst nejvyššího výkonu o 20 koní (184 kW) a točivého momentu o plných 40 na 340 newtonmetrů, z něhož je plných 80 % k dispozici již od 1900 otáček. Exteriér zdobí stylové i funkční doplňky včetně 18“ kol a centrálně umístěné koncovky sportovního výfuku a zadního difuzéru. Uvnitř čekají sedačky s ultimativní oporou těla, analogový otáčkoměr s vizuální i akustickou indikací nejvhodnějšího okamžiku k přeřazení, aluminiovými destičkami na pedálech a sportovním volantem s opěrkami palců.

Mégane Grandtour

Renault představuje v Ženevě třetí karosářskou variantu aktuální řady Mégane – po hatchbacku a kupé následuje kombi. Nové kombi narostlo na 4.558 mm, je tedy o 263 mm delší než pětidveřový hatchback, zatímco šířka je shodná – 1.808 mm. Za zadním víkem se skrývá 524 l zavazadlového prostoru, po sklopení zadních sedadel je k dispozici až 1.595 l. Co se týče podvozku, oproti kupé a hatchbacku se neudálo nic nového, vpředu najdeme klasické vzpěry McPherson, vzadu jednoduchá vlečená ramena. Díky delšímu rozvoru (2.702 mm, o 62 mm více než hatchback) je zaručena jízdní stabilita i odpovídající prostor uvnitř. Elektrický posilovač řízení byl upraven tak, aby řidiči poskytoval lepší zpětnou vazbu od předních kol.

Novinkou pod kapotou je benzinový motor řady TCe, tentokrát s číslem 130 (to tradičně vyjadřuje zaokrouhlený výkon v koních). Díky přeplňování tedy dává 96 kW, a to z objemu pouhých 1,4 l. Dle slov automobilky by měla být maximální hodnota točivého momentu srovnatelná s nepřeplňovanými dvoulitry, výkon s osmnáctistovkami, přitom spotřeba zůstane (alespoň v kombinovaném cyklu) menší než u agregátů objemu 1,6 litru bez turbodmychadla. Konkrétní hodnoty ale zatím automobilka neprezentuje. Kombi řady Mégane bude k dispozici také s atmosférickými šestnáctistovkami o výkonech 74 a 81 kW (100 a 110 k), které jsou spřaženy s přímo řazenými převodovkami s pěti a šesti stupni. K dispozici budou i verze na bioethanol E85 a LPG. Bezestupňové ústrojí CVT je určeno pro dvoulitrový agregát se 103 kW. Ten se nabízí i ve variantě s turbodmychadlem pod označením TCe 180, zde tedy největší výkon dosahuje 132 kW.

Pod kapotami samozřejmě nemohou chybět ani vznětové motory. Menší mají objem 1,5 litru a jsou k dispozici ve verzích dCi 85, dCi 90 DPF, dCi 105 a dCi 110 DPF. Z označení vyplývá, že varianty s 66 kW (90 k) a 81 kW (110 k) jsou vybaveny filtrem pevných částic. Výkonnější pohonná jednotka dCi 130 má objem 1,9 litru, přičemž bude nabízena jak s filtrem pevných částic, tak i bez něj. Špičku v nabídce dieselů tvoří dvoulitry dCi 150 a 160. První je spřažen výhradně se šestistupňovou samočinnou převodovkou, výkonnější verze přenáší točivý moment na přední kola pomocí šestistupňové přímo řazené rychlostní skříně. Tyto nejvýkonnější verze doplní sortiment až ve druhé polovině letošního roku.

Výbava obsahuje například startovací čipovou kartou s automatickým centrálním zamykáním, které se aktivuje, vzdálí-li se řidič od vozu. Dále je k dispozici samočinná parkovací brzda, bi-xenonové světlomety, dvouzónová klimatizace s třemi možnostmi nastavení (Soft, Auto a Fast), samozřejmostí je i USB konektor pro připojení externího zdroje hudby, automobily budou vybaveny audio systémem Arkanys. Novinka také disponuje plně integrovaným navigačním systémem Carminat Tom Tom, který je samozřejmě za příplatek, avšak ten má být méně než 500 euro. Jeho displej má velikost 5,8 palce a software a nové mapy lze do něj nahrát velmi jednoduše, neboť jsou podporovány dnes již vcelku běžné SD karty. Kromě tohoto systému je k dispozici i dražší Carminat Bluetooth DVD, ten má pochopitelně bezdrátové rozhraní.

Zanedbána nebyla ani bezpečnost, ať už aktivní, či pasivní. Automobily jsou vybaveny signalizací nezapnutých bezpečnostních pásů pro všech pět sedadel, systémem monitorování tlaku v pneumatikách, automatickým zapínáním stěračů, nechybí ani tempomat s omezovačem rychlosti, ABS a kontrola stability ESC. Nad pasivní bezpečností bdí systém ochrany cestujících SPR3 z nové generace Laguny, který mají i hatchbacky a kupé řady Mégane. Vždyť pětidveřová verze si odnesla z crash testu společnosti Euro NCAP pět hvězdiček a maximální počet 37 bodů podle metodiky, která platila do konce roku 2008.

Výroba ve španělské Palencii se rozbíhá, na evropské trhy bude novinka uvedena v červnu. Verze výbav pro jednotlivé země zatím nebyly blíže specifikovány, není známé ani oficiální označení třetí karosářské verze. Pro starý kontinent zřejmě zůstane název Grandtour, zatímco Britové budou kupovat Mégane Estate.

Renault na svém stánku s velkou pompou představil novou generaci modelu Scenic, zatímco Mégane v karosářské variantě kombi zůstal trochu mimo hlavní proud zájmu. A neprávem, můžeme prohlásit po jeho důkladném průzkumu. Že sedíte ve verzi Grandtour nepoznáte ani na předních, ba dokonce ani na zadních sedadlech. U varianty kombi jsme očekávali, že by se mohl prostor nad sedáky zvětšit, ten ale zůstal (patrně kvůli zachování dynamické boční linie vozu) pocitově naprosto stejný. Stejné je to i s místem pro nohy, kde už to takové překvapení ale není.

Velmi sledovaným parametrem u nového kombi je, jak jinak, velikost a přístupnost zavazadlového prostoru. S obojím není v případě Méganu Grandtour nejmenší problém, vstup do něj je pravidelný a nadprůmerně velký. Hrana zavazadlového prostoru je jen 56 cm nad zemí, což velmi usnadňuje nakládku a vykládku převážených fošen. Po sklopení sedadel vznikne rovná ložná plocha, je ovšem nutné vyjmout zadní opěrky hlavy. Manipulace s nimi ale není právě ukázkově jednoduchá. Půdorys zavazadelníku je obdélníkový, ve výdutích za podběhy zadních kol se nachází umělohmotné držáčky na drobnosti. Ty nelze vyjmout, a tak svá malá kulatá či válcová zavazadla (košíky, květináče, soudky) budete muset umístit jinam…

Scénic

Průkopník třídy kompaktních MPV se představuje již ve třetí generaci, podruhé pak v základní variantě a v prodloužené verzi Grand, která nabízí pětimístnou a sedmimístnou konfiguraci. Krátký Scénic měří na délku 4,34 m, Grand je o 22 cm delší. Základní hodnota objemu zavazadelníku je 522 litrů u krátké varianty. Dlouhé verze disponují 752, resp. 702 l, první údaj značí pětimístnou konfiguraci, druhý sedmimístnou, ale s obsazením pouze pěti sedadel. Třetí řadu sedadel je pak možné sklopit do podlahy zavazadelníku, prostřední je vyjímatelná a sedadlo spolujezdce sklopné, pak lze uvnitř převážet až 2.000 l nákladu. Celkový objem všech odkládacích schránek činí 92 litrů. Zajímavostí jsou také tři dvanáctivoltové zásuvky – jedna vpředu na středové konzole, další pro cestující ve druhé řadě a třetí v zavazadelníku.

Podvozková platforma samozřejmě vychází z třetí generace Méganu, vpředu najdeme klasické vzpěry McPherson, vzadu jednoduchá vlečená ramena. Novinkou pod kapotou je benzinový motor řady TCe 130, z objemu pouhých 1,4 litru tedy poskytuje díky přeplňování výkon 96 kW. Kombinovaná spotřeba by měla dosáhnout hodnoty 7,1 l/100 km. Nový Scénic bude k dispozici také s atmosférickou šestnáctistovkou o výkonu 81 kW (110 k). Ta spaluje nejen benzin, ale od letošního léta bude možné do nádrží tankovat také bioetanol a od konce roku i LPG. Nejvýkonnější dvoulitrový agregát se 103 kW (140 k) bude spřažen výhradně s bezstupňovou převodovkou CVT.

Nabídku vznětových motorů reprezentují zejména malé pohonné jednotky o objemu 1,5 litru ve verzích dCi 85 (jen pro krátký Scénic), dCi 105 a dCi 110 DPF. Nejvýkonnější varianta je vybavena, jak už název napovídá, filtrem pevných částic. K mání bude i 1,9litrový motor dCi 130 s DPF nebo bez, vrchol palety dieselových motorů tvoří dvoulitry dCi 150 a 160, první výhradně se šestistupňovým automatem, druhý naopak s přímým řazením se stejným počtem stupňů. Není bez zajímavosti, že interval výměny oleje u všech motorů spalujících naftu výrobce nastavil na 30.000 km.

Špičkové výbavy nabídnou poprvé TFT displej, který zobrazuje údaje o rychlosti vozu, nastavení tempomatu, signalizuje nezavřené dveře, tlak v pneumatikách a slouží také k zobrazení údajů z parkovací kamery. K ovládání celého systému slouží tlačítko, které je umístěné mezi volantem a tímto displejem. K dispozici je také plně integrovaný navigační systém Carminat Tom Tom s podporou SD karet, případně dražší Carminat Bluetooth DVD, ten má pochopitelně bezdrátové rozhraní a měnič na šest disků, podporuje také přehrávání hudebních formátů MP3 a WMA. Samozřejmostí je i USB konektor pro připojení externího zdroje hudby ve voze najdeme i vstup pro iPod, automobily jsou vybaveny audiem Arkanys s prostorovým 3D zvukem. Komfort na palubězvyšuje i dvouzónová klimatizace s třemi možnostmi nastavení (Soft, Auto a Fast),

Důraz byl dán také na prvky aktivní i pasivní bezpečnosti. Automobily jsou vybaveny například systémem monitorování tlaku v pneumatikách, automatickým zapínáním stěračů, nechybí ani signalizace nezapnutých bezpečnostních pásů, samonatáčecí bi-xenonové světlomety, tempomat s omezovačem rychlosti, ABS, brzdový asistent a stabilizační systém. Nad pasivní bezpečností bdí systém ochrany cestujících SPR3 z nové generace Laguny, ten má také stále relativně nová řada Mégane včetně v Ženevě představeného kombi. Standardem jsou i bezpečnostní úchyty dětských sedaček Isofix pro všechna tři sedadla ve druhé řadě.

Nový Scénic se vyrábí v továrně Douai ve Francii. 95 % součástí vozu je plně recyklovatelných, již při samotné výrobě je pak použito 14 % recyklovaných plastů. Francouzská automobilka doufá, že nový Scénic naváže na úspěchy předchozích dvou generací, kterých za necelých třináct let vyjelo do světa celkem 3,2 milionu kusů.

Možná paradoxně vypadá delší Scénic (označovaný jako Grand Scénic) v reálu naprosto přirozeně, zatímco záď jeho kratšího kolegy je jakoby lehce násilím předčasně seseknutá. V interiéru Renault hýčká dostatkem odkládacích prostor vpředu i vzadu, posuvnou středovou loketní opěrkou či nadprůměrnou prostorností. Vzpřímená pozice za volantem je velmi podobná té u konkurenční Toyoty Verso, tedy pro danou třídu naprosto standardní.

Informace o vozidle se řidiči zobrazuji na dvě barevné obrazovky uprostřed - levá podlouhlá ukazuje například rychlost, otáčky či stav palivoměru, zatímco ta pravá je určena navigačnímu systému TOM TOM. Všechny vystavené verze se touto navigací mohly pochlubit, takže nevíme, jak by palubní deska vypadala bez ní – zatím se pravděpodobně počítá s tím, že tato navigace bude (alespoň při uvedení na trh) součástí sériové výbavy. Ovládání tempomatu a omezovače rychlosti se přesunulo hned vlevo vedle řadicí páky, vpravo od ní je pak ovládač elektronické parkovací brzdy.

Tři zadní dělená sedadla jsou posuvná v podélném směru zhruba o dvacet centimetrů a i v poloze zcela vzadu je před třetí řadou sedadel místo alespoň pro útlé dětské nožky. Velmi příjemným překvapením jsou velké a dostatečně vertikálně nastavitelné opěrky hlavy i ve druhé řadě sedadel. Ty disponují nastavitelným bočním vedením hlavy, což je věc, kterou jsme zvyklí vídat převážně jen u prémiových vozů. Manipulace se třetí řadou sedadel je jednoduchá a i přes její přítomnost je zavazadlový prostor velmi rozměrný. Má navíc pravidelný tvar, je vysoký a nakládací hrana se nachází sympatických 59 cm nad zemí.

BM


Vitek
Diskuze (0)