Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Renault v Ženevě 2010

Ladislav Čermák
Pod chromovým kosočtvercem vlály vlasy – premiéru totiž oslavily hned dva otevřené modely. Nástupce se dočkal Mégane CC, doplněný malým roadsterem Wind, který lze chápat i jako neplnohodnotného nástupce legendárního Spyderu.

Rozšíření nabídky se dočkaly i úspěšné modely od divize Renault Sport, které vytáhly ze šuplíku legendární jméno Amadée Gordiniho. Významnou novinkou je také zavedení dvouspojkové samočinné převodovky EDC a také oficiálně deklarovaný intenzivní vývoj elektrických pohonů, který bude zřejmě těžit z pokroků bratrského Nissanu v této oblasti.

Wind

K celé řadě sportovně zaměřených derivátů twinga, clia a méganu se přidává malý roadster s pevnou skládací střechou. Nový model, postavený na technickém základě Twinga, se jmenuje Renault Wind.

Nejzajímavější na celém dvoumístném vozidle je bezesporu řešení střechy, ze kterého vychází jak design, tak i další užitné vlastnosti 3,83 m dlouhé karoserie. Místo nákladných mechanismů představili Francouzi jednodušší jednodílné řešení. Otočný střešní díl se elektricky během 12 sekund odklápí směrem vzad, pod kryt v zádi vozidla. Jednoduchá konstrukce střešního dílu by mohla přinést tomuto otevřenému vozu cenovou výhodu v řádu několika tisíc euro ve srovnání s dalšími konkurenty.

Systém otvírání střechy, který má patentován designérské studio Fioravanti, se poprvé objevil na studii Alfa Romeo Vola (2001) a na Ferrari 575 Superamerica (2004). Plochý střešní díl Renaultu Wind zabírá poměrně málo místa, ve srovnání s vícedílnými střechami malých kupé-kabrioletů, a tak v zádi zbylo nadprůměrných 270 l objemu pro zavazadla, bez ohledu na to, zda je střecha ukryta nebo ne. Vůz se dostane do prodeje již během letošního léta a k mání bude v pěti exkluzivních barevných odstínech.

Přesně podle předpokladů došlo na instalaci malých čtyřválců 1,2 Turbo (74 kW), případně motoru 1,6 16V (98 kW) z Twinga Renault Sport. Kola budou mít rozměry 16 nebo 17 palců.

Mégane CC

Rodinu modelů kolem třetí generace Renaultu Mégane doplní šestá karosářská verze – nový Mégane CC. Renault slibuje inovace ve všech ohledech a především zásadní novinku: dvouspojkovou převodovku. Nový Renault Mégane Coupé-Cabriolet se bude vyrábět ve francouzské továrně Douai, kde dnes vzniká dvojice Scénic/Grand Scénic. Ve výrobním programu tak nahradí končící Mégane CC na základě druhé generace výchozího hatchbacku. Novinka má být téměř ideálním ztělesněním aktuální filozofie Renaultu Drive the Change.

Příď kupé-kabrioletu je shodná s třídveřovým Méganem Coupé, od předních blatníků dál je ale svébytným automobilem. Hlavním rozdílem je samozřejmě prosklená skládací střecha s leskle černým povrchem. Na ni směrem dopředu navazuje masivní rám čelního skla se saténově-chromovým povrchem a dalším novým prvkem jsou zpětná zrcátka uchycená ve dveřích. Hranatá záď, která musí pojmout střešní díly, nese velká koncová světla s diodovou optikou brzdových světel. Velké plochy narušuje několik prolisů a zadní partie jsou opticky sníženy černým dílem ve spodní části nárazníku. Zavazadlový prostor pojme 417, resp. 211 litrů. Interiér je odvozen od Méganu, avšak má sedadla se zesíleným bočním vedením a nový design dveřních výplní.

Střecha má prosklenou plochu 0,47 m2 , což je nejlepší hodnota v daném segmentu. Dva díly, které ji tvoří, se pomocí elektro-hydraulického mechanismu složí za 21 sekund. Mezi opěrkami zadních sedadel se nachází skleněný deflektor, který umožňuje pohodlné cestování čtyřem osobám při rychlostech do 90 km/h. Mégane CC má dále samozřejmě i síťku, kterou lze umístit za přední sedadla. V této konfiguraci mohou dvě osoby se staženou střechou cestovat libovolnou rychlostí.

Výrazného zlepšení se dočkal podvozek. Mégane CC převezme z hatchbacku přední nápravu McPherson na pomocném rámu, která ve srovnání s předchůdcem poskytuje třikrát lepší boční vedení. Zadní náprava, tvořená vlečenými rameny, dostane lehčí a tužší torzní tyč. S těmito změnami koresponduje o 80 % zvýšená torzní tuhost karoserie a zlepšená zpětná vazba řízení s elektrickým posilovačem.

Nabídka pohonných jednotek zahrnuje šest motorů a tři převodovky. Základem je 1,6 16V o výkonu 81 kW, následovaná přeplňovanou 1,4 TCe 130 (96 kW). Zážehovým vrcholem bude 2,0 16V (103 kW), dodávaný výhradně s bezestupňovou převodovkou. Paleta dieselových motorizací se skládá z 1,5 dCi 110 (81 kW), 1,9 dCi 130 (96 kW) a 2,0 dCi 160 (118 kW). Všechny motory splňují normu Euro 5 a s výjimkou zážehového dvoulitru jsou osazeny šestistupňovou manuální převodovkou. Pro 1,5 dCi bude za příplatek nabízena dvouspojková převodovka EDC (Efficient Dual Clutch) se šesti převody.

Twingo Gordini

Zatímco většina značek v segmentu miniaut nabízí jen běžná auta do města, Renault využívá díry na trhu a nabízí ostré Twingo RS. Společně s ním se nyní začíná prodávat i verze Twingo Gordini Renaultsport s tradičním modrým lakem a dvěma bílými pruhy.

Oživení značky Gordini až nápadně připomíná nedávnou obnovu Abarthu pod křídly Fiatu. Gordini posbíral v poválečné Evropě řadu závodních úspěchů, 70. léta ale pro něj znamenala ústup a proměnu v legendu minulosti. Teď se ale karta obrací a vedle Renaultsportů nabídne Renault také modely s logem Gordini. Nová verze Twinga se tak může přímo postavit imagově podobně silnému Abarthu 500.

Twingo Gordini Renaultsport od běžného RS liší především svým vzhledem. S modrým lakem Malta Blue a dvěma podélnými bílými pruhy ctí tradiční vzhled Gordini. Unikátní design je doplněn černými částmi nárazníků, bílými kryty zrcátek a bílými rámečky kolem předních mlhovek. Úpravy exteriéru podtrhují 17palcová stříbrno-modrá kola a znáčky Gordini Series před zadními koly, které mají původ v 60. letech. Uvnitř nalezneme sportovní sedadla čalouněná kůži v kombinaci černá-modrá, modré kůží čalouněné výplně dveří, modro-černý kožený volant s vyznačenou svislou osou, modrou řadicí páku s logem Gordini a v neposlední řadě i modro-bílý otáčkoměr a kůží obšitý vrchní díl palubní desky.

Motor 1,6 16V dosahuje výkonu 98 kW při 7100 min-1 a největšího točivého momentu 160 Nm při 4400 min-1. Nejvyšší rychlost je 201 km/h, akcelerace na 100 km/h trvá 8,7 s a sprint na 400 metrů zvládne Twingo s tímto motorem za 16,3 s. Výbava zahrnuje podvozek Sport, automatickou klimatizaci, tempomat, plně odpojitelné ESP, rádio a zatmavená zadní okna. Příplatková výbava je shodná s Twingem RS, zaujme v ní tedy především tvrdší podvozek Cup. Na výběr je i alternativní perleťové černý lak a stříbrno-černá kola.

Clio Gordini

Druhý z celkem tří zatím známých zástupců znovuoživené rodiny Gordini přichází s designovými úpravami, obdobnými jako u malého twinga. Opět se jedná o technicky nezměněné provedení RS, tedy s ostrým dvoulitrovým čtyřválcem 147,5 kW, sportovním podvozkem, výkonnými brzdami Brembo a především originálními závěsy předních kol, kdy je otočná osa předního kola oddělena od tlumiče.

Stejně jako u základního RS, je na výběr standardní sportovní a ultrasportovní „Cup“ pojezd. Exteriérové úpravy znovu zahrnují unikátní modrý lak Malta Blue (zaměnitelný za černou, bílou nebo šedou) s dvěma bílými pruhy, doplňky předního nárazníku a zadního difuzéru v lesklé černi a stylovými zpětnými zrcátky. To vše podtrženo exkluzivními černými 17“ koly s diamantovým efektem.

Uvnitř čekají anatomické sedačky se znaky Gordini v modré a černé kůži, stejně zdobený volant se dvěma bílými „mířidly“, stylová modro-metalická řadicí páka, bílé pozadí otáčkoměru, kontrastní obšití vrchu palubní desky, číslovaná plaketa Gordini vedle řadicí páky a koberci s všívanými logy. Bohatá základní výbava mj. obsahuje dešťový a světelný senzor, adaptivní světlomety, elektricky sklopná zrcátka, navigaci TomTom, tempomat, keyless entry, automatickou klimatizaci, vyhřívané sedačky, plně odpojitelné ESP, rádio s CD, multifunkčním volantem a zásuvkou RCA a zatmavená zadní boční okna.


Ladislav Čermák