Renault ve Frankfurtu 2009

Renault ve Frankfurtu 2009

 
 

Galové dokončují pokání za kvalitativní prohřešky z nedávné minulosti a nové modely stavějí skromněji a zřejmě také kvalitněji.

Vedlejším efektem jsou uspořené vývojové a výrobní náklady, které umožňují udržovat tempo představování velké novinky každý půlrok. I když ta současná je jen převlečenou karosářskou verzí již známého modelu. K tomu se na IAA představila celá paleta konceptů elektromobilů Z.E. v různých stádiích každodennosti.

Fluence

Nedlouho po představení tříprostorové korejské verze nového méganu s pozměněnou karoserií pod názvem Samsung SM3 (Samsung je součástí aliance Renault-Nissan) přichází i evropizovaná verze s kosočtvercem na kapotě a neobvyklým názvem. Přepracovaná příď se na rozdíl od hatchbacku hlásí k jednoznačné eleganci, opačný konec vystavil světu pěkné obliny a přiměřené rozměry. Zejména s přidaným aerodynamickým kitem je krásy na rozdávání. Trochu slabší je to s omezenou motorovou paletou, v níž zcela chybí moderní jednotky TCe a musí si vystačit s o generaci staršími konvenčními šestnáctiventily 1,6 (81 kW) a 2,0 (103 kW). Naftymilní řidiči jsou zase ochuzeni o dvoulitr i devatenáctistovku, avšak litinová dvouventilová patnáctistovka dCi přichází hned ve čtyřech verzích (dCi 85, dCi 90 DPF, dCi 105 a dCi 110 DPF) Z označení vyplývá, že varianty s 66 kW (90 k) a 81 kW (110 k) jsou vybaveny filtrem pevných částic. Šestistupňová převodovka je však vyhrazena jen těm nejsilnějším. Žádné trháky nelze čekat ani v úrovni nabízené výbavy, fluence bude zjevně dalším budgetovým modelem.

Uvnitř se s nezbytnými změnami opakuje Mégane hatchback, hlavním rozlišovacím znakem je přístrojový štít, který dal přednost klasickým analogovým přístrojům před displeji. Vypadá proto nyní o poznání lépe – něco takového bych bral, klidně jako příplatek, i do hatchbacku. Plasty uvnitř již nejsou měkčené, ale pouze kašírované, tzn. na lehký omak měkké, ale s tvrdým podkladem. Šetřit se tedy začíná zjevně i u Renaultu. Jinak je pocit z interiéru velmi dobrý. Zklamáním je naopak prostor vzadu, elegantně splývající střecha sebrala svislé centimetry nad zadní sedačkou. Delší mohl být i sedák – 46 cm je hodnota, obvyklá o třídu níže. Všechny ostatní směry jsou v pořádku – proti hatchbacku o 61 mm protažený rozvor, shodný s kombi, přináší štědré centimetry pro nohy vpředu i vzadu. I na šířku je místa požehnaně a příčných centimetrů je vždy dost.

To platí i o zavazadelníku – vynikajících 530 litrů objemu těží zejména z nadprůměrných 114 centimetrů mezi podběhy a 112 centimetrů od spodní hrany zadního opěradla. Problém je pouze v jednodché konstrukci závěsů, značně vysoké nakládací hraně (73 cm) i „schodu“ (20 cm), nejvíce ovšem v úzkém přístupovém otvoru, kterým se protáhne břemeno nanejvýš 43 centimetry silné. To je ovšem obvyklá cena za rekordní litry u dostupných sedanů.

Fluence Z.E.

"Nemusíte být mladí, bohatí, svobodní, trendy a žít ve velkoměstě, abyste mohli řídit elektromobil“, tvrdí Renault, který na IAA zahajuje svou elektromobilní ofenzívu naplánovanou pro roky po krizi. Renault své tvrzení hodlá podpořit novým sedanem, jehož koncepční studie ve Frankfurtu absolvovala světovou výstavní premiéru. Sériové provedení by mohlo, vzhledem k ambiciózním plánům Renaultu, následovat poměrně brzy.

Sedan Fluence Z.E. Concept (Zero Emission) má plnit současně roli nezávadného dopravního prostředku, statusového symbolu i běžného rodinného vozu. K tomu prvnímu mu dopomáhá elektromotor se 70 kW a 226 Nm a lithiová akumulátorová sada zajišťující dojezd až 160 km. Na přetrvávající problémy s dobíjením a nízkým dojezdem má Renault třídílnou odpověď. Buď můžete využít konvenční dobíjení ze zásuvky (4-8 hodin), rychlodobíjení ve speciální dobíjecí stanici (20 minut) nebo expresní výměnu celého bateriového setu (během 3 minut) na k tomu určeném výměnném místě.

1600 kg těžký Fluence Z.E. má karoserii s délkou 4.820 mm, šířkou 1.882 mm, výškou 1.520 mm a rozvorem 2.696 mm, která vychází z nového sériového sedanu, ale má výrazně pozměněnou příď, záď i celou kabinu pro cestující. Vzadu je na místě původního nadprůměrného zavazadelníku objem částečně využitý akumulátory, takže pro zavazadla zbývá už jen 327 l.

Prosklená střecha, přístrojová deska a zadní odkládací plato nesou fotovoltaické články. Futuristickou náladu v interiéru tvoří světlé čalounění a zobrazovače na přístrojové desce sestávající z několika TFT monitorů.

Zoe Z.E.

Městské vozítko vypadá jako kupé, ale jedná se o čtyřmístný čtyřdveřový vůz. Přední dveře připomínají nůžky, ty zadní pak motýlí křídla a po jejich otevření je také zároveň přístupný zavazadlový prostor, jehož objem kolísá podle obsazení vozidla mezi 150 a 500 litry. Elektromotor o výkonu 70 kW nabízí točivý moment 225 Nm. Lithium-iontové baterie umožňují dojezd až 160 km. Akumulátory, které napájejí elektromotor, mohou být dobíjeny třemi způsoby. Ze zásuvky (konektor je umístěn u pravého předního blatníku) trvá 4-8 hodin, rychlonabíjení, pro které slouží stejný konektor, zabere jen dvacet minut a pokud vůz zajede k dobíjecí stanici systému Quickdrop, baterie dosáhnout plné kapacity za pouhé tři minuty!

Převod je přímý s invertory pro jízdu vpřed a vzad. Posilovač řízení je elektrický a svou účinnost mění variabilně, elektřina se stará také o správnou funkci parkovací brzdy. Zoe jezdí na velkých kolech o průměru 21 palců. Na délku měří přesně 4100 mm, jeho šířka činí 1840 mm a do výšky vyrostl na 1516 mm. Rozvor 2605 mm pak odpovídá dolní hranici současné nižší střední třídy.

Koncept váží 1400 kg a je schopen uhánět až 140 km/h. Při rychlostech nad 90 km/h se vysouvá zadní spoiler, který zlepšuje aerodynamiku. Obsahuje také pás světelných diod, který zároveň slouží jako brzdová světla. Další světlo je integrováno do žraločí ploutve na střeše, ze které se také vysouvá anténa.

Kangoo Z.E.

Renault předpokládá, že sériové elektromobily budou zpočátku využívat hlavně podnikatelé a firemní flotily, proto se postavil koncept užitkového vozu. Elektrického klokana pohání motor o výkonu 70 kW/12.000 min-1, který poskytuje točivý moment 226 Nm a získává energii z lithium-iontových baterií s akčním rádiem až 160 km. Dají se dobít dvěma způsoby – buď klasicky za nejméně 4 hodiny, nebo rychleji za 20 minut ve stanici k tomu určené.

Design vychází z Kangoo druhé generace, respektive z jeho stylové kratší varianty Be Bop. Měří 3945 x 1856 x 1748 mm a díky bohatému prosklení přední části a naopak minimálnímu vzadu spíše vypadá jako hatchback, než jako dodávka. Je však jen dvoumístný, za sedadly je místo pro náklad. Zadní výklopná stěna je takřka kolmá. Celá karoserie postavená ve spolupráci s partnerem D 3 navíc funguje podobně jako obyčejná termoláhev, je tepelně izolována a nalakována barvou, která pohlcuje světlo. Mezi dvěma stěnami proudí vzduch, který vnitřní prostor ochlazuje a omezuje teplotní výkyvy mezi interiérem a exteriérem. Stejný systém použil Renault už u necelý rok starého konceptu Z.E., který také vycházel z modelu Kangoo Be Bop. O teplotu uvnitř se starají také solární panely ve střeše, které zároveň napájejí část palubní elektroniky, například zpětné kamery, které nahradily konvenční zrcátka. Studie Z.E. neměla ani topení, ani klimatizaci, které Kangoo Z.E. má, ale jejich spotřeba elektrické energie je omezena na nezbytné minimum.

Přední i zadní světla jsou z diod, které jsou také méně náročné na konzumaci elektřiny. Speciální chromovaná kola o průměru 21 palců pak zlepšují aerodynamiku a jsou obuty do pneumatik Michelin Pilot Sport PS2 rozměru 245/35 R21. Nárazníky jsou vyrobeny z polyuretanového gelu, který pomáhá při drobných městských kolizích, taktéž lze předejít i vážným zraněním chodců.

I když se jedná o užitkový vůz, řidič má k dispozici například vyhřívaný volant. Kangoo Z.E. disponuje také několika interaktivními komunikačními funkcemi, které zpříjemňují cestování. Například nastoupí-li oba pasažéři dovnitř, automaticky se rozsvítí logo, automobil tak dává jakési znamení, že je připraven k jízdě. Dále displej na dveřích podobný indikátoru nabití baterie mobilního telefonu ukazuje, jak daleko je řidič vzdálen od vozu. Palubní počítač je nahrazen právě mobilním telefonem Samsung F480, který je přímo připojen do palubní desky a je vybaven rozhraním MMI (Man Machine Interface). To umožňuje například automatické vyhledání nejbližšího parkovacího místa, nebo stanice pro dobití baterií. Telefon funguje také jako navigace. Palubní přístroje jsou rozděleny na dvě jednotky. První je minimalistický displej, který poskytuje základní informace o elektromotoru, druhou je pak jakýsi touchpad mezi sedadly, který umožňuje ovládat další funkce rozhraní MMI. Většina těchto řešení byla také použita již loni u zmíněné studie Z.E.

Renault Kangoo Z.E. váží 1520 kg a je schopen dosáhnout rychlosti 130 km/h, která je elektronicky omezena. Dle slov automobilky je interaktivním, uživatelsky příjemným a energeticky úsporným užitkovým vozem velmi blízké budoucnosti.

Twizzy Z.E.

Jedním z nejmenších čtyřkolových vozidel vůbec je třetí ze skupiny studií Z.E. Je určen do ucpaných městských center a podle tvůrců plní všechny komfortní i bezpečnostní standardy. To o sobě tvrdí spousta městských vozíků, ale twizzy to zřejmě myslí o něco vážněji. Dva pasažéři v něm totiž sedí za sebou a tím pádem i při vnějších rozměrech 2,3 x 1,13 x 1,476 m (ano, prostřední hodnota je skutečně šířka) zbývá dostatek místa pro deformační zóny. Dalším přínosem je provozní hmotnost 420 kg včetně baterií, díky níž stačí i malý, 15kW motor k dosažení akcelerace, srovnatelné se 125cc motorkou. Limitem se zdají být jen nejvyšší rychlost 75 km/h a dojezd 100 km, ale lithium-iontové baterie lze plně nabít za tři a půl hodiny z běžné 220V zásuvky. Komu by se manévrovací schopnosti zdály ještě nedostatečné, toho snad přesvědčí 3metrový poloměr otáčení. Spolu s ostatními třemi elektromobily je twizzy předzvěstí velkého útoku elektromobilů, který chystá aliance Renault – Nissan na rok 2011. Připravená je již zřejmě dostatečně.


Fotogalerie z výstaviště
 
Spolupracujeme s TipCars.com
Slavná socialistická auta zrají jako víno. Přečtěte si, kolik dnes stojí Slavná socialistická auta zrají jako víno. Přečtěte si, kolik dnes stojí

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

Vztahy mezi Spojenými státy a Íránem se vyostřují, země na sebe uvalují sankce Vztahy mezi Spojenými státy a Íránem se vyostřují, země na sebe uvalují sankce

Írán zavedl sankce proti 15 americkým společnostem za…

Severní Korea hledá zahraniční investory, chce koupit výletní loď s kasinem Severní Korea hledá zahraniční investory, chce koupit výletní loď s kasinem

Korejská lidově demokratická republika nepatří mezi…

 
Zdroj: redakce
 

Přidat názorDiskuse: Renault ve Frankfurtu 2009

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.













Blesk.cz

4 špičkové hry do sbírky, Xbox Live Gold se v dubnu předvede s AAA tituly

4 špičkové hry do sbírky, Xbox Live Gold se v dubnu…

Placená služba Xbox Live Gold, která umožňuje hráčům na Xbox konzolích hrát online a získávat pravidelně každý…

I váš telefon může mít obří displej. Co byste řekli na 10

I váš telefon může mít obří displej. Co byste řekli…

Superscreen je tablet, který zrcadlí obsah z mobilu Získáte tak velký a kvalitní displej za malé peníze Funguje…

 

iSport.cz

Hrůzná zlomenina si vyžádala šrouby. Coleman si minimálně půl roku nezahraje

Hrůzná zlomenina si vyžádala šrouby. Coleman si…

Kapitán irských fotbalistů a obránce Evertonu Seamus Coleman si po hrůzné dvojnásobné zlomenině nohy nejméně půl…

Pánik trefil Jágra, ten mu vynadal a nedohrál. Nic vážného, řekl trenér

Pánik trefil Jágra, ten mu vynadal a nedohrál. Nic…

Dát ostrý hit? Na pochvalu, ale dát ho Jaromíru Jágrovi? To chce kuráž. Český útočník se ale pod vítězství…

 

Reflex.cz

Je to už na revoluci? Summit EU v Římě byl blamáží, politici jen zopakovali své bláboly

Je to už na revoluci? Summit EU v Římě byl blamáží,…

Třeba premiér Sobotka, kancléřka Merkelová či předseda Evropské komise Juncker skutečně věří tomu, co říkali…

Uber po nehodě v USA stáhl všechny samořídící vozy

Uber po nehodě v USA stáhl všechny samořídící vozy

Americký provozovatel alternativní taxislužby Uber stáhl z provozu všechna svá samořízená auta. Učinil tak poté,…