Renault Vel Satis 2,2 dCi Privilege - pohodový luxus (02/2003)

Renault Vel Satis 2,2 dCi Privilege - pohodový luxus (02/2003)

 
 

Renault se v posledních letech stále odvážněji pouští do zatím neprobádaných vod extravagantního designu v kombinaci s velkosériovou výrobou, na což zatím prakticky nikdo neměl odvahu, protože je obrovský rozdíl prodat pár kusů automobilů s neobvyklým designem a prodat takových vozů statisíce.

Posledním důkazem jeho snahy o originalitu v záplavě "průměrnosti" je Megane II (test najdete zde). My vám však v dnešním testu představíme o pár měsíců starší renaultovu kreaci s názvem Vel Satis.

Když Reanult postupně představil na mezinárodních autosalonech studie InitialeVel Satis, tak si většina lidí myslela, že jde jen o hříčky designérů Renaultu a předpokládalo se využití jen některých prvků designu. O to větším překvapením bylo uvedení modelů Avantime a Vel Satis do sériové výroby. Zatímco Avantime je díky dvoudveřovému provedení vyhrazen pro opravdové fajnšmekry, Vel Satis je běžně použitelným luxusním automobilem, který konkuruje zavedeným luxusním sedanům především německé provinience. Jelikož se Renaultu s předchozím luxusním modelem Safrane nepodařilo (kromě Francie) dosáhnout na prodejní počty konkurence, rozhodlo vedení, že se to může zkusit úplně jinak. Výsledkem je luxusní automobil, který však lze těžko jednoznačně zaškatulkovat do obvyklých kategorií. V zásadě jde buďto o pořádně nafouklý hatchback nebo o MPV. Ať už tento typ karosérie nazveme jakkoli, výhody jsou zřejmé.

Tu první poznáte při nastupování - nejde totiž o "zapadnutí" někam dolů, ale naopak o příjemné nasednutí do vyvýšeného sedadla, tedy spíše křesla, řidiče. I samotný posez je velmi příjemný a ergonomicky vyvážený. Výhled vpřed a do stran je výborný. Vzhledem k velké šířce i výšce vozu je dojem prostornosti mimořádný, obdobně je tomu i na zadních taktéž pohodlných sedadlech. Musím se však vrátit k sedadlům řidiče a spolujezdce. Zde si konstruktéři dali záležet a vznikla neobyčejně pohodlná "křesla" s integrovanými bezp. pásy a s individuálně nastavitelným sklonem horní a spodní částí opěradla - vše ovládáno elektricky. O minimalizaci únavy řidiče se stará i velmi lehce ovladatelná - měkká spojka, přestože testovaný turbodiesel má velký točivý moment 320 Nm i mimořádně lehké a přesné řazení šestistupňové převodovky.

Zavazadlový prostor je přístupný po odklopení velmi netradičně tvarovaných dveří. Je sice dostatečně prostorný (objem 460 litrů), ale nakládací hrana je dosti vysoko. Pro zvětšení je sice možno zadní sedadla sklopit, ale nelze dosáhnout úplné roviny - viz foto. Mnohé luxusní sedany však neposkytují sklápění sedadel vůbec.

Pozoruhodnou novinkou je elektricky ovládaná parkovací brzda, která se automaticky aktivuje v případě vypnutí motoru a naopak se automaticky deaktivuje při rozjezdu. Deaktivaci způsobí jednoduše rozjezd vozu, přičemž ucítíte jemný odpor než se elektronika přesvědčí, že se skutečně chcete rozjet. Brzda funguje zcela bezproblémově i při rozjezdech do kopce. Lze ji samozřejmě ovládat i ručně táhlem vlevo pod volantem, například při stání se zapnutým motorem. Další konstrukční perličkou je hrdlo nádrže, které postrádá klasický šroubovací špunt. Při tankování prostě stačí jen tankovací pistolí "přetlačit" pružinu, která drží záklopku. Po vytažení pistole je vše ihned uzavřeno. Jde o jednoduché a především praktické řešení, které se doufám rychle v obdobných variantách rozšíří i ke konkurenci. Po této zkušenosti nám totiž klasické zavírání nádrže připadalo beznadějně zastaralé.

Přístrojová deska se dá označit za velmi přehlednou a klasickou, ale nahoře sešikmený středový panel či dřevěné okrasné dýhy ji patřičně ozvláštňují. Efektní je také bílé podsvětlení všech přístrojů. Místo klíčku je dodávána již známá karta, která však podle našeho názoru postrádá významu, pokud je nutné ji zasunovat při provozu automobilu do "zdířky", místo aby stačilo ji mít pouze u sebe. Také volant má zdařilý tvar s přiměřeným průměrem věnce. Když už jsme u volantu, posilovač řízení má velmi silný účinek, takže řidiči, kteří mají rádi dobrý kontaktu s vozovkou, zde asi budou roztrpčeni. Naopak při manévrování ve městě je to výhodou a dalším plusem je velmi dobrý rejd předních kol.

Testovaný Vel Satis byl vybaven čtyřválcovým turbodieselem 2,2 dCise slušným výkonem 110 kW a 320 Nm točivého momentu. Klidnému chodu tohoto motoru pomáhají vyvažovací hřídele integrované do bloku motoru. Klasické zachvění karosérie při prudkém přidání plynu je zde prakticky neznámým jevem. Hluk turbodieselu je výborně odhlučněn, takže i studené starty v minus 10 st. celsia neznamenají vyšší hlučnost v interiéru. Běžná jízda se zvukovým komfortem velmi blíží benzínovému motoru. Vysoký točivý moment motoru se na přední kola přenáší přes optimálně zpřevodovanou šestistupňovou převodovku. Výhodou jsou především nízké otáčky motoru ve vyšších rychlostech. Vzhledem k tomu, že Vel Satis není nejlehčí (pohotovostní hmotnost přesahuje 1700 kg), nelze se divit, že v městském provozu přesahovala spotřeba 9 l/100 km. V kombinovaném provozu je pak možné udržovat spotřebu v rozumném rozmezí 7,5 až 8,0 l/100 km.

Jízdní vlastnosti jsou kompromisem mezi komfortem a solidními jízdními vlastnostmi. Myslíme si, že jde o dobrou kombinaci, jelikož Vel Satis je automobilem, od kterého se jistý komfort odpružení předpokládá i když je to z části na úkor jízdních vlastností v extrémních situacích. Nad krizovými situacemi však bdí ESP, které jsme si na zasněžené silnici několikrát úmyslně odzkoušeli a jeho správné reakce nám potvrdily praktický význam ESP pro aktivní bezpečnost.

A jaká je cena za tento pozoruhodný automobil? Popravdě řečeno není nikterak nízká. Při porovnání s konkurencí (např. Audi A6) zjišťujeme, že Vel Satis se rozhodně nepodbízí - cena testovaného modelu 2,2 dCi s vyšší výbavou Privilege byla 1.120.000 Kč. Pochvalu však zaslouží vyčerpávající seznam sériové výbavy, kterou si můžete pročíst .

Renault Vel Satis je třeba pochválit za novátorskou koncepci ve vyšší třídě a pokud k tomu přidáme velmi dobré zpracovaní, prostornost interiéru, silné a dobře odhlučněné motory a inovativní prvky (automatická parkovací brzda, hrdlo nádrže) stojí před námi sebevědomý automobil, který se konkurence rozhodně nebojí.

Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 1 120 000 Kč Cena v testované výbavě: 1 144 000 Kč

Základní výbava:nárazníky v barvě karosérie, vnější kliky v barvě karosérie, vnější zpětná zrcátka v barvě karosérie, disky kol z lehké slitiny 17" "Monterey" nebo "Goodwood" 225/55 R17", ABS s elektronickým rozdělovačem brzdné síly (EBV), asistenční systém brzd (s automatickými výstražnými světly), elektronický stabilizační systém ESP s protiprokluzovým systémem ASR a kontrolou nedotáčivosti, adaptabilní airbagy řidiče a spolujezdce se systémem programovaného upoutání, boční airbagy vpředu, okenní airbagy vpředu i vzadu, možnost deaktivace airbagu spolujezdce, bezpečnostní tříbodové pásy vpředu vestavěné do sedadel, s omezovačem síly a dvojitým předpínačem, tříbodové bezpečnostní pásy vzadu, s omezovači síly na krajních sedadlech, systém ISOFIX na zadních krajních sedadlech, systém kontroly tlaku v pneumatikách, rozsvícení výstražných světel v případě nárazu (po aktivaci airbagu), přední bezpečnostní opěrky hlavy, výškově nastavitelné s funkcí "Komfort", 3 výškově nastavitelné opěrky hlavy vzadu, bezpečnostní výplně dveří, přerušení přívodu paliva v případě nehody, xenonové světlomety s automatickým nastavením, vysokotlaké vysunovací ostřikovače světlometů, mlhové světlomety, funkce "Follow me home" (nastavitelné zpožděné zhasínání světlometů), vnější zpětná zrcátka elektricky nastavitelná a vyhřívaná, asférická na straně řidiče, vnější zpětná zrcátka elektricky nastavitelná a vyhřívaná, elektricky sklopná, s modře tónovaným sklem, dešťový + světelný senzor, zadní stěrač s automatickou aktivací při couvání, tónovaná boční skla a tónované zadní sklo, reflexivní přední sklo, vyhřívané zadní sklo, osvětlení prostoru pod palubní deskou na straně řidiče i spolujezdce, osvětlení zavazadlového prostoru, osvětlení podlahy vpředu, stropní světlo vpředu s bodovým světlem na čtení, stropní světlo vzadu, stropní světlo s postupným zhasínáním, protisluneční clona na straně řidiče i spolujezdce s osvětleným zrcátkem, variabilní posilovač řízení (není k dispozici na verzi EXP 2.0), parkovací senzor, otáčkoměr, palubní počítač, tempomat s omezovačem rychlosti, výškově a hloubkově nastavitelný volant, zvuková kontrola zapomenutých zapnutých světel, automatická parkovací brzda, přední sedadla "Grand Confort" s vestavěným bezpečnostním pásem a el. dvojitě stavitelným opěradlem, elektrické ovládání skel předních a zadních dveří, elektrické impulzní ovládání skel předních dveří s ochranou proti přiskřípnutí, syntezátor lidské řeči (základní jazyk angličtina, na přání němčina nebo francouzština), elektrická zásuvka 12 V, manžeta řadicí páky z kůže, kožený volant, loketní opěrka mezi předními sedadly s odkládací schránkou, loketní opěrka uprostřed zadního sedadla s odkládací schránkou a držáky na nápoje, elektronický imobilizér s transpondérem, centrální zamykání dveří, zavazadlového prostoru a palivové nádrže s dálkovým ovládáním, automatické zamykání dveří za jízdy, příprava pro instalaci alarmu, chlazená odkládací schránka před sedadlem spolujezdce, sklopné odkládací kapsy v předních dveřích, odkládací kapsy v zadních dveřích, odkládací kapsy na zadní straně předních sedadel, odkládací pouzdro na brýle u sedadla řidiče, odkládací schránka ve střední loketní opěrce vpředu, držáky na nápoje vpředu, odkládací zásuvky pod předními sedadly, odkládací schránka ve střední loketní opěrce vzadu (s, držáky na nápoje vzadu, otočné zásuvky pod zadními sedadly, zadní sedadlo dělené v poměru 1/3-2/3, látkové čalounění podle odstínu interiéru, okrasná lišta ze zdobeného javorového dřeva na palubní desce a vnitřní straně dveří, střešní anténa rádio / GPS, příprava pro instalaci GSM hands free, rádio 4x15W s CD přehrávačem a ovládáním pod volantem (oddělený displej), komfortní vyhřívaná přední sedadla "Grand Confort" s elektrickým polohováním (podélně, výškově, sklon sedáku, dvojitě stavitelné opěradlo)

Výbava testovaného vozu:+ metalíza (+ 24.000,-)

Jeff Bezos se stal druhým nejbohatším člověkem, vděčí za to růstu akcií Amazonu Jeff Bezos se stal druhým nejbohatším člověkem, vděčí za to růstu akcií Amazonu

Ředitel a zakladatel Amazonu, Jeff Bezos, se vyšplhal na…

Cesta dlouhá přes dva týdny. Jak přes Alpy putuje ropa do Česka Cesta dlouhá přes dva týdny. Jak přes Alpy putuje ropa do Česka

Teče líně, sotva se plouží. Chodec by jí bez problémů…

Euro oslabovalo, spekulanti se bojí ekonomického zpomalení Euro oslabovalo, spekulanti se bojí ekonomického zpomalení

Kurz dolaru dnes zůstal po počátečním růstu bez větších…

Růst rublu pomáhá automobilkám v Rusku Růst rublu pomáhá automobilkám v Rusku

Po problematickém loňském a předloňském roce má ruský trh…

 
Technické údaje
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2188
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 200
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.2 / 5.9 / 7.1
Emise CO2:188
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 460 / -
Objem nádrže (l):80
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1735 / 520
Rozměr pneu:225/55 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4860
b) šířka (mm): 1860
c) výška (mm): 1577
d) rozvor (mm): 2840
e) rozchod vpředu (mm): 1575
f) rozchod vzadu (mm): 1550
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 700 / 930
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):930
k) šířka vpředu (mm): 1580
l) šířka vzadu (mm): 1550
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 590
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 10
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 10
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 9
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 10
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 10
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 9
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,88
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí

Hlad zákazníků po módních SUV je drtivý. Automobilky na…

Škoda dospěla k názoru, že nejlepším elektromobilem bude SUV. Tak má vypadat Škoda dospěla k názoru, že nejlepším elektromobilem bude SUV. Tak má vypadat

Za dva týdny v Číně Škoda ukáže koncept svého budoucího…

 




Neúspěšné modely: Renault Vel Satis (2001-2009) Neúspěšné modely: Renault Vel Satis (2001-2009)

Počas svojho života bol Renault Vel Satis hlavne…

Renault ukončil výrobu velkého hatchbacku Vel Satis Renault ukončil výrobu velkého hatchbacku Vel Satis

Avantgardní model vyšší střední třídy nikdy nedosáhl…

 



 
Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Včera

S80 je největším volvem od roku 1998. Tehdy šlo o revoluci, neboť příchod modelu ukončil jednu éru značky. Namísto klasické koncepce dostal vůz pohon předních kol. Druhá generace trend té první vydání rozvíjí, navíc je výrazně spolehlivější.




Blesk.cz

To je rodina: Muže viní z vraždy, jeho sestra útočila jménem ISIS

To je rodina: Muže viní z vraždy, jeho sestra…

Německá prokuratura obvinila 18letého Němce s marockými kořeny z pokusu o vraždu, viní ho z loňského žhářského…

Tomáš splácel čtvrt milionu: Ušetřit se mu podařilo až sloučením půjček

Tomáš splácel čtvrt milionu: Ušetřit se mu podařilo…

Tomáš (35) si půjčil na auto, výměnu oken a pořídil si kreditní kartu. Pak zjistil, že splátky všech půjček…

 

iSport.cz

Mareček: Na Slavii to chceme zlomit. Rosického rady jsou k nezaplacení

Mareček: Na Slavii to chceme zlomit. Rosického rady…

Spartu čeká ve 22. kole ePojisteni.cz ligy prestižní derby se Slavií. Do zápasu vstoupí jako favorit sešívaný…

Sport Magazín: Sparta je nepoučitelná, shodly se legendy před derby

Sport Magazín: Sparta je nepoučitelná, shodly se…

Čtyři legendy, které v historii derby S nasypaly hromady gólů, nejenže vzpomínaly na pikantérie ze svých…

 

Reflex.cz

Zruší vlády hotovost? Slovenský ekonom vysvětlil, kdo a proč chce konec bankovek

Zruší vlády hotovost? Slovenský ekonom vysvětlil,…

Politici, centrální bankéři a karetní společnosti. Ti všichni by profitovali ze zrušení hotovosti. Naopak…

Patrick Ness o smrti pro děti. Jeho Volání netvora vstupuje do českých kin, z knihkupectví rychle mizí

Patrick Ness o smrti pro děti. Jeho Volání netvora…

Dvanáctiletému Conorovi umírá maminka na rakovinu a z reálného světa, od šikanujících spolužáků, nesnesitelné…