Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Renault vzpomíná na historii modelu Espace, nová generace se blíží

David Bureš
Diskuze (50)
Jméno Espace je dlouhá léta spojeno s velkými MPV. Pátá generace bude chtít být crossoverem.

Renault aktuálně pracuje na páté generaci modelu Espace, která bude patrně odhalena na říjnovém autosalonu v Paříži. Při této příležitosti automobilka připomíná historii tohoto vozu, který letos slaví 30 let od příchodu první generace.

Espace přitom původně neměl být Renaultem, ale Talbotem. Vývoj auta měla v sedmdesátých letech na starosti britská divize Chrysleru, tehdejšího majitele Talbotu, později na autě začala spolupracovat společnost Matra.

Po prodeji Chrysleru UK do rukou PSA Peugeot Citroën ale nový vlastník o velkoprostorový vůz neměl zájem, protože mu jeho vývoj přišel příliš nákladný. Matra tak nabídla svůj návrh konkurenčnímu Renaultu, který se rozhodl projekt zrealizovat. Výroba auta byla následně zahájena v továrně Matry ve městě Romorantin.

První generace Espace s interním označením J11 se začala prodávat v červnu 1984, kdy přivezla v té době nevídaný prvek – jen 4,25 metru (později 4,36 m) dlouhá karoserie nabízela dostatek místa pro sedm osob ve třech řadách sedadel. Espace je tak spolu s o rok starším Dodgem Caravan považován za jednoho z průkopníků segmentu MPV.

Renault přiznává, že o Espace v jeho začátcích zákazníci neměli příliš velký zájem, během prvního měsíce prodeje bylo registrováno jen devět vozů. Časem poptávka vzrostla, první generace Espace má ale dodnes na svém kontě nejméně vyrobených kusů – 191.674. Každá z následujících generací překonala 300.000 vyrobených kusů.

Druhá generace Espace (J63) byla prvně odhalena na ženevském autosalonu v roce 1991. Délka auta povyrostla na 4,43 metru, design byl vlastně jen modernizován. Nabídku obohatila verze s benzinovým šestiválcem o objemu 2,85 litru. Opravdovou specialitou pak byl koncept Espace F1 z roku 1994 s karbonovým šasi a 3,5litrovým šestiválcem z monopostu Formule 1.

V roce 1996 dorazil na trh Espace III (J66), který znamenal výrazné designové změny proti předchůdcům. Opět došlo k prodloužení karoserie, tentokrát na hodnotu 4,52 metru. Vedle základní verze byl k poprvé k dispozici také prodloužený Grand Espace, s délkou 4,79 metru. Nabídka motorů opět zahrnovala i šestiválce.

Espace IV (J81) byl představen v roce 2002, jednalo se o první generaci, na níž Renault pracoval bez spolupráce s Matrou. Výroba navíc byla přesunuta z továren v Romorantinu a Dieppe do závodu Sandouville.

Čtvrtá generace Espace se chlubí velkým prosklením, jehož plocha je velká sedm metrů čtverečních. Auto sdílí platformu s již nevyráběným modelem Vel Satis, opět je v nabídce vedle základní verze (dlouhé 4,66 metru) prodloužený Grand Espace dlouhý 4,86 metru.

Od roku 1984 Renault prodal přes 1.245.000 exemplářů čtyř generací Espace. Design páté generace bude vycházet z loňského konceptu Initiale Paris. Špionážní fotografie prototypů i patentové snímky vozu dokazují, že auto bude mít nadále blízko MPV. Sám Renault však o Espace V tvrdí, že bude crossoverem.

David Bureš
Diskuze (50)
Avatar - wakantanka
10. 6. 2014 11:08
Re: Byla to správná cesta?
hm, a 5008 ti pripadá luxusný? Nehovoriac, že je to o pol čísla menšie auto. Jasne vyvažuje to aktuálne cenou, ale porovnávať to s o generáciu starším Espace ... Pre mňa konkurenti pre Espace sú Voyager, nový Carnival/Sedona, Sharan/Alhambra a nové Galaxy. K 5008 by som skôr porovnával Grand Scenic, alebo Grand C-Max, s privretím oka S-Max, Touran , C4 GP a možno aj Carens.
Avatar - wakantanka
10. 6. 2014 11:01
Re: Legenda
Začiatkom 90 rokov som mal o čosi viac ako ty, ale podobne som čumel keď som prvý krát videl Chevrolet Trans-Sport. To bolo UFO >:D Ale zo všetkých generácií Espace sa mi najviac páči tá tretia. Som zvedavý čo ukážu na jeseň a o koľko sa to bude líšiť od konceptu Initiale Paris, ktorý už bol prezentovaný skôr.
9. 6. 2014 07:57
Re: Legenda
A proč rovesníkov?
Slušňák jasně píše "dodnes", takže klidně můžu jmenovat cokoliv od roku 1984.
Avatar - aproximus
8. 6. 2014 21:58
Re: Všetko najlepšie Espace
no ten výhled dozadu, to bude vyloženě žůžo, stejně jako zbytečně vysoká spodní hrana oken..
8. 6. 2014 20:52
Re: Všetko najlepšie Espace
Myslím, že Renault s ním chce osloviť nových, a udržať starých zákazníkov. T.j. bude to možno crossover so všetkými prednosťami MPV.
Myslím, že podobný zámer mal s Koleosom, ktorý ale kvôli neatraktívnemu dizajnu moc nevyšiel. Ale kto Koleos má, neľutuje - dobré SUV s bonusom v podobe priestorových pomerov a variability MPV.