Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Renault ztrácí vliv v AvtoVAZu, klíčové pozice získali Rusové

Diskuze (37)
Renault vlastní 25 % ruské automobilky AvtoVAZ, která vyrábí vozy značky Lada. Viceprezident Yann Vincent ovšem opustil svoji pozici a na jeho místo nastoupil Rus Igor Komarov, Francouzi tak ztratili vliv ve vrcholném vedení AvtoVAZ.

Renault drží podíl v největší ruské automobilce AvtoVAZ, která operuje pod značkou Lada, od prosince 2007. Podíl v automobilce ovšem mají i státní podniky a Lada není přímou součástí aliance Renault-Nissan jako rumunská Dacia.

Ruská a následně francouzská média zveřejnila spekulace, že Renault v AvtoVAZ ztrácí vliv. Faktem je, že výkonný viceprezident a obchodní ředitel AvtoVAZ Francouz Yann Vincent byl nahrazen Rusem Igorem Komarovem. Renault toto obhajuje jako krok pro boj s dopady ekonomické krize na AvtoVAZ (automobilka zažívá na klíčovém domácím trhu hluboké propady prodejů). Mluvčí ruského zastoupení Renaultu Olga Sergejeva prohlásila, že Francouzi na jmenování Komarova přistoupili, protože „… ruský profesionál ve vedení automobilky je v době krize lépe přizpůsoben podmínkám místního trhu“. Prezident společnosti Boris Alešin, mimochodem bývalý spolupracovník Vladimira Putina, tvrdí, že situace, kdy Renault nemá v nejužším vedení žádného zástupce, je jen přechodná.

Igor Komarov ale reprezentuje dalšího akcionáře AvtoVAZ, státní Ros Technologij. Komarov byl dříve osobním poradcem hlavy této společnosti, která drží v AvtoVAZ stejně jako Renault 25 %. Dosud Komarov zastával post finančního ředitele AvtoVAZ a v této pozici podle všeho zůstane i nadále. Francouzský deník Les Echos tak vyjádřil obavy, že Komarov bude prakticky neomezeným vládcem AvtoVAZu – nyní do jeho kompetence spadá strategické plánování, finanční záležitosti, nákupy, výroba i vývoj a výzkum.

Francouzský finanční list La Tribune zase informuje o snaze ruské státní banky Sberbank vybudovat ruské automobilové impérium. Sberbank se angažuje v druhé největší ruské automobilce GAZ a prostřednictvím kanadské Magny nedávno vstoupil do německého Opelu, údajně se má snažit získat vliv i na AvtoVAZ. Renault se ovšem svého podílu prý vzdát nehodlá.

Pozice Renaultu v AvtoVAZ není jednoznačná

Bez zajímavosti není, že Renault před dvěma lety soupeřil o podíl v ruské automobilce právě s Magnou (tehdy bez podpory Sberbank) a také s Fiatem. Na straně Renaultu je také možné předpokládat určité zklamání – plány na omlazení modelové palety Lada a širší uplatnění moderní techniky od Renaultu a Nissanu se zatím nenaplňují. I hodnota odhadované investice Renaultu je podle německého Auto Motor und Sport nižší, místo původně zamýšlených 630 milionů Euro jen 130 milionů.

Pro Renault je tak v současné době přínosnější dceřiná společnost Avtoframos, která v Rusku vyrábí Dacii Logan. Její ředitel Christian Estève je také momentálně nejvýše postaveným zástupcem Francouzů v Rusku a La Tribune tvrdí, že v nacionalistickými náladami ovládaném Rusku to bude on, kdo povede jednání s vládou o dalším angažmá Renaultu v AvtoVAZ.

Nad skutečnými záměry aktérů událostí kolem AvtoVAZ zatím panují otazníky. Mluvčí ruského Renaultu Sergejeva se snaží spekulace klidnit prohlášením, že odchod Yanna Vincenta neznamená ani oslabení vlivu francouzské automobilky v AvtoVAZu, ani drastické škrty nákladů, a že příčinou jeho rezignace jsou osobní důvody.

Diskuze (37)
Avatar - pumpkin
1. 7. 2009 12:33
Re: Dobra zprava, kvalita vozidel LADA pujde nahoru
>:D :no:
Avatar - Ada je zase tady
1. 7. 2009 00:05
Dobra zprava, kvalita vozidel LADA pujde nahoru
Ale nejlepsi by bylo, pokud by Rusove koupili cele konsorcium rendlik a syn.
Avatar - white label
29. 6. 2009 17:56
Re: Pakáž
On přece není žádný beránek, ale "BeranK", vidíš sám jak "ostře" píše...
>:-[]
Tak že příště oslovujeme: "BeranKu", nikoli Beranku... >:D
Avatar - T613
29. 6. 2009 17:06
Re: Pakáž
Beranku nikde nepíši, že někdo má právo na agresi :-)
29. 6. 2009 16:07
Re: Pakáž
No a proč to tady vůbec píšeš? Ale hlavně nemáš pravdu, holt jenom povrchní informace, sem tam nějaký ten rádobyodborný výraz - fronta na německé straně se zhroutila, vrchní velení požádalo, aby civilní politici vyjednali příměří, protože "je absolutně" konec. Tomu se říká porážka. Ale co bych to tady rozváděl, co psát někomu, kdo v jednom příspěvku píše jedno a o kus dál něco jiného....ale hlavně laskavě odpověz na jednu věc. Poláci neměli právo na agresi a Rusové ano? Jinak o agresi Polska vůči nám nevím nic. Boj o Těšínsko byl oboustranná agrese....boje mimochodem zahájili naši a taky je vyhráli. Přitom se tvářili, že vykonávají pouze vůli dohody.

Máš-li potřebu diskutovat o historii, jdi na jiný server, ale tam ti hřbet vypráší mnohem důkladněji. A bez vzdechů.