Renault ztrácí vliv v AvtoVAZu, klíčové pozice získali Rusové
Renault drží podíl v největší ruské automobilce AvtoVAZ, která operuje pod značkou Lada, od prosince 2007. Podíl v automobilce ovšem mají i státní podniky a Lada není přímou součástí aliance Renault-Nissan jako rumunská Dacia.
Ruská a následně francouzská média zveřejnila spekulace, že Renault v AvtoVAZ ztrácí vliv. Faktem je, že výkonný viceprezident a obchodní ředitel AvtoVAZ Francouz Yann Vincent byl nahrazen Rusem Igorem Komarovem. Renault toto obhajuje jako krok pro boj s dopady ekonomické krize na AvtoVAZ (automobilka zažívá na klíčovém domácím trhu hluboké propady prodejů). Mluvčí ruského zastoupení Renaultu Olga Sergejeva prohlásila, že Francouzi na jmenování Komarova přistoupili, protože „… ruský profesionál ve vedení automobilky je v době krize lépe přizpůsoben podmínkám místního trhu“. Prezident společnosti Boris Alešin, mimochodem bývalý spolupracovník Vladimira Putina, tvrdí, že situace, kdy Renault nemá v nejužším vedení žádného zástupce, je jen přechodná.
Igor Komarov ale reprezentuje dalšího akcionáře AvtoVAZ, státní Ros Technologij. Komarov byl dříve osobním poradcem hlavy této společnosti, která drží v AvtoVAZ stejně jako Renault 25 %. Dosud Komarov zastával post finančního ředitele AvtoVAZ a v této pozici podle všeho zůstane i nadále. Francouzský deník Les Echos tak vyjádřil obavy, že Komarov bude prakticky neomezeným vládcem AvtoVAZu – nyní do jeho kompetence spadá strategické plánování, finanční záležitosti, nákupy, výroba i vývoj a výzkum.
Francouzský finanční list La Tribune zase informuje o snaze ruské státní banky Sberbank vybudovat ruské automobilové impérium. Sberbank se angažuje v druhé největší ruské automobilce GAZ a prostřednictvím kanadské Magny nedávno vstoupil do německého Opelu, údajně se má snažit získat vliv i na AvtoVAZ. Renault se ovšem svého podílu prý vzdát nehodlá.
Pozice Renaultu v AvtoVAZ není jednoznačná
Bez zajímavosti není, že Renault před dvěma lety soupeřil o podíl v ruské automobilce právě s Magnou (tehdy bez podpory Sberbank) a také s Fiatem. Na straně Renaultu je také možné předpokládat určité zklamání – plány na omlazení modelové palety Lada a širší uplatnění moderní techniky od Renaultu a Nissanu se zatím nenaplňují. I hodnota odhadované investice Renaultu je podle německého Auto Motor und Sport nižší, místo původně zamýšlených 630 milionů Euro jen 130 milionů.
Pro Renault je tak v současné době přínosnější dceřiná společnost Avtoframos, která v Rusku vyrábí Dacii Logan. Její ředitel Christian Estève je také momentálně nejvýše postaveným zástupcem Francouzů v Rusku a La Tribune tvrdí, že v nacionalistickými náladami ovládaném Rusku to bude on, kdo povede jednání s vládou o dalším angažmá Renaultu v AvtoVAZ.
Nad skutečnými záměry aktérů událostí kolem AvtoVAZ zatím panují otazníky. Mluvčí ruského Renaultu Sergejeva se snaží spekulace klidnit prohlášením, že odchod Yanna Vincenta neznamená ani oslabení vlivu francouzské automobilky v AvtoVAZu, ani drastické škrty nákladů, a že příčinou jeho rezignace jsou osobní důvody.