Renaulty jsou jeho vášní: Krásní časožrouti
Mým největším problémem je nedostatek místa a volného času. Tak nás vítá Tomáš Příplata u jedné ze svých garáží. Vypadá to jako ve snu. Když otevře vrata, vyloupne se na nás pokaždé nějaké krásné auto. Začíná to bílým Renaultem 12. Tomáš ho pořídil v originálním stavu. Nedávno se s ním dokonce zúčastnil setinové rallye Carlsbad Classic, kde jsme se také seznámili.
O kousek vedle na nás za vraty vykoukne Renault 17 TL po renovaci.
Žlutý lak svítí na dálku, dokonce se zalíbil i filmařům a bude prý k vidění v dílu „Dřív než umřu“ z připravovaného seriálu „Škoda lásky“. „Mám ještě jednu sedmnáctku, tahle byla původně ve strašném stavu. Taky jsem s ní měl dost práce, ale třeba lak není bezvadný,“ sebekriticky přiznává Tomáš a už nás vede do další garáže.
Tam má kromě trabantu po babičce jediné své auto, které nenese logo Renaultu: červenou Lancii Delta 1.6 HF Turbo. „Tu jsem koupil teprve letos od kamaráda. Chtěl jsem původně sportovní model Integrale, ale pak jsem si řekl, že raději za ušetřené peníze pořídím další garáž. Vždyť už nemám kam auta dávat!“ krčí rameny sběratel, mimochodem zaměstnaný v automobilovém průmyslu.
To nejlepší má ale teprve přijít. Tomáš nás bere na místo, kde má ukrytu většinu sbírky – neuvěřitelných 16 kousků starých renaultů! Pochopitelně
nechce, aby o ně přišel. Proto víc neprozradíme.
A znovu se opakuje totéž: pokaždé se otevřou dveře a za nimi další a další vozy. Nejvíc nás zaujme hala s uloženými kousky čekajícími na renovaci. Hned v popředí vidíme vzácný Renault 12 Gordini. „Koupil jsem ho v Německu bez motoru od člověka, který měl vlastní muzeum. Dřív vedl prodejnu. Vzal nás s kamarádem do depozitáře a spadla nám čelist, kolik měl krásných aut.
Když jsem se zmínil o touze vlastnit dvanáctku Gordini, odpověděl, že má dvě a jedné by se asi zbavil. Tak jsme si plácli,“ vzpomíná Tomáš a obrací nás ke stařečkovi, který se pod plachtu nevešel. Je to Renault 18 s pohonem všech kol. „Jedná se o raritní kousek, bohužel ve špatném stavu. Ale má sílu a hodně vyjede, na zahradě s ním dokonce trhám stromy ze země,“ směje se Tomáš a ukazuje na opršelý Renault 12 stojící v pozadí.
V něm prý jezdil roky do školy. Teď ho čeká sešrotování, stejně jako o kus dál stojící R8. Problémem starých renaultů je totiž koroze a mnohé kousky už nemá smysl renovovat.
Shledání po letech
Velkou metou pro sběratele starých renaultů je model R16. Však jich má Tomáš několik, první z nich dokonce odstartoval jeho sběratelskou vášeň. Dostal ho od rodičů jako první vlastní auto. Další pořídil před lety od profesora na vysoké škole.
Z garáže Tomáš vytáhl na focení bleděmodrý kousek, s nímž se pojí zajímavá historie. Koupil ho ve Staré Boleslavi od člověka, který auto předtím pořídil v Ústí nad Orlicí. Tamní první majitel vůz kdysi prodal, ale nechal si z něj původní blatníky.
A když pak Tomáš po letech právě tyto díly potřeboval, náhodou narazil právě na originální ze svého vozu.