16.11. 2018 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Renovace udělala z Fiatu Panda 4x4 lepší auto, než když bylo nové!

 

Mnoho sběratelů klasických aut vám potvrdí, že některá renovovaná auta jsou ve výsledku lepší, než když byla nová. Třeba tato zrenovovaná Panda 4x4…

Když přijedete do Itálie, například do Toskánska, kraje plného vinic a krásně zvlněné krajiny, snad v každé vesnici potkáte jedno auto, které nikde jinde neuvidíte. A už vůbec ne v tak velkém počtu. Tím autem je Fiat Panda, zde navíc ve verzi 4x4, tedy s pohonem všech kol. Jenže my se nebavíme o nové Pandě, vyráběné od roku 2003, ba ani o jejím ještě modernějším nástupci, kdy obě vydání mohla být také čtyřkolkou, ale o té původní, krásně hranaté z pera Giorgetta Giugiara a jeho Ital designu.

V roce 1980, kdy se Panda představila, představovala příklad totálně racionálního řešení osobního automobilu. Vše mělo svůj účel, nic navíc vůz nenabízel. Původní Panda se nakonec vyráběla až do roku 2003, tedy dlouhých 23 let, samozřejmě s četnými inovacemi, přičemž ta největší se odehrála v roce 1986. Panda také měla paralelu v podobě španělského Seatu Marbella.

Auto zakladatele Fiatu

Jistě, původních Fiatů Panda 4x4 potkáte v Itálii a konkrétně v Toskánsku hodně, neboť místní lidé tyto vozy využívají k cestám mezi domovem a vinicemi, kam se navíc díky pohonu všech kol snadno dostanou. Auto je navíc velmi jednoduché a tudíž nenáročné na servis a údržbu.

Jenže Panda 4x4, o níž je zde řeč, je zcela speciálním autem své řady. Jejím původním majitelem nebyl totiž nikdo jiný než Giovanni Agnelli, italský průmyslník a zakladatel Fiatu, jehož rodina dodnes drží část akcií této světoznámé společnosti. Agnelli svoji Pandu 4x4 používal při cestách ve švýcarském Svatém Mořici, kde ve svém sídle trávil hodně času. Pro cestu z Itálie do Švýcarska používal soukromý vrtulník, takže Panda zůstávala ve Švýcarsku po celou dobu své služby.

Fiat Panda Cross: smečka nezmarů se rozrůstá (ceny v ČR)

Agnelli zemřel v roce 2003. Jeho Pandy se později chopila společnost Garage Italia Customs, která tento malý vůz s rodokmenem zrenovovala tak, že je ve výsledku lepší, než kdy před tím. Pokud vás zajímá, jak se zmíněná společnost k Pandě Agnelliho dostala, je to jednodušší, než se na první pohled zdá. Majitelem této společnosti je totiž Američan Lapo Elkann, člen rodiny Agnelli (a zároveň vnuk Giovanniho Agnelliho). Elkann tak vlastně tuto Pandu zdědil po svém dědovi.

Originalita zachována

Agnelliho Panda 4x4 byla jednou z těch později vyrobených. Pod přední kapotou tak již měla největší z nabízených motorů, a sice FIRE 1,1 litru o výkonu 37,5 , později 40 kW. Garage Italia Customs se rozhodly zachovat původní mechanické části. Karoserie dostala nový lak v šedo-stříbrném odstínu. Zůstaly plastové chrániče boků, nad nimiž se nachází tmavě modrá lišta v kombinaci s černou, táhnoucí se po celé délce karoserie.

Kabina zůstala také originální, což charakterizuje velmi střídmá přístrojová deska, potažená stejným materiálem jako sedadla a z části výplně dveří, které jsou ale ve zbytku plechové. Převažuje modrý odstín, jenž byl údajně oblíbený samotným Agnellim.

A jaký je osud Agnelliho Pandy po renovaci firmou jeho vnuka? Vůz není na prodej, ba ani není nikde vystaven na očích veřejnosti. Lapo Elkann jej používá na ježdění po Svatém Mořici a jeho okolí stejně jako činil jeho slavný děda.

Fiat Panda 4x4 – „Teréňák“ v miniatuře

Poprvé Panda dorazila na trh v roce 1980. O tři roky později rozšířil Fiat nabídku o verzi 4x4. Vzhledem k velikosti vozu šlo o zcela ojedinělý počin. Snad jen Suzuki Swift či jeho někdejší paralela Subaru Justy nabízelo tehdy pohon všech kol. S příchodem čtyřkolky prošlo auto drobnými retušemi, asi nejvíce patrnými na přídi. Dřívější asymetricky pojatá maska chladiče ustoupila symetrické, podobné, jakou v té době mělo zcela nové Uno či větší Regata.

Do roku 1986 poháněl Pandu čtyřválec o objemu 965 cm3. O tři roky později prošla Panda výraznou modernizací. Ta v případě verze 4x4 znamenala nový motor FIRE o objemu 1,0 litru a výkonu 32 kW. Další změny dorazily v roce 1992, kdy předchozí „litr“ vystřídal motor 1,1 litru s 37,5 kW, později se 40 kW, již výhradně se vstřikováním paliva (centrálním) a také řízeným katalyzátorem. Verze 4x4 dostala přídomek Country Club, někde také Trekking.

I přes inovace se však pohon všech kol měnil jen málo. V roce 1986 dostala Panda zcela novou zadní nápravu. Ta byla i nadále tuhá, ovšem tvořená nosníkem ve tvaru písmene „omega“. Odpružení zajišťovaly nově vinuté pružiny. Toto se však týkalo Pandy s pohonem předních kol.

U verze 4x4 výrobce zachoval původní řešení s tuhou nápravou odpruženou podélnými listovými pružinami. Celé řešení pohonu všech kol pocházelo od rakouské firmy Steyr-Puch. Za běžných podmínek vozidlo poháněla přední náprava. Ta zadní se připojovala pouze z vůle řidiče. Nešlo tedy o permanentní „čtyřkolku“. Montáž vozu ale probíhala v Itálii, konkrétně v závodě Termini Imerese.

Jízdní vlastnosti této Pandy v terénu byly údajně vynikající. Dobové testy neváhaly vůz srovnávat s offroady. A to i přesto, že chyběly redukční převody stejně jako uzávěry diferenciálů.

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Glosa Martina Čabana: Jedna rána za druhou Glosa Martina Čabana: Jedna rána za druhou

Po Praze, kde orgány činné v trestním řízení pořád…

Zakladatel Mall.cz Fryc investoval v USA do kosmetického start-upu. Teď inkasuje zisky Zakladatel Mall.cz Fryc investoval v USA do kosmetického start-upu. Teď inkasuje zisky

Start-up GlamSt uruguayské podnikatelky Agustiny Sartori…

Evropský parlament schválil největší dohodu o volném obchodu s Japonskem Evropský parlament schválil největší dohodu o volném obchodu s Japonskem

Evropský parlament dnes schválil obchodní dohodu s…

 

Štítky Fiat

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Scala dostala vychytávku, kterou ocení úplně každý. Hlavně v zimě Škoda Scala dostala vychytávku, kterou ocení úplně každý. Hlavně v zimě

Vozy Škoda jsou známé pro svá chytrá řešení. Mnohdy…

Z prťavého Mini obytný vůz? V 60. letech to šlo, říkali mu divoká husa Z prťavého Mini obytný vůz? V 60. letech to šlo, říkali mu divoká husa

Myslíte si, že největší stylovka je vzít Volkswagen T1 a…

 



Euro NCAP 2018: Fiat Panda – Nárazové testy s výsledkem 0 hvězd Euro NCAP 2018: Fiat Panda – Nárazové testy s výsledkem 0 hvězd

Fiat Panda z testů organizace Euro NCAP za rok 2018…

Fiat Ecobasic (1999-2000): Dospělá hračka Fiat Ecobasic (1999-2000): Dospělá hračka

Ekologická auta nejsou mrtvá ani v současnosti, i když už…

 



 
BMW M2 Competition – Konečně takové, jaké má být!

TEST: BMW M2 Competition – Konečně takové, jaké má být!

Dnes 13:08

Pohon zadních kol, manuální převodovka, kompaktní tvary a ostrý řadový šestiválec od divize M. To vypadá na ranec dokonalé zábavy.




Blesk.cz

Hádka o zmláceného Tunu: Klub i ochranka se brání, moderátor hledá svědky

Hádka o zmláceného Tunu: Klub i ochranka se brání,…

Kontroverzní moderátor Jan Tuna (45) skončil po firemním vánočním večírku v nemocnici, protože prý podle…

Policie „zabrušuje“ do výroků Okamurova poslance. Sněmovnu žádá o vydání Roznera

Policie „zabrušuje“ do výroků Okamurova poslance.…

Sněmovní mandátový a imunitní výbor má na stole další žádost o vydání poslance k trestnímu stíhání. V hledáčku…

 

iSport.cz

Spasitel Alisson. Dvě miliardy? Dal bych za něj dvojnásobek, jásal Klopp

Spasitel Alisson. Dvě miliardy? Dal bych za něj…

Přesně kvůli takovým momentům přicházel. Brankář Liverpoolu Alisson Becker klíčovým zákrokem v nastavení zápasu…

Mistrovy přestupové šachy. Jak se Kometě daří posily a koho ještě chce?

Mistrovy přestupové šachy. Jak se Kometě daří posily…

Dva tituly, jeden tým. Tak by se dala shrnout nadvláda Komety nad posledními dvěma extraligovými ročníky.…

 

Reflex.cz

10 let okupace: Sovětský ústup z Afghánistánu na působivých snímcích

10 let okupace: Sovětský ústup z Afghánistánu na…

Plány na stažení vojsk začaly v Moskvě získávat reálné obrysy krátce po nástupu Michaila Gorbačova. Nový…

Proč se Francouzi zbláznili, co spojuje protesty s francouzskou revolucí a proč zrovna žlutá vesta?

Proč se Francouzi zbláznili, co spojuje protesty s…

Francouzi vraždí policii i sebe navzájem kvůli zdražení pohonných hmot. Cizinci se to musí zdát naprosto šílené…