22.3. 2013 Matouš Jelínek

Autoopravář junior - Nevyměňuj, ale opravuj!

 

Už podevatenácté se utkali nejlepší mladí autoopraváři. Svět motorů u toho nemohl chybět.

Jsme v čisťoučké dílně v servisním školicím středisku Škody v Mladé Boleslavi. Před námi stojí se zvednutou kapotou yeti, který jen smutně protáčí startérem, ne a ne naskočit.

Po chvilce z něj vystupuje mladík v montérkách. „Právě jste si tím, že jste vypnul zapalování, zrušil propojení diagnostiky s autem,“ ozve se z druhé strany místnosti. „Já vím,“ odpovídá trochu bezradně mladík, který míří k diagnostickému zařízení. Chvíli jen kliká a snaží se zjistit, co škodovku trápí.

Po chvíli opět slyšíme muže v tričku výrobce testerů Bosch: „Z jakého důvodu děláte kontrolu snímače otáček klikového hřídele? Neztratil jste tím právě pět minut?“

Znovu následuje chvilka klikání, které má vyřešit závadu. Auto ale dále jen bezmocně protáčí startérem.

Přemýšlej o principech

„Spoléháte se jen na diagnostiku, to je problém řady dnešních mechaniků. Zaměřte se na princip fungování motoru. Co vše musí fungovat?“ táže se.

Mladík ze sebe sype názvy systémů a konstrukčních celků, když se zvenku ozve zvuk klaksonu. Tento pomyslný gong právě odbyl pětadvacet minut, které mají účastníci finále soutěže Autoopravář junior na praktickou zkoušku, kde většinou při hledání nasimulované závady ukazují své dovednosti. Klání každoročně pořádá Svaz prodejců a opravářů motorových vozidel ČR ve spolupráci s ministerstvem školství.

Jazykem aut

My jsme se vypravili za autotroniky – tedy těmi, kdo jsou schopni zvládnout kromě běžné údržby vozu i kompletní diagnostiku elektrických systémů ve vozidle. Dříve si říkali autoelektrikáři, ale dneska toho umějí mnohem víc.

Na dalších stanovištích pak sledujeme soutěžící, jak se snaží vyměnit ventil EGR na nákladním motoru Scania. „A zavřel jste ten ventil, nebo otevřel?“ ptá se zkoušející účastníka hledajícího v záložkách diagnostického programu počítače připojeného k velkému nákladnímu motoru. „Doufám, že zavřel,“ zní odpověď. „Ježíši, tak on doufá!“ neskrývá své rozčarování muž od Scanie.

Co dalšího musí autotronici v klání zvládnout? Třeba kontrolu funkčnosti klimatizace, diagnostiku stavu akumulátoru, kontrolu geometrie podvozku nebo vyvážení kola. Nechybí ani vědomostní test a poznávání různých dílů.

Soutěží se také v kategoriích autolakýrníků, karosářů a automechaniků.

Vyzkoušeli novinky

Díky tomu, že se soutěž pořádá ve spolupráci s partnery z velkých společností, si přitom účastníci mohou vyzkoušet nejnovější výdobytky servisní techniky. „Je vidět, že se s takovýmto zařízením ještě nesetkali,“ potvrzuje nám Stanislav Jirák ze společnosti AD Technik na stanovišti testování geometrie podvozku. „My ale nezkoušíme, jak obsluhují zařízení. S tím jim pomůžeme. Jde o to, aby znali principy. Co se měří, proč a co to indikuje,“ vysvětluje.

Obdobně hovoří jeho kolega od Bosche: „Na první pohled je poznat, kdo se diagnostice věnoval a kdo ji viděl leda z vlaku.“ Podle něj kdo ví, co chce zjistit, odhalí závadu, i když na konkrétním zařízení ještě nepracoval.

„Soutěž by měla být hlavně motivací. Žáci musí zvládnout nejenom test teoretických znalostí, ale poradit si i praktickými nasimulovanými závadami,“ říká Vratislav Kšica z organizačního výboru. A motivací akce podle nás skutečně byla. Vždyť kromě nově nabytých zkušeností se hrálo o hodnotné ceny typu diagnostických zařízení za statisíce nebo škodovky pro servisní úkoly.

Jak se stát mechanikem: Největší zájem je o lakýrníky

Jak je to v současnosti se vzděláváním mechaniků? „Zájemci mohou volit ze tříletých učebních oborů a čtyřletých studijních s maturitou,“ vysvětluje Vratislav Kšica, vedoucí sekce profesního vzdělávání SAČR. Kdo chce do učení, může vybírat mezi obory autolakýrník, karosář a automechanik. U oborů s maturitou jde o obory autotronik, provoz a ekonomika a technik autoservisu.

V současnosti se dá říct, že kdo se na školu přihlásí, je přijat. „Třeba v Brně je na středních školách nebo učilištích šestnáct tisíc volných míst. Ze základních škol ale vychází jen devět tisíc žáků,“ popisuje Kšica. „Kvalita přicházejících žáků je bohužel čím dál nižší,“ podotýká.

Studium přitom není zcela snadné. „Žáci musí zvládnout všemožné opravy a zároveň i maturitu, stejně jako na gymnáziu,“ popisuje Markéta Zelinková, ředitelka ISŠ Vysoké nad Jizerou. Podle ní se obor vyvíjí tak rychle, že se ani po škole absolventi nevyhnou dalšímu vzdělávání.

O práci se prý ale absolventi rozhodně bát nemusí. „Největší poptávka je po autolakýrnících, kterých je na pracovním trhu méně, než činí poptávka,“ říká Kšica. Přesto je pro uchazeče nejatraktivnějším oborem automechanik. „Absolventi s ním získají i řidičák na nákladní vozidlo. Často je však po škole začnou svrbět dlaně, a tak z oboru odejdou do dopravy,“ dodává Kšica.

Aktuálně je v Česku 134 takovýchto škol, na kterých studuje přes 18 000 žáků.

Nejlepší mladí autoopraváři jsou ze Škodovky

Spolupracujeme s TipCars.com
Skončily časy silných vítězů? Připomeňte si, jak dopadly volby v předchozích letech Skončily časy silných vítězů? Připomeňte si, jak dopadly volby v předchozích letech

Letos se konají již sedmé volby do Poslanecké sněmovny.…

Online: Probíhá sčítání hlasů, SPD zavolala na novináře ve svém štábu policii Online: Probíhá sčítání hlasů, SPD zavolala na novináře ve svém štábu policii

Volby do Poslanecké sněmovny skončily, probíhá sčítání…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc? Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc?

Co přináší Kodiaq ve verzi Scout? Není to jen designová varianta?

Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu: Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu:

Škoda zatím neoznámila, kolik bude požadovat za základní…

 





 
Lada Samara za cenu, kterou nečekáte: Kolik najela do dnešních dnů?

Lada Samara za cenu, kterou nečekáte: Kolik najela do dnešních dnů?

Dnes 14:29

Na Ladu Samaru, první ruské auto s pohonem předních kol, dnes častěji narazíte snad jen v zemích bývalého Sovětského svazu. Nyní je však na prodej mimořádně zachovalý kus v sousedním Německu. Na kolik si jej Němci cení?




Blesk.cz

Chytré využití Face ID: iPhone X ukáže obsah notifikací jen majiteli

Chytré využití Face ID: iPhone X ukáže obsah…

Kontroverzní technologie Face ID pro identifikaci obličeje dovoluje další drobnost, která zpříjemní používání…

Pražské restaurace pomáhají bezdomovcům. Pro teplé jídlo zdarma si jen musí přijít včas

Pražské restaurace pomáhají bezdomovcům. Pro teplé…

Restaurace v Praze 2 pomáhají lidem bez domova integrovat se do společnosti skrze projekt Stůl pro jednoho. Šest…

 

iSport.cz

Olomoucký Buchta po sporném zákroku: Jasný faul, Baroš je chytrej

Olomoucký Buchta po sporném zákroku: Jasný faul,…

Měl jasno. A pěkně ho to štvalo. Olomoucký brankář Miloš Buchta byl přesvědčený, že trefa Baníku neměla platit…

VIDEO: Brno padlo s Hradcem, v čele je Plzeň. Liberec má první výhru venku

VIDEO: Brno padlo s Hradcem, v čele je Plzeň.…

VIDEO | Páteční 15. kolo hokejové Tipsport extraligy pořadí na čele tabulky nezměnilo. Plzeň zůstala i přes…

 

Reflex.cz

Ve volební štábu Tomia Okamury zasahuje policie. SPD vyhání nepohodlné novináře včetně reportéra Info.cz

Ve volební štábu Tomia Okamury zasahuje policie. SPD…

Hnutí Svoboda a přímá demokracie Tomio Okamury odmítá vpustit do svého štábu novináře některých médií. Mezi…

Expremiér Topolánek: Nejvíc se krade před volbami a po nich. Když není ministr, rezorty si dělají, co chtějí

Expremiér Topolánek: Nejvíc se krade před volbami a…

Boj o novou vládu rozhodně nekončí s lístky, které voliči vhodí do uren ve volebních místnostech. Jakmile Češi…