31.8. 2014 redakce AUTO.CZ

Reportáž: HunGarian Baja 2014 očima českého fanouška

 

Na startu letošního ročníku HunGarian Baja se sešlo celkem 73 závodních strojů. Zastoupeny byly automobily, kamiony, motocykly, čtyřkolky, buggy i UTV.

Ve dnech 14. až 16. srpna se konal v maďarském lázeňském městě Pápa a jeho okolí další ročník HunGarian Baja. Jedná se o závod Světového poháru Mezinárodní automobilové federace (FIA) a Mezinárodní motocyklové federace (FIM) v cross-country rally, Mistrovství Evropy FIME a maďarského poháru.

Po těžkém vyjednávání se pořadatelům podařilo pro konání letošního ročníku zajistit část vojenského prostoru nedaleko Veszprému, ve kterém ještě doslova několik hodin před zahájením HunGarian Baja probíhalo vojenské cvičení. Naposledy bylo možné HunGarian Baju v tomto prostoru uspořádat v roce 2009. Po stejných cestách se na jaře roku 2008 jela i část Central Europe Rally jako náhrada za zrušenou Rally Dakar 2008. Jak řekl Mirek Zapletal, jednalo se tedy o „notoricky známé“ pisty. Tedy alespoň pro ty, kteří se v minulosti těchto závodů zúčastnili. I pro mne bylo příjemné vrátit se alespoň na několik hodin do známých míst prakticky nedotčené přírody s rozmanitou vegetací a sledovat ty nejlepší světové a evropské závodníky na dvou a čtyřech kolech.

Jednou z největších hvězd zde byl Nasser Al-Attiyah z Kataru s Toyotou Hilux. Do závodu nastoupil i Vladimír Vasiljev z Ruska, Polák Krzysztof Hołowczyc či Orlando Terranova z Argentiny (všichni jedoucí na vozech Mini All4 Racing) nebo Adam Malysz z Polska na Toyotě Hilux. Nás však nejvíce zajímala bohatá účast českých jezdců:

Automobily:

  • Miroslav Zapletal / Maciej Marton – Hummer H3 Evo VII
  • Tomáš Ouředníček / Pavel Vaculík – Hummer H3 Evo 1
  • Zdeněk Pořízek / Marek Sýkora – Hummer H3 Evo II
  • Peter Jerie / Jiří Vašátko – Isuzu D-Max
Buggy:
  • Jakub Knoll /Jakub First - MD Rallye Sport Optimus
  • Josef Macháček - Macháček Buggy
Kamiony:
  • Aleš Loprais / Marco Alcayna Ferran / Petr Pokora - Tatra T-815-2
  • Martin Macík ml. / Michal Mrkva / Marian Orlický - Liaz 111.154
  • Tomáš Kašpárek / Miroslav Koncoš / Michael Honda – Tatra Queen 69
Motocykly:
  • Rudolf Lhotský - Husqvarna FE 501
  • Lubomír Vojkůvka - Beta RR 450
Čtyřkolky:
  • Ladislav Zavrtálek – KTM ATV
UTV:
  • Pavel Vyoral - Arctic Cat Wildcat
  • Dušan Randýsek - Arctic Cat Wildcat Dakar
Dle mého názoru vyšlo pořadatelům letos i počasí téměř na výbornou. Několik dnů před zahájením závodu bylo deštivých a i v pátek večer, již v průběhu první RZ, byl silný liják. Hlavní program byl však až v sobotu a to bylo nebe prakticky bez mráčku.

Někteří závodníci z podmáčeného terénu radost neměli – mj. posádka Jakub Knoll / Jakub First. Možná i Nasser Al-Attiyah by raději vyměnil letošní bahno za loňský prach. Jiní závodníci a především diváci si však toto počasí pochvalovali.

Potěšili nás i někteří čeští závodníci

Já osobně mám největší radost z vítězství Lubomíra “Vojty” Vojkůvky z Vyperacing Teamu. Luboš slavil úspěchy již v Mezinárodních Šestidenních soutěžích Enduro. Poslední roky je velmi úspěšný např. v seriálu mistrovství České republiky Off Road maraton, kde dokáže porážet i o generaci mladší jezdce. Vojta se také podílí na organizaci Intercontinental Rally - africké dálkové rally. Své umění potvrdil i zde v Maďarsku a zvítězil s náskokem více než 5,5 minuty před druhým Portugalcem Pedro Bianchi Pratou, který má na svém kontě mj. 7 startů na Rally Dakar. Velmi úspěšný byl i druhý český zástupce v kategorii motocyklů, Ruda Lhotský, loňský evropský vicemistr v cross-country rally a aktuálně třetí v seriálu M ČR Off Road maraton. Celkově zde v Maďarsku obsadil skvělé 3. místo, které mu zajistilo posun na první pozici v průběžném pořadí seriálu.

Další prvenství z českých posádek si na své konto připsala nová posádka kamionu Liaz ve složení Martin Macík mladší, Marian Orlický a Michal Mrkva (KM Racing team). Další závod je čeká počátkem října v Maroku. Poté se rozhodne o jejich účasti na Rally Dakar v příštím roce.

Bohužel ani jedna z našich Tater závod nedokončila. Obě Tatry skončili v poslední erzetě. Královna Aleše Lopraise jedoucí do té doby na první příčce se zastavila cca 10 km před koncem závodu. Nejednalo se o žádnou technickou závadu - “jen” došlo palivo. Posádku překvapila vyšší spotřeba poté, co nahráli novou mapu motoru. S novým motorem Gyrtech a podvozkem byl Aleš spokojen. Princezna Tomáše Kašpárka jedoucí na třetí příčce skončila po skoku zhruba 20 km před cílem s utrženým kolem.

Ani v kategorii UTV naši jezdci neměli štěstí. Jak Dušan Randýsek, tak i Pavel Vyoral (oba jedoucí na Artic Catech Wildcat, oba z Vyperacing Temu) pro technické závady závod nedokončili. Také oni do té doby pomýšleli na medailové umístění. Ladislav Zavrtálek se čtyřkolkou KTM zakončil své působení již v pátek, v první RZ.

Bohužel o mnoho úspěšnější ve výsledkové listině nebyl ani Josef Macháček se svojí Buggy, který také nebyl klasifikován. Kuba Knoll z KM Racing teamu, se pral s bahnem, měl problémy s motorem a jeho buggyna závod rovněž nedokončila.

Veselejší byli Češi v kategorii automobilů. V celkovém pořadí byl Mirek Zapletal z Offroadsportu čtvrtý (1. Nasser Al-Attiyah, 2. Vladimír Vasiljev, 3. Orlando Terranova). Zdeněk Pořízek obsadil celkově 10. příčku a Tomáš Ouředníček skončil celkově jedenáctý (oba Offroadsport). V maďarském poháru zvítězil Miroslav Zapletal, kterému rovněž náleží prvenství v kategorii naftových vozů. Naopak mezi benzínovými automobily do 4 litrů obsadil první příčku již zmíněný Zdeněk Pořízek a druhá pozice náleží Tomáši Ouředníčkovi.

S vozy z dřevohostické dílny Offroadsportu se maďarského závodu zúčastnili také např. Andrej Novikov z Ruska (Toyota FJ H3 EVO) a Jurij Sazonov z Kazachstánu (Hummer H3 Evo). Ani jeden z těchto vozů však závod pro technické závady nedokončil.

V českých médiích tradičně opomíjený několikanásobný účastník Rally Dakar, australské Safari rally, Hellas Rally a dalších světových podniků - Čech žijící střídavě různě po světě, avšak jedoucí vždy s českou vlajkou na voze - Peter Jerie se HunGarian Baji zúčastnil se svým speciálem Isuzu D-Max (RallyOZ Team). Letos v říjnu Petera čeká ještě účast v Marocké rally a chystá se na další ročník Rally Dakar. Spolujezdcem mu zde byl Jirka Vašátko, který si snad v rally kromě kamionu vyzkoušel vše, co má motor. Mistrovství České republiky Off Road maraton, italskou či rumunskou baju jel ještě v loňském roce na čtyřkolce, na čtyřiadvacítce v Dobřanech jsme ho viděli i v autě. Avšak již loni přesedlal zpět na motorku a zúčastnil se m.j. Australasian Safari rally. V letošním roce jej vídáme na offroadmaratonech rovněž na motorce a nyní se již připravuje na Balkan Breslau rally. Aby toho kolem motoristického sportu neměl málo, již pátým rokem je ředitelem Intercontinental Rally. Tato posádka i přes drobný problém s elektroinstalací na chladícím systému dojela v kategorii Open na první příčce.

Text: Robert Löwy

Spolupracujeme s TipCars.com
Výstavba dálnice na Polsko získala posudek EIA Výstavba dálnice na Polsko získala posudek EIA

Rekonstrukce jedné z páteřních silnic Moravskoslezského…

Koreje se čím dál více sbližují. Zprovoznily horkou telefonickou linku Koreje se čím dál více sbližují. Zprovoznily horkou telefonickou linku

Severní a Jižní Korea dnes zprovoznily horkou…

Komentář Bohumila Pečinky: Vláda a politický převrat Komentář Bohumila Pečinky: Vláda a politický převrat

Mlčení kolem vládní dohody ANO a ČSSD a mocenské změny…

Trump a Putin se předhánějí v pozvánkách ke vzájemné návštěvě Trump a Putin se předhánějí v pozvánkách ke vzájemné návštěvě

Americký prezident Donald Trump opakovaně zval během…

 

Štítky Reportáže

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Lada Vesta Cross už je také jako sedan. Navoněné crossovery strčí do kapsy Lada Vesta Cross už je také jako sedan. Navoněné crossovery strčí do kapsy

Po sedanu, kombi, a oplastovaném praktičtějším provedení…

Nový VW Golf na prvních snímcích. Projde největší změnou v historii Nový VW Golf na prvních snímcích. Projde největší změnou v historii

Osmá generace Volkswagenu Golf již pomalu klepe na dveře.…

 





 
Peugeot 5008 vs. VW Touran – Svěží styl, nebo ověřenou klasiku?

TEST: Peugeot 5008 vs. VW Touran – Svěží styl, nebo ověřenou klasiku?

Dnes 08:00

Hledá-li velká rodina ideálního společníka na čtyřech kolech, měla by sáhnout po zaručené porci prostoru v podobě MPV, nebo risknout více stylu s SUV?




Blesk.cz

Napadená Jana z Výměny: Co v televizi nebylo a kdo ji zachránil před Romanem!

Napadená Jana z Výměny: Co v televizi nebylo a kdo…

Za napadenou Janu (32) z Výměny manželek se chtěl její partner Rudolf (27) bít! Maminka na mateřské měla co…

V Zoo se chystají opičí křtiny! Vyberte jméno pro mládě guerézy pláštíkové

V Zoo se chystají opičí křtiny! Vyberte jméno pro…

Sotva guerézí kluk vykoukl v pražské zoo na svět, stal se miláčkem nejen mámy Lucie a opičí tlupy, ale také…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Pastrňák řídil výhru, Plekancův gól byl málo. Nadechuje se Washington

Pastrňák řídil výhru, Plekancův gól byl málo.…

SOUHRN | David Pastrňák přihrál v utkání prvního kola play off NHL na dvě branky Bostonu, který vyhrál v Torontu…

 

Reflex.cz

Blue Man Group exkluzivně: 3 modří plešouni přiváží do Prahy show, na kterou se jen tak nezapomene

Blue Man Group exkluzivně: 3 modří plešouni přiváží…

Jsou modří, plešatí a vyprodávají haly po celém světě. Skupinka umělců, kteří si říkají Blue Man Group, je…

Profesor Pavel Kolář: Zátopek běhal v bagančatech, Jágr pomáhal doma v zemědělství. Paradoxně jim to svědčilo

Profesor Pavel Kolář: Zátopek běhal v bagančatech,…

„Děti musí být v teple, aby se nenastydly, musí být neustále v čistotě a chráněny před bakteriemi, aby…