31.8. 2014 redakce AUTO.CZ

Reportáž: HunGarian Baja 2014 očima českého fanouška

 

Na startu letošního ročníku HunGarian Baja se sešlo celkem 73 závodních strojů. Zastoupeny byly automobily, kamiony, motocykly, čtyřkolky, buggy i UTV.

Ve dnech 14. až 16. srpna se konal v maďarském lázeňském městě Pápa a jeho okolí další ročník HunGarian Baja. Jedná se o závod Světového poháru Mezinárodní automobilové federace (FIA) a Mezinárodní motocyklové federace (FIM) v cross-country rally, Mistrovství Evropy FIME a maďarského poháru.

Po těžkém vyjednávání se pořadatelům podařilo pro konání letošního ročníku zajistit část vojenského prostoru nedaleko Veszprému, ve kterém ještě doslova několik hodin před zahájením HunGarian Baja probíhalo vojenské cvičení. Naposledy bylo možné HunGarian Baju v tomto prostoru uspořádat v roce 2009. Po stejných cestách se na jaře roku 2008 jela i část Central Europe Rally jako náhrada za zrušenou Rally Dakar 2008. Jak řekl Mirek Zapletal, jednalo se tedy o „notoricky známé“ pisty. Tedy alespoň pro ty, kteří se v minulosti těchto závodů zúčastnili. I pro mne bylo příjemné vrátit se alespoň na několik hodin do známých míst prakticky nedotčené přírody s rozmanitou vegetací a sledovat ty nejlepší světové a evropské závodníky na dvou a čtyřech kolech.

Jednou z největších hvězd zde byl Nasser Al-Attiyah z Kataru s Toyotou Hilux. Do závodu nastoupil i Vladimír Vasiljev z Ruska, Polák Krzysztof Hołowczyc či Orlando Terranova z Argentiny (všichni jedoucí na vozech Mini All4 Racing) nebo Adam Malysz z Polska na Toyotě Hilux. Nás však nejvíce zajímala bohatá účast českých jezdců:

Automobily:

  • Miroslav Zapletal / Maciej Marton – Hummer H3 Evo VII
  • Tomáš Ouředníček / Pavel Vaculík – Hummer H3 Evo 1
  • Zdeněk Pořízek / Marek Sýkora – Hummer H3 Evo II
  • Peter Jerie / Jiří Vašátko – Isuzu D-Max
Buggy:
  • Jakub Knoll /Jakub First - MD Rallye Sport Optimus
  • Josef Macháček - Macháček Buggy
Kamiony:
  • Aleš Loprais / Marco Alcayna Ferran / Petr Pokora - Tatra T-815-2
  • Martin Macík ml. / Michal Mrkva / Marian Orlický - Liaz 111.154
  • Tomáš Kašpárek / Miroslav Koncoš / Michael Honda – Tatra Queen 69
Motocykly:
  • Rudolf Lhotský - Husqvarna FE 501
  • Lubomír Vojkůvka - Beta RR 450
Čtyřkolky:
  • Ladislav Zavrtálek – KTM ATV
UTV:
  • Pavel Vyoral - Arctic Cat Wildcat
  • Dušan Randýsek - Arctic Cat Wildcat Dakar
Dle mého názoru vyšlo pořadatelům letos i počasí téměř na výbornou. Několik dnů před zahájením závodu bylo deštivých a i v pátek večer, již v průběhu první RZ, byl silný liják. Hlavní program byl však až v sobotu a to bylo nebe prakticky bez mráčku.

Někteří závodníci z podmáčeného terénu radost neměli – mj. posádka Jakub Knoll / Jakub First. Možná i Nasser Al-Attiyah by raději vyměnil letošní bahno za loňský prach. Jiní závodníci a především diváci si však toto počasí pochvalovali.

Potěšili nás i někteří čeští závodníci

Já osobně mám největší radost z vítězství Lubomíra “Vojty” Vojkůvky z Vyperacing Teamu. Luboš slavil úspěchy již v Mezinárodních Šestidenních soutěžích Enduro. Poslední roky je velmi úspěšný např. v seriálu mistrovství České republiky Off Road maraton, kde dokáže porážet i o generaci mladší jezdce. Vojta se také podílí na organizaci Intercontinental Rally - africké dálkové rally. Své umění potvrdil i zde v Maďarsku a zvítězil s náskokem více než 5,5 minuty před druhým Portugalcem Pedro Bianchi Pratou, který má na svém kontě mj. 7 startů na Rally Dakar. Velmi úspěšný byl i druhý český zástupce v kategorii motocyklů, Ruda Lhotský, loňský evropský vicemistr v cross-country rally a aktuálně třetí v seriálu M ČR Off Road maraton. Celkově zde v Maďarsku obsadil skvělé 3. místo, které mu zajistilo posun na první pozici v průběžném pořadí seriálu.

Další prvenství z českých posádek si na své konto připsala nová posádka kamionu Liaz ve složení Martin Macík mladší, Marian Orlický a Michal Mrkva (KM Racing team). Další závod je čeká počátkem října v Maroku. Poté se rozhodne o jejich účasti na Rally Dakar v příštím roce.

Bohužel ani jedna z našich Tater závod nedokončila. Obě Tatry skončili v poslední erzetě. Královna Aleše Lopraise jedoucí do té doby na první příčce se zastavila cca 10 km před koncem závodu. Nejednalo se o žádnou technickou závadu - “jen” došlo palivo. Posádku překvapila vyšší spotřeba poté, co nahráli novou mapu motoru. S novým motorem Gyrtech a podvozkem byl Aleš spokojen. Princezna Tomáše Kašpárka jedoucí na třetí příčce skončila po skoku zhruba 20 km před cílem s utrženým kolem.

Ani v kategorii UTV naši jezdci neměli štěstí. Jak Dušan Randýsek, tak i Pavel Vyoral (oba jedoucí na Artic Catech Wildcat, oba z Vyperacing Temu) pro technické závady závod nedokončili. Také oni do té doby pomýšleli na medailové umístění. Ladislav Zavrtálek se čtyřkolkou KTM zakončil své působení již v pátek, v první RZ.

Bohužel o mnoho úspěšnější ve výsledkové listině nebyl ani Josef Macháček se svojí Buggy, který také nebyl klasifikován. Kuba Knoll z KM Racing teamu, se pral s bahnem, měl problémy s motorem a jeho buggyna závod rovněž nedokončila.

Veselejší byli Češi v kategorii automobilů. V celkovém pořadí byl Mirek Zapletal z Offroadsportu čtvrtý (1. Nasser Al-Attiyah, 2. Vladimír Vasiljev, 3. Orlando Terranova). Zdeněk Pořízek obsadil celkově 10. příčku a Tomáš Ouředníček skončil celkově jedenáctý (oba Offroadsport). V maďarském poháru zvítězil Miroslav Zapletal, kterému rovněž náleží prvenství v kategorii naftových vozů. Naopak mezi benzínovými automobily do 4 litrů obsadil první příčku již zmíněný Zdeněk Pořízek a druhá pozice náleží Tomáši Ouředníčkovi.

S vozy z dřevohostické dílny Offroadsportu se maďarského závodu zúčastnili také např. Andrej Novikov z Ruska (Toyota FJ H3 EVO) a Jurij Sazonov z Kazachstánu (Hummer H3 Evo). Ani jeden z těchto vozů však závod pro technické závady nedokončil.

V českých médiích tradičně opomíjený několikanásobný účastník Rally Dakar, australské Safari rally, Hellas Rally a dalších světových podniků - Čech žijící střídavě různě po světě, avšak jedoucí vždy s českou vlajkou na voze - Peter Jerie se HunGarian Baji zúčastnil se svým speciálem Isuzu D-Max (RallyOZ Team). Letos v říjnu Petera čeká ještě účast v Marocké rally a chystá se na další ročník Rally Dakar. Spolujezdcem mu zde byl Jirka Vašátko, který si snad v rally kromě kamionu vyzkoušel vše, co má motor. Mistrovství České republiky Off Road maraton, italskou či rumunskou baju jel ještě v loňském roce na čtyřkolce, na čtyřiadvacítce v Dobřanech jsme ho viděli i v autě. Avšak již loni přesedlal zpět na motorku a zúčastnil se m.j. Australasian Safari rally. V letošním roce jej vídáme na offroadmaratonech rovněž na motorce a nyní se již připravuje na Balkan Breslau rally. Aby toho kolem motoristického sportu neměl málo, již pátým rokem je ředitelem Intercontinental Rally. Tato posádka i přes drobný problém s elektroinstalací na chladícím systému dojela v kategorii Open na první příčce.

Text: Robert Löwy

Spolupracujeme s TipCars.com
Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi

Státy skupiny sedmi nejvyspělejších ekonomik světa (G7)…

Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu

Šest ze sedmi zemí skupiny nejvyspělejších ekonomik světa…

Další Trumpův obrat. Připojil se k dohodě o nutnosti boje proti protekcionismu Další Trumpův obrat. Připojil se k dohodě o nutnosti boje proti protekcionismu

Státy sedmi nejvyspělejších ekonomik světa (G7) se na…

 

Štítky Reportáže

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem

Charismatickým designem nová Mazda CX-5 zaujme. Ale jak…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 






 
Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Dnes 16:50

Jenom málokterý sportovní hatchback má tak velkou skupinu zastánců, jako Volkswagen Golf GTI. Nový Up! GTI se vrací ke kořenům a vzpomíná na dobu před jednačtyřiceti lety.




Blesk.cz

Bělobrádek smetl Čunka, uspěli Jurečka i Herman a lidovci kývli Starostům

Bělobrádek smetl Čunka, uspěli Jurečka i Herman a…

Vicepremiér Pavel Bělobrádek s přehledem zvítězil v souboji o křeslo předsedy lidovců, když získal 84 procent…

Provokatér Pavol Habera: Prstem prozkoumal Peštové dutinu nosní!

Provokatér Pavol Habera: Prstem prozkoumal Peštové…

Ti dva se spolu opravdu nenudí. Zpěvák Pavol Habera (55) svoji partnerku Danielu Peštovou (46) umí tedy pořádně…

 

iSport.cz

Trenérská rošáda v Jihlavě. Jinoch končí, ve hře je i zlínský Páník

Trenérská rošáda v Jihlavě. Jinoch končí, ve hře je…

Na další trenérskou rošádu se chystá Jihlava. Klub sice v lize zachránil Josef Jinoch, ale jeho krátká mise dnes…

Straka o MS: Že přijel Pastrňák bez smlouvy? Zbytečný humbuk

Straka o MS: Že přijel Pastrňák bez smlouvy? Zbytečný humbuk

Ve zlaté éře českého hokeje patřil mezi nejvýraznější osobnosti. Majitel Plzně a její trenér Martin Straka proto…

 

Reflex.cz

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření vodou ale může znamenat zdravotní rizika

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření…

Neschopnost dohlédnout důsledků legislativních aktivit i možných variant uplatnění příslušných projektů v reálné…

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Výhodou rozvíjejícího se komiksového trhu v České republice – ano, stále jsme rozvojová země – není jen zvýšení…