Kamarát bol počas mrazov okolo -30 niekde na lyžovačke v Čechách a po týždni sa chceli vrátiť s kolegami domov z firemnej akcie. To, že väčšina z nich nenaštartovala ma ani tak neprekvapilo ako to, že mnohé autá pri pokouse o štart "dodýchali" ...prekočil remeň a rozhádzané časovanie už "spoľahlivo" odrovnalo motor .... konkrétne išlo i Octaviu 1,9 TDI, ale i Renoult Megane.
Očakával by som, že buď naštartujem, alebo nenaštartujem, ale určite nie, že zlikvidujem pri pokuse o štart motor ...
at si kamarat sahne do svedomi, jestli se nemohl o auto lepe prubezne starat. jestli je to ten typ, co do auta nic neda a jezdi dokud se neco nerozsype, tak at se nicemu nedivi. a takovych je hodne.
No chybu udelal jednoznacne ten, kdo si poridil francouzske auto - to je jasne.
Preskoceni remenu u 1.9TDI pri startovani v mrazu neverim, pokud na tom remenu nebylo 150 tisic km. U sluzebniho vozu, ktery je podle ekonomickeho vzoru dnesnich zm*du usetrir za kazdou cenu by to vypadalo na pouziti neznackoveho servisu, nebo na hooodne spatny (ekonomicky) servis :no:
Áááá (NE)znalec.. ;-)
Já tedy znám FRANCOUZSKÁ auta, která používala VYHŘÍVANÉ palivové filtry už v minulém tisíciletí (Citroën Xantia) - možná i "dříve", ale to už je na mne "moc daleko" :-)
A přeskočení řemenu u motoru TDi ve 150.000 je mi líto (znám FRANCOUZSKÉ automobilky, kde se rozvody/včetně řemenu mění až ve 240ti tisících km ;-)
NEdělím auta (dokonce ani sýry atd. :-) ) na "francouzská" a ostatní či HLAVNĚ podle "národnosti" (stejně se dnes vyrábí díly "napříč planetou" ;-)
Tak PĚKNÝ DEN (v mrazech jaké byly letos v zimě, když už diesel, snad raději FRANCOUZSKÉHO původu :-)
+ samozřejmě KVALITNí naftu - třeba (rakouské) ÖMV MaxxMotion ;-)
Zajímalo by mě, jestli je lepší tankovat arktickou naftu, nebo klasickou naftu (od stejného výrobce - OMV) a přidávat do ní aditiva?
Posledně, když jsem si tankoval nádrž obyčejnou naftou OMV a přidával do ní aditiva, přiběhl za mnou nějakej kašpárek OMV a říkal, mi, abych místo toho zkusil tankovat tu jejich arktickou naftu, že to bude mít lepší výsledek a ještě ušetřím (oproti klasické naftě je o 1,40kč dražší).
Jak jsem si později spočítal, nebyla to tak úplně pravda, přidávání aditiv do běžné nafty mě vyjde o víc jak polovinu levněji, ale s tou účinností nevím, zda měl pravdu, nebo ne...
Jak už bylo řečeno, když do zimní nafty přidáš adetivum, tak krystalky parafínu budou menší a nebudou se tak rychle usazovat u dna nádrže, když přijdou nějaké extrémy. Ale budou tam, takže jestli by přišly opravdu extrémní teploty + třeba starší palivový filtr, tak tě to nespasí. Naproti arktika nemá biosložky, obsahuje vysoký podíl petroleje, takže se netvoří žádné parafíny, ale na druhou stranu má nižší cetanové číslo a mazivost. Co z toho vychází, že nejlepší je natankovat arktiku, abys měl jistou a jestli si puňťa, tak přidáš adetivum, abys vylepšil cetanové číslo a mazivost ;-)
Pokud očekáváš mráz, tak je arktická lepší. Maximálně můžeš dát aditivum i do ní, abys zvedl cetanové číslo. Zajímalo by mne, jak je na tom ta od OMV. Verva to pořád nebude, ale dojedeš. Jinak u arktické je třeba počítat i s vyšší spotřebou, nejen vyšší cenou.
Ano - NE"zamrzne", ale člověk má VYŠŠí spotřebu + MENŠí výkon :-|
PS: Pokud vím/znám, zatím jen ten MaxxMotion to "jakžtakž" zvládá "eliminovat" = funguje "normálně" (jako aditivovaná nafta s VYSOKÝM cetanovým číslem) + zvládá mrazu odolávat víceméně stejně jako pravá arktická nafta :yes::-)
Nejsem si tím jejich plošně distribuovaným dokonalým palivem jist. Právě Agip mi letos zamrzl při cca - 21 stupních. Až když na sluníčku stoupla teplota k cca -10, po několika srdcervoucích pokusech tu břečku motor rozchroustal.
Buď je to tedy lež, nebo to někde "pančují" - pumpa číslo 36. Stará Kysibelská, 360 09 K. Vary-Drahovice
"Bonzovat" se NEmá - ale "hlásit" by se to mělo.. ;-)
..aby se to příště už NEstalo :-)
PS: Buď to nájemce čerpací stanice "odflákl" a (i přes výstrahy meteorologů) NEobjednal arktickou naftu (tomu by se pro příště mělo "zabránit" = NAHLÁSIT ho/to na ústředí Agip), nebo dokonce opravdu "pančuje" = tam to snad i "BONZNOUT" je správně.. ;-)
Verva Diesel cerpam dlouhodobe a bohuzel tuto zimu zklamala. Prisly poradne mrazy a po kazde promrzle noci jsem popojizdel od jednoho zdechnuti k dalsimu, nez se auto zahralo. Takze Verva Diesel do arrktickych mrazu jako letos urcite nebrat. A to byla oznacena snehovou vlockou. Ve druhem aute jsme pouzivali arktiku z OMV a bez problemu. Takze pro pristi tuhou zimu uz aspon vim, vervu nebrat.
Člověk si asi nevybere. Já do nové oktávky 1.6 tdi letos bral výhradně Vervu, parkovaná byla celou zimu venku a problém nebyl. Byl jsem s tím i v Nízkých Tatrách, kde bylo v noci k -27 a pohoda. Benzina na dálnici do Ostravy u Klimkovického tunelu.
Rozhodnutí pro MaxxMotion od ÖMV je (neb jde o dovážený rakouský "originál") v současnosti.. :yes:
..ale je DOST možné, že příští zimu bude řetězec (který je teď nabízen k prodeji) již .. v ruských rukou (?), takže asi (jen) ten AGIP :yes:;-)
Asi žádná 60+ cetanová nafta není vhodná do mrazů. Verva by měla být do -26, což není žádný zázrak při těhle mrazech (ale v rámci možností se blíží špičce - jinak musíš použít arktickou, kterou ale zase aditivy nevyženeš na 60 při zachování jejích zimních vlastností). Ve velkých mrazech Benzina dováží Top Q naftu do -30 (standardně do -20), ale ne všude. Problém je, že klasické aditivované nafty se mohou odporoučet mnohem dřív - záleží na voze.
V ČR snad někdo nabízel i naftu do -40 (arktickou, samozřejmě), ale nevím, kdo to byl (je?).
Jinak vločka u Vervy snad znamená, že má dodatečnou zimní aditivaci, tedy do -26. Dříve ji tam dávali jen při teplotách pod -18, ale snad se to měnilo a dává se tam v celém zimním období. Musel by ses zeptat.
Jediná "víceCETANová" nafta která je (víceméně) arktická je MaxxMotion od ÖMV..
PS: Jinak vyšší cetanové číslo a vyšší odolnost mrazu jsou "v přímém protikladu" - což vy samozřejmě VÍTE, že? ;-)
(ale dost lidí možná NEeee :-)
Právě kvůli tomu jejich aditivu by mne zajímalo, jaké cetanové číslo vlastně má.
Nafta není zrovna triviální palivo. Většina lidí toho o jednotlivých parametrech moc neví, natož aby znali souvislosti mezi nimi. Nejsem odborník, ale základy znám.
(pokud vím) NEuvádí přesně (ale e je "vyšší" to říkají) = a dle mne to (alespoň "pocitově") FUNGUJE :yes::-)
Je to jakási směs "patentované" syntetické nafty + "normální" nafty - ale výsledek na mne působí VELMi dobře. Občas musím natankovat i v česku (mám jednu takovou malou NEnápadnou stanici Benzina) a POZNÁTE že to jsou "jiná" paliva, ale z OBOU - tedy MaxxMotion i Verva - mám DOBRÝ pocit.. z MaxxMotion možná "ještě o něco" LEPŠí - což sice není zrovna "záruka" že má ještě vyšší cetanové číslo, ale "pocitově" motor zabírá snad ještě LÉPE ;-)
PS: V reálu asi "nejlepší" spojení aditivované nafty s vyšším cetanovým číslem v kombinaci s odolností vůči mrazu na úrovni (téměř) "pravé" arktické nafty..
Pokud jsou mrazy, tak se vždy vyplatí dát přednost arktické. Nižší cetanové číslo člověk přežije, není to jediný zajímavý parametr. Problém je, že ji v ČR neseženeš tak snadno.
jsem na tom podobně, letos jsem měl problém poprvé, při nastartování naskočily nejdřív 2 válce a myslel jsem, že mi chce motor nafackovat, no a potom problém s otáčkama kvůli hustý naftě. Zrovna jsem zapomněl přidat zimní aditivum, ale až v tomto článku jsem se dověděl, že zimní Verva není na zimu vhodná díky cet. číslu, příští rok zkusím OMV.
Kylie tu psala, že česká síť OMV je v procesu prodeje. Pokud chceš v zimě tankovat u Benziny, tak se musíš zeptat obsluhy, jestli mají arktickou. Pokud ne, tak je Top Q do -20 a Verva do -26, takže je Verva lepší. Pokud ano, tak tam mají arktickou třídy dvě do -30.
Ja do svojho BMW pridavam stele VIF-ko a tuto zimu sme mali 3 tyzdne kazdu noc teploty okolo -20 aj -28 som nameral a auto stale slo... sice po nastartovani bolo hlucnejsie, ale za to moze olej nie nafta... ale stale natocilo na prvy krat...
Opět test dělaný jak na míru firmě VIF. Zase jako každý rok to samé dokola. Nevím jaká je spojitost "testéra" Vaculíka s výše zmíněnou firmou, ale už za dob Auto Dieslu se to jejich reklamou v časopisu, kde působí tento "novinář" jen hemží. :no:
Ale NEsmysl - musím se Martina Vaculíka ZASTAT!!! :-|
Vif je doopravdy "povedený" a funkční + nevím jak by měl být zrovna tento test "na míru VIF"??? :-)
NEJlépe mrazu odolávající vyšlo palivo AGIP (co s tím má Vif?
VYNIKAJÍCÍ je též z Rakouska dovážený MaxxMotion ÖMV (s tím má Vif co společného??
Naopak Verva Diesel (která je aditivována právě VIF!!!!) dopadla "jen tak tak" - funguje, ale jsou LEPŠí ;-)
PS: Mnozí (nejen auto)novináři si kritiku jistě ZASLOUŽí - tady jste ale "mimo" :-)
Nezlobte se, ale bez reklamy na VIF by byla tato reportáž pro mne nezaujatější ( a to jsem se přemáhal , abych to nenazval tvrději). Pan Vaculík je dobrý redaktor, píše čtivé články a v Dieslech se vyzná, ale spojení VIF a Vaculík mě dráždí, jak býka rudá zástava. Ten test VIF, podle kterého toto aditivum funguje nejlépe, dělal také on. V některých časopisech to stále chodí tak , že test výrobku ( nebo propagace) jde ruku v ruce s objednávkou reklamy. Je otázkou zda tomu tak je, nebo jen autor tomuto aditivu tak věří. :-) Je jen otázkou proč se reklama na VIF ve Světě Motorů , kde teď pan Vaculík působí začala objevovat až po jeho příchodu.
NEzlobím se - nicméně vím že Martin NE"podvádí" (a Vif doporučuje NE "že by mu platili" či tak něco, ale protože je to KVALITNí aditiv - navíc za velmi rozumnou cenu :-)
V jednom českém časopise jsem chvilku (po revoluci) pracovala - a doteď mi příjde NEuvěřitelné co všechno "je možné" ;-)
NEvím "co jak proč" je s REKLAMOU na Vif, ale kdyby nebylo povedené, M.V. by se pod článek chválící produkt (nebo motor či auto) prostě nepodepsal :-)
A psal i tento článek - a jak sám vidíte Vif dopadlo "slušně" (ale jsou LEPŠí, mrazu "odolnější" paliva - než VIFem aditivované Benzina Verva ;-)
PS: Tak snad teď tu reklamu "nestáhnou" :-)
Celoročně beru Vervu, při mrazech přítelkyně natankovala plnou od Shellu, druhy den auto nejelo. Odtah do garáže, zatopilo se a auto chytlo. Od te doby zase venku a Verva - bez problemů. Za posledni 3 roky, 3x zamrzla nafta od Shell, pokaždy v jinym autě.
Verva (tedy aditivum Vif) NENí špatné (ale jsou lepší - já bych AGIPovala, nebo využívala "original" rakouské palivo MaxxMotion od ÖMV - dokud se tedy dováží..
..než řetězec bude prodán.. :-|
Ono to chce informace stále "aktualizovat" (před 2 lety se v síti ÖMV v česku prodávala "obyčejná" česká zimní nafta) - teď (paradoxně z důvodu že řetězec "končí") se prodává opravdu ŠPIČKOVÁ rakouská vícecetanová + navíc i velkým mrazům odolná (vpodstatě "pravá arktická") nafta..
(bohužel příští rok to bude možná/asi "zase jinak" :-|
No a já tankuju pořád u Shell, celou zimu, u nás ukazoval teploměr i -28 a bez problémů. Auto startovalo na první otočení. Akorát se chvíli třáslo jako ratlík a palubní počítač hlásil novou hlášku ve smyslu Teplota příliš nízká pro systém. Tak si vyber.
I já tankuji Shell a za posledních pět let co mám diesel jsem neměl problém, abych v zimě nenastartoval kvůli naftě. Jednou jsem musel dobít baterii. Letos tankuji kvůli ceně Fuel save, ale v předchozích letech startoval i V-power a vše bylo bez problémů.
I já jsem se dostal do problémů s palivem, i když u svého 7 měsíců "starého" vozu tankuji výhradně Shell. Po odtažení vozu do servisu a rozmrznutí paliva v systému motor naskočil naprosto bez problémů. Stalo se onoho 12. týdne... Poslal jsem reklamaci na Shell zákaznický servis, potvrdili mi její přijetí, ale od té doby ani ťuk. Tomu říkám "světová" firma! Přešel jsem na pumpy jiného dodavatele.
A co si od té reklamace slibujete? Pokud nemáte v ruce výsledek rozboru paliva z nádrže vašeho vozu od akreditované laboratoře, že palivo nesplňuje normu, nikdo se s vámi bavit nebude.
Ale ved si kupil Fuel Save. To znamena, ze ked si s tym nejazdil, tak si usetril. :-!
Hned mi je jasne, preco ma diesel mensiu spotrebu, ked v razoch nejazdi :yes:
Výsledkem tohoto laického měření je, že všechny testované nafty prošly a teoreticky bych na všechny tyto nafty měl dojet do cíle. I bez použití VIFu. Je sice fajn, že některé nafty jsou opticky čirejší a některé opticky zakalenější ale otázkou je, nakolik lidské oko pozná, že ještě tento zákal je dostatečně malý na to, aby neucpal filtr.
Já bych navrhoval odlišný test. Vzít stejné vzorky motorových naft. Koupit třeba naftový filtr pro normu EU5 z produkce VW v originále a pak třeba adekvátní nejlevnější starline filtr jako nahradu originálu. A pak třeba stejnou dvojici filtrů pro dieseloveho Fiata s normou EU5 (jako zástupce jižanské produkce) a nechat udělat test v laboratoři, nakolik jednotlivé nafty filtry v mrazu ucpou, nebo neucpou. Takový test by pro motoristu měl mnohem větší vypovídací hodnotu a UVÍTAL bych jej více, než rozhodování se podle čirosti nafty.
Samozřejmě nic. Ale to už se dostáváme do jiné sféry debaty, to bychom si mohli klidne i testovat a recenzovat auta pro sebe, rádia pro sebe, vybavení aut pro sebe a nechodit Auto.cz, protože server tohoto typu je hlavně o recenzích a zkušenostech. Je to jen námět na test, o kterém si myslím, že by pro čtenáře byl hodnotnější a měl větší vypovídací hodnotu. Na druhou stranu musím říct, že pan Vaculík je víceméně jediný, který testy tohoto druhu v ČR dělá a pak prezentuje veřejně.
Nejvíce dávají trvat nervem majitele dieselových aut, proto nemyslí náhle problém v zimě, potíže problém startovat... atd. Dalším rizikem v našich podmínkách je i nekvalitní palivo, na který jsou moderní dieselové motory velmi citlivé, nekvalitně diesel ráda zanáší jemné vstřikovací systému common-rail a způsobuje problémy s usazováním spalin v motoru, také snadno zanáší filtry pevných částic.
Jednoduchá rada:- :'-( diesely je často složité systémové problémy. Benzín je skvělá :yes: .
Podívejte to aby se podrobnosti, tam další informace naleznete ho zde.
[odkaz]
[odkaz]
Lhát se NEmá...! ;-)
VIII: NEpromluvíš křivého svědectví..
(to NEznáte? :-)
PS: A zkuste milý Ado jenž jste zase tady psát "normálně" - tím myslím "k věci"/k tématu.. ;-)
..a neVYMÝŠLET si :-)
Neni treba nic dokladat. Az najezdis s ruznymi diesely pod kapotou prvnich 500 tisic km, budes vedet, ze to co pisu, je skutecnost.
PS: ano, dnesni diesely jsou typicky zrave a lenive oproti situaci pred 10-ti lety. Je to vysledek pouzivani obecne nizsiho kompresniho pomeru, coz ma ovsem za nasledek mensi energetickou ucinnost takoveho motoru. Pokud je kompresni pomer nizsi, staci tlak ve valci prekonat i vstrikovaci system CR. Vyhodou CR je nepatrne mensi hlucnost motoru a trochu lepsi spalovani paliva (nizsi emise pevnych uhlovodiku), nevyhodou je naopak vyssi merna spotreba a "benzinovy" charakter motoru, coz lide jako ja pocituji velmi negativne. Je treba take pripomenout, ze nektere firmy byly schopny vyrabet diesely s kompresnim pomerem 20 a zivotnosti 600 tisic km, jine firmy neprekonaly zivotnost ani polovicni i pri kompresnim pomeru 15. Je na tom jasne videt vyspelost konstrukci motoru ruznych automobilovych vyrobcu. Pokud mate v garazi 1,9TDI PD, budte radi, ze ho mate. Nove diesely vam totiz budou pripadat lenive a pazrave...
Prosím vás, tyhle kecy už si nechte, tohle tvrdošíjné obhajování dieselů je opravdu směšné. Někomu prostě vyhovují, jinému ne. Tento článek, (alespoň pro mně) opět potvrdil, že si diesel NIKDY nekoupím. Protože je u nás kvalita nafty mrzká, je v podstatě nutné kupovat arktickou naftu a pro jistotu do ní ještě přidávat aditiva. Kolik by mně potom ten 1l nafty vyšel? Na 40 Kč? Navíc bych musel hledat, které automobilky mají vyhřívané palivové filtry, a to opravdu zjišťovat nebudu. Tohle všechno s "užraným a líným" benzinem odpadá, tam nenastartujete nejčastěji proto, že mráz "vymlátí" baterii.
Sám si odpovězte na to, jestli je lepší (ekonomicky) dobít vybitou baterii, nebo koupit novou, nebo jestli je lepší nechávat si odsát nekvalitní naftu z palivového systému. Děkuji nechci, za to mi ta o 2-3 litry vyšší spotřeba stojí. To, že se vám projevem líbí motory TDI - PD je vaše věc, ale mně "traktor" rozhodně nevyhovuje. TDI - CR, Sky Active - D, Boxer Diesel od Subaru nebo nový diesel od Mitsubishi, to jsou podle mně diesely, o kterých má smysl uvažovat, na "kopanec do zad" v podobě TDI - PD nejsem zvědavý.
Navíc, i s benzinem se dá jezdit ekonomicky, a to i ve městě, jen platí pár zásad, které je nutno si pamatovat. Ba co víc, moderní diesely se svou povahou na jízdu po městě nehodí, další argument pro benzin a taxi prosím nepoužívejte jako argument, ty mají úplně jiný jízdní režim, než běžný managerský, nebo rodinný diesel.
:yes:
Také mi potvrdil, že je diesel na osobních aut NIKDY nekoupím!!!
Mám 2 auta s benzínem se dá jezdit dynamické i hospodářský náklady.
Jednoduchá rada: -
Dieselový motor negativně :-( nutnost ciltivějšího v zimě.
Benzínový motor pozitivně :-) menší citlivost na kvalitu paliva.
to co bolo 10 rokov naspat je davna minulost. Suhlasim s tym, ze stare tdi-cka boli drziaky, lenze voci dnesnym motorom boli tak nejako jednoduchsie a plnili,resp. neplnili uplne ine emisne normy. Ak by dodnes jazdili stare tdi, ale v takom pocte ako je nafta rozsirena dnes, mesta bys sa asi premenili na cierne zadymene diery, takze za emisne normy mozeme len dakovat. Spotreba pd je uz v dnesnej dobe prekonana. Udivujuce su tie tvoje kecy o francuzskych naftakoch. Vo firmach kde som donedavna pracoval boli zastupene francuzske, talianske a aj nemecke auta a cuduj sa svete, motory neboli kamenom urazu ani jedneho z nich. Tie tvoje legendy o francuzskych nestartujucich naftakoch su uz ako obohrana platna...divne je to, ze o tych problemoch vies len ty
Tak "fanoušek" (motorů pro nákladní vozy) Pumpe-Düse? :-)
Přímou souvislost mezi kompresním poměrem a životností motoru bych NEhledala.. ;-)
..víte že i v česku je zdokumentován příběh motoru 1.4 HDi 50 kW (Common Rail - samozřejmě :-) ), který úspěšně "projezdil" jeden MILION kilometrů? ;-)
PS: Každých 20 tisíc km nový olej, každých 240 tisíc km rozvody.. :yes::-)
To platí. Ale já jsem odpověděl, že zřejmě vydrží bez problémů dieselových jeden milion kilometrů, což je den, nikde který den nepsal pro majitele? Je to nelegální! A pro moderní diesely je 250.000 km problém mnohokrát. Moc mrzí ...
Dnešních časů se snižují lidé zájem o diesely osobních aut. U nás ČR poměrné počty osobních automobilů podle nafta paliva, jeden na čtvrtá které jsou 25%. Řidiče dieselových mění jejich budoucí auto na zážehový motor, důvodem jsou rostoucí náklady na pohonné hmoty. Období, ve kterých byly dieselové řidiči těšili na čerpací stanici na levnější palivo, jsou u konce - pro benzin a motorovou naftu jsou dnes skoro stejně drahé. Dostatečným důvodem k aktualizaci pro mnoho majitelů automobilů s dieselovým motorem dalšího vozu s benzínovým modelem. Výsledky průzkumu motorových obchody a opravy. Vysoká cena pohonných hmot, aby se na nákup a údržbu dražší vznětové motory tak jako tak, jen pro mimořádně atraktivní často cestují. Proto diesel stojí více peněz, určitě jste někdy slyšeli, že peníze jsou vždy na prvním místě. A auta pro každodenní jízdy je určitě pravda. Klesající zájem o diesely mohou ovlivnit i použité ceny automobilů. Obzvláště postiženy jsou starší modely bez filtru pevných částic.
Podívejte to aby se podrobnosti, tam další informace naleznete ho zde:-
Testu VW Passat Variant 2,0 TDI-PD Věčný pacient !
[odkaz]
Vše o motoru TDI, není nejlepší.
[odkaz]
Co není v pořádku v nových aut? Mají projít bezchybně 100 tisíc km?
[odkaz]
Vše o diesely: Podívejte se na všechny závady v 2.0 HDI
[odkaz]
No co mě zaujalo především je info, že arktická nafta neobsahuje Bio*** - takže dokud to půjde, proč nenechat motoru od těch břeček ulevit. Sice je o něco dražší a má nižší cetanové číslo, ale když si vzpomenu co řepky do motoru nateče v létě tak dám klidně ještě jednu nádrž Maxky až bude po mrazech...
Nejde jen o naftu, ale také o auto, resp. konstrukci jeho paliv. systému. Asi není náhoda, že v dealerství Škoda, kde jsem pracoval dřív, neměli ani jedno auto se zamrzlou naftou, zatímco v dealerství Opel, kde jsem nyní, se sešlo v jeden den 10 Insignií, které nešly nastartovat. Pravda, polovina z nich měla natankováno u Shellu, ale také OMV a Agip. Co z toho vyplývá? Že problém může být v autě (tím nechci obhajovat nafty, které jsou evidentně nevyhovující či šmelené). Konkrétně palivový filtr umístěný vespod vozu kousek za nádrží.
Proto mě trochu zaujalo, že v článku se hovoří o nastartování a chcípnutí po několika metrech, zatímco všechny mnou registrované případy byly takové, že autu se sice točil startér, ale prostě nechytlo...
No, píšu samozřejmě o těch letošních mrazech, teď v únoru. Jsme v kontaktu, občas za nima dojedu, tak jsem se ptal. My měli samý zamrzlý nafty a pár vymlácenejch baterek, oni neměli ani jedno auto zamrzlý, ale zase X aut s vytřískanejma baterkama. Zvláštní. :-)