17.8. 2014

Reportáž: Měsíční dobrodružství se Škodou Popular Roadster (1937)

 

Autentickou hvězdou seriálu Četnické humoresky jsme po Anglii, Skotsku a Walesu ve stopách Karla Čapka najezdili 4500 km. Co taková anabáze 77letým veteránem obnáší?

Populární, navíc často reprízovaný seriál České televize je mimo jiné přehlídkou krásných předválečných motorek a automobilů. Třeba Táňa Vilhelmová, hrající řekněme dost asertivní novinářku Kamilu Klikovou, se na místo činu leckdy dostává ještě před brněnskou pátračkou.  [251×193] Prohání totiž škodovácký roadster, zapůjčený Muzeem Aloise Samohýla ve Zlíně. Podle šéfa tamních restaurátorských dílen Jiřího Valacha si prý herečka na ovládání veteránu rychle zvykla, jen při prvním usednutí za volant zasakrovala nad nízkou konstrukcí střechy.

My jsme si popular ve Zlíně vyhlédli před Vánocemi, po dvou delších cestách Evropou v našem Rapidu OHV z roku 1940 už to chtělo změnu. O programu bylo hned jasno: na letošní rok přece připadá 80. jubileum modelové řady Popular spolu s 90. výročím cesty pozdějšího majitele tohoto typu Karla Čapka po Velké Británii.

Podle knihy zakázek ve škodováckém archivu tento konkrétní popular vyrobili 30. června 1937 a v srpnu si jej v českobudějovické prodejně převzala jistá Karoline Benda. Šlo o nejlevnější československé auto na trhu, roadster začínal na 17 800 korunách a často po něm sahaly právě emancipované mladé ženy z „lepších rodin“.

Zhruba po čtyřiceti letech změnil majitele a stěhoval se na jih Moravy. Stal se prvním vlastním automobilem sběratele Ladislava Samohýla. Ten nám jej na čestné slova a rukoudání ochotně zapůjčil. Tým zmíněného Jiřího Valacha se pak pro jistotu pustil do gruntovní repase. Škodovku rozebrali prakticky do šroubku, největší problém byl s hodně opotřebovanou zadní nápravou – diferenciál ještě býval za příplatek, v tomto případě chyběl. Zato jej obsahovala jiná rozvodovka, sehnaná v časové tísni. Cestou jsme si ji pochvalovali, protože bez „diferáku“ kola v zatáčce ustřelují, rychle sjíždějí pneumatiky a auto navíc píská.

Měřím dva metry a manželka jen o deset centimetrů méně, takže nezbylo než položit sedáky až na podlahu a před šitím nové střechy nastavit její konstrukci, aby se celkem získalo pět šest centimetrů. Díky za ně! I tak nám při jízdě hlavy trčí nad rám čelního skla. Vyžádali jsme si zachování staršího koženkového čalounění, bylo jasné, že při dlouhé cestě dostane zabrat.

Drobné mouchy se vychytávaly ještě při zkušební jízdě z Otrokovic do Berouna, kde jsme popular pro nedostatek času naložili na kamion a poslali do Epsomu u Londýna.

Krátce si pobyl v tamním showroomu Škodovky, než nás 12. května velvyslanec ve Velké Británii spolu s ministrem kultury na londýnské ambasádě neodstartovali.

Z centra Londýna jsme vyráželi už v šest ráno, abychom se vyhnuli zácpám. Ve skoro prázdné ulici odlétla poklice kola a s cinkotem se dokutálela až na chodník. Osamělý chodec nám ji ochotně podával, byli jsme rádi, že ho netrefila. Chtělo by to silnější „perka“, postupně odpadávaly i další poklice a když nás přestalo bavit jejich hledání po škarpách zarostlých kopřivami, uložili jsme je do už tak přecpaného zavazadelníku. Podobně skončila také uklepaná přední espézetka, kvůli níž jsme se museli vrátit na úpatí předtím tak pracně vyjetého kopce.

Jinak nám ale popular sloužil celkem spolehlivě, při měsíční cestě dlouhé asi 4500 kilometrů to bez drobnějších oprav snad ani nejde. Zběžnou kontrolu jsme prováděli každý večer, hlavně se dotahovaly šroubové spoje na důležitých částech podvozku, uvolnil se například přední nárazník.

Auto jsme po repasi vlastně zajížděli, takže bylo třeba pohlídat třeba dotažení hlavy válců. Poprvé v životě jsem viděl, jak se svíčka může vyklepat v celé délce závitu a pak za nepříjemného rachocení jen tak na kabelu poskakovat po motoru. Když se opakovaně uvolňovaly i další, rozhodli jsme se vyměnit celou sadu – a bylo po problému.

Vezli jsme si s sebou dvacet litrů obyčejného českého motorového oleje řady AD a pečlivě jeho hladinu kontrolovali. Současná maziva jsou přece jen více řídká než předválečná, takže u jednoduchého těsnění „kliky“ labyrintem pod autem po zastavení může zůstat loužička. Jinak litrový čtyřválec nijak nekouřil, běžel pravidelně a spolehlivě.

Tu a tam se ucpala tryska v karburátoru, zvláště když jsme auto na členitějším úseku silnice rozhoupali a v nádrži se uvolnily zbytky nečistot. Někdy stačí vytáhnout při zahřátém motoru na chvíli sytič, takže palivo proudí větším průřezem a vzniklý podtlak menší trysku „protáhne“. Když nám tenhle fígl dvakrát třikrát nevyšel, nezbylo, než uvolnit dva šrouby, vylít obsah komory karburátoru, demontovat trysku a profouknout ji. Za pár minut se jede dál.

I když popular neměl žádné modernizační prvky jako alternátor, dvanáctiválcovou elektroinstalaci nebo elektrický ventilátor, nebylo třeba akumulátor 6 V/75 Ah dobíjet a ani jednou jsme „nevařili“.

Chlazení je přitom kapitola sama pro sebe. Co všechno chybí: vodní čerpadlo, termostat i teploměr. Motor se chladí samospádem, ohřátá voda stoupá předimenzovaným potrubím do chladiče a spodem se vrací ochlazená – jako v ústředním topení starých domů. Takže když je venku chladno, oběh se výrazně zpomalí a průtok se mění podle potřeby. Že se vám účinnost moc nezdá? Populary kdysi zvládly cestu z Prahy do Kalkaty, okruh Spojenými státy i jízdu napříč Argentinou…

Největší obavy jsme měli o účinnost brzd a celkově bezpečnost. Nejlevnější škodovka dostala jednoduché bubnové brzdy ovládané samostatnými lanky, bez systému vyrovnávajícího brzdný účinek. Přitahování nebo povolování čelistí se tak vymezuje maticí s kontra, míru opotřebení můžeme sledovat třeba podle nánosu černého prášku z obložení na smetanově nalakovaném disku kola. Hlavně ve městech a když se za horizontem nečekaně objevil semafor jsme měli co dělat a někdy si museli pomoci ruční brzdou. Pravý přední buben jsme totiž nechali jen na ní, začal totiž silně skřípat. Za deště tak popular lehce sklouzával do smyku.

Sedmimetrákové vozidlo jsme pořádně zatížili – určitě přes tunu. Na dynamice to bylo dost znát, dvacetikolový motor v kopcích sténal a mnohé jsme vyjížděli na jedničku skoro krokem. Do Alp bychom se s ním nevydali. Nakonec příjemně překvapila spotřeba 8, 5 litru běžného bezolovnatého benzinu, do něhož jsme přilévali aditivum z domova.

Ve Velké Británii jsme prožili krásný měsíc, na tomto místě se nebudeme rozepisovat o spoustě zážitků spojených s tamní historií nebo místy Čapkova pobytu. Drtivou většinu zvědavců zaskočilo, že jedeme škodovkou. Až na jednoho opravdu velmi starého penzistu totiž neměli o skoro stodvacetileté tradici ani páru. Věděli nanejvýš o modelech s motorem vzadu a o podstatném zlepšení kvality i lichotivém image současné škodovácké produkce.

Po návratu byl popular vystaven ve Škoda Muzeu v Mladé Boleslavi, odkud se nedávno vrátil do Zlína. A já už začínám spřádat plány na další výpravu. V garáži mě totiž provokuje čtyřlitrový řadový osmiválec.

Autor: Zdeněk Vacek

Foto: Petra Vacková a archiv

Technické údaje Škoda 420 Popular Roadster (1937)
Motor Zážehový čtyřdobý kapalinou chlazený čtyřválec SV
Objem 995 cm3
Výkon 16,2 kW při 3000/min
Převodovka Přímo řazená třístupňová se synchronizací II. a III., umístěná v bloku s rozvodovkou (transaxle)
Pohon Zadních kol
Brzdy Bubnové, ovládané lanky
Řízení Hřebenové
Pneumatiky 4,75 x 16“
Objem nádrže 25 l
Rozvor 2430 mm
Vnější rozměry asi 3770 x 1360 x 1400 mm
Pohotovostní hmotnost asi 720 kg
Největší rychlost asi 85 km/h
Normovaná spotřeba 7,0 l na 100 km
Výroba Mladá Boleslav, Československo
Cena v roce 1937 17 800 Kč

Spolupracujeme s TipCars.com
Babiš plánuje přidat zdravotním sestrám Babiš plánuje přidat zdravotním sestrám

Premiér v demisi a předseda hnutí ANO…

Pražská správa nemovitostí kupuje kanceláře na Chodově za téměř čtvrt miliardy Pražská správa nemovitostí kupuje kanceláře na Chodově za téměř čtvrt miliardy

Společnost Vinton Development prodala firmě Pražská…

Glosa Jaroslava Bukovského: Ano, bude dráž Glosa Jaroslava Bukovského: Ano, bude dráž

Česko dluží po prvním kvartálu o pět procent více peněz…

 

Štítky Škoda Reportáže

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nejrychlejší Dacia Duster měla 850 koní vyladěných pro Pikes Peak Nejrychlejší Dacia Duster měla 850 koní vyladěných pro Pikes Peak

Před zadní nápravou přepracovaný vidlicový šestiválec…

Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová

Americký prezident Donald Trump při svých cestách zatím…

 





 
S novým vedením VW jsou zde nové spekulace o budoucnosti značky Ducati

S novým vedením VW jsou zde nové spekulace o budoucnosti značky Ducati

Dnes 16:50

Novým generálním ředitelem koncernu Volkswagen se stal v první polovině dubna Herbert Diess a s jeho příchodem se objevují nové otazníky ohledně dříve zamítnutého prodeje značky Ducati.




Blesk.cz

Jarní trendy: Hrajte si s barvami, stuhami a perličkami

Jarní trendy: Hrajte si s barvami, stuhami a perličkami

Trendy pro letošní jaro v sobě snoubí jemné dívčí prvky a pohodlí. Tenisky v pudrových barvách nemusíte nosit…

Do Česka vtrhly bouřky, ledové kapky vystřídají třicítky. Sledujte radar

Do Česka vtrhly bouřky, ledové kapky vystřídají…

Během pondělka přes Česko přechází výrazná studená fronta od západu. Ta s sebou kolem poledne přinesla i bouřky.…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Loučící se Wenger: Měl jsem občas pocit, že  asistuji u svého pohřbu

Loučící se Wenger: Měl jsem občas pocit, že…

Poprvé od pátečního překvapivého oznámení, že po sezoně po téměř 22 letech skončí na lavičce fotbalistů…

 

Reflex.cz

Sto francouzských osobností v Le Figaro: Politický islamismus ohrožuje svobodu, vzniká apartheid naruby

Sto francouzských osobností v Le Figaro: Politický…

Situace kolem vzrůstající muslimské komunity ve Francii se stále více vyhrocuje. Naposledy se to projevilo před…

Dochází tu k devastaci mezilidských vztahů, píší ostravští chirurgové Babišovi po odvolání ředitele Němečka

Dochází tu k devastaci mezilidských vztahů, píší…

Lékaři Chirurgické kliniky Fakultní nemocnice Ostrava se kvůli situaci na klinice obrátili na premiéra v demisi…