Reportáž: Nejlepší český řidič 2014 zná své vítěze (+ video)
Nejlepším českým řidičem se pro rok 2014 stal třiatřicetiletý Luděk Dytrt. V tradiční soutěži Světa motorů exceloval hlavně v rychlostních disciplínách.
Nemálo zkušených tváří včetně Pavla Zycha, Petra Baxy, Robina Poldena či Slavomíra Zouly, vítězů z minulosti. Ale také hodně nováčků, mezi nimiž nechybějí ani osobnosti typu Dominika Haška nebo Ivy Kubelkové. Sestava semifinalistů tradiční soutěže Světa motorů o Nejlepšího českého řidiče, kteří se prokousali prázdninovými základními koly i ošidným rozstřelem, si v úterý 16. září užívala slunný den, okořeněný dramatickým vyvrcholením.
Velmi dramatickým! Hlavní otázku, kdo získá do trvalého držení nový Opel Meriva, rozseklo stejně jako loni až dodatečné kritérium – více lepších umístění v jednotlivých disciplínách. Ale na to došlo až ve čtyři odpoledne, při sčítání výsledků desítky finalistů. Předcházelo mu čtyřdílné semifinále pro 47 soutěžících, kteří dorazili na polygon v Mostě.
SEMIFINÁLE 1: Vědomostní test
Den začíná pro všechny stejně. „Testy nepatří mezi nejoblíbenější, a tak si je odbudeme hned na začátku,“ vítá uchazeče o prestižní titul červeně oděný tým Světa motorů. Nakonec si však užijí legraci obě strany. Otázek je jenom deset, ale získat z nich jde až 44 bodů. To by ale nesměli soutěžící chybovat, což však činí hned u čísla jedna. Někoho matou názvy kategorií M1 a N1, takže třeba Kamila Zoulová řadí do povinné výbavě osobních aut M1 helmu. Loňský vítěz Petr Baxa zase lano a Zdeněk Vrba značkovač.
Málokdo pak využije skryté nabídky hned devíti bodů, které nabízí třetí otázka o podtitulech Světa motorů. Kdekdo našemu titulu přiřadí Řád práce Klementa Gottwalda. Pouze Jan Chvátal a Daniel Hájek zatrhnou správně devět zbylých možností a v testu spolu s matadorem Pavlem Zychem, vítězem prvního ročníku 2003, berou nejvíce bodů.
Hezkou ukázku, kdo z českých ministrů dopravy utkvěl řidičskému národu v paměti, nabízí poslední otázka. Skoro každý si vzpomene na sípavého Víta Bártu, současného šéfa Antonína Prachaře a kupodivu i vůbec prvního ministra dopravy v samostatné historii ČR Jana Stráského. Zato vůbec nikdo už si dnes nepamatuje jména jako Budinský, Bendl, Šmerda či Slameček. Zato se objevují takové tipy jako Huml, Bublan, Ruml či Drábek.
SEMIFINÁLE 2: Parkování
Disciplína, v níž se jezdí pozadu, tradičně prověřuje hlavně šikovnost a prostorové vidění. Někomu tady zhasínají veškeré naděje. Třeba jako Václavu Dušákovi, který si s Merivou špatně najede do parkovacího místa, třikrát se zastaví o obrubník a nakonec vyskočí na betonový lem trávníku úplně. „Asi za to může tlak,“ kroutí hlavou po vystoupení z vozu.
Někteří volí opatrnou taktiku – nacouvají jenom tam, kam vidí, a dlouho před vypršením limitu zatroubí na znamení toho, že manévr končí. Jsou spokojeni, nechtějí riskovat trestné centimetry za dotyk s bariérou, obrubníkem ani překročením čáry pomyslného parkovacího místa. Mnohým se totiž snaha o dorovnání posledních centimetrů vymstí. Třeba Miloslavu Kulhavému, kterému auto poskočí po zaparkování. „Poslední manévr tam neměl být,“ zlobí se.
Daří se zkušeným Robinu Poldenovi a Petru Baxovi, kteří zaparkují brilantně a s ledovým klidem. Dech všem mužům vyrazí ženy: Zuzana Vejražková končí v parkování čtvrtá a Iva Kubelková pátá.
SEMIFINÁLE 3: Jízda zručnosti
Projet s modrým Opelem Astra OPC co nejrychleji slalom včetně vyhýbacího manévru na mokré ploše – to je cíl nejadrenalinovější z dopoledních disciplín. „Závodníků“ se tak jako v minulosti najde dost. Někteří však v kvapíku za volantem tu a tam seberou i kuželku na dráze, což značí trestné sekundy a pád pořadím.
Zručnost – tedy rychlost a přesnost zároveň – prodají nejlépe Robin Polden a David Provazník. Prvnímu to pomůže do finále.
Po parkování už druhým dílčím vítězstvím smázne Robin ztrátu z testu, který po ránu pojal vyloženě humorně. „Doufám, že můj test oceníte alespoň body za umělecký dojem,“ komentuje své opravdu netradiční odpovědi. Ke značce pohyblivého mostu připíše: „Pozor, vodník na dovolené“. K mlze zase „Vjíždíte do zóny s výrobou skartovaček.“
SEMIFINÁLE 4: Měření rychlosti
Provazník bere celý den vážněji a po zručnosti ho má rozjetý skvěle, úplně ale vyhoří v poslední z dopoledních soutěží. Zde potřebují účastníci hlavně cit a také zkušenost z provozu: v autě se zaslepeným tachometrem musejí ve dvou kolech projet dvakrát kolem radaru předepsanou rychlostí.
Nejprve na počest dvanáctého ročníku rychlostí 12 km/h, podruhé pětačtyřicítkou – to aby neměli výhodu ti, co zažili loňský úkol třicet a padesát. „Takže patnáct a čtyřicet?“ ptají se mnozí ještě na startu – netradičně zvolené rychlosti a nervozita dělají své.
Ne však u Václava Nováka: první kolo projede třináctkou, druhé šestačtyřicítkou a vyslouží si nejen uznalý potlesk soupeřů, ale díky vítězství také postup do finále z druhého místa.
To však není úplně bezpředmětné: deset nejlepších, na něž čekají odpoledne další tři disciplíny, si totiž zároveň přinese do konečného součtu jeden až devět bodů za umístění z dopoledne…
VÝSLEDKY SEMIFINÁLE | ||
1. | Petr Baxa | 34 |
2. | Václav Novák | 36 |
3. | Pavel Zych | 37 |
4. | Daniel Hájek | 44 |
5. | Tomáš Rojík | 47 |
6. | Luděk Dytrt | 48 |
7. | Luděk Dytrt st. | 49 |
8. | Robin Polden | 50 |
9. | Ondřej Svoboda | 52 |
9. | Jan Chvátal | 52 |
11. | Jaroslav Ušela | 58 |
12. | Iva Kubelková | 66 |
13. | Jan Busta | 74 |
14. | Zdeněk Vrba | 76 |
15. | Přemysl Chlumský | 77 |
16. | Jindřich Kolda | 79 |
17. | David Provazník | 82 |
17. | Tomáš Průcha | 82 |
19. | Vladimír Moc | 85 |
19. | Miloslav Kulhavý | 85 |
21. | Lukáš Vrba | 87 |
21. | Pavel Pospíšil | 87 |
23. | Soreya Zychová | 89 |
24. | Lukáš Zápotocký | 90 |
25. | Slavomír Zoula | 91 |
25. | Zuzana Vejražková | 91 |
27. | Miloslav Herger | 92 |
28. | Tomáš Beneš | 95 |
29. | Martin Rožek | 96 |
30. | Michal Červenka | 97 |
31. | Lukáš Novák | 100 |
32. | Ivana Zemanová | 101 |
33. | Václav Huček | 102 |
34. | Antonín Červenka | 104 |
35. | Michal Dytrt | 109 |
36. | Dominik Hašek | 110 |
37. | Jiří Placata | 117 |
38. | Václav Dušák | 122 |
38. | Petr Koubalík | 122 |
40. | Michal Lánský | 128 |
41. | Robert Baxa | 131 |
42. | Lukáš Martínek | 133 |
43. | Lukáš Rathouský | 140 |
44. | Lucie Nováková | 145 |
45. | Miroslav Bureš | 149 |
46. | Kamila Zoulová | 160 |
47. | Ondřej Páv | 162 |
FINÁLE 1: Pokročilá zručnost
… což ale nemusí nic znamenat. A dokládá to hned první, asi nejošidnější disciplína prosluněného úterního odpoledne v Mostě, soutěžícími už v minulosti překřtěná na „Kolečka“. Jde o trenažér smyku, kde má Opel Astra OPC při slalomu kontakt s vozovkou jenom předními koly. Zadní jsou přimontována na desky s malými kolečky. Mnohým tak vůz létá na strany více, než by si vyrovnané kuželky přály.
Průběžné pořadí se tak srovnává skoro do roviny: Petr Baxa s nejlepším zapsaným výsledkem ze semifinále končí až sedmý a Daniel Hájek dokonce poslední. K frontálnímu útoku naopak nasazuje Luděk Dytrt mladší: disciplínu ovládá a spolu s Václavem Novákem v tuto chvíli platí za favority na hlavní výhru.
FINÁLE 2: Pokročilé parkování
Jenže tu je znovu parkovací box, a ten všechno zase převrací. Odpolední zadání zní stejně jako ráno: vyjeďte ze startu a umístěte auto co nejpřesněji do parkovacího místa. Tentokrát však na druhou stranu, za kratší čas a kromě toho se zákazem vyklánění se z okna.
Na což doplácí v semifinále i v kolečkách bronzový Pavel Zych – nyní až devátý. Manévr se nijak zvlášť nepovede ani Luďku Dytrtovi a v průběžném pořadí ho nyní najdeme na děleném třetím místě spolu s vítězem parkováním Janem Chvátalem, který přitom finále zahajoval z nejhorší výchozí pozice.
V šiku uchazečů o nové auto je na tom nyní nejlépe Václav Novák o bod před Petrem Baxou. Dytrt s Chvátalem už ztrácejí na Nováka čtyři body a osud tak nemají v poslední disciplíně úplně ve svých rukách. Svou třídu v parkování opět prokazuje Iva Kubelková. S Dominikem Haškem startují ve finále mimo pořadí, ale za 51 centimetrů, které Iva opět předvede, by byla čtvrtá.
Druhému mentorovi akce Dominiku Haškovi to tak dobře nejde. Hokejový brankář zvyklý na mnohem větší vozy si na počátku manévru vede zkušeně a celkem přesně navede Merivu do mezery. Jenže souhra s neznámým autem vykoná své a těsně před zaparkováním se skokem zastavuje o zadní stěnu. Verdikt: metrový trest za náraz do bariéry a další metr a půl za překročení parkovacího místa oběma koly.
FINÁLE 3: Slalom na kopci
Získá už třetí titul Nejlepšího řidiče Petr Baxa, či Pavel Zych? Dotáhne neskutečné finálové vzepětí z nejhorší pozice po semifinále Jan Chvátal? Nebo prodá dravost evidentně nejrychlejší z finalistů Luděk Dytrt?
Nejlepší pozici má před slalomem z kopce, ve vodě a do zatáčky Václav Novák. Stačí mu skončit čtvrtý a Opel Meriva bude jeho. Je rychlý, což o to, ale dvě kuželky ho zradí. Z parádního času 36,90 je po dvou penalizacích 46,90, deváté místo a konec nadějí. Nakonec se nevejde ani na stupně vítězů.
Podobně končí Pavel Zych, pro třetí titul Nejlepšího řidiče by musel kopec vyhrát, k čemuž má daleko. Jan Chvátal zajede skvěle, podobně jako Robin Polden – spolu s Luďkem Dytrtem jde o nejlepší trojici odpoledních disciplín.
Jenže k nim se započítává i umístění ze semifinále, a to nahrává Petru Baxovi. Luděk musí slalom na kopci vyhrát, a ještě se modlit, aby mu ztrátu tří bodů pomohli smazat dva ze soupeřů. A přesně to se stane díky vlastnímu výsledku 36,84 a časům Poldena a Chvátala, kteří se vměstnají před loňského vítěze.
Pro Dytrta při stejném součtu bodů hovoří pravidlo o počtu více lepších umístění v dílčích disciplínách. Dvě jedničky za „Kolečka“ a „Kopec“ jsou víc než jedna Baxova za semifinále.
V pořadí dvanácté vlády nad národem českých řidičů se tak 16. září 2014 ujímá Luděk Dytrt mladší...
VÝSLEDKY FINÁLE | ||||||||||
- | - | SEMIFINÁLE | PARKOVÁNÍ II | KOLEČKA | KOPEC | CELKEM | ||||
1. | Luděk Dytrt ml. | 48 | 6 | 97 | 7 | 44,1 | 1 | 36,84 | 1 | 15 |
2. | Petr Baxa | 34 | 1 | 47 | 3 | 72,9 | 7 | 38,96 | 4 | 15 |
3. | Jan Chvátal | 52 | 9 | 23 | 1 | 54,4 | 4 | 38,24 | 3 | 17 |
4. | Václav Novák | 36 | 2 | 89 | 6 | 45,0 | 2 | 46,90 | 9 | 19 |
5. | Daniel Hájek | 44 | 4 | 26 | 2 | 85,9 | 10 | 39,16 | 5 | 21 |
5. | Robin Polden | 50 | 8 | 81 | 5 | 62,2 | 6 | 37,73 | 2 | 21 |
7. | Pavel Zych | 37 | 3 | 123 | 9 | 51,4 | 3 | 43,73 | 8 | 23 |
8. | Tomáš Rojík | 47 | 5 | 67 | 4 | 73,3 | 8 | 41,85 | 7 | 24 |
9. | Luděk Dytrt st. | 49 | 7 | 188 | 10 | 85,8 | 9 | 41,09 | 6 | 32 |
9. | Ondřej Svoboda | 52 | 9 | 108 | 8 | 56,3 | 5 | 50,25 | 10 | 32 |
MIMO SOUTĚŽ | ||||||||||
- | Iva Kubelková | 66 | - | 51 | - | 76,8 | - | 46,46 | - | - |
- | Dominik Hašek | 110 | - | 136 | - | 100,2 | - | 45,34 | - | - |
Rozhovor s vítězem: Byl to perfektní den!
Jaké to je, soutěžit o titul Nejlepšího řidiče, si Luděk Dytrt mladší vyzkoušel poprvé až v 11. ročníku. Kvůli zbytečné chybě skončil čtvrtý. Letos si menší zaváhání odbyl jenom v písemných testech, za volantem exceloval. A když pak vyhrál dvě ze tří finálových disciplín, většina soupeřů musela uznat: „Vyhrál zaslouženě, letos byl nejlepší.“
Na rozdíl od mnohých soupeřů jste se v Mostě poprvé objevil až loni. Jak jste se k soutěži dostal?
Díky tátovi, který Svět motorů kupuje dlouhá léta, takže ho i já znám roky. Loňské semifinále a finále mě dostalo. Moc jsem si přál zkusit si to ještě jednou.
Proč?
Je to parádně připravená soutěž, skvělí lidé, zkrátka perfektně prožitý den. A to i když nevyhrajete.
Kam pojedete s novým autem na první vyjížďku?
Téměř určitě za babičkou na chalupu.
To bude asi poklidná jízda. V mostě jste si užíval spíš rychlostních disciplín s Opelem Astra OPC. Co kdybyste vyhrál tu?
Tak bych s ní zadriftoval kolem červené Merivy. S výhrou jsem naprosto spokojený!
Kdo je Luděk Dytrt
- Třiatřicetiletý svobodný muž z Prahy
- Soutěž poznal loni, skončil čtvrtý
- Coby obchodní zástupce řídí denně, ročně najezdí 40 000 kilometrů
Sedm disciplín očima vítěze
1. Vědomostní test: 7 bodů, 35. místo:
Nejhorší hned na začátek. Plno otázek jsme nevěděl vůbec, bohužel ani s předpisů. Řidičák jsem si dělal před patnácti lety a hodně toho zapomněl. Evidentně by stálo za to si vše zopakovat. Nejvíc mě pobavila sedmá otázka s netradičními značkami.
2. Parkování: 31 centimetrů, 5. místo:
Bez stresu, úplně na pohodu. Takhle totiž parkuji v Praze dnes a denně, takže jsme neměl na startu vůbec strach a jel jsem klidně a na jistotu – za nárazníkem jsem si nechal devatenáct čísel, od obrubníku dvanáct.
3. Jízda zručnosti: 27 sekund, 3. místo:
Skvělý zážitek a moje jediné umístění na bedně v semifinále. Myslím, že hodně z nás si slalom s modrou astrou OPC užili nejvíc z celého semifinále – aby ne s tak rychlým autem.
4. Měření rychlosti odchylka: 5 km/h, 5. místo:
Moc zajímavá věc, zvlášť když Svět motorů zvolil tak netradiční rychlosti. Na 12 km/h, který odkazoval k dvanáctému ročníku, jsem jen čtrnáct, to je myslím dobrý. I 45 km/h jsem lehce přestřelil. Zafixovanou mám padesátku, trochu jsme tedy ubral, ale jen na 48 km/h.
5. Pokročilá zručnost (kolečka): 44,10 sekundy, 1. místo:
Zrádná disciplína, která navíc nejde nijak natrénovat. Ale mě moc baví. Vyhrál jsem ji loni i letos. Takže na ni budu navždy vzpomínat v dobrém – a teď mi vlastně vynesla hlavní výhru.
6. Pokročilé parkování: 97 centimetrů, 7. místo:
Vlastně parkování v jednosměrce, což z hlavního města taky znám. Na manévr byl kratší časový limit než v semifinále, navíc jsme nemohli mít stažené okénko, abychom nekoukali k obrubníku – já ale kvůli tomu moc dobře neslyšel odpočítávání a ukončil manévr dost brzy. Mohl jsem to zvládnou lépe.
7. Slalom na kopci: 36,84 sekundy, 1. místo:
Hodně mi pomohla zkušenost z loňska – před rokem jsem jel rychle, ale nezastavil v cíli přesně mezi kuželky, dostal penalizaci a přišel tím o stupně vítězů. Letos vše klaplo, jak mělo.
Přehled vítězů
- 2003 Pavel Zych
- 2004 Petr Baxa
- 2005 František Patera
- 2006 Robin Polden
- 2007 Pavel Zych
- 2008 Jan Hanzlík
- 2009 Jan Láznička
- 2010 Slavomír Zoula
- 2011 Jan Lacko
- 2012 Jiří Walach
- 2013 Petr Baxa
- 2014 Luděk Dytrt
Stříbrný Petr Baxa
Loni jste vyhrál se stejným počtem bodů jako druhý, tentokrát nejtěsnější porážka potkala vás. Jaké je přijít o auto až na umístění?
Každá prohra je nepříjemná. Když je to o pouhý zlomeček, pak ještě více. Na druhou stranu bych si dnes auto snad ani nepřál. Koneckonců vyhrál jsem ho loni.
Co rozhodlo?
První odpolední finálová disciplina – kolečka. Pokazil jsem je. Povolily mi nervy, to byl rozhodující moment. Jet jako první z deseti finalistů žádná výhoda nebyla.
V praktických disciplínách jste byl na špici. Co test?
Ten letošní byl úplně nejtěžší v historii soutěže. Dokonce bych řekl zákeřně těžký.
A nejtěžší otázka v něm?
Vyjmenovat co nejvíce ministrů dopravy samostatné České republiky.
Bronzový Jan Chvátal
Odpoledne jste byl nejlepší, ale ztrátu ze semifinále už nestáhl. Nejste zklamaný?
Rozhodně ne. Více jsem byl loni, kdy jsem měl vítězství na dosah. Po dopoledním programu jsem ani nedoufal, že skončím na bedně.
Co se stalo?
Při prvním parkování jsem to brzy zavřel a už se do vymezeného prostoru nevešel. Že jsem tuhle část pokazil, mi bylo jasné hned, když jsem zajížděl do mezery a zastavil.
Takže nejtěžší bylo parkování?
Ani ne, ale pokazil jsem ho. Zase se mi povedl test, kde jsem byl nejlepší. Přiznávám ale, že jsem hodně trénoval a Světy motorů pečlivě studoval. Naštěstí je pravidelně odebírám a většinu odpovědí týkajících se časopisu jsem znal. A pravidla jsou můj denní chleba, takže by bylo smutné, kdybych v nich chyboval.
Věřil jste, že se ve finálové desítce můžete probít nahoru?
Zabojoval jsem a druhé parkování bylo mnohem lepší. Kolečka byla těžká - ta bych nejraději zrušil. A při posledním slalomu na kluzké ploše jsem se snažil to nepřepálit, abych nesbíral zbytečné trestné vteřiny. To se povedlo.
Iva Kubelková
Největším překvapením v semifinálovém i finálovém parkování byly brilantní výkony Ivy Kubelkové. Sympatická kráska si bez řečí sedla za volant Opelu a před zraky přítomných pánů ho opakovaně umístila přesně mezi zábrany. Bez dotyku, nedovoleného přejetí čáry a jakéhokoliv zaváhání byla hluboko pod časovým limitem hotova. „Pánové, styďte se!“ zaznělo z pléna, zatímco Kubelková vystupovala s potleskem z vozu.
Bavilo vás parkování nejvíce, když vám tak šlo?
Ani ne. Nejvíce se mi líbil odpolední slalom po kluzné ploše. Zaujalo mě, jak auto krásně samovolně klouže dolů.
A co driftování s kolečky?
To také nebylo špatné. Mám porovnání i s opravdu rychlou jízdou driftovacím autem, kterou jsem si mohla vyzkoušet. A tohle je jiné, ale také zajímavé.
I v testu jste uspěla víc než dobře. Trénovala jste?
Třeba ministry jsem neznala vůbec, napsala jsem asi tři.
Mají to podle vás ženy v soutěži těžší?
Vůbec ne! Vždyť tady nebyly žádné disciplíny na sílu. Měly jsme to srovnatelné s muži.
Co říkáte na argumenty, že má dnes každý parkovací asistenty a bez nich už se neparkuje?
Mám je na svém autě také, ale o tom to není. Potřebujete odhad. Ať je máte nebo ne.
Soreya Zychová
Stabilně dobré výsledky přinesly zkušené Soreyě Zychové nejlepší umístění mezi ženami, ač ji v disciplíně parkování po startu zhasl motor. Připravila se tak o cenné vteřiny, protože jsme museli přiběhnout a po nastartování motoru vypnout automatické parkovací systémy.
Nechyběly vám nakonec takto ztracené vteřiny?
Chyběly, ještě bych byla ráda auto dorovnala víc natěsno ke stěně, ale neměla jsem čas.
Možná to bylo dobře, aspoň jste neudělala zbytečnou chybu jako jiní. Co se vám jinak líbilo nejvíce?
Slalom mezi kuželkami. Pokud se podaří chytit rytmus, děsně mě baví. Líbilo by se mi i parkování, ale jezdím s automatem a levá noha už zlenivěla.
A co bylo nejhorší?
Jednoznačně test. Nemám ráda politiku, takže jsem neznala ministry. Značky ano, jenom u kaple jsem zaváhala.
Trénovala jste?
Ne, ale hodily se mi zkušenosti. Například na měření rychlosti na dvanáct kilometrů v hodině. Představila jsem si, že to je stejná rychlost jako mírný klus závodníků v atletice.
Vy děláte atletiku?
Jen rozhodčí.
Teď k tomu budete moci použít skútr, který jste vyhrála.
Už se na to těším, líbí se mi. Na atletiku jezdím na skútru léta, ale už je starý.
Takže nejste za řídítky nováčkem. Jak často jezdíte?
V létě hodně. Ale řidičák na velkou motorku nemám.
Foto: Josef Pekárek