28.8. 2013 Jan Mička Jan Mička

Reportáž: Rallye Deutschland 2013 na vlastní kůži

 

Uplynulý víkend se nesl ve znamení Německé rallye. Redakce Auto.cz se jí jako jedno ze dvou českých medií účastnila s týmem Volkswagen Motorsport.

Rallye Deutschland je po celém světě velice populární. Každoročně se na tratě zdejších rychlostních zkoušek sjíždí tisíce fanoušků, kteří chtějí nasát vůni spáleného benzinu, setkat se se svými favority a ukořistit co nejvíce exkluzivních zážitků. I když rallye sleduji již řadu let, letošní ročník byl pro mě osobně v mnohém jiný. Účastnil jsem se ho totiž s týmem Volkswagen Motorsport a měl přístup do míst, o kterých se může některým smrtelníkům jenom zdát. Koukat mechanikům v servisní zóně pod ruce nebo doslova dýchat na záda Carlosu Sainzovi a Luisi Moyovi se s televizním přenosem opravdu nedá srovnat. Rallye je tvrdý sport a adekvátně tomu jsou náročné i rychlostní zkoušky, takže auta podle toho také vypadají. Ostatně, soutěž je náročná nejen pro jezdce a týmy, ale i pro samotné diváky.

Den první: Cesta do motoristického ráje

Pro českou výpravu všechno začalo v pátek. Ještě rozespalý jsem hledal okolo pražského letiště místo k zaparkování a právě odbíjející pátá hodina ranní napovídala, že mě čeká perný den. Let z Prahy do Kolína na Rýnem si vyžádal přestup v Mnichově, čímž se všechno natáhlo. Z příletové destinace nás totiž čekaly ještě dvě hodiny jízdy autem do Trevíru, díky čemuž jsme nestihli první tři páteční rychlostní zkoušky. Nic však nebylo ztraceno. Měli jsme totiž dostatek času k vyslechnutí přednášky Luise Moyi, který se společně se zástupcem pneumatikářské společnosti Michelin rozpovídal o důležitosti správného výběru směsi pro jednotlivé zkoušky, principech navigování a nutnosti dokonalé koncentrace posádky. Ihned poté jsme naskočili do produkčního Volkswagenu Polo R WRC a vydali se stíhat závodníky na naši první rychlostní zkoušku.

Vložka jménem Mittelmosel měřila necelých 23 kilometrů a toho dne se jela již podruhé. Páteční den jí vlastně začínal, což znamenalo, že jsme dohnali předešlou ztrátu. Novinářská akreditace mi umožňovala vyskytovat se v těsné blízkosti projíždějících speciálů, což přinášelo opravdu nevšední (především akustické) zážitky a v drtivé většině případů i pořádnou dávku prachu do obličeje. V takových situacích se však zaměříte pouze na atmosféru a všechno ostatní je vám ukradené …

Trasa na další rychlostní zkoušku (Moselland) vedla po nádherných klikatých silničkách s famózním výhledem po okolí. Při té příležitosti jsem chtěl vyzkoušet jízdní vlastnosti našeho Pola R WRC, což mi ale bylo rázem zatrhnuto od osazenstva jedné ze silničních kontrol. To nás však nevykolejilo a brzy jsme našli hezké místo ke sledování. Technická pasáž vedla po vrstevnici mezi všudypřítomnými vinicemi, kde byly vidět obrovské rozdíly mezi jízdními styly jednotlivých závodníků. Někteří evidentně odevzdali mozek a žaludek hned na startu, jiní přistupovali opatrněji. Vyšší okamžitá rychlost však nutně nemusí znamenat, že do cíle dorazíte dříve...

V pátek nás čekala už jenom jedna rychlostní zkouška (Grafschaft), přejezd na ni jsme absolvovali v závěsu za samotnými závodníky. Průběh jsme sledovali za nájezdem do jedné ostré vracečky, kde nebyla nouze o efektní smyky závodních speciálů. Zároveň ale bylo vidět, že už toho ten den mají někteří jezdci fakt dost a s myšlenkou „zítra je taky den“ nepřistupovali k jízdě s takovou vervou. Přece jenom byla potřeba, aby všechny speciály dorazily do servisní zóny v co nejlepším stavu. Pro přípravu na další den totiž bylo vyhrazeno pouze 45 minut.

S drobným zpožděním jsme do servisu dorazili i my a mohli z bezprostřední blízkosti sledovat koncert mechaniků týmu Volkswagen Motorsport. Takových služeb se v běžné opravně opravdu nedočkáte; výměna nápravy totiž netrvala déle než dvacet minut.

Den druhý: Nervozita před vzletem

Druhý den jsme vypustili ranní návštěvu servisu a byli převezeni rovnou na startovní plochu helikoptér. Ty nás dopravily na rychlostní zkoušku Peterberg (v sobotu již druhá v pořadí) a souboje začaly nanovo. Trasa vedla po vcelku kvalitním asfaltovém povrchu, o neuvěřitelně rychlé průjezdy s patřičnou zvukovou kulisou rozhodně nebyla nouze. Rychlostní zkouška měřila jenom něco přes devět kilometrů a z ní jsme se přesunuli na patrně nejzajímavější vložku Arena Panzerplatte. Na délku měřila 41 kilometrů a byla zasazena do prostředí vojenského prostoru. Divácky atraktivní erzetu jsme měli jako na dlani a co se schovalo za stromy, bylo k vidění na obří obrazovce. V mezičase také probíhaly zajímavé rozhovory, kterých se mimo jiné zúčastnil i rallyeový veterán Armin Schwarz.

V závěru zkoušky se na vojenský prostor snesl vydatný déšť, což však většinu fanoušků nevyvedlo z míry. Těšili se totiž na otevřenou třídu historických vozidel, které vyjely na trať okolo druhé hodiny po poledni. Vidět v akci legendární Lancii Stratos vydalo snad za více, než všechny dosavadní zážitky dohromady!

Všechny tři dopolední zkoušky se odpoledne opakovaly. Místo do vrtulníku jsme však opět usedli za volant Pola R WRC a vyrazili si projet závěrečnou nedělní erzetu. Ta nás znovu zavedla do oblíbených vinic a odkryla snad nejnebezpečnější úseky německého podniku. Slepé zatáčky okolo skalních masivů a rychlé technické pasáže nedávaly moc prostoru k chybám. Řeknu vám, že do teď nechápu, jako to ti kluci dělají. V některých vracečkách, do kterých mnozí najíždějí dveřmi napřed, jsme si totiž museli dokonce couvnout …

Den třetí: Velké finále

Poslední den byla na programu rychlostní zkouška, kterou jsme s Polem projížděli předešlý večer. Startovalo se chvíli po čtvrt na deset a na závodníky čekalo opravdové peklo. Vložka totiž prakticky nevedla po delším rovném úseku, což ve spojení s nočním deštěm skrývalo spoustu nebezpečí.

Poprvé jsme závod sledovali od samotného startu, který odhalil obrovské rozdíly mezi jednotlivými vozy. Nemám teď na mysli chování čtyřkolek oproti předokolkám, ale hlavně způsob, jakým se speciály bezprostředně před výjezdem projevují. Řev motoru závodního Volkswagenu Polo R WRC by mohl klidně způsobit praskání skleněných tabulí, nasazením v prvních zatáčkách erzety před ostatními vozy jednoznačně kraloval.

Výsledky Čechů zachránil Martin Prokop

Martin Prokop s Michalem Ernstem letos konečně prolomili smůlu, která se jich držela předchozí dva ročníky. Předloni tým Jipocar Czech National odstoupil vinou technické závady, loni závodní speciál Ford Fiesta RS WRC zcela zničil požár. Čtvrté místo v celkové klasifikaci je výborný výsledek, stejně jako fakt, že za sebou posádka dokázala udržet Roberta Kubicu s Citroënem.

O dost hůře si vedl Daniel Landa, který ve výsledkové listině figuroval pod jménem Žito 44. Více než hodinová ztráta na vítěznou posádku Sordo/del Barrio celkově stačila pouze na 38. místo.

Celkové výsledky Rallye Deutschland 2013:
1. Sordo Dani / Del Barrio C.Citroën DS3 WRC03:15:19.4
2. Neuville T. / Gilsoul Nicolas Ford Fiesta RS WRC+53.0
3. Hirvonen Mikko / Lehtinen Jarmo Citroën DS3 WRC+2:36.1
4. Prokop Martin / Ernst MichalFord Fiesta RS WRC+08:00.8
5. Kubica Robert / Baran MaciejCitroën DS3 S2000+09:01.3
6. Evans Elfyn / Barritt DanielFord Fiesta R5+09:14.2
7. Latvala J. / Anttila MiikkaVolkswagen Polo R WRC+09:55.0
8. Paddon Hayden / Kennard JohnŠkoda Fabia S2000+13:01.2
9. Østberg Mads / Andersson JonasFord Fiesta RS WRC+13:28.1
10. Novikov Evgeny / Minor IlkaFord Fiesta RS WRC+15:17.9

Rallye Německo: Fakta a zajímavosti

  • Z Prahy do servisní zóny v Trevíru je to necelých 700 kilometrů
  • Za vstupenku na všechny dny zaplatíte 69 euro
  • Pro přejezd mezi rychlostními zkouškami se vyplatí mít vlastní auto, zaparkujete vždy
  • Letos se odehrál 31. ročník soutěže
  • Sébastien Loeb zde vyhrál již 9x
  • Průměrná cena ubytování v Trevíru se pohybuje okolo 45 euro za den
  • Podnik je od roku 2002 součástí seriálu WRC
  • Každoročně soutěž navštíví okolo 200.000 fanoušků
Spolupracujeme s TipCars.com
Akcie, měny & názory: Vodík není žádné terno Akcie, měny & názory: Vodík není žádné terno

Akcie společnosti Plug Power vyrábějící vodíkové palivové…

Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA

Přestože je největším producentem rýže na světě, nestačí…

Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem

Ministr financí Ivan Pilný (ANO) mluvil v Lánech s…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit

Desátá generace Hondy Civic je pořádný kus auta.…

Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů

Móda SUV se začíná podepisovat i na šíři nabídky v Česku…

 



VW Polo GTI RX: Rallyekrosový supercar pro Pettera Solberga VW Polo GTI RX: Rallyekrosový supercar pro Pettera Solberga

Volkswagen se sice odporoučel ze soutěžního mistrovství…

Nový Volkswagen Polo téměř bez maskování. Designovou revoluci nečekejte Nový Volkswagen Polo téměř bez maskování. Designovou revoluci nečekejte

Nová generace malého modelu od Volkswagenu se ukáže už ve…

 



 
Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Včera

Podivný stroj s retro vzhledem vznikl v Maďarsku. Jeho základ je východoněmecký, pod kapotou ale pracuje motor původem od Renaultu.




Blesk.cz

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť: Daly jsme našemu životu sbohem!

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť:…

Opustily děti i partnery, práci, domov, koníčky i povinnosti, aby se vydaly na cestu, která jim změní život. Dvě…

Jurečka chce dát ČT 4,5 milionu na dokument s Vágnerem. Probere to vláda

Jurečka chce dát ČT 4,5 milionu na dokument s…

Ministerstvo zemědělství chce zaplatit 4,5 milionu korun České televizi, aby natočila a odvysílala tři díly…

 

iSport.cz

Šťastný Froome po čtvrté výhře: Tahle Tour pro mě byla nejtěžší

Šťastný Froome po čtvrté výhře: Tahle Tour pro mě…

Dokázal to. Britský cyklista Chris Froome potvrdil roli favorita a v letošním ročníku Tour de France udržel…

Generace, která měla na víc. Kde jsou hvězdy stříbrné dvacítky 10 let poté

Generace, která měla na víc. Kde jsou hvězdy…

Fenin, Suchý, Kalouda, Petr, Šimůnek... Do Kanady vyráželi jako parta neznámých zelenáčů, za měsíc se domů…

 

Reflex.cz

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým kulturním bohatstvím se otevírá turistům

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým…

Kdysi nepřístupný Írán se po normalizaci vztahů se západními zeměmi postupně vrací na turistickou mapu světa.…

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Uspořádal jsem ve své sociální bublině na Facebooku malý průzkum dodržování elementární hygieny mezi pražskými…