reklama


17.12. 2013 Jan Mička Jan Mička

Reportáž: Se Škodou Rapid Spaceback za vánočními stromy

Reportáž: Se Škodou Rapid Spaceback za vánočními stromy

Ve kterém českém městě mají nejhezčí vánoční strom? Z této otázky vzešel nápad, jehož realizace jsme se s chutí ujali. V anketě pod článkem si vyberte svého favorita.

Den co den srovnáváme, diskutujeme a přeme se o to, který automobil je hezčí a lepší. Ale stromy, tak ty jsme v redakci ještě nikdy neporovnávali. A rázem byla na světě otázka: Ve kterém městě republiky mají na náměstí nejhezčí vánoční strom? Za cíl jsme si dali navštívit všechna krajská města v České republice, sestavit jednoduchou galerii a vybrat vítěze. Do konečného hlasování se přitom můžete zapojit i vy, naši čtenáři.

Protože nebylo v našich silách objet všechna krajská města během jednoho odpoledne, rozdělili jsme trasu na tři jednodušší etapy. Společníka nám dělala Škoda Rapid Spaceback s paketem Green tec, která byla pro tak dlouhou cestu naprosto ideální. Dle prvotního plánu jsme totiž měli během tří dnů ujet přes 1500 kilometrů a na takto dlouhé trase pozná peněženka každý litr navíc.

Den první: Vše na západ od Prahy

Naše cesta začala ve čtvrtek 12. prosince v Praze. První zastávkou v itineráři byly České Budějovice, konkrétně náměstí Přemysla Otakara II. Úsek dlouhý 150 kilometrů nás vedl po dálnici D1 a věhlasné silnici E55. V centru města jsme nalezli patnáctimetrový smrk pichlavý, který zde stojí od 21. listopadu. Samotné vyfocení stromu s bílým Rapidem Spaceback se však neobešlo bez problémů. Ihned po zastavení jsme totiž neušli zájmu městských strážníků, kteří požadovali urychlené opuštění oblasti. Nakonec se všechno vyřešilo pouze domluvou a my jsme mohli směle pokračovat dál.

A to rovnou do města, kde se vaří snad nejlepší pivo v České republice. Plzeň je od Českých Budějovic vzdálená zhruba 140 kilometrů, celou cestu navíc musíte po okresních silnicích. Dvě hodiny jízdy nám daly možnost blíže se seznámit s testovacím Rapidem Spaceback Green tec, v naší verzi s naftovým agregátem 1.6 TDI (77 kW). Zaměřili jsme se přitom hlavně na spotřebu. Paket Green tec se totiž vyznačuje systémem Stop/Start, rekuperací brzdné energie a pneumatikami se sníženým valivým odporem. Palubní počítač ukazoval kombinovanou spotřebu 5,4 l na 100 km, výrobce přitom uvádí odběr o 1,5 litru nižší.

Náměstí republiky v Plzni nás přivítalo skutečně vánoční atmosférou. Trhy byly v plném proudu, stánkaři měli žně. Čtrnáct metrů vysoký smrk ztepilý byl pro Rapid nedosažitelný, vůz jsme tedy zaparkovali a vydali se pořídit fotky po svých.

Z Plzně jsme se vydali do Karlových Varů. Během devadesáti kilometrů jízdy jsme se opět nevyhnuli okresním silnicím, nyní to už ale byla jiná káva. Od obce Bečov nad Teplou se totiž silnice náramně klikatí, což Rapidu vůbec nevadilo. Vůz se tvářil sebejistě i v ostrých zatáčkách, nenakláněl se nad přípustnou mez a dříve než limity podvozku nás přibrzdila přilnavost ekologických pneumatik. Ocenili jsme funkci předních sedadel s integrovanými hlavovými opěrkami. Výrazné boční vedení tělo v zatáčkách skvěle podrží, na dlouhých trasách přitom nesnižuje pohodlí.

 [600×375]

Karlovy Vary pro nás byly trochu oříšek. Třicet let starý stříbrný smrk totiž stojí před budovou hlavní pošty, která se nachází v pěší zóně. Navigace Rapidu nás nechtěla poslat do zákazu vjezdu a ulici pro jistotu nenalezla vůbec. Po krátkém bloudění jsme strom našli, vyfotili a uháněli vstříc Ústí nad Labem.

Cesta na Lidické náměstí v Ústí nad Labem nám díky nepropustné mlze zabrala skoro dvě hodiny. V podobných podmínkách přijdou vhod pořádné světlomety, v tomto ohledu Rapid nepřekvapil. Základní, halogenová světla, se totiž nevyznačují kdovíjakou svítivostí ani za šera, natož v husté mlze. Spolehnout jsme se tedy museli na rozměrné mlhovky a trochu předvídavosti.

Po dojetí na místo se před námi otevřel skutečně mystický pohled. Vánoční smrk, ověšený spoustou modrobílých světýlek, si skvěle rozuměl s další výzdobou náměstí. Rapidu to v modrém hávu náramně slušelo. Strážník místní městské policie nám navíc umožnil přístup i do míst, kam se bez povolení autem jinak nedostanete.

Nebyl ale čas se rozplývat, vyrazili jsme do Liberce. Kus kolem Labe, kus přes malinké vesničky s počtem obyvatel počítaných ve stovkách, Rapid stále fungoval skvěle. Tou dobou jsme měli ujeto více než 500 kilometrů, přičemž velká část vedla po okreskách. Díky pohodlným sedadlům se však únava ani bolest zad nedostavily.

Liberecké náměstí Dr. Edvarda Beneše bylo jedním z nejdostupnějších na naší trase. Čtyřicet let starý a přibližně dvacet metrů vysoký smrk ztepilý zde stojí od 27. listopadu. Zpoza něj se tyčí jeden ze symbolů města, liberecká radnice. Pár rychlých fotek a uháněli jsme zpátky do Prahy.

Cesta z Liberce do Prahy nás vedla po rychlostních silnicích R35 a R10. Stotřicetikilometrová rychlost prověřila naftový Rapid Spaceback v posledním testu toho dne. Motor při dálničním limitu točí 2400 min -1, nárokuje si přitom 4,9 l na 100 km. Vůz se chová stabilně i ve vysokých rychlostech, díly dlouhé „pětce“ mu nedochází chuť zrychlovat ani v táhlých stoupáních. Jízdu narušoval snad jenom vzduch proudící kolem vnějších zpětných zrcátek. První den jsme zakončili s nájezdem 736 kilometrů a průměrnou spotřebou 5,2 l na 100 km, přičemž jsme v autě strávili 11 hodin a 45 minut.


První trasa
 

Den druhý: Od západu k východu

Páteční den byl podle itineráře výrazně pohodovější. Navštívit jsme měli Jihlavu, Brno a Zlín, přenocovat a ráno vyrazit do poslední etapy. Před odjezdem jsme nádrž dotankovali až po okraj, což odhalilo zajímavou skutečnost. Zatímco palubní počítač ukazoval zmíněných 5,2 l na 100 km, načerpané množství odpovídalo spotřebě 6,1 l na 100 km.

Dálniční přesun z Prahy do Jihlavy zabral přibližně hodinu. Na zdejším Masarykově náměstí se tyčí šestnáctimetrový smrk stříbrný, inverzní charakter počasí nám dojem z něj trochu narušoval. Nebylo co řešit a po pořízení snímků jsme si to šinuli na náměstí Svobody do Brna.

Zatímco v některých předchozích městech se dalo náměstím projet celkem v poklidu, v Brně nám dělalo problém se na něj vůbec dostat. Úzké bludiště z přilehlých uliček ztěžovaly zaparkované osobní vozy, Rapid Spaceback se však díky mrštnému charakteru nenechal vyvézt z míry. Vůz s délkou 4,3 metru se v mezních situacích chová podobně jako menší Citigo, za což vděčíme i značně přehledné karoserii.

Poslední páteční zastávkou bylo náměstí Míru ve Zlíně. Vánoční strom se tyčí v jeho rohu, nedočkali jsme se ničeho přehnaně okázalého. Do cíle nám přitom zbývalo ještě 80 kilometrů, proto jsme se v rodišti Auto.cz moc nezdržovali.

Přenocovali jsme v malebném městečku v podhůří Beskyd, druhý den ráno nás totiž čekala poslední etapa cesty. Během pátečního odpoledne jsme ujeli přesně 400 kilometrů se spotřebou 5,2 l na 100 km. Za volantem jsme strávili 5 hodin a 40 minut.


Druhá trasa
 

Den třetí: Od havířů až do Prahy

Druhý den byl plný kontrastů. S horou Radhošť ve zpětném zrcátku jsme se blížili k Ostravě, největšímu průmyslovému městu na severní Moravě. Hustý oblak smogu byl viditelný ze značné dálky, my jsme měli namířeno přímo do jeho srdce.

Masarykovo náměstí je bez povolení automobilem nedostupné. Škodu Rapid Spaceback jsme proto zaparkovali opodál a šli dvanáctimetrový smrk hledat po svých. Strom je to pěkný, to ano, daleko více pozornosti však přitahoval živý velbloud, který sloužil jako atrakce pro děti.

Z města průmyslu jsme se přesunuli do kraje tvarůžků. Horní náměstí v Olomouci zdobí 22 metrů vysoká borovice, při pokusu o pořízení fotky s testovacím Rapidem jsme však byli z náměstí bez diskuse vykázáni. Ostatně, nebylo se čemu divit. Účast na vánočním trhu byla totiž hojná a nejednou jsme měli problém překonávat hloučky lidí i pěšky. Zaparkovat v centru města navíc není snadné, obzvláště při akcích podobného typu. Po pár cvaknutí závěrky fotoaparátu jsme se tedy vydali vstříc Pardubicím.

Kus cesty vedl po dálnici, kde si naftový Rapid z nádrže jen usrkával. S příchodem tmy jsme se opět potýkali se slabším výkonem předních světlometů, 140 kilometrů dlouhou trasu jsme však absolvovali s náskokem oproti předpokládanému času dojezdu.

V Pardubicích jsme překvapivě nezamířili na Pernštýnské náměstí, ale na náměstí Republiky. Byl tam klid, scéna se secesním divadlem a lehce zdobeným listnatým stromem vypadala fantasticky. Jediným problémem bylo, že nám byl zamítnut vjezd Rapidem až pod strom. Vůz tedy v záběru chybí.

 [600×381]

Z města dostihů a perníku jsme se přemístili do Hradce Králové. Třicetikilometrový přejezd po silnici 37 nezabral ani půl hodiny, chvíli na to jsme již stáli na samém vrcholu Velkého náměstí. Přímo pod katedrálou Svatého Ducha jsme našli dvanáctimetrový smrk pichlavý, šestnáctimetrový smrk ztepilý stojí o kus dál na Masarykově náměstí.

Před odjezdem z Hradce Králové nás čekala už jenom jedna zastávka – "konečná" v Praze na Staroměstském náměstí. Stodvacetikilometrový přejezd jsme absolvovali zhruba za 80 minut a měli poslední šanci prohnat Rapid Spaceback po dálnici. Za sebou jsme už měli přes 1500 kilometrů, spotřeba paliva se ustálila na hodnotě 5,1 l na 100 km.

Od začátku jsme tušili, že je pokus o vjezd na Staroměstské náměstí ztrátou času. Vůz jsme tedy zaparkovali opodál, prodrali se davy lidí, které se nerozpouštěly ani v pozdní hodině, a vyfotili zlatý hřeb naší cesty. Přestože zde byla skutečně velkolepá atmosféra, nemůžeme Prahu označit za nejhezčí místo naší cesty. Tím se pro nás stal Hradec Králové. Především díky snadné dostupnosti, scéně s katedrálou a nekýčovitému přístupu. V anketě můžete sami rozhodnout, které místo vás nejvíce zaujalo a který strom je podle vás nejhezčí.


Třetí trasa
 

24 hodin za volantem Škody Rapid Spaceback Green tec

Za volantem naftové Škody Rapid Spaceback jsme během tří dnů strávili bezmála 24 hodin a ujeli 1694 kilometrů. Verze Green tec v praxi vykázala průměrnou spotřebu 5,2 l na 100 km/h, což je o 1,3 litru více než udává výrobce. Styl jízdy však nemůžeme označit za čistě ekologický, přestože jsme striktně dodržovali rychlostní limity. To a slabší výkon předních světlometů jsou však dvě oblasti, které nás na naší cestě překvapily.

Rallye Dakar 2017

Anketa

Ve kterém krajském městě mají nejhezčí vánoční strom?
Spolupracujeme s TipCars.com
APS Holding bude vymáhat pohledávky kyperské banky - celkem 65 miliard korun APS Holding bude vymáhat pohledávky kyperské banky - celkem 65 miliard korun

Česká pohledávková společnost APS Holding bude za…

Komentář Tomáše Stingla: Být, či nebýt autostánem? Komentář Tomáše Stingla: Být, či nebýt autostánem?

„Musíme začít diverzifikovat!“ pravil kdysi s ustaranou…

Česká národní banka může uvolnit korunu už na apríla Česká národní banka může uvolnit korunu už na apríla

O ukončení devizových intervencí rozhodne centrální banka…

Stropnický prezidentem. Kdo by ho na ministerstvu nahradil? Ve hře jsou dvě jména Stropnický prezidentem. Kdo by ho na ministerstvu nahradil? Ve hře jsou dvě jména

V případě kandidatury stávajícího ministra obrany Martina…

 
 

Přidat názorDiskuse: Reportáž: Se Škodou Rapid Spaceback za…



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Automobil Aero Minor mohl hrát roli lidového vozu v…

Opel má nový ceník malého SUV Mokka. Začíná na 377 900 Kč Opel má nový ceník malého SUV Mokka. Začíná na 377 900 Kč

Na přelomu roku začal Opel v tuzemsku prodávat…

 




Škoda Rapid prošla faceliftem. Českého trhu se ale netýká... Škoda Rapid prošla faceliftem. Českého trhu se ale netýká...

Modernizovaný rapid navazuje na styl dnešní fabie, pod…

Škoda Rapid: První fotky faceliftu! S malým háčkem... Škoda Rapid: První fotky faceliftu! S malým háčkem...

Mladoboleslavská automobilka omladila liftback Rapid, v…

 



 
Opel Crossland X je oficiálně tady. Zmenšená Mokka X jde po krku městským crossoverům

Opel Crossland X je oficiálně tady. Malá Mokka X jde po krku městským crossoverům

Dnes 07:27

Opel oficiálně představil první ze dvou očekávaných SUV. Nový model Crossland půjde po krku městským crossoverům.




Blesk.cz

Mráz v pražské zoo: Klokani i velbloudi si libují, tučňáci jsou schovaní

Mráz v pražské zoo: Klokani i velbloudi si libují,…

Venkovní teploty hluboko pod bodem mrazu nechávají mnoho zvířat na pospas svému osudu. Jinak je tomu v Zoo…

Neslyšící Bára (30): Hluší mají problém i se změnou údajů v bance. Co s tím?

Neslyšící Bára (30): Hluší mají problém i se změnou…

Vyřízení změny záloh na energie, nahlášení změny trvalého pobytu v bance nebo informace o výhodách nových…

 

iSport.cz

Zacha gólem pomohl porazit favorita, uspěl i Sedlák, nahrával Faksa

Zacha gólem pomohl porazit favorita, uspěl i Sedlák,…

SOUHRN | Svým třetím gólem a prvním od 25. listopadu pomohl český zelenáč Pavel Zacha k výhře New Jersey 4:3 nad…

Hlinka zářil při postupu Sparty do finále: Skvělá vizitka pro extraligu

Hlinka zářil při postupu Sparty do finále: Skvělá…

Senzace pro český hokej! Sparta porazila v semifinálové odvetě hokejové Ligy mistrů švédský tým Växjö Lakers 4:0…

 

Reflex.cz

Revoluce ve světě Star Wars. Osmý díl nezačne ikonickými titulky

Revoluce ve světě Star Wars. Osmý díl nezačne…

I když je zpráv o příštím filmu ze světa Hvězdných válek pomálu, režisér v pořadí už osmého filmu Rian Johnson…

Že lidé nadávají poslancům do volů a pijavic? Za 100 tisíc měsíčně pár kapek jedovatých slin vydrží každý

Že lidé nadávají poslancům do volů a pijavic? Za 100…

Základní průměrný plat poslance nebo senátora v České republice letos poprvé vyskočí nad 70 tisíc korun měsíčně.…

 
 
reklama