15.9. 2012 Jakub Kolár

Výroba autoalarmů Jablotron: Chránit je umění

Výroba autoalarmů Jablotron: Chránit je umění

Že už tolik neslýcháte sirény autoalarmů a z toho usuzujete, že jich je méně? Pozor, dnešní alarmy už jsou tak chytré, že vás raději informují na mobil...

„Hala je kompletně antistatická, nástroje, nábytek, lidé, oblečení,“ říká Lenka Skřítková, vedoucí výroby jablonecké firmy JabloPCB, jež zajišťuje podstatnou část produkce pro Jablotron, největšího českého výrobce autoalarmů. Stojíme přitom vedle měřiče namontovaného nad kovovou deskou v podlaze, u nějž si každý zaměstnanec musí aspoň jednou denně zkontrolovat, zda je „bez náboje“.

Zdánlivá drobnost má své opodstatnění, protože výboj statické elektřiny dokáže v odhalených útrobách vznikajícího zařízení zrušit funkčnost řady komponentů. „Je otázka, jestli něco takového mají také konkurenční továrny v Číně,“ říká k tomu Petr Růžička, vedoucí střediska autosortimentu Jablotronu Alarms, „my sice za Velkou zdí máme také továrny, ale platí tam stejné standardy jako tady. Navíc produkty pro auta děláme výhradně v Česku.“ Jeho firma na tyto věci hodně dbá, což je ostatně vidět vzápětí, kdy už oblečeni v antistatických pláštích nahlížíme do skladu testerů. Zhruba jako mikrovlnka velká zařízení dokáží výrobek zevrubně proklepnout ještě dříve, než skončí namontovaný v automobilu. „Tester vlastně představuje už reálnou instalaci, vše je stejné, jako by byl alarm už opravdu zapojen v autě. Tady ale v čase od několika sekund do tří minut hned zjistíme, zda je v pořádku.“

Podobné testování a zkoušení ovšem není běžnou praxí všech výrobců, protože jednoúčelové testery jsou pěkně drahé, běžně spolykají i přes 30 % nákladů na vývoj. Ten je rychlý: od prvního nápadu až po vznik sériového modelu uplyne většinou pouze dvanáct měsíců.

Autoalarmy v zásadě vznikají ve třech skupinách. Úplně nejníže stojí prostá čidla narušení oken, dveří nebo kapoty, která spolupracují se sirénou. Nejrozšířenější druhá skupina zahrnuje systémy s množstvím čidel (která si navíc můžete dokupovat), softwarem schopným odfiltrovat „nepodstatné“ informace nebo modulem GSM, který s vámi nejen komunikuje, ale umožní vám také ovládání auta, respektive alarmu na dálku. Úplně nahoře pak stojí zabezpečovací systém doplněný dohledem třetích osob, tedy pultem centralizované ochrany, od nějž lze ukradené automobily také vyhledávat. Dispečink Jablotronu je přitom sám zabezpečen skoro jako operační místnosti Pentagonu (čtečky otisků prstů atd.)…

My jsme v JabloPCB viděli hlavně výrobky druhé skupiny. I když část úkonů dělají stroje (nanášení lepidla, zapékání plošných spojů), ruční práce je i při velkých sériích stále nutná. Řeší hlavně instalaci „neplochých“ komponentů, oživuje přístroje, balí je… Celkem se třeba do autoalarmu CA-1803 Athos nastěhuje 90 součástek. Spousta jich je tak titěrná, že se do JabloPCB dodávají nalepené na cívkách nosné pásky, celek pak vypadá jako kotouč mikrofilmu.

 [600×403] Vysoký podíl ruční práce a několikastupňové kontroly se částečně promítají do koncové ceny výrobku. Špičkový produkt CA-1803 Athos tak přijde na zhruba 12 000 korun. Dnešní autoalarmy ale už nejsou jen bezduché sirény napojené na čidlo, jež zpanikaří, už když se do vozu opře vítr. S athosem tak můžete čile komunikovat prostřednictvím SMS – nejenže vás sám informuje o napadení vozu nebo o tom, že jste zapomněli zamknout dveře nebo že hrozí nízké napětí v akumulátoru, ale dokáže také odpovědět na dotaz ohledně stavu zámků nebo polohy svěřeného vozu. Přes krátké textové zprávy ho můžete na dálku ovládat, pomoci si jím při navigování (spojení jeho modulu GPS s externím zařízením) nebo ho používat jako podporu pro vedení knihy jízd.

Petr Růžička k tomu podotýká, že vyspělejší alarm je nutný kvůli vzrůstajícím schopnostem zlodějů: minimem by tak mělo být nejen hlídání dveří, spínací skříňky, víka zavazadelníku a kapoty, ale také náklonové čidlo (odhalí útok na kola) a sledování vnitřního prostoru, které reaguje na rozbití okna nebo na pohyb v kabině, případně na oboje.

Je jasné, že takové zařízení si sami nenamontujete, ale partnerský servis výrobce s tím nestráví více než den. Instalace u autorizovaného pracoviště přinese také prodloužení záruky z jinak standardních dvou let na pět. Sám autoalarm by měl vydržet celou životnost vozu, problémové mohou být periferie (čidla, dálkové ovládání), ale ty lze nahradit.

A co když si koupíte ojetý automobil s alarmem a máte obavy, že ho původní majitel vozu ještě stále může ovládat? Stačí kontaktovat Jablotron, který zařízení resetuje a přinutí ho poslouchat jenom vás osobně…

Spolupracujeme s TipCars.com
 














Související články
Auto Tip 04/2016: Audi A4 vs. Mercedes-Benz C Auto Tip 04/2016: Audi A4 vs. Mercedes-Benz C

V pondělí vychází nové číslo Auto Tipu. Co v něm najdete?

Auto Tip 03/2016: BMW M4 vs. Nissan GT-R vs. Porsche 911 Carrera Auto Tip 03/2016: BMW M4 vs. Nissan GT-R vs. Porsche 911 Carrera

V pondělí vychází nové číslo Auto Tipu. Co v něm najdete?

 



 
Volkswagen Tiguan: Připravuje se kupé i sedmimístná verze

Volkswagen Tiguan: Připravuje se kupé i sedmimístná verze

Dnes 15:40

Nedávno představeným pětimístným Tiguanem to nekončí, následovat budou další dvě karosářské verze - větší a ...menší.




Blesk.cz

Muž usnul v práci, kolegové ho epicky zesměšnili na internetu

Muž usnul v práci, kolegové ho epicky zesměšnili na…

Usnout v práci? To se může stát každému, ať už po proflámované noci, nebo při nudné směně bez šálku kávy po…

Přípravy na Ples v Opeře: Zaměstnávají 150 chlapů

Přípravy na Ples v Opeře: Zaměstnávají 150 chlapů

Aby se víc než tisícovka plesajících mohla v sobotu večer ve Státní opeře Praha volně pohybovat v luxusních…

 

iSport.cz

Škodovo zranění? Proto jsme kupovali nové hráče, říká Uhrin

Škodovo zranění? Proto jsme kupovali nové hráče, říká Uhrin

Mohl ho těšit cenný skalp účastníka Ligy mistrů, výhru nad Dynamem Kyjev (2:1) ale Dušanu Uhrinovi mladšímu…

Hadamczikovy konce: Zranění, prodej hvězd, vyčerpání i nýmandi

Hadamczikovy konce: Zranění, prodej hvězd, vyčerpání…

Páteční debakl 1:6 od Litvínova už byl pro trenéra Aloise Hadamczika příliš. Zkušený kouč se tak rozhodl v…

 

Reflex.cz

Zemi v březnu těsně mine asteroid s velmi nejistou dráhou

Zemi v březnu těsně mine asteroid s velmi nejistou dráhou

Kolem Země počátkem března proletí asteroid s velmi nejistou trajektorií. Podle amerických vědců planetu z…

Kauzy českých rodičů hadr. Norská sociálka musí řešit vdané uprchlické děti

Kauzy českých rodičů hadr. Norská sociálka musí…

Úřady sociální péče v Norsku to schytávají nejen od Čechů za odebírání dětí. Ale teď mají důležitější věci na…