reklama


15.9. 2012 Jakub Kolár

Výroba autoalarmů Jablotron: Chránit je umění

Výroba autoalarmů Jablotron: Chránit je umění

Že už tolik neslýcháte sirény autoalarmů a z toho usuzujete, že jich je méně? Pozor, dnešní alarmy už jsou tak chytré, že vás raději informují na mobil...

„Hala je kompletně antistatická, nástroje, nábytek, lidé, oblečení,“ říká Lenka Skřítková, vedoucí výroby jablonecké firmy JabloPCB, jež zajišťuje podstatnou část produkce pro Jablotron, největšího českého výrobce autoalarmů. Stojíme přitom vedle měřiče namontovaného nad kovovou deskou v podlaze, u nějž si každý zaměstnanec musí aspoň jednou denně zkontrolovat, zda je „bez náboje“.

Zdánlivá drobnost má své opodstatnění, protože výboj statické elektřiny dokáže v odhalených útrobách vznikajícího zařízení zrušit funkčnost řady komponentů. „Je otázka, jestli něco takového mají také konkurenční továrny v Číně,“ říká k tomu Petr Růžička, vedoucí střediska autosortimentu Jablotronu Alarms, „my sice za Velkou zdí máme také továrny, ale platí tam stejné standardy jako tady. Navíc produkty pro auta děláme výhradně v Česku.“ Jeho firma na tyto věci hodně dbá, což je ostatně vidět vzápětí, kdy už oblečeni v antistatických pláštích nahlížíme do skladu testerů. Zhruba jako mikrovlnka velká zařízení dokáží výrobek zevrubně proklepnout ještě dříve, než skončí namontovaný v automobilu. „Tester vlastně představuje už reálnou instalaci, vše je stejné, jako by byl alarm už opravdu zapojen v autě. Tady ale v čase od několika sekund do tří minut hned zjistíme, zda je v pořádku.“

Podobné testování a zkoušení ovšem není běžnou praxí všech výrobců, protože jednoúčelové testery jsou pěkně drahé, běžně spolykají i přes 30 % nákladů na vývoj. Ten je rychlý: od prvního nápadu až po vznik sériového modelu uplyne většinou pouze dvanáct měsíců.

Autoalarmy v zásadě vznikají ve třech skupinách. Úplně nejníže stojí prostá čidla narušení oken, dveří nebo kapoty, která spolupracují se sirénou. Nejrozšířenější druhá skupina zahrnuje systémy s množstvím čidel (která si navíc můžete dokupovat), softwarem schopným odfiltrovat „nepodstatné“ informace nebo modulem GSM, který s vámi nejen komunikuje, ale umožní vám také ovládání auta, respektive alarmu na dálku. Úplně nahoře pak stojí zabezpečovací systém doplněný dohledem třetích osob, tedy pultem centralizované ochrany, od nějž lze ukradené automobily také vyhledávat. Dispečink Jablotronu je přitom sám zabezpečen skoro jako operační místnosti Pentagonu (čtečky otisků prstů atd.)…

My jsme v JabloPCB viděli hlavně výrobky druhé skupiny. I když část úkonů dělají stroje (nanášení lepidla, zapékání plošných spojů), ruční práce je i při velkých sériích stále nutná. Řeší hlavně instalaci „neplochých“ komponentů, oživuje přístroje, balí je… Celkem se třeba do autoalarmu CA-1803 Athos nastěhuje 90 součástek. Spousta jich je tak titěrná, že se do JabloPCB dodávají nalepené na cívkách nosné pásky, celek pak vypadá jako kotouč mikrofilmu.

 [600×403] Vysoký podíl ruční práce a několikastupňové kontroly se částečně promítají do koncové ceny výrobku. Špičkový produkt CA-1803 Athos tak přijde na zhruba 12 000 korun. Dnešní autoalarmy ale už nejsou jen bezduché sirény napojené na čidlo, jež zpanikaří, už když se do vozu opře vítr. S athosem tak můžete čile komunikovat prostřednictvím SMS – nejenže vás sám informuje o napadení vozu nebo o tom, že jste zapomněli zamknout dveře nebo že hrozí nízké napětí v akumulátoru, ale dokáže také odpovědět na dotaz ohledně stavu zámků nebo polohy svěřeného vozu. Přes krátké textové zprávy ho můžete na dálku ovládat, pomoci si jím při navigování (spojení jeho modulu GPS s externím zařízením) nebo ho používat jako podporu pro vedení knihy jízd.

Petr Růžička k tomu podotýká, že vyspělejší alarm je nutný kvůli vzrůstajícím schopnostem zlodějů: minimem by tak mělo být nejen hlídání dveří, spínací skříňky, víka zavazadelníku a kapoty, ale také náklonové čidlo (odhalí útok na kola) a sledování vnitřního prostoru, které reaguje na rozbití okna nebo na pohyb v kabině, případně na oboje.

Je jasné, že takové zařízení si sami nenamontujete, ale partnerský servis výrobce s tím nestráví více než den. Instalace u autorizovaného pracoviště přinese také prodloužení záruky z jinak standardních dvou let na pět. Sám autoalarm by měl vydržet celou životnost vozu, problémové mohou být periferie (čidla, dálkové ovládání), ale ty lze nahradit.

A co když si koupíte ojetý automobil s alarmem a máte obavy, že ho původní majitel vozu ještě stále může ovládat? Stačí kontaktovat Jablotron, který zařízení resetuje a přinutí ho poslouchat jenom vás osobně…

Spolupracujeme s TipCars.com
Věštec z Omahy Buffet dál ziskový, Berkshire vzrostl o víc jak 6 miliard dolarů Věštec z Omahy Buffet dál ziskový, Berkshire vzrostl o víc jak 6 miliard dolarů

Čistý zisk investiční společnosti Berkshire Hathaway…

Babiš dál povede ANO, ve volbě neměl protihráče Babiš dál povede ANO, ve volbě neměl protihráče

Podpora staronového šéfa byla na celostátním sněmu hnutí…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Cyklistku obtěžovali muži v dodávce. Neuvěříte, jak se jim pomstila! Cyklistku obtěžovali muži v dodávce. Neuvěříte, jak se jim pomstila!

Motorkář ve Velké Británii natočil konflikt mezi…

Kia uvedla Rio na český trh. Prozradila ceny a pak jej nechala posprejovat! Kia uvedla Rio na český trh. Prozradila ceny a pak jej nechala posprejovat!

Kia představila čtvrtou generaci modelu Rio už minulý rok…

 






 
Peugeot Instinct: Jen koncept, nebo předzvěst produkčního sporťáku?

Peugeot Instinct: Jen koncept, nebo předzvěst produkčního sporťáku?

Dnes 13:45

Peugeot přiveze k Ženevskému jezeru studii Instinct. Je modrá a hraje alespoň svým vzhledem na sportovní notu...




Blesk.cz

Mumie na rentgenu: Baron Trenck vydal po 270 letech své tajemství! Válečníka nepostřelili

Mumie na rentgenu: Baron Trenck vydal po 270 letech…

Legendární baron Trenck podstoupil rentgen ve Fakultní nemocnici v Brně! Tedy jeho mimořádně zachovaná mumie,…

Utajená Krampolova láska: Miloval Dvorskou, jenže pak na chodbě přišla studená sprcha!

Utajená Krampolova láska: Miloval Dvorskou, jenže…

Měl každou ženu, na kterou si ukázal. Tedy, skoro každou. Jiří Krampol (78) jako mladý kluk bláznivě miloval…

 

iSport.cz

CELÝ SESTŘIH: Dukla - Karviná 0:0. Střelci spalovali na Julisce šance

CELÝ SESTŘIH: Dukla - Karviná 0:0. Střelci spalovali…

Úvodní utkání sobotního programu fotbalové ePojisteni.cz ligy žádnou branku nenabídlo. Střelci Dukly i Karviné…

Proč talent Král opustil Slavii? Neřekli mi, co se mnou bude, tvrdí

Proč talent Král opustil Slavii? Neřekli mi, co se…

Jeho přestup ze Slavie do Teplic vzbudil poměrně velký ohlas. Jak už je zvykem, jedni ho kritizují, druzí se ho…

 

Reflex.cz

Pravice se mýlí, otcovská dovolená je dobrá věc

Pravice se mýlí, otcovská dovolená je dobrá věc

Včera prošla sněmovnou otcovská dovolená - týden volna pro tatínky po narození jejich dítěte. Opatření je to…

Krvavý příběh varšavského ghetta na silných fotografiích: Z půl milionu Židů nezbyl žádný

Krvavý příběh varšavského ghetta na silných…

Druhého října roku 1940 podepsal Ludwig Fisher, starosta Varšavy, jež byla součástí Generálního gouvernementu,…

 
 
reklama