15.9. 2012 Jakub Kolár

Výroba autoalarmů Jablotron: Chránit je umění

Výroba autoalarmů Jablotron: Chránit je umění

Že už tolik neslýcháte sirény autoalarmů a z toho usuzujete, že jich je méně? Pozor, dnešní alarmy už jsou tak chytré, že vás raději informují na mobil...

„Hala je kompletně antistatická, nástroje, nábytek, lidé, oblečení,“ říká Lenka Skřítková, vedoucí výroby jablonecké firmy JabloPCB, jež zajišťuje podstatnou část produkce pro Jablotron, největšího českého výrobce autoalarmů. Stojíme přitom vedle měřiče namontovaného nad kovovou deskou v podlaze, u nějž si každý zaměstnanec musí aspoň jednou denně zkontrolovat, zda je „bez náboje“.

Zdánlivá drobnost má své opodstatnění, protože výboj statické elektřiny dokáže v odhalených útrobách vznikajícího zařízení zrušit funkčnost řady komponentů. „Je otázka, jestli něco takového mají také konkurenční továrny v Číně,“ říká k tomu Petr Růžička, vedoucí střediska autosortimentu Jablotronu Alarms, „my sice za Velkou zdí máme také továrny, ale platí tam stejné standardy jako tady. Navíc produkty pro auta děláme výhradně v Česku.“ Jeho firma na tyto věci hodně dbá, což je ostatně vidět vzápětí, kdy už oblečeni v antistatických pláštích nahlížíme do skladu testerů. Zhruba jako mikrovlnka velká zařízení dokáží výrobek zevrubně proklepnout ještě dříve, než skončí namontovaný v automobilu. „Tester vlastně představuje už reálnou instalaci, vše je stejné, jako by byl alarm už opravdu zapojen v autě. Tady ale v čase od několika sekund do tří minut hned zjistíme, zda je v pořádku.“

Podobné testování a zkoušení ovšem není běžnou praxí všech výrobců, protože jednoúčelové testery jsou pěkně drahé, běžně spolykají i přes 30 % nákladů na vývoj. Ten je rychlý: od prvního nápadu až po vznik sériového modelu uplyne většinou pouze dvanáct měsíců.

Autoalarmy v zásadě vznikají ve třech skupinách. Úplně nejníže stojí prostá čidla narušení oken, dveří nebo kapoty, která spolupracují se sirénou. Nejrozšířenější druhá skupina zahrnuje systémy s množstvím čidel (která si navíc můžete dokupovat), softwarem schopným odfiltrovat „nepodstatné“ informace nebo modulem GSM, který s vámi nejen komunikuje, ale umožní vám také ovládání auta, respektive alarmu na dálku. Úplně nahoře pak stojí zabezpečovací systém doplněný dohledem třetích osob, tedy pultem centralizované ochrany, od nějž lze ukradené automobily také vyhledávat. Dispečink Jablotronu je přitom sám zabezpečen skoro jako operační místnosti Pentagonu (čtečky otisků prstů atd.)…

My jsme v JabloPCB viděli hlavně výrobky druhé skupiny. I když část úkonů dělají stroje (nanášení lepidla, zapékání plošných spojů), ruční práce je i při velkých sériích stále nutná. Řeší hlavně instalaci „neplochých“ komponentů, oživuje přístroje, balí je… Celkem se třeba do autoalarmu CA-1803 Athos nastěhuje 90 součástek. Spousta jich je tak titěrná, že se do JabloPCB dodávají nalepené na cívkách nosné pásky, celek pak vypadá jako kotouč mikrofilmu.

 [600×403] Vysoký podíl ruční práce a několikastupňové kontroly se částečně promítají do koncové ceny výrobku. Špičkový produkt CA-1803 Athos tak přijde na zhruba 12 000 korun. Dnešní autoalarmy ale už nejsou jen bezduché sirény napojené na čidlo, jež zpanikaří, už když se do vozu opře vítr. S athosem tak můžete čile komunikovat prostřednictvím SMS – nejenže vás sám informuje o napadení vozu nebo o tom, že jste zapomněli zamknout dveře nebo že hrozí nízké napětí v akumulátoru, ale dokáže také odpovědět na dotaz ohledně stavu zámků nebo polohy svěřeného vozu. Přes krátké textové zprávy ho můžete na dálku ovládat, pomoci si jím při navigování (spojení jeho modulu GPS s externím zařízením) nebo ho používat jako podporu pro vedení knihy jízd.

Petr Růžička k tomu podotýká, že vyspělejší alarm je nutný kvůli vzrůstajícím schopnostem zlodějů: minimem by tak mělo být nejen hlídání dveří, spínací skříňky, víka zavazadelníku a kapoty, ale také náklonové čidlo (odhalí útok na kola) a sledování vnitřního prostoru, které reaguje na rozbití okna nebo na pohyb v kabině, případně na oboje.

Je jasné, že takové zařízení si sami nenamontujete, ale partnerský servis výrobce s tím nestráví více než den. Instalace u autorizovaného pracoviště přinese také prodloužení záruky z jinak standardních dvou let na pět. Sám autoalarm by měl vydržet celou životnost vozu, problémové mohou být periferie (čidla, dálkové ovládání), ale ty lze nahradit.

A co když si koupíte ojetý automobil s alarmem a máte obavy, že ho původní majitel vozu ještě stále může ovládat? Stačí kontaktovat Jablotron, který zařízení resetuje a přinutí ho poslouchat jenom vás osobně…

Spolupracujeme s TipCars.com
Tusk: Zajistit státům nezávislost a občanům svobodu dokáže pouze jednotná Evropa Tusk: Zajistit státům nezávislost a občanům svobodu dokáže pouze jednotná Evropa

 Odhodlání pokračovat v Evropě společně i po odchodu…

Předsedou Starostů zůstává Gazdík, dostal 93 procent hlasů. Chce řídit stát jako obec Předsedou Starostů zůstává Gazdík, dostal 93 procent hlasů. Chce řídit stát jako obec

Podle staronového předsedy budou sněmovní volby střetem s…

Těžaři z břidlice nechávají ležet ladem rekordní počet vrtů Těžaři z břidlice nechávají ležet ladem rekordní počet vrtů

Američtí producenti ropy z břidličných hornin v současné…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Co o nás prozrazují barvy aut? Přátelští řidiči volí žlutou, sebevědomí modrou.. Co o nás prozrazují barvy aut? Přátelští řidiči volí žlutou, sebevědomí modrou..

Volba barvy laku našeho vozu prý do jisté míry souvisí s…

Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta

Koncept vozu bude mít svoji premiéru na autosalonu v…

 






 
Ford zvažuje ostré SUV s přídomkem RS. Musí být opravdu výjimečné!

Ford zvažuje ostré SUV s přídomkem RS. Musí být opravdu výjimečné!

Dnes 09:40

Rostoucí zájem o SUV dohání automobilky k myšlenkám o ryze sportovních verzích. Podle Fordu by mohlo vzniknout SUV RS!




Blesk.cz

Panama končí jako daňový ráj? Po skandálu přestane „krýt“ podnikatele

Panama končí jako daňový ráj? Po skandálu přestane…

Panama začne od roku 2018 uplatňovat mezinárodní daňovou dohodu podepsanou loni. Agentuře AFP to sdělila její…

U metra v Lille střílel z auta maskovaný muž: 3 zranění včetně dítěte

U metra v Lille střílel z auta maskovaný muž: 3…

Při střelbě v severofrancouzském městě Lille byli v pátek večer zraněni tři lidé. Místní média hovoří o tom, že…

 

iSport.cz

TOP 10 talentů světa: Hvězdičky z Anglie i Německa a Buffonův nástupce

TOP 10 talentů světa: Hvězdičky z Anglie i Německa a…

Jsou mladí, ale už zatraceně dobří. Prahnou po nich velkokluby nebo za ně dokonce už hrají. Britský deník Daily…

Děkuju za podporu, vzkázal Kratěna. Ale o konci kariéry nemluvil

Děkuju za podporu, vzkázal Kratěna. Ale o konci…

Padli. Ale se ctí. A se vztyčenou hlavou. „Jsem hrdý na mužstvo, jak jsme to odehráli, jak jsme se k tomu…

 

Reflex.cz

Cyril Höschl: Psychiatři nesmí lidi omezovat jen základě svých dojmů

Cyril Höschl: Psychiatři nesmí lidi omezovat jen…

Psychiatři nejsou bohu rovni, nejsou delfská věštírna, nevidi lidem do hlav a nemají právo lidi omezovat na…

Do Česka přijel další konvoj amerických a britských vojáků

Do Česka přijel další konvoj amerických a britských vojáků

Do Česka vjela přes Rozvadov dnes po deváté hodině první ze sedmi kolon konvoje amerických a britských vojáků. V…