Výroba autoalarmů Jablotron: Chránit je umění

Výroba autoalarmů Jablotron: Chránit je umění

Že už tolik neslýcháte sirény autoalarmů a z toho usuzujete, že jich je méně? Pozor, dnešní alarmy už jsou tak chytré, že vás raději informují na mobil...

„Hala je kompletně antistatická, nástroje, nábytek, lidé, oblečení,“ říká Lenka Skřítková, vedoucí výroby jablonecké firmy JabloPCB, jež zajišťuje podstatnou část produkce pro Jablotron, největšího českého výrobce autoalarmů. Stojíme přitom vedle měřiče namontovaného nad kovovou deskou v podlaze, u nějž si každý zaměstnanec musí aspoň jednou denně zkontrolovat, zda je „bez náboje“.

Zdánlivá drobnost má své opodstatnění, protože výboj statické elektřiny dokáže v odhalených útrobách vznikajícího zařízení zrušit funkčnost řady komponentů. „Je otázka, jestli něco takového mají také konkurenční továrny v Číně,“ říká k tomu Petr Růžička, vedoucí střediska autosortimentu Jablotronu Alarms, „my sice za Velkou zdí máme také továrny, ale platí tam stejné standardy jako tady. Navíc produkty pro auta děláme výhradně v Česku.“ Jeho firma na tyto věci hodně dbá, což je ostatně vidět vzápětí, kdy už oblečeni v antistatických pláštích nahlížíme do skladu testerů. Zhruba jako mikrovlnka velká zařízení dokáží výrobek zevrubně proklepnout ještě dříve, než skončí namontovaný v automobilu. „Tester vlastně představuje už reálnou instalaci, vše je stejné, jako by byl alarm už opravdu zapojen v autě. Tady ale v čase od několika sekund do tří minut hned zjistíme, zda je v pořádku.“

Podobné testování a zkoušení ovšem není běžnou praxí všech výrobců, protože jednoúčelové testery jsou pěkně drahé, běžně spolykají i přes 30 % nákladů na vývoj. Ten je rychlý: od prvního nápadu až po vznik sériového modelu uplyne většinou pouze dvanáct měsíců.

Autoalarmy v zásadě vznikají ve třech skupinách. Úplně nejníže stojí prostá čidla narušení oken, dveří nebo kapoty, která spolupracují se sirénou. Nejrozšířenější druhá skupina zahrnuje systémy s množstvím čidel (která si navíc můžete dokupovat), softwarem schopným odfiltrovat „nepodstatné“ informace nebo modulem GSM, který s vámi nejen komunikuje, ale umožní vám také ovládání auta, respektive alarmu na dálku. Úplně nahoře pak stojí zabezpečovací systém doplněný dohledem třetích osob, tedy pultem centralizované ochrany, od nějž lze ukradené automobily také vyhledávat. Dispečink Jablotronu je přitom sám zabezpečen skoro jako operační místnosti Pentagonu (čtečky otisků prstů atd.)…

My jsme v JabloPCB viděli hlavně výrobky druhé skupiny. I když část úkonů dělají stroje (nanášení lepidla, zapékání plošných spojů), ruční práce je i při velkých sériích stále nutná. Řeší hlavně instalaci „neplochých“ komponentů, oživuje přístroje, balí je… Celkem se třeba do autoalarmu CA-1803 Athos nastěhuje 90 součástek. Spousta jich je tak titěrná, že se do JabloPCB dodávají nalepené na cívkách nosné pásky, celek pak vypadá jako kotouč mikrofilmu.

 [600×403] Vysoký podíl ruční práce a několikastupňové kontroly se částečně promítají do koncové ceny výrobku. Špičkový produkt CA-1803 Athos tak přijde na zhruba 12 000 korun. Dnešní autoalarmy ale už nejsou jen bezduché sirény napojené na čidlo, jež zpanikaří, už když se do vozu opře vítr. S athosem tak můžete čile komunikovat prostřednictvím SMS – nejenže vás sám informuje o napadení vozu nebo o tom, že jste zapomněli zamknout dveře nebo že hrozí nízké napětí v akumulátoru, ale dokáže také odpovědět na dotaz ohledně stavu zámků nebo polohy svěřeného vozu. Přes krátké textové zprávy ho můžete na dálku ovládat, pomoci si jím při navigování (spojení jeho modulu GPS s externím zařízením) nebo ho používat jako podporu pro vedení knihy jízd.

Petr Růžička k tomu podotýká, že vyspělejší alarm je nutný kvůli vzrůstajícím schopnostem zlodějů: minimem by tak mělo být nejen hlídání dveří, spínací skříňky, víka zavazadelníku a kapoty, ale také náklonové čidlo (odhalí útok na kola) a sledování vnitřního prostoru, které reaguje na rozbití okna nebo na pohyb v kabině, případně na oboje.

Je jasné, že takové zařízení si sami nenamontujete, ale partnerský servis výrobce s tím nestráví více než den. Instalace u autorizovaného pracoviště přinese také prodloužení záruky z jinak standardních dvou let na pět. Sám autoalarm by měl vydržet celou životnost vozu, problémové mohou být periferie (čidla, dálkové ovládání), ale ty lze nahradit.

A co když si koupíte ojetý automobil s alarmem a máte obavy, že ho původní majitel vozu ještě stále může ovládat? Stačí kontaktovat Jablotron, který zařízení resetuje a přinutí ho poslouchat jenom vás osobně…

Spolupracujeme s Tipcars.com
 









Doporučujeme
Škoda Fabia III: V základu s litrovým tříválcem i pro kombi Škoda Fabia III: S litrovým tříválcem i pro kombi

Přinášíme nové detaily o Škodě Fabia III, která bude…

Česká silniční budoucnost? Třeba jižní alternativa k D1 Česká silniční budoucnost? Jižní verze k D1

Plánovaná silnice S13 by měla ulehčit některým úsekům…

 




Autoslevy


Související články
Rolls-Royce Ghost EWB: Jízdní dojmy Rolls-Royce Ghost EWB: Jízdní dojmy

Jsou zážitky, na které se nezapomíná. Jízda v rolls-roycu…

Vestavěné navigace: Hyundai i40 propadl, nejlepší je Mazda 6 Vestavěné navigace: Hyundai i40 propadl, nejlepší je Mazda 6

Nejnovější navigace se podle výrobců umějí vyhnout…

 




 
Audi a Porsche se hádají o platformy

Audi a Porsche se hádají o platformy

Dnes 13:53

Automobilky Audi a Porsche sice v minulosti již mnohokrát předvedly, že si umí vyjít vstříc, ale tentokrát nemohou najít společnou řeč.




Blesk.cz

Syna (†3) ubila, dcerku (†1) upálila, protože chtěla jít na pivo

Syna (†3) ubila, dcerku (†1) upálila, protože chtěla…

Margita G. Spáchala ten nejstrašnější čin, jakého se může matka dopustit – zavraždila svého tříletého synka a…

Jubilejní soutěž o dárky

Jubilejní soutěž o dárky

Číselná loterie Zlatých 11 od Fortuny slaví jubileum. V neděli 27. 7. 2014 proběhne její jubilejní 1000.…

 

iSport.cz

Zázračný zvrat v případu Michaela Schumachera: Půjde domů!

Zázračný zvrat v případu Michaela Schumachera: Půjde domů!

Dlouhých šest měsíců nehybně ležel v komatu. Nikdo nevěděl, co s legendárním pilotem F1 Michaelem Schumacherem…

Brazílie má nového trenéra! Na lavičku reprezentace se vrací Dunga!

Brazílie má nového trenéra! Na lavičku reprezentace…

Novým trenérem fotbalistů Brazílie se stal bývalý reprezentační kapitán Dunga. U národního týmu nahradí Luize…

 

Reflex.cz

Vtip léta: „Měníme zemi k lepšímu“ zní heslo ČSSD pro volby.  Myslí to upřímně jako za Grosse?

Vtip léta: „Měníme zemi k lepšímu“ zní heslo ČSSD…

Vládní sociální demokracie se podle všeho domnívá, že volič byl, je a bude člověkem, který vůbec nepřemýšlí a…

VILIAM BUCHERT: Premiér Sobotka opět prohrál (o eurokomisaře) s Babišem. ČSSD to nadále oslabuje

VILIAM BUCHERT: Premiér Sobotka opět prohrál (o…

Předseda ČSSD a předseda vlády Bohuslav Sobotka se i včera tvářil, že uspěl. Myslí si to ale jen on sám. Prohrál…