15.9. 2012 Jakub Kolár

Výroba autoalarmů Jablotron: Chránit je umění

Výroba autoalarmů Jablotron: Chránit je umění

Že už tolik neslýcháte sirény autoalarmů a z toho usuzujete, že jich je méně? Pozor, dnešní alarmy už jsou tak chytré, že vás raději informují na mobil...

„Hala je kompletně antistatická, nástroje, nábytek, lidé, oblečení,“ říká Lenka Skřítková, vedoucí výroby jablonecké firmy JabloPCB, jež zajišťuje podstatnou část produkce pro Jablotron, největšího českého výrobce autoalarmů. Stojíme přitom vedle měřiče namontovaného nad kovovou deskou v podlaze, u nějž si každý zaměstnanec musí aspoň jednou denně zkontrolovat, zda je „bez náboje“.

Zdánlivá drobnost má své opodstatnění, protože výboj statické elektřiny dokáže v odhalených útrobách vznikajícího zařízení zrušit funkčnost řady komponentů. „Je otázka, jestli něco takového mají také konkurenční továrny v Číně,“ říká k tomu Petr Růžička, vedoucí střediska autosortimentu Jablotronu Alarms, „my sice za Velkou zdí máme také továrny, ale platí tam stejné standardy jako tady. Navíc produkty pro auta děláme výhradně v Česku.“ Jeho firma na tyto věci hodně dbá, což je ostatně vidět vzápětí, kdy už oblečeni v antistatických pláštích nahlížíme do skladu testerů. Zhruba jako mikrovlnka velká zařízení dokáží výrobek zevrubně proklepnout ještě dříve, než skončí namontovaný v automobilu. „Tester vlastně představuje už reálnou instalaci, vše je stejné, jako by byl alarm už opravdu zapojen v autě. Tady ale v čase od několika sekund do tří minut hned zjistíme, zda je v pořádku.“

Podobné testování a zkoušení ovšem není běžnou praxí všech výrobců, protože jednoúčelové testery jsou pěkně drahé, běžně spolykají i přes 30 % nákladů na vývoj. Ten je rychlý: od prvního nápadu až po vznik sériového modelu uplyne většinou pouze dvanáct měsíců.

Autoalarmy v zásadě vznikají ve třech skupinách. Úplně nejníže stojí prostá čidla narušení oken, dveří nebo kapoty, která spolupracují se sirénou. Nejrozšířenější druhá skupina zahrnuje systémy s množstvím čidel (která si navíc můžete dokupovat), softwarem schopným odfiltrovat „nepodstatné“ informace nebo modulem GSM, který s vámi nejen komunikuje, ale umožní vám také ovládání auta, respektive alarmu na dálku. Úplně nahoře pak stojí zabezpečovací systém doplněný dohledem třetích osob, tedy pultem centralizované ochrany, od nějž lze ukradené automobily také vyhledávat. Dispečink Jablotronu je přitom sám zabezpečen skoro jako operační místnosti Pentagonu (čtečky otisků prstů atd.)…

My jsme v JabloPCB viděli hlavně výrobky druhé skupiny. I když část úkonů dělají stroje (nanášení lepidla, zapékání plošných spojů), ruční práce je i při velkých sériích stále nutná. Řeší hlavně instalaci „neplochých“ komponentů, oživuje přístroje, balí je… Celkem se třeba do autoalarmu CA-1803 Athos nastěhuje 90 součástek. Spousta jich je tak titěrná, že se do JabloPCB dodávají nalepené na cívkách nosné pásky, celek pak vypadá jako kotouč mikrofilmu.

 [600×403] Vysoký podíl ruční práce a několikastupňové kontroly se částečně promítají do koncové ceny výrobku. Špičkový produkt CA-1803 Athos tak přijde na zhruba 12 000 korun. Dnešní autoalarmy ale už nejsou jen bezduché sirény napojené na čidlo, jež zpanikaří, už když se do vozu opře vítr. S athosem tak můžete čile komunikovat prostřednictvím SMS – nejenže vás sám informuje o napadení vozu nebo o tom, že jste zapomněli zamknout dveře nebo že hrozí nízké napětí v akumulátoru, ale dokáže také odpovědět na dotaz ohledně stavu zámků nebo polohy svěřeného vozu. Přes krátké textové zprávy ho můžete na dálku ovládat, pomoci si jím při navigování (spojení jeho modulu GPS s externím zařízením) nebo ho používat jako podporu pro vedení knihy jízd.

Petr Růžička k tomu podotýká, že vyspělejší alarm je nutný kvůli vzrůstajícím schopnostem zlodějů: minimem by tak mělo být nejen hlídání dveří, spínací skříňky, víka zavazadelníku a kapoty, ale také náklonové čidlo (odhalí útok na kola) a sledování vnitřního prostoru, které reaguje na rozbití okna nebo na pohyb v kabině, případně na oboje.

Je jasné, že takové zařízení si sami nenamontujete, ale partnerský servis výrobce s tím nestráví více než den. Instalace u autorizovaného pracoviště přinese také prodloužení záruky z jinak standardních dvou let na pět. Sám autoalarm by měl vydržet celou životnost vozu, problémové mohou být periferie (čidla, dálkové ovládání), ale ty lze nahradit.

A co když si koupíte ojetý automobil s alarmem a máte obavy, že ho původní majitel vozu ještě stále může ovládat? Stačí kontaktovat Jablotron, který zařízení resetuje a přinutí ho poslouchat jenom vás osobně…

Spolupracujeme s TipCars.com
Z Halabu mohou odejít civilisté, Rusko a syrská vláda zahájily humanitární akci Z Halabu mohou odejít civilisté, Rusko a syrská vláda zahájily humanitární akci

Rusko a syrská vláda zahájily humanitární operaci v…

Tykač ukončil jednání o koupi OKD, měl prý jiné představy o řešení krize Tykač ukončil jednání o koupi OKD, měl prý jiné představy o řešení krize

Finančník Pavel Tykač ztratil zájem o koupi těžební…

Alena Vitásková: Jak na změnu dodavatele Alena Vitásková: Jak na změnu dodavatele

Změna dodavatele elektřiny či plynu by měla být pro…

Merkelová: Armáda chystá manévry s policií, migraci i teorismus zvládneme Merkelová: Armáda chystá manévry s policií, migraci i teorismus zvládneme

Německo udělá všechno pro objasnění teroristických útoků…

 
 






Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Škoda po vzoru Jaguaru „neukázala“ na Tour de France nový Kodiaq Škoda po vzoru Jaguaru „neukázala“ na Tour de France nový Kodiaq

Letošní Tour de France je minulostí. Včera se jela…

Brněnští vnucovači cyklistiky najedou 80 000 km ročně služebními auty Brněnští vnucovači cyklistiky najedou 80 000 km ročně služebními auty

Znáte to pořekadlo o kázání vody a pití vína? Zájmový…

 




Související články
Auto Tip 16/2016: BMW 3 vs. Renault Talisman Auto Tip 16/2016: BMW 3 vs. Renault Talisman

V pondělí vychází nové číslo Auto Tipu. Co v něm najdete?

Auto Tip 15/2016: Zábava v autě Auto Tip 15/2016: Zábava v autě

V pondělí vychází nové číslo Auto Tipu. Co v něm najdete?

 



 
Volkswagen Crafter: Nová velká dodávka se představuje

Volkswagen Crafter: Nová velká dodávka se představuje

Dnes 15:50

Volkswagen po nedávno publikovaných teaserech uvolnil první oficiální snímky nového užitkového Crafteru.




Blesk.cz

U Prašného mostu otevřeli další část Blanky. Nový park vyšel na 10 milionů

U Prašného mostu otevřeli další část Blanky. Nový…

Přesně ve čtvrteční poledne otevřeli v pražských Dejvicích nový park. Zatím však pouze první část, celého se…

Tyjátr u rozvodu Savarové: Exmoderátorka přijela v limuzíně a s ochrankou

Tyjátr u rozvodu Savarové: Exmoderátorka přijela v…

Jen dva roky trvalo manželství bývalé moderátorky Událostí České televize Anety Savarové (30) a kontroverzního…

 

iSport.cz

Klesla reaguje na bosse Třince: Lže! Dohodu nechtějí ani náznakem

Klesla reaguje na bosse Třince: Lže! Dohodu nechtějí…

Nesplnil zadání, které se od kapitána a lídra týmu očekávalo. To tvrdí jeden z třineckých bossů Jan Czudek o…

GAMBRINUS FANLIGA je zpátky! Přihlašte svůj tým do velkého souboje fanoušků

GAMBRINUS FANLIGA je zpátky! Přihlašte svůj tým do…

Pozor, pozor! Nejlepší fotbalová fantasy hra na českém internetu je zpátky. Oficiální hra fotbalových fanoušků…

 

Reflex.cz

Vesecká v září odejde z ERÚ. V úřadu vydržela necelé dva roky

Vesecká v září odejde z ERÚ. V úřadu vydržela necelé…

Po necelých dvou letech končí své působení na Energetickém regulačním úřadu bývalá nejvyšší státní zástupkyně…

Vyrážíte tento víkend do Chorvatska? Obrňte se trpělivostí, čekají vás samé komplikace

Vyrážíte tento víkend do Chorvatska? Obrňte se…

Kombinace začátku letních prázdnin v nejlidnatějších spolkových zemích Německa a dopravních uzavírek patrně…