Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Reportáž z 36. Essen Motor Show

Ondřej Láník
Diskuze (0)
Autovýstava v Essenu není typickým autosalonem. Potkávají se tu výrobci a fandové automobilů, milovníci veteránů, ale hlavně všichni, kteří žijí pro automobilový tuning. V několika článcích vám přiblížíme to nejdůležitější, co jsme v Essenu viděli.

Začneme trochou historie. V Essenu se začaly automobily vystavovat v roce 1968 (tehdy na ploše 7.000 m2). Už tehdy přišlo 57.000 návštěvníků. V 70. a 80. letech se výstava rozrostla a získala jméno, které má dobrý zvuk i daleko za hranicemi Německa. Letošní výstava opět vyprodala všechny plochy, které byly v Essenu k dispozici a na 105.000 m2 od minulého pátku 28. listopadu do neděle 7.12.2003 vystavuje 570 firem z 19 zemí světa. To jsou čísla, která řadí essenskou motor show na druhé místo za podzimním IAA ve Frankfurtu, avšak v sudých letech je Essen Motor Show automobilovou jedničkou v Německu. Díky nedávné IAA je v Essenu prezentováno pouze několik významných novinek, protože ty velké si výrobci aut šetří na jarní Ženevu. Přesto do Essenu stojí zato přijet.

Sériové automobily vystavuje Audi, Citroën, Ford, Chrysler, Jeep, Mazda, Mercedes-Benz, Mitsubishi, Opel, Peugeot, Renault, Seat, Subaru, Smart, Škoda, Toyota a Volkswagen. Přehlídka to není rozhodně kompletní, ale tento fakt je vyvážen tím, že každý výrobce se snaží přivézt do Essenu všechny své sportovní modely a případně také sportovní speciály z F1, rallye nebo okruhových závodů. Automobilky tvoří ale jen menší část výstavy.

Do Essenu se jezdí za tuningem a je třeba dodat, že Němci jsou tímto „sportem“ doslova posedlí. Tuning zde má mnoho podob, od výměny oranžových směrovek za bílé, až po nejtěžší formu, kdy na autě nezůstane téměř žádný díl z původního vozu a často je člověk na pochybách, zda se s tím dá vůbec jezdit po běžných silnicích. V Essenu se nejen vystavuje, ale i prodává, takže není problém potkat návštěvníky výstavy s nárazníkem na rameni, protože výstavní slevy mohou být výrazné. Vystavují malé, úzce specializované firmy, zaměřené třeba jen na jednu oblast tuningu (kola, vnější nebo vnitřní design, podvozky, motory apod.), ale také profesionální tuneři, kteří vylepšují nejdražší i nejrychlejší vozy současné produkce od A do Z.

Tuneři to mají v posledních letech čím dál těžší. Prakticky každý nový model má dnes sportovní variantu a pokud ji nemá je jen otázkou času, kdy ji výrobce přivede do sériové výroby. Od dob prvních Golfů GTI se toho mnoho změnilo. Automobilky uvádějí své dvorní tuningové značky (například Mercedes má AMG, BMW řadu M, Audi řadu S) a nabídnout něco nového, přitažlivějšího nebo výkonnějšího, není tak jednoduché jako kdysi. Navíc i tuning podléhá módě. Velká a výrazná křídla na zádi vylepšených aut dnes najdete výjimečně. Spíše půjde o decentní spoiler, který bude lakován v barvě karosérie a bude vypadat jakoby byl už od výrobce automobilu.

S každým novým sériovým modelem se zvětšuje také průměr kol. A v tuningu je tento rozměr většinou zvětšen o jeden, dva či více palců. Zdá se, že vše co má 17 a méně palců je pro dnešní tuning naprostá nuda. Všichni chtějí níže, s větším průměrem kol a pokud možno s minimálním profilovým číslem pneumatiky. A pohodlí ? V této disciplíně nerozhoduje. Osobní automobily vystavené v Essenu měly mnohdy 19 nebo 20palcová kola i když i výjimky oběma směry se najdou. U off-roadů upravených na on-roady je možno jít mnohem dále. Standardem, na kterém „vytuněné“ Touaregy, Cayenne, M-klasse a X5 začínají bývají 20palcová kola, horní běžně použitelná hranice se posunula k 22 palcům, ale k vidění byl také Ford Ranger s 26 palcovými koly. Větší kola jsou pro firmy zabývající se tuningem velkým obchodem, neboť v Německu tvoří asi třetinu jejich obratu (údaj sdružení německých tunerů VDAT). Zvýšení výkonu motoru se podílí na obratu podílem asi jen 12%.

Další částí essenské show je výstava veteránů, kde lze také mnoho unikátních vozů zakoupit. Letošní Essen se může chlubit rozsáhlou „kolekcí“ Ferrari, ať už to byly monoposty formule 1 na výstavě „55 let Ferrari ve formuli 1“ nebo reprezentativní výběr sériových modelů maranellské značky z posledních. K vidění byly modely mj. Enzo, F50, F40 a vedle nich dalších několik unikátních Ferrari z 50., 60. a 70. let. Ne každý den jsou k vidění pěkně vedle sebe postavené Lamborghini Countach, Diablo VT, Diablo GT, Murcielago a Gallardo. Žlutým a tmavým krasavcům sekundovalo na stánku firmy Kremer rudé Ferrari F40 – všechny vozy bylo možno zakoupit.

K Motor Show patří automobilové celebrity. Letos přijelo mnoho slavných pilotů monopostů Ferrari, kvůli rozsáhlé výstavě věnované automobilce-potkat bylo možno osobnosti jako John Surtees (mistr světa F1 z r. 1964), Jody Scheckter (mistr světa F1 z r. 1979), Jacky Ickx, Clay Regazzoni, Patrick Tambay. Přirozeně nechyběly německé hvězdy – Hans Joachim Stuck, Bernd Schneider, Jutta Kleinschmidt, Armin Schwarz, Frank Biela. Jednou z nejvíce obletovaných osobností byl David Coulthard.

Do Essenu se vrátíme několika dalšími články na news.auto.cz.

Ondřej Láník
Diskuze (0)