Reportáž z 36. Essen Motor Show

Reportáž z 36. Essen Motor Show

 
 

Autovýstava v Essenu není typickým autosalonem. Potkávají se tu výrobci a fandové automobilů, milovníci veteránů, ale hlavně všichni, kteří žijí pro automobilový tuning. V několika článcích vám přiblížíme to nejdůležitější, co jsme v Essenu viděli.

Začneme trochou historie. V Essenu se začaly automobily vystavovat v roce 1968 (tehdy na ploše 7.000 m2). Už tehdy přišlo 57.000 návštěvníků. V 70. a 80. letech se výstava rozrostla a získala jméno, které má dobrý zvuk i daleko za hranicemi Německa. Letošní výstava opět vyprodala všechny plochy, které byly v Essenu k dispozici a na 105.000 m2 od minulého pátku 28. listopadu do neděle 7.12.2003 vystavuje 570 firem z 19 zemí světa. To jsou čísla, která řadí essenskou motor show na druhé místo za podzimním IAA ve Frankfurtu, avšak v sudých letech je Essen Motor Show automobilovou jedničkou v Německu. Díky nedávné IAA je v Essenu prezentováno pouze několik významných novinek, protože ty velké si výrobci aut šetří na jarní Ženevu. Přesto do Essenu stojí zato přijet.

Sériové automobily vystavuje Audi, Citroën, Ford, Chrysler, Jeep, Mazda, Mercedes-Benz, Mitsubishi, Opel, Peugeot, Renault, Seat, Subaru, Smart, Škoda, Toyota a Volkswagen. Přehlídka to není rozhodně kompletní, ale tento fakt je vyvážen tím, že každý výrobce se snaží přivézt do Essenu všechny své sportovní modely a případně také sportovní speciály z F1, rallye nebo okruhových závodů. Automobilky tvoří ale jen menší část výstavy.

Do Essenu se jezdí za tuningem a je třeba dodat, že Němci jsou tímto „sportem“ doslova posedlí. Tuning zde má mnoho podob, od výměny oranžových směrovek za bílé, až po nejtěžší formu, kdy na autě nezůstane téměř žádný díl z původního vozu a často je člověk na pochybách, zda se s tím dá vůbec jezdit po běžných silnicích. V Essenu se nejen vystavuje, ale i prodává, takže není problém potkat návštěvníky výstavy s nárazníkem na rameni, protože výstavní slevy mohou být výrazné. Vystavují malé, úzce specializované firmy, zaměřené třeba jen na jednu oblast tuningu (kola, vnější nebo vnitřní design, podvozky, motory apod.), ale také profesionální tuneři, kteří vylepšují nejdražší i nejrychlejší vozy současné produkce od A do Z.

Tuneři to mají v posledních letech čím dál těžší. Prakticky každý nový model má dnes sportovní variantu a pokud ji nemá je jen otázkou času, kdy ji výrobce přivede do sériové výroby. Od dob prvních Golfů GTI se toho mnoho změnilo. Automobilky uvádějí své dvorní tuningové značky (například Mercedes má AMG, BMW řadu M, Audi řadu S) a nabídnout něco nového, přitažlivějšího nebo výkonnějšího, není tak jednoduché jako kdysi. Navíc i tuning podléhá módě. Velká a výrazná křídla na zádi vylepšených aut dnes najdete výjimečně. Spíše půjde o decentní spoiler, který bude lakován v barvě karosérie a bude vypadat jakoby byl už od výrobce automobilu.

S každým novým sériovým modelem se zvětšuje také průměr kol. A v tuningu je tento rozměr většinou zvětšen o jeden, dva či více palců. Zdá se, že vše co má 17 a méně palců je pro dnešní tuning naprostá nuda. Všichni chtějí níže, s větším průměrem kol a pokud možno s minimálním profilovým číslem pneumatiky. A pohodlí ? V této disciplíně nerozhoduje. Osobní automobily vystavené v Essenu měly mnohdy 19 nebo 20palcová kola i když i výjimky oběma směry se najdou. U off-roadů upravených na on-roady je možno jít mnohem dále. Standardem, na kterém „vytuněné“ Touaregy, Cayenne, M-klasse a X5 začínají bývají 20palcová kola, horní běžně použitelná hranice se posunula k 22 palcům, ale k vidění byl také Ford Ranger s 26 palcovými koly. Větší kola jsou pro firmy zabývající se tuningem velkým obchodem, neboť v Německu tvoří asi třetinu jejich obratu (údaj sdružení německých tunerů VDAT). Zvýšení výkonu motoru se podílí na obratu podílem asi jen 12%.

Další částí essenské show je výstava veteránů, kde lze také mnoho unikátních vozů zakoupit. Letošní Essen se může chlubit rozsáhlou „kolekcí“ Ferrari, ať už to byly monoposty formule 1 na výstavě „55 let Ferrari ve formuli 1“ nebo reprezentativní výběr sériových modelů maranellské značky z posledních. K vidění byly modely mj. Enzo, F50, F40 a vedle nich dalších několik unikátních Ferrari z 50., 60. a 70. let. Ne každý den jsou k vidění pěkně vedle sebe postavené Lamborghini Countach, Diablo VT, Diablo GT, Murcielago a Gallardo. Žlutým a tmavým krasavcům sekundovalo na stánku firmy Kremer rudé Ferrari F40 – všechny vozy bylo možno zakoupit.

K Motor Show patří automobilové celebrity. Letos přijelo mnoho slavných pilotů monopostů Ferrari, kvůli rozsáhlé výstavě věnované automobilce-potkat bylo možno osobnosti jako John Surtees (mistr světa F1 z r. 1964), Jody Scheckter (mistr světa F1 z r. 1979), Jacky Ickx, Clay Regazzoni, Patrick Tambay. Přirozeně nechyběly německé hvězdy – Hans Joachim Stuck, Bernd Schneider, Jutta Kleinschmidt, Armin Schwarz, Frank Biela. Jednou z nejvíce obletovaných osobností byl David Coulthard.

Do Essenu se vrátíme několika dalšími články na news.auto.cz.

Spolupracujeme s TipCars.com
Zkáza trajektu v Tanzanii už má přes sto obětí Zkáza trajektu v Tanzanii už má přes sto obětí

Bilance čtvrteční zkázy trajektu na Viktoriině jezeře v…

Komentář Martina Čabana: Jak je důležité míti ministra Komentář Martina Čabana: Jak je důležité míti ministra

Andrej Babiš je nešťastný, ale zcela bezpochyby také…

 
 

Přidat názorDiskuse: Reportáž z 36. Essen Motor Show

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda 1000 MBX měla nástupce. Projekt Š 717 T odpravily tyto kritické chyby Škoda 1000 MBX měla nástupce. Projekt Š 717 T odpravily tyto kritické chyby

Mohlo by se zdát, že Škoda 110 R Coupé přímo navázala na…

Seat Tarraco oficiálně: Má čtyři motory, šokující záď a nepřevrátí se Seat Tarraco oficiálně: Má čtyři motory, šokující záď a nepřevrátí se

Seat dnes večer oficiálně představil své největší SUV…

 





 
Mazda 6 2.5 Sky-G vs. Alfa Romeo Giulia 2.2 JTDM 180 – Volba srdcem

TEST: Mazda 6 2.5 Sky-G vs. Alfa Romeo Giulia 2.2 JTDM 180 – Volba srdcem

Dnes 08:00

Střední třída dává zákazníkům pestré možnosti. Testovaná Mazda 6 a Alfa Romeo Giulia mají odlišný pohon, spojuje je ale jedna věc - atraktivní styl, který se z automobilového světa bohužel vytrácí.




Blesk.cz

Top výmluvy realitních makléřů: Co říkají, když se jim nedaří prodat váš byt?

Top výmluvy realitních makléřů: Co říkají, když se…

Bytů je nedostatek a poptávka po nich šponuje cenu. Jak toho využívají realitní makléři? Portál umožňující…

Kraus se s nevěrnou Strýcovou přestal mazat: Takhle o ní teď mluví!

Kraus se s nevěrnou Strýcovou přestal mazat: Takhle…

Herec a zpěvák David Kraus (38) se pomalu vyrovnává s rozchodem s tenistkou Bárou Strýcovou (32). I když už…

 

iSport.cz

Karabáček rozvázal smlouvu s Buffalem, údajně jedná s Kometou

Karabáček rozvázal smlouvu s Buffalem, údajně jedná…

Má doma stříbro ze světového šampionátu osmnáctek v roce 2014, které mu přihrálo pozici ve druhém kole draftu…

Pavelec vysvětluje: Hraní už by mi nedávalo smysl. A proč nekývl Plzni?

Pavelec vysvětluje: Hraní už by mi nedávalo smysl. A…

Jedenáct sezon v NHL. 398 zápasů. Dva olympijské turnaje, čtyři mistrovství světa. Zlato ze šampionátu v roce…

 

Reflex.cz

Válka ve Vietnamu z jiné stránky: Fotografie dívek, které obšťastňovaly americké vojáky

Válka ve Vietnamu z jiné stránky: Fotografie dívek,…

O válce ve Vietnamu se mluví poměrně často, ale následující fotografie ukazují její ne tak často probíranou,…

Fenomén sázení na volby: Kdo si vsadí na Ratha, může vyhrát balík peněz, ale spíš nic

Fenomén sázení na volby: Kdo si vsadí na Ratha, může…

Volby do třetiny Senátu se kvapem blíží. Na Česko už ze všech stran shlížejí kandidáti a ládují do lidí svá…