12.12. 2017 Stanislav Kolman Stanislav Kolman

Britové staví revoluční zavěšení kol. Je podstatně lehčí a vydrží až milion kilometrů

 

Automobilky se při stavbě nových vozů snaží ušetřit hmotnost, jak jen to jde. Zlomovým řešením této problematiky může být zavěšení vznikající pod britským konsorciem.

Společenství britských technologických firem pracuje na vývoji revolučního zavěšení kol bez pružin a tlumičů, které podle jejich vyjádření dokáže snížit hmotnost až o 40 % ve srovnání s konvenčním řešením, které jednotliví výrobci používají dnes.

Systém se jmenuje Lift (zkratka Lightweight Innovative Flexible Technology, tedy lehké, inovativní a flexibilní technologie) a v praxi jde o dvě tyče uložené příčně s ohýbajícími se rameny. „Kola se nepohybují jen nahoru a dolů, ale i jinými směry, tudíž je celý tento systém nesmírně komplexní. Konečně máme k dispozici dostatečný výpočetní výkon, jenž nám umožní jednotlivé funkce zanalyzovat,“ vysvětluje Dirk Landheer, výkonný ředitel společnosti Simpact, jež je členem zmiňovaného konsorcia.

Alfa Romeo 164 Procar: Technika z F1 v nenápadném balení. Proč vznikl jediný kus?

Projekt aktuálně vzniká za finanční podpory Innovate UK, tedy britské veřejnoprávní agentury. Jenže peníze dochází a aby Britové mohli revoluci v zavěšení kol odstartovat, budou muset sehnat další prostředky. Dobrou zprávou je alespoň fakt, že řešení už mají kde testovat, k nasazení jim poslouží speciál Ariel Atom.

Zavěšení je tvořeno z kompozitních materiálů a tvůrci si na složení jednotlivých částí dávají dobře záležet. I díky tomu avizují, že taková technologie bude mít životnost až jeden milion kilometrů, což „přežije“ 99,9 % všech automobilů. Navíc zavěšení nemusí být nasazeno jen na osobáky, ale třeba i nákladní vozy.

A ještě jedna nemalá zajímavost. Ve vzdálenější budoucnosti bychom se mohli dočkat dne, kdy Lift na nerovnostech zvládne svou prací na obou nápravách dokonce vyrábět elektřinu, čímž by dokázal přispět energií do baterií. V případě elektromobilů či hybridů by to znamenalo prodloužení dojezdu, případně stejný dojezd, avšak nižší hmotnost automobilu díky možnosti nasadit lehčí akumulátory.

To je ale hudba hodně vzdálené budoucnosti, zatím systém ke správnému fungování potřebuje i nadále tradiční tlumiče. Počítá se ale s tím, že by je (stejně jako pružiny) dokázal s dalším vývojem nahradit.

Spolupracujeme s TipCars.com
Stropnickému v odchodu z ministerstva bránit nebudu, řekl prezident Stropnickému v odchodu z ministerstva bránit nebudu, řekl prezident

Odstupovat by měli spíš až pravomocně odsouzení členové…

Amazon bude dodávat zboží až do auta, i bez přítomnosti majitele Amazon bude dodávat zboží až do auta, i bez přítomnosti majitele

Americká společnost Amazon, která koncem loňského roku…

OBRAZEM: Čínské námořnictvo testovalo přestavěnou sovětskou letadlovou loď OBRAZEM: Čínské námořnictvo testovalo přestavěnou sovětskou letadlovou loď

Čtyřiašedesát ponorek, dvacet šest torpédoborců a víc jak…

Nábytkářství roste navzdory nedostatku truhlářů Nábytkářství roste navzdory nedostatku truhlářů

Českému nábytkářskému průmyslu se dlouhodobě daří, loni…

 

Štítky Technika

 

Přidat názorDiskuse: Britové staví revoluční zavěšení kol. Je…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Češi zase posouvají hranice. Tato Škoda Superb má 523 koní a 567 N.m! Češi zase posouvají hranice. Tato Škoda Superb má 523 koní a 567 N.m!

Pod kapotou bílého Superbu je dvoulitr TSI o původním…

 





 
Jak je to s tím tajemstvím loga Škodovky na krytu motoru? Podívejte se s námi pod kapotu Kodiaqu

Jak je to s tím tajemstvím loga Škodovky na krytu motoru? Podívejte se s námi pod kapotu Kodiaqu

Dnes 18:50

Škodovky prý v motorovém prostoru ukrývají logo VW zakryté okřídleným šípem. Zkusili jsme kouknout pod kapotu Kodiaqu Sportline.




Blesk.cz

Letadlo ČSA mělo problémy v Kodani. Nakonec nesmělo vůbec odletět

Letadlo ČSA mělo problémy v Kodani. Nakonec nesmělo…

Pořádné zdržení zažili cestující, kteří měli letět v pondělí večer z dánské Kodaně do Prahy. Jejich letoun se…

Gott se na Slovensku dočkal ponížení! Na pódiu to pak zbytečně ještě rozmázl!

Gott se na Slovensku dočkal ponížení! Na pódiu to…

Karel Gott (78) na koncertech všem rozdává radost, on sám se ale tentokrát dočkal jen nemilého překvapení! Na…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a výsledky zápasů

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a…

Na olympiádě to nakonec těsně nevyšlo, další cíl české hokejové reprezentace je tak jasný: medaile z MS v hokeji…

Napětí v Barceloně. Chce odvolat kouče, co míří ke druhé trofeji

Napětí v Barceloně. Chce odvolat kouče, co míří ke…

V Barceloně se byť jediné škobrtnutí těžce nevyplácí. Své o tom ví Ernesto Valverde. Španělský kouč s hvězdným…

 

Reflex.cz

Může Ježíš znásilňovat muslimku? Má na to přispívat město? Kde začíná cenzura?

Může Ježíš znásilňovat muslimku? Má na to přispívat…

Brno žije! Divadlo žije! Národní divadlo Brno zařadilo do květnového festivalu Divadelní svět Brno představení…

Tajemství kamenných rytířů aneb Pod ochranou Rolandů

Tajemství kamenných rytířů aneb Pod ochranou Rolandů

Socha kamenného rytíře s brněním nebo pláštěm a taseným mečem se opírá o erb s městskými znaky. Každý obchodník,…