12.12. 2017 Stanislav Kolman Stanislav Kolman

Britové staví revoluční zavěšení kol. Je podstatně lehčí a vydrží až milion kilometrů

 

Automobilky se při stavbě nových vozů snaží ušetřit hmotnost, jak jen to jde. Zlomovým řešením této problematiky může být zavěšení vznikající pod britským konsorciem.

Společenství britských technologických firem pracuje na vývoji revolučního zavěšení kol bez pružin a tlumičů, které podle jejich vyjádření dokáže snížit hmotnost až o 40 % ve srovnání s konvenčním řešením, které jednotliví výrobci používají dnes.

Systém se jmenuje Lift (zkratka Lightweight Innovative Flexible Technology, tedy lehké, inovativní a flexibilní technologie) a v praxi jde o dvě tyče uložené příčně s ohýbajícími se rameny. „Kola se nepohybují jen nahoru a dolů, ale i jinými směry, tudíž je celý tento systém nesmírně komplexní. Konečně máme k dispozici dostatečný výpočetní výkon, jenž nám umožní jednotlivé funkce zanalyzovat,“ vysvětluje Dirk Landheer, výkonný ředitel společnosti Simpact, jež je členem zmiňovaného konsorcia.

Alfa Romeo 164 Procar: Technika z F1 v nenápadném balení. Proč vznikl jediný kus?

Projekt aktuálně vzniká za finanční podpory Innovate UK, tedy britské veřejnoprávní agentury. Jenže peníze dochází a aby Britové mohli revoluci v zavěšení kol odstartovat, budou muset sehnat další prostředky. Dobrou zprávou je alespoň fakt, že řešení už mají kde testovat, k nasazení jim poslouží speciál Ariel Atom.

Zavěšení je tvořeno z kompozitních materiálů a tvůrci si na složení jednotlivých částí dávají dobře záležet. I díky tomu avizují, že taková technologie bude mít životnost až jeden milion kilometrů, což „přežije“ 99,9 % všech automobilů. Navíc zavěšení nemusí být nasazeno jen na osobáky, ale třeba i nákladní vozy.

A ještě jedna nemalá zajímavost. Ve vzdálenější budoucnosti bychom se mohli dočkat dne, kdy Lift na nerovnostech zvládne svou prací na obou nápravách dokonce vyrábět elektřinu, čímž by dokázal přispět energií do baterií. V případě elektromobilů či hybridů by to znamenalo prodloužení dojezdu, případně stejný dojezd, avšak nižší hmotnost automobilu díky možnosti nasadit lehčí akumulátory.

To je ale hudba hodně vzdálené budoucnosti, zatím systém ke správnému fungování potřebuje i nadále tradiční tlumiče. Počítá se ale s tím, že by je (stejně jako pružiny) dokázal s dalším vývojem nahradit.

Spolupracujeme s TipCars.com
USA uvalily sankce na čínskou armádní agenturu, nakupovala zbraně z Ruska USA uvalily sankce na čínskou armádní agenturu, nakupovala zbraně z Ruska

Spojené státy uvalily sankce na čínskou armádní agenturu…

Propad liry přiměl Turecko ke snížení odhadu růstu HDP Propad liry přiměl Turecko ke snížení odhadu růstu HDP

Turecký ministr financí Berat Albayrak předpokládá, že…

Na Viktoriině jezeře se převrátil trajekt, zahynulo nejméně 44 lidí Na Viktoriině jezeře se převrátil trajekt, zahynulo nejméně 44 lidí

Nejméně 44 lidí zahynulo, když se na Viktoriině jezeře v…

Nástupce Škody 1000 MBX pohřbily kritické chyby. Projekt Š 717 T se nikdy nerealizoval Nástupce Škody 1000 MBX pohřbily kritické chyby. Projekt Š 717 T se nikdy nerealizoval

Zapomenutá a nikdy nerealizovaná Škoda Š 717 T vyplnila…

 

Štítky Technika

 

Přidat názorDiskuse: Britové staví revoluční zavěšení kol. Je…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda 1000 MBX měla nástupce. Projekt Š 717 T odpravily tyto kritické chyby Škoda 1000 MBX měla nástupce. Projekt Š 717 T odpravily tyto kritické chyby

Mohlo by se zdát, že Škoda 110 R Coupé přímo navázala na…

Víme, jak bude vypadat nová Škoda Octavia. A známe i další detaily Víme, jak bude vypadat nová Škoda Octavia. A známe i další detaily

Oficiální premiéra nové Octavie proběhne až v příštím…

 





 
Seat Tarraco poprvé naživo: Sportovnější medvěd s větším kufrem

Seat Tarraco poprvé naživo: Sportovnější medvěd s větším kufrem

Včera

Největší SUV Seatu jsme si prohlédli ve městě, které mu dalo jméno. Tarraco je historický název španělského města Tarragona, které za antického Říma bývalo důležitým přístavem.




Blesk.cz

Máte problém s migrací? Postavte přes Saharu zeď, radil Trump španělskému ministrovi

Máte problém s migrací? Postavte přes Saharu zeď,…

Americký prezident Donald Trump nabídl španělskému ministru zahraničí Josepovi Borrellovi radu, jak zastavit…

To by vzbudilo i hluchého! Úpravna masa ve vnitrobloku domů burcuje obyvatele ve čtyři ráno!

To by vzbudilo i hluchého! Úpravna masa ve…

Chtěli byste se denně budit ve čtyři ráno? Zřejmě ne! Řada lidí, kteří bydlí v pražské Petrohradské ulici,…

 

iSport.cz

Souhrn EL: Trnava skolila Anderlecht! AC Milán s Chelsea braly výhru

Souhrn EL: Trnava skolila Anderlecht! AC Milán s…

Fotbalisté Dynama Kyjev vstoupili do "jablonecké" skupiny K Evropské ligy domácí remízou 2:2 s Astanou. Hosté…

Rennes - Jablonec 2:1. Bod byl blízko, rozhodla penalta v nastavení

Rennes - Jablonec 2:1. Bod byl blízko, rozhodla…

To je veliká škoda! Fotbalisté Jablonce sahali v úvodním utkání Evropské ligy na hřišti Rennes po bodu, ještě…

 

Reflex.cz

Erotika bez nahoty: Takhle kdysi vypadaly extravagantní tanečnice v pánských klubech

Erotika bez nahoty: Takhle kdysi vypadaly…

Mnoho lidí si představuje vystoupení burlesky jako laciný striptýz, ale profesionální tanečnice tohoto žánru…

Po čem muži touží: Na to se ptejte v jiném filmu a tenhle paskvil raději vynechte

Po čem muži touží: Na to se ptejte v jiném filmu a…

Komedie Po čem muži touží titulní otázku neřeší, ale zato dává důkladně na vědomí, po jakých vtipech podle…