12.12. 2017 Stanislav Kolman Stanislav Kolman

Britové staví revoluční zavěšení kol. Je podstatně lehčí a vydrží až milion kilometrů

 

Automobilky se při stavbě nových vozů snaží ušetřit hmotnost, jak jen to jde. Zlomovým řešením této problematiky může být zavěšení vznikající pod britským konsorciem.

Společenství britských technologických firem pracuje na vývoji revolučního zavěšení kol bez pružin a tlumičů, které podle jejich vyjádření dokáže snížit hmotnost až o 40 % ve srovnání s konvenčním řešením, které jednotliví výrobci používají dnes.

Systém se jmenuje Lift (zkratka Lightweight Innovative Flexible Technology, tedy lehké, inovativní a flexibilní technologie) a v praxi jde o dvě tyče uložené příčně s ohýbajícími se rameny. „Kola se nepohybují jen nahoru a dolů, ale i jinými směry, tudíž je celý tento systém nesmírně komplexní. Konečně máme k dispozici dostatečný výpočetní výkon, jenž nám umožní jednotlivé funkce zanalyzovat,“ vysvětluje Dirk Landheer, výkonný ředitel společnosti Simpact, jež je členem zmiňovaného konsorcia.

Alfa Romeo 164 Procar: Technika z F1 v nenápadném balení. Proč vznikl jediný kus?

Projekt aktuálně vzniká za finanční podpory Innovate UK, tedy britské veřejnoprávní agentury. Jenže peníze dochází a aby Britové mohli revoluci v zavěšení kol odstartovat, budou muset sehnat další prostředky. Dobrou zprávou je alespoň fakt, že řešení už mají kde testovat, k nasazení jim poslouží speciál Ariel Atom.

Zavěšení je tvořeno z kompozitních materiálů a tvůrci si na složení jednotlivých částí dávají dobře záležet. I díky tomu avizují, že taková technologie bude mít životnost až jeden milion kilometrů, což „přežije“ 99,9 % všech automobilů. Navíc zavěšení nemusí být nasazeno jen na osobáky, ale třeba i nákladní vozy.

A ještě jedna nemalá zajímavost. Ve vzdálenější budoucnosti bychom se mohli dočkat dne, kdy Lift na nerovnostech zvládne svou prací na obou nápravách dokonce vyrábět elektřinu, čímž by dokázal přispět energií do baterií. V případě elektromobilů či hybridů by to znamenalo prodloužení dojezdu, případně stejný dojezd, avšak nižší hmotnost automobilu díky možnosti nasadit lehčí akumulátory.

To je ale hudba hodně vzdálené budoucnosti, zatím systém ke správnému fungování potřebuje i nadále tradiční tlumiče. Počítá se ale s tím, že by je (stejně jako pružiny) dokázal s dalším vývojem nahradit.

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Česko potřebuje víc inženýrů. Ekonomů je dost, říká odborník Česko potřebuje víc inženýrů. Ekonomů je dost, říká odborník

Potřeby firem se podle hlavního ekonoma UniCredit Bank…

Krok blíž ke koalici. Němečtí sociální demokraté budou jednat s Merkelovou Krok blíž ke koalici. Němečtí sociální demokraté budou jednat s Merkelovou

Německo v neděli udělalo důležitý krok ke vzniku další…

Tálibánci zaútočili na mezinárodní hotel. Zabili čtrnáct cizinců a čtyři místní Tálibánci zaútočili na mezinárodní hotel. Zabili čtrnáct cizinců a čtyři místní

Počet obětí nočního útoku na mezinárodní hotel v Kábulu…

 

Štítky Technika

 

Přidat názorDiskuse: Britové staví revoluční zavěšení kol. Je…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál

Liberecké automobilové závody byly svého času největším…

Minitest Volkswagen Touareg Masaj 3.0 TDI: Nesnáším loučení! Minitest Volkswagen Touareg Masaj 3.0 TDI: Nesnáším loučení!

Dnešním testem dáváme poslední sbohem druhé generaci…

 





 
Jak levně garážovat auto: Temný život pod plachtou

Jak levně garážovat auto: Temný život pod plachtou

Včera

Sehnat při dnešních cenách nemovitostí garáž je pro většinu pracujících jako z říše snů. Existují ale i další možnosti řešení ochrany auta.




Blesk.cz

Slováci se masově hlásí na české vysoké školy. Loni podali 20 tisíc přihlášek

Slováci se masově hlásí na české vysoké školy. Loni…

Zájem Slováků o studium na vysoké škole v ČR neklesá. Ačkoli se v důsledku demografického vývoje snížil celkový…

Chile zasáhlo silné zemětřesení. Přišlo krátce po návštěvě papeže Františka

Chile zasáhlo silné zemětřesení. Přišlo krátce po…

Sever Chile zasáhlo v noci na neděli zemětřesení o síle 6,3 stupně. Otřesy byly podle agentury EFE cítit i na…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Další litvínovský nezdar. Zlomí nás skoro každý gól, kroutí hlavou Gerhát

Další litvínovský nezdar. Zlomí nás skoro každý gól,…

Začali solidně. Jako bojovníci, kteří se chtějí rvát s osudem a konečně touží prolomit čekání na první výhru…

 

Reflex.cz

Kdy se Zeman a Drahoš ženili a jak to měli s KSČ? Projděte si životní dráhy kandidátů na prezidenta

Kdy se Zeman a Drahoš ženili a jak to měli s KSČ?…

Z jakého prostředí pochází prezidentští kandidáti Miloš Zeman a Jiří Drahoš? Čím si v životě prošli, s kým a…

Rusové natočili vtipný klip: Diktátor Kim Čong-un souloží se svoji jadernou bombou

Rusové natočili vtipný klip: Diktátor Kim Čong-un…

Zamilovaný severokorejský diktátor Kim Čong-un svede svoji jadernou bombu. Když ji však jeho soudruzi odpálí, je…