Po dlouhé době rozumný návrh a doufám že projde. Praxe je to co z řidiče dělá zkušenějšího: ne neohroženého a dokonalého, ale zkušenějšího. S teplým řidičákem člověk jedná nebezpečně jelikož neví že auto nezastaví na fleku jak říkali kamarádi atd. Spousta mladých řidičů nedostala druhou šanci aby měli možnost poučit se ze své chyby. Při první nehodě zabili sebe nebo někoho jiného a to jen proto že nevyježdění dělají kraviny které zkušenějšího řidiče ani nenapadnou ;-\ . Otázkou je jestli budou mít řidičáky na zkoušku žádaný efekt, když se můžou "řidiči" pojistit proti pokutám. :no:
Právě, že jedná nebezpečněji, protože neví jak se auto chová. A to žádný řidičák na zkoušku nezmění. Kdyby zavedli povinnou školu smyku jako součást výcviku v autoškole (viz. např Finsko), to by byl radikální přínos. Sice by to vedlo ke zvýšení ceny o cca 3-4k, ale na silnicích by bylo rázem bezpečněji.
Jenže problém je v tom, že jak mám řidičák, jsem mistr světa a smyky zvládám. Kdyby to proběhlo už v autoškole, rychle by zjistili, že to nezvládají...
Co je k ničemu? Vyzkoušet si na jaké dráze zastavíš ze které rychlosti? Co se stane když dupneš na brzdu nebo prudce ubere plyn v zatáčce? Když budeš kroužit a postupně přidávat plyn? Pokusí se v různých rychlostech vyhnout imaginární překážce atd. Stačí pár jednoduchých věcí a pokud není člověk úplný ňouma tak pochopí kde je hranice. A taky to že v provozu nemá kolem sebe mraky místa a není tam sám. Není to o tom že ti to na folii ujede a máš na rukách uzel, je to o tom se do takové situace pokud možno vůbec nedostat, pokud sám nechceš.....
Jsem téhož názoru. Škola smyku by povinná být měla, a nejen ta. Měl by být celkový výcvik extrémních situací. Nějakých dvacet hodin jízdy v provozu je k smíchu. Před vypuštěním do provozu by měl řidič umět razantně brzdit, zvládat smyk, umět se vyhnout nečekané překážce atd. atd. A ať řidičák stojí klidně 25 tisíc, kdo ho opravdu bude chtít, ušetří si na něj. A alespoň ho nebude mít každej moula s nosem nalepeným na volantu...
1.) řidičák na zkoušku je určitě dobrý počin a řekl bych, že to u většiny mladých řidičů zabere
2.) škola smyku by měla být součástí autoškoly na 100%, je to super záležitost, kdy se řidič (i zkušený) mnohému novému přiučí
3.) přidal bych omezení výkonu auta na cca 80-90k na první 2 roky, podobně jako je to u motorek,po 2 letech bez omezení.
Omezilo by to mladé blbce s olítanými výkonými auty co závodí na silnicích a myslí si, že jsou supermani >:D
1) Opravdu myslíš, že někoho, kdo jezdí stylem "f*k the system", rozhází čtyři body dolů a řekne si: "Tak fajn, začnu se chovat zodpovědně, dodržovat limity a jezdit bezpečně, když to tedy mám jen na zkoušku."?
3) Věř, že blbci k závodění nepotřebují olítané bavoráky.
Omezené na 90k je zajímavá myšlenka. Jen přiznám se, že v určitých ohledech nepoužitelná. Mám auto silnější protože jezdím dlouhé trasy, ale nemám na to koupit pro děti druhé. Takže po dvou letech kdy nebudou moct jezdit si sednou do auta (zapomenou vše co se v autoškole naučily) a vyjedou do provozu.
Nekde byva omezeni na max rychlost - napr. ze nesmis 2 roky jezdit vice nez 70 km/h + musi byt na aute nalepka, ze tam sedi zacinajici ridic.
Neni to idealni, ale nejake omezeni (rychlost, vykon etc.) bych rozhodne uvital, protoze vim, jak se jezdi po ziskani ridicaku :-)
Na druhou stranu, i se slabym autem se da jezdit prasacky, takze je to na dlohou diskusi ;-\
Mě se spíš líbí varianta jezdit třeba od 17, ale za přítomnosti někoho dospělého třeba staršího 21. Než to omezovat rychlostí nebo výkonem. Ona i ta semdesátka může být ledaskde nebezpečná.
Nedostat smyk se nemusíš učit stačí jezdit normálně a znát základy fyziky ;-\ . Máš pocit že to co ti někdo ukáže a vysvětlí někde na ploše 200 krát 200 metrů budeš schopný realizovat v provozu? Na víc třeba za půl roku od kurzu? Nebuď směšný.... Jen hloupý rozjezd zvládne spousta lidí v autoškole na parkovišti, ale v provozu už je to horší. Psychika hraje velkou roli, taky to že parkoviště je většinou na rovině.... Když dostaneš smyk v zatáčce z kopce je to úplně něco jiného než na rovině atd. atd. Je to na knihu ne na diskusi....
Jasně, to je naprostá pravda, ale musíš brát v potaz to, že lidi přicházející do autoškoly nemají žádnou zkušenost s řízením a pod slovem "normální" si můžou představovat kdeco - respektive si nepředstaví vše. Určitě je lepší vyzkoušet si jak reaguje auto v mezních situacích a trošku se přitom vylekat, než spoléhat na znalost fyziky a vágní popis smyku v pravidlech silničního provozu. A myslím, že kdyby ti v autoškole ukázali v jakých situacích vzniká smyk a nechali tě v tom trochu vymáchat, tak si v reálu dáš určitě větší pozor aby ses do té situace nedostal, než když vyjedeš do světa s naivní představou že jezdíš "normálně". Stačilo by lidem vysvětlit kdy ne/brzdit, zatáčet, přidávat plyn nebo podřazovat. Kontrolovaná léčba šokem by určitě fungovala líp než slovní upozornění a nějaké tytyty. No ne?
souhlas. pamatuju si, jak jsem poprve asi ve 12 dostal na polni ceste hodiny (velmi kluzka cesticka po desti). byl jsem sakra prekvapen, ze 1.5 tuny tezke auto dokazalo v male rychlosti se klidne otocit - tedy kontakt s povrchem mizerny, i kdyz to nebylo vubec videt.
pred tim jsem zil v iluzi, ze je potreba nejake obrvske sily, aby se kola sklouzla do strany, to ale tak neni - i na mokrem asfaltu staci docela malo. toto ale tezko pochopi nekdo, kdo nikdy necitil pod sebou absolutne neriditelne auto - proto bych toto rad videl v autoskolach. ne jenom pro nacviceni zvladani smyku (nacvicit si tohle aspon trochu dobre by chtelo sakra hodne casu) ale spis aby se clovek zbavil te iluze, ze se auto udrzi na kolech at' se stane cokoliv.
Základem je zlepšení výuky. V autoškole to jde s výcvikem od devíti k pěti. Snižování počtu hodin, absence jakýchkoliv jízd na volné ploše, kde by si zkusili chování auta ve vyšších rychlostech, na mokru nebo ve smyku. To jsou podle mého největší problémy.
Řidičák na zkoušku tomu sotva pomůže.
Nehledě na to, že kdo dnes příjde o řidičák, jezdí si vesele dál a když na něj příjdou tak se nic moc neděje, tresty k smíchu, veřejně prospěšný práce a nebo podmínka. Aby si šli sednou, to by je museli nachytat tak desetkrát.
Souhlas. Současný systém výuky mi připadá takový příliš uspěchaný. Naučit se trochu točit volantem, vecpat se mezi plnou a cyklistu a s trochou štěstí zvládnout zkoušku (na x-tý pokus). Chce to více hodin s širším záběrem. A taky mi nejde úplně do hlavy absence výuky techniky. Základy to chce - pak člověk zjistí, že čerstvý řidič vysloveně neumí předjíždět, neví jak využít výkon motoru a o nějakém smyslu pro údržbu také nemůže být řeč.
Řidičák na zkoušku? Kdo jezdí jako prase s body dvanácti, bude prasetem i s body osmi. Slabá auta? No, to bych vám přál vidět jízdní styl kamaráda s HTP, nebo jiného ve Felicii...Tohle je zkrátka v hlavě, jak už někdo píše.
Prosím Vás na volné ploše se naučíte max ovládání vozidla. Já jsem nezažil ani trenažer ani volnou plochu s autem mě naučil můj otec. dnešní mladí to bohužel neumí a je problém, že tehdejší auta se soutva rozjela. Řidičák na zkoušku ano, ale ještě k tomu omezit výkon auta podobně jako je tomu u motorek. Myslím si že výkon 55 KW je až dost . Dnešní auta jsou na tom úplně jinak. Nepamatuji si ,že bychom jako mladí slýchali o tolika autech omotaných kolem stromu jako je tomu dnes nebo že bychom jezdili ožralí nebo zfetovaní.
Dnešní mladí to neumí a předcházející generace byly hvězdami? Ale nechtějte mě rozesmát. Omezení výkonu opravdu není žádným řešením, 130kmh jede dnes již opravdu každé auto a nezvládnout se dala i Š120... Intelegence se s věkem nezvyšuje, pokud ji někdo nemá v 18, v 50 to lepší nebude. Padesátiletý dobytek ve 150kw autě je méně nebezpečný jako ten dvecetiletý?
Problémem není výkon motoru nebo mi chcete tvrdit, že nejbezpečněji jezdí lidé s motorem o výkonu do 55kw? To doufám nemyslíte vážně. Výkonnější vůz neznačí automaticky větší zbraň...
Asi takhle - jsou tři zásadní typy nebezpečných jezdců. První jsou ti mladí - reakce mají rychlé, ale zkušenosti nula celá nula nic. Ti jsou nebezpeční tím, že když je auto začne trochu poslouchat, mají pocit, že teď už zvládnou úplně všechno. Druhé nebezpečí jsou penzisti, kteří už moc nevidí, neslyší, reakce nemají - sice bohaté zkušenosti, ale už na tu silnici taky moc nepatří. A pak tu máme ty mistry světa, kteří přežili tu první fázi a dosud žijí, přestože nepochopili, že na té cestě chtějí žít i ti ostatní.
A pokud má někdo pocit, že existovala tady v Česku generace, která by jezdila líp, než ta stávající, tak bohužel nemá pravdu. Možná nebyl tak hustý provoz a tak rychlá auta, ale lidi nebyli zdaleka tolik vyježdění a drtivá většina prostě jezdit neuměla. Situace je bídná i teď, ale vidím tu pozvolné (bohužel opravdu jen pozvolné) zlepšení (mluvím jen o řidičských dovednostech, ne o stavu silnic nebo hustotě provozu). Zlepšení totiž přináší hlavně větší vyježděnost, a k tomu dřívější generace až na výjimky moc šanci neměly.
chyba je určitě v už v autoškolách , tam se toho opravdu moc nenaučíš , když jsem šel do autoškoly tak jsem už asi všechno uměl , značky , křižovatky , přednosti atd jediný co mě tam asi naučili bylo podélné parkování >:D . Ale myslím že základ je jezdit podle předpisů a používat hlavu a oči. Předvídat a odhadovat situaci , spousta lidí prostě jen nedává pozor a neodhadne situaci , přeceňují sebe i schopnosti auta , nerespektují ostatní řidiče .
Problém bych viděl jak je uvedeno v článku v autoškolách. Podle mě je hodně málo hodin jízdy. Dál bych to viděl dostupnost silných aut za pár korun a to, že rodiče nezajistí to aby začínající řidič měl nějaký slabší auto pro začátek a nejezdí s ním dozor. Začal jsem jezdit v 16ti na motorce (simson a potom jawa 125 dandy) a teď to bude rok a půl co jezdím autem (felicie) a za tu dobu mě policie stavěla dvakrát. Poprvé jsem si nepohlídal rychlost a podruhé běžná kontrola. Takže podle mě snížení hranice na 8 bodů nic nevyřeší. Police by měla měřit častejc a měnit místa, ovšem nebuzerovat řidiče...
no to máš pravdu, ale furt lepší než olítaný BMW se 100kW... hlavně bych viděl problém že dostane papíry a nejezdí s dozorem... myslím, že každej ze začátku trochu blbnul, ale musí to bejt rozumě. Jak říkáš, je to jen o hlavě. Já si provoz auta platim sám, takže nějaký lítání jak prase ani nepřichází v úvahu, protože na to nemám >:D:*) a zjistil jsem, že je zbytečný kolikrát spěchat a předjíždět, protože na semaforech stojí předjetý auto za mnou >:-[]
Mně k slušnějšímu řízení auta paradoxně nejvíc pomohl řidičák na velkou motorku...
Vyzkoušel jsem si skoro 300, takže už mě to v autě neláká, zároveň jsem ale automaticky začal jezdit i v autě o hodně defenzivněji, víc předvídám, radši přibrzdím než bych se snažil před problémem ujet atd.
No mě vycvičil Favorit, dalo se s ním sice i 150, ale tak od 130 už to vypadalo, že se rozpadne >:D. V té době, rok 1990, celkem moderní auto. Jinak ideální typ auta, myslím velikost/výkon, na start řidičský kariéry :yes:
umí, ale přece jen je ovladatelnější než tank s dvoulitrem.... krom toho u tý jedna dvojky sundáte nohu z plynu a už to brzdí... motorem... maloobjem a tříhrnek.... to silnější motory taky zrovna neumí že.... ale i ta fabie má tunu a pů lskoro...
Právě, že brzdí ;-)
Fabie 1.4 16v potřebuje sakra velký kopec, aby na pětku zrychlovala. A to si tam zkus fouknout z pětky trojku, budeš rád, když si nedáš čelo o volant :-)
Stane, jen to potrvá o něco déle. Znám to ze svého okolí - i s Felicií či Fabií nemají někteří problém proletět obcí 100 km/h a na okreskách se s 20letým nevýkonným vrakem plným přátel rozjet na 150...Jistě, nepopírám, že někdo takový by byl se šestiválcem pravděpodobně ještě nebezpečnější. Každopádně to rozhodně jen o výkonu není a nejzásadnější je, nakolik je ten či onen zodpovědný.
Ano jede 180, ale za jak dlouho se tam dostane? Někde na okrsce kde se stává nejvíc tragických nehod, je sakra rozdíl jestli od jedné zatáčky k druhé zrychlíš ze 60 na 80 nebo na 140.
Mám stejný názor- zrychlení mezi jednotlivými zatáčkami a tedy výsledná rychlost před další zatáčkou (a samozřejmě ještě spousta dalších proměnných jako technický stav vozidla- funkční tlumiče, rovnoměrně brzdící brzdy, stáří a hloubka vzorku pneumatik- přítomnost "pomocníčků" a spousta dalších vlivů) na okresce může znamenat rozdíl mezi nehodou a zvládnutím situace- a slabší auto spíš dá začátečníkovi příležitost napravit chybu. Na motorce je rozdíl mezi silným a slabým strojem v ruce začátečníka ještě mnohem více patrný a zkušenější často začátečníkům radí pořídit slabší stroj s přívětivými jízdními vlastnostmi a méně agresivními brzdami místo vysněného výkonného supersportu a nemálo těch co neposlechli dobrou radu už má podél silnic pomníčky, nebo v případě že měli štěstí, tak se na motorky vykašlali, protože se se strojem na který neměli zkušenosti prali a jízdu si neužili. Stejně jako lyžovat se nikdo neučí na černé sjezdovce, piloti jako první letadlo neřídí Gripen, začínající horolezec se nepožene napoprvé na Everest, tak i začínající řidič by se neměl hnát ihned do silného auta/ na silnou motorku.
V tomto zastávám odlišný názor, "slabší" auto nemusí značit automaticky pomalou jízdu, to je chybná základní premisa. Výkonnější vůz sice může vyvinout vyšší rychlost mezi zatáčkami, ale zároveň s vyšším výkonem souvisí výkonnější brzdový systém, čili výsledná rychlost před zatáčkou může být v obou případech shodná. V čem dá tedy slabší auto větší příležitost na nápravu chyby bohužel nechápu. Ona sama definice silného auta je silně subjektivní. Je silné všechno, co má nad 50, 100 nebo 200 kw?
Je to o tom co jsem psal výše. Jestli do zatáčky vlítneš ve 130 nebo ve 70 je sakra rozdíl. Tak že je dost podstatné jaké auto tupec řídí. Jestli 40 kw Feldu nebo 120 kw Bávo z toho samého roku.
Ne, není to o výkonu auta, ale o inteligenci řidiče. Jestli těch 130 pojede ten ve Felicii nebo BMW je naprosto irelevantní. Kdybych tvé srovnání bral ad absurdum, je možné, že v BMW budeš i v těch 130 mít větší šanci vyváznout lépe než jiný v 70 ve Felicii. Ale to už se dostáváme zcela mimo původní problém.
Celou doby se bavím o zkušenostech začínajícího řidiče. A pokud nezkušenému dáš do ruky Feldu nebo BMW je to sakra rozdíl a jestli jej nevidíš jsi ten samý adept na křížek vedle cesty jako ti co už ho tam mají
A právě ty zkušenosti jsou značně odlišné, jestli toto nechápeš, nemáme se o čem bavit. Chápu, že pokud je někdo po autoškole nemehlo bez mozku, pak se mu BMW zdá jako zbraň. Každý máme schopnosti zcela jiné, to je jasné. Na zabití stačí i prehistorický Favorit.
ooo děkuji za vyškolení, ale troufnu si říct že co máš ty naježděno mám já nacouváno. A jestli ty nevidíš rozdíl mezi 40 a 120 kw budeš nejspíš víkendový řidič s kloboukem který ví kulový o čem mluví.... Pak by jsi mi ještě mohl vysvětlit proč si v 15 letech jako začínající řidič nemůžeš udělat řidičák hned na LITROVOU MOTORKU? ;-\
Diskutéři, kteří prohlašují takové bláboly jako ve svém příspěvku ty, jsou vážně k politování. Pokud si však něco potřebuješ poměřovat, musíš změnit adresu. Nejspíš sis z nějakého takto "extrémně" výkonného 120kw auta nadělal do kalhot a ještě jsi to nevstřebal, v pořádku, taková auta nejsou pro každého. Jsou řidiči a "řidiči".
Co potřebuješ vysvětlovat? Jako že nechápeš rozdíl mezi motorkou a autem? Ajaj... >:-[]
Jenom nemám rád jedince jako jsi ty kteří jezdí kolem komína max. za hranice města a pak jsou velmi chytří co se týče řízení. Očividně máš mizerné zkušenosti jelikož tvé názory jsou úplně zcestné. Pokud nedokážeš pochopit že nezkušený řidič nemusí výkonné auto zvládnout aniž by lámal rychlostní rekordy nemá smysl se s tebou bavit. A rozepisovat ti tady jaké můžou nastat situace.... Každý kdo má něco odjeto ví svoje ty na to máš ještě spousty spousty času než dospěješ. A rozdíl mezi motorkou a autem je pouze ten že "do" motorky prší, jinak jede taky tak jak za ní bereš stejně jako to auto tak že ten tvůj řidič s mozkem "to jsi určitě nemluvil o sobě" by neměl problém 50 ani s 600....
Pokud zde kdejaké anonymní individuum bude psát své výmysly, pak nemá cenu se s ním hádat. Ty jsi skvělým příkladem 8-s Osobní invektivy si prosím strč tam, kam slunce nesvítí, já na ně zvědavý nejsem! Na zbytek nemá cenu reagovat, kde nic není, ani smrt nebere...
O pomalé jízdě nikdo neřekl ani slovo- jediné co bylo zmíněno je pomalejší zrychlení- dosáhne tedy za určitý čas a dráhu nižší aktuální rychlost. Výkon brzd v poměru k výkonu motoru není vždy u všech aut stejný- tedy výkonnější auto nemusí mít zákonitě vždy zpomalit z vyšší rychlosti stejně rychle jako slabší auto z nižší rychlosti, slabé auto může mít značně předimenzované brzdy z důvodu použití stejných komponentů jako jiné- mírně výkonnější auto dané automobilky či koncernu. Výkonné brzdy bez asistenčních systémů navíc zvyšují riziko zablokování kol a smyku, nezřídka je obtížnější dávkování brzdné síly. Slabší auto může pomoci právě tím, že je nepatrně menší šance se do problému dostat právě tou nižší výslednou rychlostí danou pomalejším zrychlením, snažím dávkováním brzdné síly, snažším dávkováním plynu a pokud se do problému člověk dostane, pak má o pár setin až vteřin více času na reakci a nápravu. Nemyslím si, že existuje jediný relevantní argument pro to, aby se začátečník učil řídit v silném autě- ale kdo chce kam, pomozme mu tam- nevolám po žádných zákonem stanovených represích, jenom apeluji, aby čerství absolventi autoškol (a jejich okolí, které jim do toho může kecat), při výběru auta používali mozek.... ano silné je subjektivní- co považujete za silné pro zelenáče Vy?
Opravdu se neshodneme, slabé auto není zárukou nižší nehodovosti, to ani omylem. Věty o lepším dávkování brzd a plynu u slabších vozů považuji jako určitou neznalost, budiž. Zde se nebavíme o závodnických setinách, v daných krizových situacích nezareaguje správně obrovské procento aktivních řidičů, věk na tom nehraje naprosto žádnou roli. Nevidíš důvod kupovat silné auto jako první, já nevidím důvod kupovat pro začátečníka zdechliny. Ta ti v krizové situaci, např. při předjíždění, může připravit perné chvilky. Věk s výkonem nesouvisí, jsou zkušení mladí, kteří mohou užívat klidně RS verze domácí automobilky, jako i ti, kterým by člověk nesvěřil ani autičko na dálkové ovládání. Je to ale vždy o konkrétních jedincích. Blázni za volantem jsou napříč všemi věkovými skupinami.
Odpovídat na otázku otázkou nepovažuji za šťastné. V diskuzi zde zaznělo například omezení výkonem 55kw. To opravdu nepovažuji pro dnešní provoz za dostačující hodnotu. Pokud je člověk inteligentní a jezdit umí, nevidím důvod proč by si někdo takový nemohl klidně pro radost pořídit mnou zmiňovanou sportovní verzi domácí automobilky. A shodneme se na tom, že ne každý na takové auto má nejen schopnosti, ale i inteligenci a proto to může dopadat tragicky. Stejně jako podobně neschopný a "inteligentní" člověk například ve Felicii.
Nerada se hádám s kolegou alfistou, ale nemůžu souhlasit s tím, že by věty o dávkovatelnosti brzdné síly a plynu byly blbost- mám to z vlastní zkušenosti, kdy jsem často přesedala z jednoho auta do druhého během dne a ty rozdíly byly opravdu citelné- přeskočit třeba ze swifta 1.0 39 kW do alfy 156 2,4JTD 103kW byl sakra velký rozdíl a to je jenom jeden z příkladů. Navíc nemluvím o zkušených mladých, ale o čerstvých absolventech autoškol u kterých nejsou jasné jejich schopnosti, navíc nemají potřebné návyky... Nicméně názory jsou od toho aby se lišily, děkuji za zajímavou debatu
Souhlasím, diskuze není pouze o shodných názorech, ale také o těch odlišných ;-)
Rozdíl o kterém píšeš, navíc ve prospěch Swiftu, vnímám prostě odlišně. Rozdíl v obou vozech je značný. On i ten čerstvý absolvent nemusí být řidičské nemehlo, byť samozřejmě reálný provoz a naskakující ujeté kilometry dále cizelují řidičovo umění. O tom se nepřu a znova souhlasím.
I já děkuji za debatu a přeji mnoho bezproblémových kilometrů ;-)
IMHO je blbost, aby měl mít začínající řidič slabé auto. Pokud chce jezdit jako prase, tak tak jezdit bude. Když jsem měl první Fabii HTP, tak jsem s ní jezdil i 160 (neříkám raději kde) a párkrát jsem měl docela krizovky při předjíždění. Nyní mám auto s 2x kolik válci a více než 3x tolik výkonem a jezdím mnohem pomaleji a klidněji.
berte ten můj nadpis trochu s nadhledem, jen tím chci chci říct, že jsem vděčný za začátky na "stodvacítce" , naučila mě jednak citu k technice a také jezdit s určitou rezervou, necítil jsem se tak neohroženě jako začátečník, který dnes sedne do silného auta a s pocitem sebejistoty a nezranitelnosti jezdí riskantně... i v tom je trocha osobní zkušenosti ... po přesednutí ze š120 do firemní toyoty jsem se taky trochu vyblbnul, ale myslím že krom vyšší rychlosti a vychutnávání si zatáček jsem snad nikoho neohrozil ...
120 jako komunistický auto?!
Naopak - předepsal bych všem "mladým komunistům" jezdit v tom... ať vidí, v čem musel jezdit "pracující lid poctěný vedoucí úlohou"...
>:-[]
to snad musela být celá fabrika od prvního soustruháře až po posledního konstruktéra tvrdě komunistická :-)
Nebo snad dělalo komunistickým auto už jen to, že vznikalo za komunistického režimu ?
Byl snad i můj děda komunista, ačkoliv nikdy nebyl ve straně, jen protože žil v komunistickém režimu ?
dnešní mladí by se stím ani nerozjeli na tož v zimě nastartovali. :-) ubylo by nehod. na druhou stranu bych takové auto jako již letité svému dítěti nepořídil k vůli bezpečnosti. Jo možná jako nové samozřejmě s dobrými emisemi a vylepšenými brzdami, ale motor bych nechal na stejné výkonové třídě. pak je to ideální auto co si opravíte sami a moc nestojí ani náhradní díly.
Blahoželám poslancom Českej republiky, že objavili teplú vodu z teplého kohútika. To čo bolo na Slovensku už pred viac ako desiatimi rokmi okopírovali a teraz predkladajú ako super novelu. Keď na Slovensku zistili, že je to zbytočné tak to znova zrušili. Očakávam niečo podobné aj u Vás.
Pořád platí, že základní problém u nás jsou liní a neviditel
Vlastně nic proti řidičáku na zkoušku.. škole smyků v autoškole.. a já nevím, co ještě.
Ale pořád platí, že základní problém našich silnic spočívá v tom, že tam nikdo nic nekontroluje.
Když už policajti nějakm vyrazí, tak dají radar metr za načku - by vydělali. Nestarají se o to, aby byly silnice bezpečnější...
Pořád řečí, jak je to výchovou a já nevím čím ještě - ale němečtí řidiči jezdí doma ukázkově... a u nás jako prasata!
Jak je to možný?
Vědí, že tam si to nemůžou dovolit... a u nás můžou. :-(
Re: Pořád platí, že základní problém u nás jsou liní a nevid
Pořád dokola. Když hledat v něčem chybu tak v Policii.
Když dělá co má a zastavuje hovada za volantem, ti ujíždí a hned je Policie špatná, protože se snaží konat. Kdyby chudáka nechala, nikoho by neohrožoval.
Už si vyberte, co vlastně chcete...
Re: Pořád platí, že základní problém u nás jsou liní a nevid
Ty jseš policajt?
Jinak to co píšeš nedává smysl...
Policie - teda minimálně ta dopravní - je tady na to, aby hlídala dodržování předpisů v dopravě.
Tak ať to prostě dělá!
Když mě změří 60 u nástupního ostrůvku tramwaje.. tak se velmi slušně omluvím a zaplatím.
Když mě změří metr za cedulí města, kde nejsou žádný baráky a prostě jsem jen ještě úplně nezpomalil - tak jsou to hovada, co vydělávají... aniž by dělali svou práci!
Už chápeš? ;-)
Re: Pořád platí, že základní problém u nás jsou liní a nevid
souhlas :yes: jak jsem psal ve svym příspěvku, na motorce mě stavějli jednou za dva roky ježdění, když sem si nepohlídal rychlost v obci a nedávno v autě, jako běžná silniční kontrola. Takže za 3,5 roku ježdění mě zastavili dvakrát. Když je pěkný počasí, tak měří na výjezdu z města. jináč nejsou vidět :-!
Tak nám zase velký bratr vystrkuje růžky - prezervativ na zkoušku, řidičák na zkoušku, důchod na zkoušku, život na... zkoušku. Tohle snad může napadnout jen kyborga, neb rozumný člověk ví, že přece celý život je jedna velká zkouška a všichni v ní (bohužel - bohudík) obstát nemohou už z přirozené podstaty věci.
Prvotní je rodina, vedení mladého člověka k odpovědnosti, obezřetnosti, uvážlivosti. Jsem už poměrně dlouhou dobu po záběhu a denně, opravdu denně mi vyskakují rady mé drahé matky, které jsem od ní dostával co mladý zobák. To - buď opatrný, neriskuj - mi drnčí v hlavě kdykoliv to ještě i dnes oroštuji v dlouhém táhlem jemně přes míru. Tak o tom to je - o matčiných radách a o otcově příkladu. Na sedadle spolujezdce odezírat návyky zkušeného jezdce, nikoliv po čas cesty tupě zírat do mobilu a hrát si digitální hru Rambo...
No a nyní to nejdůležitější - však znáš pořekadlo - starý hlupák byl kdysi mladým hlupákem. Totiž jde o to, že tok života z tebe postupně génia nedělá, napsal bych dokonce, že je to naopak, jen umíš své nedostatky lépe maskovat... a to i na silnici.
Takže akcentuji upřimnost, upřímnost k sobě - poznat, vědět, že třeba ty nejsi a nikdy nebudeš Loebem okresu, že jsi antoušek, který se bude celý život volantu jenom držet. Nauč se tedy alespoň držet dobře...
A co tedy s tím řidičákem? No, jedno jízlivé pořekadlo praví, že auto na řidičák nejezdí. Kde tedy najít racionální balanci. Nikde, nedá se najít. Snad jen... povinný praktický preventivní příklad - nechat nějakého toho nezodpovědného mladého zobáka naběhnout v tretrách a v plném klusu čelem do stromu v pangejtu. A když ho to netrkne ani v tom klusu, pak jedině na celý život jednu Carreru. Myslím... autodráhu...
Oni jaksi ti mladí nebourají jen tak z plezíru, ale hlavně proto, že jim schází dostatek zkušeností. Jasně, jsou mezi nimi i frajeři, kteří kvůli blbé frajeřině riskují. Ale ruku na srdce, i ty přece znáš lidi, kteří to mají prostě v povaze a nikdy z toho nevyrostou.
Je to prosté uvažování recíka. " Tentokrát to vyjde/ nechytí mě/ budu chytřejší atd... "
Škola smyku je určitě dobrá věc, a poohlédneme od toho, že je lepší se svým vlastním vozem. A zvýšení povinných odjetých hodin také není od věci. Ale kam to půjde? Papíry budou logicky dražší.
Když se zvedne cena řidičáku jako takového, uvažuj kam to povede. Budou se jako první auta v 88% prvořidičů kupovat staré střepy. Nabídka po nich vzroste. Kupní síla se nemění, zůstává stejná. A půjde to časem dál, šetřením na servisu, na gumách a dál nemusím pokračovat.
A co takhle zrušit autoškoly ?
Než to zavrhneš, čti dál.
Nemyslím jejich úplné zrušení, ale zbavit je jejich statutu jediného prostředku k naučení se zacházení s vozem. Tím dalším legálním způsobem jak se naučit řídit by měla být přece rodina. Mě učila řídit máma, a dodnes často při řízení vzpomínám co mě všechno naučila, její přínos byl daleko větší než nějaká povinná instituce, chrlící prvořidiče jako na běžícím pásu. Vše začíná v rodině.
1) Rodič si dobře pohlídá jaké chyby dělá jejich potomek a úměrně tomu zakročuje.
2) Mladý šofér se naučí jezdit s autem, se kterým pravděpodobně bude ještě chvíli jezdit. Až bude mít státem posvěcený řidičák.
3) Za průměrnou cenu řidičáku ( 10 000 kč ) se dá natankovat 5x plná nádrž a ujet i 5000 km. Najedeš tolik v autoškole? Větší zkušenosti
4) Ke zkouškám dá rodič souhlas, až si bude 100% jistý, že to jeho potomek skutečně umí. Nechce ho přece vidět omotaného kolem stromu.
5) Co všechno bude obsahovat "domácí studium" musí odpovídat závěrečným zkouškám. Proč ? Motivace ... přece jen tak neprobendíš 10kkč za benzín.
Všechny tyto kroky vyplynou samy o sobě, ze své podstaty. Je v tom motivace, ta rodičkovská starost.
Jasně, ve velkým městech nebo v zaměstnaných rodinách na to nebude čas a nemusí k tomu být ani prostředky ( auto ) . Pak tu mají místo instituce jako autoškoly.
Ale výhodu budou mít ti "domácí". Ti se jen dostaví ke zkoušce, napíšou si test, udělají jízdy a jedou domů.
Ta možnost tu schází. A problém nedostatku praxe u mokrého řidičáku vyřeší spíš, než nějaké zákazy nebo rozkazy. 8-s
Velkého bratra tu nepotřebujeme.
A že je to nemožné ? Tak to běž vykládat za velkou louži, určitě s tebou budou souhlasit. ;-)
Domácí "autoškola" není úplně špatný nápad, v USA mají taky nějaký takový systém, ale rozumní rodiče vlastně totéž praktikují- jenom s tím rozdílem, když potomek již řidičák má... tedy alespoň moji rodiče to tak dělali- po řidičáku jsem jezdila nějakou dobu pod dozorem některého zkušeného řidiče z rodiny a jako první auto jsem dostala nákupní tašku s výkonem 39kW....a když se podívám kolem sebe, tak většina dobrých řidičů v mém okolí to měla podobně- slabé auto a dozor rodičů, dokud si rodiče nebyli jistí, že jejich potomek ví co a jak, a většina těch co během prvního roku- dvou x krát zbořili auto naopak neměli žádnou kontrolu/oporu zkušenějšího, který by jim vysvětlil, že hamtnout na brzdu v zatáčce je blbost...
Tak naučit se jezdit v rodině je hezký nápad, sám jsem nejmíň od deseti let věku koukal, jak táta řídí (a naštěstí pro mě to byl výborný řidič). Mně se ten nápad líbí.
Akorát že tohle by bylo řešení jenom pro ty, kteří jezdit umějí, mají trpělivost a pedagogický talent, a ještě k tomu spoustu času. Čili nebylo by to pro všechny. Samozřejmě kromě jízd by se musel mlaďoch naučit i značky a předpisy, ale to by v autoškole musel taky.
Další úskalí vidím v tom, že by se muselo jezdit někde po minimálně frekventovaných cestách nebo ještě lépe po speciálních okruzích. Přece jenom autoškolácké vozy mají u instruktora brzdu a spojku, a taky dost drahé povinné ručení.
Hlavní problém totiž je, že aby se po silnicích pohybovali lidi bez řidičáku za volantem (a jak jinak by ty jízdy absolvovali), budou na to by bylo třeba přesvědčit zákonodárce v parlamentu. A ti nebudou riskovat pokles popularity, který by zákonitě přišel po prvních dvou-třech nehodách takto školených osob.
Takže mladý sígr si udělá řidičák v 18, dva roky ho nechá ležet v šuplíku nebo bude sekat latinu (a třeba jezdit jen s doprovodem, na dálnici max 80 nebo jaké budou jiné šílené požadavky) a pak může "konečně vyrazit"? Čemu to pomůže?
Zakopaný pes je samozřejmě v autoškolách ...
Ti co jí dělají v Praze mají křižovatky v malíčku a nejspíš dají i nějaké to rozumnější přejíždění mezi pruhy. Ale bezpochyby se nikdy nepodívali na okresku a neví, jak se projíždí zatáčka a neumí tu rychlost ani odhadnout. Nejspíš nikdy nejeli rychleji než 70, což taky není nejlepší průprava pro přepravu na dálnici ...
A naopak, vesničtí budou v pohodě zvládat okresky, ale do Prahy radši ani nepojedou, protože se prostě toho návalu aut bojí (znám takové).
Co takhle cvičit obojí?
Body jsou při dnešním odpustkovém systému k smíchu ... Nejvíc mladých mrtvých je stejně z tzv. diskotékových nehod - to by měli policajti pořádně kontrolovat.
Zajímavé také je, že některé výzkumy poukázaly na skutečnost, že zatímco mladí řidiči způsobují relativně daleko více vážných nehod, tak pokuty za rychlost dostávají naopak disproporčně více zkušení řidiči. Jinými slovy postih jde úplně mimo.
Byl bych daleko přísnější, u řidičáku na zkoušku žádné body a rovnou při přestupku sbírat řidičák a dvojnásobek pokuty. Při znovuobhajování řidičského oprávnění pěkně s psychotestama, školou smyků a teoretickým testem z předpisů napsaným na 100% včetně bezchybné teorie ze všech otázek ústní formou na kterou by dohlížela komise složená z dopravních expertů, policie a dalších zainteresovaných osob. Zdá se Vám to tvrdé? Mě ano a myslím si, že je to zcela v pořádku, silniční provoz je nebezpečná věc a díky ignorantům předpisů tam můžete velmi rychle přijít o život nebo zdraví.
Takže bys bral papíry za to, že někdo ku příkladu v "obci" uprostřed pole pojede 56 km/h? Nebo třeba předjede cyklistu s bezpečným odstupem přes plnou? Jen zbytečný extrém...
A na co ti bude test z předpisů napsaný na 100%, když reálné problémy nejsou v nezvládnutí teorie, ale v nedostatku praxe, přehnaného sebevědomí nebo naprosté absence rozumu? Věk není překážkou rozumu, blázny za volanty najdeš ve všech věkových skupinách. Z jakého důvodu by prasata na silnicích měla mít 12 bodů a někdo začínající žádný? Dle mě naprostý nesmysl...
Takováto nesmyslná represe povede jen k tomu, že řidiči s čerstvým řidičákem namísto aby jezdili prostě hodí řidičák na dva roky do šuplíku, a vytáhnou ho až pak. A budou dělat mnohem horší věci, protože mezitím jezdit zapomenou.
ŘP na zkoušku ani netřeba. Stačilo by, aby řidičák dostal ten, kdo +- umí řídit, nebo je předpoklad že se k tomu blíží. Řidičák dneska dostanou VŠICHNI co vychodí autoškolu a neudělají fatální dopravní přestupek během zkoušky.
Vidím na našich absolventech (přitom VŠ a Ing), jak fasují služební auta. Chlapec, říkejme mu třeba Daniel, plno řečí, jakou měl beeezvadnou autoškolu co se vše naučil. Tak než dostal klíčky, tak jsem se nechal svézt. V bráně nám to 2x chcíplo (ok, nerovózní z vedoucího + cizí vůz, dejme tomu). Během jízdy samé zmatky, že v protisměru někdo nedal vpravo blinkr oči navrch hlavy, a ku*va, p*čo, v*le na každé druhé auto. Benzínové Mondeo 2.0 do předjížděcí akce vždy mezi 1200-1500ot.... no nemohl u nás chlapec na služební auto po celý rok (byť provesně zdatný a fajný elektroinženýr).
Tak nějaká 18letá šusťákovka s kroužky v nose už musí být zcela výživa. Nikdo učený z nebe nespadl, každý nějak začínal, ale trvám na tom, co vypouští dnešní autoškoly je víc než děs a bída! Dokud jede nějaké děvče pomalu a při parkování si 2x vyleze kouknout na nárazník, tak tomu bych se zas prozměnu nesmál
S tím předjížděním 1200 ot/min - kamarád půl roku po autoškole mi před předjetím radil zařadit co nejvyšší stupeň (podotýkám, že oba jezdíme maloobjemovou atmosférou) :-)
Znám zase mnoho případů, jenž i s čerstvými papíry jezdili mnohem lépe jak mnohem stařší a "ostřílenější" šoféři. Nízký věk není automatickou diskvalifikací pro řízení. Stejně jako u každé lidské činnosti k tomu může mít někdo blíže a někdo dále, ale paušalizovat bych se to rozhodně nehodlal. Nemyslím si, že by se výuka autoškol zhoršila, nejvíce zkušeností nezískáš díky autoškole, ale díky praxi. V tomto by nebylo na škodu praktikovat zaocenskou metodu "školení řidičů".
to sice ano někdo se to nenaučí ani za 10 let, ale mladý člověk se předvádí i já byl kdysi mladý ucho ale člověk se s časem zklidní. i ve statictikách všude mladí do 30 let mají největší nehodovost - s tím se nedá nic dělat nemají zkušenost a předvídavost tu každý získá praxí. S tím člověk nic nenadělá a neobkecá to, je potřeba prevence. po 2 letech na přezkoušení jak jezdí jestli umí dobře parkovat a ovládat vozidlo a určitě bych nechal po 2 letech ještě nechat dodělat školu smyku ovládání vozu v krizových situacích je to velmi dobrá zkušenost.
Jo někteří jezdí OK a "tak rozumně" pomalu i před 18 rokem, taky pravda. I takového máme, poďobaný chlapec, nesmělý, táta autobusák (možná odtud vítr vane). Tak jsme jednou uzavřeli o teambuildingu sázku, že osmikolku T 813, co tu mají dobrovolní hasiči zvládne. A musím překvapeně uznat, že zvládl a na výbornou. Taky ten dostal půjčit služebák od ML, přes Passaty bez mrknutí oka. Zajímavé na něm ještě je, že když jede dálku (ty trasy se opakují tak máme srovnání) že má výrazně nejnižší spotřebu oproti ostatním, přitom doba jízdy +- stejná. Asi dar od boha.
Jistě autoškola je návod, ne škola. Nicméně trvám na tom, že to síto propustí vše. Další věc je, že všichni největší zájem jak se auto spráruje s telefonem a co je v pátém podmenu, ale jak se to chová a umět si poradit to ne. A nehoda? Žádná ostuda, dnes součást provozu.
Vidíte druhý případ a je zcela odlišný, proto není paušalizace na místě ;-) Stejně jako dříve (řekl bych možná v ještě větší míře) je mnoho těch, kteří se naučí jezdit ještě před nástupem do autoškoly.
Stejně tak se nedomnívám, že by výuka dřívě byla kvalitnější, i v minulosti z autoškol vycházela dřeva, stejně jako dnes. Řidičský průkaz se stal již nutností, doba je taková a proto je jasné, že z velkého množství uchazečů je děláno i velké množství řidičů. Někdo to zvládne napoprvé, někdo po páté. Praxe dělá mistry, v tom spolu budeme určitě souhlasit. ;-)
Ale jo, vyjímky potvrzují pravidlo. I pracujícího spoluobčana už jsem viděl. Ale úroveň řidičské úrovně obecně klesá, ať chceme či priznáme nebo ne. Sem tam tu myšlenku naznačí i Marťa Vaculík v AutoDieselu.
Napopáté, to není loterie. Řidič se částečně už narodí a pak se rozvine praxí. Chodit do zkoušky tak dlouho, až to padne, též řešení ;-\
Vzhledem k většímu počtu uchazečů se logicky zvyšuje i počet těch řidičsky méně gramotných. Netvrdím, že dělat zkoušku několikrát je terno, to ani omylem, ale je spousta jiných oblastí, kde opakování zkoušek je běžnou praxí... Kolik doktorů, právníků či jiných udělalo zkoušky napoprvé? >:-[]
Špičkově dokáže člověk řídit tak někdy kolem 35let věku. Poznám to na sobě protože tolik mi právě jde. Lidem do 30 a nad 40 bych sebral řidičáky hned všem, to by se teprve vidělo jakby klesla nehodovost.
Přijde mi to stejně vtipné jako ten návrh dvouleté zkušební doby. U nás se tak, ale řeší všechno. Nejdříve něco špatně nastavíme a pak když to nefunguje tak to represivně dořešíme, co na tom že za oběť padne spousta nevinných...