29.5. 2016 Matouš Jelínek

Řidiči osobáků vs. náklaďáci: Chybí nám vzájemný respekt!

 

Náklaďáky a osobáky vedle sebe na silnicích byly a budou. Společné problémy jsme pozorovali s nadhledem – zpoza volantu kamionu. Jak je vidí jeho řidič?

Dívat se na plochu letiště v Panenském Týnci z výšky kabiny kamionu je paráda. Před námi trůní palubní deska scanie, ne nepodobná strohému leteckému stylu historicky spřízněných saabů. Jedeme osmdesátkou, interiér se za tichého dunění motoru pohupuje sem tam a my plujeme na vzduchových sedačkách. Za volant nákladního vozu jsme se vypravili v rámci kampaně „Máme se rádi“. Svět motorů se na ní podílí s Besipem a chce tím přispět k vzájemnému porozumění mnohdy znesvářených stran.

Zvířené emoce

Ovládání tahače s návěsem na rovné letištní ploše je snadné, jenže v reálném provozu už to taková legrace nebude. Stejně jako jsou řidiči osobáků často naštvaní na kamioňáky, ani ti to s námi nemají snadné. „Představte si, že takto svištíme po dálnici. Když budu systematicky dodržovat bezpečnou vzdálenost, pořád mi tam bude někdo vjíždět. Jestliže ji dodržovat nebudu, jsem nebezpečný a všichni budou nadávat,“ vysvětluje nám ze sedačky spolujezdce Irenej Štalmach, pražský koordinátor Besipu. Za volantem trucku strávil spoustu času – roky působil jako testovací jezdec právě u Scanie. „Úplně nejhorší je, když nám někdo udělá myšku. S osobákem je obrovsky jednoduché předjet kamion, strčit to do mezírky a zašlápnout brzdy. V malinkatém autíčku zvládnete ledacos. Ale dvaačtyřicetitunovou stodolu nelze zabrzdit na pěti metrech,“ vysvětluje.

Dvojnásobek

Abychom si vyzkoušeli, jak vlastně brzdění v tiráku vypadá, zašlapáváme pedál až do podlahy. Pneumatiky se rvou s asfaltem, kabina se nahrbí dopředu, masa železa ale zpomaluje překvapivě rychle. „Však také máme prázdný návěs. Představte si ale, že by v něm bylo naloženo pětadvacet tun nákladu. Nebo by za sebou měl milion kilometrů, a ještě pneumatiky před výměnou,“ popisuje Štalmach, když se kolos se zakymácením zastaví. To už sedíme v testovací fabii. Rozjet se na osmdesátku trvá zlomek času scanie – jen obývákový prostor nám najednou nějak schází. Pedál míří do podlahy na stejném místě jako u pětkrát výkonnějšího švédského tahače. Pneumatiky jen tiše zakvílejí, ABS lehce zapumpuje a stojíme. Nejsme ani u zadní části návěsu. Zatímco fabii stačilo zhruba dvacet metrů, prázdný náklaďák vyžadoval rovný dvojnásobek. A to jsme byli na suchém hrubém asfaltu!

Vjet kamionu do cesty je tedy obrovský risk. „Přitom velmi často potkáváme takzvané mentory. Když se dva kamiony předjíždějí dlouho a pak se konečně dostanou ke kopci, přijede osobák, zabrzdí vás ve stoupání, šlápne na to a odjede. A vy se musíte na jedničku se čtyřiceti tunami znovu rozjet,“ vysvětluje Štalmach.

Předjížděči

Důvodem, proč naopak řidiči aut nemají velké sourozence zrovna v lásce, je jejich dálniční předjíždění. Znáte to sami – jeden kamion jede osmdesát, druhý sedmdesát devět, a než se opět zařadí, trvá to věčnost. „Ti kluci taky musí někdy předjet. Je to o spotřebě, exhalacích i času. Pokud se pohybuji osmdesátkou, ten přede mnou o kilometr pomaleji, stanu se snadným terčem laického útoku. Jenže řidič už nevidí, že se sice po rovině pohybujeme téměř stejně rychle, ale v kopci ten jedoucí sedmdesát devět najednou zpomalí na padesát. A druhý, který by mohl jet sedmdesát, už jej nepřekoná. Z osobáků ho totiž nepustí vůbec nikdo. Proto tam zamíří s předstihem,“ obhajuje ze svého úhlu pohledu takové chování Štalmach.

Všichni jsme chlapi

Nijak ale nezapírá, že i mezi řidiči kamionů se najdou černé ovce. Byť si myslí, že čeští šoféři patří k lepším a špatné jméno způsobují hlavně zahraniční motoristé. „Nezodpovědných lidí za volantem není málo a žádná skupina není stoprocentní. Ale není to pouze o šoférech kamionů. Stejné lumpárny dělají řidiči osobáků nebo dodávek,“ obhajuje řidiče těžkých souprav muž z Besipu.

„Nikdo z nás není dokonalý. Ale jsem přesvědčený, že ať se stane jakýkoliv problém nebo nehoda, nikdo ji nedělá schválně. Jsme kulturní země s obrovskou historickou tradicí, proto bychom se k sobě měli chovat s respektem, být na silnicích gentlemani a rytíři,“ vysvětluje zástupce Besipu.

„Možná to někoho překvapí, ale za volantem kamionu nesedí hyena, dinosaurus ani robot. Většinou je to normální táta od rodiny,“ dodává Štalmach.

Kamioňák vzkazuje

  • „Čeští kamioňáci jsou relativně zodpovědní, ale jezdí zde i spousta cizích řidičů. A těm často bývá vše jedno. Naši policisté je za to sice perzekuují, jenže nechytí každého.“
  • „Abych někam mohl odjet kamionem, musím mít řidičský a profesní průkaz, zdravotní prohlídku, psychotesty, každý rok musím chodit na školení. Co musí absolvovat řidič osobáku, který vlastní oprávnění například od roku 1950?“
  • „Veřejnost je naladěná proti kamionům. Jsme největší zlo: boříme silnice, zabíjíme lidi, děláme hluk, zvyšujeme exhalace. Ale když nepřivezeme mouku, ani se nenasnídáte, rohlík v krámě prostě nebude.“
  • „Kamioňák je často trestaný za to, že přesáhne dobu jízdy o pár minut. Ale kde má zastavit? U nás chybějí odpočívadla. A když se podíváte na dodávkaře, lítají deset hodin v kuse, a nikdo jim nic neřekne.“
  • „Obrovským problémem České republiky je špatné značení. Často někam jedete a najednou stojíte před mostem, který má maximum dvanáct tun. Co s tím? To si mám pozvat vrtulník, aby mě přenesl? Nebo osm kilometrů couvat, než se budu moci někde otočit? V tu chvíli už auta troubí, řidiči nadávají, gestikulují. Aspoň že značení maximálních výšek je většinou bezchybné.“
  • „Všichni víme, že kamion je zbraň. V rukou někoho, kdo není zodpovědný, dokonce hromadného ničení. Pokud za volantem usnu a někam to narvu v dopravní zácpě, může to skončit katastrofou. Jenže jak by se líbilo řidičům osobáků, kdyby se odhlasovalo, že v nich budou omezovače na sto třicet? Stejně víc jet nesmíme. Ale kamion je přece ošklivý a zlý, a tak si trest zaslouží.“
Spolupracujeme s TipCars.com
Budoucnost se představuje v Hanoveru Budoucnost se představuje v Hanoveru

Podívejte se, co všechno dokáží roboti

Dukovany nečekaně odstavují druhý blok Dukovany nečekaně odstavují druhý blok

V Jaderné elektrárně Dukovany bude večer neplánovaně…

Baterie rozběhnou tisíc koní, podívejte se na nejžhavější elektrosporťáky dneška Baterie rozběhnou tisíc koní, podívejte se na nejžhavější elektrosporťáky dneška

Elektřina už není jen chabou alternativou klasických…

Pokus o odstřel Zimoly nevyšel. Na hlasování ani nedošlo Pokus o odstřel Zimoly nevyšel. Na hlasování ani nedošlo

Zastupitelé Jihočeského kraje nakonec nehlasovali o…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Zničili jsme pneumatiku a vydali se na cestu. Test nového výrobku Bridgestone Zničili jsme pneumatiku a vydali se na cestu. Test nového výrobku Bridgestone

Nový typ pneumatiky umožní motoristům ujet i po velkém…

Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty…

 






 
Kam se hrabe Škoda! Zaměstnanci Porsche dostanou prémii čtvrt milionu!

Kam se hrabe Škoda! Zaměstnanci Porsche dostanou prémii čtvrt milionu!

Dnes 16:50

Německý výrobce luxusních automobilů Porsche vyplatí svým zaměstnancům za loňský rok odměnu 9111 eur (246.000 Kč) na osobu.




Blesk.cz

Zmatená seniorka rozbila záchod a vytopila souseda: Skončila na psychiatrii

Zmatená seniorka rozbila záchod a vytopila souseda:…

Jeden ze sousedů a posléze přivolaní strážníci městské policie zřejmě zachránili život dvaadevadesátileté ženě.…

Chlípný Josef (†57) z Farmář hledá ženu: Náhlá smrt! Co se stalo?

Chlípný Josef (†57) z Farmář hledá ženu: Náhlá smrt!…

Jedním z nejvýraznějších účastníků reality show Farmář hledá ženu v její historii byl bezesporu farmář Josef,…

 

iSport.cz

Listkiewicz o rozhodčích: Chyby jsou, ale důvěra se zlepšila

Listkiewicz o rozhodčích: Chyby jsou, ale důvěra se zlepšila

Předseda komise rozhodčích Fotbalové asociace ČR Michal Listkiewicz je spokojený s tím, jak sudí odřídili…

Reichel má hokeje dost. Mluvil o konci, stěhování i pěti lidech na tréninku

Reichel má hokeje dost. Mluvil o konci, stěhování i…

Zavřel tlustou bichli, založil ji do knihovny. Prozatím, nebo navždycky? To netuší ani Robert Reichel sám. „Mám…

 

Reflex.cz

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Vladimír Mišík oslavil před pár dny velkolepě sedmdesátiny, Adam Mišík bude mít letos v květnu dvacetiny. Dva…

Jiří Fabián: Muž, který je schopen pomocí pěti otázek zjistit, kdo jste

Jiří Fabián: Muž, který je schopen pomocí pěti…

V osmi letech mu imponoval prezident Gustav Husák, který na sjezdu ÚV KSČ sklízel frenetický potlesk, dnes hledá…