29.5. 2016 Matouš Jelínek

Řidiči osobáků vs. náklaďáci: Chybí nám vzájemný respekt!

 

Náklaďáky a osobáky vedle sebe na silnicích byly a budou. Společné problémy jsme pozorovali s nadhledem – zpoza volantu kamionu. Jak je vidí jeho řidič?

Dívat se na plochu letiště v Panenském Týnci z výšky kabiny kamionu je paráda. Před námi trůní palubní deska scanie, ne nepodobná strohému leteckému stylu historicky spřízněných saabů. Jedeme osmdesátkou, interiér se za tichého dunění motoru pohupuje sem tam a my plujeme na vzduchových sedačkách. Za volant nákladního vozu jsme se vypravili v rámci kampaně „Máme se rádi“. Svět motorů se na ní podílí s Besipem a chce tím přispět k vzájemnému porozumění mnohdy znesvářených stran.

Zvířené emoce

Ovládání tahače s návěsem na rovné letištní ploše je snadné, jenže v reálném provozu už to taková legrace nebude. Stejně jako jsou řidiči osobáků často naštvaní na kamioňáky, ani ti to s námi nemají snadné. „Představte si, že takto svištíme po dálnici. Když budu systematicky dodržovat bezpečnou vzdálenost, pořád mi tam bude někdo vjíždět. Jestliže ji dodržovat nebudu, jsem nebezpečný a všichni budou nadávat,“ vysvětluje nám ze sedačky spolujezdce Irenej Štalmach, pražský koordinátor Besipu. Za volantem trucku strávil spoustu času – roky působil jako testovací jezdec právě u Scanie. „Úplně nejhorší je, když nám někdo udělá myšku. S osobákem je obrovsky jednoduché předjet kamion, strčit to do mezírky a zašlápnout brzdy. V malinkatém autíčku zvládnete ledacos. Ale dvaačtyřicetitunovou stodolu nelze zabrzdit na pěti metrech,“ vysvětluje.

Dvojnásobek

Abychom si vyzkoušeli, jak vlastně brzdění v tiráku vypadá, zašlapáváme pedál až do podlahy. Pneumatiky se rvou s asfaltem, kabina se nahrbí dopředu, masa železa ale zpomaluje překvapivě rychle. „Však také máme prázdný návěs. Představte si ale, že by v něm bylo naloženo pětadvacet tun nákladu. Nebo by za sebou měl milion kilometrů, a ještě pneumatiky před výměnou,“ popisuje Štalmach, když se kolos se zakymácením zastaví. To už sedíme v testovací fabii. Rozjet se na osmdesátku trvá zlomek času scanie – jen obývákový prostor nám najednou nějak schází. Pedál míří do podlahy na stejném místě jako u pětkrát výkonnějšího švédského tahače. Pneumatiky jen tiše zakvílejí, ABS lehce zapumpuje a stojíme. Nejsme ani u zadní části návěsu. Zatímco fabii stačilo zhruba dvacet metrů, prázdný náklaďák vyžadoval rovný dvojnásobek. A to jsme byli na suchém hrubém asfaltu!

Vjet kamionu do cesty je tedy obrovský risk. „Přitom velmi často potkáváme takzvané mentory. Když se dva kamiony předjíždějí dlouho a pak se konečně dostanou ke kopci, přijede osobák, zabrzdí vás ve stoupání, šlápne na to a odjede. A vy se musíte na jedničku se čtyřiceti tunami znovu rozjet,“ vysvětluje Štalmach.

Předjížděči

Důvodem, proč naopak řidiči aut nemají velké sourozence zrovna v lásce, je jejich dálniční předjíždění. Znáte to sami – jeden kamion jede osmdesát, druhý sedmdesát devět, a než se opět zařadí, trvá to věčnost. „Ti kluci taky musí někdy předjet. Je to o spotřebě, exhalacích i času. Pokud se pohybuji osmdesátkou, ten přede mnou o kilometr pomaleji, stanu se snadným terčem laického útoku. Jenže řidič už nevidí, že se sice po rovině pohybujeme téměř stejně rychle, ale v kopci ten jedoucí sedmdesát devět najednou zpomalí na padesát. A druhý, který by mohl jet sedmdesát, už jej nepřekoná. Z osobáků ho totiž nepustí vůbec nikdo. Proto tam zamíří s předstihem,“ obhajuje ze svého úhlu pohledu takové chování Štalmach.

Všichni jsme chlapi

Nijak ale nezapírá, že i mezi řidiči kamionů se najdou černé ovce. Byť si myslí, že čeští šoféři patří k lepším a špatné jméno způsobují hlavně zahraniční motoristé. „Nezodpovědných lidí za volantem není málo a žádná skupina není stoprocentní. Ale není to pouze o šoférech kamionů. Stejné lumpárny dělají řidiči osobáků nebo dodávek,“ obhajuje řidiče těžkých souprav muž z Besipu.

„Nikdo z nás není dokonalý. Ale jsem přesvědčený, že ať se stane jakýkoliv problém nebo nehoda, nikdo ji nedělá schválně. Jsme kulturní země s obrovskou historickou tradicí, proto bychom se k sobě měli chovat s respektem, být na silnicích gentlemani a rytíři,“ vysvětluje zástupce Besipu.

„Možná to někoho překvapí, ale za volantem kamionu nesedí hyena, dinosaurus ani robot. Většinou je to normální táta od rodiny,“ dodává Štalmach.

Kamioňák vzkazuje

  • „Čeští kamioňáci jsou relativně zodpovědní, ale jezdí zde i spousta cizích řidičů. A těm často bývá vše jedno. Naši policisté je za to sice perzekuují, jenže nechytí každého.“
  • „Abych někam mohl odjet kamionem, musím mít řidičský a profesní průkaz, zdravotní prohlídku, psychotesty, každý rok musím chodit na školení. Co musí absolvovat řidič osobáku, který vlastní oprávnění například od roku 1950?“
  • „Veřejnost je naladěná proti kamionům. Jsme největší zlo: boříme silnice, zabíjíme lidi, děláme hluk, zvyšujeme exhalace. Ale když nepřivezeme mouku, ani se nenasnídáte, rohlík v krámě prostě nebude.“
  • „Kamioňák je často trestaný za to, že přesáhne dobu jízdy o pár minut. Ale kde má zastavit? U nás chybějí odpočívadla. A když se podíváte na dodávkaře, lítají deset hodin v kuse, a nikdo jim nic neřekne.“
  • „Obrovským problémem České republiky je špatné značení. Často někam jedete a najednou stojíte před mostem, který má maximum dvanáct tun. Co s tím? To si mám pozvat vrtulník, aby mě přenesl? Nebo osm kilometrů couvat, než se budu moci někde otočit? V tu chvíli už auta troubí, řidiči nadávají, gestikulují. Aspoň že značení maximálních výšek je většinou bezchybné.“
  • „Všichni víme, že kamion je zbraň. V rukou někoho, kdo není zodpovědný, dokonce hromadného ničení. Pokud za volantem usnu a někam to narvu v dopravní zácpě, může to skončit katastrofou. Jenže jak by se líbilo řidičům osobáků, kdyby se odhlasovalo, že v nich budou omezovače na sto třicet? Stejně víc jet nesmíme. Ale kamion je přece ošklivý a zlý, a tak si trest zaslouží.“
Spolupracujeme s TipCars.com
Zabezpečení auta proti krádeži: jeden systém, na který se můžete spolehnout Zabezpečení auta proti krádeži: jeden systém, na který se můžete spolehnout

Možná už jste o zabezpečení svého auta přemýšleli. Možná…

Gruzínský cukrovar propustil stovky zaměstnanců kvůli plánované těžbě kryptoměn Gruzínský cukrovar propustil stovky zaměstnanců kvůli plánované těžbě kryptoměn

Cukrovar společnosti Agara Sugar Company ve stejnojmenném…

Merkelová a Peňa Nieto ocenili obchodní dohodu Evropské unie s Mexikem Merkelová a Peňa Nieto ocenili obchodní dohodu Evropské unie s Mexikem

Německá kancléřka Angela Merkelová a mexický prezident…

Švýcarská pošta investuje ve Francii a prodělává miliony Švýcarská pošta investuje ve Francii a prodělává miliony

Švýcarská pošta se čtrnáct let věnuje zahraničnímu…

 

Štítky Svět motorů

 

Přidat názorDiskuse: Řidiči osobáků vs. náklaďáci: Chybí nám…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nejrychlejší Dacia Duster měla 850 koní vyladěných pro Pikes Peak Nejrychlejší Dacia Duster měla 850 koní vyladěných pro Pikes Peak

Před zadní nápravou přepracovaný vidlicový šestiválec…

Land Rover Defender Pick-up půjde po krku Mercedesu X a VW Amarok Land Rover Defender Pick-up půjde po krku Mercedesu X a VW Amarok

Koncern JLR letos představí zbrusu nového nástupce…

 





 
BMW budou stále chytřejší, ale autonomní technologie jsou daleko, říká člen představenstva

BMW budou stále chytřejší, ale autonomní technologie jsou daleko, říká člen představenstva

Včera

Přestože mnichovská značka plánuje v budoucnu stavět stále inteligentnější vozy, plně autonomní auta jsou prý ještě hodně vzdálená.




Blesk.cz

Zachránkyně knedlíků v Chicagu: Znovu otevřela  restauraci českých krajanů

Zachránkyně knedlíků v Chicagu: Znovu otevřela…

Už už to vypadalo, že v Chicagu, které je jakousi „mekkou“ českého přistěhovalectví do USA, ztratí milovníci…

Nejdřív horečka, pak jednotka intenzivní péče: Petře ochrnula půlka obličeje z klíštěte

Nejdřív horečka, pak jednotka intenzivní péče: Petře…

Příroda se po zimě probouzí. A s ní se probouzí i klíšťata, která již nyní vykazují svou aktivitu. To se stalo…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Brankář Slavie Kolář: Bod je málo. Chtěli jsme stíhat Plzeň, to se nepodařilo

Brankář Slavie Kolář: Bod je málo. Chtěli jsme…

Byl to pro něj zvláštní zápas. Gólman Ondřej Kolář v zimě přestoupil z Liberce do Slavie, teď se pod Ještěd…

 

Reflex.cz

Vzpomínka na Pavla Šruta: Lichožrouti, ponožky a ilustrace

Vzpomínka na Pavla Šruta: Lichožrouti, ponožky a ilustrace

PAVEL ŠRUT A GALINA MIKLÍNOVÁ jsou, pokud jde o dětské knížky, dvojjediná bytost – za posledních deset let jich…

Nindžové, zabijáci ze stínů, bojovníci, kteří nechtěli bojovat. Kdo skutečně byli?

Nindžové, zabijáci ze stínů, bojovníci, kteří…

Legendární japonští bojovníci jsou opředeni řadou mýtů a polopravd. Nindžům jsou často přisuzovány téměř…