29.5. 2016 Matouš Jelínek

Řidiči osobáků vs. náklaďáci: Chybí nám vzájemný respekt!

 

Náklaďáky a osobáky vedle sebe na silnicích byly a budou. Společné problémy jsme pozorovali s nadhledem – zpoza volantu kamionu. Jak je vidí jeho řidič?

Dívat se na plochu letiště v Panenském Týnci z výšky kabiny kamionu je paráda. Před námi trůní palubní deska scanie, ne nepodobná strohému leteckému stylu historicky spřízněných saabů. Jedeme osmdesátkou, interiér se za tichého dunění motoru pohupuje sem tam a my plujeme na vzduchových sedačkách. Za volant nákladního vozu jsme se vypravili v rámci kampaně „Máme se rádi“. Svět motorů se na ní podílí s Besipem a chce tím přispět k vzájemnému porozumění mnohdy znesvářených stran.

Zvířené emoce

Ovládání tahače s návěsem na rovné letištní ploše je snadné, jenže v reálném provozu už to taková legrace nebude. Stejně jako jsou řidiči osobáků často naštvaní na kamioňáky, ani ti to s námi nemají snadné. „Představte si, že takto svištíme po dálnici. Když budu systematicky dodržovat bezpečnou vzdálenost, pořád mi tam bude někdo vjíždět. Jestliže ji dodržovat nebudu, jsem nebezpečný a všichni budou nadávat,“ vysvětluje nám ze sedačky spolujezdce Irenej Štalmach, pražský koordinátor Besipu. Za volantem trucku strávil spoustu času – roky působil jako testovací jezdec právě u Scanie. „Úplně nejhorší je, když nám někdo udělá myšku. S osobákem je obrovsky jednoduché předjet kamion, strčit to do mezírky a zašlápnout brzdy. V malinkatém autíčku zvládnete ledacos. Ale dvaačtyřicetitunovou stodolu nelze zabrzdit na pěti metrech,“ vysvětluje.

Dvojnásobek

Abychom si vyzkoušeli, jak vlastně brzdění v tiráku vypadá, zašlapáváme pedál až do podlahy. Pneumatiky se rvou s asfaltem, kabina se nahrbí dopředu, masa železa ale zpomaluje překvapivě rychle. „Však také máme prázdný návěs. Představte si ale, že by v něm bylo naloženo pětadvacet tun nákladu. Nebo by za sebou měl milion kilometrů, a ještě pneumatiky před výměnou,“ popisuje Štalmach, když se kolos se zakymácením zastaví. To už sedíme v testovací fabii. Rozjet se na osmdesátku trvá zlomek času scanie – jen obývákový prostor nám najednou nějak schází. Pedál míří do podlahy na stejném místě jako u pětkrát výkonnějšího švédského tahače. Pneumatiky jen tiše zakvílejí, ABS lehce zapumpuje a stojíme. Nejsme ani u zadní části návěsu. Zatímco fabii stačilo zhruba dvacet metrů, prázdný náklaďák vyžadoval rovný dvojnásobek. A to jsme byli na suchém hrubém asfaltu!

Vjet kamionu do cesty je tedy obrovský risk. „Přitom velmi často potkáváme takzvané mentory. Když se dva kamiony předjíždějí dlouho a pak se konečně dostanou ke kopci, přijede osobák, zabrzdí vás ve stoupání, šlápne na to a odjede. A vy se musíte na jedničku se čtyřiceti tunami znovu rozjet,“ vysvětluje Štalmach.

Předjížděči

Důvodem, proč naopak řidiči aut nemají velké sourozence zrovna v lásce, je jejich dálniční předjíždění. Znáte to sami – jeden kamion jede osmdesát, druhý sedmdesát devět, a než se opět zařadí, trvá to věčnost. „Ti kluci taky musí někdy předjet. Je to o spotřebě, exhalacích i času. Pokud se pohybuji osmdesátkou, ten přede mnou o kilometr pomaleji, stanu se snadným terčem laického útoku. Jenže řidič už nevidí, že se sice po rovině pohybujeme téměř stejně rychle, ale v kopci ten jedoucí sedmdesát devět najednou zpomalí na padesát. A druhý, který by mohl jet sedmdesát, už jej nepřekoná. Z osobáků ho totiž nepustí vůbec nikdo. Proto tam zamíří s předstihem,“ obhajuje ze svého úhlu pohledu takové chování Štalmach.

Všichni jsme chlapi

Nijak ale nezapírá, že i mezi řidiči kamionů se najdou černé ovce. Byť si myslí, že čeští šoféři patří k lepším a špatné jméno způsobují hlavně zahraniční motoristé. „Nezodpovědných lidí za volantem není málo a žádná skupina není stoprocentní. Ale není to pouze o šoférech kamionů. Stejné lumpárny dělají řidiči osobáků nebo dodávek,“ obhajuje řidiče těžkých souprav muž z Besipu.

„Nikdo z nás není dokonalý. Ale jsem přesvědčený, že ať se stane jakýkoliv problém nebo nehoda, nikdo ji nedělá schválně. Jsme kulturní země s obrovskou historickou tradicí, proto bychom se k sobě měli chovat s respektem, být na silnicích gentlemani a rytíři,“ vysvětluje zástupce Besipu.

„Možná to někoho překvapí, ale za volantem kamionu nesedí hyena, dinosaurus ani robot. Většinou je to normální táta od rodiny,“ dodává Štalmach.

Kamioňák vzkazuje

  • „Čeští kamioňáci jsou relativně zodpovědní, ale jezdí zde i spousta cizích řidičů. A těm často bývá vše jedno. Naši policisté je za to sice perzekuují, jenže nechytí každého.“
  • „Abych někam mohl odjet kamionem, musím mít řidičský a profesní průkaz, zdravotní prohlídku, psychotesty, každý rok musím chodit na školení. Co musí absolvovat řidič osobáku, který vlastní oprávnění například od roku 1950?“
  • „Veřejnost je naladěná proti kamionům. Jsme největší zlo: boříme silnice, zabíjíme lidi, děláme hluk, zvyšujeme exhalace. Ale když nepřivezeme mouku, ani se nenasnídáte, rohlík v krámě prostě nebude.“
  • „Kamioňák je často trestaný za to, že přesáhne dobu jízdy o pár minut. Ale kde má zastavit? U nás chybějí odpočívadla. A když se podíváte na dodávkaře, lítají deset hodin v kuse, a nikdo jim nic neřekne.“
  • „Obrovským problémem České republiky je špatné značení. Často někam jedete a najednou stojíte před mostem, který má maximum dvanáct tun. Co s tím? To si mám pozvat vrtulník, aby mě přenesl? Nebo osm kilometrů couvat, než se budu moci někde otočit? V tu chvíli už auta troubí, řidiči nadávají, gestikulují. Aspoň že značení maximálních výšek je většinou bezchybné.“
  • „Všichni víme, že kamion je zbraň. V rukou někoho, kdo není zodpovědný, dokonce hromadného ničení. Pokud za volantem usnu a někam to narvu v dopravní zácpě, může to skončit katastrofou. Jenže jak by se líbilo řidičům osobáků, kdyby se odhlasovalo, že v nich budou omezovače na sto třicet? Stejně víc jet nesmíme. Ale kamion je přece ošklivý a zlý, a tak si trest zaslouží.“
Spolupracujeme s TipCars.com
Penta přihodila dvacet korun, výkup akcií Fortuny je už férovější Penta přihodila dvacet korun, výkup akcií Fortuny je už férovější

Novou nabídkovou cenu na odkup akcií Fortuny, kterou její…

Politici si příští rok polepší, platy jim mohou vzrůst až o sedm procent Politici si příští rok polepší, platy jim mohou vzrůst až o sedm procent

Politikům by mohly od příštího roku vzrůst platy zhruba o…

Lidí s penzijním připojištěním pořád ubývá Lidí s penzijním připojištěním pořád ubývá

Na penzi se státním příspěvkem v takzvaném třetím pilíři…

Komentář Martina Čabana: Vábení zlínského kouzelníka Komentář Martina Čabana: Vábení zlínského kouzelníka

Zlínsko je rázovitý region. V mnoha ohledech, ale…

 

Štítky Svět motorů

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda pečuje také o superb. Má lepší navigaci a masážní sedačku Škoda pečuje také o superb. Má lepší navigaci a masážní sedačku

Škoda připravila pro svoji vlajkovou loď nové prvky do…

10 nejrychlejších kabrioletů na českém trhu aneb Když nejde jen o kochání... 10 nejrychlejších kabrioletů na českém trhu aneb Když nejde jen o kochání...

Trvalé teploty nad dvacet stupňů vybízejí ke stažení…

 






 
Zetor Wolfdog dokazuje, že výrobce traktorů míří i mezi armádní techniku

Zetor Wolfdog dokazuje, že výrobce traktorů míří i mezi armádní techniku

Dnes 14:52

Model vnitřního uspořádání vyvíjeného pásového vojenského vozidla bude Zetor prezentovat na Mezinárodním veletrhu obranné a bezpečnostní techniky IDET v Brně.




Blesk.cz

Na Primu míří posila! Koho známý moderátor a herec připraví o flek?

Na Primu míří posila! Koho známý moderátor a herec…

Divácké zprávy na Primě od 1. června posílí moderátor a herec, kterého kdysi proslavila role Rudy z Ostravy…

Umí se váš tablet změnit na robota? Xiaomi Mi Pad 2 Transformer ano!

Umí se váš tablet změnit na robota? Xiaomi Mi Pad 2…

Není to tablet, jen tak na první pohled vypadá. Ne, nefunguje. Zato se umí přetransformovat v robota (přesněji:…

 

iSport.cz

Čermák na EURO po nehodě nebude, šanci dostanou Mašek či Nečas

Čermák na EURO po nehodě nebude, šanci dostanou…

Z nominace fotbalové reprezentace do 21 let před mistrovstvím Evropy vypadl Aleš Čermák. Záložníka Sparty na…

Vukadinovič jde do Sparty! Je to správná volba, řekl po přestupu

Vukadinovič jde do Sparty! Je to správná volba, řekl…

Den po potvrzení nového trenéra Andrey Stramaccioniho hlásí Sparta také první posilu pro další sezonu. Ze Zlína…

 

Reflex.cz

Do Botswany za krokodýly: Když se páří čtvrttunoví predátoři, je třeba mít se na pozoru!

Do Botswany za krokodýly: Když se páří čtvrttunoví…

Botswanské léto se zbavuje posledního listí a vše začíná žloutnout. Příroda se mění a smutný pohled na…

Češi zabodovali v Cannes. Hlavní cenu v jedné z kategorií si odváží film Lerd

Češi zabodovali v Cannes. Hlavní cenu v jedné z…

Nový film režiséra Mohammeda Rasoulofa, v Cannes již oceněném Cenou za nejlepší režii v roce 2011 za film…